Sýrie a ruský vojenský kosmický program

Foto: Start ruské rakety z kosmodromu Bajkonur; ilustrační foto / Roskosmos
Start ruské rakety z kosmodromu Bajkonur; ilustrační foto / Roskosmos

Rusko má po Spojených státech ve vesmíru největší počet vojenských družic. Nezastupitelnost vojenských satelitů se plně projevila během ruské kampaně v Sýrii. Rusové satelity nad Sýrii využívají k průzkumu, komunikaci, mapování i navádění přesných zbraní.

Výrobu, vypouštění, údržbu a kontrolu vojenských satelitů mají v Ruské federaci na starosti Ruské kosmické síly. Mezí další hlavní úkoly kosmických sil patří detekce případného raketového útoku na Rusko a protiraketová obrana.

Ruské kosmické síly od roku 2015 spadají pod Ruské vzdušné a kosmické obrané síly - jedné z pěti složek Ozbrojených sil Ruské federace. Dalšími složkami jsou pozemní síly, námořnictvo, raketová vojska strategického určení a výsadkové vojsko.

V současné době Rusko provozuje oficiálně 89 satelitů a Spojené státy více než 400 satelitů. Polovina satelitů v Rusku a Spojených státech je vyhrazeno pro vojenské účely, případně kombinované civilní a vojenské účely. Třetí Čína provozuje 35 satelitů, z toho přibližně čtvrtina je vojenských.

Drtivá většina ruských vojenských satelitů nese označení Kosmos. Sovětský svaz přiřazoval označení Kosmos i tajným civilním satelitům. Pod označením Kosmos najdeme i testovací mise nebo utajované neúspěšné kosmické mise. Po rozpadu Sovětské svazu je označení Kosmos přiřazováno jen vojenským satelitům.

Po útlumu ruského kosmického programu v 90. letech došlo k oživení v novém tisicíletí. Od roku 2000 Rusko vypustilo 144 raket s vojenskými satelity. Několik pokusů bylo neúspěšných a v pár případech se do vesmíru dostalo více satelitů v jedné raketě.

Rozdíl mezi provozovanými satelity a počtem startů je dán tím, že typické ruské vojenské satelity mají životnost 7 let, ale některé pouze jediný rok.

Rusové využívají vojenské satelity k řadů úkolu - zejména k pořizování fotografií (ve velmi širokém elektromagnetickém spektru) zemského povrchu, navigaci, komunikaci, varování před raketovým útokem, kartografii nebo k rádiovému a elektronickému průzkumu.

Foto: satelitní snímek ukazuje 390 nákladních vozidel s ropou v Sýrii. Podle Ruska ropa směřuje do Turecka. / Ruské ministerstvo obrany
Satelitní snímek ukazuje 390 nákladních vozidel s ropou v Sýrii. Podle Ruska ropa patří Islámskému státu a směřuje do Turecka. / Ruské ministerstvo obrany

Nejmodernějším ruským průzkumným optickým satelitem je Persóna. Jedná se o 7000 kg vážicí satelit se životnosti na nízké oběžné dráze 7 let. Rozlišení satelitu se odhaduje na 30 cm. Fotografie předává satelit na zemi pomocí speciálního rádiového kanálu.

Odvozeným satelitem je Kobalt-M. Úkol je stejný jako v případě satelitu Persóna - pořizování fotografií zemského povrchu. Kobalt-M však na oběžné dráze funguje pouze jeden rok a pak přistává na zemi s databázi pořízených fotografií (satelit fotografie neposílá rádiově).

Řada satelitů Kanopus slouží k neustálému optickému průzkumu zemského povrchu. Satelit (stejně jako Persóna nebo Kobalt-M) se na speciální “sluneční” dráze pohybuje od pólu k pólu vždy na osvětlené straně Země. Kamera dokáže snímat 20 km široký pás země s rozlišením 2,1 m nebo 40 km široký s rozlišením 10,5 m.

Dalšími satelity pro optický průzkum povrchu Země jsou satelity Resurs a Kondor (satelit obsahuje i radar k průzkumu povrchu Země).

V polovině listopadu náčelník generálního štábu Valerij Gerasimov uveřejnil detaily o působení ruských vojenských a civilních satelitů nad Sýrii. Rusko vyčlenilo pro operaci deset satelitů - průzkumných (pořizování fotografií), pro dálkový průzkum země (s radarovými, laserovými, rádiometrickými senzory, atd.) a satelity elektronického průzkumu.

