Švédsko hledá nástupce stíhaček Gripen E

Švédsko hledá nástupce stíhaček Gripen E
Gripen E / SAAB (Zvětšit)

Stockholm se rozhodl spustit první fázi národní studie, jež se zabývá budoucími potřebami švédského letectva. Konečným cílem studie je určit vhodný systém, který nahradí stíhací letouny Gripen E. Po odchodu Švédska z britsko-japonsko-italského programu Tempest se skandinávské zemi nabízí možnost vyvinout vlastní řešení, připojit se k jinému nadnárodnímu projektu nebo zakoupit hotové stíhačky.

„Zhruba před rokem jsme odstoupili od třístranné spolupráce s Velkou Británií a Itálií a zahájili jsme národní studii. Nebudu odpovídat na otázky, proč to s programem Spojeného království nevyšlo,“ uvedl podle britské zpravodajské společnosti Janes nejmenovaný švédský představitel. V červenci 2019 Stockholm a Londýn podepsal memorandum o porozumění, načež se švédské firmy měly postupně zapojovat do vývoje společných stíhaček šesté generace. Jak uvedl výše zmíněný zdroj, pokud by Švédsko tehdy vědělo více o požadavcích pro účast v programu, vůbec by se k němu nepřipojovalo. Po odchodu Stockholmu se k vývoji naopak připojilo Japonsko, což vedlo k přejmenování programu z FCAS (Future Combat Air System) na GCAP (Global Combat Air Programme).

Švédské rozhodnutí o nových stíhacích letounech padne v roce 2031. Janes uvádí, že bude odrážet novou strategickou koncepci země spojenou se vstupem do NATO. Zatímco se Stockholm dříve soustředil výhradně na obranu vlasti, nyní musí rozšířit své obzory dále do Atlantického oceánu. Jen tak bude moci podpořit ochranu aliančních námořních zásobovacích linií, řešit problémy spojené s odepíráním vstupu do chráněných oblastí (A2/AD) a zajišťovat informace ohledně situačního povědomí pro své spojence.

Švédsko do roku 2031 uskuteční několik projektů, jejichž závěry výběr nové stíhačky usnadní. První fáze v letech 2023 až 2025 bude zahrnovat analýzu dostupných řešení a druhá fáze se v letech 2026 až 2030 zaměří na možnosti technologického vývoje podle švédských požadavků. Provozní analýza a systémové koncepty jsou zahrnuty do obou počátečních fází. Projektování demonstrátorů začne v roce 2026.

Stockholm má na stole tři možnosti, z nichž žádnou dosud nevyloučil. „Buď vyvineme systém vlastními silami, nebo ho vyvineme s někým dalším, nebo... systém zakoupíme,“ řekl švédský představitel. „Je to otevřená otázka.“


Gripen E v brazilském letectvu

Informace o dlouhodobém plánování švédského letectva následovaly zářijové vyjádření tamní Agentury pro obranný materiál, která provedení studií o budoucích stíhacích letounech podpořila. Zájem zapojit se do programu má zejména švédská společnost Saab, výrobce stíhaček Gripen. V ideálním případě v něm bude figurovat jako systémový integrátor, podle nějž se budou řídit všichni další dodavatelé.

„Jednou z věcí, o které ve Švédsku ještě rozhodnuto nebylo, je stanovení termínu pro dosažení počátečních operačních schopností stíhačky nové generace,“ uvedl švédský zdroj. Stockholm musí zvážit všechna „rizika“ a „možnosti“ k učinění rozhodnutí a ke stanovaní role, jakou v ní bude hrát švédská vláda a švédský průmysl. „Budeme muset hledat koncepty jak na úrovni systému [nové stíhačky], tak i na úrovni efektivity spolupráce s dalšími systémy. Potřebujeme vytvořit tým lidí jak se zástupci vlády, tak i průmyslu.“

Stockholm má ve věci pořizování nových stíhacích letounů nicméně čas na rozmyšlenou. Šedesátka objednaných stíhacích letounů Gripen E, modernizované verze víceúčelového letounu Gripen C/D, zůstane v provozu až do roku 2060. Bude tak několik desetiletí tvořit páteř švédského letectva. Starší letouny Gripen C/D postupně odejdou v letech 2035 až 2040. Ukrajinsko-ruská válka ale jejich odchod do důchodu možná ještě oddálí.

