Syrská protivzdušná obrana zničila izraelskou stíhačku F-16

-
11. 2. 2018
-
220 komentářů
-
Jan Grohmann
Dne 10. února syrská protivzdušná obrana (PVO) zasáhla pomoci střely země–vzduch izraelskou stíhačku F-16. V reakci na to izraelské letectvo (IAF) podniklo letecké údery na syrskou protivzdušnou obranu (PVO) a íránské cíle v Sýrii.
Nejnovější napětí mezi Sýrii a Izraelem začalo 10. února poté, co izraelský bitevní vrtulník AH-64 Apache nad Izraelem sestřelil cizí dron. Podle izraelského letectva (IAF) šlo o dron íránské výroby, který odstartoval ze syrské letecké základny Tijas (T-4) ve střední Sýrii a nad Izrael se dostal přes Golanské výšiny. IAF typ dronu neupřesnilo, ale soudě podle záběrů trosek i videa letícího dronu šlo o íránský dron Saegheh.
Saegheh je slavný íránský dron typu samokřídlo, který vznikl na základě „ukradeného“ amerického bezpilotního letounu RQ-170 Sentinel. Připomeňme, že v prosinci 2011 se íránským silám zřejmě za použití prostředků radiolektronického a kybernetického boje podařilo zmocnit RQ-170, který operoval kolem íránsko-afghánské hranice.
Saegheh se nalézá ve výzbroji Íránských revolučních gard. Oficiální technické údaje o dronu nejsou k dispozici. Hlavním úkolem íránského dronu jsou průzkumné a zpravodajské informace. Saegheh může ale údajně používat nějaký typ přesné munice vzduch–země.
Dle brigádního generála Tomera Bara, náčelníka štábu izraelského letectva, IAF sledovalo íránský dron hned od startu, a jakmile překročil hranice, byl sestřelen. „Jedná se o vážný íránský útok na izraelské území. Írán zatahuje region do situace, o které nikdo neví, jak skončí. Jsme připraveni na různé rušivé události – kdo je zodpovědný za tento incident, je ten, kdo za to bude pykat,“ komentoval událost brigádní generál Ronen Manelis, mluvčí izraelských obranných sil (IDF).
Íránská strana izraelské informace popřela. Bahram Qasemi, mluvčí íránského ministerstva zahraničí, uvedl, že izraelské zprávy jsou „směšné“ a že Írán provádí vojenské operace pouze v Sýrii.
V každém případě Izrael v reakci, jak se píše v tiskové zprávě IDF, zničil řídicí a velitelské vozidlo dronu Saegheh, které se nacházelo na základně, odkud Saegheh vzlétl. Vozidlo ale nezničilo izraelské letadlo, nýbrž izraelský „kamikadze“ dron IAI Harop. Dron Harop má dosah až 1000 km, vydrží ve vzduchu šest hodin a bojová hlavice má hmotnost 23 kg.
Dlužno dodat, že se rozhodně nejednalo o ojedinělý útok IAF na cíle v Sýrii. Za poslední dva roky mělo IAF provést na sto leteckých úderů – v drtivé většině případů se však informace o úderech nedostaly na veřejnost. Cílem útoků jsou především vojenské pozice íránských revolučních gard v Sýrii, sklady a konvoje íránských zbraní v linii táhnoucí se přes Sýrii do jižního Libanonu a také pozice syrské PVO, která se snaží izraelským letadlům čelit.
Tentokrát se však syrské PVO podařilo pravděpodobně s komplety S-200 Vega zasáhnout izraelskou stíhačku F-16, zřejmě typ F-16I „Sufa“. Stíhací letoun F-16 byl zasažen nad izraelským územím a následně spadl nedaleko kibucu Harduf. Izraelským pilotům se podařilo katapultovat, ale jeden z nich utrpěl těžká zranění (není jasné, zda při katapultáži, nebo při zásahu syrské rakety). Oba piloty transportoval do nemocnice záchranný vrtulník IAF.
