Švýcarské letectvo zřejmě získá francouzské stíhačky Rafale

Švýcarské letectvo zřejmě získá francouzské stíhačky Rafale
Dassault Rafale C / Alan Wilson, CC BY-SA 2.0 (Zvětšit)

Frankofonní švýcarský portál Le Martin označil francouzskou víceúčelovou stíhačku Rafale za vítěze švýcarského leteckého tendru. Federální rada (švýcarská vláda) vítěze oficiálně oznámí tento měsíc – podle portálu Le Martin pravděpodobně 23. června.

Švýcarsko již řadu let hledá náhradu za 30 stíhaček Boeing F/A-18C/D Hornet a 24 lehkých stíhaček Northrop F-5E/F Tiger II. V rámci současného programu Neues Kampfflugzeug (NKF; Air2030) Bern poptává 36 až 40 stíhaček za šest miliard švýcarských franků (140 miliard Kč).

Zejména v případě rychle stárnoucích letounů F-5 je náhrada akutní – v květnu jedna F-5 havarovala v Alpách, ale pilot se naštěstí katapultoval. Důvody nehody jsou stále předmětem vyšetřování. Podle dostupných snímků ale došlo již během letu k fatální destrukci letounu. Švýcarsko F-5 nakoupilo v 70. letech a nyní jsou používány především pro výcvik.

Švýcarsko hledá nové bojové letouny od roku 2008. Proti nákupu ale stojí pacifisticky naladěné obyvatelstvo a také vlivné neziskové skupiny, jako je Švýcarsko bez armády GSoA (Group for a Switzerland without an Army). Tyto skupiny brání nákupu nové vojenské techniky nebo dokonce, v konečném důsledku, usilují o zrušení švýcarské armády.

GSoA, společně se švýcarskou levicí (Zelení, Socialisté), spustila úspěšnou kampaň Nein zu den Kampfjet-Milliarden!, která bojuje proti nákupu „luxusních“ stíhaček. Podle této inciativy má být sice letectvo zachováno, ale má dostat levné a „ekologické“ stíhačky. Naopak „luxusní“ stíhačky mají být drahé, nepotřebné a „neekologické“. Obecně se má za to, že za „luxusní“ stíhačku se považuje americká F-35 (viz dále).

Má to svou logiku – díky své unikátní poloze již Švýcarsko staletí nevedlo žádné války. Navíc fyzické bezpečí před „barbary na hranicích“ zajišťuji Švýcarsku okolní státy. A do třetice, Švýcarsko není členem žádné vojenské aliance a ani se nezúčastňuje operací v zahraničí.

Možná z těchto důvodů v roce 2014 53 % Švýcarů odmítlo koupit 22 švédských stíhaček JAS-39C/D Gripen za tři miliardy švýcarských franků. K obratu došlo v minulém roce, kdy švýcarští občané napodruhé těsnou většinou 50,14 % schválili nákup nových nadzvukových letadel. Referenda se účastnilo 59,41 % voličů a zastánci nákupu vyhráli pouze o 8670 hlasů.

Kromě nákupu nových letounů Bern v rámci programu Bolduv (Bodengestützte-Luft-Verteidigung) nakoupí raketové systémy protivzdušné obrany (PVO) středního a dlouhého doletu za dvě miliardy švýcarských franků (46,7 miliardy Kč). Vybírá se mezi komplety Eurosam SAMP/T a Raytheon Patriot. Vítěz má být znám v létě letošního roku a k uzavření smlouvy dojde v roce 2022. Dodávka nových systémů PVO, ale i stíhaček, proběhne mezi lety 2025 až 2030.

V případě nákupu nových stíhaček se rozhoduje mezi Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon a Lockheed Martin F-35A Lightning II. Gripen se tohoto kola neúčastní.

Jak ale uvádí Le Martin, nákup amerických letounů je nepravděpodobný, protože švýcarská levice se staví proti a hrozí novým referendem. Podle Le Martin stojí za odmítnutím amerických letadel i „jiné strategické důvody“.

„Nákup amerických F-35, které jsou nejdražší, je vyloučen,“ řekl Roger Nordmann, vůdce socialistů ve švýcarském parlamentu.

Podle Le Martin, ač bližší důvody neuvádí, je ve vládních kruzích v Bernu nejčastěji jako vítěz skloňováno francouzské letadlo Rafale. Napovídat tomu mají nejvyšší kontakty mezi švýcarskou a francouzskou vládou, a také nákup francouzských systémů velení a řízení vzdušného prostoru SkyView od společnosti Thales. Švýcaři SkyView nakoupili za 155 milionů franků – půjde o klíčový prvek modernizované švýcarské PVO.

Pokud má Le Mond pravdu, půjde o paradox. Švýcaři před šesti lety odmítli jednomotorové, dvakrát levnější stíhačky Gripen, ale nákup dvoumotorových dvakrát dražších stíhaček Rafale je z „ekologického“ hlediska v pořádku. Důvody obratu levice sice neznáme, ale můžeme hádat, že „ekologie“ to nebude…

V každém případě, pokud Rafale uspěje, půjde o další z řady působivých úspěchů francouzského leteckého průmyslu. Letouny Rafale v květnu vybralo Chorvatsko a na začátku letošního roku Řecko. V květnu se Egypt rozhodl pro dalších 30 letounů Rafale. Nadějně se také vyvíjí jednání v Indonésii, kde je ve hře dodávka až 36 letounů Rafale. Pokud Francouzi uspějí ve Švýcarsku, zajistí si letos dodávky pro více než stovku letounů Rafale do zahraničí.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Druhé kolo: Švýcarsko hledá náhradu za stíhačky F-5

Švýcarsko v roce 2017 spustí nové výběrové řízení na nákup stíhacích letadel. Předchozí akvizici ...

Nové stíhací letouny a PVO pro švýcarské letectvo

Švýcarská federální rada 8. listopadu pověřila Ministerstvo obrany, civilní ochrany a sportu výběrem ...

Švýcarská armáda je schopna rychlé reakce

Obyvatelé více než osmimilionového Švýcarska považují obranu své země za jednu z povinností ...

