Systémy protivzdušné obrany Poprad pro polskou armádu

Vozidla Zubr systému PVO blízkého dosahu Poprad, větší foto / Ministerstvo obrany Polska

Polská armáda obdržela první systémy protivzdušné obrany (PVO) krátkého dosahu Poprad. Jedná se tak o další zásadní posílení PVO Polska v poslední době.

Hlavní prioritou polského ministerstva obrany je modernizace protiletadlové a protiraketové obrany na všech úrovních ‒ program Wisla řeší nákup raketových prostředků PVO středního dosahu (do 100 km), Narew raketových prostředků krátkého dosahu (do 25 km) a Poprad raketových prostředků velmi krátkého dosahu (do 5 km).

V rámci programu Wisla byla podepsána smlouva na nákup dvou baterií amerických systémů středního dosahu Patriot. Řešení pro program Narew nebylo ještě vybráno ‒ jednou ze zvažovaných zbraní je střela SkyCeptor (varianta izraelské střely Stunner systému PVO David´s Sling).

Smlouva na nákup systémů Poprad byla podepsána již v prosinci 2015. Varšava objednala celkem 77 kompletů PVO Poprad a dva předsériové kusy v hodnotě přes jednu miliardu polských zlotých (zhruba šest miliard Kč). Polská společnost PIT-RADWAR dodá celkem 36 kompletů do konce roku 2019 a zbytek pak do roku 2021.

Poprad spadá do kategorie velmi krátkého dosahu VSOHRAD (Very SHOrt-Range Air Defence) a tvoří nejspodnější patro PVO. Jedná se o systém instalovaný na vozidle AMZ Zubr 4×4, které nese rakety Grom či v budoucnu modernější Piorun. Poprad je určen k ochraně stacionárních i mobilních jednotek, včetně kolon vojenské techniky.

Vozidlo Zubr má hmotnost 12 000 kg, dokáže přepravovat náklad o hmotnosti 2000 kg a táhnout přívěs o hmotnost 1500 kg. Kabina poskytuje ochranu posádce před střelami ráže 12,7 mm. Obsluhu tvoří velitel-operátor zbraňového systému a řidič. Celý komplet je přepravitelný středními transportními letouny C-130 Hercules polské armády. K palbě jsou připraveny čtyři rakety Grom/Piorun a další čtyři náhradní střely jsou v kabině.

Poprad je schopen útočit na letouny, vrtulníky, střely s plochou dráhou letu, ale i na malé drony. Dosah infračerveně naváděných střel Grom se pohybuje do vzdálenosti 500 až 5500 m a letové výšky 10 m až 3500 m.

Polská armáda postupně získá 400 střel Piorun. Střely Piorun mají o něco delší dosah (mluví se o 6000 m) a především lepší systémy navedení na cíl. Podle polských médií se střely Piorun minimálně vyrovnají posledním verzím amerických střel Stinger nebo ruských Igla.


Představení kompletu Poprad

Podle slov velitele polské protivzdušné a protiraketové obrany brig. gen. Stefana Mordacze dosáhla první jednotka vybavená Poprady stavu počáteční operační způsobilosti (IOC). Nicméně k dosažení plné operační způsobilosti (FOC) bude potřeba integrace těchto systémů do širší sítě PVO a dodání dostatečného počtu raket.

Komplety Poprad jsou určeny pro pluky PVO pozemních sil. Další kusy získají brigády vybavené kolovými obrněnými transportéry Rosomak. Polský obranný průmysl rovněž představil koncept střel s dosahem 10-12 km, které by mohly být použity systémem Poprad v rámci budoucí modernizace.

V jedné baterii VSHORAD najdeme radar krátkého dosahu N-26 umístěný na vozidle Zubr, jedno velitelské (řízení palby) a spojovací vozidlo (Zubr) a čtyři vozidla se střelami Grom/Piorun. Do baterie je možné zapojit až šest samohybných kanónových prostředků protivzdušné obrany (ZSU-23-4MP "Biała", Hibneryt případně PZA Loara.

Náš severní soused vytrvale prezentuje odhodlání investovat do své obrany i nad rámec 2 % HDP stanovených NATO. Investice do modernizace všech složek polských ozbrojených sil se také vyznačují důrazem na zajištění, co největšího podílu polského obranného průmyslu na uzavíraných kontraktech. Nákup systémů Poprad je toho jasným důkazem, neboť je plně v režii polských společností ať už se jedná o vývoj, výrobu či následnou integraci do sítě PVO.  

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Zakázka století: Polsko kupuje systémy Patriot

Po mnoha letech vyjednávání Polsko podepsalo bez nadsázky nejvýznamnější (zejména z politického ...

Raketomety HIMARS pro polskou armádu: Varování pro AČR

Polské ministerstvo obrany změnilo podmínky programu Homar a přímo nakoupí americké raketomety ...

Další modernizované tanky Leopard 2PL pro polskou armádu

Polská armáda získá navíc dalších 14 vylepšených tanků Leopard 2PL. Dodatek v hodnotě 300 milionů ...

Modernizace polské armády: Raději cizí, než domácí

Podle komentáře Jakuba Palowského z Defence24 došlo v programech modernizace polské armády k výrazné ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • flanker.jirka
    11:35 09.09.2018

    Lukas: Každý systém, který používá k průzkumu aktivní průzkumná čidla, jejichž činnost lze detekovat musí počítat se SEAD útoky, bez rozdílu, zda jde o kategorii VSHORAD nebo SHORAD.
    Integrace do jednoho systému je nejlepší řešení, musíte brát v potaz hloubky umístnění jednotlivých systémů v sestavě vojsk. Protože pokud budete mít informaci od radaru několik desítek kilometrů od pozice VSHORAD, tak bude omezený průzkum proti nízkoletícím cílům.