Dle italského vojenského blogu „Si vis pacem, para bellum“ Saab dosud dokončil šestnáct stíhaček Gripen E. Létají ve Švédsku a v Brazílii, která představuje jejich jediného zahraničního uživatele. První brazilský stíhací letoun absolvoval svůj úvodní let ve švédském Linköpingu v srpnu 2019. Stíhačka byla brazilskému letectvu dodána k testování v září 2019. Brazilci v letošním roce slavnostně otevřeli domácí výrobní linku, ze které sjede 15 z 36 objednaných letounů.

Gripen E má celkovou délku 15,2 m, rozpětí křídel 8,6 m a maximální vzletovou hmotnost 16 500 kg. Nejvyšší rychlost letounu je 2200 km/h. Jednomístný letoun je vybaven deseti závěsníky pro průzkumná zařízení, zbraně a externí palivové nádrže. Vnitřní palivové nádrže jsou přibližně o 40 % větší než u předchozí verze. Zvětšení objemu bylo možné díky přesunu podvozku z trupu letounu na vnitřní stranu křídel.


Gripen E

Gripen E dokáže používat moderní americkou, evropskou, švédskou, a dokonce izraelskou munici vzduch-vzduch a vzduch-zem. Vyzbrojen je také 27mm leteckým kanónem Mauser BK27 vyráběným německým koncernem Rheinmetall.

Stíhací letoun společnosti Saab využívá radarový systém ES-05 Raven s plošnou fázovou anténou (AESA) z dílny italské společnosti Leonardo. Radar se nachází na výkyvné desce v přední části letounu a poskytuje 100° zorné pole včetně možnosti výhledu dozadu. Letoun je navíc vybaven nejmodernějšími denními a infračervenými senzory (např. Skyward G a Litening III). Lze také použit nejmodernější průzkumné kontejnery a kontejnery pro vedení elektronického boje

Letadlo pohání dvouproudový motor s přídavným spalováním F414G americké společnosti General Electric o tahu 98 kN. General Electric v prosinci 2011 uspěla v tendru na dodávku motorů pro letouny Gripen E v hodnotě 250 milionů amerických dolarů. Díky motoru F414G dokáží Gripeny létat nadzvukovou rychlostí bez použití přídavného spalování, což letounům šetří palivo a umožňuje jim zůstat déle ve vzduchu.

Švédsko nemá bezprostřední potřebu připojit se k některému mnohostrannému programu na vývoj stíhaček nové generace. Švédské letectvo si prozatím objednalo šedesát Gripenů E, které zůstanou v provozu do roku 2060. To je mnohem déle, než je plánovaný termín pro zavedení britsko-italsko-japonské platformy GCAP v roce 2035 či odhadované zahájení provozu konkurenčního francouzsko-německo-španělského systému FCAS/SCAF v roce 2040. S plánováním chce Stockholm ovšem začít včas a získat tak lepší pozici, až se o příští generaci stíhacích letounů bude muset rozhodnout.

Zdroje: Breaking Defense, 2, Janes, Si vis pacem, para bellum

Nahlásit chybu v článku


Související články

Evropský radar pro stíhačku šesté generace Tempest

Velká Británie, Švédsko a Itálie společně v rámci programu Tempest pracují na taktickém víceúčelovém ...

PREMIUM Evropský stíhač šesté generace: Boj románských a germánských kmenů o Evropu

Program společného německo-francouzského nadzvukového taktického letadla šesté generace FCAS (Future ...

NGAD: Americká stíhačka šesté generace ohlídá Tichomoří i Evropu

Spojené státy pokračují ve vývoji nového taktického letadla šesté generace NGAD (Next-Generation Air ...

PREMIUM Budoucnost tureckého letectva: TF-X s britskou pomocí nebo rovnou Tempest?

Demonstrátor budoucího tureckého stíhacího letounu TF-X uskuteční svůj první let podle plánu Ankary ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • juko
    13:00 19.11.2023

    Svedi sa ocitli v hroznej situacii. Zvysok Skandinavie ponakupoval tak velke mnozstva novych F-35, ze o financovanie dalsieho draheho projektu asi nebudu mat zaujem. Nadejny ...Zobrazit celý příspěvek

    Svedi sa ocitli v hroznej situacii. Zvysok Skandinavie ponakupoval tak velke mnozstva novych F-35, ze o financovanie dalsieho draheho projektu asi nebudu mat zaujem. Nadejny Brisko-Svedsky projekt stroskotal. No a trh pre staty, ktore nemaju zaujem o to, aby im usa podrazali kolena pri integracii novych vlastnych zbrani, pristupe ku zdrojovemu kodu, technologickom transfere a pod tak na tento trh si uz brusia zuby a rychlo sa etabluju turci a korejci so svojimi 5th gen projektmiSkrýt celý příspěvek