Švýcarská garda ve Vatikánu je nejmenší armádou na světě

Letos v květnu, přesně 13. května 2020, uplynulo již dlouhých devětatřicet let od okamžiku, kdy byl ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • kazd
    09:15 01.07.2021

    Hlavně ta uváděná cena za 30 letý cyklus generuje cca 150 mld CZK za 14 F35 na 30 let pro ČR. To je asi konečná pro zastánce odkupu pronajatých gripenů za jinou než ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Hlavně ta uváděná cena za 30 letý cyklus generuje cca 150 mld CZK za 14 F35 na 30 let pro ČR. To je asi konečná pro zastánce odkupu pronajatých gripenů za jinou než nulovou/symbolickou hodnotu.
    Ale v AČR a MO je možné zdůvodnit vše jak víme.
    Skrýt celý příspěvek

  • Migi
    19:45 30.06.2021

    Tak nakonec nejspíš vybrali ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak nakonec nejspíš vybrali F-35
    https://www.f35.com/f35/news-a...
    Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    10:26 22.06.2021

    Tak nakonec to může být F35.
    https://zbiam.pl/szwajcarzy-je...

    Tak nakonec to může být F35.
    https://zbiam.pl/szwajcarzy-je...

  • Farniente
    16:26 18.06.2021

    To bude fakt férová a poctivá soutěž, když někdo ví už čtrnáct dní dopředu jak to dopadne. To jim pomáhali s organizací Faltýnek nebo Pelta?

    To bude fakt férová a poctivá soutěž, když někdo ví už čtrnáct dní dopředu jak to dopadne. To jim pomáhali s organizací Faltýnek nebo Pelta?

  • apache
    21:19 16.06.2021

    Takže Švýcarsko mohlo mít gripen, tedy jednomotorový vcelku laciný stroj. Kvůli rádoby ekologům, skrblíkům a pacifistům to neprošlo. A teď se rozhodují mezi stroji s mnohem vyšší ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Takže Švýcarsko mohlo mít gripen, tedy jednomotorový vcelku laciný stroj. Kvůli rádoby ekologům, skrblíkům a pacifistům to neprošlo. A teď se rozhodují mezi stroji s mnohem vyšší spotřebou paliva a mnohem dražšími na pořízení i na provoz. Dokonalá ukázka pseudo ekologického kontraproduktivního škůdcovství.

    Zabij bobra, zachraň strom.
    Skrýt celý příspěvek

    • balm
      21:57 16.06.2021

      Nezbytné prohlášení za účelem otupení skupin exotů, nic jiného bych v tom nehledal, protože nákup vojenské techniky zůstává čistě pragmatickou záležitostí. Výjimkou zůstávají ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nezbytné prohlášení za účelem otupení skupin exotů, nic jiného bych v tom nehledal, protože nákup vojenské techniky zůstává čistě pragmatickou záležitostí. Výjimkou zůstávají politické body a posílení vztahů.

      Nerozhodují se (naštěstí) na základě neustále opakovaného a přihlouplého klišé o dvou motorech, nýbrž na základě bezkonkurenční letové obálky plně zavedeného a ověřeného stroje. Pro Švýcarsko takřka ideální stroj, který sice pro jejich potřeby umí "zbytečně mnoho", avšak nikdo jiný plně zavedený stroj s podobnými parametry nenabízí. Nedivím se, opakování "dva motory rovná se zlo" zkrátka stačí.
      Skrýt celý příspěvek

      • apache
        23:09 16.06.2021

        Ideální stroj pro Švýcarsko? Ideální v jakých ohledech? První referendum ukázalo, jaké ohledy jsou pro ně důležité - nechtějí nic co nepotřebují, chtějí být ekologičtí a chtějí být ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ideální stroj pro Švýcarsko? Ideální v jakých ohledech? První referendum ukázalo, jaké ohledy jsou pro ně důležité - nechtějí nic co nepotřebují, chtějí být ekologičtí a chtějí být ekonomičtí. Z nabízených možností vycházel gripen jako ideální volba. Jenže tehdy jim to nedocvaklo, asi jako když ekoaktivistům nedocvakne, že když zakážou vjezd v jedné páteřní ulici, tak způsobí mnohem větší problém na mnohem větším území.
        Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          05:21 17.06.2021

          Ne nevychází, to je jen přání fanoušků Gripenu C/D.
          3mld. franků je 70 mld. Kč za 22 letounů. Pro představu výhodnosti, CR plánovala nákup 36ks za 75 mld. Kč. Ony ty všechny armády ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ne nevychází, to je jen přání fanoušků Gripenu C/D.
          3mld. franků je 70 mld. Kč za 22 letounů. Pro představu výhodnosti, CR plánovala nákup 36ks za 75 mld. Kč. Ony ty všechny armády světa co odmítly Gripen nejsou úplně pitomé.
          Skrýt celý příspěvek

          • alexa123
            06:50 17.06.2021

            Do istej miery je tvoje konštatovanie demagógia. Aký bol pred X rokmi kurz Frank-Korúna a aký je dnes? Aké vybavenie mali mať pre X rokmi Griepny pre ČR a aké vybavenie mali mať ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Do istej miery je tvoje konštatovanie demagógia. Aký bol pred X rokmi kurz Frank-Korúna a aký je dnes? Aké vybavenie mali mať pre X rokmi Griepny pre ČR a aké vybavenie mali mať Gripeny pre Švajčiarov?
            Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            17:22 17.06.2021

            Alexa123: Netvrdím, že to tak nemůže být.
            Ale kurz koruny k franku byl 22,559 (2001), tzn 67. mld Kč.
            Cenu toho lepšího vybavení známe, protože CR si ho platí nad rámec ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Alexa123: Netvrdím, že to tak nemůže být.
            Ale kurz koruny k franku byl 22,559 (2001), tzn 67. mld Kč.
            Cenu toho lepšího vybavení známe, protože CR si ho platí nad rámec pronájmu.

            Ta cena odpovídala spíše nasazení Gripenu E/F do tendru.
            Skrýt celý příspěvek

        • balm
          16:04 18.06.2021

          Odpověď na otázku jste dostal.

          Odpověď na otázku jste dostal.

