Švédsko, Německo a Velká Británie kupují arktické transportéry BvS10

Švédsko, Německo a Velká Británie kupují arktické transportéry BvS10
BvS10 / BAE Systems (Zvětšit)

Před dvěma týdny Švédsko, Německo a Velká Británie v rámci programu CATV (Collaborative AllTerrain Vehicle) s firmou BAE Systems společně uzavřely smlouvu na dodávku 436 švédských kloubových obrněných transportérů BvS10. Vozidla jsou určeny pro operace v nejtěžších terénních podmínkách, zejména Arktidy.

Arktida

Nákup vozidel BvS10 se děje na pozadí rostoucího zájmu NATO o Arktidu. Podle aliančního šéfa Jense Stoltenberga Rusko zintenzivnilo své aktivity v arktické oblasti. Znovuotevřelo zde staré sovětské základny a testuje zde moderní raketové systémy.

Podle šéfa NATO se o Arktidu stále více zajímá i Čína, protože v důsledku klimatických změn se v Arktidě otevírá prostor pro lodní dopravu a těžbu surovin. Čína hodlá postavit největší flotilu ledoborcú na světě, což umožní severní cestou posílat nákladní (ale i vojenské) lodě do Evropy a těžit arktické suroviny. Podle odhadů více než 20 % nových, technicky vytěžitelných zdrojů fosilních paliv na světě se nachází právě v Arktidě.

Severovýchodní průchod je nejkratší námořní cestou mezi Evropou a Asii – zkracuje vzdálenost přibližně o 25 až 35 % ve srovnání s obvyklou trasou přes Suezský průplav. To znamená vysokou úsporu nákladů a času pro mezinárodní obchod.


Alianční cvičení Cold Response 2022

Arktida je tedy bohatá na zdroje (plyn, ropa), jde o nejkratší námořní spojení mezi Evropou a východní Asii, a navíc slouží jako vstupní brána do Severního Atlantiku, což je v podstatě „vnitřní moře“ západní civilizace. Zájem velmocí a severských států o Arktidu je tedy více než pochopitelný.

„V tomto klíčovém okamžiku pro globální bezpečnost bude NATO dělat to, co dělalo nejlépe za posledních 73 let: sjednotit se a přizpůsobit se. Díky síle a jednotě budeme i nadále odrazovat agresi, chránit naše hodnoty a zájmy a udržovat naše lidi v bezpečí. Arktida měla pro NATO vždy strategický význam, neboť je zřejmou branou do severního Atlantiku, kde se nachází životně důležité obchodní a komunikační spojení mezi Severní Amerikou a Evropou. NATO jako takové udělá vše, co je v jeho silách, aby Arktida zůstala svobodná a otevřená,“ uvedl v říjnu při své návštěvě Islandu předseda Vojenského výboru NATO admirál Rob Bauer.

Z hlediska kontroly Arktidy je klíčový vstup Švédska a Finska do NATO. Vstup obou zemí umožní Alianci výrazně posílit své severní křídlo a lépe kontrolovat arktický prostor. Navíc poprvé od zrušení Kalmarské unie v roce 1523 budou všechny skandinávské země členy stejné vojenské aliance.


Spojené státy během cvičení Cold Response 2022 v Norsku

Švédsko a Finsko nabídnou Alianci nejen své území a výsostné vody, ale také špičkové vojenské schopnosti, technologie a průmysl – Finsko je například největší výrobce ledoborců na světě. V současné době mají členové NATO k dispozici pouze několik ledoborců, přičemž většina z nich se nachází v Kanadě. Naproti tomu Rusko má přibližně 40 ledoborců a Čína právě získala svůj druhý, tentokrát doma zkonstruovaný ledoborec.

Politické střety mezi arktickými zeměmi a dalšími zúčastněnými stranami se vyostří úměrně s tajícím ledem. A jako vždy kontrolu získá ten, kdo bude mít v oblasti největší vojenské schopnosti.


Švédsko, Německo a Británii nakoupí pět variant BvS10 – obrněný transportér, zdravotnické, logistické, opravárenské a velitelské vozidlo; větší foto / BAE Systems

BvS10

V tomto kontextu je jasnější, proč ne-arktické země jako Velká Británie a Německo, investují do „arktických“ vozidel BvS10. Na druhou stranu BvS10 jsou univerzální obrněná vozidla, určená pro operace v extrémních terénních podmínkách, jako je sníh, bahno, zaplavené / podmáčené oblasti, písek i horské prostředí. Britští mariňáci své BvS10 používají i při obojživelných operacích, nebo při svém nasazení v Iráku a Afghánistánu.

