Tak přísaháme!

Foto: Slavnostní přísaha nových vojáků 28. října 2014. / Hana Zelená
Slavnostní přísaha nových vojáků 28. října 2014. / Hana Zelená

Státní svátek 28. října 2014: Na Hradčanském náměstí v Praze se v poledne schyluje ke složení slavnostní přísahy 272 nových studentů Univerzity obrany a 192 nových příslušníků Armády České republiky, kteří právě dokončili základní výcvik u Velitelství výcviku - Vojenské akademie ve Vyškově.

Studenti přijíždějí do Prahy čtyři týdny poté, kdy i oni završili osmitýdenní výcvik ve Vyškově. Jeho dokončení podmiňovalo začátek studia a zdaleka ne všichni uchazeči byli úspěšní. Na Hradčanském náměstí letos nestál nikdo, kdo nasbíral šest trestných bodů, neudělal fázové testy, nesplnil alespoň výstupní fyzické testy. Ministr obrany později nastoupené vojáky upozorňuje, že armáda potřebuje "nejlepší z nejlepších".

Potřebujeme nejlepší z nejlepších. / Hana Zelená

Jeho a prezidentovu projevu předchází seřazení jednotlivých čet. Poté zazní husitský chorál "Kdož sú boží bojovníci", za jehož tónů je přinesena standarta a k nastoupeným jednotkám se přidává Hradní stráž.

Nástup hradní stráže. / Hana Zelená

Přísahou byl pověřen zástupce rektora Univerzity obrany plukovník generálního štábu Milan Marek, který během ceremoniálu představí vojáky přicházejícímu prezidentovi Miloši Zemanovi v doprovodu ministra obrany Martina Stropnického. Ti poté, co pozdraví nastoupené vojáky, přednesou na pódiu svoje projevy. 

  Prezident Zeman je velkým zastáncem vojáků a armády. / Hana Zelená

Prezident připomíná odkaz legií, jejich touhu po státnosti a podtrhuje význam národní armády, přičemž ostře odmítá přirovnání jejich vojáků k žoldákům. Ministr obrany upozorňuje na nebezpečí terorismu ve světě s tím, že nelze očekávat, že nás jeho důsledky minou.  

Náčelník generálního štábu armády Petr Pavel. / Hana Zelená

Velitel přísahy Marek těsně před samotným aktem přísahy připomíná vojákům absolutnost jejich závazku - souhlas nasadit v případě potřeby i svůj život - a apeluje na ně, aby tuto skutečnost měli na paměti každý den své vojenské služby. 

Vojáci jsou připraveni přednést přísahu... / Hana Zelená

Poté je přednesen text přísahy, s jejímž obsahem se vojáci seznámili a byli povinni se ho naučit už během výcviku. Podstatné ale je, že je jim její význam zřejmý i ve smyslu, že složením přísahy je morální závazkem a současně zákonem.

... ve které slibují nasadit i svůj život k obraně vlasti. / Hana Zelená

Je na každém jednotlivém vojákovi, jak se s obsahem přísahy ztotožní a nakolik ji bude přenášet do výkonu své vojenské služby. Nicméně právě ti, kteří v den státního svátku přísahu složili, svůj úmysl vstoupit do armády stvrdili už v červenci.

Tak přísaháme! / Hana Zelená

Stalo se tak během dnů, kdy přišla zpráva o pěti padlých vojácích v na misi v Afghánistánu. I jejich památka byla během státnických projevů připomenuta.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

České Centrum leteckého výcviku v Pardubicích

Vzdušné síly Armády České republiky pro výcvik svých pilotů využívají Centrum leteckého výcviku ...

Operace Moonrider prošla zkouškou CAX

Centrum simulačních a trenažérových technologií (CSSTT) se stalo v Brně místem, kde se v minulém ...

Vznik Československa: Přísaha vojáka dnes a před 100 lety

Dnes, v den státního svátku, budou za přítomnosti prezidenta republiky Miloše Zemana, ministra ...

