TALOS: Bojový oblek “Iron man” se stává realitou

První fotka budovaného prototypu bojového obleku (Tactical Assault Light Operator Suit); větší foto / SOCOM

Americké velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) představilo první prototyp bojového obleku TALOS (Tactical Assault Light Operator Suit). Bojový oblek TALOS, nebo také populárně Iron Man, poskytne vojákům speciálních sil mimo jiné nebývalou úroveň balistické ochrany.

Americké velitelství SOCOM vyvíjí bojový oblek TALOS od roku 2013. Kompletní dokončení prvního prototypu se očekává na konci roku 2018. Následně začnou reálné bojové testy, které ukážou, zda lze oblek TALOS nasadit v operacích speciálních sil.

TALOS poskytne členům speciálních sil především nebývalou úroveň balistické ochrany. Tvrdé balistické pláty pokryjí větší plochu těla a měkká balistika zase částí těla (prostor mezi pláty), které nelze chránit tvrdou balistikou.

Aktivní klimatizace udrží optimální teplotu vojáka, nezávisle na okolním prostředí a fyzické námaze. Počítá se s posilující vnější nosnou kostrou, tzv. exoskeletem - půjde o mechanické nebo mechatronické spojovací/nosné prvky, který vhodně rozloží nesenou zátěž. Cílem je snížit únavu vojáka a zvýšit/prodloužit bojeschopnost.

Klíčovou oblastí obleku TALOS je situační povědomí. Nabízí se nejrůznější 360° kamery, lokalizační systémy střelby, kamery se zoomem, atd. Voják v obleku díky senzorům a chytrým programům dostane okamžitě odpověď na pět klíčových otázek:”Kde jsem? Kam jdu? Kde je můj tým? Kde je nepřítel? Jaký je můj úkol?”

Vývoj všech těchto technologií (resp. jejich spojení do funkčního celku) je náročný a představení prototypu se několikrát oddálilo. Podle plukovníka James Millera, vedoucí vývojového týmu, je ale bojový oblek TALOS “v dnešní době opravdu skutečný.”

Vývojový tým programu TALOS se skládá z 35 výrobců, laboratoří a zástupců akademické sféry. “Začínáme budovat jednotlivé díly a skládat je dohromady,” uvedl Miller s tím, že současně probíhá testování funkčnosti a bezpečnosti.

Podle skeptiků ale celý program postupuje příliš pomalu nebo se rovnou jedná o plýtvání peněz, když se armáda snaží vyvinout něco, co existuje jen ve filmech. Před několika lety senátor Tom Coburn dokonce zařadil program TALOS na list sto federálních programů, které označil za zbytečné a marnotratné.

Podle Millera ale vývojový tým programu TALOS “znovu definuje vědu a inženýrství”. “Vkládáme člověka do robota, který musí napodobit pohyb samotného člověka,” uvedl Miller. Navíc jednotlivé technologie lze údajně uplatnit i mimo program TALOS.

Technických podrobností je stále poskrovnu. Nejnižší vrstva obleku má obsahovat síť trubiček s vodou, která zajistí regulaci teploty člověka a ochrání ho především před přehřátím. V místech, kde operátora nechrání tvrdý pancíř, bude do nejnižší vrstvy všitá měkká balistika.

Vnější mechanická kostra (exoskelet) musí nést desítky kilogramů (v originálním článku je uvedeno "stovky liber") a zvýšit pohyblivost vojáka. Osoba oblečená v exoskeletu si ideálně nesmí ani všimnout, že má oblek na sobě. Exoskelet musí být perfektní tvarovaný a přiléhat na tělo, aby se operátoři speciálních sil mohli uvnitř budov pohybovat bez omezení a vést účinně boj na krátkou vzdálenost CQB (Close Quarters Battle).

Miller dále uvedl, že TALOS se skládá z více než 800 dílů a hlavním konstrukčním materiálem je titan. Elektrické motory obleku napodobí pohyb těla a počítá se s mechanickým ovládáním horní i dolní poloviny obleku.

TALOS získá 26 kusů pancéřových plátů, které ochrání nejen hrudní koš z přední a zadní strany, ale i nohy, ruce, rozkrok, boky nebo ramena. Vývojový tým zatím bojuje s tím, jak vyřešit ochranu tváře vojáka, aby nepřekážela pohybu nebo nezakrývala výhled. Ideální je průhledný balistický materiál - ten ale zatím není na trhu k dispozici.

Energii obleku dodají baterie na zadní straně - ty budou pohánět elektromotory, komunikační systémy, senzory nebo průhledové displeje v helmě.

Před vývojovým týmem je ještě hodně práce a nepochybně vznikne mnoho dalších prototypů. Ať už se oblek dočká operačního nasazení nebo ne, jedno je jisté - jeho cena bude astronomická.

Dodejme, že TALOS je “pouze” vývojový a experimentální program, který má otestovat, zda lze podobný oblek při současné úrovni vědy a techniky postavit a nasadit do operací speciálních sil. Případné zavedení do armády není zatím na pořadu dne.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

US Space Corps: Militarizace vesmíru je otázkou času

Na webu War IS Boring autor MV “Coyote” Smith, bývalý plukovník amerického letectva a současný ...

Spojené státy směřují k robotické armádě

Americká armáda (US Army) před několika dny vydala publikaci Robotické a autonomní systémy RAS ...

V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...

Americké letectvo posílá do boje robotické stíhačky F-16

Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (US Air Force Research Laboratories) v bojových testech ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Olivav
    09:16 25.05.2017

    shal,

    pravdu díš. Najít cokoliv o zásadním rozvoji Ruského vesmírného programu je nemožné neb se tam nic neděje.

    Na papíře už postavili MIR-2 a Lunární bázi, ale zatím jim nelítá ani Angara.

