Patriot a H225M Caracal pro polskou armádu

-
22. 4. 2015
-
20 komentářů
-
Jan Grohmann
Ministerstvo obrany Polské republiky pokročilo ve dvou významných zbrojních programech. Konsorcium Program EC-725 CARACAL-Polska s vrtulníkem H225M Caracal zůstalo jako jediné ve výběrovém řízení na nový víceúčelový vrtulník pro polskou armádu. Americká firma Raytheon navíc dodá Polsku pokročilé systémy protivzdušné obrany Patriot NG.
H225M Caracal
Polská armáda v první fázi poptává 50 vrtulníků – 16 víceúčelových určených především pro transport vojáků a nákladů a 34 specializovaných vrtulníků. Polsko na nákup vydá 13 miliard zlotých, v přepočtu téměř 90 miliard Kč. Velká část financí připadne na vybavení specializovaných verzí nebo na logistické, servisní a výcvikové zázemí.
Ve výběrovém řízení zůstal jediný zájemce, a to konsorcium Program EC-725 CARACAL-Polska vedené evropskou společností Airbus Helicopters. Evropská firma nabízí vrtulník H225M Caracal, dříve znám jako EC-725 Caracal.
Další dvě firmy byly (oficiálně) vyřazeny z technických a formálních důvodů. Anglo-italská AgustaWestland s vrtulníkem AW149 nabízela dvojnásobně dlouhé dodací doby, než požadovala polská armáda. Firma slibovala dodání prvních vrtulníků až čtyři roky po podepsaní smlouvy.
Naproti tomu firma Sikorsky podle deníku Dziennik Zbrojny nepředložila cenovou nabídku za zbraňové systémy. Ministerstvo obrany tak nemělo jako porovnat americkou nabídku s evropskými konkurenty.
Do další testovací fáze postupuje pouze evropský Airbus Helicopters s vrtulníkem H225M Caracal. Airbus poskytne pro vojskové zkoušky tři stroje v základní konfiguraci. Polská armáda následně na vrtulnících otestuje programem požadované letové vlastnosti.
Mezi požadavky patří bojový dolet 150 km plně naloženého vrtulníku - 12 plně vybavených vojáků nebo 3000 kg nákladu. Dostup plně naloženého vrtulníku je požadován 4000 m.
Pokud zkoušky dopadnou dobře, k podpisu smlouvy dojde na konci letošního roku. První vrtulníky do polské armády dorazí v roce 2017.
Dalších 20 vrtulníků H225M nakoupí Polsko v letech 2026 až 2027. Do té doby budou v Polsku stále létat střední dopravní vrtulníky Mi-17.
Současná objednávka obsahuje osm vrtulníků pro boj s hladinovými plavidly a ponorkami, osm vrtulníků pro speciální operace, pět vrtulníků v záchranářské verzi, třináct vrtulníků pro pátraní a záchranu v bojových podmínkách CSAR (Combat Rearch And Rescue) a šestnáct víceúčelových strojů.
Americká armáda přivezla systémy Patriot do Polska již v roce 2010; větší foto / Public Domain
Patriot NG
Zatímco vrtulníky H225M projdou nejprve testováním, americký systém protivzdušné obrany Patriot NG polská armáda nakoupí přímo. Patriot NG vytvoří jádro polského systému protiletecké a protiraketové obrany středního dosahu Visla.
První dvě baterie kompletu Patriot dostane Polsko do konce roku 2019. Konečný počet osmi baterií Patriot (48 odpalovacích vozidel) dosáhne Polsko v roce 2025.
Dodavatelem systémů Patriot je americká firma Raytheon. Poraženým je konsorcium evropských firem MBDA/Thales nabízející prostředek SAMP/T. Součástí nákupu je i transfer technologií do Polska. Výstavba celého polského protileteckého a protiraketového deštníku příjde na 26,5 miliardy zlotých (182 miliardy Kč), nákup systémů Patriot příjde na 16 miliard zlotých (105 miliard korun).
Raytheon se zavázal vybudovat v Polsku výrobní a servisní zázemí, aby Polsko dokázalo vlastními silami zajistit provoz systémů Patriot NG po celou dobu životnosti. Jedním z důvodů vítězství Američanů je i lepší schopnost nových raket PAC-3 MSE ničit ruské balistické rakety Iskander.