“Deset průzkumných satelitů pro zobrazování a elektronické válčení, včetně civilních, bylo zapojeno do průzkum (Sýrie -pozn. red.),” uvedl Gerasimov v listopadu. “Byla přijata opatření k přesměrováni a úpravě oběžné dráhy některých satelitů k průzkumu Sýrie s požadovanou periodicitou.”

Gerasimov neupřesnil typ nasazených satelitů. Podle Anatolije Zaka, nezávislého experta ruského komického programu, citovaného The Daily Beast, nad Sýrii operují satelity pro mapování země Bars-M, komunikační Garpun, satelit elektronického průzkumu Lotos-S a především nejmodernější Resurs a Persóna. Podle webu Russian Space Web je do operací zapojen také satelit Kanopus.

Po sestřelení ruského letounu Su-24 za pomocích svých satelitů (zřejmě Persóna nebo Resurs) zveřejnilo Rusko satelitní fotografie tisíců nákladních automobilů s ropou v tureckém přístavu. Podle Ruska ropa patří Islámskému státu a přes Turecko je ropa prodávána na černý trh.

Foto: Russian Space Web

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko v Sýrii dokazuje nárůst svých vojenských schopností

Ruská letecká kampaň v Sýrii je poměrně malého rozsahu, avšak ukazuje na významný pokrok ve ...

Ruské námořnictvo: Nové lodě a staré problémy

Rusko pokračuje pomalu ale vytrvale ve zvyšování schopností svých námořních sil. Pozoruhodná je ...

Ruský tank T-14 Armata zahraničním zájemcům v roce 2020

Nový ruský tank T-14 Armata mohou zahraniční zájemci získat již v roce 2020. Pro ruskou tiskovou ...

Rusko využívá Sýrii k testování nových zbraňových systémů

Rusko od svého přímého zapojení do syrského konfliktu využívá tamní bojiště jako testovací polygon ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    21:27 03.01.2016

    pro DJW_: Jenže vy jste právě začal s Tianhe, proto jsem vyvracel myšlenku, že dnešní špičkové šifry lze jednoduše hacknout pomocí BFA. Pokud nemáte potřebný klíč, je kvalitní ...Zobrazit celý příspěvek

    pro DJW_: Jenže vy jste právě začal s Tianhe, proto jsem vyvracel myšlenku, že dnešní špičkové šifry lze jednoduše hacknout pomocí BFA. Pokud nemáte potřebný klíč, je kvalitní šifra v rozumném čase prostě nezlomitelná (a to i jednoduchá AES, kterou zvládne v reálném čase používat i elektrický zubní kartáček). Proto je jediné možné řešení "sociální hacknutí" (jako třeba Snowden), v tomto souhlasím. A je pochopitelné, že je jednodušší vynést na microSD kartě hromadu "stažených" dat než vpašovat do zabezpečené zóny foťák, vyfotit hromadu dokumentů či map atd...

    Problém nastane, když získáte fyziká data, která následně digitalizujete, protože v tu chvíli jste na tom stejně, jako kdyby byla od počátku digitální. Jenže dneska se bez digitálních dat strašně špatně pracuje :-( Není to případ zmíněných rozkazů – tam použití papíru zcela chápu. Ale třeba právě snímky jsou už jiná káva. Pokud musíte chodit do archivu, abyste si je prohlédnul, jste zásadně limitován. Nehledě na to, že nad nimi nemůžete použít žádnou automatickou analýzu...

    PS: Rusko ohledně schopností kryptografie rozhodně nepodceňuji! Ruští kryptografové jsou světová špička.Skrýt celý příspěvek

  • DJW_
    13:26 03.01.2016

    Shal: vychadzate z mylneho predpokladu, ze ostrovne systemy su zvonka nepristupne. Omyl, pocitac aj s vypnutou wifi, bt a lan sa da naburat starou Nokiou. Kto chce ten ti to ...Zobrazit celý příspěvek

    Shal: vychadzate z mylneho predpokladu, ze ostrovne systemy su zvonka nepristupne. Omyl, pocitac aj s vypnutou wifi, bt a lan sa da naburat starou Nokiou.
    Kto chce ten ti to vygoogli pod hacking airgap pc, tema je prilis obsirna aby som to tu rozpitvaval.