  • shal
    23:05 24.05.2017

    Olivav: Jak jsem psal. Ruský kosmický průmysl byl špičkový. O tom není pochyb a je to naprosto nezpochybnitelné. Problém je v tom minulém čase.

    Zatímco americké soukromé společnosti jako je SpaceX, Orbital ATK, Blue Origin či Virgin Galactic rozproudily stojaté a značně zatuchlé vody vesmírného programu a státní vesmírné agentury ať už americké, evropské či čínské a jejich kontraktoři se stůj co stůj musí probouzet z dlouhého spánku a poklidných vod letargie, tak ruský kosmický program jde do kopru. A myslím to vážně když píšu BOHUŽEL.

    Americká ULA začala vyvíjet znovupoužitelné rakety, ESA urychlila přechod na výrazně levnější Ariane 6 a začínají mluvit o znovupoužitelnosti a čína taky určitě nespí, tak ruský kosmický průmysl místo toho aby se probral, tak upadá do čím dál větší beznaděje, korupce a problémů s kvalitou výroby.

    V Kremlu se zbláznili a ořezali rozpočet Roskosmosu o 30 procent. Ruský kosmický průmysl jede už jenom na setrvačnost minulých zakázek a vynášení astronautů pro NASA. Až jim tohle během několika příštích let seberou soukromníci a Kreml nezačně masivně dotovat nákladný vývoj obnovitelných raket, tak opravdu netuším co budou dělat :(

  • Olivav
    14:53 24.05.2017

    Sorry k těm motorům :)

    http://www.russianspaceweb.com...

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Takže tady se naopak USA odtaly k technologii, kterou neměly a šunt to nebyl. Hlavně je zajímavý příběh kolem těch RD-180 (ona Energia je docal slušná rachejtle). Takže Ruské motory nelze podcenit ani ve vztahu k Amrickému vesmírnému programu.

  • raziel87
    14:29 24.05.2017

    zkusím popátrat (asi před rokem jsem narazil na super odkazy ) a šoupnu Vám sem perfektní linky ke kosmickým skafandrům - což není k tomuto tématu až takový offtopic.

    Jsou tam mraky informací ke všem Sokolům, Orlanům.atd. - výrobkům NPP Zvezda
    i Americkým skafandrům pro programy Mercury, Gemini, Apollo, Sky Lab, Shuttly, ISS. Něco málo k tomu je i na kosmonautix.cz, ale našel jsem odkazy, kde byly všechny skafandry do cca půlky 90. let rozebrány na desítky stran včetně kvalitních fotografií, perfektní čtení

  • raziel87
    14:17 24.05.2017

    čtenářům pardon za offtopic

    2 Rase

    moc o tom nevím :( - pamatuju si v podstatě jen kusé informace. Motory NK-33
    byly z Kuznětzovovy vývojové kanceláře odprodány americké firmě AeroJet, která
    je zamýšlela pro rakety ANTARES. Pokud mě paměť neklame, tak byly v NASA úspěšně otestovány. Došlo ke konstrukčním zásahům do motorů NK-33 (výměna elektornických součástek, které byly poplatné 70. letům 20. stol) Nicméně - USA získala typ motorů, které nebyla sama schopna vyprodukovat ani po 30 letech.

    Motory mě moc nebavěj - já radši skafandry, raketový pistole, batohy a kosmické programy jako celek

  • Olivav
    10:24 24.05.2017

    2 raziel a Rase,

    no s těmi motory si pamatuji, že USA to opustili kvůli nezvládnuté metalurgii (v té době). Rus to zkoušel tak dlouho až dospěl k něčemu co létalo a měli toho dost ve skladech a ty "vyprodal".

    Jestli dnes USA tuto technologii rozvíjí nevím, ale myslím, že získali ne jen tuhle technologii. Jak je to dnes netuším :)

    No a co se týká Mistralů a jiných věcí, tak tam se k nějakému Know-How zase dostal Rus. I ta optika na T-90 od Frnacouzů jim pomohla :)

    Ještě jednou tu dám ten článek:
    http://mil.toda... y/2017/Weapons52/

    Co se lodí týká je dle mně vtipná koncepce nové letadlovky RF:
    http://mil.toda... y/2016/Weapons13/

    Takže ambice mají. V laborkách toho kupu vyzkoušeli a zkoušejí. No dále tu nebudu opakovat. Souhasím v podstatě s Rasem.

    Jen něco k těm Ratnikům :) a věcem okolo:

    http://www.armyrecognition.com...

    http://tass.com/defense/927575... Ratnik 2 koupí asi letos :)

    http://tass.com/defense/935352... - musí se to přebrat ta 100% přesnost atp...

    No a nečekaně si to otestovali na Syrské střelnici http://tass.com/defense/947275...

    Jen tak trochu k tématu :)

  • Rase
    09:42 24.05.2017

    raziel87: Jj díky za doplnění. Netušíš, zda se ty technologie získané o rusů, rozhodl někdo v USA aplikovat na něco vlastního ?

    Pokud jde o Ratnik, tak jen dodám, že v době, kdy byli Rusové ještě s Francií a Evropou nejlepší kamarádi, tak se velice zajímali o francouzský komplet vojáka 21.století, Félin. Dokonce se mluvilo i o možnosti zavést jej v ruské armádě. Po Krymu to už ale neprošlo, stejně tak jako byl zrušen nákup Mistralů, a nové KBVP ATOM http://defense-update.com/wp-c...

  • raziel87
    07:44 24.05.2017

    2 Olivav, Rase

    nakoukl jsem do posledních komentářů. Bavíte se o NK-33 s uzavřeným cyklem?
    Inu, to byla svého času absolutní špička a USA byla v této konkrétní věci 20 pozadu, ale Olivave - přecijen byly to 90. léta. Jednalo se o prodej tuším 60 ks motorů - dost se to tehdy řešilo v médiích.