V první fází získá Polsko dvě baterie systému Patriot PAC-3+. V dalších etapách pak komplety Patriot NG (Patriot New Generation) s upravenými radary s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array) a s 360° pokrytím.
Zdroj: mon.gov.pl, mon.gov.pl
Související články
Rakouské vojenské vrtulníky k dispozici i pro vnitro
Rakouské ministerstvo obrany nabídlo tamnímu ministerstvu vnitra vojenské vrtulníky pro použití při ...
-
13.02.2015
-
1 komentářů
-
Martin Uher
Slovenské tápanie vo vrtuľníkovej hmle
Od vyhlásenia ministra Martina Glváča o možnosti nákupu nových vrtuľníkov pre slovenské letectvo na ...
-
23.03.2015
-
45 komentářů
-
Mgr. Ondřej Rajkovič
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
-
16.04.2015
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR
Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...
-
21.04.2015
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
5.10.2016 12:23 Airbus přišel o zakázku od polské vlády na 50 vrtulníků v hodnotě 3,14 mld. EUR. Rozdílné postoje na obou stranách vylučovaly podle Varšavy jakýkoli kompromis. (Les ...Zobrazit celý příspěvek
5.10.2016 12:23 Airbus přišel o zakázku od polské vlády na 50 vrtulníků v hodnotě 3,14 mld. EUR. Rozdílné postoje na obou stranách vylučovaly podle Varšavy jakýkoli kompromis. (Les Echos)Skrýt celý příspěvek
Mas pravdu, najskor si musia ACR a OS SR upratat,zadefinovat co vlastne chcu a zrealnit peniaze na armadu... 20 rokov zit na ukor armady, hasit v rozpoctoch ine rezorty na ukor ...Zobrazit celý příspěvek
Mas pravdu, najskor si musia ACR a OS SR upratat,zadefinovat co vlastne chcu a zrealnit peniaze na armadu... 20 rokov zit na ukor armady, hasit v rozpoctoch ine rezorty na ukor armady...minulost na dobehla. Dnes je slovenska armada v zalostnom stave, improvizuje sa... hodnotenie ACR necham na inych....Skrýt celý příspěvek
A czego się spodziewasz? Czy ACR i OSSR planują zakup minimum 2 baterii MRAD (Patriot)? do 2025? Jak są plany zakupu SHORAD? Jakie są plany modernizacji sił ...Zobrazit celý příspěvek
A czego się spodziewasz?
Czy ACR i OSSR planują zakup minimum 2 baterii MRAD (Patriot)? do 2025?
Jak są plany zakupu SHORAD?
Jakie są plany modernizacji sił powietrznych?
Jakie mogą być realne tematy współpracy?Skrýt celý příspěvekLukas, áno. Každý štát pozerá v prvom rade na seba. Či objednávkou moderných zbraní zabespečí pre vlastných ľudí servis, opravy, či sa na zákazke budú podieľať domáce ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas, áno. Každý štát pozerá v prvom rade na seba. Či objednávkou moderných zbraní zabespečí pre vlastných ľudí servis, opravy, či sa na zákazke budú podieľať domáce firmy...(offset). Len ma štve,že viacerí politici (a vojenský opozičný analytici) týmto argumentuju, napríklad pri súčasných slovenských vojenských objednavkach, kde kritizujú cenu a argumentujú, že sa malo ísť cez spoločný nákup spolu s Českom, Polskom,atď. Pritom každý vie, že v súčastnosti to reálne nieje...a preto stroskotali spoločné programy modernizacie Mi-24, 3D radary, pozemna technika....som zvedaví čo z toho bude....
Dnes sa podpísal dokument medzi štátmi V4, ohladom "Spoločné nebo" - ochrana vzdušného priestoru V4 a jeho spoločná ochrana.... http://www.mosr.sk/34660-sk/m-... Skrýt celý příspěvekJak sobie realnie wyobrażacie współprace? Przykładowo ten przetarg - na śmigłowce My chcemy 50 dużych maszyn - montaż i serwis w kraju A ACR - 10? 12? 16? - ale jakich? EC725 ...Zobrazit celý příspěvek
Jak sobie realnie wyobrażacie współprace?