Zachycení a zničení cizího dronu nad Izraelem.
Podle izraelských zpráv syrská PVO měla proti izraelskému letounu vypálit minimálně dvacet raket země–vzduch. Jako nejpravděpodobnější se jeví sestřel raketou kompletu S-200, která je sice zastaralá, ale má mohutnou 200 kg těžkou bojovou hlavici. Vzhledem k mohutné hlavici nemusí být střela příliš přesná.
V reakci pak IAF zaútočilo na 12 cílů v Sýrii, mimo jiné na tři postavení syrské PVO a čtyři „íránské cíle“ v Sýrii. Zasažena byla mimo jiné kontrolní věž na syrské základně T-4 a stanoviště íránských raket země-vzduch Mersad (kopie amerického systému MIM-23B I-HAWK).
V případě syrské PVO IAF zaútočilo na pozice kompletů PVO S-125 Něva, S-200 Vega a Buk-M2E. Podle blogu BMPD se jedná pravděpodobně o ty systémy, o kterých je IAF přesvědčeno, že proti izraelským letounům vedly palbu.
Brigádní generál Bar médiím uvedl, že izraelský letecký úder proti syrským cílům je největší leteckou kampaní proti Sýrii od roku 1982.
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu o incidentu také hovořil s ruským prezidentem Vladimírem Putinem. Netanjahu měl ruskému prezidentovi vyjasnit, že Izrael se bude veškerým útokům ze Sýrie bránit.
„Naše politika je jasná. Izrael se bude bránit jakékoliv agresí a pokusům o porušení své svrchovanosti,“ řekl Netanjahu. „Irák se dnes pokusil o narušení naší suverenity a pronikl ze Sýrie do izraelského vzdušného prostoru.“
Izraelská F-16 padá kolmo k zemi.
Podle tiskové agentury Interfax Netanjahu řekl Putinovi, že Izrael má „právo a povinnost bránit se proti útokům ze Sýrie“. Putin pak naléhal na Netanjahua, aby se vyhnul krokům, které by vedly k nové konfrontaci v regionu. V každém případě, jak si všímá izraelský deník Haaretz, po tomto telefonátu IAF nepodniklo řádné další útoky.
„Vyzýváme všechny strany, aby zůstaly zdrženlivé a vyhýbaly se jakýmkoli činnostem, které by mohly komplikovat situaci,“ uvedlo ruské ministerstvo zahraničí. „Je nezbytné bezpodmínečně respektovat svrchovanost a územní celistvost Sýrie a dalších zemí v regionu.“
Netanjahu po událostech v Sýrii také hovořil s ministrem zahraničí USA Rexem Tillersonem. Očekává se, že Tillerson tento víkend vyrazí na pětileté turné po Blízkém východě, kde navštíví Egypt, Turecko, Kuvajt, Jordánsko a Libanon. Spojené státy samozřejmě podpořily Izrael. „Spojené státy silně podporují suverénní právo Izraele na sebeobranu,“ uvedla Heather Nauertová, tisková mluvčí amerického ministerstva zahraničí.
Sestřel izraelské F-16 jen dokazuje nepřehlednost situace. Ostatně na severu turecká armáda provádí pozemní operaci proti kurdským bojovníkům, které podporují Spojené státy. Syrská armáda dokonce uzavřela s kurdskými bojovníky dočasné příměří, aby mohli přesunout svoji brannou hotovost do střetu s Turky.
Ruský prezident Sergej Lavrov označil tureckou ofenzivu za „šílenou“. Avšak zda to nějak ovlivní prodej ruských prostředků PVO S-400 do Turecka, není jasné.
Zdroj: Haaretz, Israel Defense; IDF,
Související články
Turecké vykoupení: Ruské S-400 za 2,5 miliardy dolarů
Ruská firma Almaz-Antěj dodá turecké armádě čtyři baterie protiletadlového a protiraketového systému ...
