Systém elektronického boje pro vrtulníky Venom a Viper

-
10. 3. 2022
-
92 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda ČR již příští rok získá první víceúčelové vrtulníky UH-1Y Venom a bojové AH-1Z Viper. Oba vrtulníky lze vybavit podvěsnými kontejnery pro vedení elektronického boje (EB) AN/ALQ-231 Intrepid Tiger II (V)3.
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) na konci roku 2019 objednalo osm vrtulníků Venom a čtyři bojové Viper. MO ČR ale nepochybně nakoupí další klusy. Ve hře je minimálně nákup dalších čtyř vrtulníků Viper nebo zvýšení počtu vrtulníků na dvanáct od každého typu.
Výhodou Venomů a Viperů je mimo jiné neustála snaha americké námořní pěchoty (USMC) zdokonalovat a rozšiřovat jejich schopnosti. Ostatně USMC si Venomy a Vipery ponechá minimálně do roku 2040.
USMC u obou strojů hodlá rozšiřovat schopnost EB. Například Venom může nést 128 kilogramů těžký kontejner EB AN/ALQ-231(V)3. U Viperu se integrace tohoto kontejneru připravuje.
USMC používá kontejner ve dvou verzích – AN/ALQ-231 (V)1 pro letadla AV-8B Harrier, F/A-18 Hornet a KC-130J. AN/ALQ-231 (V)3 je určen pro vrtulníky Venom a výhledově Viper. Testována je také nová verze (V)4 pro konvertoplán Osprey.
Venom s AN/ALQ-231 (V)3; větší foto / USMC
Přesné parametry a schopnosti AN/ALQ-231 jsou utajovány. Kontejner ale zřejmě ruší vlnové pásmo nejméně od 30 megahertzů až po tři gigahertzy. Novější verze AN/ALQ-231(V)4 pak snad vlnové pásmo až po 18 GHz, možná 40 GHz.
Úkolem kontejneru je především odposlouchávat a rušit komunikaci protivníka, a to včetně mobilních telefonů nebo jiných typů vysokofrekvenčních komunikačních prostředků. Tím lze například narušit spojení mezi nepřátelskými předsunutými pozorovateli vzdušného prostoru, veliteli a efektory PVO.
Obecně je cílem narušit tzv. řetězec ničení (kill chain) protivníka. Jde o sérii na sebe navazujících kroků, které vedou od zachycení cíle, přes jeho rozpoznání, identifikaci, zvolení správného efektoru, vydání povolení k palbě až po jeho zničení. Strana s rychlejším řetězcem ničení vyhrává.
Kontejner lze také použít k elektronickému průzkumu nebo geolokaci komunikačních systémů protivníka. Samotný vrtulník pak může na odhalené pozice vést palbu, případně se jim vyhnout.
AN/ALQ-231(V)3 lze řídit přímo z paluby Venomu pomocí přenosného laptopu nebo vzdáleně ze země. Kontejner má otevřenou architekturu, je tedy připraven pro rozšiřování svých schopností. Například u verze (V)4 se mluví o schopnosti rušit radiolokátory protivníka. Podobnou schopnost zřejmě mají nebo získají i dřívější verze (V)1 a (V)3.
Na Ukrajině vrtulníky potvrzují svou nezastupitelnou roli. Současně se ale ukazuje jejich zranitelnost proti raketovým systémům PVO, zejména těm přenositelným. Systém AN/ALQ-231(V)3 rozšiřuje možnosti vrtulníků se této hrozbě bránit.
Venom / Viper
Bojeschopnost a bezpečnost Venomů a Viperů posilují i další systémy. Mariňacké Venomy a Vipery získají datové terminály Link 16, které umožní vysokorychlostní a zabezpečený přenos dat s dalšími podobně vybavenými platformami. Venomy / Vipery s Link 16 mohou vyměňovat data nejen mezi sebou, ale také se stíhacími letadly (Gripen, F-35) či drony.
USMC hodlá Vipery a Venomy nasadit v tandemu s bezpilotními letouny. Skrze Link 16 piloti obou vrtulníků dokáží nejen řídit drony, ale taktéž získávat data z jejich senzorů, a pokud se jedná o bojové drony, provádět s nimi údery na pozemní cíle. Pomocí datalinku mohou Vipery a Venomy používat také vyčkávací munici dlouhého dosahu. Přes Link 16 lze také posílat informace z kontejneru AN/ALQ-231(V)3 jiným platformám nebo přímo na velitelství.
Vipery rovněž v brzké době získají nejnovější střely vzduch-země JAGM (Joint Air to Ground Munition), což je nástupce střel Hellfire. JAGM kombinuje laserové a radiolokační navádění a má dostřel 8000 metrů. Současně Viper pomocí střel Sidewinder umí bojovat se vzdušnými cíli, jako jsou nepřátelské vrtulníky.
Související články
Proč Armáda ČR vybrala vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?
Armáda ČR získá útočné vrtulníky AH-1Z Viper a víceúčelové UH-1Y Venom. Jedním ze zvažovaných strojů ...
-
16.10.2019
-
226 komentářů
-
Jan Grohmann
Podepsáno! Armáda ČR získá americké vrtulníky Viper a Venom
Ministr obrany Lubomír Metnar ve čtvrtek večer společně s americkým ministrem obrany Markem Esperem ...
-
16.12.2019
-
229 komentářů
-
Jan Grohmann
Námořní pěchota vyřadí pětinu vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom
Podle amerického portálu The Drive:War Zone americká námořní pěchota (USMC) v rámci reformy Force ...
-
26.03.2021
-
77 komentářů
-
Jan Grohmann
AH-1Z Viper a UH-1Y Venom: Unikátní schopnosti pro Armádu ČR
V roce 2023 Armáda České republiky získá první bojové vrtulníky AH-1Z Viper (Zulu) a víceúčelové ...
-
20.04.2021
-
221 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
V červenci se začnou v USA školit čeští piloti a technici na nový typ vrtulníků V červenci se začnou v USA školit čeští piloti a technici na nový typ vrtulníků. Výcvik potrvá ...Zobrazit celý příspěvek
V červenci se začnou v USA školit čeští piloti a technici na nový typ vrtulníků
V červenci se začnou v USA školit čeští piloti a technici na nový typ vrtulníků. Výcvik potrvá zřejmě do února příštího roku. Informoval o tom velitel 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou Rudolf Straka.
Po proškolení v USA bude pokračovat výcvik přímo na základně. „Po té, co se tato skupina vrátí ze Spojených států, zatím se odhaduje přibližně únor příštího roku, bude pokračovat tady za asistence amerického výcvikového týmu,“ řekl Straka během návštěvy ministryně obrany Jany Černochové na základně v Náměšti.
Kvůli výcviku má být na náměšťské základně do konce roku dokončená výstavba objektu pro simulátor nových vrtulníků. „Až se skupina vrátí ze Spojených států, bude se na tom (výcviku) pokračovat, další už se budou cvičit tady,“ řekl Straka.