      • Horny
        16:37 17.06.2021

        V žádném případě se nechci hádat o to, které letadlo je v porovnání Gripen vs. Rafale lepší.
        Zcela jednoznačně Rafal.
        Ale zaujalo mne to "přihlouplé klišé o dvou motorech" - to v ...
        Zobrazit celý příspěvek

        V žádném případě se nechci hádat o to, které letadlo je v porovnání Gripen vs. Rafale lepší.
        Zcela jednoznačně Rafal.
        Ale zaujalo mne to "přihlouplé klišé o dvou motorech" - to v současnosti opravdu existuje dvoumotorová stíhačka (vyjma F-5), která by v provozních nákladech dokázala držet krok s jednomotorákem?
        Skrýt celý příspěvek

        • balm
          16:57 18.06.2021

          Zase tak jednoduché to není, především je potřeba rozlišovat verze strojů, které se velice liší v letových parametrech. Jako velice (a tím myslím opravdu velice zjednodušeně) ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Zase tak jednoduché to není, především je potřeba rozlišovat verze strojů, které se velice liší v letových parametrech. Jako velice (a tím myslím opravdu velice zjednodušeně) dobrý příklad si vybavte (dohledejte) video akrobatického speciálu pilotovaný Martinem Šokou s Jas 39 Gripen C (pilot Ivo Kardaš). Udrží se v minimální výšce a stále není na hranice pádové rychlosti a ztráty vztlaku. S větší a těžší verzí E nemáte šanci, protože hranice pádové rychlost a ztráty vztlaku přijdou mnohem dříve. Přeneseno na Švýcarsko ... zachycení a doprovod zbloudilé Cessny, vrtulníky apod. při jejich geografických podmínkách. Podobné je to s EFT a Rafale. Typhoon je dokonalý ve vysokých bojových rychlostech, kde svou obratností předčí prakticky každý současný stroj, ale nezkoušejte s ním jít dolů na minimální rychlost. Rafale oproti tomu neztratí vztlak ani při rychlosti 150km/h s výzbrojí (2x MICA) ve výšce 100 m ... až tak dokonalou aerodymanikou se pyšní a stále má rezervu (ztráta vztlaku hrozí až pod 72 uzlů, tedy +/- 134 km/h).

          Jistěže je verze E podstatně lepší stroj s vyšší bojovou hodnotou, naneštěstí ale mluvíme o exotickém Švýcarsku, kde místo ničení vzdušných, hladinových i pozemních cílů bude spíše zachytávat velké i malé dopravní letouny, v malých i velkých výškách, včetně horského terénu. Rafale je zkrátka dokonalý polyvalentní stroj napěchovaný špičkovou avionikou a senzory.

          Na AN se stala cokoliv dvoumotorového prostě špatně a argumentuje se jen ekonomickou stránkou, ostatní vlastnosti strojů se prostě přehlíží (hlavně většina diskutujících do problematiky prostě nevidí, přečtou si nějakou neustále opakovanou hloupost až se z toho stane obecná pravda).
          Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            17:08 18.06.2021

            "Na AN se stala cokoliv dvoumotorového prostě špatně a argumentuje se jen ekonomickou stránkou, ostatní vlastnosti strojů se prostě přehlíží (hlavně většina diskutujících do ...
            Zobrazit celý příspěvek

            "Na AN se stala cokoliv dvoumotorového prostě špatně a argumentuje se jen ekonomickou stránkou, ostatní vlastnosti strojů se prostě přehlíží (hlavně většina diskutujících do problematiky prostě nevidí, přečtou si nějakou neustále opakovanou hloupost až se z toho stane obecná pravda)."

            Ty ekonomické náklady vyplývající z dvou motorů, jsou při pořizování bojových nadzvuků o několik řádů nad "minimální rychlostí".
            Ta sice může být +, ale tak pro přistání na LL. Opravdu si nikdo nekupuje nadzvud, aby mohl létat vedle Cesny. To by byla trošku drahá sranda.
            Skrýt celý příspěvek

          • Horny
            03:53 20.06.2021

            Děkuji za užitečnou odpověď, argument s pádovou rychlostí je opravdu zajímavý.
            Bylo by docela zajímavé vědět, jak to vlastně švýcaři s Rafalem zamýšlejí - jestli jej považují ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Děkuji za užitečnou odpověď, argument s pádovou rychlostí je opravdu zajímavý.
            Bylo by docela zajímavé vědět, jak to vlastně švýcaři s Rafalem zamýšlejí - jestli jej považují primárně za náhradu F-5, nebo zda po vyřazení Hornetů prostě dokoupí "pár Rafalů navíc" a dál "pojedou" jen na jednom typu.
            Ta pádová rychlost by navíc vysvětlovala, proč v současnosti provozují dva typy nadzvuků - tedy pokud je na tom v tomhle směru F-5 podstatně líp než F-18.
            Skrýt celý příspěvek

          • Horny
            03:59 20.06.2021

            Apropos - ješte jsem zapoměl (škoda že nejdou editovat příspěvky, alespoň teda ty poslední) - nevíte jakou generaci Gripenu vlastně švédové Švýcarsku nabízeli? Článek Armádních ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Apropos - ješte jsem zapoměl (škoda že nejdou editovat příspěvky, alespoň teda ty poslední) - nevíte jakou generaci Gripenu vlastně švédové Švýcarsku nabízeli? Článek Armádních novin z roku 2017 tvrdí, že verzi E, tento uvádí vezi C/D.
            Je v tom docela dost zmatek.
            Skrýt celý příspěvek

          • balm
            12:34 22.06.2021

            @Horny

            Samo o sobě neznamená nic, protože rozhodování patří mezi komplexní proces výběru, při kterém se zvažují dlouhé seznamy požadovaných vlastností. Šlo o konstatování, že i ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @Horny

            Samo o sobě neznamená nic, protože rozhodování patří mezi komplexní proces výběru, při kterém se zvažují dlouhé seznamy požadovaných vlastností. Šlo o konstatování, že i minimální rychlost (tedy zachycení, identifikace, doprovod, ...) může být jednou z mnoha položek na seznamu, dle kterého se s nějakou formou kompromisů rozhodnete.

            Každý stát vybírá podle svých vlastních požadavků. Dokonalý a levný letoun neexistuje.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            21:04 22.06.2021

            Horny: "Nevíte jakou generaci Gripenu vlastně švédové Švýcarsku nabízeli? Článek Armádních novin z roku 2017 tvrdí, že verzi E, tento uvádí vezi C/D."

