Totální obrana: Švédsko zvýší vojenské výdaje o 40 %

-
21. 10. 2020
-
78 komentářů
-
Jan Grohmann
V posledních letech Švédsko výrazně investuje do nové bojové techniky a armádních jednotek. Nedávno navíc Stockholm oznámil zvýšení vojenských výdajů o 40 % do roku 2025. Hlavními důvody je revizionistická politika Ruska a neustálé incidenty s ruskou armádou.
Vojenská mapa Evropy nám ukazuje zajímavou věc ‒ čím dále leží konkrétní země od Ruska, tím méně daná země Rusko považuje za svou hrozbu a tím méně investuje do své obrany. Důvod je prostý, o bezpečnost těchto západních „závětrných“ států se starají „nárazníkové“ země ve střední a východní Evropě, ale také severní země, zejména Finsko a Švédsko.
Neutrální Švédsko (i Finsko) řeší svou obranu bez cizí pomoci. Od konce studené války až do ruské anexe Krymu v roce 2014 ale vojenské výdaje Švédska neustále klesaly. Ostatně řada evropských zemí od 90. let procházela (a většina stále práchází) demilitarizací a poklesem vojenských schopností. Tuhle vojenskou slabost Evropy využilo Rusko, investovalo do těžkých zbraňových systémů, a nakonec takto posíleno provedlo v roce 2014 vojenskou invazi na Krym a na východní Ukrajinu.
První políček neutrální Švédsko dostalo ale již v roce 2012. V tomto roce generál Sverker Göranson, náčelník Generálního štábu švédských ozbrojených sil, uvedl, že švédská armáda odolá maximálně týden „omezenému útoku“. Švédští politici, kteří poslední roky drancovali vojenský rozpočet, podobné zprávy popírali.
Čísla ale mluví jasně, v roce 1990 Švédsko na obranu vydalo 2,57 % svého HDP, v roce 2000 1,84 % HDP, o deset let později 1,20 % HDP a v roce 2017 rekordně nízkých 1,03 % HDP. V letošním roce Švédsko na obranu vyčlení 64,8 miliardy švédských korun (170 miliard Kč, 6,26 miliardy euro), což odpovídá 1,1 % HDP.
Další (a zřejmě již probuzující) políček dostalo Švédsko v roce 2013, kdy Rusko provedlo simulovaný noční letecký úder na tuto severskou zemi. Simulovaného náletu se zúčastnila dvojice bombardérů Tu-22M3 doprovázená čtveřicí Su-27. Letouny se dostaly ve dvě hodiny ráno 30 až 40 kilometrů od švédských teritoriálních vod. Lety ruských letounů v této oblasti nejsou výjimečné, protože ruské letectvo létá přes Baltské moře do Kaliningradu. V tomto případě se ale letouny odchýlily od pravidelné trasy a po simulovaném náletu se vrátily zpět do Ruska.
Švédský koncept Totální obrany (Totalförsvaret)
Letouny měly podle Výroční zprávy generálního tajemníka NATO (.pdf, 2015) podniknout simulovaný jaderný úder na vojenské zařízení poblíž Stockholmu a v jižním Švédsku. Pro takové případy mají být k dispozici v režimu 24/7 dvě stíhačky Gripen, ale švédské letectvo vůbec nereagovalo. Díky nulové reakci švédského letectva se ukázal Stockholm jako zcela nechráněný. Dále Švédsko zpozornělo v říjnu 2014, kdy ruská ponorka pronikla výpad do švédských teritoriálních vod.
Od té doby jsou incidenty s ruskými loděmi a letadly víceméně pravidelné. Naposledy ruské lodě pronikly do švédských teritoriálních vod v polovině letošního září. Švédové to označili za kriminální čin.
Švédsko po těchto incidentech pochopilo, že bezbrannost a mírumilovnost není v očích Ruska ctností, ale využitelná slabost. Ostatně kvůli simulovanému leteckému útoku Stockholm v roce 2018 objednal čtyři baterie (12 odpalovacích vozidel) amerického systému protivzdušné obrany (PVO) Patriot PAC-3+ za 10 miliard švédských korun (26,3 miliardy Kč, 970 milionů euro). Dodávky proběhnou v letech 2021 a 2022.
V každém případě Švédsko po incidentu v letech 2013 a 2014 opustilo pacifistické směřování země a začalo znovu budovat armádu. Stockholm se především vrátil ke konceptu studenoválečné Totální obrany (Totalförsvaret), která zahrnuje nejen armádu, ale celou švédskou společnost. Vždyť díky konceptu Totální obrany bylo Švédsko během studené války nejvíce militarzovanou zemí západní Evropy.
V roce 2018 Stockholm obnovil povinnou vojenskou službu (zrušenou v roce 2010) a ve stejném roce se na švédský ostrov Gotland vrátila švédská armáda (ostrov byl demilitarizován v roce 2005). Současně švédská armáda obnovila rozsáhlé vojenské manévry.
Švédsko se připravuje na nástrahy překotně se měnícího se světa
Nyní švédský ministr obrany Peter Hultqvist oznámil, že švédský vojenský rozpočet se v období 2021 až 2025 zvýší o 40 %. V roce 2025 tedy švédské ministerstvo obrany dostane o 27,5 miliardy švédských korun (72,3 miliardy Kč, 2,66 miliardy euro) více než v roce 2020, konkrétně 92,3 miliardy švédských korun (242,3 miliardy Kč, 8,92 miliardy euro).
Zvýšení se děje v rámci modernizačního programu Totalförsvaret 2021–2025 (Totální obrana 2021–2025).
„Jedná se o největší procentní nárůst vojenských výdajů od 50. let,“ uvedl Hultqvist. Toto zvýšení umožní zvýšit počet vojáků z 60 000 na 90 000 a postavit jednu novou mechanizovanou brigádu s moderními dělostřeleckými systémy. Aktivováno bude znovu pět armádních pluků a jedno letecké křídlo na znovu otevřené letecké základně Uppsala (uzavřené v roce 2003). Plánovány jsou také investice na posílení kybernetické obrany, zpravodajských kapacit a zdvojnásobení objemu základního výcviku švédských vojáků. Současně je posilována odolnost klíčových švédských společenských institucí.