-
29.12.2017
-
34 komentářů
-
Jan Grohmann
Válka dronů: Pancir-S1 na ruské základně Hmejmin v Sýrii
Pár dní po minometném útoku na základnu Hmejmin došlo ke koordinovanému útoku pomocí dronů, které ...
-
14.01.2018
-
41 komentářů
-
Jan Grohmann
Izraelské stíhačky F-16 pro chorvatské letectvo?
Ve švýcarském Davosu diskutoval chorvatský premiér Andrej Plenković s izraelským premiérem ...
-
27.01.2018
-
17 komentářů
-
Jan Grohmann
Izrael zavádí do výzbroje taktické rakety země-země
Podle izraelského deníku Jedi'ot achronot izraelské obranné síly (IDF) zavedou do výzbroje taktické ...
-
05.02.2018
-
18 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Olivav, vy jste stejný jak Standa, jen na druhou stranu... Těch scénářů se tam dá vymyslet spousta, netřeba za vším vidět hned "Američany připosraný strachy". Mmchd, oni ti ...Zobrazit celý příspěvek
Olivav, vy jste stejný jak Standa, jen na druhou stranu...
Těch scénářů se tam dá vymyslet spousta, netřeba za vším vidět hned "Američany připosraný strachy". Mmchd, oni ti speciálové tam nejsou zdaleka jen Ranger (což je spíš elitní výsadková pěchota, podobně jako 43. vpr), jsou tam lidi od GB, Alphy, Delty, SEALS. Jestli máte pocit, že tyhle by se při pohledu na nějaké žoldáky posraly strachy... tak určitě.
Rusové jsou hodný, protože by přeci nechali svoje chlapce v bryndě (tak jistěěě), zatímco Američani svým vojákům pomohli, takže jsou to trapáci, co se posrali strachy... já to vzdávám.Skrýt celý příspěvekOlivave, takže celé to ztroskotalo na tom, že Američani se podělali a ty útočící jednotky zlikvidovali, místo toho, aby férově a statečně ustoupili? Moc pěkně jsi to napsal, ...Zobrazit celý příspěvek
Olivave,
takže celé to ztroskotalo na tom, že Američani se podělali a ty útočící jednotky zlikvidovali, místo toho, aby férově a statečně ustoupili? Moc pěkně jsi to napsal, jsou to neschopní zbabělci.Skrýt celý příspěvekRase,
dost blízko jsi to asi trefil. Ono možná ty jednotky co tam šly právě Asaad motivoval penězi za to roplné pole. Otázka je. Bylo to opravdu tak?Rase,
dost blízko jsi to asi trefil. Ono možná ty jednotky co tam šly právě Asaad motivoval penězi za to roplné pole. Otázka je. Bylo to opravdu tak?Stando, jen tak na okraj v tom článku na aktuality.sk je odkaz na zdroj v bukvách a tam se píše pár plku ale až v diskusi - ta operace byla Asadův nápad a mělo jí o to získat ...Zobrazit celý příspěvek
Stando,
jen tak na okraj v tom článku na aktuality.sk je odkaz na zdroj v bukvách a tam se píše pár plku ale až v diskusi
- ta operace byla Asadův nápad a mělo jí o to získat ropné pole
- pak tam taky je verze, že Wagnerovci byli při útoky úspěšní a Kurdi s Američany dostávali na prdel a Američani dostali strach neb se nestihnou evakuovat a tak volali letectvo o pomoc, což nikdo nečekal - to že tam uvíznou a podělají se
- to pole ISIS prý de facto bez boje mělo předat Kurdům a jejich Americkým pánům
Lidi tam je snad možné všechno a prase by se v tom nevyznalo
- pokud to nahoře byla jen z části pravda tak vyděšení Američani a operace neschválená Rusy mohla vést k tomu, že Ruské velení od toho dalo ruce pryč a Američani leteli zachránit své hochy vším, co měli po ruce.