            Ono se stačí podívat do ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Horny: "Nevíte jakou generaci Gripenu vlastně švédové Švýcarsku nabízeli? Článek Armádních novin z roku 2017 tvrdí, že verzi E, tento uvádí vezi C/D."

            Ono se stačí podívat do kalendáře, je rok 2021 a o Gripenu E/F nic moc. Dá se dost pochybovat, že by chtěli ve Swi čekat 3+ roky.
            Skrýt celý příspěvek

          • Lightgray
            09:00 24.06.2021

            Balm,
            F-15C má v manuálu pádovou rychlost na cca 70 uzlech, tuším že v čisté konfiguraci. Manévrovat umí kolem 100 uzlů, to není špatné, ne ?

            Balm,
            F-15C má v manuálu pádovou rychlost na cca 70 uzlech, tuším že v čisté konfiguraci. Manévrovat umí kolem 100 uzlů, to není špatné, ne ?

  • darkstyle
    11:58 16.06.2021

    Ja by som túto správu bral z rezervou..

    Aj u nás šepkalo, že vyhrá Gripen, aj v Bulharsku sa šepkalo aj v Chorvátsku a nakoniec vyhral úplne niekto iný..

    Počkajme si na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ja by som túto správu bral z rezervou..

    Aj u nás šepkalo, že vyhrá Gripen, aj v Bulharsku sa šepkalo aj v Chorvátsku a nakoniec vyhral úplne niekto iný..

    Počkajme si na výsledok a uvidíme.
    Skrýt celý příspěvek

  • JerzyŔ
    17:11 15.06.2021

    22 Gripenů za 3 mld a 36 až 40 Rafalů za 6 mld ať počítám jak počítám mi nedává dvojnásobný rozdíl v ceně, ale o necelých dvacet procent. Tedy za kus, jestli to tak autor nemyslel, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    22 Gripenů za 3 mld a 36 až 40 Rafalů za 6 mld ať počítám jak počítám mi nedává dvojnásobný rozdíl v ceně, ale o necelých dvacet procent. Tedy za kus, jestli to tak autor nemyslel, omlouvám se.

    V souvislosti s články a komentáři na téma Rafale versus jiná letadla ve smyslu, že Rafale jsou blbost mj. protože jsou stááášně drahé, mi tedy připadají až podivně levné.

    Ale zase je fakt, že nevím, co kromě vlastních letadlech mělo být v ceně tehdy s těmi Gripeny a teď s Rafaly

    Levně myslím relativně - v porovnání. Jinak jsou to obrovské pálky za oba typy. Jinak obě letadla se mi líbí, neupřednostňuji ani nehaním jedno nebo druhé.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      17:40 15.06.2021

      Ide o to, čo všetko je v tej cene. Výzbroj, voliteľné vybavenie, úpravy, náhradné diely, výcvik pilotov, výcvik pozemného personálu, servisné zázemie, záruky, certifikáty, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ide o to, čo všetko je v tej cene. Výzbroj, voliteľné vybavenie, úpravy, náhradné diely, výcvik pilotov, výcvik pozemného personálu, servisné zázemie, záruky, certifikáty, trenažér, podpora výrobcu...
      Skrýt celý příspěvek

    • Horny
      17:40 15.06.2021

      Primární problém s penězi na nadzvuky nebývá v pořizovací ceně, ale v celkové výši provozních nákladů za celou dobu životnosti systému, v časové náročnosti údržby a oprav a z toho ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Primární problém s penězi na nadzvuky nebývá v pořizovací ceně, ale v celkové výši provozních nákladů za celou dobu životnosti systému, v časové náročnosti údržby a oprav a z toho plynoucí bojové nasaditelnosti.
      Dvoumotoráky na tom budou v těchto ohledech vždycky hůř. Nejde jen o to si zhruba spočítat, že máme peníze na opici, ale hlavně ji musíme umět uživit. Banány totiž nerostou na stromech... éé teda vlastně rostou, ale bohužel jen v doslovném smyslu slova :QD
      Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      09:48 16.06.2021

      Jde prostě o celkové náklady za schopnost. Pokud by ti "ekologové" mysleli opravdu na ekologii a daňové poplatníky, a zároveň by opravdu věřili tomu, ze švýcarské letectvo má ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Jde prostě o celkové náklady za schopnost. Pokud by ti "ekologové" mysleli opravdu na ekologii a daňové poplatníky, a zároveň by opravdu věřili tomu, ze švýcarské letectvo má sloužit jen ke střežení vzdušného prostoru malého Švýcarska, tak jednomotorový a mnohem jednodušší Gripen je jasnou volbou. A těch 22 strojů jim na chytání zbloudilých letadel bude bohatě stačit.
      Skrýt celý příspěvek

      • Double
        16:11 16.06.2021

        To by uz rovno mohli kupit T-50..

        To by uz rovno mohli kupit T-50..

      • Jirosi
        16:28 16.06.2021

        Ve skutečnosti je to obráceně. To dražší a nákladnější (výkonnější) letadlo zabrání útočníkovy rozpoutat válku. Ta je tak neekologická už z principu, že rozdíl v provozu těch ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ve skutečnosti je to obráceně. To dražší a nákladnější (výkonnější) letadlo zabrání útočníkovy rozpoutat válku. Ta je tak neekologická už z principu, že rozdíl v provozu těch letadel v míru nehraje roli.
        Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    16:00 15.06.2021

    Rafale to přeju, ale jinak je to jen další obdoba poklekávání před stále posilujícím novým fašismem "ve jménu míru a ochrany životního prostoru" ehm, planety...
    Ekomouši to vedou ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Rafale to přeju, ale jinak je to jen další obdoba poklekávání před stále posilujícím novým fašismem "ve jménu míru a ochrany životního prostoru" ehm, planety...
    Ekomouši to vedou všude stejně - od desíti k pěti..
    Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      16:17 15.06.2021

      Tak zase pokud místo Gripenu C/D koupí cokoliv z nové vlny uchazečů, tak to zrovna špatně nedopadlo. Ne, že bych tenhle způsob schvaloval.

      Tak zase pokud místo Gripenu C/D koupí cokoliv z nové vlny uchazečů, tak to zrovna špatně nedopadlo. Ne, že bych tenhle způsob schvaloval.