„Jsme v situaci, kdy je ruská strana připravena použít vojenské prostředky k dosažení politických cílů,“ uvedl Hultqvist s tím, že vojenský útok na Švédsko nelze vyloučit. „Na tomto základě musíme čelit nové geopolitické bezpečnostní situaci.“
Ačkoliv jsou vojenské investice Stockholmu zaměřeny na ruskou hrozbu, důležitý je i boj proti terorismu. Švédské speciální jednotky se po boku Francouzů zapojí do bojů proti islamistům v africkém Sahelu. Ostatně v nejbližších dnech nebo týdnech do Sahelu dorazí také 60 českých příslušníků 601. skupiny speciálních sil.
V této věci je nutné zmínit rozdílné vnímání evropských států pokud jde o vnější ohrožení. Naposledy to popsal francouzský diplomat Michel Duclos v článku Trump nebo Biden: Jak znovu vybudovat transatlantický vztah?
Společné operace švédského a amerického letectva
Jižanské státy Evropy, kde patří i Belgie a hlavní město Evropské unie Brusel, svou pozornost zaměřují na Středozemí, Sahel a Blízký východ. Z toho směru pro jižní státy Evropy přicházejí hlavní bezpečnostní hrozby. Zdá se, že i bezpečnostní politika Evropské unie se stáčí tímto směrem.
Naopak pro skandinávské země, země střední a východní Evropy a většinově také pro Německo, je hlavní hrozbou Rusko.
Tohle rozdělení přináší řadu problémů, například také v rozdílné stavbě a struktuře evropských ozbrojených sil. Pro Francii například Rusko nepředstavuje žádnou vojenskou hrozbu. Francouzská armáda má tedy jen minimální mechanizované síly, nemá žádnou pozemní PVO a její armáda se výhradně specializuje na operace v Africe a ve Středozemí.
Naopak Polsko nebo Švédsko masivně investují do těžkých mechanizovaných jednotek, dělostřelectva, PVO a zbraní dlouhého dosahu. Své mechanizované síly posiluje také Německo.
Evropa by se ale měla především vrátit ke konceptu, který ji dosud přinesl 75 let míru a stability ‒ zajistit si totální kvalitativní a kvantitativní vojenskou převahu nad každým možným protivníkem, ať přijde z východu, jihovýchodu nebo jihu. Bezbrannost a mírumilovnost je cesta do pekel. Ve Švédsku to již pochopili.
V případě České republiky bude v této věci zajímavé sledovat, kteří poslanci budou hlasovat pro zvýšený rozpočet Ministerstva obrany ČR, a kdo bude proti.
Související články
Nová cvičná letadla pro švédské letectvo
Švédská agentura pro nákup vojenského materiálu FMV (Försvarets Materielverk) spustila výběrové ...
-
29.05.2015
-
86 komentářů
-
Jan Grohmann
Švédský „mini AWACS” GlobalEye poprvé ve vzduchu
Společnost Saab ve švédském Linköpingu úspěšně provedla první let letounu včasného varování a ...
-
19.03.2018
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Komplety protivzdušné obrany Patriot pro Švédsko
Během několika příštích týdnů plánuje Stockholm s americkou firmou Raytheon podepsat smlouvu o ...
-
01.06.2018
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
Čínská média: Švédské stíhačky Gripen deklasují ruské Su-27
Během thajsko-čínského cvičení Falcon Strike z roku 2015 thajské stíhačky JAS-39 Gripen jasně ...
-
11.02.2020
-
177 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Naprosto souhlasím, já osobně se snažím vztoupit do Aktivni zálohy to je asi jedíne co proto mužu udělat. Tak snad dostanou naši politici rozum.Pěkny članek děkuji.
Naprosto souhlasím, já osobně se snažím vztoupit do Aktivni zálohy to je asi jedíne co proto mužu udělat. Tak snad dostanou naši politici rozum.Pěkny članek děkuji.
Dyskusja na temat ZSW (VZS) ciekawa. Tylko pragnę zauważyć pewną rzecz - Szwedzi nawet w okresie "redukcji armii" MAGAZYNOWALI sprzęt. Pomijając "specyfikę" szwedzkiej armii ...Zobrazit celý příspěvek
Dyskusja na temat ZSW (VZS) ciekawa.
Tylko pragnę zauważyć pewną rzecz - Szwedzi nawet w okresie "redukcji armii" MAGAZYNOWALI sprzęt.
Pomijając "specyfikę" szwedzkiej armii - nacisk na lotnictwo + marynarkę to szwedzkie wojska lądowe tworzą kombinowane jednostki które łatwo "rozbudować" (mając sprzęt)Skrýt celý příspěvekToto su konecne rozumne vynalozene prostriedky. Som vsak zvedavy, ze dokedy im to nadsenie vydrzi. Ten ich svedsky socialisticky stat plny dotacii, prispevkov, roznych bezplatnych ...Zobrazit celý příspěvek
Toto su konecne rozumne vynalozene prostriedky. Som vsak zvedavy, ze dokedy im to nadsenie vydrzi. Ten ich svedsky socialisticky stat plny dotacii, prispevkov, roznych bezplatnych vladnych programov a dalsich laviciarskych nezmyslov stoji ohromne financne prostriedky a v pripade takehoto skokoveho zvysenia vojenskeho rozpoctu je skor ci neskor jasne, ze je potreba z niecoho zacat skrtat a ludia nauceni na doterajsie sposoby rozhodne nebudu podporovat, aby to bolo na ukor nich. Z ludi tento socialisticky typ vladnutia a budovania spolocnosti urobil obycajnych parazitov neschopnych postarat sa sami o seba a potrva dlho kym sa tieto skody napravia. Dokazom je aj permanentne podfinancovanie svedskej armady a spoliehanie sa na armadu USA a Nato, kedze socialisti potrebovali odklonit verejne peniaze na svoje vlastne stedre balicky a sluby, ktorymi korumpovali a uplacali svojich volicov.Skrýt celý příspěvek
"V roce 2018 Stockholm obnovil povinnou vojenskou službu (zrušenou v roce 2010) "
...a pak že to nejde, obnovit VZS."V roce 2018 Stockholm obnovil povinnou vojenskou službu (zrušenou v roce 2010) "
...a pak že to nejde, obnovit VZS.A co s obnovy VZS bude AČR mít? Už vidím jak záklaďáci, co stříhají metr budou radostí skákat metr do vzduchu, když jim velení řekne, že služba se jim protahuje o 6 - 12 měsíců, ...Zobrazit celý příspěvek
A co s obnovy VZS bude AČR mít?
