Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering

Gerlach je vozidlo kategorie MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) ; větší foto / Zetor Engineering

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové obrněné taktické vozidlo Gerlach s pohonem 4×4. Vozidlo se uchází o zakázku slovenského ministerstva obrany (MO SR) na nákup 404 taktických vozidel 4×4 za více než 780 milionů euro.

Slovenská armáda nová taktická vozidla urgentně potřebuje. Kromě 40 moderních vozidel Iveco M65E 4×4 LMV se slovenská armáda opírá o starší vozidla domácí výroby Aligator. Nová vozidla 4×4 získají slovenské prapory ISTAR, 23. motorizovaný prapor, 21. a 22. mechanizovaný prapor, 5. pluk speciálního určení a vojenská policie.

 


 

Jako všude jinde na světě, je prakticky jisté, že zakázku získá domácí výrobce. Jelikož podpora domácího průmyslu také posiluje celkovou národní bezpečnost, jde o logický krok. Ostatně MO SR v podmínkách zadání požaduje maximální zapojení slovenských firem do dodávek vozidel.

 

Nedávno tak největší šance mělo vozidlo Aligator Master II slovenského výrobce Kerametal . Nyní však Aligatoru přibyl domácí konkurent – taktické vozilo Gerlach od slovenské konstrukční a vývojové kanceláře Zetor Engineering Slovakia, která je součástí slovenského holdingu HTC INVESTMENTS. Holding je vlastníkem i slavného českého výrobce traktorů Zetor.

 

Gerlach vyvinula slovenská pobočka Zetoru s brněnskou konstrukční kanceláři Zetor Engineering, která má na svědomí návrh bojového vozidla pěchoty Wolfdog, lehkého taktického vozidla Fox, ale i návrhy silničních cisteren nebo muničních vozidel.

 

V současné době existuje jeden na Slovensku vyrobený prototyp, poprvé viděný na výstavě IDEB 2018. Slovenský průmysl se na výrobě, podle prohlášení zástupců Zetoru, prototypu podílel z 84 % (z celkové ceny prototypu), ale klíčové komponenty, jako motor, převodovka, nápravy a zřejmě i pancíř jsou ze zahraničí.

 

Zatím však není jasné, kde bude probíhat sériová výroba (kde vznikne výrobní linka) a zástupci Zetoru toto nechtěli komentovat. Existuje prý několik možností.“

 

Sériová výroba je ale nepochybně podmíněná úspěchem ve slovenském tendru. Pokud Gerlach nevyhraje, a nedostane se tak do výzbroje slovenské armády, tedy armády země původu výrobce, jsou jeho exportní šance velmi nízké – tato podmínka exportního úspěchu platí pro každý zbraňový systém vyráběný kdekoliv na světě.

 

Zajímavé je, že Zetor Engineering Slovakia již dopředu přesně určil výrobní cenu na 398 000 euro, a to pro sériovost 100 vozidel a více. Jde o cenu za holé vozidlo bez senzorového, zbraňového a komunikačního vybavení, avšak již se zabudovanou klimatizací a ochranou proti chemickým, biologickým a jaderným zbraní (filtroventilací).

 

Při větší sériovosti lze uvažovat dále o poklesu ceny. Dodejme, že tato cena je velmi blízká americkému taktickému vozidlu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), které však bude vyráběno v tisícových sériích. Americké ministerstvo obrany například v letošním roce pro americkou armádu objednalo 2110 JLTV za 1,099 miliardy dolarů.

 

Vozidlo Gerlach je složeno ze tři samostatných částí. Nejdůležitější je centrální kapsle (kabina) s uspořádáním sedadel 2+2, 2+3 a netradičně 2+4 (v poslední konfiguraci byl představený prototyp). Navíc v průlezu je místo pro případného sedmého člena posádky střelce. Vnitřní prostor a sedačky jsou natolik dimenzované, že bez problémů pojmou vojáky s balistikou, vybavením i osobními zbraněmi.

 

Jak přímo na místě předvedli vojáci, šestičlenný výsadek dokáže vozidlo z jedné strany opustit velmi rychle. To je důležité při nastřelení vozidla z boku, kdy se musí posádka druhou stranou co nejrychleji dostat ven z kabiny. Přední a zadní náprava je umístěná mimo pancéřovou kapsli, takže při najetí na minu nebo IED energie z výbuchu směřuje mimo prostor posádky.