Nové vrtulníky pro českou armádu budou od americké firmy Bell. Jsou to bojové vrtulníky AH-1Z Viper a víceúčelové UH-1Y Venom ze série H-1. Mají nahradit ruské bitevní vrtulníky Mi-24/35.
Firma Bell má pro českou armádu do konce příštího roku vyrobit 12 vrtulníků: osm strojů Venom a čtyři bitevníky Viper. „První kusy by měly přijít už v prvním kvartálu příštího roku. Vždycky každá dodávka jsou dva vrtulníky,“ řekl Straka.
Ministryně Černochová dnes na základně zopakovala, že v budoucnu by pro českou armádu chtěla až 24 nových vrtulníků. Důležité je podle ní nastavit parametry tak, aby se mohly vyměnit i stroje, které slouží jako vrtulníky záchranářů. „Dvanáct vrtulníků je na zemi, jako je Česká republika, s úkoly, které máme, velmi málo. V tomto duchu jsem s panem generálem Strakou diskutovala o rozvoji letectva,“ řekla Černochová. Armádní záchranná služba používá polské vrtulníky W-3A Sokol. (ČTK)Skrýt celý příspěvekNezbývá než doufat, že nikoho z těch politických lumenů nenapadne nahradit Sokoly W-3A Venomy UH-1Z. Rozhodně je třeba nakoupit dostatek strojů H-1 (kdyby to bylo čistě jenom na ...Zobrazit celý příspěvek
Nezbývá než doufat, že nikoho z těch politických lumenů nenapadne nahradit Sokoly W-3A Venomy UH-1Z.
Rozhodně je třeba nakoupit dostatek strojů H-1 (kdyby to bylo čistě jenom na mě, koupíme jich okolo čtyřicítky kusů), ale Sokol musí být nahrazen jiným lehkým vrtulníkem (samozřejmě moderním, např. H-145M) v dostatečném množství (tj. asi tak 20 stojů). Cokoli jiného bude jen další nesystémová prasárna.Skrýt celý příspěvek/Nezbývá než doufat, že nikoho z těch politických lumenů nenapadne nahradit Sokoly W-3A Venomy UH-1Z/ To taky doufám. Protože nic takového neexistuje. /ale Sokol musí být nahrazen ...Zobrazit celý příspěvek
/Nezbývá než doufat, že nikoho z těch politických lumenů nenapadne nahradit Sokoly W-3A Venomy UH-1Z/
To taky doufám. Protože nic takového neexistuje.
/ale Sokol musí být nahrazen jiným lehkým vrtulníkem (samozřejmě moderním, např. H-145M) v dostatečném množství (tj. asi tak 20 stojů)./
Proč?Skrýt celý příspěvekScotty - "To taky doufám. Protože nic takového neexistuje." Může to existovat, pokud střídavě používáš klávesnici "qwertz" a "qwerty" a pořádně si nepřečteš odeslaný příspěvek. ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty - "To taky doufám. Protože nic takového neexistuje."
Může to existovat, pokud střídavě používáš klávesnici "qwertz" a "qwerty" a pořádně si nepřečteš odeslaný příspěvek. Ale teď už to editovat nebudu :Q) .
A ohledně toho nahrazení Sokolů (viz. úplně poslední věta ve tvém prvním příspěvku - ta působí trošku zlověstně), myslím, že lehký vrtulník by měl být nahrazen lehkým vrtulníkem.
Potřebuješ například šest strojů pro LZS.
Samozřejmě, i střední vrtulník lze používat v zázemí pro plnění úkolů lehkého stroje, otázka ovšem je, jak to vyjde finančně v provozních nákladech a hlavně jestli nebudou takto používané stroje dlouhodobě chybět jinde.Skrýt celý příspěvekOn právě Sokol zase tak lehký vrtulník není. Hmotnostně má blíž právě k UH-1Y. Co se týče LZS je to pro armádu naprosto okrajová záležitost. Dnes už mají zase pouze jedno ...Zobrazit celý příspěvek
On právě Sokol zase tak lehký vrtulník není. Hmotnostně má blíž právě k UH-1Y.
Co se týče LZS je to pro armádu naprosto okrajová záležitost. Dnes už mají zase pouze jedno stanoviště. Armády by měla držet "zdravotnické" vrtulníky primárně na SAR a CSAR. Na to je Venom vhodnější a pokud na to budou peníze...Skrýt celý příspěvekTo je samozřejmě svatá pravda. Sokol je vlastně takový "těžký lehký" vrtulník. Otázka, zda má armáda vůbec provozovat LZS je samozřejmě hodně sporná, nehodlám se teď pouštět do ...Zobrazit celý příspěvek
To je samozřejmě svatá pravda. Sokol je vlastně takový "těžký lehký" vrtulník.
Otázka, zda má armáda vůbec provozovat LZS je samozřejmě hodně sporná, nehodlám se teď pouštět do debat, zda ano či ne.
Prostě prozatím předpokládejme, že AČR bude potřebovat nahradit stávající stroje Sokol (tj. 6 ks. LZS a SAR + 4 "normální"), s tím, že už teď je jasné, že je jich málo.
Tedy je (zatím akademickou) otázkou, zda přikoupit navíc dalších 14-18 Venomů čistě jen jako náhradu lehkých vrtulníků, nebo jestli už se vyplatí nějaký moderní lehký vrtulník.
Venomů bude určitě třeba koupit víc, už jen protože bude třeba částečně nahradit přepravní kapacitu v budoucnu vyřazovaných Mi-17.Skrýt celý příspěvekScotty - Podle wiki (viz. odkazy v mém příspěvku níže) létá v "antikamufláži" šest strojů, které jsou určené pro úkoly nejen LZS ale i SAR. Ať to vezmeš z jaké chceš stránky, tak ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty - Podle wiki (viz. odkazy v mém příspěvku níže) létá v "antikamufláži" šest strojů, které jsou určené pro úkoly nejen LZS ale i SAR.
Ať to vezmeš z jaké chceš stránky, tak je Sokolů celkově prostě málo. To je fakt.Skrýt celý příspěvekKdyž se pustilo stanoviště LZS na jihu Čech, tak už není 6 strojů pro LZS potřeba. A ani do budoucna nebude. Pokud půjdou nějaké Venomy do Prahy, tak převezmou patrně roli SAR a ...Zobrazit celý příspěvek
Když se pustilo stanoviště LZS na jihu Čech, tak už není 6 strojů pro LZS potřeba. A ani do budoucna nebude. Pokud půjdou nějaké Venomy do Prahy, tak převezmou patrně roli SAR a nově CSAR. Tam by se o 6 vrtulnících dalo uvažovat. Zbytek Sokolů by potom dolétal jako kurýrní stroj.Skrýt celý příspěvek
Scotty: "Armády by měla držet "zdravotnické" vrtulníky primárně na SAR a CSAR" to svědčí o hrubém nepochopení rozdílů jednotlivých úkolů (MEDEVAC, SAR, CSAR). Když to vezmu od ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: "Armády by měla držet "zdravotnické" vrtulníky primárně na SAR a CSAR" to svědčí o hrubém nepochopení rozdílů jednotlivých úkolů (MEDEVAC, SAR, CSAR). Když to vezmu od začátku, tak podle konvencí vrtulník s červeným křížem nesmíte vyzbrojit. To, že v Afgánistánu létali Pedros MEDEVAC CSARovými mašinami, je dáno přetažením (spread too thin) zdrojů armádních medevacových jednotek a dosažením mezí udržitelnosti.
i v army aviation tu leteckou záchranku létají předurčené posádky, resp. posádky podřízené zdravotnickému řetězu velení, nikoliv běžné air assault rotě. Ti lidé létají POUZE medevac a mají speciálně vybavené vrtulníky k tomuto účelu. rozdíl sahá to té hloubky, že posádky MEDEVAC mají na klopách slavnostní uniformy insignie aesculapovy hole, nikoliv okřídlené vrtule.