Mrtví tam jsou pocítání ruzně od pár přes cca 15 po těch možná nesmyslných 200 apod...
Tak asi tak, ale tvrdit, že by Rusi nechali své jednotky i když pod pseudonymem dělat 1. něco bez jejich vědomí a 2. nechat je v průseru mi příjde jako hovadina.
I jen ta představa, že by pak přiletěl Kalibr by nedovolil klidný spánek Američanům, takže bez toho svolení či sdělení my tam nic nepácháme by se žádná operace neodehrála to by se domlouvali jinak.
Sorryjako to je možní tak v Hollywoodu ne v reálu.
Jinak o IQ US Rangers apod jsem slyšel od našich vojáků co byli v Afgánistánu pěkně na jedné prezentaci dost aby mi bylo jasné, že moc rozumu nepobrali. Alespoň mě těšilo, že naši nejsou takové gumy vypatlané.Skrýt celý příspěvekČím dál víc si myslím, že Sýrie sklouzává do jugoslávského scénáře, kdy se taky dalo koupit tank i s osádkou za X marek. Podobné to bylo vlastně i na Donbase. Tedy nějaký Warlord ...Zobrazit celý příspěvek
Čím dál víc si myslím, že Sýrie sklouzává do jugoslávského scénáře, kdy se taky dalo koupit tank i s osádkou za X marek. Podobné to bylo vlastně i na Donbase. Tedy nějaký Warlord si usmyslel, že když vykopou "ISIS" od těžebních zařízení, dostanou XX podíl na zisku. Zkrátka jim někdo nakecal, že Kurdské pozice jsou v držení islamistů a oni jako dobří žoldáci šli (asi se ani moc neptali). Pro velitele těch žoldáků, vládních sil a bojovníků je Moskva daleko a Asad slabý, tak se starají sami o sebe. Když si vezmu koncept žoldáků, tak se ani nedivím, pokud obě strany verbují bojovníky z ISIS - zkrátka doplnění ztrát se vždycky hodí. Ona třicetiletá válka nás může hodně naučit i dnes .))Skrýt celý příspěvek
No StandoBlábole, ten nick fakt sedí tak znovu pro pomaleji chápající a jen se utvrzuji, že porozumět psanému textu některým dělá sakra problémy. První text byl v tomto ...Zobrazit celý příspěvek
No StandoBlábole,
ten nick fakt sedí tak znovu pro pomaleji chápající a jen se utvrzuji, že porozumět psanému textu některým dělá sakra problémy.
První text byl v tomto odkazu:
https://www.aktuality.sk/clano...
cituji: ale žoldnieri zamestnaní v dobre známej „súkromnej armáde“ Vagnera. Je známe, že jadro tejto skupiny tvoria príslušníci ruského Specnazu maskovaní pod značkou súkromnej firmy.
- Přeložím vám to - soukromá firma jmenuje se Wágnerovi dobrodruzi je ve skutečnosti krytí pro působení Specnazu - to je do nebe volající hovadina
- překlad dvě - na ruskojazyčnom webe objavovať správy, - nemůže to být to co ten "Wágnerovec" píše na hlavnýchszprávách jako že ruskojazyčný je ukrajinský internetový prostor?
Sorryjako, ale asi nejsem ten co je mimo mísu, že?Skrýt celý příspěvekBlondýnko, ty se neptáš, ty se zase chceš hádat. Děkuji nemám zájem. Kdyby tě to opravdu zajímalo, tak si během 5ti minut vygooglíš, kdo té jednotce velí a jak často ti velitelé ...Zobrazit celý příspěvek
Blondýnko,
ty se neptáš, ty se zase chceš hádat. Děkuji nemám zájem. Kdyby tě to opravdu zajímalo, tak si během 5ti minut vygooglíš, kdo té jednotce velí a jak často ti velitelé navštěvují Putina, jejich historii a postavení ve Spetznac, ruská vojenská vyznamenání, která ve službě u Wagnera dostávají, atd., atd.
