Tanky Abrams pro Maroko

FOTO: Abrams při střelbě; ilustrační foto / Public Domain
Abrams při střelbě; ilustrační foto / Public Domain

Marocká armáda obdrží z USA do roku 2018 150 tanků M1A1 SA v ceně 358 milionů dolarů. Kontrakt byl oznámen 28. září tohoto roku americkým ministerstvem obrany. Maroko se tak po Egyptu stane druhým africkým uživatelem tanků Abrams.

Marocké Abramsy 

Tanky určené Maroku budou prodány v rámci programu Excess Defense Articles, v rámci kterého jsou prodávány zbraňové systémy ze skladových zásob USA. Marocké Abramsy budou na verzi M1A1 SA (Situational Awareness) upraveny americkou společností General Dynamics Land Systems. Přestavba proběhne v závodě Joint Systems Manufacturing Center (JSMC) v Limě, Ohio a ukončena by měla být v únoru 2018.

Maroko projevilo zájem o tanky Abrams už roku 2012, kdy americký Kongres projednával možnost prodeje 200 tanků v rámci Foreign Military Sale pro Marocké království. Tehdy nerealizovaný kontrakt na prodej techniky, náhradních dílů a výcvik měl hodnotu 1,015 miliardy dolarů.

Tank M1A1 SA je vylepšenou verzí původního M1A1. Verze "SA" je vybavená lepšími senzorickými systémy a poskytuje posádce lepší přehled o dění na bojišti. Tanky verze SA jsou vybaveny systémem Blue Force Tracking (BFT)/Force Battle Command Brigade and Below (FBCB2), který na monitoru počítače ukazuje postavení vlastních a nepřátelských jednotek.

Dále je tank vybaven termovizním systémem FLIR druhé generace, laserovým dálkoměrem bezpečným pro oči, termokamerou umístěnou u těžkého kulometu M2, novou termovizní kamerou řidiče pro jízdu vzad, pomocnou elektrickou jednotkou pro napájení elektronických systémů vozidla a novou pomocnou jednotkou pro startování motoru. Tank je vybaven také telefonem umístěným vně vozidla pro komunikaci s pěchotou.

Tato úprava byla zavedená po zkušenostech z Iráku, kdy ve složitých městských bojích byla důležitá koordinace mezi pěšími a obrněnými jednotkami. Marocké Abramsy budou dále vybaveny radiostanicemi AN/VRC-87E SINCGARS.

V původním marockém požadavku na dodávku tanků z roku 2012 byla zahrnuta také objednávka 200 ks těžkých kulometů M2 ráže 12,7 mm, 400 ks kulometů M240 ráže 7,62 mm spolu s municí a dodávka 200 ks výmetnic dýmových granátů M250. Poptáváno bylo také tankové střelivo, a sice 1400 ks střel C785 SABOT, 1800 ks střel CA31 HEAT a 5400 ks střel AA38 SLAP-T.

Jelikož je současná dodávka nižší o 50 tanků než byla původní marocká poptávka, dá se předpokládat, že bude dodáno o to méně kulometů a výmetnic dýmových granátů. Množství prodané munice není známé.

V současné době marocká armáda disponuje 48 tanky T-72B, 320 tanky M60 (z toho je 120 verze M60A3TTS). V rezervních skladech má k dispozici dalších 184 tanků M-48A5 a 116 lehkých tanků SK-105 Kürassier rakouské výroby. Objevily se také informace, že Maroko hodlalo nakoupit 150 čínsko-pákistánkých tanků VT-1A a údajně 54 z nich obdrželo v roce 2011.

Maroko vs. Alžírsko

Dodávka Abramsů značně posílí marockou armádu a umožní jí konkurovat Alžírsku, které je největším konkurentem muslimského království v oblasti. S Alžírskem má Maroko komplikované vztahy, které vygradovaly v 60. letech 20. století krátkou válkou - pro marockou armádu nepříliš úspěšnou.

V současné době obě země rozděluje spor o oblast Západní Sahary, kterou si Maroko nárokuje. Alžírsko podporuje frontu POLISARIO, která bojuje za samostatnost Západní Sahary. Alžírsko v současné době provozuje přes 300 tanků T-90, 325 tanků T-72, 150 tanků T-62 a 270 tanků T-54/55. Dodávka 150 Abramsů pro Maroko tak alespoň částečně vyrovná tento nepoměr.