Przykładowo ten przetarg - na śmigłowce
My chcemy 50 dużych maszyn - montaż i serwis w kraju
A ACR - 10? 12? 16? - ale jakich? EC725 czy S-70i
OSSR -10 - 16 - tak samo jakie? - duże czy małe?
Tak to połączyć? Jak mieć wspólna strategie negocjacyjną (szczególnie ze jeden producnet może np. Czechom obiecać np. prawa do remotnów, a inny np. Słowakom)
Tak naprawde realna współpraca moze odbywać sie tam gdzie strony (Czechy, Polska, Słowacja itd) oferują własne produkty...
Czyli np. My mamy np. modernizacje BM-21+ amunicje, wy Tatre
Nam potrzeba KWZT (np. na Tatrze - jak Mamut)
a Wam - modernizacja RM-70
itd...
Przecież w przypadku śmigłowców był problem z "wyjaśnieniem" producentom, że wojsko potrzebuje dużego śmigłowca - nie malego...
Cały przetarg się opóźnił - bo MON czekał i dawał jasno syngaly - zarówno SAC jak i AW - że nie interesuje nas S-70 ani AW 149 (odpowiedniki W3 Sokół), a odpowiedniki Mi 17
- S-92
- AW 101 (ew NH90)
SAC i AW zignorowalo MON - myśląc że sprzedadzą to co nam jest niepotrzebne.
(Słowem - potraktowali nas jak "afrykańskie państwo" - któremu sprzedaje się wszystko - tylko nie to czego potrzebują... )
Ale się nie udalo
H225M wygrał nie dlatego że jest najlepszy...
Był jedynym który spełniał wymagania - i to tyle....
Teraz SAC i AW są wielce oburzone...
W miediach burza - podsycana przez opozycje (wiadomo w tym roku są wybory)
Mam nadzieje że kontrakt podpiszą jeszcze przed wyborami...
Bo przetarg może zostac anulowany...
A to kolejne 2 lata straty...
Tak wieć Panowie - uważajcie, bo z śmigłowcami ktoś gra "nie fair"Skrýt celý příspěvekm164. S tymi radarmi sa to zacalo hybat... http://www.mosr.sk/34624-sk/vy... Pripravuje sa medzinarodny ...Zobrazit celý příspěvek
m164. S tymi radarmi sa to zacalo hybat...
http://www.mosr.sk/34624-sk/vy...
Pripravuje sa medzinarodny tender na 3D radary stredneho dosahu, v pocte 4ks.
Možnosť prezentácie využili firmy BATS (Belgicko), ThalesRaytheon System (Francúzsko-USA), IAI-ELTA System (Izrael), SAAB (Švédsko), Lockheed Martin (USA), Raytheon International, Inc. (USA), BAE Systems (Veľká Británia-USA) a INDRA (Španielsko). Uvidime ako to dopadne v realy....
Skoda, ze spolupraca v ramci V4 vobec nefunguje! Suhlasim s m164, ohladom Sikorskeho a jeho investicii v Polsku (Slovensko,....) Zatial nevysiel ziaden spolocny nakup,kazdy stat sa hra na vlastnom pieskovisku...Radary,modernizacia Mi-24,pozemna technika....
