Švédsko kupuje obrněné transportéry Patria 6×6
- 19. 4. 2023
- 46 komentářů
- Jan Grohmann
Stockholm pro své pozemní síly nakoupí od finské firmy Patria kolové obrněné transportéry (OT) Patria 6×6. Ve Švédsku ponesou název Pansarterrängbil 300. Nákup probíhá v rámci mezinárodního programu CAVS (Common Armoured Vehicle System).
CAVS je nadnárodní program mající za cíl společně vyvíjet, vyrábět a provozně podporovat vozidla vzniklá na základě platformy Patria 6×6. Členy CAVS jsou Finsko (vedoucí země), Lotyšsko, Švédsko a nejnověji také Německo.
Patria 6×6 vychází z demonstrátoru XA-220 představeného před sedmi lety. XA-220 je zase modernizovanou verzí transportéru XA-180, který původně pro finskou armádu vyvinula domácí společnost Sisu (od roku 1997 Patria). Celosvětově velmi úspěšný XA-180 se sériově vyráběl od roku 1984. Od roku 1999 probíhala výroba těžších XA-200. Do roku 2004 vzniklo až 1200 strojů rodiny „XA“ a byly mimo jiné vyvezeny do Švédska, Norska, Nizozemska, Irska nebo Estonska.
Oproti těžším kolovým bojovým vozidlům pěchoty (BVP) 8×8, jako je například Patria AMV/XP, Pandur II, Boxer nebo Stryker, a na jejich základě odvozených OT 8×8 (bez velkého bojového modulu), vyniká Patria 6×6 prostou konstrukcí, snadnou vyrobitelností a nízkými provozními náklady.
Patria 6×6, stejně jako Patria AMV/XP, využívá nosný rám se samostatně zavěšenými koly. Na základní rámovou konstrukci je umístěná pancéřová korba. Naopak například český Pandur má kola zavěšená přímo do samonosné pancéřové korby. Obě řešení mají své výhody i nevýhody.
Patria 6×6 je zejména OT určený k transportu vojáků, materiálu, pěchotních zbraní a munice na bojiště. Nepočítá se proto s vývojem velkého množství odvozených verzí, instalací složité elektroniky, senzorů nebo velkých bojových modulů s automatickými kanony.
Verze Patria 6×6 HAPC (Heavy Armoured Personnel Carrier) se zbraňovou stanicí Cockerill CLWS (Cockerill Light Weapon Station); větší foto / Patria
Posádka Patria 6×6 v nejrozšířenější verzi OT je pouze dvoučlenná, ale výsadek může dosáhnout až deseti osob – stejně jako u výrazně větších vozidel. Pokud má Patria 6×6 složitější zbraňovou stanici (např. Cockerill CLWS), posádka je trojčlenná a výsadkový prostor pojme osm až devět osob.
Mezi další velmi rozšířené verze patří sanitní a velitelská s posílenými komunikačními prostředky. Existuje také samohybný minomet se 120mm automatickým minometem NEMO.
Jednoduchá konstrukce a úzké bojové zaměření (hlavně OT) umožnilo konstruktérům srazit prázdnou a bojovou hmotnost, a tedy použít pouze třínápravový podvozek. Maximální přípustná bojová hmotnost Patria 6×6 je 24 000 kilogramů, z toho 8500 kilogramů připadá na užitečnou zátěž. Pro porovnání – Patria XP má maximální bojovou hmotnost 32 000 kilogramů a zatížení 15 000 kilogramů.
Patria 6×6 se 120mm minometem NEMO; větší foto / Patria
Menší hmotnost a třínápravový podvozek dovoluje použít slabší motor – tím je v případě Patria 6×6 běžný komerční „náklaďakový“ motor Scania o výkonu 294 kW. Také pracovní prostor řidiče v podstatě kopíruje kokpit nákladního vozidla.
Patria 6×6 lze chápat jako stroj vyplňující mezeru mezi vojenskými nákladními automobily a těžkými osmikolovými OT / BVP. Oproti nákladním vozidlům Patria 6×6 nabízí převážené osádce pancéřovou a proti-minovou ochranu, plus ochranu před nepřízní počasí a klimatem. Nemluvě o obojživelnosti finského obrněnce.
Jak vidíme ve válce na Ukrajině, poptávka po obrněných vozidlech všech typů je obrovská. Voják (nebo raněný) zcela nepochybně raději pojede pod krytem pancíře, a bude tak chráněn před dělostřeleckou / minometnou / raketovou palbou, než na korbě nákladního vozidla pod „krytem“ plachty.
