Taktická balistická vesta TBV

TBV
Foto: Taktická balistická vesta TBV od firmy ALP / Czech Army Special Forces

Tuto vestu, tak jak ji známe, proslavila celosvětově známá jednotka SOG (Special Operation Group), která ji intenzivně používala na svých bojových misích v Iráku a Afghánistánu. Vesta TBV (výrobce firmy ALP) kryje o cca 30 % více plochy, než například vesta CIRAS, a je povedenou kombinací balistické ochrany a nosného systému. Disponuje rychlo-odhozovým systémem, třílitrovým hydratačním vakem Source a revolučně pojatým zapínáním. V současné době vestu používá slovenská armáda, jednotlivci z řad AČR, a v neposlední řadě někteří čeští hráči airsoftu.



Technický popis vesty TBV

Celý komplet balistické vesty TBV se skládá z předního a zadního dílu vesty, balistického opasku, ochrany ramen, bočních balistických panelů, ochrany paží, krku a třísel. Vesta je také vybavena integrovaným třílitrovým hydratačním vakem.

Výhoda této vesty proti konkurenci spočívá v tom, že při kompletním osazení všemi přídavnými chrániči, je rychlo-odhoz stále funkční. Stejnou funkci má např. americká vesta IOTV, ale naopak chybí u známých vest CIRAS a RICAS.

Vesta TBV je ergonomicky konstruována. Vnitřní část je vyrobena z 3-D síťoviny, která napomáhá k cirkulaci vzduchu pod vestou a ochlazování trupu vojáka. V kombinaci s funkčním prádlem a UBACSem je to opravdu výrazná změna proti klasickým neprůstřelným vestám, které mají na vnitřní straně síťovinu tenkou, nebo dokonce jen látku.

TBV Foto: Taktická balistická vesta TBV od firmy ALP / Czech Army Special Forces

Celá vesta je pokryta univerzální křížovou vazbou ALP typ 2 a vyrábí se ve dvou provedeních, a to vesta pro praváka a leváka. Rozdíl je v umístění gumové protiskluzové vložky na rameni, kde střelec opírá pažbu zbraně.

I dobré rozložení váhy vesty napomáhá k lepšímu komfortu uživatele. Zde funguje třílitrový vak na vodu jako protizávaží, když je přední část vesty zatížena množstvím munice a dalšího neseného materiálu.

Přídavné balistické chrániče, bojový opasek a nosiče bočních panelů

K vestě je možno připojit chrániče krku, ramen a paží, třísel a nakonec také kostrče s pánví v podobě bojového opasku. Všechny tyto doplňky jsou vyplněny měkkou balistickou vložkou a vzhledem k velké krycí ploše, výrazně zvyšují šance na přežití po útoku IED.

Za zmínku stojí jedinečný bojový, balistický opasek chránící oblast pánve a kostrče. Připojuje se k nylonovým popruhům typu Y, které tvoří jakési kšandy. Na opasek lze připojit různá pouzdra, které vojákovi při nouzovém odhození vesty zůstanou na těla a tak i po ruce.

TBV Foto: Bojový balistický opasek vesty TBV / Czech Army Special Forces

Kompatibilita vesty s pouzdry a sumkami jiných výrobců je výborná. Vesta vychází z klasického MOLLE systému. Pokud je tedy potřeba připevnit jinou sumku a specifické vybavení, není problémem použít výstroj zahraniční.

Balistickou ochranu zajišťují vložky měkké balistiky v odolnosti dle NIJ ST D 0101.04  - IIIA a keramické panely třídy IV. V současné době lze vestu dovybavit přídavnými nosiči bočních keramických panelů.

Zapínání a rychlo-odhozový systém

Zapínání je řešeno revolučním způsobem, pomocí dvou popruhů. Ty jsou uchyceny ke každému ze dvou konců přední části vesty a na zádech se kříží. Jejich utažením a povolením se upravuje i samotný obvod vesty.

Zapnutí vesty spočívá jen v utažení popruhů na požadovaný obvod a zapnutí plastové spony. Výškové nastavení vesty se reguluje pomocí 3 ocelových oček, umístěných na popruzích vedoucí z ramen.