Slovensko vyzera, ze realne kupi 2x Alenia C-27J Spartan, 9x Sikorsky UH-60 Black Hawk, vyzera to na 4x 3D radar.... zacina sa menit pozemna technika zatial len lahka.Skrýt celý příspěvekCo se týká výběru vrtulníku EC-725 CARACAL, není to zas tak překvapivé. Když jsem pročítal články a diskuze na http://www.defence24.pl/,... docela jsem to čekal. Oni totiž řeší při ...Zobrazit celý příspěvek
Co se týká výběru vrtulníku EC-725 CARACAL, není to zas tak překvapivé. Když jsem pročítal články a diskuze na http://www.defence24.pl/,... docela jsem to čekal. Oni totiž řeší při výběru mimo jiné jednu věc, kterou my jako vnitrozemský stát nemusíme řešit, a tudíž naše povědomí o tomto problému není velké a to vhodnost nasazení na moři a kompletní vybavení pro tuto službu (což myslím není zrovna nejsilnější stránka Black Hawku). Mimochodem podle http://www.defence24.pl/... i Poláci uvažují v další fázi přezbrojování u bitevních vrtulníku o AH-1Z jako o jednom z možných kandidátů (důvodem je hlavně příznivější cena než u AH-64).Skrýt celý příspěvek
Josef Samozřejmě, by to mělo být tak ošetřené. Skokový nárůst by přinesl jen zmar. Ovšem technika AČR se dostala již k bodu, že pokud by chtěla ČR armádu modernizovat v čase aby ...Zobrazit celý příspěvek
Josef
Samozřejmě, by to mělo být tak ošetřené. Skokový nárůst by přinesl jen zmar. Ovšem technika AČR se dostala již k bodu, že pokud by chtěla ČR armádu modernizovat v čase aby neztratila schopnosti, tak výdaje se již blíží k skokovému nárůstu HDP. Důležité je jak zmiňujete vypsat správné požadavky a správně se rozhodnout. To je kapitola sama o sobě.Skrýt celý příspěvekTo semtam: paradoxně si nemyslím, že hlavním problémem AČR je nedostatek financí, ale legislativa, která nařizuje způsob jejich využití. Kdyby nám dali hned od zítra ony dvě ...Zobrazit celý příspěvek
To semtam: paradoxně si nemyslím, že hlavním problémem AČR je nedostatek financí, ale legislativa, která nařizuje způsob jejich využití. Kdyby nám dali hned od zítra ony dvě procenta HDP, stejně je dle dnešních platných zákonů nejsme schopni profinancovat.
Dnešní situace:
- nesmíte si říct co přesně chcete a tedy jen vysoutěžit jen nejnižší cenu
- musíte naspecifikovat parametry, které od zboží očekáváte a potom čekat, co z
toho vypadne
- specifikace nesmí být příliš konkrétní, poněvadž je potom diskriminační atd.
Nevím, jak to dělají Poláci, ale zatím tiše závidím. Uvidíme, jak se jim jejich záměry podaří realizovat.Skrýt celý příspěvekJediný kdo je agresivní v Polsku je jejich vláda, která blokuje jakékoliv česko-polské ekomické věci + média a tradiční Polská povaha, ktetá s nástupem nové generace podle mě se ...Zobrazit celý příspěvek
Jediný kdo je agresivní v Polsku je jejich vláda, která blokuje jakékoliv česko-polské ekomické věci + média a tradiční Polská povaha, ktetá s nástupem nové generace podle mě se trochu změní, snad k lepšímu. Jinak Poláci mají rádi Čechy víc než Češi Poláky, což je trochu paradox.
S těma investicemi do zbrojení proti náhlému výpadku z Ruska je skoro přehnané,. Za ty peníze by mohli mít infrastrukturu mnohem kvalitnější než v Německu, popřípadě jim stačí strašit jadernými hlavicemi, které zřejmě převezmou ve štafetě po Německu v rámci NATO. S případným útokem Ruska by stejně moc neudělali, možná o týden víc času by dostali a vzhledem k tomu jak funguje jejich BIS, kde byli skandály typu, že Polské výzvědné služby předávali informace o vojenské technice Rusku. tak by celkově ani Rusové ani neměli problém se vypořádat s protivníkem o kterém všechno vědí.
Z vojenské techniky mě zajímá hlavně jejich projekt tanku PL01, za rok má být hotovo a v 2018 ho mají sériově vyrábět. A zajímavý bude sledovat jak ten "neviditelný tank" jak ho popisují s keramicko aramidovým kompozitem bude konkurenčně schopný, už ta rychlost 90 km / h, kterou má mít je slušná + ten netradiční design a další a další věci.Skrýt celý příspěvekZ části souhlasím s Toti. S Poláky mám docela dost zkušeností. Samozřejmě záleží na člověku. Ale faktem je, že Poláci jsou až moc zaměřeni na historii, jaká je pro ně téměř svatá. ...Zobrazit celý příspěvek
Z části souhlasím s Toti. S Poláky mám docela dost zkušeností. Samozřejmě záleží na člověku. Ale faktem je, že Poláci jsou až moc zaměřeni na historii, jaká je pro ně téměř svatá. Odhadnout jejich celkovou mentalitu si netroufám, protože jak jsem si i všiml, je jiná od kraje. Třeba Slezsko tam se považují spíš za Slezany (Šlazáky) než za Poláky.