Pro USA je obchod výhodný. Bude zajištěn další provoz v závodě JSMC v Limě v Ohiu, kde budou tanky upravovány, a práci si tak udrží místní zaměstnanci. Americká armáda se také zbaví nepoužívaných strojů, jejichž skladování musí platit.

Maroko v posledních letech z USA získalo 24 kusů stíhaček F-16 Block 52 osazené motory Pratt & Whitney F100-PW-229 EEP a systémy pro elektronický boj ACES od společnosti Raytheon. Díky těmto dodávkám do Maroka USA posílí vojenské schopnosti svého dlouholetého spojence v severní Africe.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Američané darují Africe obrněná vozidla pro boj s islamisty

Americké vojenské velitelství pro Afriku AFRICOM (United States Africa Command) nakoupilo obrněná ...

BattleView 360: Největší revoluce obrněné techniky za poslední dekády

Firma BAE Systems vyvinula novou technologii umožňující řádově zlepšit situační povědomí posádek ...

Abrams M1A2 SEPv3: Nejmodernější tank U.S. Army

General Dynamics Land Systems (GDLS) na výstavě AUSA 2015 (Association of the United States Army ...

Tank zasažen – co se děje po zásahu tanku, část 8.

Polský autor Jarosław Wolski po několika měsících připravil další díl o schopnosti tanků přežít na ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • skelet
    18:47 04.11.2015

    "1500k = 1500 konskych sil... kolko tankov pouziva motor s takym vykonom? " minimálně okolo 5tisíc. "fajn, Leclerc dosahuje cca ochrany exportnych typov..." a to minimálně, ...Zobrazit celý příspěvek

    "1500k = 1500 konskych sil... kolko tankov pouziva motor s takym vykonom? "
    minimálně okolo 5tisíc.

    "fajn, Leclerc dosahuje cca ochrany exportnych typov..."
    a to minimálně, možná je i převyšuje :)Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    18:41 04.11.2015

    kozlus: 1500k = 1500 konskych sil... kolko tankov pouziva motor s takym vykonom?

    Skelet: fajn, Leclerc dosahuje cca ochrany exportnych typov...

    kozlus: 1500k = 1500 konskych sil... kolko tankov pouziva motor s takym vykonom?

    Skelet: fajn, Leclerc dosahuje cca ochrany exportnych typov...

  • skelet
    18:33 04.11.2015

    Je jedno v jakých počtech to provozuješ, ale jakých výkonů dosáhneš. A holt ty diesely dosáhnou toho samého jako ty turbíny při nižších provozních nákladech. Obrazně, tam kde ...Zobrazit celý příspěvek

    Je jedno v jakých počtech to provozuješ, ale jakých výkonů dosáhneš. A holt ty diesely dosáhnou toho samého jako ty turbíny při nižších provozních nákladech.
    Obrazně, tam kde Abrams potřebuje deset cisteren pro provoz, tam Leopard potřebuje těch cisteren sedm.

    "kolko z nich zvazovalo vymenu turbiny za diesel??"
    USA - projekt zastaven pro finanční náročnost

    "Leclerc ani zdaleka nedosahuje uroven ochrany Abramsov"
    Fakt? i u exportních typů? :)

    chápu.. turbína má své kouzlo, ale v současnosti nemá opodstatnění, a v případě exportu je to spíše mínus, než-li plus.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    18:30 04.11.2015

    Na svete je jen 1500 tanku, co maji klasickej pistovej motor? Co to hulis?

    Na svete je jen 1500 tanku, co maji klasickej pistovej motor? Co to hulis?

  • jj284b
    18:06 04.11.2015

    ide mi hlavne o to ze tu z turbiny robite neviem aky nezmysel, pritom ju pouziva viac tankov ako podobne diesely (1500k) dokopy...

    ide mi hlavne o to ze tu z turbiny robite neviem aky nezmysel, pritom ju pouziva viac tankov ako podobne diesely (1500k) dokopy...