Debaty o tom, zda má armáda létat civilní záchranku - pokud ta možnost je, tak je to bonus a neocenitelný přínos jak pro PR, tak pro posádky v systému zařazené.
H145 je často diskutovanou "náhradou" za Sokola, ,já to nicméně považuju za krok špatným směrem a za downgrade schopností, jedinou zásadní výhodou je implementace NVG u nového typu. Nehodlám diskutovat o nosnosti nemocničních heliportů - tvrdím, že centrové nemocnice mají být schopné přijmout všechny vrtulníky AČR, tj. mít nosnost heliportů ne 6,4t, ale 11t tak, aby byly schopné přijímat vrtulníky v okamžiku, kdy dojde na skutečný MASCAL.
Co se týče užití UH-1Y jako MEDEVAC mašiny - šlo to ve Vietnamu, půjde to i dnes. Problém bude v tom, že to přesměruje mašiny směrem ke zde v minulosti zmiňované kbelské mafii.Skrýt celý příspěvek2DaChoppa Venom by měl být primárně pro SAR/CSAR. Plnohodnotná verze Venomu pro MEDEVAC pokud vím ani neexistuje. Jistě by to nebyl problém upravit, ale měl by tak drahý vrtulník ...Zobrazit celý příspěvek
2DaChoppa
Venom by měl být primárně pro SAR/CSAR. Plnohodnotná verze Venomu pro MEDEVAC pokud vím ani neexistuje. Jistě by to nebyl problém upravit, ale měl by tak drahý vrtulník pro takové určení smysl? Toť otázka. I když jak jsem psal pokud bude ruka páně otevřená... Nicméně pokud by Venom tyhle úkoly převzal jistě by nelétal z Kbel....
Osobně bych vyděl možnou roli H-145M jako kurýrního stroje s možností jeho případného vyzbrojení. Potom by převzal částečně roli Sokolů a "VIP" Mi-8.
Další věc je smysl vrtulníků bez výzbroje označeného červeným křížem. Jsem zvědavý jestli rusové něco jako neútočení na takové stroje dodržují. Jestli ne tak bude tahle kategorie vrtulníků naprosto zbytečná. Naopak by i zdravotnické vrtulníky měly mít maximální možnou výzbroj pro svou ochranu.Skrýt celý příspěvek
SAR a CSAR nejsou zdravotnické vrtulníky. Vojenská LZS je tzv. MEDEVAC, což je to samé, v zelené barvě letectva. Tyto služby jsou i rozdílné vnímány zenevsjymi konvencemi.
SAR a CSAR nejsou zdravotnické vrtulníky. Vojenská LZS je tzv. MEDEVAC, což je to samé, v zelené barvě letectva. Tyto služby jsou i rozdílné vnímány zenevsjymi konvencemi.
Sokol je až v pořadí třetí typ na nahrazení. Předtím bude potřeba nahradit Mi-8 a Mi-17; já jsem navíc dost skeptickej k možnostem pořízení náhradních dílů pro vrtulníky Mi-17/171 ...Zobrazit celý příspěvek
Sokol je až v pořadí třetí typ na nahrazení. Předtím bude potřeba nahradit Mi-8 a Mi-17; já jsem navíc dost skeptickej k možnostem pořízení náhradních dílů pro vrtulníky Mi-17/171 a s tím souvisejícím diskutabilním udržením provozuschopnosti do plánovaného roku 2035.Skrýt celý příspěvek
To je jasné. Bohužel dosud neexistuje jakákoli smysluplná koncepce rozvoje (nejen) vrtulníkového letectva, která by jasně řekla, kolik druhů vrtulníků je třeba, na co a v jakých ...Zobrazit celý příspěvek
To je jasné.
Bohužel dosud neexistuje jakákoli smysluplná koncepce rozvoje (nejen) vrtulníkového letectva, která by jasně řekla, kolik druhů vrtulníků je třeba, na co a v jakých počtech.
V případě Sokolů je hlavním problémem vyhrazení převážné většiny strojů pro účely LZS a SAR - podle wiki v roce 2021 šest strojů, viz. https://cs.wikipedia.org/wiki/... - přičemž tedy na "normální provoz" zůstávají jen čtyři stroje.
A to je poněkud nedostatečné.
V minulosti krom toho došlo k poněkud (není divu, že) nesystémové generální opravě, která odložila původně plánované vyřazení tohoto typu z výzbroje, viz. https://web.archive.org/web/20... a
https://zpravy.aktualne.cz/dom...
Původně totiž měly být podle všeho Mi-24 vyřazeny bez náhrady a místo nich koupeny nové "lehké víceúčelové vrtulníky" (tak nějak tomu tehdy říkali) pro armádu, tentokrát v dostatečných počtech. Vzápětí mělo zřejmě dojít k vyřazení Sokolů, načež by se pomalu začala řešit náhrada za Mi-8/17/171.
Mezitím ale nastala anexe Krymu a v armádě i na MO získali navrch zastánci zachování bitevních vrtulníků ve výzbroji AČR.
Přidal se požadavek na schopnost používat protizemní řízené střely (např. AGM-114), čímž z výběru vypadla většina uchazečů a z poněkud nepřehledné situace nakonec vyšel vítězně Bell s H-1 (k nemalé nelibosti např. společnosti Leonardo).
Teď je samozřejmě otázkou, co dál se Sokoly. A to už se zase dostáváme k té absenci jakékoli ucelené a hlavně dlouhodobé koncepce.
Každopádně uvidíme, jak se věci vyvinou. Ohledně udržení provozuschopnosti Mi17/171 bude určitě také záležet na tom, jak dopadne válka na Ukrajině.Skrýt celý příspěvekVzhledem k tomu kolik se už do Mi-171 investovalo a pořád investuje bude nepochybně značná snaha udržet je při životě. I kdyby se měly díly kupovat někde pokoutně pod rukou.
Vzhledem k tomu kolik se už do Mi-171 investovalo a pořád investuje bude nepochybně značná snaha udržet je při životě. I kdyby se měly díly kupovat někde pokoutně pod rukou.