V podstatě se stejnou filozofií byl vyvinut český Titus 6×6 – ten také využívá rámový tatrovácký podvozek, na něj položenou pancéřovou korbu, jednoduchou konstrukci a řízení ve stylu nákladního vozidla. Finský OT Patria 6×6 lze tak v podstatě označit za alter-ego českého Titusu. A bonusově i v případě Titusu se zvažuje vývoj samohybného minometu.
Stanovště řdiče; větší foto / Latvijas armija
Ochrana finského obrněnce dosahuje STANAG 4569 úroveň 2 (balistická a proti-minová ochrana) – tedy ochrana proti průbojné ruské puškové munici 7,62×39 mm. Podle výrobce lze volitelně zvýšit ochranu na úroveň 4.
Jako první v rámci programu CAVS objednalo 200 vozidel Lotyšsko. V letošním roce finské ministerstvo obrany počítá s nákupem 160 transportérů. A poslední objednávka na 20 prvních vozidel přišla před pár dny ze Švédska. Celkově hodlá Švédsko v této dekádě nakoupit několik stovek obrněnců Patria 6×6.
„Švédské ozbrojené síly provozují vozidla Patria XA 6×6 [XA-180, XA-200] a AMV 8×8 již více než tři desetiletí v mnoha drsných podmínkách po celém světě a tato nová zakázka na naše nejnovější vozidlo Patria 6×6 dokazuje, že tato vozidla splňují naše sliby,“ poznamenává Mats Warstedt, vedoucí divize Market Area Nordics společnosti Patria. „Vozidlo Patria 6×6 je také velmi dobrým příkladem finsko-švédské spolupráce, kdy významnou hodnotu poskytují švédští dodavatelé, například motor a ocel jeho pancíře.“
Jak bylo uvedeno výše, výroba vozidla je velmi jednoduchá (jsou masivně používány komerční komponenty) a dodávky tak mohou probíhat velmi rychle. Proto všechny jmenované země dostanou první finské transportéry ve stejný rok, v jakém provedly objednávku!
Patria 6×6
Obecně se počítá s dalšími objednávkami ze zmíněných zemí, ale i dalších členských států NATO. Například Německo hodlá nakoupit stovky vozidel Patria 6×6 jako náhradu za své letité transportéry Fuchs. Bundeswehr stále používá přibližně 900 OT Fuchs v přibližně 30 různých variantách.
Pokud se Bundeswehr skutečně rozhodne pro finský stroj, v úvahu připadá i licenční výroba v Německu. Jednání s německým průmyslem již probíhají, ale finální rozhodnutí zatím nepadlo. Prozatím jediným hlavním německým komponentem ve vozidle je převodovka od společnosti ZF.
Německo se sice stalo členem programu CAVS, ale to neznamená automatickou akvizici. Podle všeho Německo, podobně jako Finsko, nakoupí nejdříve několik strojů ve speciální národní konfiguraci, provede testování, a teprve poté se rozhodne pro větší nákup.
„Rádi vítáme Německo v programu CAVS a děkujeme Švédsku za to, že učinilo další krok směrem k fázi sériové zakázky. Program poskytuje všem členským zemím možnost nákupu nákladově efektivních moderních a modulárních obrněných vozidel vyvinutých v rámci bezprecedentní mnohonárodní spolupráce. Přidání další země do programu zlepší mobilitu a bezpečnost dodávek mezi všemi zúčastněnými státy,“ tvrdí Jukka Holkeri, výkonný viceprezident společnosti Patria.
Související články
Lotyšsko objednalo 200 obrněných transportérů Patria 6×6
Lotyšsko a Finsko uzavřely rámcovou dohodu s finskou společností Patria ohledně společné výroby a ...
- 02.09.2021
- 74 komentářů
- Jan Grohmann
První transportéry Patria 6×6 v Lotyšsku
Finská společnost Patria před pár dny dodala do Lotyšska první čtyři nové obrněné transportéry (OT) ...
- 04.11.2021
- 35 komentářů
- Jan Grohmann
TITUS a tatrovky se předvedou návštěvníkům akce Bahna 2022
Společnosti TATRA TRUCKS a TATRA DEFENCE VEHICLE se zúčastní největší společné ukázky současné ...
