Tanky Abrams pro Maroko

FOTO: Abrams při střelbě; ilustrační foto / Public Domain
Abrams při střelbě; ilustrační foto / Public Domain

Marocká armáda obdrží z USA do roku 2018 150 tanků M1A1 SA v ceně 358 milionů dolarů. Kontrakt byl oznámen 28. září tohoto roku americkým ministerstvem obrany. Maroko se tak po Egyptu stane druhým africkým uživatelem tanků Abrams.

Marocké Abramsy 

Tanky určené Maroku budou prodány v rámci programu Excess Defense Articles, v rámci kterého jsou prodávány zbraňové systémy ze skladových zásob USA. Marocké Abramsy budou na verzi M1A1 SA (Situational Awareness) upraveny americkou společností General Dynamics Land Systems. Přestavba proběhne v závodě Joint Systems Manufacturing Center (JSMC) v Limě, Ohio a ukončena by měla být v únoru 2018.

Maroko projevilo zájem o tanky Abrams už roku 2012, kdy americký Kongres projednával možnost prodeje 200 tanků v rámci Foreign Military Sale pro Marocké království. Tehdy nerealizovaný kontrakt na prodej techniky, náhradních dílů a výcvik měl hodnotu 1,015 miliardy dolarů.

Tank M1A1 SA je vylepšenou verzí původního M1A1. Verze "SA" je vybavená lepšími senzorickými systémy a poskytuje posádce lepší přehled o dění na bojišti. Tanky verze SA jsou vybaveny systémem Blue Force Tracking (BFT)/Force Battle Command Brigade and Below (FBCB2), který na monitoru počítače ukazuje postavení vlastních a nepřátelských jednotek.

Dále je tank vybaven termovizním systémem FLIR druhé generace, laserovým dálkoměrem bezpečným pro oči, termokamerou umístěnou u těžkého kulometu M2, novou termovizní kamerou řidiče pro jízdu vzad, pomocnou elektrickou jednotkou pro napájení elektronických systémů vozidla a novou pomocnou jednotkou pro startování motoru. Tank je vybaven také telefonem umístěným vně vozidla pro komunikaci s pěchotou.

Tato úprava byla zavedená po zkušenostech z Iráku, kdy ve složitých městských bojích byla důležitá koordinace mezi pěšími a obrněnými jednotkami. Marocké Abramsy budou dále vybaveny radiostanicemi AN/VRC-87E SINCGARS.

V původním marockém požadavku na dodávku tanků z roku 2012 byla zahrnuta také objednávka 200 ks těžkých kulometů M2 ráže 12,7 mm, 400 ks kulometů M240 ráže 7,62 mm spolu s municí a dodávka 200 ks výmetnic dýmových granátů M250. Poptáváno bylo také tankové střelivo, a sice 1400 ks střel C785 SABOT, 1800 ks střel CA31 HEAT a 5400 ks střel AA38 SLAP-T.

Jelikož je současná dodávka nižší o 50 tanků než byla původní marocká poptávka, dá se předpokládat, že bude dodáno o to méně kulometů a výmetnic dýmových granátů. Množství prodané munice není známé.

V současné době marocká armáda disponuje 48 tanky T-72B, 320 tanky M60 (z toho je 120 verze M60A3TTS). V rezervních skladech má k dispozici dalších 184 tanků M-48A5 a 116 lehkých tanků SK-105 Kürassier rakouské výroby. Objevily se také informace, že Maroko hodlalo nakoupit 150 čínsko-pákistánkých tanků VT-1A a údajně 54 z nich obdrželo v roce 2011.

Maroko vs. Alžírsko

Dodávka Abramsů značně posílí marockou armádu a umožní jí konkurovat Alžírsku, které je největším konkurentem muslimského království v oblasti. S Alžírskem má Maroko komplikované vztahy, které vygradovaly v 60. letech 20. století krátkou válkou - pro marockou armádu nepříliš úspěšnou.

V současné době obě země rozděluje spor o oblast Západní Sahary, kterou si Maroko nárokuje. Alžírsko podporuje frontu POLISARIO, která bojuje za samostatnost Západní Sahary. Alžírsko v současné době provozuje přes 300 tanků T-90, 325 tanků T-72, 150 tanků T-62 a 270 tanků T-54/55. Dodávka 150 Abramsů pro Maroko tak alespoň částečně vyrovná tento nepoměr.