    Kazdopadne netusim preco sa vam ruska nedigitalna cesta nezda, ved nie su jedini co to robia - aj nemecke spravodajske sluzby zacali pouzivat neelektronicke prenosy dat po prevaleni kauzy spehovania spojencami z NSA. Potvrdil to v rozhovore anglickym mediam P. Sensburg, tak preco tomu neverit. A Nemecko tazko obvinit z "typicky ruskej" zaostalosti.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    11:11 03.01.2016

    DJW_: infiltrace pomocí trojanů atd je prakticky vyloučená. Pokud se vám do organizace nedostanou lidi jako Snowden, kdy už je jedno jak si data přenášíte, tak proti hackerskému ...Zobrazit celý příspěvek

    DJW_: infiltrace pomocí trojanů atd je prakticky vyloučená. Pokud se vám do organizace nedostanou lidi jako Snowden, kdy už je jedno jak si data přenášíte, tak proti hackerskému útoku je personál procvičen. Žádné otvírání exe souborů z emailů a podobných útoků, kterými se nejčastěji dostanou viry do systému. Krom tho, když jsou nějaké systémy přísně tajné, tak jsou vždy odpojené od internetu. Proto vládní zaměstnanci pracující s takovými daty obvykle disponují dvěmi notebooky. Jeden pro běžné účely a jeden mimo veřejný systém pro práci.

    U různých tajných rozkazů si dokážu představit proč se to dělá klasickou nedigitální cestou. Byť na technetu byl před pár měsíci článek o tom že KGB byla schopna odposlouchávat i elektrické psací stroje :)Skrýt celý příspěvek

  • DJW_
    03:16 03.01.2016

    Ale ja som nehovoril nič o napádaní webov - web stránky zaujímajú "hackerov" do 15 rokov. Ja som hovoril o infiltráciách typu trojan a backdoor do pracovných staníc/serverov a ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale ja som nehovoril nič o napádaní webov - web stránky zaujímajú "hackerov" do 15 rokov. Ja som hovoril o infiltráciách typu trojan a backdoor do pracovných staníc/serverov a krádeže dát resp hesiel (a potom je zachytenie a dekódovanie downstreamu zo digitálneho satelitu hračka). Práve tomuto sa dá efektívne brániť návratovými modulmi.

    Koho zaujíma šifra keď sa podarí ukradnúť heslo alebo dostať sa do systému inak.. Vy píšete čosi o heslách a ich neprelomitelnosti, ja práve píšem to ani zďaleka nie je prvé ani hlavné kritérium na bezpečnosť systému. Nájdite si niektorý z posledných prípadov krádeže dát v USA a preštudujte čo a ako sa dialo. (príklad výpočtového výkonu Tianhe-2 som dal len pre ilustráciu)

    Kradnutie digitálnych a klasických (fotky, dokumenty, zložky) informácii je to isté? Tak obávam sa že v tomto máme značne odlišný pohľad. Rusi údajne poslednú dobu idú práve staromódnou cestou - či to je kvôli nedôvere v bezpečnosť IT alebo nedostatok peňazí na hardware nechám na výber každému diskutujúcemu podľa stupňa rusofóbie, aký preferuje.

    Ja som písal o konkrétnom prípade, kedy mi vysokopostavený človek povedal, že rusi pravdepodobne používajú papierové rozkazy. Ak máte hodnoverné info o opaku, sem s ním.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    01:12 03.01.2016

    DJW_: Vy si pletete bezpečnost šifry a bezpečnost nějaké organizace. Vládní weby se nehackují. Ty se tak maximálně shodí nějakým DDoS útokem. Šifry opravdu jenom tak prolomit ...Zobrazit celý příspěvek

    DJW_: Vy si pletete bezpečnost šifry a bezpečnost nějaké organizace. Vládní weby se nehackují. Ty se tak maximálně shodí nějakým DDoS útokem. Šifry opravdu jenom tak prolomit nejdou. A pokudmáte člověka uvnitř, tak je úplně jedno jestli jsou informace digitální nebo analogové. Stejně se ve výsledku na zemi zdigitalizují pro další zpracování. Tady jde opravdu jenom o nezachytitelnost přenosu dat z orbity právoplatnému vlastníkovi.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    01:08 03.01.2016

    murfur: Nepleťte si prosím výkon a efektivitu motorů, natož pak efektivitu celého raketového systému. Zaprvé všechno je to otázka ceny, bezpečnosti a efektivity. Protože dodnes ...Zobrazit celý příspěvek

    murfur: Nepleťte si prosím výkon a efektivitu motorů, natož pak efektivitu celého raketového systému.