TBV Foto: Jeden z bočních popruhů s masivním ocelovým očkem,tři ocelová očka na dvou ramenních popruzích, ocelové lanko provlečené v pojistném očku. Na rozdíl od vest CIRAS je přístup k rychlo-odhozovému systému vesty velmi pohodlný / Czech Army Special Forces

Rychlo-odhozový systém je řešen jako u jiných vest pomocí ocelového lanka, zakončeného pro lepší úchyt plastovou kuličkou. Celý systém je ukryt na zádech, pod kapsou na speciálně tvarovaný hydratační vak od firmy SOURCE. Nachází se zde pojistné očko, na které se navlečou oba zapínací popruhy vesty, a dle výšky uživatele máme na výběr tří délkově odstupňované ocelová očka na ramenních popruzích.

Nakonec se očko zajistí provlečením ocelového lanka. Jeho vytažením se všechny 4 části držící vestu pohromadě odjistí a vestu odhodíme. Konec pojistného lanka s kuličkou se nachází na předním, spodním okraji vesty.

V případě, že z nějakého důvodu nelze použít kulička, lze provést rozpad vesty pomocí odkrytého lanka na hrudní části vesty, kde je překryto jen bezpečnostní chlopní zajištěné pomocí plastových pásků.

Uživatelský komfort a pohyb ve vestě

Ergonomie vesty TBV z ní dělá velice pohodlnou a uživatelsky oblíbenou součást výstroje. Vesta drží tvar a rovnoměrně rozkládá váhu neseného materiálu na ramena uživatele. Díky 3-D síťovině dobře větrá a v kombinaci funkčního prádla a UBACSu, výrazně zlepšuje teplotní komfort uživatele.

TBV Foto: Taktická balistická vesta TBV od firmy ALP / Czech Army Special Forces

Co se týče nošení batohů, menší batohy (do cca 40 litrů) nevadí. Pokud je batoh větší, a ve vestě je umístěn zadní balistický panel, je to horší. Zádová část batohu tlačí na panel a to po delší době vede k bolesti zad. Bez panelu je to naopak snesitelné. Uživatelský komfort výrazně pomáhá zlepšit i ramenní balistický chránič, který pomáhá rozložit váhu batohu nesenou na ramenou.

Závěr a osobní hodnocení

Co říct závěrem? Vesta je jednou z mála vest české výroby, která člověka neomezuje, poskytuje dobrou balistickou ochranu a komfort. Mezi balistickou ochranou dostupnou v AČR (i když ji vojáci nefasují, ale kupují za vlastní) je to jednička. Nosiče panelů jsou pro současné bojové operace nevhodné, Vesta ochranná pancéřová 2009 je nevhodná podle našeho názoru rovněž. 

tbv

 Foto: Taktická balistická vesta TBV od firmy ALP / Czech Army Special Forces

Co se týče kompatibility sumek různých výrobců, je tato vesta poměrně přátelská k systému MOLLE, i když díky občasným odchylkám v šití, se sumkám na požadované místo musí trochu dopomoct. Při rozumném rozvržení neseného materiálu na vestě, se pohodlně dostaneme do všech pouzder.

Vhodně umístěna pouzdra navíc rovnoměrně rozloží váhu na ramena uživatele, a i když je vesta ,,full loaded,, není problém se volně pohybovat a vesta nikterak neomezuje. Rozhodně by se jednalo o lepší volbu balistické ochrany pro vojáky do zahraničních misí, než je současná VOP2009.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Díl č.1 - Problematika bojových vest zavedených v Armádě České republiky

Od našich čtenářů jsme dostali mnoho dopisů a podnětů s přáním, abychom se podívali na problematiku ...

Český voják 21. století podle Armádních novin

V dnešním článku budeme pokračovat v populárním tématu, a to jak bude vypadat vojenská výstroj a ...

Vesta ochranná pancéřová 2009

V současné době jsou vojáci Armády České republiky standardně vybaveni Vestou ochrannou pancéřovou, ...