  • lukus
    11:13 18.11.2023

    Obávám se - je to můj osobní názor, že si Švédové vykopali ,, hrob" pro Gripen sami - byli nerozhodní. Válka na Ukrajině mohla zvrátit vývoj v jejich prospěch, ale promarnili ...Zobrazit celý příspěvek

    Obávám se - je to můj osobní názor, že si Švédové vykopali ,, hrob" pro Gripen sami - byli nerozhodní. Válka na Ukrajině mohla zvrátit vývoj v jejich prospěch, ale promarnili velkou příležitost.
    JAS-39 je jednodušší provoz i údržbu než EF200, Rafale, F18, (o chlup než F16)... ideální pro chudou ekonomiku typu UA, atd (Gruzie, .. Švédi se měli pochlapit a předběhnout ostatní (státy darující F16) i s výzbrojí. Trochu extrém, ale při snaze by i Poláci možná brali raději JAS než Golden Eagle.
    Možná by JAS nedokázal ve vzdušných soubojích přímo konfrontovat SU-35 s R-37 (i když možná s MBDA Meteory ...), ale hodně by zabolel při použití s RBS-15 černomořskou flotilu.. s určitě by zvládl více, než současné SU-37 a Su-25 nad jižní frontou.
    Jakýkoliv úspěch by byl (i kdyby nebyl superveliký) - byl by první. a Možná by se baltské státy kously a pás nových JAS koupily - pač náhradní technika i díly by ležely v případě problému přes louži a u sousedů).
    Začínat vývoj letadla 5. generace je trošku pozdě, když výroba F-35 běží o sto šest. Navíc drahé, pokud není zajištěn dostatečný odbyt nynějších JAS-39E ( úplně opačně je na tom Rafale). Vývoj 6.gen je hrob úplný (na to se dle mého názoru zmůže USA, za delší čas PRC, Rusko to bude proklamovat vzhledem, ale bude to sotva 5.gen v jiném kožichu, FR a NĚM a další se budou muset nejspíš spojit, aby to ekonomicky ustály.)
    Ale samotné ˇŠvédsko...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:06 16.11.2023

    Dobře se dívají dopředu, je to jako by se někdo u nás v roce 2006 zabýval tím, co bude v roce 2026. Tedy v roce, kdy vzlétl poprvé F 35, řešit, zda si jej pořídit, když jsme měli ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobře se dívají dopředu, je to jako by se někdo u nás v roce 2006 zabýval tím, co bude v roce 2026. Tedy v roce, kdy vzlétl poprvé F 35, řešit, zda si jej pořídit, když jsme měli rok ve službě Gripeny C/D.Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      19:15 16.11.2023

      Asi to bude tím, že my jsme kupci, oni výrobci.

      Asi to bude tím, že my jsme kupci, oni výrobci.

      • flanker.jirka
        21:58 16.11.2023

        Je to o odpovědném přístupu k obraně. Mít jako plán deset let pronájmu a neřešit přitom další období to ČR dělá spíše tupce než kupce. Dvacet let náskok pro rozhodnutí může být ...Zobrazit celý příspěvek

        Je to o odpovědném přístupu k obraně. Mít jako plán deset let pronájmu a neřešit přitom další období to ČR dělá spíše tupce než kupce.
        Dvacet let náskok pro rozhodnutí může být dobrý náskok, mohou jít cestou vývoje a výroby vlastních malých proudových, možná i nadzvukových, UCAV a pár stíhačů si koupit. UCAV bude žádané zboží.Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          17:29 17.11.2023

          Vzhledem k tomu, že až do roku 2022 nikdo nepřemýšlel nad ničím jiným, než je Gripen, tak to nikoho vůbec netrápilo. Výrobce je v jiné pozici, protože musí rozmýšlet dekády ...Zobrazit celý příspěvek

          Vzhledem k tomu, že až do roku 2022 nikdo nepřemýšlel nad ničím jiným, než je Gripen, tak to nikoho vůbec netrápilo.
          Výrobce je v jiné pozici, protože musí rozmýšlet dekády dopředu.Skrýt celý příspěvek

          • Stonkeeper
            18:33 17.11.2023

            A clovek by cekal ze to bude delat i vlada a ono ne.

            A clovek by cekal ze to bude delat i vlada a ono ne.