NÁZOR: Problém Evropy - Islám

Tento příspěvek vznikl jako reakce na článek sociologa Stanislava Bilera "Až nás zničí islám". Cílem ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • mattea
    12:10 10.11.2014

    otecko:
    v souvislosti s počtem vojáků v náboru jsem si vzpomněl na tento článek:
    http://www.onwar.eu/2014/05/31...
    Je delší, ale podle mně stojí za to ho přečíst celý.

  • otecko
    19:07 02.11.2014

    Děkuji, Paní Autorko,... jsem rád, že ty čísla jsou tedy+- stejné. Už jsem si myslel, že rekurti Výškov nedávají ve velkém, což by byla tragédie.

  • Autorka
    18:36 02.11.2014

    ad Otecko:

    Bylo jich tam skoro 500, z toho:

    Studentů UNOB přijelo na přísahu 272 (netuším, jestli některý další neonemocněl apod.), výcvik ji k 1.8. začalo ve Vyškově asi 318 - toto číslo nevím přesně.
    Každopádně: studenti UNOB jsou přijímáni podmínečně, zdárné dokončení 8 týdenního výcviku, splnění všech znalostních a praktických testů je podmínkou dalšího studia. Po 8 týdnech se vrací do Brna na školu a 28.10. přísahají.
    současně jim končí tříměsčíní zkušební lhůta, která běžela od 1.8. od jejich nástupu do armády.

    Dalších 192 zúčastněných profesionálních vojáků, kteří přísahali, jsou cca v polovině vyškovského výcviku. Tito vojáci měli v nastoupených četách různé barety, noví studenti UNOB měli všichni barety pozemních vojsk (případná změna specializace přijde později).

  • otecko
    18:18 02.11.2014

    Nebylo těch nováčků letos nějak málo?? Loni 253, letos 192... předloni dokonce 445 vojáků, číslo dost klesá, čím to?

  • Staršij seržant
    12:06 02.11.2014

    Vážený pane Grohmanne,

    dobře, omluvám se.
    A chci Vás uvěřit v tom, že není mim cílem vyhrocovat, provokovat, a "pokaždé" převádět diskuse na UA konflikt. Určitě Jste sám toho všiml - "nejsem" , "nerýpám" v každém článku, ne?

    moje dnešní příspěvky byli jenom reakcemi na některé diskutéry a Autorku, a opravdu je těžko ubránit se určitým přirovnáním.

    A chtěl by také vysvětlit svou účast v diskusí na AN.
    Jsem byl dlouhodobým "tichým" čtenářem AN, do majdanu....
    A jelikož, podlé mého, OSOBNÍHO, názorů, AN už dávno přestal bit čistě "technickým", Apolitickým, tak nemohl jsem zůstat v klidů .

    Prosím, berte to jen jako konstruktivní kritiků.

    k tématu článku jsem vyjádřil pozitivně, k AČR , ČR mám velice kladný vztah.
    Ale mně, "ruskému špionů", navíc bývalému vojáků Sovětské Armády, to stejně zde nikdo neuvěří. A proto, aspoň lidský, nedivte se mim, ano občas přehnaně emotivním, komentářům.

  • Jan Grohmann
    11:25 02.11.2014

    Pane Staršij seržant, zbytečně tady to téma nevyhrocujte. Vaše náměty jsem zaznamenali a děkujeme za něj. Pokud nemáte potřebu mluvit o obsahu článku, tedy slavnostní přísaze vojáků, a máte zájem otočit téma na Ukrajinu případně tady provokovat slovem "likvidace", raději zde již nepřispívejte. Autorka článku myslím vystětlila vše velmi jasně a zřetelně. Děkuji.

  • Autorka
    09:22 02.11.2014

    Pojem "ústavní likvidace" je oxymóron proto, že Ústava, nejen ta naše a v žádné civilizované zemi, slovo likvidace neobsahuje, ničí likvidaci neumožňuje, ale naopak - v Ústavě jsou zahrnuty zákony, u nás LZPS, která je zapovídá.