Klimatizace pro neprůstřelné vesty

Vojáci v Afghánistánu můžou určitě povyprávět o tom, jaké to je dlouhodobě nosit neprůstřelnou vestu ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Lukáš Karlík
    19:22 16.08.2012

    Dobrý den, potřeboval bych zodpovědět jednu podstatnou věc: Je povoleno v naší armádě používat jiné taktické vesty než ty, které jsou k vidění na většině fotografií, nebo přímo ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den,
    potřeboval bych zodpovědět jednu podstatnou věc:
    Je povoleno v naší armádě používat jiné taktické vesty než ty, které jsou k vidění na většině fotografií, nebo přímo přidělované ze skladů?
    Jde mi jak o provedení, tak i o barvu. Například molle vesta se síťovým základem v olivovém provedení. Nebo jen ten síťový základ oliva se sumkami v kamufláži vz. 95. Protože když vidím provedení některých těchto nosných systémů už dopředu vím, že by mi uspořádání kapes nevyhovovalo...
    Díky za objasnění.Skrýt celý příspěvek

  • Josef
    15:10 24.07.2012

    Opet otrepana zalezitost. Nejsem proti angazovanosti ceskeho prumyslu ve vojenskych zakazkach, ale musi na to mit. Proc porad dokola platit neschopnym ceskym firmam za vyvoj, ...Zobrazit celý příspěvek

    Opet otrepana zalezitost. Nejsem proti angazovanosti ceskeho prumyslu ve vojenskych zakazkach, ale musi na to mit. Proc porad dokola platit neschopnym ceskym firmam za vyvoj, zkousky a zavadeni vybaveni do armady, kdyz se da ve svete nakoupit levneji, kvalitneji a ono pozadovane zbozi je jiz provereneno nekolika jednotkami a konflikty?Skrýt celý příspěvek

  • Yetti
    19:24 20.07.2012

    Hlavní důvod proč se tak málo vidí je právě ta cena. Spousta lidí říkala, že by si radši koupili TBV, ale byli by ochotní za ní dát jen o trochu víc než třeba za ricas. Navíc jak ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlavní důvod proč se tak málo vidí je právě ta cena. Spousta lidí říkala, že by si radši koupili TBV, ale byli by ochotní za ní dát jen o trochu víc než třeba za ricas. Navíc jak psal psovod se často dělají hromadné objednávky protože se to lidem nechce zařizovat a hledat, tak koupí to, co jim někdo je ochotnej objednat.
    Jinak SOG v podstatě zadal výrobu TBV. Protože nebyli spokojení s tenkrát dostupnými balistikami ať českými, nebo zahraničními. Bylo několik vývojových verzí. A myslím, že hned od první byly postupně nasazovány v misích.Skrýt celý příspěvek

  • psovod
    13:19 11.07.2012

    já jsem u alpu koupil TBV za 8000 s vakem na vodu,opaskem a nákulákem,nic jiného jsem ani nechtěl,měkká balistika pasuje z vesty kyrasa-ruská vesta zavedená v ačr a dá se občas ...Zobrazit celý příspěvek

    já jsem u alpu koupil TBV za 8000 s vakem na vodu,opaskem a nákulákem,nic jiného jsem ani nechtěl,měkká balistika pasuje z vesty kyrasa-ruská vesta zavedená v ačr a dá se občas koupit jak s kompletní balistikou tak bez ní za ceny kolem 5000kč,takže celá vesta bez sumek mě vyšla na nějakých 13000,nebo koupit jiný typ vesty s výplní,nůžky na kevlar a stříhat a stříhat,poté celé dílo vložit do origo obalu dodávaného alpem k vestě a hotovo-tohle je ještě levnější cesta,dělal jsem to nedávnoSkrýt celý příspěvek

  • Marek Lenárd
    16:45 09.07.2012

    Osobně, pokud bych měl možnost výběru, bych také volil raději Gen II IOTV v maskovacím potisku OCP/MultiCam.

    Osobně, pokud bych měl možnost výběru, bych také volil raději Gen II IOTV v maskovacím potisku OCP/MultiCam.