    Zaprvé všechno je to otázka ceny, bezpečnosti a efektivity. Protože dodnes se používají rakety na jedno použití, tak je nutné přemýšlet o nejvýhodnějším poměru těchto veličin. Američané mají daleko výkonnější motory než jsou RD-180/181. Výkonnější ale znamená větší, dražší a s vyšší spotřebou.

    Američané sice nemají žádný motor s uzavřeným cyklem, ale to neznamená že jejich motory nejsou efektivní a jejich rakety nejsou účinné. Motory Merlin 1D od společnosti SpaceX mají největší poměr váhy a tahu. Raketa Falcon 9 od stejné společnosti je nejefektivnější raketou na světě s užitečnou nosností pro nízkou orbitu přesahující 4 procenta z celkové váhy rakety. Běžná užitečná nosnost konkurence je kolem 2 procent.

    A teď k tomu vašemu uzavřenému cyklu, o kterém tady básníte: Američané používali motory s uzavřeným cyklem 30 let ve svých raketoplánech (RS-25) a modifikovaná varianta těchto motorů bude použita na SLS pro cesty k Marsu. Je sice pravda, že aktuálně žádné takové nemají, ale vy děláte, jako by je nikdy neměli, což není pravda. Navíc aktuálně Američané vyvíjejí 3 motory s uzavřeným cyklem. Ať už jde o modernizaci RS-25, nový metanový motor Raptor od SpaceX nebo BE-4 od Blue Origin.Skrýt celý příspěvek

  • DJW_
    00:12 03.01.2016

    Kolt: nesklamete, len zbieram fakty, inak mi je takmer úplne fuk kto sa práve s kým mydlí - ja kvôli tomu nezbohatnem. To čo píšete platí pri útokoch metódou hrubej sily, ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: nesklamete, len zbieram fakty, inak mi je takmer úplne fuk kto sa práve s kým mydlí - ja kvôli tomu nezbohatnem.

    To čo píšete platí pri útokoch metódou hrubej sily, ktorá by nefungovala ani na stredne veľkú firmu - to stačí tak max. na laptop vásho/môjho syna na kontrolu objemov porna co potajme stiahol. Vážne útoky sa prevádzkujú skôr infiltráciami.
    Hlavne Čína útočí na US vládne inštitúcie doslova pravidelne - nejdem sem vypisovať jednotlivé prípady, je toho na mraky. Úspečné infiltrácie sa podarili aj (pravdepodobne) ruskej skupine Turla v 2008, 2014, 2015 - úspešne napadnutých bolo od stoviek po tisícky vládnych PC.

    Aj keby som veril 100% neprelomiteľnosti datalinkov (veľmi, veľmi naivné), stále je tu možnosť inside jobu - viď Manning, Snowden, Chapmanovej skupina (ktorú amíci chytili kvôli zrade ich veliaceho dôstojníka); prípadne zanedbanie bezpečnosti atď.
    Áno, po týchto aférach sa bezp. opatrenia určite zprísnili, ale verím že ani doteraz neboli benevolentné a predsa sa stalo. NEdigitálny materiál sa kradne predsa len horšie.

    Murfur: vďaka za dobrý príspevok.Skrýt celý příspěvek

  • petr.svetr
    23:54 02.01.2016

    re:murfur - tady je v češtině. https://www.youtube.com/watch?... Jinak nezapomínejme,že u takovýchto velkých států jde hlavně o ego,takže používání motorů jiného ...Zobrazit celý příspěvek

    re:murfur - tady je v češtině.

    https://www.youtube.com/watch?...

    Jinak nezapomínejme,že u takovýchto velkých států jde hlavně o ego,takže používání motorů jiného státu je pouze dočasné.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    22:50 02.01.2016

    murfur: *cisla jen odhadem jak si je pamatuji z hlavy, pro predstavu jak velke rozdily to jsou. Space X uz ted lita za 60 mil za start a po tom co dokazi znovupouzit prvni ...Zobrazit celý příspěvek

    murfur: *cisla jen odhadem jak si je pamatuji z hlavy, pro predstavu jak velke rozdily to jsou.


    Space X uz ted lita za 60 mil za start a po tom co dokazi znovupouzit prvni stupen se dostanou treba az na 30.