    Můžeme se pochopitelně bavit o odvolatelnosti politiků, ale pak bychom měli tento pojem používat. A vzít na vědomí, že toto lze také jen ústavní cestou. Útok na její principy se kvalifikuje jako pokus o státní převrat a ten je trestný, už ve stádiu přípravy.
    Takže by se měl mít na pozoru každý, kdo by kdekoli něco takového zvažoval a zveřejňoval.

    A jinak, po Listopadu 1989 kdosi řekl, že revoluce je buď sametová nebo revoluce. Revoluční byl bezesporu pátek 17. listopadu 1989, kdy k násilí došlo. Další dny, byť provázené demonstracemi, byly vyjádřením protestu a posléze došlo k předání moci. Náš rok 1989 je tudíž co názvu revoluce sporný. Na Majdanu ale došlo k násilí na obou stranách, tam se o revoluci bezesporu jednalo.

  • Staršij seržant
    19:16 01.11.2014

    To Autorka

    P. S. Chtěl by ještě přidat, už přímo Vám. Předem, přísahám, to co řeknu dál, neberte jako rýpání, prosím !!!

    osobně, nemůžu souhlasit s Vámi ohledně Vaše představy o "živých mrtvolách".

    o jedné takové "mrtvole" už mluvili někteří diskutující, na což jsem musel reagovat, a Vy také, ne? Ne znamená to, že pro některé osoby " ústavní likvidace" je normální věci? Je to normální?
    a další "mrtvola" vylezlá ne tak dávno, ne moc daleko- "mírumilovná revoluce" a "ústavní likvidace" na majdanu.

    mýlím se?

  • Staršij seržant
    18:22 01.11.2014

    To Autorka

    Děkuji za odpověď!

    Jenom, můj příspěvek byl adresován ne Vám, a redakce AN.
    Berte to JENOM, jako další námět ke článku.
    O "morálním postojí" - myslil jsem to tak, že promluvit otevřeně o rolí, osobním pohledů představitelé bezpečnostních složek v případě vnitrostátních nepokojů.
    Má jednotlivec přemýšlet - musím splnit rozkaz, nebo ne, co když rozkaz není správný, a "mírumilovné demonstrující s Molotovými" opravdu demonstrují , nebo "likvidují" za SPRAVNU věc?
    Něco v tom smyslů....

    Co se týče vojáků - naprosto s Vámi souhlasím! Jsem voják v záloze, a nesnáším rýpání do armády, atd.

  • Autorka
    18:00 01.11.2014

    Nejsem admin, jen spolupracovník redakce, ale "mírumilovné revoluce" a "ústavní likvidace státní úředníkůů je oxymóron, tedy protimluv - něco jako "živá mrtvola".

    Připravenosti armády se pokud vím tento magazín opakovaně věnuje, ale analyzovat jednotlivce nám nepřísluší. Jednak s nimi nejsme v kontaktu a jednak je psychoanalýza občanů,tedy i vojáků, věc lékařského tajemství. Psychická odolnost příslušníků armády je sledována od počátku jejich kariéry.

    Úloze armády jsem se věnovala v několika článcích, odkaz na je v mém příspěvku níže. U něj pak najdete linky na další články tohoto typu.

    Technickým záležtiostem se věnují jiní autoři, ale jistě zde najdete mnoho materiálu, které na toto téma byly v AN publikovány.

  • Staršij seržant
    17:49 01.11.2014

    To Admin

    Co myslíte, není na čase udělat článek o problémech případných vnitrostátních nepokojích, jako "mírumilovné revoluce", nebo "ústavní likvidace státních úředníků" ?
    Rozebrat role, postoj armády, bezpečnostních složek, policie v nepokojích?
    Provést analýzu připravenosti - taktika, výzbroj, výstroj, "anti-Molotova" záštita?
    Morální postoje jednotlivců - vojáků, policistů v případě nepokojů?
    Plus k tomu problémy přistěhovalců.

    co Vy na to?

  • Autorka
    17:42 01.11.2014

    Prosím diskutéry, aby se u článku, který je věnován mladým mužům a ženám přísahajícím věrnost vlasti, zdrželi jak napadání vojáků, tak hlavy státu.