  • Bradley
    10:09 09.07.2012

    Cena v plné výbavě u TBV je 30 tis.Kč takže pokud bude mít kupující zájem o základní provedení, tak bude cena okolo 20 tis.Kč ta první cena je od ALPu a tu druhou jsem odvodil. ...Zobrazit celý příspěvek

    Cena v plné výbavě u TBV je 30 tis.Kč takže pokud bude mít kupující zájem o základní provedení, tak bude cena okolo 20 tis.Kč ta první cena je od ALPu a tu druhou jsem odvodil. Nedal bych za tuto vestu 20 tis.Kč to bych raději koupil IOTV, která stojí v kompletní výbavě 890 USD a tím myslím opravdu se vším. Takže to TBV není žádná hitparáda , jen jsou někteří touto vestou deformovaní a už nic dalšího nevidí....Skrýt celý příspěvek

  • Patejl
    21:02 08.07.2012

    To Samo: Já jsem z armády, proč myslíš že chci vestu i s balistikou? :) Já jsem psal do ALPu a jediné co mi bylo řečeno že v "nejbližší době" se "plánuje" zařadit do prodeje i ...Zobrazit celý příspěvek

    To Samo: Já jsem z armády, proč myslíš že chci vestu i s balistikou? :)
    Já jsem psal do ALPu a jediné co mi bylo řečeno že v "nejbližší době" se "plánuje" zařadit do prodeje i verze s měkkou balistikou... Ale kdy přesně a jaká bude cena, na to mi už odpověď nepřišla.Skrýt celý příspěvek

  • Samo
    19:47 08.07.2012

    Patejl: Střih balistiky RICASu odpovídá BALCS/SPEAR, TBV má vlastní specifický střih.... Jistě by to tam narvat po nějakých úpravach šlo, ale to by se pak to TBV dost ...Zobrazit celý příspěvek

    Patejl: Střih balistiky RICASu odpovídá BALCS/SPEAR, TBV má vlastní specifický střih.... Jistě by to tam narvat po nějakých úpravach šlo, ale to by se pak to TBV dost degradovalo...
    BTW, tak se domluv s nějakým známým z armády ať ti TBV objedná s kevlarem a je to ne? :)Skrýt celý příspěvek

  • Patejl
    15:45 08.07.2012

    Ano, skvela vesta, slysim na ni stale pouze a jen chvalu... Je ale zajimave ze jsem ji nazivo na zadnem vojakovi jeste nevidel - ale myslim si ze to bude dane take cenou (RICAS ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, skvela vesta, slysim na ni stale pouze a jen chvalu... Je ale zajimave ze jsem ji nazivo na zadnem vojakovi jeste nevidel - ale myslim si ze to bude dane take cenou (RICAS vyjde nekolikanasobne levnrji)

    Ja sam bych o vestu mel zajem - ale pouze v souprave s mekkou balistikou, coz bohuzel ALP nenabizi, coz je skoda. Taky by me zajimalo zda by se do teto vesty dala pouzit mekka balistika ktera se pouziva vr zminenem CIRASu?Skrýt celý příspěvek

  • Márty
    19:05 05.07.2012

    Vesta od Alpu je velice promyšlenou a kvalitně propracovanou balistikou přípomínka na délku v přední části je pravdivá avšak voják ve vozidle tráví jen dobu nutnou k přepravě ...Zobrazit celý příspěvek

    Vesta od Alpu je velice promyšlenou a kvalitně propracovanou balistikou

    přípomínka na délku v přední části je pravdivá avšak voják ve vozidle tráví jen dobu nutnou k přepravě nebo po dobu patroly (nejdůležitější je ochrana po sesednutí)

    a druhou připomínku mám já a to je tloušťka vesty ,která je daná balistikou, pokud by se podařilo vyvinout balistiku v tloušťce cca 2cm(měká + plát) , pak by tato vesta byla naprosto ideální volba.Skrýt celý příspěvek

  • psovod
    15:13 05.07.2012

    s tím nákupem je to pravda,alp nikdy těch vest neměl tolik na skladě,aby si je koupil každý zájemce,nehledě na to,že provedení pro leváka nebyla schopna dodat vůbec-prý pouze větší ...Zobrazit celý příspěvek

    s tím nákupem je to pravda,alp nikdy těch vest neměl tolik na skladě,aby si je koupil každý zájemce,nehledě na to,že provedení pro leváka nebyla schopna dodat vůbec-prý pouze větší objednávku by ušila,navíc řada lidí čeká na to,až jim někdo něco strčí pod nos,podobně u nás-než lidi odjížděli,někdo z nich domluvil jinou vestu s jiným obchodníkem a nabídl jim to a oni to prostě viděli a koupili,o ničem jiném to neníSkrýt celý příspěvek