    Výkon sice byl úžasný (cca o 25%), ale nebyl čas motory odladit, program byl pro nedostatek financí ukončen. Testování si pak horko těžko odřeli v Americe - nicméně, technologii získali.

  • Olivav
    18:51 23.05.2017

    Rase,

    v zásadě souhlas. Jen k té Armatě. Myslím, že spíše posunou námořnictvo či letectvo T-50 posunují pořád. Někde už nevím kde jsem četl, že MO RF prohlásilo, že pozemní technika má přednost a raději utlumí ostaní systémy. Oni se jaksi považují za kontinentální mocnost (x-krát jsm je slyšel tak o sobě mluvit) a tím pádem pozemní technika má přednost asi si uvědomují, že tam jsou na tom nejlépe.

    https://www.rbth.com... na tomo webu jsem myslím četl o Stelth konceptu jako takovém a přiznávají, že USA je o ohromný kus dále ale hlavně zkušenost USAF jasně ukazuje jak 5. generace stealth letadel zejména F-22 je nákladná na logistiku a jaksi srytě řiznávají, že na to nemají děngy :) proto posilují 4++ a doufají že v budoucnu bude snad T-50 možná delat hrot pro 4++ něco jako F-35 či F-22 (zejména dle nich F-22, což je asi trochu mimo) a podporovat ostatní díky senzorům apod...

    Proto chtějí přezbrojit Migy na verzi 35 modernizovat SU-34 a zbytek flotily SU-27 derivátů srovnat s Indy a jejich SU-30MKI, kterou považují za top, což mě překvapilo.

    A ten Ratnik a starší komplety byly nutnost aby měli něco konkurenceschopného i ti teroristi jak říkali ve videu (někde níže) měli lepší výbavu.

    Jinak Rase souhlas. Je to tu off topic, ale když koukneš na tu situaci ohledně AČR viz tanky (vim diskuse je jinde), tak se chce brečet. pořád se mluví a nakonec budeme mít tanky z překližky, protože se po dalších X letech na něco sulšného prachy neseženou.

  • Rase
    18:19 23.05.2017

    Olivanov:
    O těch motorech z Ruska, z balistických raket jsem už slyšel, ale ve výsledku to byl průšvih a jejich osazení na rakety pro vynášení věcí do vesmíru, byly debakl, kvli nevalné kvalitě a tedy technickým závadám. Bohužel. Space X v tomto nemá konkurenci.
    K optice: v ruské technice se moc nevyznám, on je v tomhle dost problém zjistit něco víc i k té Západní. Je dobré, že se snaží o co největší soběstačnost (to ale i Turci, a jejich kvalita je otázkou). Jak jsem psal, Rusové mají pěkné zbraně, skvěle propagované, papírově parádní - reálně o ní ale nic moc nevíme a to myslím jak kvalitu výroby, tak spolehlivost i reálné schopnosti. Nemíním rusy podceňovat, ale jsem zkrátka skeptický. Ten masivní vývoj co rozjeli, je neudržitelný (i tříští finance na samotné projekty) a zdá se, že si to uvědomují i Rusové, když spoustu super projektů zastavili nebo zrušili. Upřímně, ono se klidně může stát, že utípnou i projekt "Armata" (celou rodinu vozidel) a budou se spíš soustředit na vymazlení současné techniky. Z mého pohledu je to hodně logické - byť tyhle nové pásáky jsou hodně pěkné.

  • Olivav
    17:47 23.05.2017

    Věřte si čemu chcete. Mně je to fuk.

    Když se člověk žačte do článků zde http://mil.toda... y tak to není hype jako sputnik, ale je vidět pokrok i problémy, které mají. Je otázka jak na tom je vojensko-průmyslový komplex. Měl vždy prioritu před civilním sktorem, takže podle Kaliny atd nelze posuzovat tanky. Asi tak. Surovin a lidí mají dost.

    USA co se vesmíru taky nic moc. Space Shuttle je historie a zbytek žádná sláva. Nová raketa zatím taky "není hotova". Soukromníku kupa a Falcon asi nejdál, ale v šoku z toho nejsem. Motory berou i ze SSSR skladů atd...

    Co je možná jeden z extrémních problému RF je v sociální oblasti. Drogy (krokodil) alkohol a demografický vývoj. Snad to prý "stabilizovali" pokud to nezlepší tak je to sejme samo bez potřeby jediného výstřelu. Lidská základna byla u nich a možná ještě je ohrožena, ale to je hodně mimo téma.

    A další docela zajímavé stránky jsou zde https://www.rbth.com... taky tam snad objektivně píší jak se věci mají.

    Uvidíme jak se to vše vivine. :) Čas ukáže

  • shal
    14:06 23.05.2017

    Olivav:

    Rusko je opravdu jeden z hlavních dodavatelů titanu na trh. A tak to taky zůstane. Pokud by Rusko zakázalo vývoz titanu, tak co by z toho měli? Přišli by o spoustu peněz, které potřebují na provoz jak státu, tak těžařských firem a hromadily by se jim suroviny. Dokud bude poptávka z USA nebo odkudkoliv jinud po titanu, tak Rusové ho budou dále dodávat.

    Ad průmysl:

    Máš pravdu, že sankce opravdu v některých oblastech pomohly postavit se trochu na nohy. Zatím je to však hlavně oblast zemědělství.

    V prvovýrobě byli Rusové vždycky dobří. Vykopat něco ze země je opravdu práce, která jim jde. Zvlášť když k tomu použijí západní techniku.

    Problém Ruska je v zaostalém strojírenství a omezeném množství moderního průmyslu. To opravdu není něco, co se dá postavit za rok, nebo 2 nebo i deset. Musí se začít refomou společnosti, vzdělávacím systémem. Ostatní přijde později. To jsou nezbytné změny na celé generace. A ty změny v Rusku neproběhly a ani neprobíhají. Ostatně o úrovni Ruského strojírenství a průmyslu obecně toho bylo napsáno už spousty:
    http://ekonomika.eurozpravy.cz...