    Prezident je představitel moci výkonné, není monarcha, jeho moc není absolutní, ale kontrolovaná zákonodárnou i soudní mocí. O tom je dělba moci v demokratickém státě - viz můj článek "Branná povinnost je uplatnění moci občana" (odkaz http://www.armadninoviny.cz/br... )

    V této souvislosti bych chtěla připomenout, že řád T.G. Masaryka i.m. obdržel Karel Kryl, který nás vždy nabádal "Politikům se nefandí, politici se kontrolují" Nikdo nemusí Miloše Zemana uctívat, máme právo ho kritizovat, i já tak v některých případech činím, ale veřejně prosím zachovejme kulturu vyjadřování. Děkuji.

  • Staršij seržant
    17:39 01.11.2014

    To liberál Shark, a KOLT

    Pánové, nebudete tomu věřit, ale já " tajný ruský špion" :D, souhlasím s vámi -
    Prezident není Bůh, a je správným jeho kritizovat.

    Jenom věta - "Není naší povinností podle Ústavy ČR jej zlikvidovat ? " , extra zvlášť slovo "zlikvidovat", - mně nepřipadá jako konstruktivní , demokratická kritika....

    mýlím se?

  • KOLT
    16:11 01.11.2014

    V myslích většiny Čechů je prezident stále ještě něco jako monarcha. Je to dáno historicky, hodně za to vděčíme i tomu, že první Československý i první Český měli mezi lidmi poměrně velkou morální autoritu. Také podobizna prezidenta visící v každé třídě (dnes již zdaleka ne v každé, ale za dětsví většiny národa v téměř každé) k tomu hodně dopomohla. Je třeba si ovšem uvědomit, že liberal shark má pravdu v tom, že se jedná o "pouhého" zástupce, kterého jsme si zvolili. Nemožnost jej třestně stíhat je dána obecně vysokou mírou imunity politiků v ČR (což souvisí s historickými zkušenostmi stíhání politicky aktivních lidí). Prezident si tedy nezasluhuje úctu kvůli úřadu, který zastává, zaslouží si pouze tu, která patří jemu jako osobě. Jestli si myslíte, že Američané, Francouzi či Němci mají problém s kritikou svého prezidenta, tak vítejte v 21. století a vězte, že tomu tak není.

    Z výše uvedených důvodů nesouhlasím s administrátorem, který po l.s. vyžadoval úctu k prezidentovi. Nicméně ačkoliv v soukromí pro některé politiky také používám přezdívky (a i slova, jež nejsou publikovatelná), myslím, že solidní veřejná diskuse by se bez takovýchto označení měla obejít – toho "Ovara" si tedy l.s. měl odpustit.

  • otecko
    12:23 01.11.2014

    Liberal shark. prezident není obyčejný úředník, již jen proto, že prezidenta nelze za svou činnost trestně stíhat, vyjma velezrady a porušení ústavního pořádku, což samozřejmě u normálního úředníka jde. A dále, prezident - zastupuje stát navenek, sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy... je toho mnoho, proč si zaslouží český prezident elementární úctu...

    Zeman sice není každého šálek kávy, ani můj ne, ovšem to, že pojmenovává problémy s islámem tak, jak je cítí i normální občané, to že podporuje Izrael, a pár dalších věcí, má mé sympatie.

    Mimochodem, co vím, tak vojáci ho "berou"...

  • liberal shark
    08:53 01.11.2014

    To : admin
    Prezident republiky je obyčejný úředník veřejné správy, placený z našich daní, nijak odlišný od posledního referenta stavebního úřadu. . Není to žádný král z boží milosti, abychom jej museli bezvýhradně uctívat. Je naší povinností jej kritizovat. Btw. Vojáci neskládají přísahu věrnosti prezidentovi, ale republice.

    To: otecko
    Rád bych vám uvedl hned několik argumentů, ale bylo by to off-topic a asi bych dostal banán. V trestním zákoníku jich určitě pár najdete sám.