  • jj284b
    17:48 04.11.2015

    Zvysok sveta neprevadzkuje 4000 tankov... kazdy tu spomina Leopard 2, no ten dnes Nemci maju v 200 exemplaroch, a musia odkupovat vlastne stroje aby zvysili pocet na 300... Briti ...Zobrazit celý příspěvek

    Zvysok sveta neprevadzkuje 4000 tankov... kazdy tu spomina Leopard 2, no ten dnes Nemci maju v 200 exemplaroch, a musia odkupovat vlastne stroje aby zvysili pocet na 300... Briti rovnako redukovali co mohli, a Francuzi dnes maju 500 Leclercov, no zasa Leclerc ani zdaleka nedosahuje uroven ochrany Abramsov. Takze, ak sa vezme kolko modernych MBT kto pouziva, vyjde turbina ako najpocetnejsi pohon zapadnych tankov...dokopy je medzi uzivatelmi cca 8000 tankov Abrams, kolko z nich zvazovalo vymenu turbiny za diesel??Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    16:15 04.11.2015

    Cetl jsem ho a? Svym neotesanym stylem napsal to co se vi, a co jsem napsal i ja. Amuci se vrhli na turbinu, zbytek sveta stejnych vykonu dosahl jinak a logisticky mene narocneji. ...Zobrazit celý příspěvek

    Cetl jsem ho a? Svym neotesanym stylem napsal to co se vi, a co jsem napsal i ja. Amuci se vrhli na turbinu, zbytek sveta stejnych vykonu dosahl jinak a logisticky mene narocneji. Holt se tesar utal.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    15:44 04.11.2015

    pri G36 sa vraj zohrieva plastova cast co sposobuje vybracie hlavne pri palbe davkou a vyrazne znizenie presnosti.H&K uz dala navrh menit G36 za HK416 pre nemeckych vojakov na ...Zobrazit celý příspěvek

    pri G36 sa vraj zohrieva plastova cast co sposobuje vybracie hlavne pri palbe davkou a vyrazne znizenie presnosti.H&K uz dala navrh menit G36 za HK416 pre nemeckych vojakov na misiach, no neviem ako to dopadlo (spominalo sa to na tanknete)Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    15:41 04.11.2015

    Turbinu za klasickej naftak by mohli vymenit jen u tanku, ktere maji nasazene v zahranici a u tech, u kterych se to nasazeni da ocekavat. Vzpomente si na ty silene ceny paliva v ...Zobrazit celý příspěvek

    Turbinu za klasickej naftak by mohli vymenit jen u tanku, ktere maji nasazene v zahranici a u tech, u kterych se to nasazeni da ocekavat. Vzpomente si na ty silene ceny paliva v afganistanu a Iraku.

    G36: Uz ty problemy nekdo specifikoval, nebo je to stale jen o tom, co rikala ta ministrine?Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    15:37 04.11.2015

    skelet: pozri si na co som povodne reagoval... (prispevok od TomScharf)

    skelet: pozri si na co som povodne reagoval... (prispevok od TomScharf)

  • skelet
    15:35 04.11.2015

    Stále opakuješ to co píšu sám. Pentagonu se nevyplatí překopat flotilu Abramsů na diesel. Tečka. Turbína od druhé půlky osmdesátých let neposkytuje oproti dieselu žádné výhody. ...Zobrazit celý příspěvek

    Stále opakuješ to co píšu sám.
    Pentagonu se nevyplatí překopat flotilu Abramsů na diesel. Tečka.
    Turbína od druhé půlky osmdesátých let neposkytuje oproti dieselu žádné výhody. Tečka.
    Nikdo turbínový tank už nevyvíjí. TečkaSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:27 04.11.2015

    Ještě je potřeba zmínit, že donedávna se počáítalo s tím že již bude existovat náhrada za Abramsy, minimálně jako prototyp a brzy dojde k sériové produkci. To že byly tyhle ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě je potřeba zmínit, že donedávna se počáítalo s tím že již bude existovat náhrada za Abramsy, minimálně jako prototyp a brzy dojde k sériové produkci. To že byly tyhle projekty zrušené a Abramsy (jen modernizované) budou hlavním tankem i do budoucna, nikdo nepočítal. Pokud v budoucnu vznikne koncepce armády která bude založená na tancích, tak patrně bude projekt "náhrady Abramsu" obnovený. Pokud budou páteří armády "super-hyper" IFV (nebo rychlá vozítka) a tank bude jen doplňkem, tak současné tanky mohou vydržet ve službě ještě velice dlouho - nebudou na ně kladeny takové nároky.
    Momentálně je to tedy o koncepci, jaká bude určená.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    15:19 04.11.2015

    slo mi o to ze pises ze turbina neposkytuje ziadnu vyhodu, no je to presne naopak.. ak mas 4000 tankov vo vyzbroji s turbinou, tak ju nezacnes menit len preto ze diesely turbinu ...Zobrazit celý příspěvek