    Změna obecně probíhá, ale spíše k horšímu. Vidět to lze například na elitním kosmickém průmyslu, který je na tom velmi špatně a opravdu hrozí, že za nějakých 10 nebo 20 let Rusko žádný kosmický průmysl mít nebude. A to je opravdu smutné, protože Ruský kosmický průmysl opravdu něco v minulosti znamenal a jeho jméno mělo obrovskou sílu. Sakra, vždyť do 70. let byli i před USA a to je sakra co říct a pak ještě minimálně 10 let dokazali jakž takž držet směr.

    A nyní? ROckoty a Protony jsou odstavené kvůli problémům s kvalitou, Angary vyvíjeli 22 let a letěli s nimi jednou a proslýchá se, že poslední testy nových raket v Kazachstánu dopadly velmi špatně, takže jsou taky uzemněné na neurčitou dobu. Nauka má spoždění 10 let a nevypadá to, že by byla hotová. Roskosmos byl vyhodnocen jako nereformovatelný, tak byl zrušen a konkurenční URSC byl přejmenován na Roskosmos, protože to jméno kdysi opravdu něco znamenalo a stále má svou váhu. Jediné co ještě lítá jsou Soyuzy a to je technologie založená na R7 - raketách z konce 50. let.

    Promiň, ale v tomhle světle opravdu těžko dokážu uvěřit, že by T50 dokázala být konkurence schopná vůči F22 a F35 nebo že by Ratnik 3 dokázal konkurovat Talosu, protože obojí je super high-tek.

  • jj284b
    11:59 23.05.2017

    Olivav: Rusko je krajina s GDP Talianska.. porovnavat to s USA je riadne pritiahnute za vlasy

  • Olivav
    11:30 23.05.2017

    Rase,

    mě to nevzrušuje. Jak jsem psal o tom "mužíkovi s kladivem". O tom to je a v tom se shodneme. Ve vývojovém centru toh mají kupu, ale mužíka ne s kladivem, ale CNC nemají atd..

    Čína to neokopíruje. Zatím nezvládla bez pomoci ani motory AL-31.

    U T-14 jsem postnul dotaz. Dám ho i zde a zajímal by mě tvůj názor?
    http://mil.toda... y/2017/Weapons52/

    vypadá to, že RF se posunula v optických systémech, ale asi to není ono. Zdá se, že na západu závislí asi už do budoucna nebudou, ale top technologii ještě nemají (ten tracking typ).

    Nevíš o tom něco více?

    shal,

    proboha, tp nemá cenu. Titan je zejména Ruská doména, takže proč se asi Airbus a spol, báli, že budou mít problémy, když Rus nedodá :) Na ten trh to musí někdo šoupnout, že? Rusové nejsou jediní, ale dosti významný hráč na tomto poli. Např. Typhoon aka Akula byly titanové dvoutrupé všechny :) ne jen jeden kus :)

    O univerzálním náskoku západu ve všem nejsem přesvědčený a nevěřím mu. TO je ta propaganda. Rus nemá sice auto pro lidi a měl s tím problém vždy, ale zbraně a vojenské technologie to je jiná věc. Nelze brát civilní technologie jako měřítko těch vojenských. To je zásabní omyl v argumentaci.

    Jak víš, že ratnik 2 nevyrobili? Nevyrábějí ho sériově, ale myslím, že vybavení v kompletech Ratnik "typu 1" se sakra změnilo od doby co je začali produkovat. Kolik z toho nového je právě díky vývoji a testování tzv. Ratnik 2? Víš to? Já ne, takže bych si nebyl tak jist.

    Ano, masová produkce může být sakra problém. Když začínali s GaAs TR moduly pro AESA radary, tak to vycházelo na závratných cca 50 radarů za rok :) Ono to je málo, ale jak se říká. Když položíte jedno potrubí, tak to druhé jde rychleji. Tedy jinak. Jedna dvě linky na počátku je málo, ale je otázka kolik jich bude za rok.

    Je otázkou a mnozí to už zpochybňují, že by sankce RF moc poškodily. Možná to tiž opravdu vypadá, že je to donutilo postavit se na vlastní nohy a nekupovat za "petro dolary" na západě a sami moc neumět. Je potřeba vzít v potaz, že západ ty linky průmyslovou základnu taky neměl ze dne na den. No kdy začaly sankce? Kolik roků tedy lze reálně napočítat jako "dobu rozvoje vlastního potenciálu". Navíc sami přiznávají, že nenahradili vše a vše sami bez pomoci zatím neumí, ale procento komponent, které musí shánět jinde se zmenšuje a vlastní produkce roste. Zatím kape, ale to možná jen zatím. Podceňovat RF je to poslední co by bylo žádoucí.

    Pokud nechápeš co se snažm říci a jsem pro tebe rusofil, tak debatu můžeme rovnou ukončit.

  • shal
    10:53 23.05.2017

    Olivav: Ty tu mluvíš o propagandě? Technologický náskok USA a obecně západu před Ruskem je neodiskutovatelný. Proboha, vždyť v Rusku nedokážou postavit ani konkurenceschopný automobil. Technologické zaostávání za západem je prostě do očí bijící o ekonomické síle ani nemluvě.

    A kde by USA vzali titan? Tam kde všichni ostatní - na komoditním trhu za tržní ceny, stejně jako by to museli udělat Rusové. Ostatně doba centrálního plánování je dávno pryč a s tím i doba předražených titanových ponorek postavených v závratném množství jednoho kusu, které se přestaly vyrábět právě pro extrémní cenu.