- 22.06.2022
- 0 komentářů
- Tisková zpráva
Finové dodají Japonsku obrněné transportéry Patria AMV XP
Japonské pozemní síly sebeobrany JGSDF (Japan Ground Self-Defense Force) získají finské kolové ...
- 12.12.2022
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Mě se tyhle auta líbí,ale bojím se , že mají své velké omezení a to by velitele mohli překračovat a nasazovat to taktický nevhodně... Osobně bych na to nechal žáden kanon , max. ...Zobrazit celý příspěvek
Mě se tyhle auta líbí,ale bojím se , že mají své velké omezení a to by velitele mohli překračovat a nasazovat to taktický nevhodně... Osobně bych na to nechal žáden kanon , max. těžký kulomet , granátomet , nebo ten minomet ... Dovedu si představit tyto typy vozidel jako stanici pro operátory malých dronu. Typický kavdrokopter , ala Ukrajina...Skrýt celý příspěvek
Mě tak napadlo používá vůbec Ukrajina ten BTR-4.Vím,že tenkrát to vyráběli pro Irak s nějakou věží bojovou.Ale ted v té válce vidím techniku celého světa,ale tenhle jejich výrobek ...Zobrazit celý příspěvek
Mě tak napadlo používá vůbec Ukrajina ten BTR-4.Vím,že tenkrát to vyráběli pro Irak s nějakou věží bojovou.Ale ted v té válce vidím techniku celého světa,ale tenhle jejich výrobek vůbec.Skrýt celý příspěvek
Na začátku války byla spousta fotek a videií s BTR-4, ale Ukrajinci jich o hodně přišli a navíc výroba nových kusů pochopitelně neprobíhá, takže se ztráty nedají jak nahrazovat.
Na začátku války byla spousta fotek a videií s BTR-4, ale Ukrajinci jich o hodně přišli a navíc výroba nových kusů pochopitelně neprobíhá, takže se ztráty nedají jak nahrazovat.
Co chvíli vidím video s BTR-4. I z Bachmutu..
Co chvíli vidím video s BTR-4. I z Bachmutu..
Mě by zajímalo jak je to s těma velkoformátovýma výhledama jako má právě Patria 6×6 nebo Titus. Na UA je vidět často velký "pavouk" od nějaké střepiny či přímého zásahu kulometu, ...Zobrazit celý příspěvek
Mě by zajímalo jak je to s těma velkoformátovýma výhledama jako má právě Patria 6×6 nebo Titus. Na UA je vidět často velký "pavouk" od nějaké střepiny či přímého zásahu kulometu, že sklo sice vydrží, ale není přes něj vůbec nic vidět, jestli tyhle vozidla mají nějaký systém nouzového výhledu pro řidiče?Skrýt celý příspěvek
Na XA-180 máš sklopné dosky na predných sklách vozidla. V nich sú štrbiny. Také MT-LB má tiež sklopné dosky na prednom skle (to je obyčajné bezpečnostné, nepancierované), ale má ...Zobrazit celý příspěvek
Na XA-180 máš sklopné dosky na predných sklách vozidla. V nich sú štrbiny. Také MT-LB má tiež sklopné dosky na prednom skle (to je obyčajné bezpečnostné, nepancierované), ale má vodič a veliteľ periskopy - vodič 2 (+1) a veliteľ 2.Skrýt celý příspěvek
Stálo by za úvahu pořídit pro AČR nějaký nový obojživelný prostředek
Stálo by za úvahu pořídit pro AČR nějaký nový obojživelný prostředek
Za mě i na UA vidíme, že obojživelnost se asi moc nevyužívá a všude se staví mosty i když mají obě strany hromadu bvp, každý si je vědom toho, že dostat na druhý břeh jen vozidlo ...Zobrazit celý příspěvek
Za mě i na UA vidíme, že obojživelnost se asi moc nevyužívá a všude se staví mosty i když mají obě strany hromadu bvp, každý si je vědom toho, že dostat na druhý břeh jen vozidlo bez podporu je vlastně sebevražda. Na druhou stranu jestli ta česká KAPA je dobrá tak určitě se takové vozidlo v AČR uplatní.Skrýt celý příspěvek
Prostých konstrukcí s nízkými provozními náklady vidíme na ukrajinském bojišti na hromadách šrotu dost. Jestli chce někdo kolová OT pouze pro přepravu, jen s minimální výzbrojí, ...Zobrazit celý příspěvek
Prostých konstrukcí s nízkými provozními náklady vidíme na ukrajinském bojišti na hromadách šrotu dost. Jestli chce někdo kolová OT pouze pro přepravu, jen s minimální výzbrojí, tak MRAP jsou odolnější. Pokud do toho nebude nikdo motat zadní natáčecí nápravy, tak i provozní náklady budou v pohodě.