Nicméně tisková zpráva BAE Systems spojuje společný nákup tří zemí s „arktickými operacemi“.

Švédsko v rámci programu CATV získá 236 vozidel, Německo 140 vozidel a Spojené království 60 vozidel. Společná akviziční částka dosáhne 760 milionů euro (18,4 miliardy Kč). Dodávky proběhnou v letech 2024 až 2029. Součástí je opce na další stovky vozidel.


BvS10

Vozidla vyrábí společnost BAE Systems Hägglunds ve švédském Örnsköldsviku. Zde vzniknou i bojová vozidla pěchoty CV90 pro českou a slovenskou armádu.

Akvizice programu CATV navazuje na nedávné samostatné objednávky Švédska na dalších 167 (127+40) transportérů BvS10 s termínem dodání v letech 2022 až 2024. Švédské pozemní síly provozují celkově 1000 původně kloubových transportérů Bv 206, 96 novějších Bv309 a zhruba 153 nejnovějších Bv 410 (označení švédské armády pro BvS10).

BvS10 vychází z koncepce původního Bv206. Celkově bylo od konce 70. let až do dnešních dnů vyrobeno 11 000 vozidel rodiny Bv206 (a následných verzí) pro více než 40 zemí světa.

Vozidlo BvS10 je složeno ze dvou samostatných pancéřových kabin, z nichž každá má vlastní široké gumové pásy s nízkým měrným tlakem. Pásy obou částí jsou poháněny přes kloubovou hnací hřídel (motor je v předním vozidle). Změna směru jízdy se provádí vzájemným natočením jednotlivých vozů pomocí hydraulického mechanismu.


Britská vozidla Viking (BvS10)

Přední vozidlo váží 5000 kilogramů, zadní 3500 kilogramů. Ve verzi obrněný transportér BvS10 pojme 5500 kilogramů nákladů nebo až 12 osob (4 + 8). V logistické verzi BvS10 uveze až 7000 kilogramů nákladu. Maximální zatížení celé soustavy je 15 500 kg. Nejvyšší rychlost je 70 km/h a dojezd je zhruba 350 kilometrů (volitelně 500 kilometrů). Vozidlo je obojživelné – k pohonu ve vodě slouží pásy.

BvS10 byl původně vyvinut jako obrněné vozidlo pro britskou námořní pěchotu. Od začátku výroby v roce 2005 britská námořní pěchota a armáda získaly 152 (domácí jméno Viking), nizozemská námořní pěchota 73 , Francie 53 a Rakousko 32 vozidel.

V srpnu 2022 americká armáda objednala u BAE Systems 110 (s opcí na dalších 53) terénních vozidel Beowulf (neobrněná varianta BvS10) v rámci programu CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle). Arktické jednotky americké armády získají Beowulfy mezi lety 2023 až 2029.

Ve většině výše jmenovaných zemí BvS10 nahradí již opotřebovaná a zastaralá Bv206.

Zdroj: Wilson Center, NATO, BAE Systems

Nahlásit chybu v článku


Související články

ÚVAHA: Budování funkčních jednotek č. 1 – Kola vs. pásy

V diskusi k článku „Armáda ČR musí budovat funkční jednotky“ zaznělo množství velmi užitečných a ...

ÚVAHA: Budování funkčních jednotek č. 2 – Pásové platformy pro podpůrná vozidla

V diskusi k článku „Armáda ČR musí budovat funkční jednotky“ vyvstala otázka vhodnosti podvozku ...

Americká pásová vozidla pro Arktidu

Američané, stejně jako Rusové, se začínají znovu připravovat na vojenské operace v Arktidě. V lednu ...

PREMIUM Vznikne ruská „Arktická flotila“?

V ruských médiích se v posledních dnech objevují informace o možnosti vytvoření nové arktické ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • zdeno
    13:09 29.12.2022

    vypadá to trochu směšně, ale dokáže to přivézt náklad přez pro jiná vozidla zcela neprostupný terén, a je to i celkem spolehlivé

    vypadá to trochu směšně, ale dokáže to přivézt náklad přez pro jiná vozidla zcela neprostupný terén, a je to i celkem spolehlivé

  • flanker.jirka
    22:42 28.12.2022

    Toto jezdí na Slovensku
    https://m.youtube.com/watch?v=...

    Toto jezdí na Slovensku
    https://m.youtube.com/watch?v=...