    slo mi o to ze pises ze turbina neposkytuje ziadnu vyhodu, no je to presne naopak.. ak mas 4000 tankov vo vyzbroji s turbinou, tak ju nezacnes menit len preto ze diesely turbinu dorovnaju vykonom... takato vymena by bola nerentabilna.. vo vsetkom Americania hladaju "leap forward" vyrazne zlepsenie aby sa zmena oplatila.. tak napr utocne pusky XM8 neboli zavedene lebo neposkytovali vyrazne lepsie vlastnosti ako M4A1 (na druhej strane, po odhalenych problemoch s G36 sa da povedat ze to mali dost stastie ze ich nezaviedli kedze XM8 mala dost podobnu konstrukciu), podobne sa nepustia do vymeny motorov ak vysledny efekt je ze tanky budu v podstate na tom istom len s mierne mensou spotrebou..Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    15:11 04.11.2015

    jj284b zprominutím nevím na co reaguješ, když jsem to v předcházejícím příspěvku napsal ;)
    Ano, FCS mělo mít diesel-elektrický pohon.

    jj284b zprominutím nevím na co reaguješ, když jsem to v předcházejícím příspěvku napsal ;)
    Ano, FCS mělo mít diesel-elektrický pohon.

  • jj284b
    15:01 04.11.2015

    Skelet: lenze pre US Army je ta otazka presne naopak - V com su sucasne diesle od turbiny lepsie aby to ospravedlnilo vymenu v 4000+ tankoch? Oproti turbine moderne diesely skratka ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet: lenze pre US Army je ta otazka presne naopak - V com su sucasne diesle od turbiny lepsie aby to ospravedlnilo vymenu v 4000+ tankoch? Oproti turbine moderne diesely skratka neposkytuju ziadnu vyraznu pridanu hodnotu aby sa to oplatilo... US Army skor uvazuje ze Future Tank bude mat skor hybridny ci dokonca elektricky pohon.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    14:54 04.11.2015

    Nikde nepíšu, že je plynová turbína problémová. Jen prostě oproti moderním dieselům neposkytuje prakticky žádné výhody, které by opodstatnily její logistickou náročnost. Ano, v ...Zobrazit celý příspěvek

    Nikde nepíšu, že je plynová turbína problémová. Jen prostě oproti moderním dieselům neposkytuje prakticky žádné výhody, které by opodstatnily její logistickou náročnost. Ano, v sedmdesátých letech, kdy dieselové motory nebyly na takové úrovni, tak měly své opodstatnění. Ale v dnešní době ne, viz. výkony Leo2, K2 a Leclerc.
    Od plynové turbíny odešli Švédové, kteří s ní přišli první, odešli od ní Rusové, a v projektu FCS od ní odešli i Američané.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:09 04.11.2015

    skelet: kdyby turbina predstavovala jakykoliv problem, tak uz v A1 verzi doslo ke zmene. I u A3 bude diesel jen jako alternativa k turbině. Pak můžeme řešit proč má nemá nějaký ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: kdyby turbina predstavovala jakykoliv problem, tak uz v A1 verzi doslo ke zmene. I u A3 bude diesel jen jako alternativa k turbině.

    Pak můžeme řešit proč má nemá nějaký tank autoloader atd.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    13:54 04.11.2015

    hlavně jim už nic jiného de facto nezbývá.. překopat celou flotilu Abramsů na jiný pohon by byla solidní pecka do rozpočtu.

    hlavně jim už nic jiného de facto nezbývá.. překopat celou flotilu Abramsů na jiný pohon by byla solidní pecka do rozpočtu.

  • RiMr71
    13:15 04.11.2015

    ...budu citovat Charlieho:

    "Krátce by se dalo říct, že Američané u Abramsů provozují turbíny zejména proto, že si je mohou dovolit."

    ...budu citovat Charlieho:

    "Krátce by se dalo říct, že Američané u Abramsů provozují turbíny zejména proto, že si je mohou dovolit."

  • pet.rok
    13:13 04.11.2015

    RiMr: rozhodne ziadna z uvedenych otazok nesuvisi s tym preco je v Abramse turbina a nie diesel.

    RiMr: rozhodne ziadna z uvedenych otazok nesuvisi s tym preco je v Abramse turbina a nie diesel.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4