Tank zasažen – co se děje po zásahu tanku, část 1.

-
12. 2. 2015
-
61 komentářů
-
Jan Grohmann
Polský deník Dziennik Zbrojny přinesl zajímavou třídílnou analýzu o tom, co se děje s tankem po zásahu nejrůznější protitankovou municí. Vybuchuje vždy tank v oslňující spektakulární explozi? Samozřejmě, není tomu vždy tak.
Polský autor článku Jaroslaw Wolski na začátku zdůrazňuje jeden statisticky dokázány fakt – zasažení tanku protitankovou zbraní neznamená okamžité zničení nebo vyřazení tanku. Jako důkaz je předkládán první rusko-čečenský konflikt (podobných konfliktů je však řada), kdy ruské tanky vedly intenzivní boje s čečenskými povstalci.
Během bojů rusové přišli o 192 tanků, z toho 65 strojů bylo nenávratně (resp. vozidla se nevyplatilo opravovat) poškozeno. Zničeno však bylo „pouze" 23 moderních tanků T-80.
Z první nebo druhé čečenské války jsou známy i příklady, kdy tanky T-72 nebo T-80 přijaly 7 až 8 zásahů nejrůznějšími protitankovými zbraněmi. Tank i osádka zásahy přežila a pokračovala v boji. Jak je to možné?
Většina současných tanků, nebo tanků vyvinutých v nedavné minulosti, byla samozřejmě projektována při znalosti výkonů současných i vyvíjených protitankových zbraní. Z toho důvodu je většina tanků schopna přežít zásah současnými protitankovými zbraněmi.
Kompilace videií ukazující zasažení obrněné techniky. Poznáte, která technika byla zničena?
Přesněji takový zásah vydrží čelní pancíř věže v rozsahu +-35° v podélném směru a čelní pancíř korby v rozsahu +- 20. I přesto probití pancíře neznamená okamžité vyřazení vozidla z boje.
Podle autora je tank, pokud disponuje dobře vycvičenou posádkou, a bojuje v rámci integrovaných a dobře vedených skupin, velmi obtížně vyřaditelný z boje. Zejména pokud existuje dobrá souhra mezi tanky a pěchotou.
V současné době jsou populární nejrůznější videa na YouTube, ukazující „zkázu" protivníkova tanku. Z některých je jednoznačně patrné zničení tanku, ale realita, jak to tak bývá, není nikdy černo bílá.
Za prvé je nutno zdůraznit, že zasažení tanku neznamená automaticky jeho zničení. Většina videií z Libanonu, Iráku, Sýrie nebo Gazy právě končí v momentě zásahu tanku. Není těžké domyslet si proč.
Za druhé některá videa a fotky ukazují opakované zničení již jednou zničených nebo ukořistěných tanků bez posádky. Evakuace ukořistěného vozidla a jeho využití není vždy možná, proto lepé poslouží jako rekvizita pro propagandistická videa.
Některé ohromující exploze tanků mají také na svědomí střet rozdílných generací tanků a protitankových zbraní.
Je samozřejmé, pokud dostane zásah syrský tank T-54 z 50. let minulého století, oslabený desetiletím provozu, výkonou čínskou protitankovou střelou Hongjian-8 (včetně nejnovějších variant), skončí to pro T-54 naprostou katastrofu. Otázkou je, jak by si Hongjian-8 vedl proti nejnovější generací tanků.
Příště se podíváme na nelichotivou bilanci bojů ukrajinských tanků s proruskými rebely v bojích na Ukrajině.
Zdroj: Dziennik Zbrojny
Související články
Americké tanky cvičí v Polsku a Pobaltí
V Polsku a Baltských státech od konce záři působí v rámci operace Atlantic Resolve jednotky 1. ...
-
22.10.2014
-
26 komentářů
-
Jan Grohmann
Leopard 3: Německo vyvíjí nástupce tanků Leopard 2
Německý parlament schválil přidělení financí k programu vývoje nového hlavního bojového tanku ...
-
07.01.2015
-
21 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká armáda hledá nástupce střel Hellfire
AGM-114 Hellfire je ikonická laserem naváděná střela schopná ničit nejrůznější obrněnou techniku. ...