    Atlas 5 lita za cca 160.. Delta pak za vic jak 200

    pro komercni pouziti uzje to prilis draha i bez space x

    co se tyka primo tech motoru, tak i primo nakupovat je levnejsi, nez je vyrabet v licenci ve statech.Skrýt celý příspěvek

  • murfur
    20:24 02.01.2016

    To video je tu, v predoslom svojom prispevku som uviedol na neho odkaz: https://www.youtube.com/watch?... Je to americky dokument o motoroch, ktore dodnes USA ...Zobrazit celý příspěvek

    To video je tu, v predoslom svojom prispevku som uviedol na neho odkaz:

    https://www.youtube.com/watch?...

    Je to americky dokument o motoroch, ktore dodnes USA nakupuju. Nenakupuju ich iba preto, lebo su lacnejsie. Maju aj ovela lepsi vykon ako motory s otvorenym cyklom. Motor s otvorenym cyklom odhadzuje palivo z turbocerpadla a toto palivo nikdy neprejde do spalovacej komory. Preto kazdy kilogram tohto paliva na pohon turbocerpadiel tvori vsaltne iba mrtvu vahu, ktora nijako neprispieva k tahu motora.

    Kedze pri sucasnych zmesiach plati Ciolkovskeho pravidlo, ze kazdykilogram vyneseny na LEO znamena 10 kg paliva potrebnych na jeho vynesenie. znamena to, ze na vynesenie kazdtch 1 kg nakladu na orbitu treba 10 kg paliva pre motor s uzavretym cyklom. Lenze u otvoreneho cyklu este aj z tych 10 kg paliva treba dalsie mnozstvo paliva pripocitat k hmotnosti rakety, ktore je potrebne na pohon turbocerpadiel. Toto palivo pre cerpadla tvori tiez mrtvu vahu, na ktorej kazdy kilogram treba znova 10 kg paliva. Preto USA nakupuju ruske motory.

    A ze by USA kupovali od Ruska RD-180 kvoli nizkej cene sa mi velmi nezda, pretoze napriklad tu pisali, ze vysoka cena je hlavny dovod, preco SpaceX ma sancu uspiet s ich vyvojom.

    http://spacenews.com/41047ques... Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    19:45 02.01.2016

    lemkin: tak mi prosim uved priklad, jak je NASA a DOD zavysle na ruskych motorech a jejich technologiich... * byl v necem problem, tak v pilotovanych letech k ISS po zruseni ...Zobrazit celý příspěvek

    lemkin: tak mi prosim uved priklad, jak je NASA a DOD zavysle na ruskych motorech a jejich technologiich...

    * byl v necem problem, tak v pilotovanych letech k ISS po zruseni raketoplanu a zruseni novych programu pilotovanych letu, stesti ze kongres udrzel SLS a orion, a taky za SpaceX.

    Nebo jak jejich ICBN nejsou na kapalne palivo...

    A mimo zaznam, tohle cele je prevazne kritika US (ULA) a ne rusu...

    NASA v soucasne podobe taky neni zadny zazrak...snad se to zlepsi.Skrýt celý příspěvek

  • petr.svetr
    18:45 02.01.2016

    Chodím na tyto stránky abych si v klidu přečetl něco nového a rozumného,ale co se tu poslední dobou děje ohledně chování je skutečně neuvěřitelné. Shania má pravdu, američani ...Zobrazit celý příspěvek

    Chodím na tyto stránky abych si v klidu přečetl něco nového a rozumného,ale co se tu poslední dobou děje ohledně chování je skutečně neuvěřitelné.
    Shania má pravdu, američani používají ruské motory pouze kvůli nízké ceně.NASA přehodnotila své projekty (tedy že se reformovala) a ponechala si pouze velké projekty typu let na měsíc,mars atd.Lety na oběžnou dráhu ponechala soukromým firmám aby ušetřila nemalé peníze a soukromé firmy ať si ty motory koupí kde chtěj.Tyto motory ležely schovány konstruktéry a techniky v továrně ve velkém počtu,takže stačilo je prodat amíkům-někde na youtube je o tom video.Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    18:20 02.01.2016

    Murfur: Velmi pěkné příspěvky. Je vidět, že se v problematice vyznáte a jste objektivní. Rád jsem si početl. Shania: Na vaše příspěvky již dlouho nereaguji. Jste neobjektivní ...Zobrazit celý příspěvek

    Murfur: Velmi pěkné příspěvky. Je vidět, že se v problematice vyznáte a jste objektivní. Rád jsem si početl.

    Shania: Na vaše příspěvky již dlouho nereaguji. Jste neobjektivní hloupě proamerický plácal, který by si patrně nejradši nechal na ocas vytetovat samé hvězdy a pruhy.