    Ad žold. Sám jsem na vojně dostával žold 170 Kčs měsíčně a jako žoldák jsem se rozhodně necítil :-). Žoldnéř bylo a je normální zaměstnání. Rozdíl mezi žoldnéřem a žoldákem je spíše v tom, pro koho a za jakým účelem pracuje (řádný orgán veřejné správy vs. drogový kartel, ochrana občanů a ústavního pořádku vs. vydírání, pašování a vraždy).

  • Adanedhel
    18:22 31.10.2014

    Bajkale a vy všichni ostatní, co je špatného na tom, že mají hypotéky a půjčky ? Ty a ostatní je nemáte ? Na nic ? Ani na telefon, na lednici, na auto, na hypotéku na bydlení ? A laskavě nemluv za nějakou většinu národa. Žádná většina je za póvl a žoldáky nepovažuje, spíš určité množství roztažených a uřvaných nekňubáků.

  • otecko
    18:02 31.10.2014

    Prečo sa mocní čudujú,že väčšina národa onálepkuje vojakov ako žoldnierov keď väčšina ich ide do zahr.misií len kvôli prilepšeniu si,mnoho ich má na krku hypotéky a požičky... takže, Bajkale, pokud někdo napíše toto, že jde voják do mise jen kvůli penězům, nelze dle mne reagovat jinak. Myslím, že je to hodně urážlivé.

  • Autorka
    16:33 31.10.2014

    ad Bajkal: vážený pane, problém není ve vaší slovenštině, ale v tom, že nejste schopen pochopit PROFESIONÁLNÍ a HISTORICKÝrozdíl mezi příslušníkem národní armády a žoldnéřem. A je úplně jedno, jeslti se tomu čudujete, nebo divíte.
    a nepište tady za národ, ani za náš, ani za svůj.

    pro J.D. a další: text přísahy jsem nevkládala, protože je v článku z 28.10.2014 - v den státního svátku vyšel článekVznik Československa: Přísaha vojáka dnes a před 100 lety, kde je i odkaz na všechny přísahy za posledních 100 let, které naši (do roku 1990 i slovenští) vojáci skládali, zde je odkaz :
    http://www.armadninoviny.cz/vz...

  • Adanedhel
    14:09 31.10.2014

    Proč téměř vždy mají hemzy k našim vojákům lidé s názvy které bůhvíproč evokují Rusko ??? Kolik znáte skutečných vojáků, vy hrdinové ? Řekli byste jim to do xichtu ?

  • Bajkal
    12:30 31.10.2014

    Otecko: Prečítajte si môj príspevok ešte raz ,lebo neviem kde ste vzali ,že ma to rozčuľuje,buď nerozumiete po slovensky,alebo je problém u Vás :-) Reagoval som na fenomén žoldniera,prečo tak to národ vníma,niekde je chyba,že majú vojáci v dnešnej dobe takú nálepku.Mohli ste radšej navrhnúť riešenie namiesto vylievania si komplexov a zvyšovania si ega pane .-)

  • KOLT
    12:08 31.10.2014

    Fascinuje mě, jak se všude řeší žold. To byli i branci v ZVS žoldáci, když brali žold?

  • otecko
    12:02 31.10.2014

    Liberar shark: myslím, že se krutě mýlíte, víte co, podložte své tvrzení nějakými argumenty.

  • otecko
    11:59 31.10.2014

    To: Bajkal: žoldnéř je najímán za úplatu bez ohledu komu slouží. Další rozdíly si vygoglujte, prosím.

    Pokud Vás rozčiluje, že i vojáci pobírají za svou službu mzdu, tedy dle vás žold, tak to děláme snad všichni... že pracujeme za peníze, nebo snad Vy jste něco jako charita či Matka Tereza?

  • Bajkal
    11:36 31.10.2014

    Prečo sa mocní čudujú,že väčšina národa onálepkuje vojakov ako žoldnierov keď väčšina ich ide do zahr.misií len kvôli prilepšeniu si,mnoho ich má na krku hypotéky a požičky.Lepšie by bolo keby bola armáda poloprofesionálna,mať dôstojnícky a poddôstojnícky zbor profesionálov a zákl.vojenskú službu v trvaní napr.rok,teda vojaci by boli branci s možnosťou ostať a pokračovať v kariére u armády a zdokonaľovať svoju špecializáciu.Tak by aj bol národ schopnejší obrany a chlapi by vedeli aspoň základy voj.umenia.Čo sa týka zahr.misií nestačil by v armáde samostatný expedičný zbor o počte napr.200 až 300 vojakov?Tam by sa robil nábor podľa potreby a špecializácie jednotlivých vojakov.