Polsko usiluje (staronově) o jakési "velmocenské" ambice. Pro nás to zatím neznamená nic. Ovšem jak víme, situace nebývá konstantní. Může se i stát, že mezinárodní situace dospěje k tomu, že Polsko bude mít lepší šance se prosazovat v evropském dění. Jak s tím naloží, bůh ví. My jakožto jeho sousedi pokud k tomu dojde zajisté nějakým způsobem pocítíme rostoucí vliv.
U Poláků se mi líbí jejich hrdost na armádu a to, že se nebojí (celospolečensky) do ní investovat. U nás by rozsáhlejší investice možná vyvolala nevoli obyvatelstva, protože stát utrácí peníze. I když toto je docela absurdní, protože únik financí na všem možném pomalu i nemožném, jako jsou třeba předražené zakázky, různé tunely, krádeže, atd. připraví stát o mnohé finanční prostředky a tohle občanům jaksi nevadí. Paradoxně, když nějaký politik vypustí nesprávné slovo, tak se dav houfuje, ale když se krade je ticho po pěšině.
Ale chci říci vlastně jen jedno. Pokud by ČR dala na armádu oněch doporučovaných 2% HDP. Tak se správným hospodaření (bez krádeží), by vytvořila akceschopnou armádu s jakou potencionální nepřítel musí počítat. Dále a v případě ČR velká potřeba, navazovat s armádou a celou společností "partnerské vztahy". Co mě tak napadá, armáda by mohla pořádat (regionálně) různé sportovní soutěže a jako doplněk ukázky techniky a případné ozkoušení střelby a dalších dovedností. Nemyslím tím dny NATO v Ostravě, kde je sice velká účast, ale jedná se o mezinárodní show. Mohla by i chodit po školách a dělat zajímavé předváděčky. Možností je spoustu a vlastně nic nákladného to není.Skrýt celý příspěvek1 - Bydlím kousek od hranic s Polskem a zrovna dobře se mi na to jejich zbrojeni nekouká. Znám je jako těžké frajery a slibotechny. Jsou to velcí nacionalisti co to dávají všem ...Zobrazit celý příspěvek
1 - Bydlím kousek od hranic s Polskem a zrovna dobře se mi na to jejich zbrojeni nekouká. Znám je jako těžké frajery a slibotechny. Jsou to velcí nacionalisti co to dávají všem rádi najevo a to dost agresivně. Rok 1919,1938,1968 to ukazují celkem jasně.
2 - Zbrojeni budou financovat dluhem a utahováním opasku . Myslím že naše cesta by to být neměla.
Myslím že pár příspěvků od jiných autorů to tu už párkrát rozebralo.Skrýt celý příspěvekSmlouva ještě podepsána není, takže je možné např. zrušení soutěže a vypsání podle upravených podmínek znovu. Sikorsky se nevzdá. Nicméně faktem je, že Polsko má velmi velkorysý ...Zobrazit celý příspěvek
Smlouva ještě podepsána není, takže je možné např. zrušení soutěže a vypsání podle upravených podmínek znovu. Sikorsky se nevzdá.
Nicméně faktem je, že Polsko má velmi velkorysý modernizační záměr.Skrýt celý příspěvekTo m164: Co se týče Blackhawků, tak je to možná i nakonec docela dobře, že nebudou vybrány. Nejsem úplně jejich nepřítel, ale podle mě vzhledem ke své velikosti (srovnatelné třeba ...Zobrazit celý příspěvek
To m164: Co se týče Blackhawků, tak je to možná i nakonec docela dobře, že nebudou vybrány. Nejsem úplně jejich nepřítel, ale podle mě vzhledem ke své velikosti (srovnatelné třeba s Caracalem) nenabízejí dostatečnou přepravní kapacitu jak do počtu lidí, tak nákladu. Ale nevím, je to na delší debatu…
Každopádně si myslím, že tam nákup Patriotů určitě hrál velkou roli, jelikož to takhle USA nebude tolik vadit.