  • Nesher
    11:29 09.09.2018

    Lukas
    AČR o instalaci RBS 70 NG na nějaký podvozek uvažuje, zřejmě na Titus, ale zatím to není priorita.
    Níže přikládám seznam nejdůležitějších modernizačních programů AČR, a to včetně základních technických parametrů, které armáda požaduje. Pod číslem 9 je tam uveden systém SHORAD.
    http://www.acr.army.cz/assets/...

  • Lukas
    11:14 09.09.2018

    Problem operacji SEAD/DEAD to problem systemów SHORAD...
    VSHORAD jest tylko uzupełnieniem...
    Dlatego ważny jest program NAREW i SAN

    Inna sprawa to to że po to idziemy w IBCS aby każdy radar był źródłem informacji dla każdego "efektora" (wyrzutni) w ten sposób nie da się przy pomocy jednego uderzenia "oślepić baterii...

    Inna rzecz że w PL baterie maja po dwa radary... (Czy to Patriot czy Poprad bateria to de facto dwie samodzielne "fire units" w 1 )

    Wnioski z ćwiczeń są proste - w konwencjonalnym starciu z przeciwnikiem dysponującym obrona przeciwlotniczą, śmigłowce mają operować nad własnymi wojskami...
    Przy okazji przyśpieszono prace nad współpraca śmigłowców z dronami i wydłużeniem zasięgu rakiet...


    Co do ACR macie RBS-70 - możecie je zainstalować na pojazdach - jak Finowie - iTO-05... (ASRAD-R)
    Przenośne MANPADy też się przydadzą - macie korzystny do ich użycia teren (duże różnice wysokości)
    Ale i tak najważniejsze są systemy SHORAD

  • flanker.jirka
    10:39 09.09.2018

    Lukas, Tecka: máte to pěkné, jen je nutné počítat, že je třeba si dát pozor na SEAD operace proti podpůrným radarům, bez celkové informace bude poprad spoléhat pouze na průzkum vedený operátory ručně.
    Možná výsledky z Victory Strike urychlí další akvizice Stand off munice pro letectva.
    Do budoucna rozhodně musíte mít větší dostřel a možnost působit i proti takovým cílům jako jsou pumy SDB (je to podobné jako RAM munice, ale střela s IR navedením to asi neuvidí) Radary jako Bystra a Sola mají potenciál k detekci RAM, tak jen doplnit o efektory.
    V tom AČR udělala, si myslím, dobře, že šla do RBS 70 a ne Avengeru. Jen si to musí umět dát na palebnou stanici.

  • Lukas
    15:43 08.09.2018

    PRO flanker.jirka - wycofały się - nie osiągając celu zadania... (Tak jak w realnej operacji - w Iraku )

    Jeśli chodzi o system wymiany danych i dowodzenia - tu nie ma problemu jest system "Łowcza", jest system "REGA" w ramach baterii i dywizjonu można tworzyć kombinowane zespoły (np. Poprad + przenośne MANPAD + ZU-23-2 albo inne + dowolny radar - oferowany przez PIT/RADWAR )

    Warto wspomnieć że Indonezja kupiła już "przodka" systemu Poprad - Cobra
    https://www.armyrecognition.co...

  • Tecka
    15:40 08.09.2018

    Trochę poslodziles jankesom (VSHORAD) ..ale maja takie klocki,ze mogą szybko poskładać coś extra i już to robią. Wracając do Poprad ,to jest naprawdę OK ,tylko ten efektor ..w przyszłości coś w granicach 10 km byłoby potrzebne, jak pisał Lukas
    Ps
    A propos. Amerykanie z dużym zainteresowaniem oglądali Poprad i Rak ..nie żeby zaraz mieli coś kupować ,to nie o to chodzi.. ;)

  • flanker.jirka
    13:00 08.09.2018

    Lukas: A co zbytek letadel, které se nepodařilo sestřelit, splninli svůj cíl?

  • flanker.jirka
    12:49 08.09.2018

    Proxy: radary k tomu mají, buď Sola a nebo Bystra, je to výroba Pitradwaru přímo v Polsku. Jeden z nich je vidět na videu v článku.
    Další integrace je otázkou datových spojení a chtění.

  • Lukas
    12:44 08.09.2018

    Ćwiczenia te choć na terenie PL i z udziałem naszych przeciwlotników były ćwiczeniami amerykańskimi.
    Amerykanie "weryfikowali" swoje koncepcje użycia śmigłowców w rajdach -> uderzeniach w odwody przeciwnika (czyli to co zakładano w ramach air-land-battle )

    Amerykanie po prostu korzystają z faktu że nowi członkowie NATO mają rosyjski sprzęt.

    Ćwiczenia, odbyły się przy wykorzystaniu symulatora MILES.
    Przeciwlotnicy z 4. pułku przeciwlotniczego mieli radar NUR-22.
    Generalnie w pierwszych scenariuszach Amerykanie tracili po 75% sił nie realizując zadania (przy stratach przeciwlotników = zero)

    Dopiero scenariusze "ograniczające" możliwości przeciwlotników sprawiły że przeciwlotnicy tracili wyrzutnie - ale nadal Amerykanie tracili ok. 40% sił (nie realizując zakładanych celów misji) co w praktyce oznaczało że aviation regiment po dwóch - trzech dniach działań przestałby istnieć...