  • Charlie
    08:41 31.10.2014

    Leviathan: vypadá to, že naše armáda nemá nějak jednotně určené, v čem se přísaha provádí, až na jednotnost ústroje se - zdá se - další věci neřeší. Každopádně souhlas s tím, že bílé šátky vypadají slavnostněji viz třebas

    http://www.army.mysteria.cz/Ga...

    http://zpravy.e15.cz/domaci/ud...

  • Magister_Peditum
    06:48 31.10.2014

    Adanedhel: "O Zemanovi se jednou bude učit." Když pominu fakt, že se s odstupem doby učí o všech prezidentech, tak si opravdu nemyslím, že by se Zeman nějak zapsal do historie. Zatím nám jen dělá mezinárodní ostudu a o říkám jako člověk, který ho volil. Podruhé bych to ale už neudělal.

  • Yetti
    01:45 31.10.2014

    J.D. google 20 sekund..
    "Já, voják ozbrojených sil, vědom si svých občanských a vlasteneckých povinností, slavnostně prohlašuji, že budu věrný České republice.

    Budu vojákem statečným a ukázněným a budu plnit ustanovení vojenských předpisů.

    Svědomitě se budu učit ovládat vojenskou techniku a zbraně a připravovat se k obraně České republiky a bránit ji proti vnějšímu napadení.

    Pro obranu vlasti jsem připraven nasadit i svůj život.

    Tak přísahám!"

  • J.D.
    22:45 30.10.2014

    nemáte někdo odkaz kde by byli přísaha sepsána celá koplet prosíím?? :) jo jinak přeju klukům ať v armádě uspějou, ať jim poříděj konečně výbavu kterou si zaslouží a ať je hlavně komplet nezrušej...... spíš ať jich je aspoň o 20 000 víc

  • Adanedhel
    21:16 30.10.2014

    Já jsem na naše vojáky hrdý a pro mně jsou hrdinové všichni - živí nebo mrtví. A vy, kteří tady němtáte něco o Ovarovi, tak se seberte a jděte kázat k ISIS. Uděláte nám i společnosti lepší službu. O Zemanovi se jednou bude učit.

  • J.D.
    20:56 30.10.2014

    no doufal sem že se tu všichni budou vyjadřovat k tématu a ne k prezidentovi, vám co se nelíbí- měli jste jít volit

  • liberal shark
    20:41 30.10.2014

    To: otecko A co když je Ovar vlastizrádce a Putinův agent ? Není naší povinností podle Ústavy ČR jej zlikvidovat ?
     
    Pane shark, kroťte se a vyjadřujte prezidentovi ČR patřičný respekt. Podobné primitivní nálepkování si nechte někde jinde. Pokud toho nejste schopen, raději nepřispívejte. Admin.

  • gunimen
    20:07 30.10.2014

    nevím já jsem měl na přísaze košili pod bluzou
    a šátek bílé barvy.

  • otecko
    17:38 30.10.2014

    To: RiMr71...každý nějak vypadáme, vy v sedmdesáti jistě jako Belmondo ve třiceti, že?
    Ta poznámka o prezidentovi je hloupá, Zeman, ač se nám to líbí, nebo ne, dle Ústavy Vrchní velitel AČR..

    Jen se mi jich letos zdá dost málo, že by nedali základní výcvik?

  • RiMr71
    16:56 30.10.2014

    Našich vojáků si vážím a náčelník gen. štábu se mi z mého civ. pohledu jeví jako člověk na svém místě.
    Ovšem teda Ovarovi bych přísahat nechtěl... :(

  • leviathan
    16:50 30.10.2014

    Prisaha v polnej uniforme? Nie je to porusenie protokolu? :))