  • Jan Tříska
    12:16 05.07.2012

    No, s tím procentualním pokrytím... řekl bych že to museli spočítat, jinak to ani nejde. Co se týce RICASu a TBV, podle mě je to hlavně tím, že TBV nebylo monžné koupit v takových ...Zobrazit celý příspěvek

    No, s tím procentualním pokrytím... řekl bych že to museli spočítat, jinak to ani nejde.
    Co se týce RICASu a TBV, podle mě je to hlavně tím, že TBV nebylo monžné koupit v takových počtnech a snadno, jako ty RICASy. Jinak ten výpočet je uveden samozřejmě s kompletním systémem chrániců, prostudujte stránky výrobce je to tam napsané.Skrýt celý příspěvek

  • Bradley
    23:28 04.07.2012

    Věřím, že je tato vesta oblíbená, ale to je třeba i tím, že tady prostě nic lepšího není, a můžu jmenovat jednotky které sloužily v AFG a nekoupili si TBV ale RICAS nebo jiný ...Zobrazit celý příspěvek

    Věřím, že je tato vesta oblíbená, ale to je třeba i tím, že tady prostě nic lepšího není, a můžu jmenovat jednotky které sloužily v AFG a nekoupili si TBV ale RICAS nebo jiný podobný model od Black Hawk nebo Warioru, takže podle toho bych soudil že tak dobrá asi není...jinak by jich nekoupily takové množství, ale opravdu by mne také zajímalo jakou má tedy v součtu v plné výbavě krytou plochu TBV...protože vesta pro skryté nošení, s ochranou ramen a boků má dle výrobce krytou plochu 0,65 a to je hodně. Takže CIRAS by měl mít také okolo 0,60 a pokud tedy počítám správně mělo by tedy TBV mít 0,78 což je skutečně vysoká krytá plocha, ale pokud se podíváme na vestu IOTV tak ta má dokonce ještě více 0,84...ale jak jsem po diskuzi s některými navrátilci z horkých krajin postřehl tak vysoká krytá plocha již v některém případě znamená menší uživatelský komfort....ani jeden řidič by na sebe TBV nedal...Skrýt celý příspěvek

  • Václav Balcárek
    20:49 04.07.2012

    2: Jan Tříska Nepsal jsem, že by vesta měla být špatná, dokonce si to ani nemyslím a věřím, že s ní jsou její majitelé spokojeni. Spíš mě zajímalo, zda jste to nějak ověřoval. Ten ...Zobrazit celý příspěvek

    2: Jan Tříska
    Nepsal jsem, že by vesta měla být špatná, dokonce si to ani nemyslím a věřím, že s ní jsou její majitelé spokojeni. Spíš mě zajímalo, zda jste to nějak ověřoval. Ten SOG měl jistě při vývoji vesty nějaký podíl na požadavcích, jak by měla vesta vypadat. Nakolik je už firma ALP splnila je věc druhá a musel byste se na to zeptat přímo příslušníka SOGu, který k tomu měl co říct. V podstatě na to jsem se ptal.
    Co se týče té kryté plochy, tak tuto informaci zde nevidím poprvé, ale nikde mi nebyli schopni sdělit, jak na to přišli, tzn. jakým výpočtem a zda to je se všemi ochrannými doplňky nebo samotná vesta.
    Bral jsem tento článek jako Váš subjektivní názor na tuto vestu, proto jsem si říkal, že když tam tyto informace zmiňujete, tak že jste si je nějakým způsobem ověřoval...Skrýt celý příspěvek

  • Andy
    18:55 04.07.2012

    Bugy: To bude tím, že na Slovensko byly TBV dodávány se starou vazbou (prostě to tak v OSSR chtěli). S ní to jde poněkud hůř. Ale nová UV vazba si s MOLLE a MALICEma rozumí mnohem ...Zobrazit celý příspěvek

    Bugy: To bude tím, že na Slovensko byly TBV dodávány se starou vazbou (prostě to tak v OSSR chtěli). S ní to jde poněkud hůř. Ale nová UV vazba si s MOLLE a MALICEma rozumí mnohem lépe :-).Skrýt celý příspěvek