    • mikojan29
      11:30 29.12.2022

      Už nejazdí, je to odstavené, nakoľko sa stopli dotácie od štátu. Ich šéf bol/je? vodcom "Nočných vlkov na SK" a sú o ňom známe rôzne aktivity v rusku. Vymyslení hasiči, ktorí ...Zobrazit celý příspěvek

      Už nejazdí, je to odstavené, nakoľko sa stopli dotácie od štátu. Ich šéf bol/je? vodcom "Nočných vlkov na SK" a sú o ňom známe rôzne aktivity v rusku.
      Vymyslení hasiči, ktorí dojili štát (s podporou najvyšších vládnych predstaviteľov SMERu/MV SR) a kupovali/dostávali takéto hračky od ich ideologických vodcov. Majú napr. aj toto:
      https://www.facebook.com/dhztt... Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        15:38 29.12.2022

        u vás to tedy musí vypadat :-D

        u vás to tedy musí vypadat :-D

        • Ján Paliga
          13:29 30.12.2022

          ...taky že jo... :)

          ...taky že jo... :)

      • pjaro77
        10:04 01.01.2023

        U nás slúžia dobrovoľní hasiči na dojenie dotácií ?

        U nás slúžia dobrovoľní hasiči na dojenie dotácií ?

        • Ján Paliga
          16:05 01.01.2023

          Len tí, čo mali podporu Balkánca? :)

          Len tí, čo mali podporu Balkánca? :)

          • mikojan29
            11:12 02.01.2023

            Presne tak. A neboli to len títo, ale aj rôzne vymyslené záchranné organizácie a spolky...

            Presne tak. A neboli to len títo, ale aj rôzne vymyslené záchranné organizácie a spolky...

    • SYN_
      12:27 29.12.2022

      Tak jasně, podobná koncepce, akorát v rusku holt mají všechno větší... Mimochodem, tento "křižník" se původně vyráběl na Ukrajině.
      https://www.youtube.com/watch?...

      Tak jasně, podobná koncepce, akorát v rusku holt mají všechno větší... Mimochodem, tento "křižník" se původně vyráběl na Ukrajině.
      https://www.youtube.com/watch?...

      • flanker.jirka
        15:43 29.12.2022

        Oni mají i menší varianty, jako DT 3. Toto jsem sem dával, že jsem viděl Slovenské znaky. Na sibiři a v arktidě je to pro ně nutnost mít něco takového.

        Oni mají i menší varianty, jako DT 3. Toto jsem sem dával, že jsem viděl Slovenské znaky. Na sibiři a v arktidě je to pro ně nutnost mít něco takového.

    • Scotty
      16:19 29.12.2022

      U nás mají hasiči Hägglunds BV206.
      https://storage.pozary.cz/arti...

      U nás mají hasiči Hägglunds BV206.
      https://storage.pozary.cz/arti...

      • pjaro77
        11:50 04.01.2023

        Aj majitelia hotelov alebo lesníci v krkonošiach majú Sisu nasu.

        Aj majitelia hotelov alebo lesníci v krkonošiach majú Sisu nasu.

  • SYN_
    20:51 28.12.2022

    Tak pokud již tato vozidla nakoupilo i Rakousko (které nemá žádné námořní tím méně Arktické ambice) tak je jasné že se jedná o vhodné vozidlo mj. i do Alp, a potom už mi objednávka ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak pokud již tato vozidla nakoupilo i Rakousko (které nemá žádné námořní tím méně Arktické ambice) tak je jasné že se jedná o vhodné vozidlo mj. i do Alp, a potom už mi objednávka od Němců dává lepší smysl...Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    17:43 28.12.2022

    Takie pojazdy przydałby się saperom - zdolne do pokonywania bardzo trudnego terenu i przewozu np. kontenera z specjalistycznym wyposażeniem do rozpoznania / prac w terenie

    Takie pojazdy przydałby się saperom - zdolne do pokonywania bardzo trudnego terenu i przewozu np. kontenera z specjalistycznym wyposażeniem do rozpoznania / prac w terenie

  • Arthur
    13:40 28.12.2022

    Vedel by som si tieto BvS10 pásové vozidlá predstaviť aj u Nás u pluku tatranských myslivcov ak by taký existoval.

    Vedel by som si tieto BvS10 pásové vozidlá predstaviť aj u Nás u pluku tatranských myslivcov ak by taký existoval.