Už vidím jak záklaďáci, co stříhají metr budou radostí skákat metr do vzduchu, když jim velení řekne, že služba se jim protahuje o 6 - 12 měsíců, protože nás náš alianční partner požádal o pomoc a my jsme rozhodli, že do pobaltí vyšleme minometný oddíl. A to všechno bez adekvátních náhrad. Nebo by jste snad na takovou misi poslal nezkušeného nováčka, který cca před týdnem teprve nastoupil k útvaru? A to nedejbože, kdyby se ke spojencům vláda rozhodla trvale či na rotace poslat větší útvar. To by teprve bylo poviku v této zemi.
Prostě už jednou lidi pochopte, že AČR krom teritoriální obrany ČR má i povinosti ke svým spojencům, které nejsou malé, a které nedokážete efektivně splnit s braneckou armádou.
Jo až bude ta profesionální část armády na potřebné úrovni tak pak si můžetm začít dovolit šaškovat a zase vymíšlet VZS, ale do doby dokud AČR nemá plně sformované jádro svých sil, tak jsou tyto výmysly naprosto zbytečné.
Zatím co Švédská armáda má hlavní a prioritní povinost teritoriální obranu samotného Švídska.Skrýt celý příspěvekPřesně tak, neumíme ani nakoupit novou techniku a výzbroj, tak si neumím představit jak ti samí lidi znovu zavádějí VZS.
Přesně tak, neumíme ani nakoupit novou techniku a výzbroj, tak si neumím představit jak ti samí lidi znovu zavádějí VZS.
Asi tak nějak. Jako já proti VZS nic nemám a jejím případnému zavedení taky ne, ale teď prostě na to není vhodná doba a nic by to nevřešilo v rámci AČR. Naopak věci by to jen ...Zobrazit celý příspěvek
Asi tak nějak. Jako já proti VZS nic nemám a jejím případnému zavedení taky ne, ale teď prostě na to není vhodná doba a nic by to nevřešilo v rámci AČR. Naopak věci by to jen zbytečně zkomplikovalo.Skrýt celý příspěvek
Rase postavit a cvičit jednotky umíme a dokonce si myslím, že nyní jsou na tom naši vojáci lépe ve vedení výcviku, za čtvrtstoletí v misích se promítly získané zkušenosti i do ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
postavit a cvičit jednotky umíme a dokonce si myslím, že nyní jsou na tom naši vojáci lépe ve vedení výcviku, za čtvrtstoletí v misích se promítly získané zkušenosti i do základního výcviku.
Akvizice jsou jiná věc, jasně se ukazuje, že větišna akvizic je pod politickým tlakem, protože jsou v tom velké peníze.Skrýt celý příspěvekO tom vůbec nepochybuju, přeci jen naši vojáci pomáhají cvičit cizí vojáky všude možně. Problémem jsem ale myslel MO, konkrétně úředníky, ministra a všechny ty lidi kolem. Nemluvě ...Zobrazit celý příspěvek
O tom vůbec nepochybuju, přeci jen naši vojáci pomáhají cvičit cizí vojáky všude možně. Problémem jsem ale myslel MO, konkrétně úředníky, ministra a všechny ty lidi kolem. Nemluvě o tom, že by muselo dojít ke kooperaci i s dalšími ministerstvy a podobně, které na tom nejsou o moc lépe. To je důvod, proč nevidím obnovení VZS ani trochu reálně.Skrýt celý příspěvek
Klimesov
To jako v ČR žijí nevzdělané a neschopné opice na rozdíl od zemí, kde VZS existuje?
Proč chcete hned VZS posílat do zahraničí? AČR stavěla mise celé 90. léta a šlo to.Klimesov
To jako v ČR žijí nevzdělané a neschopné opice na rozdíl od zemí, kde VZS existuje?
Proč chcete hned VZS posílat do zahraničí? AČR stavěla mise celé 90. léta a šlo to.To jako, že když mám maturitu a magisterský titul z jaderné fyziky hned ze mně dělá ultimátního bojovníka, který umí střílet a trefí se na 400 m do středu terče? Armáda není o ...Zobrazit celý příspěvek
To jako, že když mám maturitu a magisterský titul z jaderné fyziky hned ze mně dělá ultimátního bojovníka, který umí střílet a trefí se na 400 m do středu terče?
Armáda není o vzdělání, ale primárně o výcviku a tréningu. Vzdělání tam sice roli hraje, ale vojáka z člověka dělá až výcvik. A aby jste měl kvalitní vojáky, musíte jim dát kvalitní vybavení a k tomu odpovídající výcvik.
A co jiného by jste chtěl s těmi VZS dělat? Než je využívat? Jako pochopte AČR má nějaké své závazky vůči ČR, ale i vůči svým aliančním spojencům. Víte o tom, že příslušníci 41. mechanizovaného praporu jsou nyní v Litvě i s Pandury, a že příslušníci minometné roty ze 44. motorizovaného praporu jsou v Lotyšsku?
Jako teď tak nějak nechápu vaše myšlení? Ta vaše druhá věta naprosto totiž popírá smysl znovu obnovení VZS.
To jako zavedeme VZS proč? Aby jsme profíkům odčerpaly už tak nedostatek zdrojů, nikdo AČR finance nenavýší, a i kdyby navýšili tak logicky by bylo lepší je vrazit nyní do profíků než do nějakého znovu obnovení VZS, zvlášť když je nechcete využít?
Takže ptám se znova. Co by z takového obnovení VZS vlastně AČR měla, když by je nemohla reálně využít.
Ale teď nejsou 90. léta. Píše se rok 2020 jestli jste si nevšiml. Je 21. století a AČR prošla a prochází reorganizací, přebírá na sebe víc a víc úkolů, pokud by jste jí chtěl vrátit do 90. let tak je to krok zpět, tudíž nesmysl a zbytečné plýtvání zdroji, kterých už tak AČR má málo.