    • padre
      20:46 15.06.2021

      Typickým znakem švýcarského uvažování je nekonečný pragmatismus,takže i když výběrové řízení Rafale vyhraje,jistě bude definitivní koupi předcházet celostátní referendum.A Švýcaři ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Typickým znakem švýcarského uvažování je nekonečný pragmatismus,takže i když výběrové řízení Rafale vyhraje,jistě bude definitivní koupi předcházet celostátní referendum.A Švýcaři se nenechají zblbnout jakkoliv intenzivními PR kampaněmi nebo ideologickými kecy ;pokud tento obchod nebude pro stát výhodný a dostatečně zdůvodněný,klidně mu daji v referendu stopku. V referendu už jednoznačně odmítli snížení daní ,zavedení minimální mzdy a z dotací udělali sprosté slovo,takže různí saˇmozvaní spasitelé a obchodníci s deštěm tam mají na rozdíl od ČR smůlu.Už v roce 1948 vůbec nechápali ,co se to v Československu děje a klepali si na čelo,že se země ,která byla do jistě míry srovnatelná se Švýcarskem se vůbec může stát obětí komunistické ideologie.
      Skrýt celý příspěvek

      • Horny
        22:58 15.06.2021

        Ehm... četl jsi vůbec článek nad diskusí? Pokud ano, tak nejspíš nějaký jiný, než jsem četl já.
        Odmítnutí nákupu Gripenu s odkazem na přemrštěnou cenu není známkou "nekonečného ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ehm... četl jsi vůbec článek nad diskusí? Pokud ano, tak nejspíš nějaký jiný, než jsem četl já.
        Odmítnutí nákupu Gripenu s odkazem na přemrštěnou cenu není známkou "nekonečného pragmatismu", nýbrž nekonečné blbosti.
        A že se "nenechají zblbnout"? Přečti si ještě jednou článek - ultralevičáci do nich hustí tak silnou propagandu, že (zcela jednoznačně nutný) nákup nových letadel prošel jen o vlásek a jestli to tak půjde dál, nakonec si zruší celou armádu (už jenom samotný pojem "luxusní stáhačka" je libovkasama pro sebe). Vskutku zářná ukázka "kvalit" přímé demokracie.

        Ono se sice právem říká "Vox populi, vox Dei", ale nikde není napsáno, že bůh musí být rozumný.. nebo příčetný.
        Nic ve zlém, ale s tou zcela nekritickou, absolutní adorací lidových referend bych tě tipnul na příznivce SPD, případně zneuznaného příznivce strany Svobodných.
        Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          04:47 16.06.2021

          "Možná z těchto důvodů v roce 2014 53 % Švýcarů odmítlo koupit 22 švédských stíhaček JAS-39C/D Gripen za tři miliardy švýcarských franků. "

          Ona ta nabídka na Gripeny nebyla nic ...
          Zobrazit celý příspěvek

          "Možná z těchto důvodů v roce 2014 53 % Švýcarů odmítlo koupit 22 švédských stíhaček JAS-39C/D Gripen za tři miliardy švýcarských franků. "

          Ona ta nabídka na Gripeny nebyla nic moc.
          Skrýt celý příspěvek

        • Danieeel
          05:28 16.06.2021

          Prevracias to vsetko naopak.
          Padre ma pravdu. U Svajciarov je politika nieco uplne ine ako tu - takmer hocikedy mozu vstupit do rozhodovacieho procesu cez referendum. Co je na tom ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Prevracias to vsetko naopak.
          Padre ma pravdu. U Svajciarov je politika nieco uplne ine ako tu - takmer hocikedy mozu vstupit do rozhodovacieho procesu cez referendum. Co je na tom zle?
          To, ze u nas sa odvoli raz za 4 roky a potom len "deus pro nobis" a sledovat tie saskariny s cipsami pred telkou? Toto ma byt "lepsie"?
          Aj s ich pragmatizmom je to pravda - je tam proste uplne inak brana zodpovednost za obec / kanton / republiku ako u nas , alebo u vas. O osmej po spravach, ked nam kropaje potu vylezu na celo, po tom co vidime, co stvara vas Milos, alebo nasi babraci, tak ideme nasrati spat. V svajci je to inak - tam ti pajaci v politike su proste plateny tajrlici, aby robili to co ludi netrapi. Vsetko podstatne je vec verejna.
          Aj zratane to maju isto lepsie ako si myslis.
          V clanku je ta ich "nechut" ku vydavkom za armadu, ci voci armade samotnej vystihnuta dobre. Plus tam este hra do toho povinna vojencina. A tieto "nalady" su samozrejme stavnato prisalane mladymi komunistami.
          A tiez tym, ze ani svajciarska demokracia uz nie je od 90 rokov to co byvala. Nalomilo sa to vsak uz 1971, ked odhlasovali ciastkove volebne pravo aj zenam. od 1990 uz mozu volit zeny vo vsetkych volbach - toz preto maju uz aj Svajciari "demokraticke" problemy ;)
          Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            06:48 16.06.2021

            /Co je na tom zle?/
            Všechno. To že o složitých zbrojích kontraktech rozhoduje kdejaký umejvač záchodů není vrchol demokracie, ale spíš její mrtvě narozené dítě. Střežme se toho ...
            Zobrazit celý příspěvek

            /Co je na tom zle?/
            Všechno. To že o složitých zbrojích kontraktech rozhoduje kdejaký umejvač záchodů není vrchol demokracie, ale spíš její mrtvě narozené dítě. Střežme se toho zavádět takový nesmysl u nás (a těch co po něčem takovém volají).
            Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            16:29 16.06.2021

            Vzhledem k tomu, že u těch rozhodnutí má hlavní slovo populismus(propaganda). Nikoliv fakta, tak děkuji nechci.

            Vzhledem k tomu, že u těch rozhodnutí má hlavní slovo populismus(propaganda). Nikoliv fakta, tak děkuji nechci.

      • GlobeElement
        07:32 16.06.2021

        To je urban legend s těmi referendy.

        Ve skutečnosti je možnost vyhlásit referendum omezená a tak sešněrovaná, že vláda může vyhlášení referenda odkládat o celé roky. Otázku musí ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To je urban legend s těmi referendy.