/„Na resortu obrany máme všechny předpoklady k tomu, abychom deficit ve výdajích na obranu co nejdříve dohnali,“ řekla ministryně Černochová s tím, že se o nutnosti dosáhnout ...Zobrazit celý příspěvek
/„Na resortu obrany máme všechny předpoklady k tomu, abychom deficit ve výdajích na obranu co nejdříve dohnali,“ řekla ministryně Černochová s tím, že se o nutnosti dosáhnout dvouprocentní hranice co nejdříve bavila také s americkým ministrem obrany Lloydem Austinem. V rámci krátkého bilaterálního setkání mluvili i o tom, že by mělo Česko zájem o další vrtulníky systému H-1 Viper a Venom, protože 12 strojů, které Armáda ČR dostane v příštím roce, se vzhledem k aktuální situaci ukazují jako nedostatečný počet./
https://mocr.army.cz/informacn... Skrýt celý příspěvekKolik tedy AČR chce celkové Venomů a Viperů. Nakoupí se i dostatek Hellfire?
Kolik tedy AČR chce celkové Venomů a Viperů. Nakoupí se i dostatek Hellfire?
Kdo ví. Jako o ideálním počtu se mluví o deseti od obou typů. Pokud by se kupovaly kusy vyřazené od USMC třeba by byla možnost pořídit i víc. Myslím si že nákupy letecké munice ...Zobrazit celý příspěvek
Kdo ví. Jako o ideálním počtu se mluví o deseti od obou typů. Pokud by se kupovaly kusy vyřazené od USMC třeba by byla možnost pořídit i víc.
Myslím si že nákupy letecké munice přijdou až po rozhodnutí o budoucnosti stíhacího letectva.Skrýt celý příspěvekNákupy munice pro vrutlníky se musí řešit nyní, současně s nákupem systému H1. Rozhodně by se nemělo šetřit na PTŘS a APKWS. (to by mohlo být více podobné s použitím u dronů a ...Zobrazit celý příspěvek
Nákupy munice pro vrutlníky se musí řešit nyní, současně s nákupem systému H1. Rozhodně by se nemělo šetřit na PTŘS a APKWS. (to by mohlo být více podobné s použitím u dronů a pozemních platforem, například APKWS se dělá pro systém fletcher)
Munice pro stíhací letectvo bude odlišná. A spoléhám na soudnost vrchnosti, že se půjde do 24 kusů a tedy i posílení schopností působení proti pozemním cílům.Skrýt celý příspěvekScotty Munice pro vrtulníky a pro stíhače určitě nebude v jedné smlouvě. Munice pro vrtulníky se musí přidat k tomu co je už podepsané, jestliže půjde i o navýšení počtů vrtulníků, ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Munice pro vrtulníky a pro stíhače určitě nebude v jedné smlouvě. Munice pro vrtulníky se musí přidat k tomu co je už podepsané, jestliže půjde i o navýšení počtů vrtulníků, tak to s tím spojit.Skrýt celý příspěvek
Je to asi měsíc zpátky, kdy jsem zaregistroval v tisku rozhovor bývalého náměstka MO pro vyzbrojování Koštovala, že budeme poptávat až 36 ks H-1. Ale těch celkem 24 ks je myslím ...Zobrazit celý příspěvek
Je to asi měsíc zpátky, kdy jsem zaregistroval v tisku rozhovor bývalého náměstka MO pro vyzbrojování Koštovala, že budeme poptávat až 36 ks H-1. Ale těch celkem 24 ks je myslím jistých.Skrýt celý příspěvek
Jedná squadron USMC má 18 Viperů a 9 Venomů. Největší smysl pro nás by bylo mít kopii takové letky vč taktiky a všeho. 12+12 zas bude české vymýšlení kola (polovičatého)
Jedná squadron USMC má 18 Viperů a 9 Venomů. Největší smysl pro nás by bylo mít kopii takové letky vč taktiky a všeho. 12+12 zas bude české vymýšlení kola (polovičatého)
Rozdílnost v koncepci taktického použití vrtulníku byla příčinou americké negativní odpovědi na požadavek montovat PTŘS na UH1. Ovšem, to vymýšlení má své příčiny vycházející z ...Zobrazit celý příspěvek
Rozdílnost v koncepci taktického použití vrtulníku byla příčinou americké negativní odpovědi na požadavek montovat PTŘS na UH1.
Ovšem, to vymýšlení má své příčiny vycházející z rozdílné struktury...Skrýt celý příspěvekono z doktrinálního hlediska je celý ten nákup vymýšlení hranatého českého kola. Venom je poslední, nejzbytnější kolečko v krabici nářadí MEU, kdy vykrývá úkoly příliš lehké ...Zobrazit celý příspěvek
ono z doktrinálního hlediska je celý ten nákup vymýšlení hranatého českého kola. Venom je poslední, nejzbytnější kolečko v krabici nářadí MEU, kdy vykrývá úkoly příliš lehké (hmotností) pro CH53, málo početné (počtem přepravovaných osob) a bez časového presu pro V-22 a málo významné pro ničení JSF nebo Kobrou. Je to takový, slovy Scottyho, kurýrní stroj a jeho počty v sestavě tomu odpovídají.Skrýt celý příspěvek
Tak to přece není. Laskavě si zjistěte jaké úkoly létají UH-1Y.
Tak to přece není. Laskavě si zjistěte jaké úkoly létají UH-1Y.
použil jsem slovo kurýrní tak, jak ho používáte Vy - pro shrnutí úkolů jako vertical replenishment (do 3t), SAR, CSAR, zasazení průzkumných družstev, vizuální průzkum a toyotových ...Zobrazit celý příspěvek
použil jsem slovo kurýrní tak, jak ho používáte Vy - pro shrnutí úkolů jako vertical replenishment (do 3t), SAR, CSAR, zasazení průzkumných družstev, vizuální průzkum a toyotových povstalců bez prostředků PVO pomocí APKWS.
v jedné vlně přepraví CH-53 typického MEU 200 mariňáků, V-22 360 mariňáků, H-1 přepraví .. 24 mariňáků.Skrýt celý příspěvekPrávě já jsem to kurýrní bral striktně jako mírové létání po ČR. Pro úkoly kde se větší vrtulník nevyplatí nasazovat. Specifiky třeba transporty VIP. Sloučila by se tak část úkolů ...Zobrazit celý příspěvek
Právě já jsem to kurýrní bral striktně jako mírové létání po ČR. Pro úkoly kde se větší vrtulník nevyplatí nasazovat. Specifiky třeba transporty VIP. Sloučila by se tak část úkolů které dnes létají hlavně Mi-8, ale částečně taky Sokol. V tom bych vyděl smysl pořízení H-145.