Proč je tam poslali a nechali zmasakrovat fakt netuším. Ten kurdský velitel to vysvětloval tak, že si mohli myslet, že jsou Kurdové příliš zaměstnáni bojem s Turky na severu a prostě se nechají překvapit. A nevyšlo to.Skrýt celý příspěvekStandaBlabol: "Ve skutečnosti je složená z bývalých příslušníků ruské armády, operuje s tichým požehnáním ruské vlády a svoje akce koordinuje s ruskou armádou. " -nějaký důkaz, ...Zobrazit celý příspěvek
StandaBlabol:
"Ve skutečnosti je složená z bývalých příslušníků ruské armády, operuje s tichým požehnáním ruské vlády a svoje akce koordinuje s ruskou armádou. "
-nějaký důkaz, nebo jen standardní blábol? Určitě je někdy RA používá jako kanenfutter a pro špinavou práci, ale to vaše zasvěcenecké "ve skutečnosti" má mezer jak úsměv starého Haiťana. Hlavně - kdyby to byli jejich lidi, proč by jentak obětovali?Skrýt celý příspěvekto Olivav, po přečtení toho tvého linku na hlavnespravy.sk začínám věřit, že Wagnerovci asi dostali dost zabrat. Autorem článku má být člen té skupiny nasazen v Sýrii. Tak proč ...Zobrazit celý příspěvek
to Olivav,
po přečtení toho tvého linku na hlavnespravy.sk začínám věřit, že Wagnerovci asi dostali dost zabrat. Autorem článku má být člen té skupiny nasazen v Sýrii. Tak proč tam vytváří absurdní konstrukce jako že 4 hodiny trvající vzdušný útok = 4 hodiny vytrvalost vrtulníku a podobné nesmysly. O tom, co se stalo, musí mít informace z první ruky. Proč radši nenapíše, jak to bylo?
Od Wagnerovců teď každý dává ruce pryč, až to málem vypadá, že v té jednotce ani Rusové nejsou. Ve skutečnosti je složená z bývalých příslušníků ruské armády, operuje s tichým požehnáním ruské vlády a svoje akce koordinuje s ruskou armádou. Taky proto se za ně ruský parlament bije a chce, aby jejich činnost byla pokryta zákonem. Ne proto, aby je měli pod kontrolou - to už mají, ale proto, aby ti Rusové taky měli doma nějaká práva a ochranu.
Jinak nábor do jednotky teď asi půjde dost ztuha. Jedna věc je verbovat lidi do boje proti lehce vyzbrojeným povstalcům a s podporou ruského letectva a dělostřelectva. Něco jiného je, nechat se najmout, když víte, že vás klidně použijí jako terče pro americké letectvo. Asi proto teď ti, co přežili, na ruských sociálních sítích tolik křičí.Skrýt celý příspěvekOlivav: Nebrojíte tu náhodou proti niečomu, čo nikdy nikto netvrdil? Keď si prečítate diskusiu aj všetky odkazy, zistíte, že nikdy nikto netvrdil, že by bol medzi obeťami ...Zobrazit celý příspěvek
Olivav:
Nebrojíte tu náhodou proti niečomu, čo nikdy nikto netvrdil? Keď si prečítate diskusiu aj všetky odkazy, zistíte, že nikdy nikto netvrdil, že by bol medzi obeťami ktokoľvek v čase bitky aktívne slúžiaci v ruských ozbrojených silách. Všade je reč o žoldnieroch.Skrýt celý příspěvekhttps://www.seznamzpravy.cz/cl...
tak a tady je to trochu jinak možná čase to bude lépe popsané - i zde Američané s polu s Rusy uvádí, že tam žádní ofiko Rusi nebyli možná tak soukromníci a i tak je potvrzeno jak už tu zaznělo, že max 4 mrtví a jsou tam i jména.Skrýt celý příspěvekNo tak koukám, že se to tu rozjelo ;-) Dovolím si souhlasit s tím co napsal PavolR a Fenri, že jaksi si lze představit jistou cílenou likvidaci nevítaných osob. Rase v pohodě ...Zobrazit celý příspěvek
No tak koukám, že se to tu rozjelo ;-)
Dovolím si souhlasit s tím co napsal PavolR a Fenri, že jaksi si lze představit jistou cílenou likvidaci nevítaných osob.