-
10.02.2015
-
4 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Zajímavý článek, ale chtěl bych upozornit na chybu v komentáři pod druhý videem ,,Zde posádka neměla šanci." - Na tomto videu je vidět že jeden člen posádky, i když je to ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavý článek, ale chtěl bych upozornit na chybu v komentáři pod druhý videem ,,Zde posádka neměla šanci." - Na tomto videu je vidět že jeden člen posádky, i když je to neuvěřitelné, přežil (29:40) https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek
Pánové,myslím si,že pokud jsou tankové osádky dobře vycvičené,měly by znát a dodržovat pravidlo,že pokud vidí zasažený tank,měl by k němu okamžitě přijet vyprošťovací tank,neboť ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové,myslím si,že pokud jsou tankové osádky dobře vycvičené,měly by znát a dodržovat pravidlo,že pokud vidí zasažený tank,měl by k němu okamžitě přijet vyprošťovací tank,neboť součastí každé větší tankové nebo mechanizované operace by měla být technická uzávěra (TUV),nebo by měl okamžitě přijet jný tank,a poškozený tank odtánout do místa shromažďování poškozené techniky.
Nevidím důvod proč by měla delší dobu zůstávat posádka ve zničeném tanku-protože pokud nepřítel zjistí,že tank je stále živý soustředí na nepohyblivý terč svou další palbu a je též lehký cíl pro jakéhokoliv blátošlapa s RPG.Skrýt celý příspěvekVždy som mal za to že hlaveň 60 mm mínometu je z tanku von pred periskopom na strane strelca/nabíjača, teda naľavo veže. Predošlé verzie tam majú aj poklop, Mk4 pre zvýšenie ...Zobrazit celý příspěvek
Vždy som mal za to že hlaveň 60 mm mínometu je z tanku von pred periskopom na strane strelca/nabíjača, teda naľavo veže. Predošlé verzie tam majú aj poklop, Mk4 pre zvýšenie ochrany jeden - iba veliteľa tanku, ale mínomet ostal u všetkých verzií na tom istom mieste.Skrýt celý příspěvek
Charlie: S těmi Merkavami máte pravdu. Když se nad tím člověk zamyslí, ony jsou vážně dobře přizpůsobené boji v zastavěné oblasti a asymetrickým konfliktům. Mají prostor pro ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: S těmi Merkavami máte pravdu. Když se nad tím člověk zamyslí, ony jsou vážně dobře přizpůsobené boji v zastavěné oblasti a asymetrickým konfliktům. Mají prostor pro výsadek, takže mohou v krizových místech nechat sesednout pěšáky a výrazně tak zvýšit vlastní ochranu, zároveň mohou transportovat zraněné. Jsou dosti obrněné nejen z přední polosféry, ale i zezadu a shora. Modulární koncepce pancéřování umožňuje nejen upravit tank podle potřeb nasazení, ale také rychle opravit částečně poškozený tank (a právě v asymetrickém konfliktu je pravděpodobnost pouze částečného, nefatální poškození větší než v klasické tankové bitvě). Má krátký kanón, což je nevýhoda v tankové bitvě v otevřeném prostoru, ale výhoda při manévrování ve městě. Především ale je vyzbrojena vysloveně protipěchotně: krom hlavního kanónu má koaxiální kulomet standardní ráže, ještě jeden na samostatné stanici a na další stanici velkorážový kulomet (který jde případně zaměnit za automatický granátomet). A k tomu 60mm minomet. Vše ovládané z vnitřku vozidla, takže obsluha nemůže být zlikvidována střelbou z ručních zbraní.