Venom je taky primárně určen k přepravě průzkumu nebo úderných družstev. Na hromadné výsadky je USMC nepoužívá a ani AČR používat nebude. Tedy na věci kde je zbytečné nebo přímo kontraproduktivní posílat větší stroj. Dnes u nás tohle všechno musí létat "velká" Mi-17(1).Skrýt celý příspěvekScotty: no ono ty H145 by měly právě větší význam z hlediska onoho ekonomického zasazování průzkumných týmů a komandosů - přinejmenším se je v té roli snaží používat několik ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: no ono ty H145 by měly právě větší význam z hlediska onoho ekonomického zasazování průzkumných týmů a komandosů - přinejmenším se je v té roli snaží používat několik okolních států. Naopak využití pro "přepravu VIP" mi nejpřijde zrovna efektivní - je tam potřeba uvažovat _komfortní_ přepravu i deseti lidí, které zkrátka do EC na steroidech nenacpete. UH-1Y je dle mého názoru velký na svou malou roli a malý na hraní rolí velkých, respektive nepomáhá řešení problémů čekého vrtulníkového letectva v pořadí jejich důležitosti. Upřímně, jeho volbu jsem nepochopil (s výjimkou toho nad účelností vítězícího politického aspektu, jak zde občas píše pan šéfredaktor)Skrýt celý příspěvek
2DaChoppa To právě moc ne. už z hlediska vnitřního uspořádání není takový vrtulník na nějaké rychlé výsadky příliš vhodný. Snaží se ho tak používat primárně Nemci a u nich ...Zobrazit celý příspěvek
2DaChoppa
To právě moc ne. už z hlediska vnitřního uspořádání není takový vrtulník na nějaké rychlé výsadky příliš vhodný.
Snaží se ho tak používat primárně Nemci a u nich vzhledem k výrobci neměli moc na výběr. Naopak Američani dobře pochopili k čemu by takový vrtulník měl primárně sloužit. Poletování po USA, výcvik pilotů a podobné podpůrné role v zázemí .Obecně pro takové létání nakupují evropské vrtulníky a do "boje" berou svoje. Asi ví proč.
VIP verze H145 má udávaný počet 6 pasažérů. Prostě by se tomu musela taková přeprava přizpůsobit. Stejně k tomu dojde. Až dolétají Mi-8/17, tak se takhle velký vrtulník pro přepravu potentátů už nikdy nekoupí.
Proč UH-1Y ano nebo ne se tu probíralo tisíckrát. Za mě je hlavní argument to že se jedná o combat-proven řešení s velice moderní avionikou což prostě evropská konkurence nemůže nabídnout. Velká výhoda je samozřejmě i to že díky koncepci H-1 přežijí čistokrevné bitevní vrtulníky. O tom se před deseti lety nikomu ani nesnilo.Skrýt celý příspěvek
Jedná squadron USMC má 18 Viperů a 9 Venomů. Největší smysl pro nás by bylo mít kopii takové letky vč taktiky a všeho. 12+12 zas bude české vymýšlení kola (polovičatého)
Jedná squadron USMC má 18 Viperů a 9 Venomů. Největší smysl pro nás by bylo mít kopii takové letky vč taktiky a všeho. 12+12 zas bude české vymýšlení kola (polovičatého)
K Link-16, Northrop-Grumman dostal zakázky na výrobu a zástavbu až v letošním roce, 1. v lednu na 55 setů za 10,54 mil $, ...Zobrazit celý příspěvek
K Link-16, Northrop-Grumman dostal zakázky na výrobu a zástavbu až v letošním roce, 1. v lednu na 55 setů za 10,54 mil $, https://www.shephardmedia.com/... a minulý týden druhou za 65 mil. $ na zbytek strojů. https://news.northropgrumman.c... A k rušiči, zřejmě má každá z verzí různé schopnosti, které vznikly na základě operačních potřeb. https://www.leonardodrs.com/si... nejpokročilejší by měla být (V)4 pro MV-22, která má mít zástavbu na paletě do trupu. (V)3 by měla sloužit jako obranný/podpůrný, nikoliv ofenzivní rušič. Nosičem odvozené verze pak má být i MQ-21, který spolu s Venomem a Viperem působí z palub lodí třídy San Antonio (resp. jeho nástupce). Je také dispozici i rozpočet nákupu AN/ALQ-231(V)3 smíchaný s upgradem (V)1. https://www.dacis.com/budget/b... ze kterého bych odhadnul cenu na 1,6 - 2 mil $ za kus i se zástavbou a úvodním podpůrným balíčkem.Skrýt celý příspěvek
Jo to je krasa systematicky nic neresime EW se resi az po nakupu. Komunikacni systev taky neresen ale hurra mame vrtulnik.
Jo to je krasa systematicky nic neresime EW se resi az po nakupu. Komunikacni systev taky neresen ale hurra mame vrtulnik.
Při kupovaném počtu 8 kusů UH1 těžko bude moci letectvo vyčlenit jeden stroj pro vedení EW. Vrtulníky, které mají nahradit Mi 24/35 nejsou určené pro vedení EW, s výbavou pro tyto ...Zobrazit celý příspěvek
Při kupovaném počtu 8 kusů UH1 těžko bude moci letectvo vyčlenit jeden stroj pro vedení EW.
Vrtulníky, které mají nahradit Mi 24/35 nejsou určené pro vedení EW, s výbavou pro tyto účely se počítá u UAV. Poslední vrtulníky podobného účelu u nás byly Mi 8 PPA, kterou jsou delší dobu vyřazeny.Skrýt celý příspěvekOno není všem dnům konec. Navíc v současné objednávce tenhle kontejner stejně není.
Ono není všem dnům konec. Navíc v současné objednávce tenhle kontejner stejně není.
Nebyl ani v nabídce DSCA, protože takovou funkci mixeru nikdo nepožadoval. Ale rušiče umíme vyrobit v ČR, jde jen o to najít odvahu něco z toho integrovat na létající platformy. ...Zobrazit celý příspěvek
Nebyl ani v nabídce DSCA, protože takovou funkci mixeru nikdo nepožadoval. Ale rušiče umíme vyrobit v ČR, jde jen o to najít odvahu něco z toho integrovat na létající platformy. (když už primoco nechce vyzbrojovat drony, mohli by jít neletální cestou)Skrýt celý příspěvek
Scotty To by bylo v nabídce přímo zmíněno typem, tak jako je tam zmíněn typ RWR a ostatních ochranných systémů. Nabídka DSCA je braná jako maximální možná aktuálně schválená verze, ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
To by bylo v nabídce přímo zmíněno typem, tak jako je tam zmíněn typ RWR a ostatních ochranných systémů. Nabídka DSCA je braná jako maximální možná aktuálně schválená verze, uvidíme co z toho MO ČR využilo a jak moc případně šetřilo.Skrýt celý příspěvek
Kontejner je ok , ale na co by ho třeba měla AČR ? Rušit rusy ,kteří si mezi sebou telefonují mobily a nebo nějaký vzbouřence v Asii ? Trochu mi chybí tak sofistikovaný ...Zobrazit celý příspěvek
Kontejner je ok , ale na co by ho třeba měla AČR ? Rušit rusy ,kteří si mezi sebou telefonují mobily a nebo nějaký vzbouřence v Asii ? Trochu mi chybí tak sofistikovaný potencionální protivník , proti kterému by to mělo smysl mít.Skrýt celý příspěvek
Příště to právě že může být už nějaký sotisfikovaný protivník. Nikdo nezaručí, že Rus na chvíli vystřízliví a ve světlé chvilce nakoupí sotisfikovaná rádia.