Koncepce vozidla s motorem uprostřed se moc dnes nevidí.Skrýt celý příspěvekTak MRAP je těžký a tudíž nikdy plavat nebude. Motor uprostřed mají právě kvůli tomu. MRAP je určen na hlavně na cesty, zas je v tom ta hmotnost. Prostě to chtějí...
Tak MRAP je těžký a tudíž nikdy plavat nebude. Motor uprostřed mají právě kvůli tomu. MRAP je určen na hlavně na cesty, zas je v tom ta hmotnost. Prostě to chtějí...
A musí to plavat? Kolik úspěšných operací s plovoucí technikou jsme viděli za ten rok?
A musí to plavat? Kolik úspěšných operací s plovoucí technikou jsme viděli za ten rok?
Tak asi jo, když si to kupují. Jako Dněpr je sakra řeka, Labe a Vltava jsou proti tomu potůčky. Možná právě proto. Ono i když chceš postavit pontonový most, tak minimálně ...Zobrazit celý příspěvek
Tak asi jo, když si to kupují.
Jako Dněpr je sakra řeka, Labe a Vltava jsou proti tomu potůčky. Možná právě proto. Ono i když chceš postavit pontonový most, tak minimálně potřebuješ prozkoumat předmostí a zajistit ho.
Je to autobus pro pěchotu, což není k zahození a kdyby Pandur neměl tu věž, tak je to stejná plechovka.Skrýt celý příspěvek
Najbližšie čo sa Patrii 6x6 podobá na Ukrajinskom bojisku je Sisu Xa-185 (2 zničené, 1 poškodený a ukoristený nepriateľom) alebo VAB (2 zničené, 5 ťažko poškodených). Čo sa týka ...Zobrazit celý příspěvek
Najbližšie čo sa Patrii 6x6 podobá na Ukrajinskom bojisku je Sisu Xa-185 (2 zničené, 1 poškodený a ukoristený nepriateľom) alebo VAB (2 zničené, 5 ťažko poškodených). Čo sa týka MRAPov, tých podľa Oryxu je 29 zničených, 10 ťažko poškodených, 6 opustených (zväčša po zapadnutí v teréne) a 5 ukoristených. Takže netuším čo autor príspevku myslel touto prostou myšlienkou, ale z vojny na Ukrajine neviem vyvodiť o kvalitách Patrie 6x6 zhola nič, teda okrem toho že je to pomerne lacné a jednoduché vozidlo ktoré nepotrebuje zložitý servis v "poľných" podmienkach a dokážem rýchlo nahrádzať ich straty novovýrobou, pričom poskyjuje vcelku dobrú ochranu (vozidlo necieli nahradiť ťažké pancierované BVP takže level 2-4 stačí a proti mínam ho viem dovybaviť zariadením na odmínivanie prípadne rušičkami IED) a vynikajúcu mobilitu v ťažkom teréne (ľahšia váha, nízke ťažisko, podvozok 6x6).Skrýt celý příspěvek
Z toho si celkem snadno muzete odvodit, ze do oblasti , ohrozenim to neposilaji.
Z toho si celkem snadno muzete odvodit, ze do oblasti , ohrozenim to neposilaji.