          • flanker.jirka
            22:23 17.11.2023

            Trápilo to pouze vojáky, nikoliv politiky. Vždy existovala možnost nákupu letadel na místo pronájmu, ale politici by na to museli mít koule. Místo stále proklamované "odpovědné ...Zobrazit celý příspěvek

            Trápilo to pouze vojáky, nikoliv politiky. Vždy existovala možnost nákupu letadel na místo pronájmu, ale politici by na to museli mít koule. Místo stále proklamované "odpovědné politiky" došlo k podražení nohou rozpočtu na obranu v letech probíhající transformace na plně profesionální sbor a v průběhu plánovaného přezbrojení od roku 2007 do roku 2013 přestože požadavek na 2% z HDP platí od roku 1999, tj. od vstupu do NATO.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            23:13 17.11.2023

            Pronájem byl pro armádu i politiky výhodnější, proto nepotřebovali rozmyslet co bude po něm, protože automaticky počítali s jeho prodloužením. Pro politiky to bylo výhodné v tom, ...Zobrazit celý příspěvek

            Pronájem byl pro armádu i politiky výhodnější, proto nepotřebovali rozmyslet co bude po něm, protože automaticky počítali s jeho prodloužením.
            Pro politiky to bylo výhodné v tom, že stíhačky daňové poplatníky nestál sto miliard, ale jen dvě miliardy ročně (a ne, většinu lidí fakt nezajímá, kolik se za pronájem zaplatilo za celou dobu. Lidi čtou titulky, ne rozbor).
            Pro armádu to bylo výhodnější, protože díky pronájmu jim politici nemohli škrtat peníze na provoz Gripenů, takže měli vysoké nálety a letuschopnost.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:00 18.11.2023

            skelet A opět jsme u toho v čem spočívá politiky proklamovaný pojem "odpovědný přístup k obraně." Přesně jak píšete, v případě pořízení Gripenů by to dopadlo tak, že by se šetřilo ...Zobrazit celý příspěvek

            skelet
            A opět jsme u toho v čem spočívá politiky proklamovaný pojem "odpovědný přístup k obraně."
            Přesně jak píšete, v případě pořízení Gripenů by to dopadlo tak, že by se šetřilo a létala by jen hotovost a spárky pro výcvik. Takto nám to letadlo udělalo dobré jméno při nasazení v zahraničí.
            Oni jsou schopní F 35 nakoupit a pak provozovat pouze polovinu nakoupených strojů už jen z toho důvodu, aby se pochlubili, že ušetří.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            13:54 18.11.2023

            Opět jsme.. u domněnek.

            Opět jsme.. u domněnek.

  • pajo
    19:38 15.11.2023

    Podľa mňa za 20 rokov možno drony nahradia stíhačky v útočních strojoch a stíhačka 6th genrácie nevznikne. Hlavná výhoda dronu bude, že nebude obmedzený pilotov. Bude môcť ...Zobrazit celý příspěvek

    Podľa mňa za 20 rokov možno drony nahradia stíhačky v útočních strojoch a stíhačka 6th genrácie nevznikne.
    Hlavná výhoda dronu bude, že nebude obmedzený pilotov. Bude môcť prudšie manévrovať, nebude musieť podporu života pilota a strata nebude tak bolieť ako život pilota. Chápem, že by tam musela byť AI, ak by stroj stratil spojenie. Všetko je otázkou priorít.
    Už teraz B-21 Raider má schopnosť letieť bez posádky ...Skrýt celý příspěvek

    • rtep
      10:27 16.11.2023

      pajo nechci kazit vaši představu o všemocnosti dronů stačí si přečíst keci toho telete Vicha z SPD jen drobnost - rád bych upozornil že drony mají chybičku doba časové ztráty při ...Zobrazit celý příspěvek

      pajo nechci kazit vaši představu o všemocnosti dronů
      stačí si přečíst keci toho telete Vicha z SPD
      jen drobnost - rád bych upozornil že drony mají chybičku doba časové ztráty při řízení
      při radiovém díky zakřivení zemně se bavíme o reálné vzdálenosti cca 150 km ( pokud má letět v režimu kopírovaní zemně aby nebyl odhalen a sestřelen ) na tuto vzdalenost je povelová smyčka cca 0,5 sekundy tj info co vidí dron jde k řídící jednotce cca 0,25 s, rozhodnutí co má dron dělat letí zpět stejně dlouho při satelitním spojení je to obdobné jen se dá řídit klidně na 1000 km daleko a smyčka je obdobná, problém je že za 0,5 s už dron nemusí existovat a spoléhat se na umělou inteligenci je dost ....problematické, nemužete jako z SPD Vích žít v zajetí sci-fi filmů kde roboti sami myslíSkrýt celý příspěvek

      • GlobeElement007
        21:40 16.11.2023

        Povíme si za deset let, jo? Podle mne to AI zvládne. Asi si lidé nebudou chtít úplně vzít rozhodovací pravomoci, takže v roji bude i pilotovaný stoj ve funkci velitele, ale bojový ...Zobrazit celý příspěvek

        Povíme si za deset let, jo?