        Ve skutečnosti je možnost vyhlásit referendum omezená a tak sešněrovaná, že vláda může vyhlášení referenda odkládat o celé roky. Otázku musí schválit vláda (nebo parlament - už si nepamatuju, ale to není podstatné) a v případě nevítaného výsledku se referendum může opakovat. Jako svého času v EU hlasování o Lisabonské smlouvě.

        Navíc naprosto není pravda, že se lidé nenechají zblbnout PR. Naopak, referendum bylo vždycky hlasováním o pocitu a ne o racionálním rozhodování a v době sociálních sítí je v podstatě nepoužitelné.

        Ona totiž není pravda, že víc hlav víc ví. Tedy - je to pravda, ale za jedné důležité podmínky - že nikdo neví, jaký názor mají ostatní. Jakmile to ví, nechá se ovlivnit. Četl jsem o pokusech, kdy zjišťovali, jestli je rozhodování davu přesnější, než rozhodování jedince. Může být, ale jedině, když jsou od sebe lidé izolovaní. Jakmile vědí, jaký názor mají ti ostatní, mají tendenci přiklonit se k názoru lidí, které považují za svou autoritu nebo vzor a naopak zamítnout názor lidí, které nemají rádi a to i v případě, že jejich vlastní názor kvůli tomu otočí o 180 stupňů. Asi jako když u nás lidé přejímají názory Zemana, i když o věci nic nevědí, jenom proto, že ho uctívají.

        Švýcaři jsou taky jenom lidi a i když je u nich referendum tradicí a tedy s ním umějí zacházet lépe, než my, nechají se zblbnout úplně stejně.
        Skrýt celý příspěvek

  • dusan1
    15:40 15.06.2021

    Možno by chceli zelení elektrostíhačky : )

    Čo sa týka "nepotrebnosti" armády .... samozrejme, že armáda je zbytočná a potrebuje sa zjednodušene len počas vojny .... akurát nik ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Možno by chceli zelení elektrostíhačky : )

    Čo sa týka "nepotrebnosti" armády .... samozrejme, že armáda je zbytočná a potrebuje sa zjednodušene len počas vojny .... akurát nik nevie kedy tá vojna bude .....

    Na Ukrajine si tento "lacný" model vyskúšali ... už nemajú Krym a časť Donbasu ....
    Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      07:35 16.06.2021

      Aneb proč opravovat střechu, když neprší?

      Aneb proč opravovat střechu, když neprší?

  • flanker.jirka
    14:56 15.06.2021

    Pokud chtějí i systém velení a řízení z Francie, tak Rafale a SAMPT jsou logickým a komplexním řešením o kterém se jinde ve světě může vojakům pouze zdát.

    ... zajímavé bude, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pokud chtějí i systém velení a řízení z Francie, tak Rafale a SAMPT jsou logickým a komplexním řešením o kterém se jinde ve světě může vojakům pouze zdát.

    ... zajímavé bude, jak s tím vším naloží, leteckou hotovost nyní drží pouze v obvyklé pracovní době, tzn. odpoledne padla a jde se domů.
    Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    14:53 15.06.2021

    Celkem by mě zajímalo, jak moc ořezané ty Rafale budou, aby to vycházelo lépe než F-35.

    Celkem by mě zajímalo, jak moc ořezané ty Rafale budou, aby to vycházelo lépe než F-35.

    • Miroslav
      15:08 15.06.2021

      Nemusia byť nutne orezané. S tým ako sa komerčne v poslednej dobe darí Rafale sa dá aj predpokladať, že aj jednotková cena pôjde (alebo už aj šla) dole

      Nemusia byť nutne orezané. S tým ako sa komerčne v poslednej dobe darí Rafale sa dá aj predpokladať, že aj jednotková cena pôjde (alebo už aj šla) dole

      • Jirosi
        16:23 15.06.2021

        Zase tolik jich neprodali, aby to nasvědčovalo 50% poklesu ceny.

        Zase tolik jich neprodali, aby to nasvědčovalo 50% poklesu ceny.

  • toustr
    13:26 15.06.2021

    F-35 a nejdražší? Tomu se mi nechce moc věřit při srovnání s Rafale. Kdyby to komentovali bližší výrobou a případně i dokonce zapojením do řetězce dodávek dílů... ok, trochu smysl ...
    Zobrazit celý příspěvek

    F-35 a nejdražší? Tomu se mi nechce moc věřit při srovnání s Rafale. Kdyby to komentovali bližší výrobou a případně i dokonce zapojením do řetězce dodávek dílů... ok, trochu smysl to ještě dává. Takhle to ale vypadá jako obdoba rétoriky naší SPD, zejména LoboTOMIA.
    Skrýt celý příspěvek

    • Nesher
      13:45 15.06.2021

      Evropská levice, obzvláště ta extrémní (za níž lze bezpochyby Zelené považovat) obecně trpí antiamerikanismem a většinou i antisemitismem. Takže odtud vane vítr.

      Evropská levice, obzvláště ta extrémní (za níž lze bezpochyby Zelené považovat) obecně trpí antiamerikanismem a většinou i antisemitismem. Takže odtud vane vítr.

      • toustr
        15:30 15.06.2021

        Tyto anti-skupiny jsou nalevo i napravo (zejména tx extrémně krajní). Jim je jedno, jestli jsou nalevo nebo napravo, častokrát na takové uvažování nemají ani úroveň IQ a nakonec ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Tyto anti-skupiny jsou nalevo i napravo (zejména tx extrémně krajní). Jim je jedno, jestli jsou nalevo nebo napravo, častokrát na takové uvažování nemají ani úroveň IQ a nakonec spolu stejně popíjí pivo v jejich lokální hospodě, protože jedině tam točí pivo, na který mají ze státní podpory .
        Skrýt celý příspěvek

      • stepan
        15:33 20.06.2021

        Nepopiratelným autorem těchto levicových blábolů jsou přímo americké univerzity, viz ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Nepopiratelným autorem těchto levicových blábolů jsou přímo americké univerzity, viz třeba:

        https://www.idnes.cz/zpravy/za...

        nebo

        https://www.idnes.cz/zpravy/za...