Také se těším na polskou armádu roku 2025+ a souhlasím, že Polsko už bude důležitou regionální mocností (oni ani nemají ambice být mocností v širším smyslu - jejich vojenská doktrína je v zásadě postavená čistě na teritoriální obraně). Na druhou stranu, co si budeme povídat, je docela možné, že některé projekty možná nedopadnou podle plánu. Jsou to přece jen obrovské částky a ani větší státy by si s tím nemusely poradit. Tak jako tak si ale myslím, že polská armáda ujde velký kus cesty dopředu.
Je bohužel pravdou, že většina ostatních armád v regionu (ČR i SR nevyjímaje) je jen pro srandu králíkům (tím se nechci dotknout žádných vojáků, jelikož to není jejich chyba a věřím, že máme spoustu schopných a kvalitních lidí). Bohužel nejsem vůbec optimistický k budoucnosti - rétoricky a mediálně možná sice zbrojíme o 106, ale v praxi budou schopnosti nejspíše i nadále upadat.
Každopádně jsem rád, že tu ty Poláky máme. Jen je mi trochu líto, že je neustále podceňujeme a nějak se nad ně trochu povyšujeme. I diplomatické vztahy nejsou na takové úrovni, jaké by mohly (a měly) být.
Ještě detail k ponorkám - Poláci plánují nakoupit pouze 3, což není nějaké oslnivé množství (Španělé budou kupovat v podobnou dobu 4 stejné velikostní kategorie). Na druhou stranu do nich chtějí hodit Tomahawky.Skrýt celý příspěvekLeft - Sikorski to mal od začiatku nahnuté. Najskôr nestíhal pôvodný termín a sťažoval sa, že podmienky verejnej súťaže nie sú vyhovujúce. Poliaci im vyhoveli, predĺžili termín a ...Zobrazit celý příspěvek
Left - Sikorski to mal od začiatku nahnuté. Najskôr nestíhal pôvodný termín a sťažoval sa, že podmienky verejnej súťaže nie sú vyhovujúce. Poliaci im vyhoveli, predĺžili termín a opäť im umožnili sa zúčastniť. Ani to však očividne nebolo dosť, keďže nedokázali zaslať ani ten katalóg.
Prístup Sikorskeho v Poľsku mi príde veľmi divný. Ak by získali v Poľsku pôvodnú zákazku na 70 ks + 9 ks v SR + dodatok o možnom navýšení objednávky ako v PL, tak i v SR, jedná sa o poriadne peniaze, ktoré už nie sú zanedbateľné ani pre USA. Pritom mali pomerne slušnú šancu zákazku vyhrať.
Inak v Poľsku sa črtá ďalšia zaujímavá akvizícia. Urýchľujú program nových mínoloviek a rovnako je stále otvorená otázka nahradenia MiG29 a Su22 a ešte stále sa pohrávajú s myšlienkou 5.gen, i keď si osobne myslím, že až tak ďaleko nepôjdu. Vôľu majú, ale neverím, že na ne vyčlenia až tak veľa zdrojov. Tiež navyšujú počet Leopardov. Taká zaujímavosť - hrozilo, že Poliaci budú mať viac Leopardov než samotní Nemci a to nehovoriac o množstve ďalších tankov, ktoré majú v službe. Popritom posilňujú východné krídlo, kde navyšujú počty a posielajú nové delostrelectvo a Rosomáky, ktoré tiež modernizujú. Z dlhodobého hľadiska chcú na východ presunúť i niektoré základne, ktoré ešte stále "chránia" už neexistujúcu "západnú hranicu". Keď už spomínam delostrelectvo, v decembri odkúpili od Kórei licenciu na podvozok, na základe ktorého idú budovať 155mm AHS Kraby. Poliaci sa rozbiehajú ako odtrhnutý z reťaze. Tiež upravovali vojenskú službu i rezervy.