    O ćwiczeniach sporo wiadomo gdyż były one jedną z przyczyn powstania bardzo obszernego raportu - krytyki koncepcji "rajdów śmigłowcowych" (innym przywołanym przykładem nieudany rajd na An-Nadżaf )

  • Proxy
    12:20 08.09.2018

    Samo o sobě to není žádný zázrak, ale z pohledu oddělených a spolupracujících prvků to má budoucnost. Samozřejmě, že těžký a kompletní CIWS systém je samostatnější a schopnější, ale pokud budou pracovat na radarové integraci, tak programovatelná munice může být na jiném vozidle. Větší dostřel nebo dostatečné navádění na C-RAM budou celkem nutné, ale je to lepší než nic…

  • flanker.jirka
    12:07 08.09.2018

    Lukas: Sosna vypadá dobře, ale to už jsou z principu navedení jiné střely.

  • flanker.jirka
    11:56 08.09.2018

    Lukas: to jsou pěkné výsledky, ale co bylo zdrojem průzkumu pro zjištění AH 64? Optika? Nebo přenos dat z jiného radaru? Jednalo se o plnohodnotné cvičení, ve smyslu EW, zda se protistrana dělala například SEAD proti přehledovým radarům?
    SA 6 a OSA AKM mají na rozdíl od Popradu výhodu v tom, že jejich dostřel je větší než dostřel zbraní AH 64. Tam už hrozí to, že se budete dívat jen na přilétající ATGM a na vrtulník nedostřelíte. IR stopa AGTM je malá, motor vyhoří za pár sekund a pak už hrozí, že se Grom nezacílí.

  • Lukas
    09:59 08.09.2018

    Tak, ale to nie jest takie proste...
    Zasięg rakiety przeciwlotniczej - zasięg "wykrycia" przez śmigłowce to nie wszystko.
    Przykład - seria ćwiczeń polskich przeciwlotników z Amerykanami - Victory Strike
    Nasi - na zmodernizowanych SA-6P (dodany pasywny kanał celowania ) wielokrotnie zniszczyli batalion AH-64 wsparty baterią M270 nawet w scenariuszu gdzie symulowano redukcje o 50% zasięgu wykrycia oraz rażenia systemów OSA-AKM (z uwagi na skuteczne oddziaływanie środków walki elektronicznej ).
    Wygrała właśnie taktyka (prowadzenie działań z zasadzki) i możliwość użycia pasywnego kanału obserwacji... (Przy strzelaniu trzeba było włączyć radar kierowania ogniem )
    I to mimo że przeciwlotnicy nie mieli nowoczesnych multispektralnych środków kamuflażu.

    Pomijam już to że Popard nie ma gorszych parametrów iż np M1097 Avenger czy Wiesel 2 Ozelot
    Oczywiście ja też wolałby aby to był system bardziej zbliżony do rosyjskiej Sosny czy SA-13 niż do Avengera...

    Ale dobre i to... Mam nadzieje że jednak będą prowadzone prace nad rakietą PK-6 i ostatecznie powstanie pełnowartościowy system VSHORAD dla wojsk lądowych.

  • flanker.jirka
    09:09 08.09.2018

    Lukas: maskování a možnost zůstat pasivní, díky absenci radaru má výhody i nevýhody, nevýhodou je rozhodně horší průzkum a to, že vám cíl proletí, protože nebudete mít radary blízko u sebe, tak se může vlivem vzdálenosti, nebo členitosti terénu, stát, že neuvidí cíl.
    Poprad má tak malý dosah, že bude vždy v těsném okolí s vojsky, které má bránit. A na tyto cíle bude letectvo protistrany působit pokud možno z odstupem, protože každý už ví, že vaše jednotky mají ve výzbroji Poprad. Budete muset mít dokonale zamaskovanou veškerou techniku nebo cíle, které má bránit, nejen samotný Poprad. (každý kdo bude vědět, že proti němu stojí armáda s PVO, se bude chovat, tak jako by útočil na chráněný objekt, tak že se budou snažit vést útok mimo dosah systémů VSHORAD)
    Loara možná připadá zastarale, ale má svůj vlastní zdroj informací, což nevylučuje i činnost, kdy zapnou až střelecký radar, aby se vyhnuli lokalizaci a základní informaci dostanou podobně jako Poprad od jinde umístněného radaru. Tak jako tak se bez radaru neobejde žádný systém, má-li být efektivní. Proto má AČR Revisor u RBS 70, u vás možná máte vyspělejší radar Sola. Nové radary mají dobré detekční schopnosti na malé předměty, které nemají IR stopu, tak bude efektivnější než IR naváděná střela, proto se stále prodlužuje dosah řízených střel, například takový Spike ER.
    ...samotné rakety jakého koliv způsobu navedení pro VSHORAD je vhodné doplnit o kanony, nebo naopak. Efektivita hybridních systémů je jiná, pokud použijete i lepší způsob navedení střel, jaký mají například RBS 70, BAMSE, Pantsir, Tunguska. Proti IR střelám jsou k dispozici stále více efektivnější prvky ochrany. Určitě jste se už někde potkal s popisem systémů jako je DIRCM z Izraele nebo L370-5 President S z Ruska.

    Pokud se budeme bavit o kanonech, tak budoucnost proti takovým cílům by mohla spočívat v použití jednoranného režimu střelby programovatelnou nebo po laseru vedenou municí, krásným příkladem je Orca 57 mm od BAE.
    Když zmiňujete Shilku, tak tam by se instalace manpadu nabízela, stále z toho lze udělat hybridní systém. Podobně to nabízí ruské KBM s Iglami.
    https://www.kbm.ru/en/producti...