    A správně píšeš, že mužik neuměl vyrobit technnologicky náročné výrobky v požadované kvalitě a ceně. Každá země může mít geniální konstruktéry, ale ne každá země má dost silný a vyspělý průmysl na výrobu sofistikovaných produktů. A to platí i o dnešním Rusku.

    Těžko lze informace o Ratniku 3 považvat za věrohodné, když nedokázali vyrobit ani Ratnik 2.

  • Rase
    09:59 23.05.2017

    Olivanov:
    Rusové mají skvělé projekty (Ratnik 3)... nejspíš to ale s nimi dopadne stejně jako s dalšími viz "Armata", PAK-DA, PAK-FA atd. peníze jsou tak akorát na modernizaci stávající techniky (T-72,T-90, Suchoje). Vzhledem k tomu, že i u TALOSe se mluví o enormní ceně, tak na realizaci ruského projektu je jen to, že ho koupí Indie, nebo okopíruje Čína. Takhle je to ale se vším a divím se tomu, že to ještě někoho vzrušuje

  • Olivav
    09:22 23.05.2017

    shal,

    o technologickém náskoku USA bych pochyboval. Talos taky zatím není a komponenty, které chtějí použít mají jedni i druzí.

    Ratnik už existuje a je to vývojový krok dřívějších projektů, které měly srovnat vojáka RF a NATO. To byl ty projekty zmíněné v tom videu. Ratnik je dále.

    Kde vezme USA ten titan? Tady se technologický západ bojí aby měl titanové komponenty z RF https://www.novinky.cz/ekonomi...

    Takže nepřehánějme, že? Titanový plášť měly spíše ponorky provenience SSSR a ne NATO, že?

    Ratnik 3 je právě to co je dosti podobné Talosu a můžeš se klidně zcvoknout, že tomu tak není. Ratnik verze 1 dnes není to co byla na počátku je to takový 1.5 a mají jich docela dost. Několik specifikací atd....

    Ekonomika USA se nám může zdát nadřezená, ale RF sází na spolupráci jinde a ty trhy jsou do budoucna perpektivnější protože se vyvíjí a jsou nenasytné navíc ani ten západ s RF nepřestal obchodovat je to jen skryté před veřejností pod heslem sankce.

    Nekonzumuj tu propagandu tak moc.

    RF jakožto "nástupce" SSSR byl dlouho v prblémech a krizi a tak tam vývoj ustrnul. To už teď tak úplně neplatí a posouvají se svým způsobem dále. Mají jiná a mnohdy specifická řešení, ale tupci a zaostalci to nejsou.

    Problém bude jen jeden a ten měli už dříve. V laboratoři a v pár kusech udělají super systém, ale ten pak bude muset vyrobit "mužík s kladivem". To byl jejich prblém. Hezky to bylo posáno v historii raketového programu. Koroljov vymyslel a navrhnul hezký stroj, ale mužík na to čuměl a neuměl to vyrobit. To je zdržuje a v tom je zakopaný pes. No a Čína jede otázka je nakolik bude schopná věci posouvat dále sama a vymýšlet originální řešení. Západ a RF to umí, ale u Číny to byl problém. U exoskeletů ty čínské pokusy vypadají hůře než ty ruské. Navíc letadla 5. generace např. těží ze špionáže starších dat J-20 má dost od MFI a od toho co stáhli od LM. Motory zatím moc neumí a J-10 má motory jen díky tomu, že jim je buď RF dodala nebo pomohla zprovoznit výrobu.

    Ono to totiž není tak jednoznačné a proto RF a Čína drží pospolu (jak moc a pevně to je otázka) - spolu mají šanci sami jsou zatím dost slabí.

  • shal
    07:53 23.05.2017

    Olivav: Je naprostý nesmysl, že by Ratnik 3 mohl byť jen vzdáleně konkurovat Talosu. Ponechám stranou technologický náskok USA před Ruskem a zaměřím se na principiální rozdíl.

    Cílem projektu Ratnik bylo přinést moderní výzbroj a výstroj pro řadového ruského vojáka a přiblížit jej technologicky k řadovému západnímu vojákovi. To znamená, že budou potřebovat stovky tisíc kompletů za nízkou jednotkovou cenu.

    Talos je high-tek serepetička pro speciální jednotky, kde se na jednotkovou cenu nehledí. Tam může přesáhnout stovky tisíc dolarů nebo i milion za jeden kus. Protože USA jich nebude potřebovat více než pár stovek. A to nechci zminovat naprostou ekonomickou nadřazenost Ameriky nad Ruskem.

    Díky tomu, že jednotková cena Talosu nehraje takovou roli, tak můžou používat drahé materiály jako je titan. Ten se podepíše na hmotnosti a tím na výkonu celého kompletu. Kvůli tomu Ratnik 3 nikdy nemůže ani vzdáleně konkurovat Talosu a díky tomu ani nikdy žádný Ratnik 3 v praxi nebude a plynule se přejde na Ratnik 4.

    Vždyť dvojka byla v testech už v roce 2014 a o rok později měla jít do výroby. To, že žádný Ratnik 2 v praxi nikdy nebyl uveden mě přesvědčilo o tom, že celký koncept Ratniku 2 byl špatný a nenasaditelný do praxe. Jinak by mohli klidně pracovat na trojce, zatímco druhou verzi mohli klidně nasazovat do oběhu. Celé to není nic jiného než nástroj propagandy a plýtvání penězi ruských občanů.

  • shal
    07:30 23.05.2017

    Olivav: Wiki je zdroj veřejných informací. Nic víc, nic míň. To tedy znamená, že společný základ T50 a FGFA musel být po dlouhou dobu veřejnou informací.