Ty si riadny Einstein, ako dlho ti trvá zväčša uvažovať nad tým než vypotíš zo seba nejakú hovadinu? Jedine čo si z toho ja môžem bez bližších (utajovaných) operačných údajov UA ...Zobrazit celý příspěvek
Ty si riadny Einstein, ako dlho ti trvá zväčša uvažovať nad tým než vypotíš zo seba nejakú hovadinu? Jedine čo si z toho ja môžem bez bližších (utajovaných) operačných údajov UA armády vyvodiť je len to, že platí rovná úmera: viac nasadených vozidiel = početnejšie straty. Rôznych typov MRAPov (MaxxPro, Mastiff, Bushmaster, Kirpi atď.) dostali UA viac než VABov a Sisu Pasi, preto ich po bojisku jazdí viac a preto ich je aj viac zničených (zväčša delostrelectvo a mínometná paľba).Skrýt celý příspěvek
Jednoducho povedané, Patria 6x6 sa dá pancierovať na level 2-4 boky aj podvozok rôznymi add on kitmi, čo odpovedá max ochrane voči 14,5 mm AP, 155 mm výbuchu granátu na 30 m a 10 ...Zobrazit celý příspěvek
Jednoducho povedané, Patria 6x6 sa dá pancierovať na level 2-4 boky aj podvozok rôznymi add on kitmi, čo odpovedá max ochrane voči 14,5 mm AP, 155 mm výbuchu granátu na 30 m a 10 kg TNT pod vozidlom. Taký istý level ochrany 2-4 bokov a podvozku poskytuje aj Titus, a AČR objednala vozidlá s level 3 boky a podvozok. VBMR Griffon tiež poskytuje ochranu až po level 4. Mne z toho vychádza asi toľko že všetky tri vozidlá v konfigurácii s rovnakým stupňom ochrany majú približne rovnakú šancu na prežitie.Skrýt celý příspěvek
Kolika bojovych nasazeni se muze technika zucastnit aniz by utrpela ztraty? Pritom k odepsani teto techiky nepotrebujete primi zasah. On nikdo nechece jezdi v cedniku. To, ze na ...Zobrazit celý příspěvek
Kolika bojovych nasazeni se muze technika zucastnit aniz by utrpela ztraty?
Pritom k odepsani teto techiky nepotrebujete primi zasah. On nikdo nechece jezdi v cedniku.
To, ze na vozidlo lze dat vysi miru ochrany s toho dela drazsi, slozitejsi vozidlo.Skrýt celý příspěvek
z toho si můžeš odvodit jen to, že Jirosi .. Sisu XA185 má mít Ukrajina nějakých 30? VAB má Ukrajina Kolik? MaxxPro by měla mít Ukrajina nějakých 200? A tak by se dalo pokračovat. Zobrazit celý příspěvek
z toho si můžeš odvodit jen to, že Jirosi ..
Sisu XA185 má mít Ukrajina nějakých 30?
VAB má Ukrajina Kolik?
MaxxPro by měla mít Ukrajina nějakých 200?
A tak by se dalo pokračovat.Skrýt celý příspěvek
Podívejte se na úroveň ochrany této patrie a mrapů. Patria je sotva na úrovni starých ruských OT, které nevydrží vůbec nic. A motor uprostřed? Kolik techniky ve světě to používá a ...Zobrazit celý příspěvek
Podívejte se na úroveň ochrany této patrie a mrapů. Patria je sotva na úrovni starých ruských OT, které nevydrží vůbec nic.
A motor uprostřed? Kolik techniky ve světě to používá a proč? Proč ostatní staví techniku s motorem vpředu?Skrýt celý příspěvekPíšeš sprostosti. Patria 6x6 je pancierovaná až na level 4 čo je 10 kg TNT pod podvozkom a korba teda vydrží zásah 14,5 mm AP. Ktoré staré sovietske OT sú takto pancierované to by ...Zobrazit celý příspěvek
Píšeš sprostosti. Patria 6x6 je pancierovaná až na level 4 čo je 10 kg TNT pod podvozkom a korba teda vydrží zásah 14,5 mm AP. Ktoré staré sovietske OT sú takto pancierované to by som bol teda zvedavý, pretože na takúto úroveň nemáte pancierované ani Pandur II. Označenie MRAP označuje "mine resistant ambush protected" a priamo neudáva žiaden level pancierovania ale vozidlá kategórie MRAP bývajú bežne pancierované na level 3 až 4. Amíci v Iraku jazdili vozidlami MRAP Caiman, ktorý ale prestrelí aj 50. kal AP, teda nemalo to ani ten level 4 ale level 3. Tak isto Titus ktorý kupuje AČR je kat. "MRAP" a budete ho mať pancierovaný len na level 3, teda "len" 7,62x51 AP a výbuch 8 kg TNT pod podvozkom. S umiestnením motora nie je nič zlé, to je len tvoj subjektívny názor.Skrýt celý příspěvek
Vlastně souhlasím, že pokud chci levnou platformu tak sáhnu spíše po něčem jako je právě Titus nebo Griffon a nejde jen o cenu pořízení, spíše pak o následný provoz a omezení v ...Zobrazit celý příspěvek
Vlastně souhlasím, že pokud chci levnou platformu tak sáhnu spíše po něčem jako je právě Titus nebo Griffon a nejde jen o cenu pořízení, spíše pak o následný provoz a omezení v podobě OT vs std. náklaďák se speciální nástavbou. Ostatně bude zajímavé co Titus - jestli se podepíše ta zakázka na tuším cca 300 ks pro AČR.Skrýt celý příspěvek
Titus mi jako levná platforma nějak nevychází.