        Antiamerikanismus jde rukou v ruce s cancel culture, zeleným extrémismem, BLM, Antifou a obecně nenávistí proti bílému heterosexuálnímu muži. Je již prokázané, že vlivné jedince v BLM financovala Čína. Nicméně problém je již vícegenerační, původní generace hippies odchovala generaci ještě radikálnější, která nyní parazituje na jejich školství. A ti zase vychovávají kádry nové a nové, a tak se kolečko postupně utahuje...

        Co to pozoruji nějakou dobu, tak akademické prostředí v USA, zejména netechnických oborů, již není svobodné.

        Nevím, jak boj s touto ideologickou rakovinou v USA dopadne, ale bojím se, aby to eventuélně nepožralo celý americký systém a neuvrhlo je na několik dekád do šíleného bahna. Které země z toho můžou prosperovat, je jasné.
        Skrýt celý příspěvek

  • zdeno
    12:58 15.06.2021

    je to drahé ale asi pragmatické rozhodnutí, Rafale můžou mít "s plnými schopnostmi" pokut to zaplatí, F35 je vynikající, ale v americké variantě s plným přístupem do amerických ...
    Zobrazit celý příspěvek

    je to drahé ale asi pragmatické rozhodnutí, Rafale můžou mít "s plnými schopnostmi" pokut to zaplatí, F35 je vynikající, ale v americké variantě s plným přístupem do amerických průzkumných systémů, což prodejní varianta logicky mít nemůže - není to jen obyčejné letadlo, ostatní jsou starší modernizace a oni chtějí letadlo na dlouho dopředu a lehký stroj jako gripen nechtějí, Rafale bývá uživateli v lokálních šarvátkách nasazován proti stíhačkám 4.generace a velmi úspěšně - je to nebezpečný soupeř
    Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      15:01 15.06.2021

      Rafale první let 1986, zařazení 2001. Tedy to vaše moderní letadlo je 20.let staré.
      O tom, že se na Rafale nebudou vztahovat omezení jako na F-35 jen pro změnu ze strany Francie ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Rafale první let 1986, zařazení 2001. Tedy to vaše moderní letadlo je 20.let staré.
      O tom, že se na Rafale nebudou vztahovat omezení jako na F-35 jen pro změnu ze strany Francie dost pohybuji.

      F-18 tam mají přes 40.let. V době jejich zavádění (1980) se o 5.generaci v podstatě nic nevědělo. Zatím co dnes se běžně mluví o nasazení 6.generace. ¨Z dlouhodobého hlediska nedává moc smysl investovat do 4.generace, pokud vás netlačí peníze.
      Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      06:57 16.06.2021

      Nebyl jeden z cílů projektu F-35 nabídnout stejné schopnosti všem uživatelům? Tedy to že neexistuje "americká" a "exportní" verze.

      Nebyl jeden z cílů projektu F-35 nabídnout stejné schopnosti všem uživatelům? Tedy to že neexistuje "americká" a "exportní" verze.

    • GlobeElement
      07:38 16.06.2021

      Švýcarsko není v NATO a nebude mít tedy shodné či kompatibilní systémy. A F-35 není sólo letadlo, je to součást systému, ve kterém je mnoho prvků propojeno a řízeno (ne-li dnes, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Švýcarsko není v NATO a nebude mít tedy shodné či kompatibilní systémy. A F-35 není sólo letadlo, je to součást systému, ve kterém je mnoho prvků propojeno a řízeno (ne-li dnes, tak brzy) z jednoho centra. Mít jen F-35 a nemít ostatní komponenty schopnosti letadla degraduje.
      Skrýt celý příspěvek

      • darkstyle
        11:57 16.06.2021

        Práve Švajčiarsko ostatné časti má alebo si ich brzy získa..

        Interoperability so spojeneckými systémamy ma získať block 4, ktorý sa mohutné testuje a pri objednávke dnes by už ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Práve Švajčiarsko ostatné časti má alebo si ich brzy získa..

        Interoperability so spojeneckými systémamy ma získať block 4, ktorý sa mohutné testuje a pri objednávke dnes by už dostali len block 4..
        (Objednať dnes sa to ešte ani nedá)
        Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    11:33 15.06.2021

    V posledných rokoch má Rafale veľký komerčný úspech. Ale sú Frantici schopní z časového hľadiska splniť dodávky všetkých lietadiel, ktoré sa im v poslednom čase "naakumulovali"? ...
    Zobrazit celý příspěvek

    V posledných rokoch má Rafale veľký komerčný úspech. Ale sú Frantici schopní z časového hľadiska splniť dodávky všetkých lietadiel, ktoré sa im v poslednom čase "naakumulovali"? Pýtam sa iba preto, že pred rokom-dvomi tu bol článok o Rafale a bolo v ňom uvedené, že výrobná linka je nastavená iba na ??? strojov ročne - nepamätám si presné číslo ale pamätam si, že to nebolo "nic-moc".
    Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      14:48 15.06.2021

      Před lety se zmiňovalo výrobní tempo 8-9 ks ročně. Ale to bylo asi minimum, aby nemuseli zavřít linku

      Před lety se zmiňovalo výrobní tempo 8-9 ks ročně. Ale to bylo asi minimum, aby nemuseli zavřít linku

      • Jirosi
        14:54 15.06.2021

        Oni hlavně psali o totálním vytížení linky až za rok 2030, díky modernizací a pár prodaným strojům.

        Oni hlavně psali o totálním vytížení linky až za rok 2030, díky modernizací a pár prodaným strojům.

  • GlobeElement
    11:31 15.06.2021

    Francouzský úspěch by to rozhodně byl, ale racionalitu rozhodování kazí fakt, že Švýcarsko již nyní má F-18 a logičtější by bylo doplnit je Super Hornetem.
    Ve finále určitě ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Francouzský úspěch by to rozhodně byl, ale racionalitu rozhodování kazí fakt, že Švýcarsko již nyní má F-18 a logičtější by bylo doplnit je Super Hornetem.
    Ve finále určitě levnější, snazší zařazení do služby, hladší přechod pilotů.