Teď je otázka, zda by takto konfigurované vozidlo vycházející kupříkladu z CV90 nebo Pumy a chráněné systémem Trophy bylo co k čemu platné. A o tom se dá vést zajímavá diskuse :-)Skrýt celý příspěvekProblém je v tom, že proti moderním protitankovým střelám s duální hlavicí nemá často moc šancí ani plnohodnotný tank, z bojového vozidla udělají šrot. Skoro nejúčinější obranou ...Zobrazit celý příspěvek
Problém je v tom, že proti moderním protitankovým střelám s duální hlavicí nemá často moc šancí ani plnohodnotný tank, z bojového vozidla udělají šrot. Skoro nejúčinější obranou proti nim jsou aktivní systémy jako Trophy, které by i z BVP udělaly těžko ohrozitelné vozidlo. Jenže ty jsou problematické právě při bojích ve městě, protože jsou nebezpečné pro okolní pěchotu (ostatně nejen ony, i aktivní pancíře mohou způsobovat ztráty ve vlastních řadách). Koneckonců v nedávné válce v Izraeli tuším padlo několik vojáků za oběť právě systému Trophy :-(Skrýt celý příspěvek
Charlie: to bola moja reakcia na kúpu tankov pre AČR ktoré sa budujú ako expedičné kde je strategická mobilita tanku hlavná. V asymetrických konfliktoch kde protivník nedisponuje ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: to bola moja reakcia na kúpu tankov pre AČR ktoré sa budujú ako expedičné kde je strategická mobilita tanku hlavná. V asymetrických konfliktoch kde protivník nedisponuje tankmi je to postačujúce. Dobrá aktívna a pasívna ochrana tanku by proti PTRS stačila.
Samozrejme ak by sa takému "vozítku" postavil do cesty ťažko pancierovaný tank, ostalo by po ňom len kráter a kopa šrotu.Skrýt celý příspěvekSgtMurphy: vy na jednu stranu uvažujete o náhradě tanku lehkým tankem (CV90/120) a na druhou stranu přiznáváte, že velká část bojů se vede v zastavěných prostorech, kde potřebujete ...Zobrazit celý příspěvek
SgtMurphy: vy na jednu stranu uvažujete o náhradě tanku lehkým tankem (CV90/120) a na druhou stranu přiznáváte, že velká část bojů se vede v zastavěných prostorech, kde potřebujete extrémní pancéřovou ochranu.
Merkava jako jedna z mála je pro městský boj konstruována někdy od verze 2 až 3. první verze byla ještě optimalizovaná pro protitankový boj, měla ostře skloněný pancíř, aby při zásahu z čelní strany pronikal projektil maximální tloušťkou materiálu pancíře, dvojka, trojka i čtyřka pak přidávaly stále více modulů přídavného pancéřování i ze stran, aby tank lépe čelil palbě z boků.
Stejnou funkci plní pro M1 sada TUSK, to je spousta bloků pancíře na boky korby (věž se nejspíš považuje za dostatečně obrněnou).Skrýt celý příspěvekvyposcz@seznam.cz: nejde o to jazdit na spiatocke 40km/h vzdialenost niekolko kilometrov... ide o to co najrychlejsie sa dostat z nebezpecenstva zmenou smeru jazdy bez toho aby ...Zobrazit celý příspěvek
vyposcz@seznam.cz: nejde o to jazdit na spiatocke 40km/h vzdialenost niekolko kilometrov... ide o to co najrychlejsie sa dostat z nebezpecenstva zmenou smeru jazdy bez toho aby stroj vystavil zadnu cast tanku nepriatelskej strelbe.
Mobility demo M1 Abrams:
https://www.youtube.com/watch?...