Navíc mladý člověk z dnešní generace vám nebude chtít fungovat a pracovat s technikou z 80. a 90. let. Proč by taky měl?Skrýt celý příspěvekSouhlas. Jen si dovolím doplnit to, že vojáka dělá kromě kvalitního výcviku a vybavení hlavně motivace. Jaká asi bude motivace u mladých kluků nahraných proti jejich vůli do ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlas. Jen si dovolím doplnit to, že vojáka dělá kromě kvalitního výcviku a vybavení hlavně motivace. Jaká asi bude motivace u mladých kluků nahraných proti jejich vůli do armády? Řekl bych, že téměř žádná. Budou jen koukat jak se že všeho co nejvíce ulejt a celé to přežít s co nejmenší námahou. A to co se náhodou naučí, zase rychle zapomenou. Ve skutečnosti by to stálo spoustu peněz, jen obnova infrastruktury by stála majlant a obranyschopnost by to spíše snížilo. Ten kdo chce má už dnes možností více než dost, od vstupu do AČR, přes vstuz do AZ až po dobrovolná vojenská cvičení.Skrýt celý příspěvek
Klimesov Profíci samotní nikdy nic neubrání, už to zjistili na Ukrajině, nyní ve Švédsku, stále to vědí ve Finsku. Sorryako, ale kvalitu "profíků" z bígo rot znám, nechal bych to ...Zobrazit celý příspěvek
Klimesov
Profíci samotní nikdy nic neubrání, už to zjistili na Ukrajině, nyní ve Švédsku, stále to vědí ve Finsku.
Sorryako, ale kvalitu "profíků" z bígo rot znám, nechal bych to bez komentáře.
Například v těchto dnech pomáhají výsadkáři jako uklízečky a řidiči v nemocnici, to asi není to proč do nich cpete peníze na výcvik.Skrýt celý příspěvekKlimesov Využití VZS v armádě a složkách IZS by bylo stálé, jako kdysi. Jen se podívejte co vše musela armáda nahradit drahým outsourcingem. Myslíte si, že by dnes AČR zvládla ...Zobrazit celý příspěvek
Klimesov
Využití VZS v armádě a složkách IZS by bylo stálé, jako kdysi. Jen se podívejte co vše musela armáda nahradit drahým outsourcingem.
Myslíte si, že by dnes AČR zvládla povodně v rozsahu roku 1997 a 2002?Skrýt celý příspěvekflanker.jirka
Povodně to je ultimátní argument, ale přitom je to taková blbost... A ten outsourcing, to jako že by vojáci ZVS dělali uklízečky a kuchaře?flanker.jirka
Povodně to je ultimátní argument, ale přitom je to taková blbost... A ten outsourcing, to jako že by vojáci ZVS dělali uklízečky a kuchaře?ZVS, motivace, náplň činnosti… trochu mi to připomíná studentské praxe. Učni dělají zadarmo pomocné práce, prakticky bez dozoru, a okolo jsou zaměstnanci, kteří mají plné ruce své ...Zobrazit celý příspěvek
ZVS, motivace, náplň činnosti… trochu mi to připomíná studentské praxe.
Učni dělají zadarmo pomocné práce, prakticky bez dozoru, a okolo jsou zaměstnanci, kteří mají plné ruce své práce, natož někoho zaučovat. Pro studenty je to otrava, moc si toho nevyzkouší, pro zaměstnance to je extra zodpovědnost, maximálně se vyhnou té nejprimitivnější práci.
Praxe by měla nabízet víc, dávat víc, stát na nohou motivovaných zaměstnanců, natož ZVS, která mi přijde jako praxe na relativně nepopulární povolání. Holka pro všechno budu rád, pokud mě dobře zaplatí. Pokud mě nic nenaučí, nezaplatí mě a jsem civilistům pro smích, co z toho?
Bez školské reformy bych to neviděl, nějaký systémově podpořený „gap year“, aby lidé přirozeně získali zkušenosti a pak se třeba rozhodli, co dál studovat.
A to ani nemluvím o kolektivu, který v ozbrojených složkách vzniká. Sice velké zjednodušení, ale v příspěvcích na AN vídám hodně stranictví (i když to je asi všude), zakrnělosti a předsudků všeho druhu. Náklonnost ke zbraním, ochota použít násilí etc., pro společnost to jako lákavé prostředí asi nevypadá...Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Takže by AČR vlastně fungovala pouze jako taková velká nezisková organizace, která by plnila úkoly jen v případě živelných katastrof v ČR? Jak by totiž armáda ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Takže by AČR vlastně fungovala pouze jako taková velká nezisková organizace, která by plnila úkoly jen v případě živelných katastrof v ČR?
Jak by totiž armáda založená jen na VZS dokázala efektivně plnit i své povinnosti vůči svým spojencům "vyslat 7. brigádu na pomoc spojencům ve chvíli kdy je třeba" jste zatím nedokázal vysvětlit. Jen tu opakujete to nesmyslné klišé, že mladí nedokážou spolupracovat, a proto by bylo lepší je nahnat povinně do armády. Což je docela zvláštní tvrzení, když vezmu v potaz, že jako dobrovolníci se v tuto chvílí hlásí do nemocnic převážně skauti, mladí studenti medicíny a lidé ve věku nejvíce tak cca 20 - 40 let. On totiž 60 letý člověk by asi nyní v nemocnicích nebyl moc platný že.Skrýt celý příspěvek
Jestli není spíš ten hlavní důvod znovuzavedení ZVS stejný jako ve Francii....
Jestli není spíš ten hlavní důvod znovuzavedení ZVS stejný jako ve Francii....
tak to netuším, nevím co bylo důvodem ve Francii.
tak to netuším, nevím co bylo důvodem ve Francii.
Stmelení společnosti. Hlavní myšlenka je dostat lidi z různých společenských vrstev a náboženství do jedné organizace ve které budou muset spolupracovat.
Stmelení společnosti. Hlavní myšlenka je dostat lidi z různých společenských vrstev a náboženství do jedné organizace ve které budou muset spolupracovat.
Scotty u nás máme na stmelení společnosti prezidenta :-D :-D :-D A trochu vážněji, mladá generace moc spolupracovat neumí a rozhodně by nějaká služba v armádě nebo složkách IZS ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
u nás máme na stmelení společnosti prezidenta :-D :-D :-D
A trochu vážněji, mladá generace moc spolupracovat neumí a rozhodně by nějaká služba v armádě nebo složkách IZS státu pomohla. Od zrušení civilky jede zdravotnictví na přesčasy.Skrýt celý příspěvekSatai
Evidentně se to "systémové" řešení za 20 let nenašlo. Možná by šlo dříve najít motivaci pro občany tohoto státu pro něj pár měsíců něco dělat.Satai
Evidentně se to "systémové" řešení za 20 let nenašlo. Možná by šlo dříve najít motivaci pro občany tohoto státu pro něj pár měsíců něco dělat.