Rase v pohodě - možná jsem dříve působil příliš rusofilně, tak asi tak, ale věř, že nejsem.
No k tomu masakru mě napadá snad jen pár úvah.
- je otázka kdo vlastně útočil - síly RF to nebyly 1. PVO nic nekryla 2. VVS neoperovala v blasti 3. mluvili horkou linkou s velitelstvím spojeneckých sil a nepotvrdili pohyb vlastních
Takže ISIS Hunter může být, ale ne ofiko síly RF a je otázka kdo vlastně ti ISIS Hunter jsou mi to připadá, že to je slepenec jako ti slavní Tigři jak je definuje Shania. Taky mohlo jít o akci Iránu či Asada a RF jim jen potřebuje přistřihnout křidýlka, protože už jim přeůstají přes hlavy.
Nic ve stylu RF vs USA to nebylo - obě velmoci si vyměňují data a kontaktují se v kritických momentech - viz varování o tom, že tomahawky letí na jisté letiště apod. RF nejsou kokoti a ví, že by v přímém střetu neuspěli na to tam nemají síly. Mají jich jen tolik, aby pomohli udržet Asada.
Kdykoliv zařval někdo z kontingentu RF ať piloti, zdravotní sestry apod. tak začal masivní odvetný úder - Kalibry, VVS atd.. Takže teď se nic neděje? Tudíž to bude někdo postradatelný a Putin s Šojgue není ožrala Jelzin a jeho suita, který v Grozém běžně nechal umírat záklaďáky, Specnaz apod. Dnes je jiná doba a tím pádem tento přiublblý scéněř nepřipadá v úvahu.
Věřil bych tomu, že tam nechali vykrvi někoho komu potřebovali dát potlamě a proto spojencům sdělili, že tam nejsou a tím jim dali zelenou.
Prostě klasická geopolitická hra velmocí. Ten článek co se tu objevil jako první je blbost. Sorry jako ;-)Skrýt celý příspěveklogik: kurdové jsou využivani, ale je to trochu složitější:) V první řadě bez CENTCOMu by byli vytlačení ze Syrie a nebo min do hor. PKK pak plně využila SDF (což je stejně ...Zobrazit celý příspěvek
logik: kurdové jsou využivani, ale je to trochu složitější:)
V první řadě bez CENTCOMu by byli vytlačení ze Syrie a nebo min do hor.
PKK pak plně využila SDF (což je stejně jen zástěrka, aby US mohli spolupracovat s teroristickou organizací) a její americké podpory k převzetí moci v Syrii (PKK ani není Syrská frakce, ale turecká) a zlikvidováním politické opozice a jako zdroj zbraní pro jejich konflikt s tureckem. Takže žádná dobrá zpráva pro Syrské Kurdy.
Pokud někdo pochybuje, že je SDF/YPG ovládána PKK, tak víc jak polovina jejich sil má tureckou národnost a otevřeně se k PKK hlásí.
A čerstvě z dneška: https://twitter.com/Charles_Li...
Sice už je to pradávná hysterie, ale někdo si třeba vzpomene jak dlouho trvalo US dotlačit SDF k ofenzivě na rakka, ještě před tím než Turci provedli operaci eufratský štít.