Spiatocka je na 2:18
Technicke parametre tanku uvadzaju max rychhlost na spiatocku 30km/h, (Leopard 2 ju ma 40km/h)
Ruske tanky T72 maju spiatocku 4km/h, v podstate sa z nebezpecnej pozicie nemaju ako dostat , jedine pokracovat vpred, do nepriatelskej strelby... rovnako nemaju moznost rychlo menit pripravene obranne pozicie, z ktorych treba rychlo vycuvat - to bol mimohcodom hlavny sposob obranneho boja NATO tankovych jednotiek na zastavenie postupu nepriatela - tanky mali pripravene niekolko pozicii z ktorych mohli palit s korbou plne ukrytou zakopom. Po vypaleni niekolko ran, osadka na spiatocke zakop opustila a presunula sa do noveho zakopu. Zapadne posadky boli cvicene na rychlu strelbu, v podstate vycvicena osadka bola schopna vystrelit jednu ranu za 4 sekundy. pozicia sa opustal zvycajne po 12 sekundach, cim sa malo zabezpecit prerusenie mozneho navadzania protitankovych riadenych striel nepriatela (tie zvycajne potrebovali cca 20 sekund aby zasiahli ciel.Skrýt celý příspěvekTanky nie sú určené na boj v mestách, ani Merkavy, ani Abramsy, už vobec nie T-éčka. Boj v mestskej aglomerácii = asymetrický /gerilový, partizánsky/ boj a tam možu byť nasadené ...Zobrazit celý příspěvek
Tanky nie sú určené na boj v mestách, ani Merkavy, ani Abramsy, už vobec nie T-éčka. Boj v mestskej aglomerácii = asymetrický /gerilový, partizánsky/ boj a tam možu byť nasadené malé pešie jednotky a viesť podobný gerilový boj, pokiaľ chcú zbytočne bojovať o kopy sutín....boj o aglomerácie sa dá viesť aj inak, zo vzduchu, odpojením od vody, energii, vonkajším hermetickým uzatvorením oblasti...ako v stredoveku vyhladovieť, nedostatočná zdrav. starostlivosť...žiaľ vždy to odnesie najma civilné obyvateľstvo. Vojny sú svinstvo !Skrýt celý příspěvek
Bohužiaľ, veľká časť krajiny je dnes zastavaná a boje sa vedú aj tam. Palebná sila tanku spolu s ochranou posádky a priechodnosťou cez mnohé zátarasy/prekážky v uliciach je ...Zobrazit celý příspěvek
Bohužiaľ, veľká časť krajiny je dnes zastavaná a boje sa vedú aj tam. Palebná sila tanku spolu s ochranou posádky a priechodnosťou cez mnohé zátarasy/prekážky v uliciach je nenahraditeľná žiadnym iným typom techniky. Viz M1čky v Iraku, Merkavy v Libanone... Samozrejme tank by v takej oblasti mal kooperovať minimálne s pechotou.Skrýt celý příspěvek
kolt, máte pravdu. Lenže tank nie je vozidlo určené pre boj v zastavaných oblastiach, ani v úzkych súteskách, kaňonoch a pod. Ten kto tam tie tanky pošle, buď nepozná svoje remeslo ...Zobrazit celý příspěvek
kolt, máte pravdu. Lenže tank nie je vozidlo určené pre boj v zastavaných oblastiach, ani v úzkych súteskách, kaňonoch a pod. Ten kto tam tie tanky pošle, buď nepozná svoje remeslo tzn. neodborník veliteľ, resp. nie je tankista, alebo je to vůl-amatér. Tanky v meste nemajú čo robiť. Použitím tankov v zast. mestskej aglomerácii sa velitaľ pripraví o zásadnú výhodu streľby na veľké diaľky proti pancierovanej technike a zodolneným objektom. Aj Nemci vedeli, že poslať samotné tanky bez pechoty je samovražda. Tá čata sýrskych tankov, t.j. 3ks T-72 ako pekne stáli vedľa seba seba na ulici /jedna dostala zásah a vyhorela, aj keď napodiv jeden člen osádky prežil, bol výbuchom vymrštený za tank/ tak to je max. nezodpovednosť, nebola okolo nich ani pechota, ani nezaujali kruh. obranu, no skrátka stáli len ako ovce na porážku...no arabskí vojaci...všetko zle...Skrýt celý příspěvek
vyposcz@seznam.cz: Problém je, že ta zpátečka je nejdůležitější při boji v zastavěném území, kde se dá (minimálně krátkodobě) jezdit i velmi rychle. Navíc se ne vždy dá otočit, ...Zobrazit celý příspěvek