Je dobre, že vychádzajú takéto osvetové články, ktoré odhaľujú agresivitu Ruska takmer voči celému svetu. Veď si len zoberme udalosti od roku 1989. Rusi rozpustili Varšavskú ...Zobrazit celý příspěvek
Je dobre, že vychádzajú takéto osvetové články, ktoré odhaľujú agresivitu Ruska takmer voči celému svetu. Veď si len zoberme udalosti od roku 1989. Rusi rozpustili Varšavskú zmlúvu, stiahli vojská z NDR, Poľska, Československa, MĽR a umožnili takmer všetkým štátom na východ svojích hraníc aby sa stali členmi NATO a mohli tak bojovať za mier a demokraciu na celom svete.
V susedných krajinách, ktoré ešte nie sú v NATO a nemali na svojom území US-soldiers umožnili realizovať farebné revolúcie
aby napriek tomuto hendikepu, mohli umiestniť na svojom území NATO špec-jednotky, laboratória na bio-zbrane atď.. Viď Ukrajina, Gruzínsko, Arménsko. A ďalšie krajiny sú na ceste- Bielorusko, Kirkízsko, Moldávia. Je logické, že za týchto okolností Rusko zaútočí na ˇSvédsko, ktoré nie je členom NATO a nemá na svojom území žiadne zahraničné špec-jednotky a tak si jedným šmahom vyrieši všetky svoje zahraničnopolitické,
hospodárske a bad-image problémy.Skrýt celý příspěvekVážně by mě zajímalo, proč Rusko neustále provokuje Švédsko. Už předem se dalo očekávat, že Švédové nepožádají o vstup do Ruské Federace, ale naopak začnou zbrojit. Jediné ...Zobrazit celý příspěvek
Vážně by mě zajímalo, proč Rusko neustále provokuje Švédsko.
Už předem se dalo očekávat, že Švédové nepožádají o vstup do Ruské Federace, ale naopak začnou zbrojit.
Jediné vysvětlení mám, že Putin nebo jeho generálové si prostě hrajou, nebo je to baví, nebo si natřásají ego. A nevadí jim, že geopoliticky jsou takové kroky pro Rusko ztrátové.Skrýt celý příspěvek¨No ono je to možná ani tak nebaví, jako spíše tahle situace je drží u moci. Pokud existuje vnější nepřítel, nebo i vnitřní nepřítel, je jednodušší budovat kult osobnosti založeném ...Zobrazit celý příspěvek
¨No ono je to možná ani tak nebaví, jako spíše tahle situace je drží u moci. Pokud existuje vnější nepřítel, nebo i vnitřní nepřítel, je jednodušší budovat kult osobnosti založeném na spasitelské rétorice. Pokud ukazujete ramena, máte na čem založit propagandu silného a samostatného státu atd. atd.
Prostě tyhle ty hovna dokážou jednotlivce udržet u moci.
To, že takové kroky můžou vést k izolaci země samotné, a k tomu že s ní nikdo nebude chtít spolupracovat na hlubší úrovní už je vedlejší, což jak ukázala i historie vede nedílně k rozpadu společnosti, je už vedlejší věc, kterou daný spasitel nevidí. Lidé se spasitelským egem bohužel dost často žijí v módu "po nás potopa"Skrýt celý příspěvekNepřítele už mají v NATO, ramena ukazují vůči NATO...
Proč potřebují k tomu navrch neutrální Švédsko?Nepřítele už mají v NATO, ramena ukazují vůči NATO...
Proč potřebují k tomu navrch neutrální Švédsko?Protože rétorika dnešní ruské vlády a jejich propagandy je jak přes kopírák s tou z dob SSSR. Prostě to tam funguje u velké většiny obyvatel. Navíc díky oteplování a změně klimatu ...Zobrazit celý příspěvek
Protože rétorika dnešní ruské vlády a jejich propagandy je jak přes kopírák s tou z dob SSSR.
Prostě to tam funguje u velké většiny obyvatel.
Navíc díky oteplování a změně klimatu se začíná otevírat severní námořní trasa. A tam bude Rusko a Skandinávské země za chvilu ve střetu od nadvládu nad danou oblastí a tamními nerostnými zdroji. A Rusko nerostné zdroje živí.Skrýt celý příspěvekZřejmě na tu švédskou neutralitu nahlížejí z poněkud jiného úhlu pohledu než my. Švédové poskytovali pro USA dost informací a prostředků už za dob studené války. Upřímně, švédové ...Zobrazit celý příspěvek
Zřejmě na tu švédskou neutralitu nahlížejí z poněkud jiného úhlu pohledu než my. Švédové poskytovali pro USA dost informací a prostředků už za dob studené války. Upřímně, švédové občas přispívají pro NATO více než někteří členové aliance.Skrýt celý příspěvek
Nejsou v NATO a jsou blízko. Hrozit NATu a USA, vytahovat "Doomsday" ničivé zbraně, to je sice jednoduché, ale zbytečně moc ostré a to letadlo, které lítá kolem americké fregaty ...Zobrazit celý příspěvek
Nejsou v NATO a jsou blízko. Hrozit NATu a USA, vytahovat "Doomsday" ničivé zbraně, to je sice jednoduché, ale zbytečně moc ostré a to letadlo, které lítá kolem americké fregaty může někdo nakonec sestřelit a bude z toho diplomatický průšvih. Švédsko je slabý hráč, příklad evropské růžové vykastrované země a na něm se může Ivan dokazovat své ochabující svaly a dávat Číně najevo, že ještě pořád něco zmůže. A doma dostává body u evidentně ne moc inteligentní lůzy, která ho bude volit.Skrýt celý příspěvek
Ta CV90 jsou na pohled opravdu neobyčejně sexy. Osobně jsem celkem zvědavý, zda mají pro onu novou brigádu dostatek uložené techniky. Podle wikipedie CV90 mají mít 509 a tanků ...Zobrazit celý příspěvek
Ta CV90 jsou na pohled opravdu neobyčejně sexy.