        Podle mne to AI zvládne. Asi si lidé nebudou chtít úplně vzít rozhodovací pravomoci, takže v roji bude i pilotovaný stoj ve funkci velitele, ale bojový plně automatický stoj vznikne. A nejspíš do těch 10 let.Skrýt celý příspěvek

        • Badysak
          00:58 17.11.2023

          Ani za deset let nebude k dispozici dostatečně malý silný počítač pro skutečné AI co se dokáže rozhodovat dnešní primitivní AI pohání sálové servery.

          Ani za deset let nebude k dispozici dostatečně malý silný počítač pro skutečné AI co se dokáže rozhodovat dnešní primitivní AI pohání sálové servery.

          • rtep
            14:21 17.11.2023

            přesně tak myslím že jak Globe napsal bude k dispozici symbioza pilotovaného stroje a automatického stroje jenže pak je třeba aby obálka letových výkonů byla obdobná tj pilotovaný ...Zobrazit celý příspěvek

            přesně tak
            myslím že jak Globe napsal bude k dispozici symbioza pilotovaného stroje a automatického stroje
            jenže pak je třeba aby obálka letových výkonů byla obdobná tj pilotovaný stroj dvoumotorový nejspíš dvou místný ( pilot + operátor ) a jednomotorový dron s obdobnou rychlostí ( nadzvuk ) s doletem s tím že dron bude asi mít nižší nosnost municea v rámci tohoto roje bude čast dronů s výbavou AESA radary a část jen zakladní senzory radarové budou na střídačku používat radar ( demaskující vliv ) a senzorové budou ničit cíle objevené radary dle příkazů pilotovaného stroje a nebo budou fungovat jako ochrana proti opatřením protivníkaSkrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            20:52 18.11.2023

            K tomu není třeba nějakých složitých systémů a počítačů. Už dnes existuje technologie, která umí rozpoznat cíl a dokázala by něj i kineticky působit. Demokratické státy stále ...Zobrazit celý příspěvek

            K tomu není třeba nějakých složitých systémů a počítačů. Už dnes existuje technologie, která umí rozpoznat cíl a dokázala by něj i kineticky působit. Demokratické státy stále respektují princip OSN v tomto směru, který říká, že za použitím síly musí být člověk. Zatím je to neetické, aby o použití zbraní, zabíjení osob, cílů apod rozhodovala umělá inteligence, nebo stroje.Skrýt celý příspěvek

  • michaltinkint
    12:54 15.11.2023

    Američania vytvoria asi dve verzie 6gen stíhača - jednu pre letectvo, jednu pre námorníctvo (a môžu ju volať 6gen, nemusia sa uchyľovať ku "nextgen" lebo piatu generáciu ...Zobrazit celý příspěvek

    Američania vytvoria asi dve verzie 6gen stíhača - jednu pre letectvo, jednu pre námorníctvo (a môžu ju volať 6gen, nemusia sa uchyľovať ku "nextgen" lebo piatu generáciu preukázateľne majú). Vyrobia ich rádovo tisíce kusov. V európskom priestore sú už dve konzorciá ohlásené a cca ďalšie dve sa snažia vzniknúť - Turecko a Švédsko. Pričom deliť sa o budú o trh vo veľkosti rádovo stoviek kusov v EÚ (možno plus India). Pričom samotný stíhač je len nosič, platforma pre zbrane, senzory a komunikačné rozhrania, výcvikové a logistické zázemie. V celom bojovom systéme tvorí stíhač možno 20%. Ok, zbrane, senzory, datalinky sa v rámci želanej integrácie budú do značnej miery zdieľať, ale aj tak - 4 platformy. A to UK a FR (a India :D) chcú ešte aj lietadlové lode. Toto takto nedopadne. To keby mal EÚ priestor uživiť 4 platformy stíhača, tak v prípade o rád menej náročnej platformy - MBT by mohol logicky poskytnúť priestor tak pre 8 samostatných riešení ;)Skrýt celý příspěvek