Příště to právě že může být už nějaký sotisfikovaný protivník. Nikdo nezaručí, že Rus na chvíli vystřízliví a ve světlé chvilce nakoupí sotisfikovaná rádia.
Rusi si právě ničí svojí armádu v přímem přenosu a za chvíli z armády nic nezbude a novou si jen tak nepořidí protože stát jako takový zbankrotuje , takže pokud přežije RF tak bude ...Zobrazit celý příspěvek
Rusi si právě ničí svojí armádu v přímem přenosu a za chvíli z armády nic nezbude a novou si jen tak nepořidí protože stát jako takový zbankrotuje , takže pokud přežije RF tak bude svou armádu pod vlivem sankcí obnovovat po desetiletích. Opravdový jediný stát s armádou , která se může rovnat zemím NATO (krom samoných zemí NATO) je jen Čína, Japonsko a Jižní Korea + Finsko , Švédsko a Israel....potencionální nepřítel je ovšem jen ČínaSkrýt celý příspěvek
To že stát zbankrotuje neznamená, že se nepostaví zpět na nohy. Půjde o to, jak to bude dál se sankcemi a omezením v přístupu k jejich aktivám v zahraničí.
To že stát zbankrotuje neznamená, že se nepostaví zpět na nohy. Půjde o to, jak to bude dál se sankcemi a omezením v přístupu k jejich aktivám v zahraničí.
To že se v mediích dozvídáme, že ruská armáda na Ukrajině nic pořádného nepředvedla ještě neznamená, že to neumí nebo že máme správné a ucelené informace o právě probíhajícím ...Zobrazit celý příspěvek
To že se v mediích dozvídáme, že ruská armáda na Ukrajině nic pořádného nepředvedla ještě neznamená, že to neumí nebo že máme správné a ucelené informace o právě probíhajícím konfliktu. V Sýrii se chovají trochu jinak a EW používají.Skrýt celý příspěvek
Nechcete srovnávat malý kontingent v Sýrii, který zvládnou vybavit vším potřebným i rusáci a prakticky celou ruskou armádu, kde se jasně projeví co je skutečně zavedeno a co se ...Zobrazit celý příspěvek
Nechcete srovnávat malý kontingent v Sýrii, který zvládnou vybavit vším potřebným i rusáci a prakticky celou ruskou armádu, kde se jasně projeví co je skutečně zavedeno a co se "zavedlo". Nebo je to narážka na schvovávání "skutečné" ruské armády na někdy později?Skrýt celý příspěvek
To co je na Ukrajině je skutečná ruská armáda, podle mně absolutně podcenili jakoukoliv přípravu na možnost vedení EW a způsobu boje, jako v roce 2014 a v Sýrii. Protože v roce ...Zobrazit celý příspěvek
To co je na Ukrajině je skutečná ruská armáda, podle mně absolutně podcenili jakoukoliv přípravu na možnost vedení EW a způsobu boje, jako v roce 2014 a v Sýrii. Protože v roce 2014 se svým EW a radary na sledování dělostřelectva pracovali na východě Ukrajina a později v Sýrii. Pokud mají EW prostředků málo, což bude platit o nových typech, tak se dalo předpokládat, že je nasadí na hlavních směrech působení, ale ani k tomu nedošlo.
Ale, viděl jste někdo na záběrech z kolon, nebo železničních přesunů a bojů jaký koliv prostředek pro vedení elektronického boje? Klidně i staršího typu, které rusové stále mají ve větších počtech než nových. Sám jsem nic takového nikde nenašel a to, že jsem to neviděl neznamená, že to nemají, když víme, že tyto věci mají. Nejspíše při plánování s něčím takovým ani neuvažovali, když nic nenasadili.
Stále také platí to, že se vedou dez-informační kampaně v mediích na obou stranách, všichni se snaží prezentovat a zveličovat své úspěchy a zamlčovat problémy. Tedy, o případné efektivitě vedení EW se nedozvíte, protože ten kdo by někde řekl, že byl efektivně zarušen by prozradil svou velkou slabinu.Skrýt celý příspěvekjj souhlasím. Já to přisuzuju neskutečnému ruskému bordelu. Když dokážou doslova ztrácet Pancíře a Tungusky. T-72B3 nechávat bez nafty, tak je možné, že prostředky elektronického ...Zobrazit celý příspěvek
jj souhlasím. Já to přisuzuju neskutečnému ruskému bordelu. Když dokážou doslova ztrácet Pancíře a Tungusky. T-72B3 nechávat bez nafty, tak je možné, že prostředky elektronického boje někde trčí v koloně nebo je už mají Ukrajinci.Skrýt celý příspěvek
Tady bude i problém v těch dezinformacích samotných. Pokud uvrhneš národ do 11 let trvajícího nevědomí, kdy do den co den opakuješ lži, tak se můžeš dostat do situace, kdy těm lžím ...Zobrazit celý příspěvek
Tady bude i problém v těch dezinformacích samotných. Pokud uvrhneš národ do 11 let trvajícího nevědomí, kdy do den co den opakuješ lži, tak se můžeš dostat do situace, kdy těm lžím začnou věřit i lidé na důležitých místech (třeba prezident). Takže analytici FSB mohou reálně popisovat skutečnost, ale čím více lidem zpráva projde rukama, tím větší bude snaha přiblížit se veřejnému předpokladu.Skrýt celý příspěvek
Teraz maju sice z ostudy kabat , ale rus sa pouci. Treba byt pripraveny
Teraz maju sice z ostudy kabat , ale rus sa pouci. Treba byt pripraveny
Už měli tolik šancí a příležitosti se poučit, že to asi moc dobře neumí, prošli si Afghánistánem, dvě války v čečensku, gruzii, dagestánu, boje na výhodě ukrajiny v roce 2014, ...Zobrazit celý příspěvek
Už měli tolik šancí a příležitosti se poučit, že to asi moc dobře neumí, prošli si Afghánistánem, dvě války v čečensku, gruzii, dagestánu, boje na výhodě ukrajiny v roce 2014, nasazení v Sýrii, debakl arménců v Karabachu nebo i to, že mohli vidět jakým způsobem v posledních 30 letech provádělo NATO a USA operace dvakrát v zálivu, v Srbsku, v Afghánistánu.Skrýt celý příspěvek
Na bojovy vrtulnik davat rusic? To bych se cestou bezpilotniho vrtulniku s rusicem!
Na bojovy vrtulnik davat rusic? To bych se cestou bezpilotniho vrtulniku s rusicem!
Tak vrtulník je to univerzální a USMC jistě ví proč jeho integraci požadovali.
Tak vrtulník je to univerzální a USMC jistě ví proč jeho integraci požadovali.