Pro USA je obchod výhodný. Bude zajištěn další provoz v závodě JSMC v Limě v Ohiu, kde budou tanky upravovány, a práci si tak udrží místní zaměstnanci. Americká armáda se také zbaví nepoužívaných strojů, jejichž skladování musí platit.

Maroko v posledních letech z USA získalo 24 kusů stíhaček F-16 Block 52 osazené motory Pratt & Whitney F100-PW-229 EEP a systémy pro elektronický boj ACES od společnosti Raytheon. Díky těmto dodávkám do Maroka USA posílí vojenské schopnosti svého dlouholetého spojence v severní Africe.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Američané darují Africe obrněná vozidla pro boj s islamisty

Americké vojenské velitelství pro Afriku AFRICOM (United States Africa Command) nakoupilo obrněná ...

BattleView 360: Největší revoluce obrněné techniky za poslední dekády

Firma BAE Systems vyvinula novou technologii umožňující řádově zlepšit situační povědomí posádek ...

Abrams M1A2 SEPv3: Nejmodernější tank U.S. Army

General Dynamics Land Systems (GDLS) na výstavě AUSA 2015 (Association of the United States Army ...

Tank zasažen – co se děje po zásahu tanku, část 8.

Polský autor Jarosław Wolski po několika měsících připravil další díl o schopnosti tanků přežít na ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • skelet
    12:52 04.11.2015

    RiMr71 - lehce demagogický příspěvek. S turbínami experimentovalo plno států, tři jej dokonce i zavedli. Ale žádný z nich v turbínách nechce pokračovat. Mám za to, že se s ním v ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71 - lehce demagogický příspěvek. S turbínami experimentovalo plno států, tři jej dokonce i zavedli. Ale žádný z nich v turbínách nechce pokračovat. Mám za to, že se s ním v projektě FCS nepočítalo.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:34 04.11.2015

    TomScharf "proč je Abrams jedinný současně vyráběný tank, který turbínu využívá :-) žeby němci, francouzi, rusové a celý zbytek světa byli jen hloupý? a američané geniální? ...Zobrazit celý příspěvek

    TomScharf "proč je Abrams jedinný současně vyráběný tank, který turbínu využívá :-) žeby němci, francouzi, rusové a celý zbytek světa byli jen hloupý? a američané geniální? ;-)"

    Proč jediné sériově vyráběná letadla 5. generace má jenom USA a ostatní ne? Proč má flotilu letadlových lodí jen USA? Proč má bombardéry kategorie B2 jen USA? Proč má konvertoplány jako V-22 jen USA?
    Proč bylo na Měsíci osobně jen USA? Proč jezdí po Marsu vehikly jen z USA? Proč naprosto fantastické snímky Pluto jsou ze sondy z USA? Proč Hubblův teleskop nahoru pověsily harapáky z USA? Proč Internet vznikl v USA? Proč GPS vzniklo v USA? Proč jediná soukromá společnost co létá do vesmíru je z USA?
    atd atd.
    No nejspíš proto, že "němci, francouzi, rusové a celý zbytek světa byli geniální? a američané jen hloupý? ;-)"
    Nepíšu to proto abych básnil o "úžasných USA", ale abych poukázal na to, že to co si mohou dovolit (financovat) tam, tak je mimo možnosti jakéhokoliv jiného státu. TO nemá s "rozumem" nic společného...

    Mimochodem tvoje hrubice - špatná čeština na ZŠ nebo jiná státní příslušnost...?Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    12:10 04.11.2015

    charlie popisal celu situacia naprosto presne nie je k tomu co dodat.

    charlie popisal celu situacia naprosto presne nie je k tomu co dodat.

  • kubo4747
    12:05 04.11.2015

    Máte pravdu, prepáčte moja chyba.

    Máte pravdu, prepáčte moja chyba.