  • SYN_
    00:13 15.11.2023

    Podle mě je dost důležitou otázkou vývoje/výroby nového typu stíhačky sériovost (počet vyrobených/prodaných kusů). Dneska prostě nemá šanci být úspěšný (= alespoň ne moc ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle mě je dost důležitou otázkou vývoje/výroby nového typu stíhačky sériovost (počet vyrobených/prodaných kusů). Dneska prostě nemá šanci být úspěšný (= alespoň ne moc prodělávající) typ kterého se nevyrobí citelně víc než stovka kusů...
    Takže do toho rozhodování o tom zda vyrobit nějaký vlastní typ by určitě mělo patřit už od začátku zainteresování alespoň nějakého budoucího zákazníka...
    Protože pokud zůstanou u toho typ vyrábět výhradně pro vlastní letectvo, bohužel podle mě nemají šanci (OK, šance je zajímavý termín, takže šance třeba 1% by možná byla, ale to by zkoušel jen hodně otrlý hráč).Skrýt celý příspěvek

  • memo
    21:47 14.11.2023

    Švédsko se spíše pokusí o vývoj na základě stávajícího Gripenu E. Tedy nějaký zvětšený Gripen E na XL nebo XXL a samozřejmě Stealth. Tedy XL jako jednomotorový a XXL jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Švédsko se spíše pokusí o vývoj na základě stávajícího Gripenu E. Tedy nějaký zvětšený Gripen E na XL nebo XXL a samozřejmě Stealth. Tedy XL jako jednomotorový a XXL jako dvoumotorový. Samozřejmě se schopnosti nést jaderné zbraně.Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement007
      07:49 15.11.2023

      To je jako vyvinout nový automobil na základě parní lokomotivy.

      To je jako vyvinout nový automobil na základě parní lokomotivy.

    • Jirosi
      14:34 15.11.2023

      Zaklaní schopnost 5-6. je interně nesená vyzbroj. To neni moc parketa delta řešeni.

      Zaklaní schopnost 5-6. je interně nesená vyzbroj. To neni moc parketa delta řešeni.

      • skelet
        19:36 15.11.2023

        No ještěže neexistovaly F-102, F-106 a Vulcan.

        No ještěže neexistovaly F-102, F-106 a Vulcan.

        • SYN_
          19:44 15.11.2023

          No nějak nevěřím že by měl Delta Dagger interní pumovnici...?
          Delta Dart evidentně ano, a Vulcan je "poněkud větší" beast že...

          No nějak nevěřím že by měl Delta Dagger interní pumovnici...?
          Delta Dart evidentně ano, a Vulcan je "poněkud větší" beast že...

      • Kalessin
        09:57 16.11.2023

        Skelet: Ještě přidám Mirage IV.

        Skelet: Ještě přidám Mirage IV.

        • skelet
          11:09 16.11.2023

          ta neměla pumovnici. Vodíková bomba AN-11/AN-22 byla pouze polozapuštěná.

          ta neměla pumovnici. Vodíková bomba AN-11/AN-22 byla pouze polozapuštěná.

      • flanker.jirka
        22:02 16.11.2023

        To je snad o tvaru trupu a úmístění hlavního podvozku v křídlech, aby byl trup více využitelný pro zapuštění zbraní.

        To je snad o tvaru trupu a úmístění hlavního podvozku v křídlech, aby byl trup více využitelný pro zapuštění zbraní.

      • Matesaax
        18:27 19.11.2023

        Zajímavé řešení by byl podvěsný kontejner pro výzbroj,který měl mít vylepšeny Advanced Hornet.Zejména,když SAAB s Boeingem spolupracuje na T-7.Kdysi zde byl článek,že Hornet s ...Zobrazit celý příspěvek

        Zajímavé řešení by byl podvěsný kontejner pro výzbroj,který měl mít vylepšeny Advanced Hornet.Zejména,když SAAB s Boeingem spolupracuje na T-7.Kdysi zde byl článek,že Hornet s výzbrojí v kontejneru má čelní radarový odraz o 50% nižší,v případě malého Gripenu by byl výsledek ještě lepší...Skrýt celý příspěvek

  • danny
    21:08 14.11.2023

    Čistě pro zdravé konkurenční prostředí by byla obrovská škoda, kdyby zmizel další výrobce schopný vyvinout vlastní typ. Jak dopadne Tempest je ve hvězdách, a aby Rafale zůstal jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Čistě pro zdravé konkurenční prostředí by byla obrovská škoda, kdyby zmizel další výrobce schopný vyvinout vlastní typ. Jak dopadne Tempest je ve hvězdách, a aby Rafale zůstal jako jediná evropská konkurence, to není ideální stav.
    Saab by se mohl soustředit ne na přímou konkurenci F-35, ale spíš se pustit do lehčí a levnější alternativy pro úkoly, na které je dvoumotorový stroj příliš drahý. A ten by Švédsko mohlo klidně koupit.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      14:32 15.11.2023

      F35 nemá dva motory.