    • Miroslav
      14:42 28.12.2022

      1/ O horských jednotkách sa hovorí dlhé roky a doteraz sa k tomu nikto neodhodlal. Pritom by šlo o pomerne lacné jednotky ktoré by vedeli efektívne využívať hornatý a lesnatý terén ...Zobrazit celý příspěvek

      1/ O horských jednotkách sa hovorí dlhé roky a doteraz sa k tomu nikto neodhodlal. Pritom by šlo o pomerne lacné jednotky ktoré by vedeli efektívne využívať hornatý a lesnatý terén ktorý je Slovensku vlastný. Nepoznám účinnejší spôsob ako zablokovať nepriateľa v horských priesmykoch, tuneloch a dolinách (Čertovica, Donovaly, Strečno...). Presúvať sa po týchto trasách musí byť pre každého nepriateľa nočná mora.

      2/ Horské jednotky nepotrebujú takéto mašiny. Skôr 4x4, motorky, bicykle, lyže prípadne skútre. Výzbroj týchto jednotiek by mala pozostávať primárne z protitankových striel, ľahkých mínometov a ostreľovacích pušiek. Len približne 20% slovenského územia je vhodného na operácie ťažkých mechanizovaných jednotiek

      3/ Arktída sa nepochybne stane dôležitým, až strategickým priestorom. Rusi dlhodobo rátajú s tým, že sa na severe otvoria ekonomicky výhodnejšie námorné trasy ktoré budú chcieť mať pod kontrolou. Prečo by ináč investovali ťažké peniaze do ľadoborcov s jadrovým pohonom, že?Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        18:00 28.12.2022

        Švýcarsko mělo i jednotky na horských kolech.

        Švýcarsko mělo i jednotky na horských kolech.

        • Miroslav
          18:25 28.12.2022

          Myslím, že majú doteraz jednotky na bicykloch. Ja osobne si neviem predstaviť nič horšie akože som niekde v údolí a z lesa nadomnou na mňa niečo strieľa. Tomu sa proste nedá ...Zobrazit celý příspěvek

          Myslím, že majú doteraz jednotky na bicykloch. Ja osobne si neviem predstaviť nič horšie akože som niekde v údolí a z lesa nadomnou na mňa niečo strieľa. Tomu sa proste nedá ubrániť ak nemáš šialenú presilu. Nechápem, že takú výhodu u nás neberieme do úvahy. Sám náčelník generálneho štábu o tom nedávno hovoril, že charakter našej krajiny by bola naša najväčšia výhoda.Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        20:28 28.12.2022

        Těžké peníze do atomových ledoborců investují rusáci už nějakých 50 let... tam teda ten výhled na brzkou změnu moc nevidím (ne že by nebyla, ale ne brzo/prudká). Ale po část roku ...Zobrazit celý příspěvek

        Těžké peníze do atomových ledoborců investují rusáci už nějakých 50 let... tam teda ten výhled na brzkou změnu moc nevidím (ne že by nebyla, ale ne brzo/prudká). Ale po část roku jsou severní plavební trasy otevřené už teď (už i dřív byly).
        Ale je to tam skoro samý led, tam teda nasazení strojů jako tento bude docela rizikové, zaberou "prázdnotu" a ještě se u toho občas můžou utopit...Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          21:36 28.12.2022

          Nedávno o tom presne bol dokument na Prima Zoom. Sú tam zaujímavé súvislosti ktoré si človek ani neuvedomuje.

          Nedávno o tom presne bol dokument na Prima Zoom. Sú tam zaujímavé súvislosti ktoré si človek ani neuvedomuje.

      • Mbelda
        13:47 29.12.2022

        Výzbroj... V těchto podmínkách je důležitější výstroj. Zkuste se podívat na Jerven, kdo to nezná, tak je to kamarád norského vojáka.

        Výzbroj... V těchto podmínkách je důležitější výstroj. Zkuste se podívat na Jerven, kdo to nezná, tak je to kamarád norského vojáka.

      • pjaro77
        10:16 01.01.2023

        Veľmi som zvedavý ako zvládnu rozbahnené alebo zasnežené horské cesty 4x4, motorky s nákladom.

        Veľmi som zvedavý ako zvládnu rozbahnené alebo zasnežené horské cesty 4x4, motorky s nákladom.

    • Ján Paliga
      09:37 29.12.2022

      Litevskí vojaci majú Bv od Švédska. Malé, čiperné vozidielka...

      Litevskí vojaci majú Bv od Švédska. Malé, čiperné vozidielka...