  • pet.rok
    12:02 04.11.2015

    kubo4747: T-80 vychadza z T-64 (nie z T-72) a T-90 z T-72

    kubo4747: T-80 vychadza z T-64 (nie z T-72) a T-90 z T-72

  • skelet
    12:02 04.11.2015

    Kubo4747: T-90 vychází z T-72, ale T-80 nikoliv! Ta vychází spíše z T-64. Sumasumárum jediný kdo provozuje turbínu a kdo s ní počítá je USA. Zbytek ji zavrhl nebo nad ní vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

    Kubo4747: T-90 vychází z T-72, ale T-80 nikoliv! Ta vychází spíše z T-64.
    Sumasumárum jediný kdo provozuje turbínu a kdo s ní počítá je USA. Zbytek ji zavrhl nebo nad ní vůbec neuvažoval. Nemá tolik výhod, aby byla zajímavá.Skrýt celý příspěvek

  • kubo4747
    11:57 04.11.2015

    Charlie: T-90 a T-80 vychádza z konštrukcie T-72, v podstate sa jedná o ten istý tank, len sú modernizované na moderné MBT.

    Charlie: T-90 a T-80 vychádza z konštrukcie T-72, v podstate sa jedná o ten istý tank, len sú modernizované na moderné MBT.

  • kubo4747
    11:55 04.11.2015

    O tom, či je lepšia turbína alebo diesel pre Abrams, je ťažké polemizovať. US armáda turbínu využíva už niekoľko desaťročí a tým, že pohonnú jednotku za tie roky nevymenili, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    O tom, či je lepšia turbína alebo diesel pre Abrams, je ťažké polemizovať. US armáda turbínu využíva už niekoľko desaťročí a tým, že pohonnú jednotku za tie roky nevymenili, tak inú zatiaľ ani nepotrebujú. Abrams si v praxi veľa odjazdil a s bojom na ostro má veľké skúsenosti a to ako v meste, tak v otvorenom teréne. Keby US armáde turbína nevyhovovala, tak pravdepodobne by hu už po tých rokoch praxe, dávno vymenili a za tie roky mohli určité nevýhody vychytať.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:52 04.11.2015

    Tak tady je video, kde můžete oba tanky slyšet

    https://www.youtube.com/watch?...

    A3 verze má mít k dispozici alternativní powerpack.

    Tak tady je video, kde můžete oba tanky slyšet

    https://www.youtube.com/watch?...

    A3 verze má mít k dispozici alternativní powerpack.

  • Charlie
    11:49 04.11.2015

    Rusko nevyřazovalo ani tak turbíny, jako spíš kompletně T-80 a důvodů byla celá řada, přičemž provozní i politické důvody v tom hrály významnou roli. Předně - celý tank T-80 byl ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusko nevyřazovalo ani tak turbíny, jako spíš kompletně T-80 a důvodů byla celá řada, přičemž provozní i politické důvody v tom hrály významnou roli.

    Předně - celý tank T-80 byl extrémně finančně náročný (na čemž se turbína podílela měrou nemalou), druhak náročný na údržbu i na provoz. Mnohem levnější T-90 ho v mnoha směrech dotahoval (zejména pokud jde o přístrojové vybavení, které "zdědil" právě po T-80) a ani Rudá armáda si prostě nemohla dovolit držet tři typy tankových konstrukcí (T-72, T-80, T-90).

    Technické důvody, jako nižší spolehlivost a náročnost na posádky, hrály také svou roli, ale na prvním místě byly právě finanční náklady a politická atmosféra (T-80 krátce po sobě ztratil své hlavní propagátory a naopak se do vedení dostali jeho odpůrci).

    Krátce by se dalo říct, že Američané u Abramsů provozují turbíny zejména proto, že si je mohou dovolit.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    11:38 04.11.2015

    Charlie: turbínám v Evropě dělalo problémy například jehličí. O prodloužení Abramsu nic nevím, možná tehdy, když amíci neměli žádný powerpack. Ale v současné době bylo nabízena ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: turbínám v Evropě dělalo problémy například jehličí. O prodloužení Abramsu nic nevím, možná tehdy, když amíci neměli žádný powerpack. Ale v současné době bylo nabízena zástavba powerpacku MTU do stávajících tanků. Nakonec ten projekt zamrzl pro velké finanční náklady na překopání celé flotily Abramsů.
    Nicméně zastánci dieselů argumentují, že obdobný tank Leopard II má o 37% menší nádrže, přičemž dojezd má o 5% větší.
    jj284b: Leopard 2A6 má z 0 na 32km/h za 7sekund, Leclerc za 6sekund, K2 za 7sekund atd. Zrychlení je především o převodovceSkrýt celý příspěvek

  • jj284b
    11:26 04.11.2015

    a u T90 sa napr udava zrychlenie z 0 na 32kmh (20mph) za 10 sekund...

    a u T90 sa napr udava zrychlenie z 0 na 32kmh (20mph) za 10 sekund...