      F35 nemá dva motory.

      • skelet
        19:36 15.11.2023

        Ale vyvíjené 6G letadla ano.

        Ale vyvíjené 6G letadla ano.

    • CerVus
      20:34 15.11.2023

      V tomhle rybníčku už ale plave KF-21.

      V tomhle rybníčku už ale plave KF-21.

    • flanker.jirka
      22:03 16.11.2023

      Konkurenční prostředí? Pouze ubyde o jednoho korpupčníka.

      Konkurenční prostředí? Pouze ubyde o jednoho korpupčníka.

  • Toomk
    17:46 14.11.2023

    No tak vývoj vlastního letadla byl do jisté míry dán tím, že Švédsko bylo neutrální a chtělo mít čím se bránit. Naštěstí se tu objevil geniální stratég a náborář NATO se jménem ...Zobrazit celý příspěvek

    No tak vývoj vlastního letadla byl do jisté míry dán tím, že Švédsko bylo neutrální a chtělo mít čím se bránit.
    Naštěstí se tu objevil geniální stratég a náborář NATO se jménem Putin a ten pomohl se směrováním Švédska, takže bych se nedivil, že může nakonec nejit z té jejich studie, že nejlevnější bude nakoupit již vyráběný letoun místo toho cpát peníze do vývoje.
    Na druhou stranu, uvidíme, jak vlastně bude vypadat to Švédsko v roce 2060 díky mnoha přistěhovalcům.Skrýt celý příspěvek

    • JCabuk
      19:31 14.11.2023

      To si nemyslím (bod o tom, že Švédsko sa rozhodne pre lietadlo iného štátu). SAAB je pre nich značka, od ktorej nebudú hodlať pustiť. Áno, vývoj lietadla (potenciálne) 6. generácie ...Zobrazit celý příspěvek

      To si nemyslím (bod o tom, že Švédsko sa rozhodne pre lietadlo iného štátu). SAAB je pre nich značka, od ktorej nebudú hodlať pustiť. Áno, vývoj lietadla (potenciálne) 6. generácie by zrejme SAAB a Švédsko neutiahli, ale možnosť, že sa pri vývoji spojí s inou spoločnosťou, kde bude hrať SAAB dôležitý prvok (nie len niečo na štýl "subdodávateľa" nejakých súčiastok), je viac než možnáSkrýt celý příspěvek

      • Badysak
        00:51 15.11.2023

        A ským američani je nepotřebují, evropaní taky né tak zbývá turek a čína oboje politická spolehlivost sama.

        A ským američani je nepotřebují, evropaní taky né tak zbývá turek a čína oboje politická spolehlivost sama.

      • Proxy
        14:00 15.11.2023

        SAAB logicky bude chtít urvat svoje, ale třeba o ČR se asi moc neucházeli. Dle mě by měli pokračovat cestou spolupráce T-7 Red Hawk a zajistit si u 6. generace USA co nejvíce ...Zobrazit celý příspěvek

        SAAB logicky bude chtít urvat svoje, ale třeba o ČR se asi moc neucházeli. Dle mě by měli pokračovat cestou spolupráce T-7 Red Hawk a zajistit si u 6. generace USA co nejvíce dílčích zakázek v NGAD, F/A-XX a podobně.Skrýt celý příspěvek

        • CerVus
          20:35 15.11.2023

          T-7 má sám o sobě větší potenciál než Gripen.

          T-7 má sám o sobě větší potenciál než Gripen.

  • alexa123
    16:43 14.11.2023

    Ja osobne som bol za to, aby Slovensko kúpilo Gripeny a nie F-16. Bol som tiež za to aby Česko kúpilo Gripen E/F a nie F-35. Ale BLÚZNIŤ o tom, že krajina veľkosti Česka vyvinie ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja osobne som bol za to, aby Slovensko kúpilo Gripeny a nie F-16. Bol som tiež za to aby Česko kúpilo Gripen E/F a nie F-35. Ale BLÚZNIŤ o tom, že krajina veľkosti Česka vyvinie lietadlo 6. generácie to už je aj na mňa PRIVEĽA. Podľa mňa "Europskí ekonomickí giganti" typu Francúzko, Nemecko, Británia, Taliansko, Španielsko budú mať obrovský problém aj spoločne zafinancovať vývoj stíhačky 6.generácie a oni Švédi (veľkosť Česka, Maďarska a pod.) si myslia že oni nie? Ak si to myslia tak sú naozaj skutočne "sfetovaní"Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      16:48 14.11.2023

      Zní to velmi odvážně, na druhou stranu se podívejte, co všechno už dokázali v minulosti vyvinout. Samozřejmě s použitím různých zahraničních komponent.