Do konca roku 2025, teda do ukončenia posledných hlavných akvizícií, bude mať Poľsko najschopnejšiu a najlepšie vybavenú pozemnú armádu v EÚ a na vode i vo vzduchu bude rovnocenným partnerom ostatným "veľkým" členom EÚ. Len neviem, či je to dobré, alebo smutné, vzhľadom na ekonomický i technologický potenciál ostatných Európskych členov NATO v porovnaní s Poľskom. Napríklad Briti chcú robiť škrty na ponorkách a niektorí dokonca volajú po úplnom zrušení jadrových, čo by defacto znamenalo koniec jadrových zbraní v UK, keďže tie sa opierajú práve o ponorky.
Som zvedavý, či OSSR aspoň kúpi tie vrtuľníky, nech už budú akékoľvek. O tom, že máme dlhodobé problémy s radarmi, radšej pomlčím.Skrýt celý příspěvekTo KOLT: Ano jen na vzdušné síly. Gripeny v tom logicky nejsou jelikož pronájem Gripenů vyjde za 6 let na 7,8 miliardy, které se opravdu nevejdou do 7,3 mld na letectvo... Tak ...Zobrazit celý příspěvek
To KOLT: Ano jen na vzdušné síly. Gripeny v tom logicky nejsou jelikož pronájem Gripenů vyjde za 6 let na 7,8 miliardy, které se opravdu nevejdou do 7,3 mld na letectvo...
Tak jako tak jsou to opravdu smutné peníze.
No, nové BVP...to bude určitě ještě taky zajímavé. Očekávám opět směšné počty. BTW o BVP mělo být rozhodnuto už v roce 2013.Skrýt celý příspěvekLeft: Mám dojem, že oněch 7.3 miliardy je pouze pro vzdušné síly a nejsou v tom Gripeny. Tím neříkám, že jsou to kdovíjaké peníze, ale BVP snad budeme pořizovat z jiné hromádky.
Left: Mám dojem, že oněch 7.3 miliardy je pouze pro vzdušné síly a nejsou v tom Gripeny. Tím neříkám, že jsou to kdovíjaké peníze, ale BVP snad budeme pořizovat z jiné hromádky.
Je to docela k pláči v kontrastu s dnešními titulky typu: "Obrana utratí za modernizaci miliardy", "Armáda chystá velké nákupy techniky"... U nás se přitom nakonec na nákupy ...Zobrazit celý příspěvek
Je to docela k pláči v kontrastu s dnešními titulky typu: "Obrana utratí za modernizaci miliardy", "Armáda chystá velké nákupy techniky"...
U nás se přitom nakonec na nákupy vyčlení 7,3 mld mezi lety 2015-2021. To znamená ročně něco málo přes 1 miliardu. V této částce je ale zahrnut nákup radarů, vrtulníků, modernizace letišť a mnoho dalších věcí. Média sice vytvořila dojem, že chystáme gigantické nákupy a že budeme zbrojit až na střechu, ale realita je úplný opak. Úpadek AČR bude pokračovat... Je tedy docela možné, že nakonec koupíme jen nějakých 12 lehkých militarizovaných vrtulníků bez výbavy. 7,3 miliardy za 6 let jsou opravdu drobné.
Vždyť je na samotné vrtulníky mají Poláci vyčleněných skoro 90 miliard. Na Patrioty dalších 182 mld. Jen tyto dva projekty mají celkovou hodnotu 272 mld, což jen tak pro porovnání je částka, kterou má AČR na nákupy na 34 let - od ponožek po helikoptéry. V Polsku jsou to jen 2 programy z dalších desítek…
Naše investice jsou opravdu plivnutím do moře.
K samotným programům:
Docela mě překvapuje, že to nakonec nejspíše budou Caracaly, vzhledem k tomu, že by se od Poláků očekávalo, že koupí vrtulníky od USA. Na druhou stranu, když už teď kupují Patrioty za 182mld, tak jim to asi odpustí.
Ještě dodám, že si Poláci u USA také dojednali, že do dodání Patriotů do Polska mohou Poláci Američany požádat a oni jim poskytnou do 48 hodin své Patrioty, které dnes mají v jiných evropských zemích.
To TECHNIC:
Pořídit Patrioty? My si tak stěží budeme moci dovolit jednu raketu z Patriotu...
BTW, říkám si, že se asi porozhlídnu, jak se dá získat polské občanství :(Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...