 

Vozidlo pojme šest plně vystrojených a vyzbrojených vojáků; větší foto / Zetor Engineering

 

Předností je zadní oddělený nákladový prostor o objemu 2,3 m3, kde lze uložit osobní věci posádky, munici, kanystry s palivem a vodou, atd. Nákladový prostor lze využít také k instalaci speciálního vybavení (např. nejrůznější senzory) nebo i zbraňových systémů.

 

Pancéřová ochrana je modulární, kdy se na základní pancéřový skelet šroubují pancéřové pláty se zvolenou balistickou ochranou. V základní verzi (i s pancéřovanými pláty), kdy vozidlo má hmotnost 12 tun (12,5 tun pro i 2+4), ochrana proti balistickým hrozbám podle NATO normy STANAG 4569 dosahuje minimálně Level 3. Pancíř tedy odolá průbojné NATO munici 7,62×51 mm s wolframovým jádrem (z 30 m) z útočných a odstřelovacích pušek. 

 

Ochrana proti minám dosahuje úrovně Level 2a/2b, tedy ekvivalentu výbuchu 6 kg TNT kdekoliv pod koly nebo podvozkem. Bezpečí posádky zvyšuje dvojitá podlaha a balistický štít tvarovaný do širokého „V“, Na přáni lze protiminovou úroveň zvednout na Level 3a/3b (8 kg TNT). Otázkou je, jak to ovlivní velikost užitečného zatížení vozidla 1,5 tuny.

 

Vozidlo má být také navrženo na splnění nové normy řešící ochranu proti IED (STANAG 4569 Volume 3). Tato norma však nebyla ještě zveřejněná, takže není známo, co přesně obsahuje – s největší pravděpodobností řeší výbuch IED v určité vzdálenosti od vozidla.

 

Nicméně je nutno zdůraznit, že se jedná o vypočtené hodnoty a vzhledem k existenci jediného prototypu neexistuje ostré testování vozidla Gerlach, zejména proti minám a IED.

 

Gerlach je jedním z řady obrněných vozidel MRAP a na světovém trhu bude mít početnou konkurenci; větši foto / Zetor Engineering

 

Vozidlo pohání dieselový motor o výkonu 240 kW od německé firmy MTU, který je spárován se šestistupňovou automatickou převodovkou (neznámého výrobce). Typ motoru nebyl určen, ale podle produktového katalogu MTU pro vojenská vozidla se jedná o čtyřválcový motor 6R 106 TD21 (240 kW). Z katalogu se dozvíme, že motor váží 540 kg.

 

Motor vůz zvládne rozpohybovat až na 110 km/h, přičemž jeho palivová nádrž o objemu 220 litrů mu umožní ujet až 800 kilometrů.

 

Podvozek využívá nezávislého zavěšení kol a pro lepší průchodnost terénem lze pneumatiky centrálně z kabiny dofukovat či odpouštět. Řešení náprav, včetně zavěšení kol (a zřejmě i další komponenty náprav) jsou od americké firmy AxleTech.

 

Vozidlo lze přepravovat nákladním letadlem A400M nebo C-130 Hercules, ale díky své šířce (2,5 m) a výšce (2,5 m) jej nelze přepravit slovenským transportním letounem C-27J Spartan.

 

Výrobce počítá s vývojem odvozených variant – dle přání zákazníků. Nabízí se evakuační vozidlo, velitelské vozidlo, vozidlo radioelektronické boje, vozidlo leteckého návodčího, nosič zbraňových systémů, atd. atd.

Dlužno dodat, že na Slovensku je Gerlach sice žhavým kandidátem, ale v okolních zemích bude mít vozidlo silnou konkurenci. Jen v České republice TATRA TRUCKS nabízí obrněné vozidlo Titus a Excalibur Army vozidlo Patriot na podvozku Tatra. Je zde i polozapomenutá Vega od firmy SVOS Přelouč, která nabízí i otevřené taktické vozidlo 4×4 Perun. A nakonec VOP CZ propaguje licenčně vyráběný Ajban 440A.

 

Reportáž z výstavy IDEB, včetně dalších informací a fotek vozidla Gerlach, přineseme v dalším článku.

