T-Bird: Americko-bulharské bitevní letadlo

-
26. 6. 2017
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Na výstavě Paris Air Show 2017 bulharská firma LASE (Light Armed Surveillance Engineering) představila lehké patrolovací a protipovstalecké letadlo T-Bird. Letoun využívá jako platformu americký turbovrtulový stroj Thrush T510G a unikátním způsobem kombinuje východní i západní technologie.
Letoun T-Bird je příspěvkem Bulharska do stále populárnější kategorie turbovrtulových bitevníků, které jsou postaveny na platformě původně zemědělských letadel. Podobné stroje jsou ideální například k ochraně hranic, sledování zájmové oblastí (díky nízké rychlosti a dlouhé výdrži ve vzduchu) nebo pro konflikty nízké intenzity - např. protipovstalecký boj, boj proti terorismu, pašerákům drog, atd.
Výhodou turbovrtulových bitevníků jsou jejich minimální pořizovací a provozní náklady (oproti proudovým letadlům), velká nosnost a odolnost, schopnost operovat z polních letišť a minimální nároky na provozní zázemí. O podobná letadla tak neprojevují zájem jen chudší státy, ale také například americké letectvo.
Bulharský dvousedadlový T-Bird využívá drak amerického letadla Trush T510G. Díky americké platformě T-Bird dokáže ve vzduchu zůstat až 14 h nebo přeletět maximální vzdálenost 1287 km (při rychlosti 217 km/h ve výšce 2300 m). S maximálním bojovým nákladem 1450 kg dokáže zůstat v místě nasazení 4 až 5 h. Cestovní rychlost T-Bird je 250 km/h a maximální 300 km/h.
Oproti zemědělskému stroji Trush T510G bulharský bitevník získal kevlarové pancéřování motoru a prostoru posádky, zesílené palivové nádrže, protipožární systém, průhledový HUD displej a digitální avioniku přízpůsobenou pro brýle pro noční vidění. Podle reklamních materiálů firmy LASE pancéřování poskytuje ochranu proti puškovým střelám ráže 7,62×39 mm (AK-47) vypálené ze vzdálenosti 200 m.
Pilotní kabina T-Bird; větší foto / LASE
Na poli bitevních turbovrtulových letadel T-Bird soupeří s několika typy - např. Iomax Archangel, L3 Longsword nebo Super Tucano. Oproti jmenovaným, a především typu Super Tucano, T-Bird vyniká mnohem nižšími pořizovacími náklady a především jedním unikátem - schopnosti použít sovětskou leteckou výzbroj.
To bude jistě velmi zajímavá přednost především pro státy Afriky, Středního východu a Střední Asie, které si nemohou pořídit drahou západní výzbroj (ať už z finančního nebo politického hlediska) a přitom mají velké zásoby sovětské letecké munice. Především pro neustále probíhající konflikty v Africe se bitevník T-Bird jeví jako ideální vojenský nástroj - ostatně podle vyjádření zástupců firmy LASA se již pro T-Bird našel první zákazník.
Na výstavě Paris Air Show 2017 firma LASE představila T-Bird s bloky UB-16 a UB-32 pro neřízené rakety S-5 ráže 57 mm a kontejnery UPK-23-250 s dvojicí automatických kanónů GŠ-23 ráže 23 mm. Letoun může použít i další sovětskou leteckou výzbroj, jako jsou například neřízené rakety S-8 ráže 80 mm nebo nejrůznější letecké bomby. Celkově letoun nabízí šest závěsných bodů pro výzbroj.
T-Bird s maketami výzbroje (kontejner s dvojicí kanónů GŠ-23 a bloky neřízených raket ráže 57 mm) na výstavě Paris Air Show 2017. Makety vznikly na 3D tiskárně; větší foto / LASE
T-Bird, díky možnosti použití sovětské výzbroje, bude lákavým produktem pro stávající uživatele letadel Su-22, Mig-29, JF-17, F-7 nebo vrtulníků Mi-24/35 a Mi-8.
Hlavním senzorem letadla T-Bird je průzkumný, sledovací, zpravodajský a zaměřovací kontejner TR-POD od rakouské firmy Airborne Technologies umístěný v aerodynamickém pouzdru pod nosem letadla. Informace z kontejneru jsou přenášeny na klasické i průhledové displeje v pilotní kabině.
TR-POD využívá elektro-optické a infračervené stabilizované senzory, systémy pro vedení signálového zpravodajství (COMINT / SIGINT), datalink umožňující přenos dat mezi letounem a jednotkami na zemi. TR-POD rovněž dokáže navádět přesné zbraně vzduch-země.
Zdroj: Defence24
Související články
Bell Helicopter pokračuje ve vývoji vrtulníků budoucnosti
Bell Helicopter, dceřiná společnost konsorcia Textron Inc. (NYSE: TXT), představila svou vizi ...