Titus mi jako levná platforma nějak nevychází.
Titus nebude tak drahej (ty naše verze nejsou vypovídající - drahé vybavení), ale jinak to bude srovnatelné možná bych řekl, že levnější o fous bude titus.
Titus nebude tak drahej (ty naše verze nejsou vypovídající - drahé vybavení), ale jinak to bude srovnatelné možná bych řekl, že levnější o fous bude titus.
vycházel jsem z té ceny pro Lotyše , tam v roce 21 dali 1 mil euro za ks je možné, že to požralo vybavení (nevím co tam vše mají). 250 tis mě přijde na dnešní dobu dosti ...Zobrazit celý příspěvek
vycházel jsem z té ceny pro Lotyše , tam v roce 21 dali 1 mil euro za ks je možné, že to požralo vybavení (nevím co tam vše mají). 250 tis mě přijde na dnešní dobu dosti podstřelené (to stojí cca JLTV). Navíc u tothoto OT stále skládáš speciál. Titus má podvozek složen ze standardních dílů Tatra, rozhodně to neberu jako něco podstatného jestli to stojí o trochu více či méně, reagoval jsem spíše na poznámku, že to levná platforma není.Skrýt celý příspěvek
Pardon napísal som sprostosť (ušlo mi v preklade), cena Patria 6x6 v základe má byť 500 tis. € (2019, info Patrie, nie moje vycucané z prstu), takže dnes to môže byť trochu viac. ...Zobrazit celý příspěvek
Pardon napísal som sprostosť (ušlo mi v preklade), cena Patria 6x6 v základe má byť 500 tis. € (2019, info Patrie, nie moje vycucané z prstu), takže dnes to môže byť trochu viac. Áno máš pravdu keď na to dáš komunikačné vybavenie, výzbroj, započítame do toho muníciu, náhradné diely, infraštruktúru, zácvik personálu atď. tak výsledná "systémová" cena bude o dosť vyššia a Lotyši, Fíni a Švédi to kupujú za niečo cez 1 mil €/ks. Je to síce špeciál, ale vcelku jednoduchý a nevyužíva žiadne drahé, prevratné technológie resp. zdieľa mnoho s Patria XP. Titus má síce klasický Tatrovácky, tiež nie zložitý podvozok, ale zvyšok je už na mieru vyrobená pancierová nadstavba, ktorá je podstatne drahšia než samotný podvozok. Navyše Titus je okrem toho prakticky drahá kusová výroba v 62 ks, zatiaľ čo Patria 6x6 už má dnes objednávky na vyše 760 ks. Pochybujem ale že v základe cena oboch sa bude nejako veľmi líšiť, keď vezmem Griffon čo je vozidlo prakticky tej istej kategórie a cenovka je tiež cca 1 mil. € aj s vybavením a výzbrojou. Aj keď vravím, cena sa bude veľmi líšiť podľa toho čo všetko si k tomu vozidlu zákazník objedná.Skrýt celý příspěvek
šestikolka do terénu má prakticky vždy dvě řízené nápravy. Takže úspora nula..
šestikolka do terénu má prakticky vždy dvě řízené nápravy. Takže úspora nula..
Súhlas. Griffon má, tak isto ako Titus riaditeľné prvú a tretiu nápravu. Patria 6x6 zas prvú a druhú. Cenovka Patria 6x6 v základe je 250 tis. € ale s rôznym vybavením a výzbrojou ...Zobrazit celý příspěvek
Súhlas. Griffon má, tak isto ako Titus riaditeľné prvú a tretiu nápravu. Patria 6x6 zas prvú a druhú. Cenovka Patria 6x6 v základe je 250 tis. € ale s rôznym vybavením a výzbrojou pôjde cenovka podstatne vyššie. Rovnakým konceptom sú stavané aj Griffon a Titus, všetky tri sú tiež postavené s rovnakým stupňom ochrany (level 2-4), môžu niesť cca. rovnaký objem špecializovaného vybavenia a výzbroje. AČR objednala špecializované verzie velenia a riadenia s drahým vybavením takže cenovka 4,16 mil. €/ks ma neprekvapuje, cca taká istá bola aj u vozidiel Pandur 2 s rovnakým špecializovaným vybavením. Cenovka sa bude skôr odvíjať od počtu objednaných kusov kde vždy platí, viac objednaných, nižšia cena. Prevádzkové náklady vozidiel cca rovnakej kategórie budú tiež podobné. Fakt v tom nevidím žiadnu záhadu.Skrýt celý příspěvek
Malá technická : "rámový podvozok Tatry v Tituse"? Nezakladá si Tatra svoje know-how práve na centrálnej nosnej rúre? Alebo je ten Titus postavený na podvozku Tatry 810?