 

 Zdroj: Zetor Enginnering

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu terénních automobilů UAZ a Land Rover. Na výstavě ...

Zetor Engineering představil svůj vývoj v oblasti military a prototyp bojového vozidla

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering představila na veletrhu IDET svůj ...

Renault Trucks Defense předvedl svá lehká taktická vozidla

Zastoupení RENAULT Trucks Defense pro Českou republiku připravilo v polovině února ukázky lehkých ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

Stránka 1 z 2
  • mikojan29
    22:49 05.12.2018
  • Wirbelwind
    23:08 24.11.2018

    Litva planuje nakup 200 kusov Oshkosh L-ATV za priblizne 100 milionov EUR - https://www.armyrecognition.com/november_2018_global_defense_security_army_news_industry/lithuania_to_acquire_200_oshkosh_l-atv_multirole_combat_vehicles.html. Momentalne pouzivaju HMMWV Toyotu Land Cruiser 200.

  • mikojan29
    14:06 19.11.2018

    Dal som to sem pre len pre info, je to vlastne také PR.
    Presne ako píšeš, keby von pustili info, že vozidlo zhodilo nejakú tú tonu z váhy, iste by to bola zaujímavejšia informácia. Alebo keby zverejnili nejaké video, ako vozidlo obstálo pri výbuchu nástražnej bomby, ako je napr. video s RG 31, to by ma ešte viac zaujímalo. No uvidíme...

  • PavolR
    22:40 18.11.2018

    To je iste fajn, ale zasa, čo iné sa dá očakávať od tlačovej správy. :-D Skôr než prekonávanie parametrov, ktoré aj tak prakticky nikdy nevyužije by bolo zaujímavé vedieť, koľko by mu s použitím ľahších materiálov dokázali ubrať na váhe, keďže s tým operovali.

  • mikojan29
    22:18 18.11.2018
  • peter111
    10:43 21.05.2018

    Tak já chtěl hlavně upozornit na to, že ty kola jsou stejně velké. Což se mi potvrdilo.

  • KOLT
    09:23 21.05.2018

    V čem je 395/85 R20 menší než 14 R20 :-O Osazuje se na stejný ráfek, je širší a má vyšší bočnici. Co přehlížím?

  • PavolR
    09:06 21.05.2018

    peter111:
    Prečo sa trápiť s dĺžkou, keď na výšku je to jednoduchšie? :-) Oshkosh L-ATV má mať výšku 2,6m. Siahajú tie kolesá do polovice výšky? ;-)
    Samozrejme dosť zaváži, do akej miery sú nafúknuté.
    Každopádne, ako písal tomas.kotnour, JLVT používa dve typy kolies - väčšie 14 R20, čo sú zhodné s Gerlachom alebo Patriou a menšie 395/85 R20, čiže sa môžu nájsť obrázky na jedno i druhé.

  • peter111
    23:30 20.05.2018

    PavolR: Jestli má to auto (JLTV) 6,25m na délku, tak opravdu to podle fotky vychází na 1.3m průměr:
    http://st.motortrend.com/uploads/sites/5/2017/05/Oshkosh-JLTV-side-profile-02.jpg

  • PavolR
    19:34 20.05.2018

    tomas.kotnour: Vďaka za info. :-)

  • PavolR
    19:33 20.05.2018

    peter111:
    Neviem ako ktoré vozidlo, čo sa zúčastnilo programu JLVT, ale konkrétne víťazný model - Oshkosh L-ATV - má sotva priemer väčší, než 1-1,1 metra:
    http://st.motortrend.ca/uploads/sites/5/2017/05/Oshkosh-JLTV-in-production-02.jpg
    https://www.army.mil/e2/c/images/2016/10/19/454245/original.jpg

  • tomas.kotnour
    19:14 20.05.2018

    JLTV: 14 R20 nebo menší 395/85 R20
    Gerlach: 14 R20
    Pandur II 8x8 365/80 R20 XZL 152 K
    Tatry 14 R20, 16 R20
    BOV 8x8 14 R20

  • peter111
    18:38 20.05.2018

    PavolR: No podle fotek vychází průměr kola u JLTV i Gerlachu na +/- 130cm.