  • Bugy
    18:23 04.07.2012

    Mal som možnosť vestu TBV používať počas svojho pôsobenia v Afganistane. Vesta splnila svoj účel a bol som s ňou maximálne spokojný. Pohodlná na nosenie, ľahká, rýchla na ...Zobrazit celý příspěvek

    Mal som možnosť vestu TBV používať počas svojho pôsobenia v Afganistane. Vesta splnila svoj účel a bol som s ňou maximálne spokojný. Pohodlná na nosenie, ľahká, rýchla na oblečenie aj vyzlečenie. Použitie ostatných doplnkov som neriešil nakoľko po ich nainštalovaní na vestu človek skôr vyzeral ako pyrotechnik EOD v ochrannom obleku. Ako raz opomenul jeden kanadský vojak keď videl možnosti tejto vesty ( možnosť uchytienia výstroje priamo na vestu, systém obliekania ): ,,Damn good,, A mal pravdu. Kanaďania majú riešený systém nosenia ochrany a výstroje nezavísle na sebe. Najprv si vojak oblečie nepriestrelnú vestu a potom na to oblieka ešte sieťovinovú taktickú vestu s dosť nešikovne rozloženými sumkami. Jedine čo by som vytkol tejto veste je to, že nemá dosť široké a voľné presívanie molle väzby čož znemožňuje používanie akýchkoľvek sumiek či už od Warrioru alebo ostatných firiem okrem oficiálne dodávavaných sumiek od SPM Liberec alebo ALP. Jednoducho povedané na pretiahnutie molle väzby zo sumky cez molle väzbu vesty TBV je potrebné nadľudský výkon pri ktorom sa určite spotíte a budete musieť použiť aj kliešte.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Tříska
    18:01 04.07.2012

    Jedná se o info přímo od výrobce. Všichni kdo vestu mají si ji pochvalují a vojaci za vlastnì nakupují. To je jistě známka kvality a oblíbenosti, nemyslíte?

    Jedná se o info přímo od výrobce. Všichni kdo vestu mají si ji pochvalují a vojaci za vlastnì nakupují. To je jistě známka kvality a oblíbenosti, nemyslíte?

  • Jan Tříska
    17:30 04.07.2012

    Ano, to je pravda. Ale nevidím důvod proč by VP neměla nosit pohodlné vesty, váš názor nelze brát jako argument......

    Ano, to je pravda. Ale nevidím důvod proč by VP neměla nosit pohodlné vesty, váš názor nelze brát jako argument......

  • Václav Balcárek
    16:27 04.07.2012

    Chtěl bych se zeptat autora, zda si některé informace, které zde píše, ověřoval? "Tuto vestu, tak jak ji známe, proslavila celosvětově známá jednotka SOG (Special Operation ...Zobrazit celý příspěvek

    Chtěl bych se zeptat autora, zda si některé informace, které zde píše, ověřoval?
    "Tuto vestu, tak jak ji známe, proslavila celosvětově známá jednotka SOG (Special Operation Group), která ji intenzivně používala na svých bojových misích v Iráku a Afghánistánu. Vesta TBV (výrobce firmy ALP) kryje o cca 30 % více plochy, než například vesta CIRAS".
    Zajímá mě, co zde znamená ono intenzivní používání a proslavení vesty? Podle mých informací ji až tak nadšeně nepoužívali. Dále ono zmínění 30% nárustu ochrany oproti běžným vestám jako je CIRAS. Zde by mě zajímalo, jak k tomuto číslu autor dospěl a zda to je ochrana se všemi zmíněnými doplňky.
    DěkujiSkrýt celý příspěvek

  • Radek
    13:05 04.07.2012

    Vesta Vop 09, je převážně určena pro vojenskou policii. Proto nemá takový komfort jako vesta TVB od ALPu. Těším se s čím přijdou vojáci s pomocí firmy Omega Defend.

    Vesta Vop 09, je převážně určena pro vojenskou policii. Proto nemá takový komfort jako vesta TVB od ALPu. Těším se s čím přijdou vojáci s pomocí firmy Omega Defend.

Načítám diskuzi...