    A na drony stačí klasická programovatelná munice a dávka pouze několika kusů munice.
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Lukas
    21:45 07.09.2018

    flanker.jirka - bardzo ważnym elementem takich systemów jak Popard są multispektralne systemy kamuflażu (jak polski Berberys czy Barracuda )

    One znacząco redukują zasiąg wykrycia takiej wyrzutni...

    Oczywiście ja tez wolałby aby zamiast rakiet MANPAD - lekkich, lecz o ograniczonym zasięgu były opracowane cięższe rakiety. Sam nie wiem dlaczego nie zrobiono tego już kilka lat temu (nie mówimy o jakimś super hi-tech tylko rakiecie o zasięgu powiedzmy 8-10 km )

    Ostatnio coś w tym temacie pracowano - PK-6 - rakieta która ma mieć kombinowany układ naprowadzania (laser + głowica IR )
    Ale raczej ma małe szanse, z uwagi na niskie wsparcie przez decydentów...

    PZA Loara? Moim zdaniem w tej formie to anachronizm...
    Owszem to działa, ale jest kosztowne (ciężki nośnik, dwa radary) i nie tak efektywne jak nowsze rozwiązania. Armata 35mm z MANTIS ma taką samą szybkostrzelność co dwa KDA . Donośność (zasięg) armaty jest za mały by bezpiecznie zwalczać śmigłowce...
    Amunicja programowana jest droga i w praktyce nie ma szans na powszechne stosowanie...

    Dużo ciekawsze byłoby zastosowanie wyłącznie optycznych systemów detekcji.
    Tak ma zmodernizowana Szyłka - ZSU-24-4MP - Biała.
    Biała nie ma radaru - wykrywa cel albo dzięki informacja z zewnątrz (wymiana danych w systemie Łowcza- Rega) , albo przy pomocy głowicy termalnej.
    Jest w pełni pasyna...

    Dodać do takiego układu lepsze działko (np. 40mm albo 57 ) i mamy SPAAG

  • flanker.jirka
    21:35 07.09.2018

    Pla-men: malé drony problém jsou, i nevyzbrojene mohou být efektivnim zdrojem informací, například jako průzkum pro dělostřelce.
    A i relativně malé už unesou hmotnost odpovídající ručnímu granátu. Zle zkušenosti s tím měli ruští ženisté při odminování Palmyry. Stěžovali si, že na ně odnikud padaji granáty.
    Drony jsou relativně tiché a tak není problém být i 300 metrů nad cílem a upustit granát. Na ztráty možná ne moc efektivní, ale psychika udělá své.

  • flanker.jirka
    21:29 07.09.2018

    RaSe: Poprad bude mít velice diskutabilní použití proti všem druhům cílů, které jsou v článku zmiňované. Vrtulníky budou v nejbližší budoucnosti mít aktivní prvky ochrany, k tomu delší dosah výzbroje, než dosah Hromu. Stíhací rovněž majinstand off munici, která nemusí mít dostatečnou IR stopu pro zachycení. Na ŘSPDL chybí průzkum a dosah v dálce, maximální uvedené jsou spíše teorii. Prostě dali manpad na auto.
    Oproti tomu Loara s programovatelnou munici je lepší řešení. Když dostane nový RL tak si ohlídá i střední velikost dronu.
    Není to žádná výhra, chybí tomu kanón.

  • Lukas
    20:41 07.09.2018

    Wracając jeszcze do kryptonimów i systemów przeciwlotniczych:

    Pilica - bateria zautomatyzowanych działek 23mm - ZU-232- "Jodek"
    Rega - system kierowania i dowodzenia dla plutonu i drużyn przeciwlotniczych...
    Raba - kryptonim wieży dla SPAAG - z 30mm działkiem wielolufowym (Gatling) i rakietami Grom (taki M163 VADS - tylko nowocześniejszy)
    San- następca systemów OSA-AKM (SA-6)
    Wisłoka - kryptonim THAADa (nie to nie jest żart - następca S-200 Vega)
    Amur - wieża - hybryda z wyrzutnią pociskow Grom/Piorun i Spike LR
    Brda - radar (pasmo C)

    Jak widać tych rzek jest sporo...

  • Czertik
    20:07 07.09.2018

    logik
    at se na to divas jak chces, tak zapad nas v 38 bez debat zradil.Byla spojenecka smlouva s francii ? Byla. Prodala nas ? Prodala. A to jestli sme meli jit do valky nebo ne, je vec druha.
    A ano, skutecen benes navrhoval, ze by se nemcum dal kus uzemi, ale i v tom nejvetsim ustupku slo o cca 1/4 uzemi o ktere sme nakonec prisly, navic bylo udelano tak aby to nijak nenarusilo hospodarstvi a provoz zeme, narozdil od mnichovu ktery byl naprosto likvidacni, nadherny prikla je preruseni casti trati ve slezku, ktere prakticky zrusilo zeleznicni spojeni ceskych a slovenskych zemi na severu.

    bejvoc
    No, budes se divit, ale byly to polaci kdo zacal valku proti rusum/sovetum v 1919 o ukrajinu, a ze si tam o ni bojovaly 2 roky.
    A proc ti nevadi odkrojeni polaky kus uzemi na slezku a slovensku, ale kdyz si rus sebere krym tak ti vadi ? Tobe jde o velikost ? Vidis, normalnimu cloveku by slo o princip.

    cernakus
    Ano, polaci mohly odevzdat koridor bez valky...ale kam by hitler s takovou bez boje dosel ? Nezapominej ze si ukradl v te dobe i memel od litvy.
    Ano mas pravdu, ze podminky pro polaky v 39 byly uplne jine nez pro cechy v 38, ale to proto, ze zapade uz lidem - i politikum - dochazelo, ze po vzniku protektoratu a poruseni mnichova hitlerovy cile sou uplne jine, nez jakymi je krmil v 38.
    A ne, co se tyka antropidu, tak o cili nerozhodavl benes, ale vojaci - moravec a spol.

    rase
    krasne shrnuto, v 38 prakticky vsichni precenovali silu nemecka a lufwaffe a skutecne predstava uplneho zniceni prahy jedinym naletem byla velmi rozsirena (i mezi nemci), a i to hralo velmi podstanou roli.