  • PavolR
    15:41 20.05.2018

    Hubňa:
    JLVT by boli ako náhrada vozidla porovnateľnej kategórie viac než dobrá voľba, lenže ak chcete vozidlo s podobnou priechodnosťou terénom ako má povedzme Patria, musíte sa poobzerať po vozidle s porovnateľne veľkými kolesami, ktoré bude zákonite o primeraných pár ton ťažšie. OSSR sa nechystá nahradiť svoje Ivecá (ktoré má plik špeciálneho určenia), ale obstaráva taktické 4x4 aj v náväznosti novým BOV 8x8
    Stačí sa pozrieť, ako sa so svojimi menšími kolieskami trápil Aligátor na decembrovej ukážke. Až jeho novšej verzii dajú väčšie kolesá, môže v konečnom narásť jeho váha aj na 14 ton. Problémy neboli iba v samotnej podmotorovanosti. Išlo by sa Vám do kopca ľahšie na bicykli s menšími, alebo väčšími kolesami?
    Nie je to iba o odolnosti a nosnosti, veď porovnateľnú ma aj Iveco2.

  • Hubňa
    15:00 18.05.2018

    Kolt: No já se právě snažím vymyslet, čím v lehkých praporech AČR nahradit IVECO LMV a JLTV mi přijde jako bezkonkurenčně nejlepší volba. Je samozřejmě otázkou, jak na tom AČR vzhledem k plánovaným revizím v její struktuře za pár let s lehkými prapory bude, věřím že zůstanou a náhrada jejich techniky se bude v horizontu let 2022-2025 řešit. Iveca bych poslal krajským rotám AZ, které stejně časem budou muset dostat vlastní techniku a nakoupil právě JLTV, které už by v tu chvíli mohly být lépe dostupné.

  • KOLT
    12:51 18.05.2018

    Hubňa, koukáte na to správně :-) J-LTV sice možná je váhově v kategorii LMV, nicméně odolností by se mělo rovnat či přesahovat M-ATV... Motor pak může mít výkon i přes 300 kW.
    Amíci poměrně draze zjistili, že auto a) musí vydržet skutečně hodně, především stran min/IED, ručních zbraní a RPG (B-kit J-LTV váží 360 kg a poskytuje ochranu mimo jiné právě proti RPG); b) musí mít slušnou průchodnost v terénu, protože jinak se zvyšuje šance, že protivník správně odhadne, kudy pojedete, což pochopitelně zvyšuje riziko. Což dalo dohromady požadavek na vozidlo s odolností MRAPu (M-ATV, se kterým byli jinak vojáci docela spokojeni), váhou téměř poloviční (6400 kg) a dostatečně výkonným motorem. V první fázi programu Oshkosh s L-ATV neuspěl, nicméně vyvíjel sám za své a přihlásil se do druhé fáze, v té byl vybrán k testům a nakonec vyhrál. V této fázi bylo s vozily naježděno několik desítek tisíc km, byla podrobena poměrně intenzivním balistickým a praktickým zkouškám. Tuším zlikvidovali cca 10 ks od každého modelu... Výrobci tedy jednak dostaly vývoj částečně zaplacen, navíc pracovali s vidinou ohromné zakázky. I účast v druhém kole se počítá jako dobrá reference.
    Mno, a pak se divte, že ostatní vozidla vedle toho vypadají jako těžké krávy... :-/

    Co se týče využití, tak J-LTV bude používáno přesně k tomu, k čemu byly používány Humvees, tedy jak jako bojová vozidla motorizované pěchoty, tak jako vozidla podpůrných prvků.

  • Arten
    23:08 17.05.2018

    PavolR

    toto:
    "Turci si to nejako zistili a vytiahli spomedzi prototypov z garáže práve také vozidlo, čo je parametrami Patriotovi čo najpodobnejšie a bachli to cez Zetor ako slovenský vývoj"

    máte odkiaľ? Ani jedna turecká konštrukcia sa nepodobá Gerlachu.

  • Sgt Murphy
    22:23 17.05.2018

    Čo keby tiež Zetor spravil niečo podobné ako Kamaz Typhoon a vypálil tak rybník Titusu a tomu starému Tatrapanu...