-
09.06.2017
-
3 komentářů
-
Tisková zpráva
Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030
Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost ...
-
14.06.2017
-
14 komentářů
-
Michael Myklín
Bojové drony LCAAT: Strážci stíhaček F-35 Lightning II
Americké letectvo v rámci programu LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology) vyvíjí bojový ...
-
20.06.2017
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti
Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business ...
-
22.06.2017
-
260 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Asi chápu kam to míří, zastane za vrtulník při mnohem nižších nákladech a hlavně nebude vyžadovat údržbu. Využití sovětských raket je pro tvůrce skvělý krok. Nadruhou stranu, povstalci a rebelové běžně mají těžké kulomety a protiletadlové kanony. Už náboje kolem .50 cal by tenhle ptáček těžce nesl. O ZPU a ZU-23 nemluvě. Přitom to podle videí vypadá, že těžký kulomet je na každé druhé Toyotě.
Chápu válku o náklady, ale nechtěl bych letět nad povstalci s ničím pomalejším než L-39. Alca už je drahá, Albatrosu by pár závěsníků navíc slušelo.Na začátek technická: kontejner UPK-23-250 neobsahuje dvojici, nýbrž jen jeden kanon GŠ-23. Takovouhle hrubou chybu bych nečekal, a na chybu v překladu se to nedá hodit (ve zdroji je to správně).
demagog: stále se tu v diskuzích pomíjí jedna důležitá vlastnost techniky, a tou je cenová dostupnost. K čemu vám je super éro, které místní povstalci nemají jak ohrozit, když si ho nemůžete pořídit (a to pomíjím, že v těch státech občas ani nejsou piloti a pozemní personál, kteří by zvládli pilotáž a údržbu).
A to že vás občas trefí nějaké ZPU nebo ZU, s tím se holt nedá nic dělat, k válce ztráty jaksi patří. Většina zákazníků v africe nějakou mrtvolu tu či támhle moc neřeší a o veřejné mínění se tam taky tak moc starat nemusí.zas tu z toho nedělejme vědu. Tyto letouny jsou zde od počátku a jsou vlastně zakladately letadel COIN. Jsou určeny proti povstalcům, s tím že dokáží sejmout i něco trošku vyspělejšího. Proti regulérní armádě jsou už bezzubá.
Ostatně on ani ten Scorpio není nic víc, než to co byl Atlas Impala (MB-326), AT-37, Hawk 200, L-159 atd. Vždyť i to M346 teď představilo verzi a lá L-159/Hawk 200.Aby si ovšem podobné vychytávky nenechali montovat drogový baroni do svých letadel... A ještě víc bych se bál využití takovýchto strojů různými soukromými armádami v Africe. Na "práškování" sousedního etnika ideální :-( Zvlášť, když výzbroj typu S-5 se v tamních podmínkách bude asi shánět o poznání snadněji než Hydry. Njn, pokrok nezastavíš :-/
Matesaax: Myslim ze tento stroj sa prave snazi cielit na trh kde by sa ani vrtulnik nevyplatil. Podla tej vyzbroje na fotke sa totiz nejedna o ekvivalent nejakej MD-500 ale skor Mi-8. Myslim ze na praskovanie kokainovej plantaze nikde v Bogote je to idealne ale vela ich asi nepredaju.
Mě osobně přijde,že o tuhle kategorii letadel reálně nikdo nestojí,jen výrobci se snaží vzbudit pocit,že jde o nějaký trhák.Stejné úkoly v pohodě zastanou víceúčelové vrtulníky a nahrazovat něčím podobným letouny jako Su-22 či Mig-29 je směšné.Ostatně nedělám si valné iluze ani o bitevních variantách Super Tucana či jeho americké konkurenci.
Mezi všemi projekty lehkých bitevníků vidím jako jediný nadějný americký Scorpion.No myslim, ze Tucano a T-Bird su dva neporovnatelne stroje. A to asi vo vsetkych parametroch. Tiez predstava, ze niekto urobi 14 hodinovy let v T Birde ja absolutne nerealna. V zasade nemam nic proti tymto ozbrojenym "Cmelakom", no myslim, ze ak sa nejaka armada NATO rozhodne ist do turbovrtuloveho bitevnika, malo by to zacinat niekde od Tucana vyssie.
Zminit v jednom clanku Mig-29 a T-Bird vyzaduje velkou davku kuraze. Za sebe s temi rychlostnimy parametry muze zastat praci vrtulniku, mozna, vzdyt i to super tucano s max. rychlosti letu temer 600kmph je vedle T-Birdu az neuveritelny rychlik.
Je to ale zvlastni doba, na jednu stranu tu mame supermoderni zbranove systemy ala F-35, T-50, railguny a dalsi, a na stranu druhou si je muze dovolit stale min a min statu coz otvira trh navratu o X dekad zpet, k technice davno prezite (ale levne).