    Pro cenzora: Tím ocasem výše jsem myslel ocasní plochy stroje F-35. ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:05 02.01.2016

    murfur: nechces rovnou napsat o co ti zase jde? bude to nejspis rychlejsi. nikdo netrvdi, ze motory SSSR nebyli spickove, z toho se ale da zit jen urcitou dobu. US ma hned ...Zobrazit celý příspěvek

    murfur: nechces rovnou napsat o co ti zase jde? bude to nejspis rychlejsi. nikdo netrvdi, ze motory SSSR nebyli spickove, z toho se ale da zit jen urcitou dobu.


    US ma hned nekolik raket schopnych nahradit Atlas 5, s vetsi nosnosti... jediny kdo je tu v ohrozeni je ULA, ktera si nechala ujet vlak.

    raketoplany meli 135 startu a ztoho pouze dva skoncili havarii, a kazdy z nich z jineho duvodu, takze jak se to projevilo na bezpecnosti?

    mimocodem ty stare SRB jsou hodne slozita technologie, kterou napr rusove nezvladli a je to naprosto vitalni pro ICBN...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:49 02.01.2016

    "O nerozlustitelnosti kodov nas historia uz viac krat poucila, to nie je vec ma ktoru sa mozno 100% spoliehat." Asi vás zklamu, ale současné nejlepší šifry jsou (při správném ...Zobrazit celý příspěvek

    "O nerozlustitelnosti kodov nas historia uz viac krat poucila, to nie je vec ma ktoru sa mozno 100% spoliehat."

    Asi vás zklamu, ale současné nejlepší šifry jsou (při správném použití, v reálném čase, s dnešní technikou) prakticky nerozluštitelné. Většina lidí si myslí, že díky počítačům jsou možnosti lámání šifer o mnoho větší než dřív. Pravdou ovšem je, že díky počítačům jsou možnosti šifrování o několik řádů před možnostmi prolamování šifer :-)Skrýt celý příspěvek

  • murfur
    15:53 02.01.2016

    Shania, podla mna je zbytocne sa znervoznovat a reagovat podrazdene. Ak sa mylim a neuvadzam nazor do korektneho kontextu, kritiku povazujem za opravnenu a uznam iny nazor. Raketve ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania, podla mna je zbytocne sa znervoznovat a reagovat podrazdene. Ak sa mylim a neuvadzam nazor do korektneho kontextu, kritiku povazujem za opravnenu a uznam iny nazor. Raketve motory s uzavretym cyklom su ale rozsiahla tema a nie je samozrejme zhodnotit aktualny stav kratko a jednoznacne.

    USA sa mozrejme dokazu vynasat potrebne naklady inymi nosicmi a pracuju aj na inych, ktore maju Ruske motory nahradit. Su vsak naklady, ktore potrebuju co najvykonnejsi prvy stupen, lebo ich naklad sa neda rozdelit do viac mensich nosicov (sofistikovanejsie a vacsie druzice, zariadenia pre medziplanetarne misie, druzice pre vysoke orbitalne drahy, geostacionarne drahy, tazke moduly napr. pre ISS, ...)
    USA vsak pri svojich financnych moznostiach logicky musia raz dokazat zvladnut masove a spolahlive nasadenie motorov s uzavretym cyklom. Pokial sa budes o nieco dost dlho snazit, je iba otazka casu kym sa ti to podari, alebo kym pride nahodny objav klucovy pre pokrok v ktorejkolvek oblasti.

    Principialny rozdiel medzi motormi s otvorenym a uzavretym cyklom je, ze otvoreny cyklus palivo, ktore pouziva na pohon turbocerpadiel po prechode cerpadlami odhadzuje bokom von a toto palivo nikdy nevstupi do spalovacich komor motorov. To palivo predstavuje cistu stratu ucinnosti, pretoze sa neda vyuzit na tvorbu tahu samotneho motora. Kazdy kilogram mrtvej vahy celu misiu velmi predrazuje a nakoniec sa prejavi tym, ze obmedzuje mnozstvo nakladu vynesitelne na orbitu.