Osobně jsem celkem zvědavý, zda mají pro onu novou brigádu dostatek uložené techniky. Podle wikipedie CV90 mají mít 509 a tanků Strv 122 celkem 120 kusů, tak nevím zda jim to vyjde nebo půjdou cestou novovýroby, nebo jinou.Skrýt celý příspěvek262 CV90 modernizowano od 2016 roku 40 przebudowano na Grkpbv90 (Mjolner ) Wątpię by zdecydowano się na wykożystanie najstarszych Strf 90A Choć miałbym ciekawą koncepcje ...Zobrazit celý příspěvek
262 CV90 modernizowano od 2016 roku
40 przebudowano na Grkpbv90 (Mjolner )
Wątpię by zdecydowano się na wykożystanie najstarszych Strf 90A
Choć miałbym ciekawą koncepcje wykorzystania tych zapasów...Skrýt celý příspěvek
No nevim jestli by se Švedove neměli spiše starát o pořádek ve své zemi ohledně přistěhovalců,ale možná buduji obranu právě kvůli potížim, které jim mohou časem nastat .Nebezpeči ...Zobrazit celý příspěvek
No nevim jestli by se Švedove neměli spiše starát o pořádek ve své zemi ohledně přistěhovalců,ale možná buduji obranu právě kvůli potížim, které jim mohou časem nastat .Nebezpeči Ruska vidi jen hl...protože 140 milionový stát z málo penězi se těžko pusti do války s USA a EU 750 mil.obyvatel.Jediní nabubřeli jsou Poláci a ti,ale ne všichni ,nemohou včetně Kačynského zkousnout pad letadla z jeho bratrem v Rusku,ale je to jejich věc ať plati za dovezenou ropu z USA a NATO které si k sobě pozvali pry na ochranuSkrýt celý příspěvek
Rusko útočí vždycky na ty, kteří jsou slabí. Ostatně tak tomu bylo i v případě, kdy společně s Hitlerem začali 2 SV. Na tvrdý oříšek si Rusko nikdy jen tak z plezíru netrouflo. ...Zobrazit celý příspěvek
Rusko útočí vždycky na ty, kteří jsou slabí. Ostatně tak tomu bylo i v případě, kdy společně s Hitlerem začali 2 SV. Na tvrdý oříšek si Rusko nikdy jen tak z plezíru netrouflo. Proto Švédsko zbrojí. Sice je porazitelné, ale bylo by to pyrrhovo vítězství.Skrýt celý příspěvek
Jen dotaz - našla se vlastně tehdy ta ruská ponorka v r.2014 ve švédských vodách? Si pamatuji, že byla zachycena nějaká nouzová komunikace, ale bylo to skutečně prokázáno? nějaká ...Zobrazit celý příspěvek
Jen dotaz - našla se vlastně tehdy ta ruská ponorka v r.2014 ve švédských vodách?
Si pamatuji, že byla zachycena nějaká nouzová komunikace, ale bylo to skutečně prokázáno? nějaká fotka, video, přiznání nebo tak ?Skrýt celý příspěvekZajímavé, že v případě Američanů důkazy nepotřebuješ...
Zajímavé, že v případě Američanů důkazy nepotřebuješ...
Co to má co společného s Američany? Ty máš nějaký problém, či nějakou zásadní zaujatost? Vzpomínám si, že to tehdy bylo docela téma a že bylo i hodně článků na pochybných i méně ...Zobrazit celý příspěvek
Co to má co společného s Američany? Ty máš nějaký problém, či nějakou zásadní zaujatost?
Vzpomínám si, že to tehdy bylo docela téma a že bylo i hodně článků na pochybných i méně pochybných serverech , kt. přítomnost ruské ponorky střídavě potvrzovaly či vyvracely.
A jelikož se mi nechce dohledávat, ptám se místních diskutérů, jestli to teda opravdu prokázáno bylo nebo ne? Nebo se ptám špatně? :DSkrýt celý příspěvekNo takto, kedze sa jednalo o ponorku, tak sa s fotkou ci rovno videom neda pocitat. A kedze bola ruska, tak je vylucene aj to priznanie :-)
No takto, kedze sa jednalo o ponorku, tak sa s fotkou ci rovno videom neda pocitat. A kedze bola ruska, tak je vylucene aj to priznanie :-)
nejake fotky kolovali, ale vacsinu nakoniec myslim identifikovali ako nadstavbu a stazen rybarskeho clna alebo tak. ale svedi su nadalej presvedceny, ze komunikacia, ktoru ...Zobrazit celý příspěvek
nejake fotky kolovali, ale vacsinu nakoniec myslim identifikovali ako nadstavbu a stazen rybarskeho clna alebo tak. ale svedi su nadalej presvedceny, ze komunikacia, ktoru zachytili, pochadzala z ruskej ponorky a ze v ich vodach ruske ponorky posobili. povodne sa hovorilo o ponorke triedy Kilo/Lada , neskor o miniponorkach. jednoznacne to nebolo potvrdene ani vyvratene a asi ani nikdy nebude.
a,to by sa rusi museli priznat, ze naozaj islo o rusku ponorku
b,svedi by museli predlozit fyzicky dokaz, najlepsie dotycnu ponorku
a aj potom by cast ludi verila/neverila.Skrýt celý příspěvek
Západní výrobci zbraní by měli Putinovi platit procenta :-).
Západní výrobci zbraní by měli Putinovi platit procenta :-).
Švédové očividně zvládnou skokové navýšení a utracení rozpočtu, čeho není schopná AČR. Ta vlastně dlouhodobě není ani schopná utratit aktuální rozpočty. A ať mi někdo neříká, že to ...Zobrazit celý příspěvek
Švédové očividně zvládnou skokové navýšení a utracení rozpočtu, čeho není schopná AČR. Ta vlastně dlouhodobě není ani schopná utratit aktuální rozpočty. A ať mi někdo neříká, že to není o lidech na MO a GŠT. To se pak nemůžeme divit komoušům, že požadují snížení rozpočtu. Ono by to snížení v reálu očividně na konečnou bilanci AČR za rok 2021 nemělo žádný vliv.Skrýt celý příspěvek
Souhlas. Imho za MO jdou dvě základní chyby: a) Neschopnost lidem (voličům) vysvětlit, jak geopolitika (z hlediska armády) funguje a proč je třeba do AČR investovat b) v rozumných ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlas. Imho za MO jdou dvě základní chyby: a) Neschopnost lidem (voličům) vysvětlit, jak geopolitika (z hlediska armády) funguje a proč je třeba do AČR investovat b) v rozumných časových úsecích realizovat nové a zásadní zakázky.