  • PavolR
    21:42 17.05.2018

    Hubňa:
    Povedal by som to asi takto - Gerlach je vozidlo podobnej kategórie ako Oshkosh M-ATV, zatiaľ čo Oshkosh L-ATV spadá skôr do jednej kategórie s Iveco LMV, s tým, že prebralo nejaké vlastnosti od svojho veľkého brata.
    No aké sú reálne rozdiely v taktickom využití týchto vozidiel sa ma radšej nepýtajte. :-)

  • JirkaM
    21:02 17.05.2018

    Česká armáda by mohla Slovákům s tím nákupem trochu pomoct aby cena trochu klesla. Slováci nakupují pušky od CZ, takže je na místě jim to trochu oplatit.

  • Hubňa
    21:02 17.05.2018

    Já hlavně nechápu jednu věc. Můžete mi někdo prosím vysvětlit, jaký velký rozdíl operačním nasazení bude mezi tímto novým 4x4 vozidlem, co vybírá slovenské MO a americkým JLTV? Z mého málo zasvěceného pohledu mají ty vozidla plnit stejné úkoly (opravte mě jestli se pletu), přitom tady Gerlach váží 12 tun a motor má o výkonu 240kW a ostatní jsou na tom podobně. JLTV pak váží, co jsem našel, kolem 7 tun (schopnost zavěšení pod Chinooka), ale záleží na verzi, motor má mít asi 220 kW + užitečné zatížení dle verze, v průměru 2 tuny ... Dle parametrů mi přijde, že ty vozidla, ač ke stejnému účelu, vůbec nejde srovnávat. Háček bude asi v ochraně...? Ale je tam ten rozdíl tak zásadní?

  • mikojan29
    20:15 17.05.2018

    Ja som sem dal ten odkaz len kvôli Clankovi, aby pochopil, že väčšina predstavovaných vozidiel je mimo prepravné kapacity Spartanov. Pre únosnosť a aj rozmery lietadla nebude nikto upravovať vozidlo, ktoré práve navrhol a ktoré by malo spĺňať určité bezpečnostné charakteristiky. Ak ho chce prepraviť letecky, sú na to určené väčšie lietadlá a myslím, že OSSR nemajú ambíciu dvomi Spartanmi prepravovať mechanizované vojsko.

    Clanek

    Mowag Eagle to spĺňa rozmerovo, váhou by šlo na hranicu únosnosti Spartanu.

    Som rád, že sa predstavujú rôzne vozidlá, aspoň bude z čoho vyberať. Koncepty sú rôzne, dúfam, že vyberú dobre pre vojakov, lebo tí s nimu budú pracovať.

  • Miroslav
    17:40 17.05.2018

    Danny: Áno, konfiguráciu ti upraví hocikto. Napríklad rázvor pri predĺžení, zosilnenie strechy pre vežu alebo ak si môžeš vybrať či chceš do výbavy, klímu, lopatu či kávovar. Ale nepoznám firmu ktorá by ti upravila kvôli preprave dvoch kusov vozidiel na Cyprus rozchod nápravy o povedzme 20 cm.

  • tomas.kotnour
    17:31 17.05.2018

    @Miroslav

    "Kdesi som videl, myslím, že ti bolo v zálive, že sa odrezala surovo s flexou strecha na Tatre aby to vliezlo do lietadla ale to bolo núdzové riešenie. Si nemyslím, že Tatra by preto uvažovala o výrobe znížených kabín. To by radšej preplatila to vozidlo aby ho tam nechali"

    Tatra přišla s variantou podvozku T 815 - 26WR45 17.255.4x4.1/14T, která v AČR převáží radiolokátory ARTHUR, a ta disponuje zajímavým technickým řešením:
    http://www.palba.cz/album/albums/userpics/13125/file2b36.png

    A následně byla vyvinuta modelová řada T 815 - 7, jejíž hlavní devízou byla letecká přepravitelnost letouny C-130

  • danny
    17:01 17.05.2018

    Miroslav: Ne, na nákupu vozidla, nebo zadání požadavku na výrobce, aby jej upravil v souladu s přepravními kapacitami, kterými disponuji, mi nepřijde nic divného. Dělá se to celkem běžně u všech kategorií vozidel. Ani výroba obrněných taktických vozidel neprobíhá na velkokapacitní robotizované lince, jako Fabie. Takže škála možné a dostupné customizace je dost široká.