Pokročilé prostředky elektronického boje jistě.. na druhou stranu ještě donedávna by nejeden laik řekl, že schopnost plnohodnotně operovat v noci a to jak stroje tak zejména ...Zobrazit celý příspěvek
Pokročilé prostředky elektronického boje jistě.. na druhou stranu ještě donedávna by nejeden laik řekl, že schopnost plnohodnotně operovat v noci a to jak stroje tak zejména výsadku bude dnes již naprostá samozřejmost z pohledu fundamentální ochrany obou zmíněných.Skrýt celý příspěvek
možná v jiné než naší armádě, NVG nejsou, ATGM nejsou, munice není, EW není, ale ministerstvo řiká, že koupí ruční zbraně. Nevím na co se čeká MI-17 nebudou respektive s dílama to ...Zobrazit celý příspěvek
možná v jiné než naší armádě, NVG nejsou, ATGM nejsou, munice není, EW není, ale ministerstvo řiká, že koupí ruční zbraně. Nevím na co se čeká MI-17 nebudou respektive s dílama to asi teď bude bída a H1 se objednaný tak co je problém dokoupit a dovybavit na použitelné počty, ať alespoň něco je? Keci o schopnostech snad už teď všechny přešli, ale to bych asi chtěl moc.Skrýt celý příspěvek
nerozumím, však naše stroje operují plnohodnotně (krom Mi24) v noci...
nerozumím, však naše stroje operují plnohodnotně (krom Mi24) v noci...
Za mě to byla narážka na jistou speciální operaci, kde se dotyčná armáda chlubí rovněž pokročilými (a tomu úměrně drahými) systémy ochrany vrtulníků a nemám ani problém s tím ...Zobrazit celý příspěvek
Za mě to byla narážka na jistou speciální operaci, kde se dotyčná armáda chlubí rovněž pokročilými (a tomu úměrně drahými) systémy ochrany vrtulníků a nemám ani problém s tím uvěřit, že alespoň v laboratoři jim to i nějak funguje. Ale pak prostě pošlou aeromobilní vrtulníkový výsadek obsadit jisté letiště za dne... kde se snažím nalézt jiné vysvětlení, než že prostě nedisponují v roce 2022 řádově levnějšími osobní sety nočního vidění jak pro piloty, tak pro elitní výsadkáře. A tak nějak doufám že to není případ i AČR.Skrýt celý příspěvek
Ale je, když se zpětně podíváte na groteskní cviční bývalého výsadkového praporu s obsazováním letiště. Po tom co se ne-povedlo rusům v Hostomelu se musíte nutně ptát, zda taková ...Zobrazit celý příspěvek
Ale je, když se zpětně podíváte na groteskní cviční bývalého výsadkového praporu s obsazováním letiště. Po tom co se ne-povedlo rusům v Hostomelu se musíte nutně ptát, zda taková operace je vůbec možná pro AČR, aby to z logistického hlediska nedopadlo úplně stejně, jako na Ukrajině.
Mimochodem, minimálně první den rusům Mi 8 vybavené systémem L 370 vitebsk fungovaly dobře, sestřelů zaznamenali k poměru nasazených strojů pouze minimum. Stačí se podívat na situaci kde ani jedna z odpálených střel nesundala prolétavající mašiny, i když operátoři čekali na kratší vzdálenost, aby zkrátili dobu možné reakce. Reakce je vidět na odkaze až moc rychlá na to, aby flare odplálil pilot, MAWS jim zafungoval. ...snad se s nějakým podobným systémem DIRCM počítá i pro nové vrtulníky, na AH 64 si jej nechávají uživatelé dodělávat.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekflanker.jirka To cvičení se dělalo s Američany, což jste decentně zamlčel. Obsazení letiště je pořád pro americké výsadkové divize jedním z důležitých ne-li hlavní předurčený ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
To cvičení se dělalo s Američany, což jste decentně zamlčel. Obsazení letiště je pořád pro americké výsadkové divize jedním z důležitých ne-li hlavní předurčený úkol. Navíc ten Hostomel se mohl Rusům klidně povést. Pokud by ovládli vzdušný prostor a stihli přisunout posily, tak by jsme o tom teď mluvili jako o největší výsadkové operaci od druhé světové války. Základní plán rozhodně nebyl špatný, ale byl proveden po ruském způsobu.
DIRCM se na AH-1Z zkoušel jako na jedné z prvních platforem.Skrýt celý příspěvek
Kontejner je to pěkný, ale raději bych takovou výbavu dával na UAV platformy. V případě problému nepřijdete o EW specialisty a piloty, získáte větší rozsah a vytrvalost, díky jiné ...Zobrazit celý příspěvek
Kontejner je to pěkný, ale raději bych takovou výbavu dával na UAV platformy. V případě problému nepřijdete o EW specialisty a piloty, získáte větší rozsah a vytrvalost, díky jiné operční výšce a mnohem menší radarové odrazné ploše nosiče.Skrýt celý příspěvek
Škoda že byla ukončena AGM-122 bez náhrady, postavit ji na těle posledního X Block II, tak by to byla docela zajímavá kombinace s tímto podem.
Škoda že byla ukončena AGM-122 bez náhrady, postavit ji na těle posledního X Block II, tak by to byla docela zajímavá kombinace s tímto podem.
Pro střely typu Sidearm nebo Harm takové kontejnery nepotřebujete. Stačí rozšířené možnosti a více antén u RWR.
Pro střely typu Sidearm nebo Harm takové kontejnery nepotřebujete. Stačí rozšířené možnosti a více antén u RWR.
Jenomže v takovém případě se bavíme pouze o provádění DEAD misí.
Jenomže v takovém případě se bavíme pouze o provádění DEAD misí.
Proč pouze DEAD? Rozšíření výbavy RWR nijak neomezi použití ostatních druhů zbraní určené pro AH1Z.
Proč pouze DEAD? Rozšíření výbavy RWR nijak neomezi použití ostatních druhů zbraní určené pro AH1Z.
Aha...už to chápu, to je zase nějaká hra se slovíčky. Supress je stejné jako Destroy...já jen, že to neznám z doktrín. Co jsem se tak rychle rozhlédl, při SEAD jsou cílem ...Zobrazit celý příspěvek
Aha...už to chápu, to je zase nějaká hra se slovíčky. Supress je stejné jako Destroy...já jen, že to neznám z doktrín.
Co jsem se tak rychle rozhlédl, při SEAD jsou cílem převážně místa VŘ a radary...použitá je munice napřílad HARM. Při DEAD jsou ničeny všechny prvky i jiným druhem munice. Detail.Skrýt celý příspěvekI pro SEAD se používají ARM střely jako Alarm a Harm, ale možná si jen někdo řekl, že má navíce než na potlačení a nazval to zničením. ...Zobrazit celý příspěvek
I pro SEAD se používají ARM střely jako Alarm a Harm, ale možná si jen někdo řekl, že má navíce než na potlačení a nazval to zničením.
https://arc.aiaa.org/doi/abs/1... Skrýt celý příspěvek@flanker.jirka Já bych to spíše řekl naopak, že je to označení pro někoho, kdo nedokáže působit proti PVO jinak než letálně. V éře EF-111 a EA-6 to bylo vcelku jedno, ale když US ...Zobrazit celý příspěvek
@flanker.jirka
Já bych to spíše řekl naopak, že je to označení pro někoho, kdo nedokáže působit proti PVO jinak než letálně. V éře EF-111 a EA-6 to bylo vcelku jedno, ale když US NAVY má k dispozici Growlera, tak mi přijde trochu nepatřičné, že pro schopnosti F-16 s podem pro HARM, sebeobraným rušičem a dvojicí AGM-88 se používá stejné označení (což je právě ten rozdíl mezi případným Viperem s Sidearmem a s/bez v článku zmíněného podu). To mi připomíná, že komise Kongresu už jednala o poskytnutí peněz pro integraci NGJ na F-15.Skrýt celý příspěvektomas.kotnour Jde o to jaký druh rušiče letoun nese, zda jde o sebeobranný, jak píšete, nebo rušič pro rušení formací letadel a prostoru obecně někde bokem. F 16 pro mise SEAD ...Zobrazit celý příspěvek
tomas.kotnour
Jde o to jaký druh rušiče letoun nese, zda jde o sebeobranný, jak píšete, nebo rušič pro rušení formací letadel a prostoru obecně někde bokem.