    A ted obecne
    Na zapade je velmi popularni teze o mnichovu ta, ze to bylo sice spatne, ale nutne, protoze to koupilo cas zapadu na zbrojeni. Ale tehne pohled ma 2 velmi podstatne chyby, jednak to nijak nezachranilo francii (karma je svina), a druhak pri mnichovu a naslednem vytvoreni protektoratu nemci ziskali vice zbrani nez dokazal zapad vyrobit. Cili ve vysledku byly na tom jeste hur.

  • Czertik
    19:46 07.09.2018

    rase
    Podle me je idealni mit kombinaci raket/kanonu na boj proti letajicim cilum, at uz dronum ci jinym letounum. Rusky pancir je krasny priklad moderniho vtelesneni te predstavy.
    a myslete si co chcete, ale nejvic sexy ze vsech systemu shorad me pripada tunguska.

  • Czertik
    19:39 07.09.2018

    lidi, lidi
    sorry za ot, ale "musim".
    Nez se tu zacnete do krve hadat a osocovat jednoho druhe z blbosti, skutecne si neco zjistete o te dobe, jak 38 tak i 68.

    k 38
    Budete se divit, ale skutecne branit se v 38 by bylo prakticky to nejhorsi co bychom mohli udelat, uvedomte si, ze jak francie, tak i britanie skutecne rikaly, ze pokud se budem branit tak "ceskoslovenko bude prohlaseno za agresora a potom s nim tak i nakladano". Takze nejen zadna pomoc proti nemcum, ale dokonce prinejmensim i ticha podpora nemcu vuci nam.
    To jak to vnimal anglicky/francouzky lid je UPLNE jedno, dlulezite je to, jak to jak to vnimaly jejich politici a ty se pohybovaly od uplne hruzy dalsi valky proti nemecku pres, dejte nemecku co chce, z ciziho krev netece, po podporu nemeckych kroku.
    A co se tyka smysleni lidu, krasne to dokazuje to, ze demonstrace na podporu ceska byly velmi ojdinele, kdezto demonstrace pro to, aby bylo predhozeno byly daleko castejsi.

    k 68
    branit se, by byl jeste vetsi nesmysl nez v 38, protze obrana csr by se absolutne nela o co oprit a navic, na ni bylo tazeno uplne ze vsech stran, vyjma rakouska. A ano, mohly sme udelat one symbolicky odpor ala madari 53..ale nechtel bych videt ty krvave nasledky, a verim tomu, ze by daleko krvavejsi nez byly pro madary, nejen kvuli tomu jak bylo nervozni ruske veleni, nemluve o tom, ze by to v ocich vsech komaru dalo punc legality o tom, ze potlacuji kontrarevoluci, misto neomluvitelne okupace, ktera ve vysledku zlomila komarum na zapade vaz. To ze dnes v eu se k moci dostali neomarxiste je k placi.

  • Lukas
    18:55 07.09.2018

    To może ja jeszcze raz wyjasnie skąd naza Poprad
    System "kryptonimów" w wojsku polskim

    systemy przeciwlotnicze - nazwy rzek
    Wisła - MRAD
    Narew - SHORAD
    Noteć - zautomatyzowana bateria działek 35mm
    Odra - radar TRS-15
    Gunica - radar pasywny
    Loara - SPAAG
    Biała - zmodernizowane ZSU-23-4
    Bystra - radar
    Soła - radar
    Sajna - radar
    Warta- radar dalekiego zasięgu

    oczywiście są wyjątki - które potwierdzają regułę
    GROM - PANPAD
    Liwiec - radar rozpoznania artyleryjskiego

    artyleria - skorupiaki
    Kryl - kołowa haubica 155
    Krab - gąsienicowa haubica 155
    Homar - prawdopodobnie M-142
    Langusta - zmodernizowane BM-21
    Rak - moździerz samobieżny

    broń palna - pierwiastki chemiczne
    Bor - karabin wyborowy 7,62x51 - 8,6 Laupa
    Tor - karabin wyborowy 12,7x99
    Beryl - wiadomo :-)
    Tantal - karabinek na amunicje 5,45 (polski nielicencyjny AK-74)
    Onyks - polski aks-74u

    Pallad - granatnik 40mm
    Glauberyt - minerał

    Niestety MSBS ma kryptonim GROT - a nie RADON - jak pierwotnie planowano - szkoda...

  • Scotty
    17:31 07.09.2018

    Jara
    Nejlíp vám odpověděli Čechoslováci kteří rozhodnuti bojovat nastoupili v roce 38 do armády. Těm šlo skutečně o všechno a přesto do toho chtěli jít.

  • Jura99
    17:24 07.09.2018

    Pla-men: vidíte jen černou a bílou, tedy obrana nebo kapitulace. Neberte jako platnou strategii strategický ústup ? (tedy ono známé že Beneš měl plán, aeroplán). Mohli jsme vést debatu v Sibiřském lágru, kdyby Spojenci neuspěli ale pro případ obrany je jisté, že bychom debatu mnozí nevedli zcela jistě vůbec, naše ztráty by byly klidně 30-50%. Prakticky neexistovalo riziko, že Spojenci neuspějí, Němci nikdy žádnou válku nevyhráli. Jestli má mít nějaký národ depresi z neúspěchů vlastních činů, tak jsou to oni, nikoliv my.