    Ale tady jde zřejmě především o ideologii a to jde rozum stranou.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      14:31 15.06.2021

      Švajčiarsko je kultúrne, historicky aj jazykovo silne naviazané na Francúzsko. Okrem toho, kupovať zbrane z USA podkopáva ich deklarovanú neutralitu. S Francúzskom nikto na svete ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Švajčiarsko je kultúrne, historicky aj jazykovo silne naviazané na Francúzsko. Okrem toho, kupovať zbrane z USA podkopáva ich deklarovanú neutralitu. S Francúzskom nikto na svete problém nemá, USA sú vnímané tak nejak kontroverzne.
      Skrýt celý příspěvek

      • alexa123
        14:35 15.06.2021

        Nechce sa mi teraz hľadať po internete, ktoré zbrane majú Švajčiari z Francúzska ale pochybujem že Francúzske zbrane zásadne prevažujú nad zbraňami iných krajín.

        Nechce sa mi teraz hľadať po internete, ktoré zbrane majú Švajčiari z Francúzska ale pochybujem že Francúzske zbrane zásadne prevažujú nad zbraňami iných krajín.

        • GlobeElement
          15:00 15.06.2021

          To spíš německé. Ale Eurofightery nechtějí.

          To spíš německé. Ale Eurofightery nechtějí.

        • Miroslav
          15:05 15.06.2021

          Ja som niekde písal, že vo švajčiarsku prevládajú francúzske zbrane? Ja len tvrdím, že mať francúzske zbrane je pre nich prirodzenejšie

          Ja som niekde písal, že vo švajčiarsku prevládajú francúzske zbrane? Ja len tvrdím, že mať francúzske zbrane je pre nich prirodzenejšie

          • GlobeElement
            07:42 16.06.2021

            V tom se mýlíš, přirozená je u nich orientace na Německo.
            Asi 60% Švýcarů mluví německy a ve skutečnosti se i ve Švýcarsku projevují etnické třenice, kdy německy a francouzsky ...
            Zobrazit celý příspěvek

            V tom se mýlíš, přirozená je u nich orientace na Německo.
            Asi 60% Švýcarů mluví německy a ve skutečnosti se i ve Švýcarsku projevují etnické třenice, kdy německy a francouzsky hovořící lidé zastávají odlišné postoje k různým otázkám. Naštěstí si to obě tyto skupiny uvědomují a snaží se neválcovat tu druhou skupinu jen díky své početní převaze (byť někde jen místní).

            Uvidíme, jestli jim to vydrží.
            Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement
        14:59 15.06.2021

        Ale většinu ve Švýcarsku mají německy mluvící obyvatelé, ne francouzsky. Ty vazby budou na obě strany (konec konců Švýcarsko bylo členem německého spolku a rodově si na ně dělali ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ale většinu ve Švýcarsku mají německy mluvící obyvatelé, ne francouzsky. Ty vazby budou na obě strany (konec konců Švýcarsko bylo členem německého spolku a rodově si na ně dělali nárok němečtí císaři).

        A jelikož už mají F-18, je pokračování v této linii i tradiční, nejen racionální.

        Bude to těmi zelenými, jak napsal přispěvatel výše. Americká technika je prokletá, jelikož je z díry Satanovy.
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          15:07 15.06.2021

          Ja si myslím, že keď presedlajú na Európske riešenie tak tým nič nepokazia a čiastočne uspokoja aj negatívne naladených občanov ktorí sa nie práve najlepšie pozerajú na USA

          Ja si myslím, že keď presedlajú na Európske riešenie tak tým nič nepokazia a čiastočne uspokoja aj negatívne naladených občanov ktorí sa nie práve najlepšie pozerajú na USA

          • GlobeElement
            07:44 16.06.2021

            V jejich situaci je to z hlediska použitelnosti letadel asi fakt úplně jedno. Svou úlohu splní jakýkoliv srovnatelný typ, asi by jim stačily i ty stávající, kdy nebyly ošoupané ...
            Zobrazit celý příspěvek

            V jejich situaci je to z hlediska použitelnosti letadel asi fakt úplně jedno. Svou úlohu splní jakýkoliv srovnatelný typ, asi by jim stačily i ty stávající, kdy nebyly ošoupané dlouhým používáním.
            Skrýt celý příspěvek

    • balm
      12:55 16.06.2021

      Naopak, nic logického pro nákup SH nenaleznete. Samozřejmě můžete mluvit (nesmysly) o hladkém přechodu, ale to je tak vše. Zbytek mluví v neprospěch SH, stejně tak EFT.

      Naopak, nic logického pro nákup SH nenaleznete. Samozřejmě můžete mluvit (nesmysly) o hladkém přechodu, ale to je tak vše. Zbytek mluví v neprospěch SH, stejně tak EFT.

  • darkstyle
    11:22 15.06.2021

    Tak to by bol obrovský úspech Francúzov a dodalo by to pre Rafale dôležitý impuls pre pokračujúce investície do tohto lietadla..

    Ako správne píšu v článku, odmieta sa ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak to by bol obrovský úspech Francúzov a dodalo by to pre Rafale dôležitý impuls pre pokračujúce investície do tohto lietadla..

    Ako správne píšu v článku, odmieta sa neekologická F-35, ktorá je lacnejšou stíhačkou ako Rafale, a dokonca bude mať aj podobnú cenu za letovú hodinu ako Francúzi..

    Pričom Gripen sa odmietol úplne..

    Smiešne..
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      14:28 15.06.2021

      Čo je na tom smiešne? Švajčiarsko pokiaľ viem, od začiatku požadovalo dvojmotorový stroj. čiže Gripen ani nemal šancu

      Čo je na tom smiešne? Švajčiarsko pokiaľ viem, od začiatku požadovalo dvojmotorový stroj. čiže Gripen ani nemal šancu

      • darkstyle
        15:38 15.06.2021

        Ak by to bolo pravdou F-35 by sa nemohla účastniť výberového..

        Dôvod prečo sa Gripen nezúčastňuje je ten, že oni chcú lietadlo nové, nie vytiahnuté z vazelíny a potom lietadlo ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ak by to bolo pravdou F-35 by sa nemohla účastniť výberového..

        Dôvod prečo sa Gripen nezúčastňuje je ten, že oni chcú lietadlo nové, nie vytiahnuté z vazelíny a potom lietadlo ktoré ju už zavedené čo Gripen E/F ešte nie je..
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          17:41 15.06.2021

          Ja som len započul, že požadujú 2 motory. Nič viac, nič menej

          Ja som len započul, že požadujú 2 motory. Nič viac, nič menej