F 16 pro mise SEAD pamatuji pouze ve verzi z válek v zálivu, měly označení CJ a měli právě trochu lepší výbavu RWR a také se daly odlišit díky tomu, že na zadní straně vnějších křídelních závěsů už v té době nosily návnady, které se tahaly na lanku za letounem. Nesení sebeobranného rušiče u F 16 všech verzí bylo tehdy prakticky standardem pro všechny druhy bojových misí.Skrýt celý příspěvek
Pardon, co jsou to DEAD mise? Myslíte SEAD?
Pardon, co jsou to DEAD mise? Myslíte SEAD?
Není DEAD náhodou jednou z částí SEAD? Pokud vím DEAD je o fyzické likvidaci prostředků PVO. Zjednodušeně když k tomu přidáte rušení, resp. elektronický boj, máte dohromady SEAD, ...Zobrazit celý příspěvek
Není DEAD náhodou jednou z částí SEAD?
Pokud vím DEAD je o fyzické likvidaci prostředků PVO. Zjednodušeně když k tomu přidáte rušení, resp. elektronický boj, máte dohromady SEAD, ne?Skrýt celý příspěvekDEAD je o zničení, mise zahrnuje jak EW tak fyzickou likvidaci PVO prostředků kdy zničení je hlavním cílem mise. SEAD je o potlačení schopností PVO, mise není primárně o zničení ...Zobrazit celý příspěvek
DEAD je o zničení, mise zahrnuje jak EW tak fyzickou likvidaci PVO prostředků kdy zničení je hlavním cílem mise. SEAD je o potlačení schopností PVO, mise není primárně o zničení PVO, ale neutralizaci PVO, ať už ARM střelami nebo EW, může jít například o to, aby zbytek letectva mohl provést nějaký úkol v oblasti, kde PVO působí. Pro oba typy se používají stejné zbraně a prostředky EW, rozdíl je v tom co je cílem mise.Skrýt celý příspěvek
Už jsem to tady sice dával, ale.... V posledním L+K vyšel poměrně rozsáhlý článek o nákupu H-1. Takže tady shrnu ty nejzajímavější body. -Provoz všech Mi-24 bude ukončen do ...Zobrazit celý příspěvek
Už jsem to tady sice dával, ale....
V posledním L+K vyšel poměrně rozsáhlý článek o nákupu H-1. Takže tady shrnu ty nejzajímavější body.
-Provoz všech Mi-24 bude ukončen do konce roku.
-První skupina posádek a techniků se intenzivně připravuje na odjezd o USA. Kde podstoupí výcvik přímo u jednotky USMC. V první skupině by to mělo být 20 vojáků. Zajímavost je že Američani požaduji piloty s minimálním náletem 500 hodin. Nepůjde tedy o výcvik od nuly, ale vloženě o přeškolení na úroveň instruktorů (má být kompletně dokončen až v ČR). Vojáci nalétají na reálné technice a simulátoru zhruba 80 hodin.
-Na základně v Náměšti bude minimálně dva roky působit americký mobilní výcvikový team.
-V Náměšti bude zatím provozován simulátor Viperu (s možností výcviku i posádek Venomu). Z americké strany přišla prý nabídka na možnost odkupu simulátoru Venomu z přebytků USMC.
-Harmonogram dodávek strojů má být následující:
První čtvrtletí 2023 1x UH-1Y a 1x AH-1Z.
Druhé čtvrtletí 1x UH-1Y a 3x AH-1Z.
Třetí čtvrtletí 3x UH-1Y.
Čtvrté čtvrtletí 3x UH-1Y.
-Vrtulníky budou v prakticky stejné konfiguraci jako je nejnovější standard USMC.
-Údajně existuje značný zájem na nákupu dalších strojů a sekce rozvoje sil MO prověřuje možné varianty. Je možnost buď objednat další stroje a jejich výroba plynule naváže na současnou objednávku. Další možnost je využitý toho že USMC část stojů odstavilo a padlo rozhodnutí na jejich odprodej. To by byla finančně velice zajímavá možnost. S tím že se zatím ovšem neví nic o stavu konkrétních strojů určených k odprodeji. Prý je ale několik vážných zájemců i mimo státy NATO.
-V případě že by došlo k rozšíření flotily je plán převést posádky "krovkových" Mi-171 na vrtulníky H-1 a Mily předat 24. základně kde nahradí Mi-17.Skrýt celý příspěvekSnad se někdo probere a podepíše nákup dalších strojů z fleku. Pokud se nepodaří provozovat Mi 171, tak přijdeme o dost přepravní kapacity, včetně možnosti nosit LÚH pro ...Zobrazit celý příspěvek
Snad se někdo probere a podepíše nákup dalších strojů z fleku. Pokud se nepodaří provozovat Mi 171, tak přijdeme o dost přepravní kapacity, včetně možnosti nosit LÚH pro výsadkáře.
Rozhodně by měli moudré hlavy chtít i instalaci DIRCM, funguje to.
https://www.flightglobal.com/u... Skrýt celý příspěvekTak pokud bude LÚV v předpokládané hmotnosti do devíti tun. Tak je nebude nosit ani Mi-171.
Tak pokud bude LÚV v předpokládané hmotnosti do devíti tun. Tak je nebude nosit ani Mi-171.
Tak že se nakonec nepůjde do lehčích vozidel, které se vejdou do Mi 171?
Devíti tunove vozidlo nemá šanci AČR použít jako vysadkove.Tak že se nakonec nepůjde do lehčích vozidel, které se vejdou do Mi 171?
Devíti tunove vozidlo nemá šanci AČR použít jako vysadkove.Právě, říkám si, že zcela určitě nějaké malé prdítka pro komanda, které bychom mohli sami dopravit vrtulníkem by to chtělo. Do UH 1 vejde tak možná elektro bike.
Právě, říkám si, že zcela určitě nějaké malé prdítka pro komanda, které bychom mohli sami dopravit vrtulníkem by to chtělo. Do UH 1 vejde tak možná elektro bike.
Teď není na co čekat, hned objednat další stroje, dokud výrobní linka funguje, pak už nemusí být příležitost!
Teď není na co čekat, hned objednat další stroje, dokud výrobní linka funguje, pak už nemusí být příležitost!
Načítám diskuzi...