  • Tecka
    17:07 07.09.2018

    Dokładnie to konsorcjum Intelcan Technosystems, Eldis, GISS

  • Jara
    17:07 07.09.2018

    Scotty
    To se to mluví o boji, když v pohodičce u iPhonu a kafička prdíte do židle.....

  • Pla-men
    17:00 07.09.2018

    To, že to v 45 dopadlo dobře ještě neznamená, že to tak bude vždycky. Hitler byl jen 35 km od Moskvy. Takže jsme teď mohli vést na Sibiř v německém koncentráku debatu o tom , že jsme se tenkrát měli bránit.

  • Tecka
    16:59 07.09.2018

    Tak,zgadza się..i nie tylko dla lotniska w Warszawie ;)

  • Nesher
    16:50 07.09.2018

    Rase
    K tématu PVO AČR se dá konstatovat toto:
    VERA NG zatím nemáme, budou se dva či tři komplety kupovat. Zatím máme dva mobilní a jeden stacionární VERA S/M.
    VSHORAD se řeší via RBS 70, zatím jich máme 16 a dokonce roku MO deklarovalo podpis smlouvy na 16 dalších, tentokrát už RBS 70 NG.
    SHORAD je zatím řešen přes KUB, který má v Retii modernizované radary, verze SURN CZ. I přes své stáří (hlavně díky modernizaci a šikovnosti vojáků ze Strakonic) jsou v relativně dobrém stavu. Ostatně se s nimi pravidelně jezdí na střelby do Polska k Baltu. Ovšem účinnost už je více méně sporná. Proto by mělo v přštím roce dojít k výběru nového systému stylem kus za kus.
    Radary jsou vážně problém, v MADR od Elta přestávám věřit a nedivil bych se kdyby se soutěž opakovala a vyhrál Thales.
    Takže jediné jakž takž nové radary jsou stabilní radary v rámci systému NATINDAS, které platilo NATO, malé radary Revisor určené pro podporu RBS 70 a přistávací radary od české firmy Eldis určené pro letecké základny.
    Tecka jistě ocení informaci, že ty samé přistávací radary koupilo Polsko pro civilní použití, jeden je např. ve Varšavě na lotnisku Chopina :-)

  • Pla-men
    16:50 07.09.2018

    Jak říkám jde o to jestli za něco bojovat se všemi důsledky, nebo to vzdát se všemi důsledky. Jako v práci s blbým šéfem

  • Tecka
    16:42 07.09.2018

    Juhelak
    To co wypisujesz,potocznie nazywa się frazeologią...

  • logik
    16:40 07.09.2018
    Oblíbený příspěvek

    cernakus:
    Ne, nepopírám. Jen nečtu dějiny ze Sovětských učebnic.

    Viz např. projev Chamberlaina po Mnichovu, z kterého vcelku jasně vyplývá, co bylo motivem toho, proč VB v Mnichovu ustoupila.
    Chtěli prostě mír a měli naivní pocit, že když vyhoví Německu, tak mír zůstane. A přesně do tohodle pohledu spadají i veškeré předchozí kroky včetně "Rucimanovy" mise

    PS: byť osobně byly Rucimanovy názory poněkud inklinovali k Německem raženým rasovým teoriím, tak tyto názory nebyly odrazem Britské politiky, ale jeho soukromými názory

  • Scotty
    16:38 07.09.2018

    Jara
    Váš příspěvek je naprostá koncentrace přizdisráčství. Nejste příbuzný Beneše?

  • Jara
    16:31 07.09.2018

    Juhelak
    Krásně řečeno :))

  • Tecka
    16:30 07.09.2018

    Jura99
    Hahahaha ! Dobre,dziękuje ;)

  • logik
    16:30 07.09.2018

    Jara: A mohl by si prosím to Tvé černé na bílém citovat?
    (Něco takového nám totiž UK vzkázala pouze dle učebnic VUMLu)

  • juhelak
    16:28 07.09.2018

    nevím jestli nasazování systemů krátkeho dosahu na 4x4 je idealní. pro podporu čelních jednotek by museli být hodně blízko..tech 5km max je spis přání..tim autem by museli jezdit nekde max 2 km od čela. takže pomalu v dostřelu 30 mm kanonů..a tohle by nějakou třicítku asi nerozdýchalo.

    Neřešte minulost..to můžete brát tak že sice severní kamarád pilně zbrojí..ale zaše šulí jinde..tam smog a splodiny zabije ročně víc lidí než kolik by zemřelo v moderním konfliktu. Navíc v každem střetu jsme je zatím porazili. :)

  • Jara
    16:26 07.09.2018

    Děla se mi na blití..... to že nedodržení mnichovského “paktu” by znamenalo válku s UK a Francií jsme dostali černé na bílém o čem tady doprdele diskutujete????
    A děláte jako kdyby jsme vůbec nebojoval spousty našich statečných mužů padlo na všech frontách, to si uvědomte a nešlapte po jejich památce, k samotnému podstoupení Sudet a dále protektorátu, ono mezi hrdinstvím a šílenstvím je tenká hranice a případný nesmyslný boj v 38 také mohl znamenat obětovat, vše jak svou zem tak svoje rodiny... má někdo ze zdejších hrdinů rodinu? Obětoval by jí pro prázdné gesto? Poláci nepředvedli hrdinství, ale jen trapné šílenství....
    A jen my se bičujem za WW2 co Frantíci? Ty si utrhly daleko větší ostudu než my, nás se aspoň Hitler bál, Francouze jen ponížil a Britové? ty při spěšném opouštění Dunkirku vynechaly odpolední tea a bez masivní pomoci USA a faktu že je Hitler nepovažoval za podlidi,z jejich ostrova už pak někam dále na rybářských člunech plout nemuseli .....