      Zní to velmi odvážně, na druhou stranu se podívejte, co všechno už dokázali v minulosti vyvinout. Samozřejmě s použitím různých zahraničních komponent.

      • alexa123
        17:06 14.11.2023

        ... co všechno už dokázali v minulosti vyvinout ... Čo bolo to bolo pretože Dnes je Dnes. Dnes Švédi vyvinuli Gripen-E/F ktorý je povedzme reálne lietadlo 4+ generácie ale kto ho ...Zobrazit celý příspěvek

        ... co všechno už dokázali v minulosti vyvinout ...
        Čo bolo to bolo pretože Dnes je Dnes. Dnes Švédi vyvinuli Gripen-E/F ktorý je povedzme reálne lietadlo 4+ generácie ale kto ho kúpil okrem Materskej krajiny? Okrem Švédska Brazílie nikto iný. Ty chceš povedať že Švédi (veľkosť Česka, Maďarska) zafinancujú Šialené opakujem Šialené Miliardy, aby si kúpili "cca 100" Gripenov a okrem nich nikto? Z hľadiska ekonomického je to cesta do pekla - absolútny ekonomický prepadák.Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          19:21 14.11.2023

          Ono není 10 milionů jako 10 milionů. Podívejte se, co všechno dokázal Izrael nebo Švýcarsko.

          Ono není 10 milionů jako 10 milionů. Podívejte se, co všechno dokázal Izrael nebo Švýcarsko.

          • flanker.jirka
            20:29 14.11.2023

            to jsou až moc specifické případy, jedni jsou dotovaní USA a druzí žijí z kapitálu jiných, včetně těch, kteří nepřežili holocaust

            to jsou až moc specifické případy, jedni jsou dotovaní USA a druzí žijí z kapitálu jiných, včetně těch, kteří nepřežili holocaust

          • SYN_
            00:17 15.11.2023

            No, právě v oboru stíhaček ani jedna z těchto zemí nepředvedla vcelku nic... kupují americké stroje. Vlastní stíhačka je prostě systém výrazně nad (ekonomické) možnosti i těchto ...Zobrazit celý příspěvek

            No, právě v oboru stíhaček ani jedna z těchto zemí nepředvedla vcelku nic... kupují americké stroje. Vlastní stíhačka je prostě systém výrazně nad (ekonomické) možnosti i těchto zemí.Skrýt celý příspěvek

          • D.i.p
            01:07 15.11.2023

            Flankere, meleš nesmysly. Švýcarsko je na počet obyvatel větší strojírenská velmoc než Německo. Podobně to platí i o potravinářství. Tak si nech keci o žití z holocaustu.

            Flankere, meleš nesmysly. Švýcarsko je na počet obyvatel větší strojírenská velmoc než Německo. Podobně to platí i o potravinářství. Tak si nech keci o žití z holocaustu.

          • Swen von Walhallion
            08:23 15.11.2023

            no zrovna o Izraeli bych netvrdil ze co se stihaček nic nepředvedl, IAI Lavi byla hodně dobra mašina plně konkurece schopna F-16 C/D nebo F/A-18 C/D a za uknčení projektu vceku ...Zobrazit celý příspěvek

            no zrovna o Izraeli bych netvrdil ze co se stihaček nic nepředvedl, IAI Lavi byla hodně dobra mašina plně konkurece schopna F-16 C/D nebo F/A-18 C/D a za uknčení projektu vceku drsně lobovaly pravě USA.Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            19:47 15.11.2023

            Počítá se výsledek?

            Počítá se výsledek?

          • flanker.jirka
            19:01 16.11.2023

            Swen von Walhallion
            Lavi moc nedopadla, právě z důvodu možností nákupu F 15 a F 16. Ale v Číně na to rádi vzpomínají, včetně jejich klonů střel Python.

            Swen von Walhallion
            Lavi moc nedopadla, právě z důvodu možností nákupu F 15 a F 16. Ale v Číně na to rádi vzpomínají, včetně jejich klonů střel Python.

    • TF_HU
      20:55 18.11.2023

      V Česku už podobná ambice na českou F16 byla...nakonec z toho byla pouhá L159...

      V Česku už podobná ambice na českou F16 byla...nakonec z toho byla pouhá L159...

Načítám diskuzi...