Tanková výsadková loď třídy Cheonwangbong pro Jižní Koreu

Jihokorejská výsadková loď třídy Cheonwangbong. / Public Domain

V pořadí již třetí tankovou výsadkovou loď třídy Cheonwangbong postavila jihokorejská firma Hyundai Heavy Industries. Nové plavidlo Ilchulbong (688) vstoupilo do aktivní služby druhého dubna. Ilchulbong představuje třetí ze čtyř plánovaných výsadkových lodí pro námořnictvo Jižní Korey. První z nich, Cheonwangbong (686), Soul získal v listopadu 2014, druhou Cheonjabong (687) pak v srpnu 2017. Poslední čtvrté plavidlo Nojeokbong (689) bylo spuštěno na vodu v listopadu 2017 a do služby vstoupí pravděpodobně v roce 2019.  

Tankové výsadkové lodě, jež usnadňují přemisťování jednotek, vybavení a zásob, se poprvé objevily v průběhu druhé světové války. Během vylodění spojeneckých vojsk v Normandii umožnily jejich speciální rampy tankům a dalším vozidlům dostat se na pobřeží.

 

 

Dnešní využití a stavební konstrukce se vedle samotných výsadků zaměřuje také na humanitární, mírové a zásobovací operace.

 

„Jakmile bude Nojeokbong uveden do bojových operací, dále posílí obranu a obranné schopnosti naší armády tím, že umožní rozsáhlé kombinované obojživelné operace armády, námořnictva a letectva,“ uvedl ke spuštění čtvrté lodi třídy Cheonwangbong Jeon Jei-guk, šéf oddělení pro akvizice na jihokorejském ministerstvu obrany.

 

„Loď zajistí přepravu vojsk, vybavení a dalšího materiálu na vojenské základny a ostrovů. V případě konfliktu zajistí rychlou přepravu reakčních sil,“ dodal.

 

V současnosti mají průmyslově vyspělé státy světa ve výzbroji zpravidla kombinaci několika typů obojživelných plavidel. Jejich podoba a schopnosti vychází z národní obranné strategie, geografické polohy státu a finančních možností.
 

Stát

Třída

Vstup do služby

Výtlak (plný)

Náklad

Čína

Type 072III

1992

4800 t

500 t

Indie

Shardul

2007

5650 t

700 t (odhad)

Jižní Korea

Cheonwangbong

2014

7140 t

750 t (odhad)

Rusko

Ivan Gren

2018 (pravd.)

5000 t

780 t (odhad)

Řecko

Jason

1996

4470 t

250 t

Turecko

Bayraktar

2017

7125 t

1180 t

Výběr a srovnání několika tankových výsadkových lodí

 

Úkolem lodí třídy Cheonwangbong je tedy zajistit především přepravu vojáků a materiálu na jihokorejské ostrovy, především pro případ čínské nebo severokorejské invaze. Za tímto účelem jsou lodě vybaveny nejmodernějšími systémy, které má Jižní Korea k dispozici. Radiolokační techniku domácí výroby na jejich palubě zastupuje hladinový vyhledávací radar SPS-100K, 3D přehledový radar SPS-540K a taktický letecký navigační systém.

 

Vedení elektronického boje, např. odhalování a rušení nepřátelského rádiového signálu, těmto plavidlům umožňuje systém SLQ-200K Sonata jihokorejské společnosti LIG Nex1. Jihokorejské lodě také využívají německé vrhače klamných cílů Rheinmetall MASS. 

 

Pohonnou jednotku tvoří, opět německý, kombinovaný námořní systém CODAD (Combined diesel and diesel) MAN V28/33D STC. Sestava čtyř dieselových motorů pohání dva lodní šrouby, přičemž maximální výkon každého motoru dosahuje 5460 kW. Další čtyři pomocné motory MAN L21/31 dosahují celkového výkonu 4800 kW. Díky tomuto pohonnému systému se lodě třídy Cheonwangbong pohybují rychlostí až 43 km/h (23 uzlů). Cestovní rychlost plavidel dosahuje 33 km/h (18 uzlů) a při rychlosti 22 km/h (12 uzlů) dokáží překonat vzdálenost 14 800 km (8000 námořních mil).

 

Ve výzbroji nalezneme 40mm zdvojený kanón NOBONG jihokorejské zbrojovky Hanwha Defense Systems se zabudovaným diagnostickým systémem. Zásobník NOBONGu pojme až 768 nábojů a pálí tempem do 600 ran za minutu. Dvě vertikální odpalovací šachty KLVS (Korean Vertical Launching Systém) mohou obsahovat různé typy střel jihokorejské výroby včetně protiponorkových zbraní, protilodních raket, prostředků protivzdušné obrany a protizemních střel s plochou dráhou letu.       

 

Vojenské cvičení jihokorejského námořnictva

 

Velikost a zázemí letové paluby umožňují nasazení dvou helikoptér, např. UH-60 Black Hawk, které slouží k zajištění nepřetržité přepravy jednotek a zásob z lodi na pobřeží. Tři výsadkové čluny, jež se pohybují rychlostí až 37 km/h (20 uzlů), mají (každý jednotlivě) dostatek místa pro sto plně vybavených a vyzbrojených vojáků.

 

Plavidla třídy Cheonwangbong o délce 127 m, šířce 19,4 m a ponoru 5,4 m dosahují výtlaku 7140 t. Vedle 130členné posádky dokáže tato jihokorejská výsadková loď přepravit dalších 300 osob, dva tanky a osm obojživelných obrněných transportérů.

 

Cena jednoho plavidla třídy Cheonwangbong v roce 2013 činila 136,4 miliard jihokorejských wonů (asi 2,6 miliardy Kč podle tehdejšího kurzu). Rozpočet ministerstva obrany Jižní Korey pro rok 2018 dosahuje 43,1 bilionu jihokorejských wonů (přibližně 834 miliard Kč). České ministerstvo obrany v roce 2018 hospodaří s 58,89 miliardami Kč.


Zdroje: Jane’s, World Naval News, Naval Technology, Lignex1, Hanwha

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačky F-16V Viper pro Jižní Koreu

Americká firma Lockheed Martin modernizuje flotilu jihokorejských stíhaček F-16 podle standardu F-16V Viper. Cena obřího kontraktu dosahuje 1,2 miliardy dolarů.

Americký raketový systém THAAD v Jižní Koreji

V březnu dopravní letouny C-17 Globemaster III přepravily do Jižní Koreje protiraketový systém THAAD (Terminal High Altitude Area Defense). Cílem je poskytnout ochranu Jižní Koreji před případným ...

Norsko kupuje jihokorejské samohybné houfnice K9

Jihokorejská firma Hanwha Techwin se svou samohybnou houfnicí K9 zaznamenala v Evropě další úspěch. Po Finsku, Estonsku nebo Polsku houfnice K9 objednalo Norsko.

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým vzletem a kolmým přistáním STOVL (Short Take-Off and Vertical-Landing). Letouny mají operovat z ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!