    Uzavrety cyklus palivo, ktore pohana cerpadla dalej tlaci do spalovacej komory a palivo sa meni na tah. Preto vyhoda uzavreteho cyklu sa prejavuje v ovela vykonnejsich turbocerpadlach, ovela vyssich tlakoch spalovacej komory, umoznuje pouzitie trysiek s vysokym expanznym pomerom, co sa prejavuje vyssim vykonom v mensich vyskach letu. To je velka vyhoda pre prvy stupen nosicov pocas energeticky najnarocnejsej fazy letu, na ktoru sa spotrebuje 90% paliva celeho letu.
    Nevyhody uzavreteho cyklu su obrovske namahanie turbiny cerpadiel, narocnejsia metalurgia zliatin, vysoke tlaky, vyssie naroky na sofistikaciu dizajnu a spracovania.
    Motory so uzavretym spalovacim cyklom vyvinul Alexej Isajev pre potreby Ruskeho mesacneho programu. Na zaklade tohto principu konstrukcna kancelaria Kuznecova vytvorila v 50. rokoch minuleho storocia motory NK-15 a NK-33 ako prve motory s uzavretym spalovacim cyklom. Vyvoj bol utajovany, ale americke spravodajske sluzby zistili, ze ich rusi vyvijaju. Podla vyjadreni americkych odbornikov z Lockheed Martin usudezovali, ze motory s tymto dizajnom a vykonmi nie je mozne skonstruovat a take tlaky a teploty zname technologie neumoznuju.

    Je o tom natoceny americky dokument s nazvom The Engines That Came IN From The Cold. Vsetky spominane fakty a nazory su v dokumente priamo spominane ludmi od Lockheed Martin, NASA, Aerojet,...

    https://www.youtube.com/watch?...

    Inak SLS je urcite perspektivny system, ale nepredstavuje zasadny pokrok, pretoze pre prvy stupen sa maju bud pouzivat motory AJ26 od Aerojet, co su v skutocnosti iba dva stare ruske NK-33 upevnene na spolocny nosnik a nazvane Common Core Booster.
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Dalsia moznost je pouzit stare boostre nba pevne palivo z programu Space Shuttle.
    Posledna moznost je zrenovovat este starsie motory F1 pre mesacny program nosica Saturn, co su tiez iba motory s otvorenym spalovacim cyklom.

    Technologiu motorov s uzavretym cyklom zvladli americania iba na experimentalnej urovni a jedina aplikacia bola na SSME, ale kedze nedokazali navrhnut a vyrobit jedno vykonne integrovane turbocerpadlo, museli tam pouzit velmi zlozitu a komplikovanu siet tlakovych vedenia malych cerpadiel s mnohymi tesneniami a vysokou mierou rizika poruchy a narocnostou na udrzbu. To sa prejavilo aj tym, ze takmer vsetky obete svetovej kozmonautiky si pripisal na ucet program Space Shuttle.Skrýt celý příspěvek

  • Mirage
    15:15 02.01.2016

    K poslednimu odstavci - uz nejak ruska strana vysvetlila zahadu, proc na zaberech tisicu autocisteren, nikdy zadne autocisterny nejsou? Vyraz autocisterna pouziva ruska strana ...Zobrazit celý příspěvek

    K poslednimu odstavci - uz nejak ruska strana vysvetlila zahadu, proc na zaberech tisicu autocisteren, nikdy zadne autocisterny nejsou? Vyraz autocisterna pouziva ruska strana prave v popiskach videi a fotografii jez jim dodava jejich kosmicke vojsko. Lide uz si toho vsimli a zajimaji se, proc na snimcich vidime dodavky, klasicke tahace se skrinovymi navesy, mrazaky, normalní otevrene, nebo zapalchtovane nakladaky a k tomu i autobusy, osobaky a motorky. Takovy shluk ruznorodych nakladaku vyfotite na kazdem hranicnim prechodu. Po zasazich navic kour vubec neodpovida zasahum tisicu cisteren, ale jen horeni pneumatik, pripadne plastu z nakladu. Vsechna satelitni videa, ktera doposud zverejnili, mela pomer cisteren a normalnich nakladaku tak 1:100. Vubec to nedava smysl. Pokud by vozili ropu v barelech, musely by byt na videich a fotkach videt stovky a stovky rozkutalenych a horicich barelu, ale nejsou. Navic Rusove o zadnych barelech nikdy nepsali a nepisou, vytrvale uvadeji termin autocisterny. Vubec to nedava smysl.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    14:37 02.01.2016

    DJW_: Potravinové sankce bolí více Rusko než Evropu. Zpočátku to byl sice šok pro evropské producenty, ale ti už se většinou přizpůsobili. Jenom v Rusku kvůli tomu stouply ceny ...Zobrazit celý příspěvek

    DJW_: Potravinové sankce bolí více Rusko než Evropu. Zpočátku to byl sice šok pro evropské producenty, ale ti už se většinou přizpůsobili. Jenom v Rusku kvůli tomu stouply ceny potravin o 30 procent. Ale to už jsme opravdu někde jinde.