Nemluvě o kurdech z afrinu (ti mimochodem nejsou ofiko součástí SDF a podporování amíky, i když oni si ty bojovníky přehazují) a jejich spoluprace s režimem proti povstalcům.Skrýt celý příspěvekLogik: nechcete po mně, abych věřil na chlorové útoky a na lidi "co cítili sarin", že ne? A já si myslím, že v procesu rozhodování, který má X stupňů, a kde to na řadě z nich ...Zobrazit celý příspěvek
Logik: nechcete po mně, abych věřil na chlorové útoky a na lidi "co cítili sarin", že ne?
A já si myslím, že v procesu rozhodování, který má X stupňů, a kde to na řadě z nich může být 49.5 vs. 50.5 se vliv milionů barelů ropy objevit může. Vsaďte se, že kdyby na té poušti nebylo NIC, tak je dávno po všem, protože to nikoho nebaví a nezajímá.
Kurdi jsou problém pro všechny. A jak jsem psal vedle, pokud to s nimi USA myslí vážně (což bych Kurdům i relativně přál), tak přijdou o Turecko. Dokonce si myslím, že Kurdi jsou podstatně větší problém pro Turky, než pro Asada. Pokud Asadovi zůstana západ země (který je kromě ropy PODSTATNĚ důležitější a úživnější) a k tomu alespoň něco ropy, může se navzdory silným a plamenným řečem s existencí Kurdistánu na půlce Syrie rychle smířit.
Už proto, že Turci pak nebudou mít čas na někoho jiného, Irán se ocitne dál a s jinými problémy a bude ochotnější odejít ze Syrie, až dohraje svojí roli (bude mít starosti s Kurdy, hlavně svými, které by vznik Rojavy slušně "nakopnul"), což by následně mohlo uklidnit vztahy s Izraelem. (ktérmu je samotný Asad víceméně ukradený).
V roce 2013 bylo jediné řešení pro Syrii nepustit tam nikoho jiného a pomoci jí, aby se mohla vypřádat se suchem a neúrodou. Ale kdo by pomáhal, když si může zastřílet. Leda blbec.Skrýt celý příspěvekfenri: "Těmi stejnými šmejdy jsem myslel (relativně) civilizované velmoce," Ale i na ně platí totéž, co jsem psal předtím. To, že mají podobné cíle ještě neznamená, že jsou pro ...Zobrazit celý příspěvek
fenri:
"Těmi stejnými šmejdy jsem myslel (relativně) civilizované velmoce,"
Ale i na ně platí totéž, co jsem psal předtím. To, že mají podobné cíle ještě neznamená, že jsou pro ně akceptovatelné podobné prostředky. Např. ne všichni tam úzce spolupracují s někým, kdo používá chemické zbraně atd..., že. Nálepka "civilizovaný stát" je jen nálepka, která lze nalepit na každého, že. Ale to by bylo na jinou offtopic debatu.
Spíš bych se vrátil k té motivaci: tady bych rozhodně podpořil Shaniu, že pro USA jednotky tam rozhodně nebude cílem ropa. Na to je jí příliš málo a je příliš riziková. Pro Kurdy to ale důležitá motivace bude.
To, že jsou žoldáci pro Rusko užiteční idioti - to se ukázalo již několikrát, takže s tím bych souhlasil. Ale ono nejde jen o žoldáky - zároveň bych plně souhlasil se Shaniou, že mají USA dosti problém, jak vyřešej svůj postoj ke Kurdům - a Kurdové mohou zjistit, že také byli celou dobu jen využívaní. Na druhou stranu, současná akce USA ukazuje, že to možná s Kurdama myslí vážně. Což ovšem zas zadělává na další konflikt, jak s Asadem, tak s Turky.