  • PavolR
    16:58 17.05.2018

    Podľa mňa tu okolo tých Spartanov točíte zbytočne. Vôbec by som sa nečudoval, keby už bolo politicky rozhodnuté o Patriotovi a celá výberovka bola iba podfuk naoko. Turci si to nejako zistili a vytiahli spomedzi prototypov z garáže práve také vozidlo, čo je parametrami Patriotovi čo najpodobnejšie a bachli to cez Zetor ako slovenský vývoj s takou cenou, ktorú kto chce podliezť, ten si vrecká rozhodne nenamastí tak, ako dúfal. :-D
    Ale aj keby to nebolo tak úplne tak, oko popisujem, ta objavenie sa dvoch natoľko podobných vozidiel akurát v čase výberu budí prinajmenšom podozrenie, že MO chce páve takéto vozidlo, hoci žiadané parametre ešte oficiálne tají.
    A verejná cenová ponuka dobrý spôsob, ako vytvoriť nátlak.

  • Miroslav
    16:34 17.05.2018

    Clanek: Nezdá sa ti hlúpe a ekonomicky neefektívne upravovať vozidlo podľa Spartanu? To nie je len tak, že si niečo zmenším a ideme na to. Nielenže taká úprava niečo stojí (nové prepočty, riešenie kolíznych stavov, nové prípravky, nová dokumentácia, nové obstarávania na subdodávky, testovanie atď atď atď) ale tým pádom sa menia aj celkové charakteristiky vozidla. A to všetko kvôli tomu, že máme 2 Spartany ?

    Kdesi som videl, myslím, že ti bolo v zálive, že sa odrezala surovo s flexou strecha na Tatre aby to vliezlo do lietadla ale to bolo núdzové riešenie. Si nemyslím, že Tatra by preto uvažovala o výrobe znížených kabín. To by radšej preplatila to vozidlo aby ho tam nechali

  • Alpacino36
    15:54 17.05.2018

    Clanek
    Myslis ze OSSR A ACR su US army . Vsetko nieco stojí.

  • Clanek
    15:06 17.05.2018

    mikojan29:
    V tomto článku sú rozmery Spartanu, môžete si tam vložiť (skôr nevložiť) jednotlivé vozidlá podľa ich rozmerov a váhy.
    https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2017/01/07/c-27j-spartan-tactical-transport-aircraft-italy/

    Sirka / Vyska / Hmotnost
    Mowag Eagle
    2,16 / 2,0 / 7t (prazdna)

    Takze by to jit mohlo, ne? Zvlast pokud Zetor / CSG atd zatim prisli jen s prototypem. Zadat jim upravu (a nebrat hned to prvni co nabidnou), predvest nejaky skutecny vyvoj, ne jen na papire, tak aby se zmensili rozmery a hmotnost nekde k Mowag Eagle a obe strany budou nakonec spokojene. Vyrobce, protoze ziska konkurenceschopnejsi produkt a referenci, a stat, protoze ziska kvalitnejsi produkt, ktery navic vhodne zapadne k ostatnim kapacitam, ktere uz armada ma.

    Furt mi to neprijde jako zadne sci-fi neco takove pozadovat.

  • Arten
    14:37 17.05.2018

    Spartan - je to nezmysel, však do Spartana žiadne vozidlo tejto kategórie ani nevojde, sú príliš široké a väčšina aj vysoké...

  • Alpacino36
    14:34 17.05.2018

    A aligator master 2 ma max zatazenie 12.5t myslim a z toho uzitocne zatazenie 3.5t z toho vychádza prazdna hmotnost cca 9t. Tak neviem o čom. A ak si myslíte že poslat vozidlo do afganu z balistikou na urovni STANAG 1 tak veľa štastia.

  • Alpacino36
    14:32 17.05.2018

    Vy akože nechápete tomu že payload je 9t a na tych 9t vačšina vozidiel kategorie Gerlachu začína. IVECO uvevezie lebo plne naložené ma max 7t.

  • mikojan29
    14:24 17.05.2018

    V tomto článku sú rozmery Spartanu, môžete si tam vložiť (skôr nevložiť) jednotlivé vozidlá podľa ich rozmerov a váhy.

    https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2017/01/07/c-27j-spartan-tactical-transport-aircraft-italy/

  • Clanek
    14:08 17.05.2018

    Nez se toho "prevezt treba 4 kusy tam kde budou zrovna potreba" chytbem taj jsem samozrejme nemyslel najednou, ale po jednom a jen jako priklad...