    • Karlos73
      16:32 31.12.2022

      Arthur, už keď tak pluk "Horských strelcov" alebo "Horalov" , myslivec je po česky poľovník. A dať názov jednotke pluk "Tatranských poľovníkov" znie troška hlúpo... :) Inak tiež ...Zobrazit celý příspěvek

      Arthur, už keď tak pluk "Horských strelcov" alebo "Horalov" , myslivec je po česky poľovník. A dať názov jednotke pluk "Tatranských poľovníkov" znie troška hlúpo... :)
      Inak tiež by som súhlasil so vznikom a etablovaním sa takýchto jednotiek v OSSR , BvS10 by bola dobrá voľba, popri iných ATV 4x4 operujúcich v horskom prostredí...Skrýt celý příspěvek

      • Flader
        19:32 31.12.2022

        Tak uvidíme, akú techniku dostane do vienka plánovaný 25. motorizovaný prápor.

        Tak uvidíme, akú techniku dostane do vienka plánovaný 25. motorizovaný prápor.

    • pjaro77
      10:02 01.01.2023

      Ano? Keď som na paľbe aj tu pre rokom viackrát písal, že nejaký ľahký pasák tohto typu by sa hodil do podporných jednotiek, horskej logistiky, prieskum a dajme tomu PVO v horách ...Zobrazit celý příspěvek

      Ano? Keď som na paľbe aj tu pre rokom viackrát písal, že nejaký ľahký pasák tohto typu by sa hodil do podporných jednotiek, horskej logistiky, prieskum a dajme tomu PVO v horách (nošič radarov blízkeho dosahu a rakiet), tak mi bolo vysvetlené, že ďalší podvozok nemá význam.Skrýt celý příspěvek

    • Eiffelos
      14:47 03.01.2023

      Nechci vám brát iluze , ale třeba Tatry jsou vcelku slušně dostupné těžkou technikou po asfaltových cestách a tam kde se technika nedostane tak už se ani nebude moc bojovat. I když ...Zobrazit celý příspěvek

      Nechci vám brát iluze , ale třeba Tatry jsou vcelku slušně dostupné těžkou technikou po asfaltových cestách a tam kde se technika nedostane tak už se ani nebude moc bojovat. I když jsou Horští myslivci romantická představa odhodlaných tvrdých horalů, kteří pobíhají po kopcích , tak pokud taková jednotka nezapadá do systému NATO tak nemá šanci na úspěch , a v NATO už je mnoho horských jednotek s dlouhou tradicí a v případě obrany SR by se tam přesunuly třeba německé jednotky . Ať se nám to líbí nebo ne , NATO je organická jednotka s přesně rozvržením systémem a centrálním velením a národní armády jsou jen součást...Skrýt celý příspěvek

      • Flader
        13:02 04.01.2023

        Problém nie sú ani tak Vysoké Tatry. S cestnou infraštruktúrou sú na tom horšie práve nižšie pohoria.

        So zvyškom súhlasím.

        Problém nie sú ani tak Vysoké Tatry. S cestnou infraštruktúrou sú na tom horšie práve nižšie pohoria.

        So zvyškom súhlasím.

        • anmima
          09:51 05.01.2023

          Súhlasím. Hlavné sú pohoria NT, VF a MF. Ani v 2. sv sa nebojovalo nikde inde ako tam, myslím, že nie vo VT.

          Súhlasím. Hlavné sú pohoria NT, VF a MF. Ani v 2. sv sa nebojovalo nikde inde ako tam, myslím, že nie vo VT.

      • pjaro77
        16:56 04.01.2023

        Vo vysokých tatrách sa reálne nedá bojovať, okrem podhoria, prípadne jedného - dvoch plies, sú tam sutinové svahy, kde sa žiadne pozemná technika nedostane a keby aj niet ju kde ...Zobrazit celý příspěvek

        Vo vysokých tatrách sa reálne nedá bojovať, okrem podhoria, prípadne jedného - dvoch plies, sú tam sutinové svahy, kde sa žiadne pozemná technika nedostane a keby aj niet ju kde umiestniť - úzke cestičky a vrcholy sú placky 10x10 metrov alebo ešte menej.
        Vhodné miesta na boj sú zalesnené nízke tatry, veľká a malá fatra fatra, rudohorie, muránska planina, slanské vrchy, atď.
        Na tých miestach sú vhodné pozorovateľne, malé radary, PVO.
        V prípade blata a hlbokého snehu tam majú problém prejsť ofroady.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...