    To že už tak nějak neplatí, že FGFA a T50 má stejný základ je trošku vtipné nemyslíš? Jako že 20 let vyvíjeli letadla, o kterých veřejně tvrdili, že mají stejný základ a fakticky se jedná o varianty stejného letounu a teď si někdo po 20 letech konečně přečetl původní specifikaci a všiml si, že to není pravda? Že 20 let vyvíjí úplně jiné letadla? :DDD

    Ne. To je kravina. Jedná se o 2 varianty toho samého letounu, které se možná v průběhu vývoje od sebe odlišily, takže už je uváději jako 2 jiné letouny, ale základ je pořád stejný.

    Ad Ratnik:
    Přesně tak. Dvojka nebude, přestože to byl mnohem jednodušší a reálnější projekt než Ratnik 3. A přestože nebyli schopni dokončit Ratnika 2, který jenom doháněl technologický náskok západu, tak chtějí přejít na vývoj trojky, která je hodně scifi záležitostí s featurami jako je exoskeleton, miniaturním zdrojem energie a super vyspělou elektronikou a konektivitou?

    Ne. Je to jenom zombie projekt a nástroj propagandy. Ratnik 3 dopadne stejně jako Ratnik 2. 10 let se s tím budou plácat a pak prohlásí, že žádný Ratnik 3 nebude, ale že už pilně makají na čtyřce a určitě k tomu dodají pár hezkých animací. A ubohý řadový ruský voják stále bude vybaven výzbrojí z doby socialismu.

    Číně bych to spíše věřil. Ti opravdu modernizují v reálu a ne jenom na papíře a dokážou svojí techniku uvést do praxe.

    Exoskeletů je spousty. Převážně pak na civilní použití. Hyundai používá exoskelety pro dělníky ve svých loděnicích.

  • Olivav
    19:06 22.05.2017

    Jinak tady jsou zajímaví dobrodruzi ;-) https://www.youtube.com/watch?...

  • Olivav
    19:05 22.05.2017

    shal

    to už jaksi neplatí. Takže update :)

    Wikipedia je zdroj k .....

    z toho článku níže:

    BENGALURU: Russia has said that the fifth generation fighter aircraft (FGFA) program that is being planned with India would be a 'completely new aircraft' and is not linked to Moscow's own new generation fighter, the Sukhoi T 50. In a detailed discussion, Russia's largest state holding company in the defence sector, Rostec has said that it is worrying that faster progress has not been made by the Indian side to finalise the project.

    Read more at:
    http://economictimes.indiatime...

    je tam toho více

    Jinak

    Ratnik už mají

    Ratnik2 nebude bude rovnou Ratnik3 - tipuji, že pokud verze 2 měla něco užitečného, tak vznikne Ratnik-M

    Ratnik 3 je/bude konkurent Talosu

    Čína jede taky jak může. Tekutý nano pancíř RF asi má - něco ukazovali... atd... Exoskelet mají to lze dohledat - USA má minimálně 3 druhy - 2x vojenský a 1x civilní (medicinský - drahý jako hrom cca 100 000 USD ...)

    Jinak jak píšeš jsou cca ve stejné fázi :)

  • shal
    18:52 22.05.2017

    Olivav: Proč bych měl být mimo? Od začátku se Rusko-indický projekt uváděl jako modifikace T50. Ostatně takto je uvedený i na wikipedii. Minimálně byl takto vyvíjen a i dnes se uvádí FGFA jako varianta T50.

    Je možné, že se v průběhu prací odchýlili od T50 více než se původně plánovalo, ale k tomu ať se vyjádří fundovanější na letectví. Jako třeba Shania. To každopádně nic nemění na tom, že mají minimálně stejný základ - zřejmě se jedna pouze o variantu a nikoliv o kompletně nový produkt. Indové s vývojem a výsledky nespokojení a to i přesto, že indická verze zřejmě bude pokročilejší minimálně po senzorové stránce. Přece jenom i cena je dvojnásobná oproti čistě ruskému T50.

    Jak moc je FGFA jiná oproti T50 uvidíme až skončí vývoj. Všechno ostatní jsou jenom dohady.

    Co se týče Ratniku, tak co můžeš soudit? To co se testuje nemá nic společného s tím, jak byl Ratnik 3 oznámen. A to nejlepší co se dá o původním high-tek konceptu říct je, že mají jednu ne moc kvalitní počitačovou animaci.

    A co děláme my? Opravdu chceš srovnávat Českou armádu s Ruskou? Američani, Francouzi, Britové a Poláci pracují na svých verzích kompletů Vojáků budoucnosti. A kde je Talos se můžeš dočíst v článku. Příští rok by měl být dokončen první prototyp.

  • Olivav
    18:37 22.05.2017

    shal

    jsi mimo

    http://economictimes.indiatime...

    https://theaviationist.com/201...

    http://mil.toda... y/2017/Weapons51/

    atd...

    Ratnik

    http://www.defence24.pl/480312...

    tohle je sice "sputnik" ale podstatné je že už od 2005 makají a co děláme my?
    https://www.youtube.com/watch?...

    No a kde je Talos?

    atd....

  • shal
    18:16 22.05.2017

    Olivav: Prd testují. Ratnik 3 je na papíře nebo přinejlepším v ranné prototypovací fázi. Jak je na tom vůbec dvojka? Ta měla být taky nasazena do výzbroje před dvěmi lety.

    Norové mají taky výrazně vyšší potřebu pro vybavení pro arktické operace než aktuálně US army.

    FGFA je modifikovaný T-50, takže má stejný (dobrý/špatný) základ.

    Tady píšou že motory budou po roce 2020.
    http://www.armadninoviny.cz/ko...
    A podle toho co jsem četl, tak to znamená spíše 2020-2030.