  • Jura99
    16:25 07.09.2018

    Tecka: máte tedy v Polsku pouze řeky Visla, Narev a Poprad ? Dívám se na mapě, že řeka Poprad u vás teče asi celých 40km, to fakt asi není nejdůležitější řeka v Polsku. Proti tomu město Poprad je 10. největší slovenské město a citlivé je to tím, že nějakých 350 let patřilo Polsku. Asi byste nechtěli, abychom si třeba samohybnou houfnici nazvali Kladsko ?

  • Jura99
    16:16 07.09.2018

    Pla-men: proč by měl být pragmatik zbabělcem a pitomec hrdinou? V roce 38 bychom při obraně Němcům provedli velké škody a přišli o vlastní infrastrukturu státu a výzbroj. Stalo by se jen tolik, že Němci by se na rozpoutání WWII pěkně dlouho kvůli vyčerpání nezmohli, ale FR a VB by pro nás nehly ani prstem. Tedy okupace našeho území Německem s velmi dlouhou perspektivou dojít k osvobození (něco jako 40letá okupace rusákama).
    Hitler si troufnul do války už v roce 39 i proto, že u nás získal neporušené vybavení pro 40divizí, mraky munice a zdejší zbrojovky o kapacitě dalšího Porúří chrlily další munici a výzbroj. Ještě při napadení SSSR byla pětina nasazených německých tanků z ČKD a Škody, tedy už zastaralých strojů.

  • Tecka
    16:14 07.09.2018

    Jura99
    Główny i najważniejszy (jak dla nas) ,to program Wisła . Poprad , to dopływ Wisly (ten mniejszy) a Narew to dopływ większy.. tak sobie wymyślili w MON , i co ja mam Tobie teraz napisać? Ja Ciebie bardzo przepraszam,ze tak wyszło... mogli dać nazwę Dunajec ,ale to tez rzeka graniczna ;)

  • cernakus
    16:03 07.09.2018

    logik:

    Tím však popíráš veškeré ty politické kroky, které Británie dělala Československu před Mnichovem.

    Je třeba se odprostit od černobílého vidění situace, že VB byla dobro a Německo zlo. Ve skutečnosti byly zlem obě země a VB objektivně ještě větší než to Německo (pro nás ne, ale hnědky a černoty by mohli vyprávět a těch je sakra víc).

    Změnu postoje má na svědomí spíše Churchill, kterej byl taková zákeřná vražedná svině, že by se od něj Hitler mohl učit (ten měl alespoň nějaký smysl pro čest). A přestože to je "hrdina" Spojenců a tudíž i "náš", tak o nás mu šlo až v poslední řadě.

    No nic, jsme už silně off-topic, takže si dám pauzu.

  • Scotty
    15:58 07.09.2018

    Já souhlasím s generálem Pavlem v roce 68 by obrana byla nemožná . V roce 38 byla armáda roky připravována na válku s Německem. Organizace vojska, výzbroj a opevnění bylo určeno jen k tomuto cíli.
    Teď si vezměte situaci v roce 68. Armáda roky připravována k válce s NATO. Rozmístění vojska směřovalo výhradně k západní hranici. Armáda plná komunistů-potencionálních zrádců, to by bylo jednoznačně horší než Sudeťáci v ČSR. Navíc v 68 byla převaha útočníků o hodně drtivější než v roce 38.
    Navíc některé jednotky se v roce 68 alespoň symbolicky bránily. Například 7. výsadkový pluk v Holešově.

  • logik
    15:52 07.09.2018

    cernakus:
    VB by v takovém případě nestála ani za Německem, ani za ČR. Celej Mnichov je defakto o tom, že se VB+Francie nechtěli nechat zatáhnout do války - mj. proto, že věděli, že ještě nemají připravenou armádu (tu neměli koneckonců ani v 39) a Hitler je (maškarádou) přesvděčil, že on jo....

    No vyplatilo se jim to - Francii dobyly z nemalé části české tanky....

  • Pla-men
    15:51 07.09.2018

    Asi si musí každý sám v sobě ujasnit jestli je pragmatik (zbabělec), nebo pitomec (hrdina). Armáda jak v 38 tak 68 byla připravena bojovat. Nebo řekněme klást odpor. Což třeba u r 68 dokládá série článků na technetu. Politici se rozhodli jinak. Jestli dobře nebo špatně se už nedozvíme.A i když historii nezměníme, můžeme se z ní zkusit poučit.

  • Jura99
    15:50 07.09.2018

    Tecka: máte v Polsku jenom tři řeky, že si zrovna vyberete i tu která dává název města v sousedním státě ?

  • Tecka
    15:47 07.09.2018

    Rase
    Zegar tyka i czas leci... Szkoda,ze program Narew (czy jak go tam nazwać) nie jest V4, byłoby taniej ...możliwe,ze lepiej
    Jura99
    Nazwy systemów OPL są od rzek przepływających przez Polskę ..mamy Poprad ,Narew i Wisłę .. nie kombinuj !

  • cernakus
    15:33 07.09.2018

    Rase:

    to máš nejspíše pravdu, Hitler chtěl zcela zjevně revidovat Versailleský diktát salámovou metodou a Lebensraum řešit Dragem nach Ost zhruba o tři až pět let později, než to řešit musel kvůli rozpoutání WW2 Británií a Francií. Takže nakonec by chtěl i ty části Slezka.