Návrh řešení: a) najmout opravdu schopné marketingové specialisty, b) navrhnout takové úpravy v zákonech aby to procesy zjednodušilo a zrychlilo, vyhodit neschopné úředníky a najmout (a řádně zaplatit) schopné. Včetně těch, kdo na ně má dohlédnout.
A pokud lidé z MO neví jak na to, ať se zajedou podívat třeba právě do Švédska.Skrýt celý příspěvekona byla hlavně politická vůle, aby se prostředky vrátily zpět do státního rozpočtu. Pak mohl tehdejší ministr financí machrovat jak se mu dařilo zvládat finance. Mimojiné i na ...Zobrazit celý příspěvek
ona byla hlavně politická vůle, aby se prostředky vrátily zpět do státního rozpočtu. Pak mohl tehdejší ministr financí machrovat jak se mu dařilo zvládat finance. Mimojiné i na úkor vnitřního dluhu ministerstva obrany.Skrýt celý příspěvek
CerVus No Švédové očividně postupují podle své koncepce a plánů které umožní tenhle rozpočet utratit. I AČR má svou koncepci a plány které by mely umožnit přidělenou částku ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus
No Švédové očividně postupují podle své koncepce a plánů které umožní tenhle rozpočet utratit. I AČR má svou koncepci a plány které by mely umožnit přidělenou částku utratit. Příští rok by se měl platit nákup PVO, děl, BVP, aut, ručních zbraní, vest a x dalších položek. Pokud vám komanči seškrtají rozpočet můžete minimálně na některé věci zapomenout. Minulý rok se pokud si pamatuji vyčerpalo 97% rozpočtu. Letos to trochu komplikuje covid, ale o důvod víc proč se znepokojovat při možnosti seškrtání rozpočtu na příští rok.
JaHoDa
Do lidí započítáváte i UV KSČ? Protože jim těžko vysvětlovat něco co nechtějí slyšet a jejich instrukce jsou oslabovat NATO. Nemám pocit že by se společnost nějak stavěla proti modernizaci armády.
Nejsme jihoamerický stát aby armáda navrhovala zákony. To je věcí ministrů (a ne nutně jen ministra obrany) a poslanců. Co je v rozumný interval realizací zakázek?Skrýt celý příspěvekTěch 10 mld co zbývá v rozpočtu MO mělo být prý vyčleněno na nákup nového PVO, tak si nejsem jistý, jak to chtěli stihnout, nebo co za to chtěli narychlo pořídit. Osobně si myslím, ...Zobrazit celý příspěvek
Těch 10 mld co zbývá v rozpočtu MO mělo být prý vyčleněno na nákup nového PVO, tak si nejsem jistý, jak to chtěli stihnout, nebo co za to chtěli narychlo pořídit. Osobně si myslím, že je klidně možné, že MO by ona suma stejně zbyla, jelikož jde o hodně velké peníze, než aby se utratily narychlo, koncem roku (případně za blbiny). Tím nechci říct, že by měly být MO ty peníze odejmuty. S tím jak Babiš zrušil onen finanční fond, kam si mohlo MO ulívat nevyčerpané peníze, je to docela na prd.
Hospodaření MO je stejně pozoruhodné - začátkem roku vrátili do rozpočtu 3 miliardy a pokud jim opravdu seberou i těch 10 mld, tak to máme pěkných 13 miliardy, které se nepodařilo proinvestovat... Za to mohly být nové tanky, dvojnásobek vrtulníků H1 atd. Tady se opravdu daří akorát nákupy za max pár miliard. Můžeme ten problém hodit na Covid, ale otázkou je, zda to jen nemaskuje neschopnost úředníků.Skrýt celý příspěvekPodle toho co psali na INFO mělo být tech 10 miliard do rozpočtu na PŘÍŠTÍ rok určeno zejména na nákup PVO. Jestli chtějí vrátit ty tři miliardy se nikdo moc neptal. Schillerová ...Zobrazit celý příspěvek
Podle toho co psali na INFO mělo být tech 10 miliard do rozpočtu na PŘÍŠTÍ rok určeno zejména na nákup PVO.
Jestli chtějí vrátit ty tři miliardy se nikdo moc neptal. Schillerová prostě rozhodila že je zatím nemají zatím pevně vázané na žádné projekty tak o ně přišli. Podobná situace se opakuje teď, komunistům je úplně jedno za co se má tech 10 miliard proinvestovat. Oni je prostě chtějí škrtnout armádě, tečka. Za tím není nějaká větší úvaha.Skrýt celý příspěvek
Jenže ono se každoročně opakuje situace, kdy v posledním kvartálu zůstává v rozpočtu přinejmenším několik miliard, které se horečně začnou utrácet za kde co a kdy se s ještě větší ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže ono se každoročně opakuje situace, kdy v posledním kvartálu zůstává v rozpočtu přinejmenším několik miliard, které se horečně začnou utrácet za kde co a kdy se s ještě větší intenzitou začnou opravovat armádní objekty. V nejhorším možném počasí. I když souhlasím, že předchozí dva ministři obrany plnili celkem jasné zadání a vraceli co nejvíce prostředků zpět do kasy. To, že jsou špatně napsané zákony nemá smysl rozebírat, jejich narovnání je v zájmu samotných ministrů, takže to padá na ně.