  • Olivav
    17:57 22.05.2017

    shal,

    no u Ratniku už testují 3. verzi :)

    Tady spíše honili machry a dopadli nic moc. I Rusové přiznávají, že Norové mají supr čupr výbavu do zimy. A mimochodem jsem jen naznačil, že by to měli pořádně otestovat. Tohle není jen "bunda"

    No a T-50 (myslím, že ne TU-50 asi překlep)
    1. není určena Indům tam jde o FGFA a T-50 nebude ani pro export jak se zdá. Něco jako F-22.
    2. vývoj pokračuje i když pomalu - letos např dokončili nový mozek letadla, který bude lépe zvádat paralelní zpracování dat a taky jim asi trvá déle dá-li se to říci sensor fusion pa ruski :) Nový komunikační systém taky letos.
    3. motory až 3/4 2017
    4. celo kompozitní kryt kokpitu neví, ale měl by taky být atd...
    Mají méně paněz, ale nespí. MO RF mělo vypustit info, že priorita jsou pozemní technika - ARMATA a PVO plus další věci.

    To jen tak na okraj. Moc do toho vidět není, ale T-50 je stroj pouze pro RF.

  • shal
    17:32 22.05.2017

    KOLT: Tak zrovna problémy s CZ-805 byly dost profláklé. Tomu bych tutlání rozhodně neříkal. Vemte si ale třeba takovou G36. Jak byly problémy s přehříváním mediálně propírané. Dokonce to skončilo u soudu.

    Zato problémy v Ruské armádě se spíše dostávají na veřejnost přes drby, úniky a podobně. Případně se dají rozpoznat podle neustálého zpožďování programů a odklady zavedení do sériové výroby.

    Problémy s vývojem F35 se pořádně rozmázly, což je sice dobře, že byli tvůrci nuceni opravdu řešit, byť to bylo na druhé straně značně přifukováno odpůrci tohoto letadla. Problémy se podařilo ve většině případů vyřešit nebo se řeší. A to se dozvídáme i o takových detailech, jako je problém se slitinou u palivových nádrží a že už se pracuje na opravě.

    O TU-50 víme víceméně jenom to, že se neustále zpožďuje, prodražuje a do sériové výroby se jenom tak nedostane a že Indové nejsou s vývojem a jeho výkony moc spokojeni. Dokonce to došlo tak daleko, že na iDnesu se někteří ultimátní přívrženci Ruska začínají vyjadřovat o tom, že TU-50 je jenom technologický demonstrátor a nikdy se němlo jednat o plnohodnotný letoun. S tím bych si dovolil nesouhlasit, stejně jako by s tím jistě nesouhlasili Indové.

  • KOLT
    16:38 22.05.2017

    Tedy ne, že by se problémy netutlaly i na Západě (L85, CZ-805...). Nicméně je pravda, že kvantitativní rozdíl by tu byl :-)

  • shal
    16:31 22.05.2017

    Olivav: No a proto se taky testuje a vyvíjí a na chyby se poukazuje, což je na západě běžné, Sice to zhoršuje obraz armády u veřejnosti, ale zlepšuje podmínky pro vojáky, když se problémy řeší.

    Například první Ratnik měl prý velké problémy v dešti, protože se oblek nasákl vodou, ztěškl a ztuhnul, což fakticky znemožnilo reálné bojové operace. Ratnik 2 už by tímto trpět neměl. Tohle je zrovna příklad dobrého řešení nevhodného vybavení v Ruské armádě. A to zrovna u Rusů není běžné, protože tam se problémy spíše tutlají než aby se odstraňovaly.

  • Olivav
    12:58 22.05.2017

    Aby pak nedopadli jako tihle "chudáci"

    https://kitup.military.com/201...

    Tady by to bylo dražší než švy, zipy apod. Diskuse je podtím článkem vtipná

    Tady je video z akce http://www.military.com/video/...

    No a Arktida je jedno z potenciálních míst zájmu a konfliktu v budoucnu.

  • tomas.foldyna
    09:12 22.05.2017

    Nejde ani tak o vytváření "supermanů" nebo o lenost vojáků.
    Zlepšování střeleckých schopností, pohybu po bojišti, fyzické kondice a podobně je samozřejmě fajn, ale... Člověk má své limity a množství populace schopné a ochotné dosáhnout vysoké vycvičenosti je taky limitovaný. Nemluvě o času a nákladech na tento výcvik.
    Především je škoda ztratit roky cvičeného vojáka jen kvůli "hloupé" střepině dělostřeleckého granátu, který vybuchl 50 a více metrů vedle, zbloudilé nebo odražené kulce, která má energii tak akorát na způsobení zranění, letících úlomků zdiva, kamenů, dřeva, "vygenerovaných" nějakým výbuchem.
    Je také podstatný rozdíl, kolik sil ztratí voják při přesunu a kolik toho může unést.
    Já věřím, že by žádný rozumný voják neodmítl cokoliv, co mu může ulehčit jeho úděl a pomoci přežít.
    Na straně druhé se bude nepochybně rozšiřovat použití robotů a bezosádkových prostředků všeho druhu. Dnes stále ještě využívámě existující technické možnosti poměrně málo a platíme to "krví" vojáků.

  • KOLT
    08:20 22.05.2017

    Starlight, konkrétně asi ne. A vůbec nevylučuju, že se z mé strany jedná o kiks. Z vyjádření příslušníků různých "lepších" jednotek (amerických i jiných) jsem nabyl dojmu, že řadová pěchota na tom v USA, co se střeleckých schopností týče, není právě nejlépe. Čili je docela dobře možné, že jsem to generalizoval na všechnu pěchotu, ačkoliv se to týká jen Armády a ne Mariňáků. Zkusím pohledat, jestli nenajdu nějaká konkrétní vyjádření, na jejichž podkladě jsem si takový obrázek udělal, ale času mám teď dosti málo...

  • Starlight
    01:11 22.05.2017

    @KOLT

    cituji: „… střelecké umění … (naproti tomu běžné jednotky ...USMC na tom prý moc dobře nejsou)“.