  • Clanek
    14:02 17.05.2018

    Neslo mi o prepravu celych utvaru. Ale OSSR jsou slozkou NATO. Jako spojenec v NATO ma nejake zavazky, a mezi ty patri i zahranicni mise, a bylo by hezke mit moznost prevezt treba 4 kusy tam kde budou zrovna potreba, svepomoci.
    Slovensko nikdy nebude cinit hlavni bojovou silu v jakekoli misi, ale treba na Kypr Spartany uz litaji, a litaji tam protoze tam Slovensko pusobi, a pokud by byla potreba tam mit 2-4 kousky 4x4, tak by to byl krasny priklad neceho, co by OSSR mohli zvladnout ve vlastni rezii. Mohli, pokud na to pri vyberu 4x4 bude mysleno.
    PS: nikde jsem nepsal ze 4x4 musi Spartan uvezt nastrojeny, oveseny max pancirem, s plnou nadrzi a nedejboze pripravenym vysadkem. Ale znovu se vracim k tomu, ze jeden tendr OSSR by mel brat v potaz dalsi tendry OSSR. Pokud jeden tendr vyhral Spartan a Spartan se nakoupil, vybudovala se nejaka kapacita, pak by dalsi tendr mohl mit v podminkach to aby planovane 4x4 vlezlo do Spartanu, aspon v nejake forme (takze klidne i odstrojene tak aby vlezlo, a slozene az na tom Kypru nebo kde). Nechodme z extremu do extremu, ale netvrdte mi ze Spartan je jen na okrasu, zivou silu a par palet, a ze nelze vybrat vhodne 4x4 i s ohledem na jeho kapacitu.

  • Flader
    14:02 17.05.2018

    Alpacino36

    Spartan v pohode odvezie aj Iveco LOV.

    PavolR

    Práve, že Master by sa do Spartana váhovo mal vojsť, je u neho totiž udávaná len maximálna hmotnosť, prázdny by teda logicky mal vážiť menej a mal by sa teda vojsť do nosnosti Spartana. Väčší problém sú rozmery, tam to je "ltt", ale pokiaľ sú udávané rozmery aj vrátane zrkadiel tak aj na ˇ´sirku vojde.

  • Alpacino36
    13:56 17.05.2018

    Aj keby hmotnost nepusti.

  • kisam
    13:45 17.05.2018

    PavolR: tak jasné, na nejaké veľké vyvedenie vojsk to nie je:)

    Alpacino36: Perentie je hmotnosťou veľmi nízko ale spomínajú ho tam kvôli rozmerom, keďže je to veľká krava s rozmermi 2,4 x 2,5 m

  • PavolR
    13:32 17.05.2018

    No to by sa tie dva Spartany nalietali, kým by postupne prepravili 23. mpr. :-D
    Na leteckú prepravu takej jednotky by sme si museli aj tak prenajať viacero a väčších lietadiel. To dá rozum.

  • Alpacino36
    13:26 17.05.2018

    Perentie 6x6 je vlastne land rover

  • Alpacino36
    13:22 17.05.2018

    Pravdu sice ma ze v koncepcia je potrebna ale skus mi najst opancierovane vyzbrojene vozidlo s hmotnostou pod 10t a s obmedzenymi rozmermi.

  • kisam
    13:20 17.05.2018

    Na tejto stránke: https://www.airforce-technology.com/projects/spartan/ píšu, že Spartan môže bez úprav prepraviť vozidlá ako Humvee, Perentie 6x6 a M113. Na základe toho by to napríklad takého Mowag Eagle V malo zvládnuť.

  • kisam
    13:16 17.05.2018

    Clanek má pravdu, schopnosť prepraviť nové 4x4 Spartanom by bola pre SR určite vítaným plusom. 23. mpr by mohol byť takým expedičným práporom, keďže konflikty na blízkom východe a v Afrike sú a budú, a nejakú techniku tam posielať budeme. Ale keď niekto fundovaný povie že to nie je nevyhnutnosťou tak sa nebudem škriepiť.

    Zaujímalo by ma, vozidlo o akých maximálnych rozmeroch je možné prepraviť Spartanom, vie niekto ?