Nevím kdo to psal, ale poslední rozumné řešení pro Sýrii bylo asi opravdu možné tak někdy do roku 2013....Skrýt celý příspěvekMimochodem, nevylučoval bych ani variantu, která se nabízí při čtení textu PavolR: -Vagnerovci se trochu utrhli z řetězu a začali lízt RA na nervy (podobné informace se už ...Zobrazit celý příspěvek
Mimochodem, nevylučoval bych ani variantu, která se nabízí při čtení textu PavolR:
-Vagnerovci se trochu utrhli z řetězu a začali lízt RA na nervy (podobné informace se už objevily). Možná tam mohlo být i nalezlých dost lidí z Kavkazu, po kterých Rusové jdou. A tak dali USA zelenou ke zmastění Vagnerovců, což se jim určitě líbilo a opět si zavázali Kurdy, aniž by tyentokrát štvali Turky, či kohokoliv. Takové zkrocení zdivočelého psa. Zbytek Vagnerovců si asi rychle uvědomí, kde je jejich místo a že si v Syrii nemohou dělat co chtějí, protože pokud za nimi nebude nikdo stát, dostanou na držku od kohokoliv. Zkrátka, že jejich místo je jen na řetězu a nikde jinde.
Zkrátka, osud žoldáka na bojišti je vždycky s nejmenšími zárukami.Skrýt celý příspěvekShania: viz http://www.armadninoviny.cz/pr...
Shania: viz http://www.armadninoviny.cz/pr...
Logik: -s prvním odstavcem souhlas. Je pravda, že Vagnerovci v Syrii budou asi převelice pestrá směska a etničtí Rusové asi nebudou tvořit většinu kanonenfutru. Určitě tam bude ...Zobrazit celý příspěvek
Logik:
-s prvním odstavcem souhlas. Je pravda, že Vagnerovci v Syrii budou asi převelice pestrá směska a etničtí Rusové asi nebudou tvořit většinu kanonenfutru. Určitě tam bude hodně místních, směska ze Zálivu, Kavkazu, střední Asie, nepřekvapil by mě tam ani nějaký Čech či Slovák
Těmi stejnými šmejdy jsem myslel (relativně) civilizované velmoce, v tomto případě Rusko a USA. Prostě každý jede tvrdě za svým, motají do toho velké vzletné fráze ale na druhou stranu nevyžívají se v mastění civilů, řezání krků a podobných prasárnách.
Samozřjemě větší šmejd než tihle dva bude Asad, ačkoliv u tohoto se domnívám, že to není tak o šmejdství (tatík byl větší sekáč), jako o prostém nezvládnutí (možná nezvladatelné) situace. No a další ligou jsou různé islamistické bojůvky, kde pro vás jsou sice jedni hodňoučcí a k zulíbání a druzí zlí (IS), ale podle mého je jediný rozumný dialog s nimi jen přes raketnice Solncepljoku.Skrýt celý příspěvekfenri: On to každej vidí podle toho, jak to chce vidět. Ono také pravděpodobně se ty počty budou lišit podle toho, jestli se bude mluvit o etnických rusech, nebo o příslušnících ...Zobrazit celý příspěvek
fenri:
On to každej vidí podle toho, jak to chce vidět. Ono také pravděpodobně se ty počty budou lišit podle toho, jestli se bude mluvit o etnických rusech, nebo o příslušnících té Wagnerovské jednotky (která pravděpodobně bude mít i lokální žoldáky).
To, že cílem bylo dobít ropné pole, je poměrně jasné. Otázka je, kdo vydal ten rozkaz...
PS: Jinak se dopouštíš poměrně standardní chyby v generalizaci. Mirkové Dušínové samozřejmě v geopolitice až na výjimky nejsou. Vyvozovat z toho, že jsou všichni stejní, je ale nesmysl. Např. asi nechceš tvrdit, že Asad je stejně hroznej, jako IS, že? Všichni nejsou stejní šmejdi. Jsou "větší šmejdi a menší šmejdi".
A to, jak velcí šmejdi jsou, se neurčuje podle toho, jaké mají cíle. Moc a peníze
chtějí (bohužel) zpravidla všichni. To, jakej jsi šmejd je určeno tím, jaký METODY k dosažení toho cíle jsou pro Tebe ještě akceptovatelný.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...