Malá technická : "rámový podvozok Tatry v Tituse"? Nezakladá si Tatra svoje know-how práve na centrálnej nosnej rúre? Alebo je ten Titus postavený na podvozku Tatry 810?
Podvozek Titusu tvoří centrální nosná roura s pomocným rámem, na který je namontovaná pancéřová korba. ...Zobrazit celý příspěvek
Podvozek Titusu tvoří centrální nosná roura s pomocným rámem, na který je namontovaná pancéřová korba.
https://www.armadninoviny.cz/t... Skrýt celý příspěvekTak prečo v článku vyššie píšete toto ?: V podstatě se stejnou filozofií byl vyvinut český Titus 6×6 – ten také využívá rámový tatrovácký podvozek, na něj položenou pancéřovou ...Zobrazit celý příspěvek
Tak prečo v článku vyššie píšete toto ?: V podstatě se stejnou filozofií byl vyvinut český Titus 6×6 – ten také využívá rámový tatrovácký podvozek, na něj položenou pancéřovou korbu
Trošku si to navzájom odporuje :)Skrýt celý příspěvekMurphy čítaj poriadne, v samotnom článku sa píše o ramovom podvozku od Tatry a jediná Tatra na ráme je 810.
Murphy čítaj poriadne, v samotnom článku sa píše o ramovom podvozku od Tatry a jediná Tatra na ráme je 810.
https://www.czdefence.cz/image...
Neviem ako ty, ale ja tam ten rám vidím a to dosť veľký ;)https://www.czdefence.cz/image...
Neviem ako ty, ale ja tam ten rám vidím a to dosť veľký ;)Murphy, Torong ja naozaj nechcem slovíčkariť ale proste centrálna nosná rúra nie je rám. Ten majú plnotučné Tatry len ako pomocný, aby sa ľahšie osadila kabína, nadstavba či ďalšie ...Zobrazit celý příspěvek
Murphy, Torong ja naozaj nechcem slovíčkariť ale proste centrálna nosná rúra nie je rám. Ten majú plnotučné Tatry len ako pomocný, aby sa ľahšie osadila kabína, nadstavba či ďalšie príslušenstvo. Citovaná formulácia je proste nepresná a nešťastná.Skrýt celý příspěvek
Blbosť. Tatra používa rám už desaťročia na navýšenie pevnosti a nosnosti podvozku ktorého základ tvorí centrálna nosná rúra. Jednoducho povedané, Tatra využíva výhody oboch ...Zobrazit celý příspěvek
Blbosť. Tatra používa rám už desaťročia na navýšenie pevnosti a nosnosti podvozku ktorého základ tvorí centrálna nosná rúra. Jednoducho povedané, Tatra využíva výhody oboch konštrukcií, rámu aj nosnej rúry. T810 sa líši tým, že vôbec nemá centrálnu nosnú rúru ale rebrinový rám a nemá nezávislé zavesenie polonáprav ale tuhé portálové nápravy, takže s Titusom nemá nič spoločné a tiež nemá nič spoločné s podvozkom Patria 6x6, pretože tá má tiež rám a nezávisle zavesené kolesá, aj keď nemá centrálnu nosnú rúru. Nechápem začo tu akože protestuješ.Skrýt celý příspěvek
Murphy vieš ty čo? Ty si prostě príma chlap, ty umíš nejlíp počítat. Ty si tu náš generál, my jsme tady zbyteční Murphíku náš statečný. :)
Murphy vieš ty čo? Ty si prostě príma chlap, ty umíš nejlíp počítat. Ty si tu náš generál, my jsme tady zbyteční Murphíku náš statečný. :)
Takových jednoduchých OT není nikdy dost.
Takových jednoduchých OT není nikdy dost.
Načítám diskuzi...