  • Alpacino36
    13:15 17.05.2018

    No pokial som dobre cital tak ACR vacsie lietadla kupovat pravdepodobne nebude a myslim si ze taka mala armada ako OSSR si toho moc vyberat nemoze. Druha vec je ze do spartana vojde akurat tak defender alebo HUMMWV co asi 2 m siroke a necele 2 m vysoke co sa napr o nejakom JLTV alebo aj Gerlachu neda povedat. A pokial viem tak v lietadle musi byt nejaky priestor pre pohyb personalu okolo materialu. Nejde to jednoducho len tak natlacit. Tak si myslim ze spartan nikdy nebude prepravovat tieto vozidla mozno tak defendery.

  • Clanek
    13:01 17.05.2018

    Prisel jsem na to jednoduchou uvahou, ze je armada budovana s nejakym konceptem a jednotliva technicka reseni se spis doplnuji/podporuji a ne jdou proti sobe, anebo jsou porizovana slepe bez brani v uvahu parametry ostatni techniky. Pokud by se treba jednou Slovensko rozhodlo nakoupit nove zapadni MBT, oveseno vsim by to vazilo 60t+, a pak by nekoho napadlo, ze by bylo dobre zenistum doprat novou premostovaci techniku, ktera by ale 60t tank neunesla, tak bych se taky chytal za hlavu a ptal se:"proc?!"
    CR ma CASA, ktere neodvezou pomalu nic, ale CR planuje porizeni vetsich stroju, SR ne. Ergo by vnitrni rozmery a nosnost Spartanu meli byt 1) minimalne brany v potaz anebo 2) brany jako neco cez co nejede vlak. A dvojka je moje stastne cislo.

  • Alpacino36
    12:55 17.05.2018

    Clanek
    A na tie tvoje tvrdenia si ako prisiel? Doteraz sme fungovali aj bez spartanov tak myslim ze to pojde aj nadalej. A pokial by to mal previezt spartan tak by to muselo byt do 10 t a este aj rozmery hrajú rolu. A s takou hmotnostou toho vela na trhu nie je. Jedine ze by sli neopancierovane.

  • Clanek
    12:46 17.05.2018

    Osobne doufam ze prepravitelnost 4x4 v Spartanu bude dano jako jedna z podminek tendru a ze cez to nepojede vlak. Poridit nova vozidla a nebyt si je schopen sam prevezt ani "u tech nejmensich => 4x4"?. Nikdo neceka ze Slovensko bude mit schopnost nekam svepomoci dopravit 8x8, Zuzany atd., ale byt schopno nekam dopravit "aspon neco", a tim nemyslim jen zivou silu, byt musi.

  • PavolR
    12:37 17.05.2018

    stirling:
    Česká firma je Zetor Engineering, avšak špeciálne pre Slovensko založili firmu Zetor Engineering Slovakia, ktorá je už Slovenskou firmou. ;-)

    Hyena:
    C-27J Spartan má Max payload: 11,500 kg. To by musel aj Aligátor II držať diétu, tak, ako všetky ostatné vozidlá jeho kategórie. Nanajvýš, keby to skúsili cez obľúbenú plavbyschopnosť.
    -----------------

    Inak, tresnúť hneď na začiatok nízku cenu bol chytrý ťah. Môže to buď odstrašiť MO od výberu takého auta, na ktorom môže ryžovať SNS, alebo aspoň prinútiť vopred vybraného znížiť ceny. ;-) Výber vozidla za o polovicu vyššiu, či dokonca dvojnásobnú základnú cenu by sa blbo vysvetľoval.

  • stirling
    12:19 17.05.2018

    Mě se to auto vzhledově zamlouvá, ale jak je tu poznamenané ještě to nikdo nezkusil v provozu až pak se uvidí jestli to opravdu je povedené vozidlo nebo jen pěkný exponát. Husar ale rozhodně bude mít proti němu šanci už jen díky ověřené platformě.
    Jinak Zetor jako takový má asi slovenské majitele, ale to přece nedělá z něj slovenskou firmu.Zetor je česká firma s dlouhou tradicí tak nevím proč z toho udělat slovenskou firmu jen proto že její momentální majitel je slovák. Na Slovensku také určitě neříkají tohle je česká firma právě to vlastní čech. Ostatní při téhle logice by mohlo být česko jako stát trochu slovenské když máme slováka premiéra...

Stránka 1 z 2