    Jsem však přesvědčen, že Velká Británie by opravdu vojensky stála za Německem, kdybychom se Mnichovskému diktátu vzepřeli. Byla to zejména Británie a její politici, kteří skrze vyslance dobré vůle z jejich sněmovny lordů utvořili o ČSR obrázek rasistické slovanské svoloče, která těžce uzurpuje chudáky Sudetské Němce (a fakt je, že trochu pravdy na tom šprochu i bylo, dnes by nám to ani omylem neprošlo). Zejména díky nim byl pak Hitler tak odvážný ohledně požadavků (například vyvlastnění bez náhrady sudetských Čechů a státních podniků a nemovitostí).
    Je třeba si uvědomit, že pro většinu britské politiky vždy bylo je a bude Německý národ bližší, než nějací Slované, byť západní. Oni to jsou totiž, svým způsobem taky Germáni. Z jejich pohledu jsme byli ti špatní prostě my.

    Postavit se Mnichovu by mělo stejné důsledky, jako Finský vzdor Sovětským požadavkům. Za to, že Sověti dosáhli deklarovaných cílů (a to ještě po zimní válce omezili územní reparace oproti předválečným návrhům), zaplatili finové zajímavou cenu. Přes deset procent obyvatel mrtvých nebo zmrzačených a doslova utekli hrobníkovi z lopaty v 44 roce, kdy pro bílé Finy měl Stalin připravené Tatarské řešení, ale neměl čas se s nimi mazat kvůli nutnosti hnát Němce k Berlínu, aby mu Zápaďáci nevyfoukli kus naslibované Evropy. Přitom kdyby Sovětům vyhověli hned na začátku a ve WW2 si hráli na neutrály, tak by dosáhli lepších výsledků a bez těch mrtvých.

  • Jura99
    15:24 07.09.2018

    Poprad. Co mi to připomíná? Není to náhodou město na Slovensku, shodou okolností v minulosti asi 300let náležející Polsku? Je to jen náhoda nebo souvislost ?

    K té historii co tu rozebíráte. Polsko v letech 38/39 naopak fatálně selhalo a nemá být na co hrdé. V roce 1938 se podílelo na parcelaci potenciálního spojence (ČSR)a o rok později i přes hrdé machrování, že Němce porazí, je nepřítel smázl za měsíc. Přitom co do počtu obyvatel a velikosti území zdaleka nebyli bez šance na obranu. Následně ztratili pětinu (!) obyvatel a země utrpěla strašné škody. Při spojení PL-ČSR v roce 38 by Němec dostal těžce na frak, stačí se podívat na tehdejší mapu, Berlín v kleštích, prostě pro Němce konec.

    Luky má samozřejmě pravdu, bůhvíproč přebíráme argumentaci a rétoriku nepřítele, Němci stále tvrdili, že Češi nikdy nebojovali, nyní Rusáci lžou, že jsme bojovali naposledy v roce 1621. Naopak můžeme být hrdí na cit pro věc, víme jak přežít, kdy bojovat a kdy uhnout už od středověku. Na tom není u národa naší velikosti nic špatného.

    Rase: naše legie na magistrále samozřejmě žádnou zaznamenáníhodnou pomoc spojenců nedostaly. Od Čeljabinsku po Vladivostok (7500km) si prorazili cestu sami a větší část této trasy drželi rok či dva. Měli vlastní dílny, zbrojovky a další služby, obvykle ve vagonech, ale i v obsazených městech. "Pomáhali" jim pouze vojska bílých, tedy Kolčak a další atamani, kteří se v metodách nelišili od bolševiků a byli spíš na obtíž. Japonci a spol. hráli roli až v okolí Vladivostoku.

    gen. Pavel má samozřejmě pravdu. Rusáci by za rok 68 zasloužili co by se do nich vešlo, ale kdo to měl udělat ? ČSLA ? To by byla sebevražda a zničení infrastruktury na sto let a nejspíš občanská válka. Takto jsme je zkušeně vykývali za nějakých 20let. Část lidí přišla o svá nejlepší léta, ale nepřišli o život. Myslíte, že Maďaři jsou teď lepší národ, když prošli bojem v 1956 ? To asi těžko.

  • Rase
    15:16 07.09.2018
    Oblíbený příspěvek

    cernakus:
    Hitlerovi šlo i o německou menšinu v Západním polsku, přeci jen o tuto část Slezska mezi sebou bojovali už po WW1 (byť to nebyla otevřená válka, ale spíš bojůvky mezi Freikorpsem a poláky). Propaganda tam byla podobně aktivní jako když "zlí Pepíci zabíjejí těhotné němky", příběhy náckové vymýšlet uměli. Jinak v podstatě souhlasím.
    ps. v roce 1938 nikdo pořádně nevěděl, jak na tom je Wehrmacht a Luftwaffe - papírově se tak zdály být opravdu neskutečnou silou, byť realita byla jinde. Hrozbu vybombardování prahy a vyhlazení čechů nemůžeme brát z dnešního pohledu, kdy víme, že k tomu nedošlo a to i kdyby němci chtěli. Beneš počítal s nejhorším a nejde se mu divit

    Tecka:
    pokud jde o radary, tak tady už AČR něco koupí (snad brzo) a myslím že se nedávno měly koupit i nějaké ty komplet Věra NG - s dlouhým stožárem od němců. AČR hlavně nemá protiletecké komplety - rakety a už vůbec ne kanóny. Pokud pomineme RBS odpalované ze stojanu, tak nemáme nic. KUB už je za hranicí životnosti

Stránka 1 z 2