vyposcz@seznam.cz: Problém je, že ta zpátečka je nejdůležitější při boji v zastavěném území, kde se dá (minimálně krátkodobě) jezdit i velmi rychle. Navíc se ne vždy dá otočit, takže schopnost rychle vycouvat z léčky je zásadní. S kanónem proti nepříteli máte pravdu, jenže je rozdíl, když k němu máte zároveň i čumák s hlavním pancířem, nebo když jste k němu "zadkem", kde je pancíř nesrovnatelně slabší.Skrýt celý příspěvek
liberal shark: Nazval bych je zas*anými šovinisty ;-) Já vím, že se to tak na dálném východě nebere. Ono i to strašlivé mučení zajatců i civilistů Japonci vyznívá úplně jinak, když ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark: Nazval bych je zas*anými šovinisty ;-) Já vím, že se to tak na dálném východě nebere. Ono i to strašlivé mučení zajatců i civilistů Japonci vyznívá úplně jinak, když si to člověk přebere v kontextu – stačí se podívat, jak se chovali Vietnamci k zajatým vojákům. Prostě stěžovat si na to můžeme my ze Západu, protože my jsme se k japonským zajatcům tak nechovali. Ale když si stěžují Číňané a další místní, tak by se chtělo říct, že si někdo nevidí do huby. Ale to jsme hodně OT. Já tím prostě chtěl jen říct, že na japonské zbraně si ještě chvíli počkáme. Na druhou stranu s těmi tanky taky ještě nějak zásadně spěchat nemusíme.Skrýt celý příspěvek
jj284b prosím Vás, kde na to chodíte o tom cúvaní, zakazovaní jazdiť spiatočkou a 30-40km/hod dozadu na spiatočke-zblášť keď tam nevidí vodič...? Jazdil ste niekedy v tanku zvlášť ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b prosím Vás, kde na to chodíte o tom cúvaní, zakazovaní jazdiť spiatočkou a 30-40km/hod dozadu na spiatočke-zblášť keď tam nevidí vodič...? Jazdil ste niekedy v tanku zvlášť v T-72? Jazdí v teréne báječne, je to pohodlnejšie než akékoľvek terénne auto, OT, BVP, ale jazdiť 30-40 km/hod tak to by ste išiel len raz a zabil by ste seba aj osádku...T-72 jazdí cca 65-75km/hod podľa tech stavu, napnutia pásov, ale len na rovine a z mierneho kopčeka. Na ceste a tvrdom povrchu sa to nedá udržať, hold kov, nie je pneumatika. V teréne kde sú cca 50cm hlboké muldy sa jazdí max do 15, móóóžno 20km/hod a to je sakra obrovská rýchlosť v teréne. Na poľnej ceste je možné tých cca 40km/hod. Inak cúve sa s tým normálne a základná poučka pre tankistov je, vždy kanón k nepriateľovi.Skrýt celý příspěvek
to KOLT Dnešní Japonci už jsou vyšší než bývali jejich prarodiče, snad by se naši tankisté do Type-10 vešli. Ono i v ruské technice měli vyšší vojáci problém. Jediné vozidlo, kde ...Zobrazit celý příspěvek
to KOLT
Dnešní Japonci už jsou vyšší než bývali jejich prarodiče, snad by se naši tankisté do Type-10 vešli. Ono i v ruské technice měli vyšší vojáci problém. Jediné vozidlo, kde jsem měl dost místa byl OT-62 TOPAS :-)
Pokud budeme nazývat Japonce šovinisty, tak co řekneme třeba o Čínanech, kteří považují všechny ostatní za špinavé barbary ? V Jihovýchodní Asii se to prostě tak nebere :-).Skrýt celý příspěvekLen hovorím že v dnešných konfliktoch sa často využíva tank ako vozidlo palebnej podpory. Pokiaľ sa nestretne tank s tankom tak je všetky tie tony pancieru sú navyše. A všetky ...Zobrazit celý příspěvek
Len hovorím že v dnešných konfliktoch sa často využíva tank ako vozidlo palebnej podpory. Pokiaľ sa nestretne tank s tankom tak je všetky tie tony pancieru sú navyše. A všetky nevýhody spojené s mobilitou.Skrýt celý příspěvek
Nejsem zrovna znalec tanků, ale podle mě je to nějaký modernější (nikoliv ovšem skutečně moderní) derivát T-72, trochu to připomíná Jugoslávský M-84, ale ten by to být neměl. ...Zobrazit celý příspěvek
Nejsem zrovna znalec tanků, ale podle mě je to nějaký modernější (nikoliv ovšem skutečně moderní) derivát T-72, trochu to připomíná Jugoslávský M-84, ale ten by to být neměl. Rozhodně to není Merkava, kanón je ruský. A střílejí po něm RPG-29 nebo něčím podobným, navíc shora. Čili neměl nejmenší šanci.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...