To pořízení techniky na příští rok zní sice optimisticky, jenže jak ukazují houfnice, tak ani obchod, který se ještě před měsícem zdál být 100% nemusí být vůbec realizovaný. A jak potom mají dopadnout nákupy o kterých se teprve jedná? Dokud ta technika nebude na útvarech, tak v téhle zemi nebude nic jasné. Ještě pořád to může dopadnout tak že lobbisté vyhrají a budeme modernizovat jak Dany, tak i BVP-2. U zprovoznění tanků se jim to už povedlo.Skrýt celý příspěvekCerVus U tanků ale nikdo nechtěl kupovat nové. A ano, díky komunistům nic není jisté. Ještě že jste se jich tak zastal a vysvětli nám že to vlastně nevadí. Možná vám neušlo že se ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus
U tanků ale nikdo nechtěl kupovat nové. A ano, díky komunistům nic není jisté. Ještě že jste se jich tak zastal a vysvětli nám že to vlastně nevadí. Možná vám neušlo že se začaly podepisovat velké zakázky až byl odsouhlasen rozpočet na příští rok. Člověk nemusí být génius aby přišel na to proč.Skrýt celý příspěvekAno to máte pravdu že nové tanky nikdo kupovat nechtěl. Jenže renovace starých nedává vůbec smysl. Ty M4CZ mohli klidně vyřadit. Už pár let se ukazuje, že ta jednotka na nich ...Zobrazit celý příspěvek
Ano to máte pravdu že nové tanky nikdo kupovat nechtěl. Jenže renovace starých nedává vůbec smysl. Ty M4CZ mohli klidně vyřadit. Už pár let se ukazuje, že ta jednotka na nich nestojí. Papírové podmínky těžké brigády by na překlenutí času splnily i uloženky. Stejně se nikdy nepořídí tanky v dostatečném počtu. A dokud bude nějaká berlička, tak nebude ani politická vůle. Teď budeme dalších 15 let poslouchat, že tanky byly ve 2021-22 modernizovány i když byly ve skutečnosti jen uvedeny do provozuschopného stavu. Už loni se mělo začít jednat s Němci nebo Korejci a v roce 2025 tu za cenu 5 miliard mohlo být 20 nových tanků s opcí na dalších 20. Místo toho se utopí 2 miliardy za staré krámy s tím, že se překlene jen doba nějakých 9 let.
Já komouše a jejich boj o záchranu v podobě voličů na které jejich rétorika působí nijak neomlouvám. Jenže MO potažmo vláda jako taková jim prostě svou dlouho trvající neschopností dává do rukou levnou munici.Skrýt celý příspěvekDvacet tanků nic neřeší, to je málo i poku by se kupovala jen verze MBT. Dokud se Poláci nerozhodnou jaký tank budou kupovat tak jsou jednání předčasná. Stejně pokud se povedou ...Zobrazit celý příspěvek
Dvacet tanků nic neřeší, to je málo i poku by se kupovala jen verze MBT. Dokud se Poláci nerozhodnou jaký tank budou kupovat tak jsou jednání předčasná. Stejně pokud se povedou nová BVP budou se platit až do roku 2027. Vidím to tak že na začátek jednání s výrobci je čas minimálně do roku 2025.
I kdyby nic jiného tak zprovoznění M4CZ umožní tankánům cvičit na stroji s moderním SŘP a přechod na nový tank nebude tak náročný.Skrýt celý příspěvekTo CerVus - spíš než jako renovaci T72M4CZ bych to chápal jako pouhé zprovoznění, z takticko-účetních důvodů pojmenované jako "technické zhodnocení".
To CerVus - spíš než jako renovaci T72M4CZ bych to chápal jako pouhé zprovoznění, z takticko-účetních důvodů pojmenované jako "technické zhodnocení".
Švédsko má jednu velkou výhodu,není tam v parlamentu Komunistická strana,tak jako u nás.
Švédsko má jednu velkou výhodu,není tam v parlamentu Komunistická strana,tak jako u nás.
Švédsko má v parlamentu spoustu různých komunistů, jen se jmenují trochu jinak :-(.
https://cs.wikipedia.org/wiki/...Švédsko má v parlamentu spoustu různých komunistů, jen se jmenují trochu jinak :-(.
https://cs.wikipedia.org/wiki/...
Si vis pacem para bellum.
Platilo před 1000 lety a platí pořád.Si vis pacem para bellum.
Platilo před 1000 lety a platí pořád.Nieprawda
To tylko Polacy - dyszący nienawiścią do Rosjan, marnują pieniądze na wojsko - zamiast na służbę zdrowia...Nieprawda
To tylko Polacy - dyszący nienawiścią do Rosjan, marnują pieniądze na wojsko - zamiast na służbę zdrowia...Tak zruš armádu a začni se učit rusky, abys byl redy až budete svazová republika CCCP. (pokud nejsi ruský troll to už rusky budeš umět :-) ) PS: Když už píšeš na český web skus to ...Zobrazit celý příspěvek
Tak zruš armádu a začni se učit rusky, abys byl redy až budete svazová republika CCCP. (pokud nejsi ruský troll to už rusky budeš umět :-) )
PS: Když už píšeš na český web skus to aspoň přes Google translátor nebaví mě na domácím fóru překládat.Skrýt celý příspěvek:D Hele kdysi v nějaké diskusi jsem toto nadhodil - že Poláci na českým fóru by měli své příspěvky prohnat translaterem - byl jsem docela solidně zbuzerován a omínuskován, že si to ...Zobrazit celý příspěvek
:D Hele kdysi v nějaké diskusi jsem toto nadhodil - že Poláci na českým fóru by měli své příspěvky prohnat translaterem - byl jsem docela solidně zbuzerován a omínuskován, že si to přeci můžu udělat sám, jestli mě to zajímá... :D
No, nezajímalo...Skrýt celý příspěvekCo se týče polštiny, taky mě to zpočátku vytáčelo, ale spousta lidí rozumí lépe než mluví/píší - kdo rozumí, pochopí, kdo ne, ten si to přeloží. Ve výsledku je to asi lepší, než ...Zobrazit celý příspěvek
Co se týče polštiny, taky mě to zpočátku vytáčelo, ale spousta lidí rozumí lépe než mluví/píší - kdo rozumí, pochopí, kdo ne, ten si to přeloží. Ve výsledku je to asi lepší, než Polák který rovnou píše lámanou/Google češtinou, které budou hůř rozumět všichni :)Skrýt celý příspěvek
Kusa no nevím, Lukas zde přispívá několik let, takže si myslím, že z jeho strany to byla spíš ironie. A výhrady vůči polštině tu měli jenom jednotlivci. Je to daň za pestrost ...Zobrazit celý příspěvek
Kusa
no nevím, Lukas zde přispívá několik let, takže si myslím, že z jeho strany to byla spíš ironie.
A výhrady vůči polštině tu měli jenom jednotlivci. Je to daň za pestrost názorů, které nečeši přinášejí. A Slováci musí také diskutovat přes Google translátor :-)?Skrýt celý příspěvek
"Jižanské státy Evropy, kde patří i Belgie a hlavní město Evropské unie Brusel"
Evropská unie nemá žádné hlavní město, v Bruselu jen sídlí většina jejích institucí."Jižanské státy Evropy, kde patří i Belgie a hlavní město Evropské unie Brusel"
Evropská unie nemá žádné hlavní město, v Bruselu jen sídlí většina jejích institucí.
Načítám diskuzi...