    Jsem překvapen. Slova jako „USMC“ a „problémy se střeleckým uměním“ se zpravidla nevyskytují v jedné větě. Máš k tomu nějaký konkrétní odkaz nebo příklad?

  • KOLT
    22:09 21.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    TALOS je skutečně v tuto chvíli určen pro SF. A ještě nějakou chvíli to tak zůstane. Souhlasím s shalem, že u nich nějaká nadváha moc nehrozí. I střelecké umění bude velmi pravděpodobně dostatečné (naproti tomu běžné jednotky USArmy a USMC na tom prý moc dobře nejsou). Nicméně směr vývoje je jasný a logický, přesně, jak píše Rase. Voják je drahý a je jich málo. Jde tedy o to, aby vydržel a zvládl co nejvíc. V tuto chvíli je to samozřejmě sci-fi, ale za pár desítek let po sobě mohou vojáci vyspělých zemí střílet 20mm průbojnou municí, aby se vůbec zranili ;-) A těch možností, které kombinace takového obleku s rozvíjející se elektronikou a UI přináší, je celá řada. Až se mi z toho ježí vlasy na hlavě, protože chvíle, kdy do toho nebude potřeba obléknout člověka, není možná tak daleko, jak by se zdálo...

  • Rase
    17:19 21.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    Velice zajímavý bude i pohon. DARPA se totiž podílí na vývoji nového rotačního motoru od společnosti LiquidPiston, který částečně vychází ze známého Wankelu. Společnost vyvíjela nový motor 12 let a představila jej v roce 2016. Váží pouze 1,81 kg a poskytuje výkon 3 hp. Pracuje se i na větším motoru o výkonu 41 koní, vážící 14 kg a o velikosti 25x20 cm. U menšího motorku je zmiňována i možnost pohonu bitevních obleků (exoskeletů). Konkrétně jako generátor pro nabíjení elektrických baterií, které oblek zásobují energií. Pokud se podíváme do ČR, tak birotační spalovací motor A3 konstruuje (cca 20 let) i Václav Knob z KNOB Engines. Letos do projektu investoval 20 mil.Kč. Zde je v plánu využít motor pro ultralehké letouny, tedy v podstatě stejný potenciál jako u motoru od LiquidPiston. Americká společnost má výhodu v tom, že ji podporuje DARPA, což je velký úspěch sám o sobě.

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

  • shal
    16:30 21.05.2017

    Laci: A je ti jasné, že tenhle oblek minimálněv prvních 20 letech bude určen pro speciální jednotky? Dost pochybuju, že členové speciálních jednotek mají problém s nadváhou.

    Cílem je tyhle velmi drahé jednotlivce ochránit. Minimálně i samotný vývoj bude velmi zajímavý. Ostatně tímhle směrem jdou i další národy, byť jenom ve znečně jednodušší verzi a dá se říct, že zavádějí technologie, které už v USA zavedli.

  • Rase
    16:18 21.05.2017

    Voják je drahý nástroj, musíš si ho vychovat, vycvičit, pár let používat a po skončení služby dál platit (výsluhy). To je důvod, proč se v USA tlačí na rozšíření robotizace (ušetření nákladů za lidi) a tady těch obleků. Prostě kvůli tomu, aby se zlepšila životnost vojáků na bojišti. Snaha vojáka (speciála) řádně oplácnout balistickou ochranou a dát mu elektroniku schopnou poskytnout mu přehled o bojišti - aby nedošlo ke zbytečným ztrátám a voják mohl rychle splnit úkol a stáhnout se do bezpečí. Tyhle hračky a ona balistická ochrana není lehká a tak potřebuješ zařízení, které tyhle věci ponese za vojáka.
    Tenhle oblek je jen začátek, časem by mělo být využito tekutého pancíře a spousty dalších vychytávek. Tady jde ale jen o to, zda má smysl jít tímto směrem. Pro speciály myslím hodně dobrá věc a časem se snad pořádně vylepší. Co se týče přilby, tak na tu jsem hodně zvědavý. Přeci jen bylo hodně zajímavé sledovat, jakým vývojem procházely celoobličejové přilby v Británii.

  • Laci
    13:58 21.05.2017

    KOLT: Nevim, jak je na tom průměrný americký voják se střeleckými schopnostmi, ale kdyby se zaměřili na lepší fyzickou kondici každého jednotlivce, čímž by se zbavili těch jedinců, kteří mají BMI index na horní hranici normálu nebo dokonce lehce nad ní, tak by se bojeschopnost a schopnost přežití v boji nemálo zvýšila.

    Takeda: Však ano. Já neříkám, že to nebude užitečné nebo že to nebude fungovat. Jen to bude z přitělejších amerických vojáků dělat ještě více nesportovní jedince. Nebude to tak fungovat u každýho, ale když si na to voják zvykne, určitě tomu trochu přizpůsobí svůj trénink a když mu ta sranda v boji vypne, tak nevyběhne ani malej kopec s 20 kily na zádech.

  • Takeda
    12:40 21.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    Laci: Oni si to amíci vyhodnotí a ozkouší v nějaké válce sami, to bych se nebál. Starejme se o vlastní ozbrojené složky.

  • KOLT
    11:32 21.05.2017

    Laci, myslíte třeba jako naučit vojáky pořádně střílet? ;-)

  • Laci
    11:30 21.05.2017

    Ozbrojené síly USA by se měly odpoutat od představy svalnatých, ovýstrojovaných superhrdinů, ajronmenů a podobnejch šašků s deseti americkejma vlajkama na kostýmech a vkládat radši úsilí, čas a peníze do věcí, které opravdu zvýší bojeschopnost jednotlivce na bojišti za minimum nákladů na pořízení a provoz.

  • Kusa
    09:55 21.05.2017

    Nikde na té fotce nevidím pip boy. :-)