    K té nerozluštitelnosti kódu: I dnes existují bezpečné šifrovací algoritmy, které jsou nerozluštitelné dnes i v dohledné budoucnosti. Vzhledem k omezené životnosti satelitů není důvod se obávat toho, že by mohlo být šifrování prolomeno. Přece jenom, kdyby to bylo tak snadné, tak by Američani neinvestovali tolik do dronů. Vyrušit signál je jedna věc, ale hacknout dron podvrhnutím signálu, nebo třeba jenom dešifrování dat už je něco úplně jiného.Skrýt celý příspěvek

  • DJW_
    14:29 02.01.2016

    Shal: nerozumeli ste ma, resp nepoznate tu technologiu. Satelit je na nizkej orbite sice 100-300 dni, ale data posiela priebezne v samostatnych navratovych moduloch bud v ...Zobrazit celý příspěvek

    Shal: nerozumeli ste ma, resp nepoznate tu technologiu. Satelit je na nizkej orbite sice 100-300 dni, ale data posiela priebezne v samostatnych navratovych moduloch bud v intervaloch, alebo podla potreby. Az s poslednou dodavkou materialu pristava aj fotograficky pristroj.

    O nerozlustitelnosti kodov nas historia uz viac krat poucila, to nie je vec ma ktoru sa mozno 100% spoliehat.Ak ste starsi, mozno si spominate na napis na vojenskych vysielackach. Najvykonnejsie vypoctove centrum nie je v USA ale v Cine a myslim ze nikto nie je taky naivny aby si myslel ze ho pouzivaju vyhradne na humanisticke, demokraticke a podobne filantropicke ucely.

    Na nizku orbitu to kilo nakladu nevychazda az tak zle ani pri komercnych cenach, plus rusi maju vyhodu cien vyrobcu a zasobu starsich vyradenych vojenskych nosicov. Neviem ako teraz ale v minulosti vyuzivali nosice rodiny UR100 ktore na nizku orbitu stacia. Rusi maju v tomto vyrazne nizsie naklady.

    K tym RD180 - kaslu na to obe strany lebo ani USA ani RF by tym nic zasadne neziskali.
    Ovela viac bolia potravinove sankcie Europu a podobne. Uz je len na zamyslenie, preco sa z toho poniektori tesia, lebo je jasne kto z toho prifituje a EU to rozhodne nie je.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    11:58 02.01.2016

    murfur: Američané mají stejně výkonné i výkonnější motory než jsou RD-181. A to jak s větším tahem, tak s vyšším specifickým impulsem. Je sice pravda, že nemají žádný užitelný s ...Zobrazit celý příspěvek

    murfur: Američané mají stejně výkonné i výkonnější motory než jsou RD-181. A to jak s větším tahem, tak s vyšším specifickým impulsem. Je sice pravda, že nemají žádný užitelný s uzavřeným cyklem (Full-Flow), byť jeden vyvíjí SpaceX, ale jak píše Shania, tak já mluvil o náhradách raket. Důvod použití ruských motorů je čistě ekonomický, nikoli technický. Ze stejného důvodu vozí astronauty na ISS Rusové a ne Američané. Bylo prostě levnější vozit je tam Sojuzy než prodlužovat životnost raketoplánů.


    DJW_: Ad malé jednoroční satelity: Výhody, které jste popsal jsou spíše z nouze ctnost. Samozřejmě že se vždycky více vyplatí trvalejší satelity s digitálním zpracováním a okamžitým posíláním informací. Američani to tak kdysi taky dělali.
    - roční zpoždění získávání dat není zrovna ideální ve zpravodajství, kdy jsou zapotřebí ty nejaktuálnější data.
    - návratové moduly jsou zbytečná zátěž při vynášení a používání až do doby návratu, takže satelit zbytečně prodražuje (každé kilo se počítá).
    - Čipy lze ochránit před laserem
    - Digitální satelity nebudou nijak dražší než analogové. Spíše naopak. Pokud můžou Rusové vynášet do vesmíru desítky těchto satelitů, tak to můžou Američané pochopitelně taky. Například při případném poškození.
    - Komunikace se dá velmi efektivně a bezpečně šifrovat.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3