  • jj284b
    11:19 04.11.2015

    len tak pre zaujimavost... T72M4CZ s NPP-2000-1 Powerpackom da z 0 na 32 za 8-8.5 sekundy, a to ma ten tank len 48 ton...

    len tak pre zaujimavost... T72M4CZ s NPP-2000-1 Powerpackom da z 0 na 32 za 8-8.5 sekundy, a to ma ten tank len 48 ton...

  • jj284b
    11:08 04.11.2015

    TomScharf: Nemci, Francuzi a Briti prevadzkuju dokopy stvrtinu modernych tankov ktore ma k dispozicii US Army.. a s vynimkou Britov, nemaju ziadne priame bojove skusenosti s ...Zobrazit celý příspěvek

    TomScharf: Nemci, Francuzi a Briti prevadzkuju dokopy stvrtinu modernych tankov ktore ma k dispozicii US Army.. a s vynimkou Britov, nemaju ziadne priame bojove skusenosti s tankovymi operaciami vo velkom... Rusi turbiny pouzivali v T80U, vyradzovali ich hlavne koli zjednoduseniu logistiky no kazdopadne ta RUska turbina mala v spolahlivosti daleko od tej Americkej...

    M1 mal 55ton (60 kratkych "americkych" ton), dnesny M1A2 ma 62ton (68 short tons). acceleracia klesla z 7sekund na 20mph u M1, na 7.2sekundy na 20Mph u M1A2... takze, o com presne to tu pises???Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    10:41 04.11.2015

    Aj aj aj, tady to lítá. Prvně je nutno si uvědomit, kdy se vlastně vymýšlel Abrams, jaké v té době byly možnosti pohonných jednotek a uvažované trendy do budoucna. Faktem je, ...Zobrazit celý příspěvek

    Aj aj aj, tady to lítá.

    Prvně je nutno si uvědomit, kdy se vlastně vymýšlel Abrams, jaké v té době byly možnosti pohonných jednotek a uvažované trendy do budoucna.

    Faktem je, že turbína se v té době jevila jako perspektivní pohonná jednotka - byla malá a lehká, což umožnilo vývojářům zmenšit tank (a tím ušetřit další hmotnost) a vše co ušetřili vrhnout do lepší pancéřové ochrany, dále poskytovala velké výkony a vynikající pružnost při malé hlučnosti.

    Tohle samozřejmě bylo vyváženo vysokou spotřebou paliva, velkými nároky na přívod vzduchu a s tím spojené problémy s filtrací (což ovšem v Evropě není takový problém jako v poušti), velká teplota a rychlost vystupujících spalin (ohrožení vojáků pohybujících se v okolí tanku). Druhotným problémem byla vysoká cena za kus (2x-3x dražší než obdobný diesel).

    Dá se říci, že pokud si můžeme dovolit zvýšenou spotřebu paliva a máme dostatečně disciplinované posádky (aby turbínu vypínali, když není potřeba), je tento typ pohonu pro tank vhodný. V dnešní době se standardní diesely dotáhly na turbíny v oblasti výkonu, ale stále jim zůstala větší hmotnost a zástavbová velikost - kupříkladu Abrams s dieselovým powerpackem byl tuším o metr delší (což nutně vyvolává nárůst hmotnosti díky dalšímu pancéři a pojezdovému kolu, delším pásům atd...).

    Speciality typu dvoutaktních dieselů 5TD nebo Xových A-85-3A nejsou prozatím běžnou pohonnou jednotkou a u prvního víme o problematické spolehlivosti a náročnosti na provoz (nutnost plnění vysoce kvalitními oleji), druhý na svoje provozní prověření teprve čeká.Skrýt celý příspěvek

  • Sorge-227
    10:36 04.11.2015

    Nechapem preco si kupuju stare tanky zo skladu. Preco im nevyrobia nove. Za tu cenu by som si kupil co najmodernejsie. USA predavaju iba zbrane zo skladu - F 16, vrtulniky, bvp, ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechapem preco si kupuju stare tanky zo skladu. Preco im nevyrobia nove. Za tu cenu by som si kupil co najmodernejsie. USA predavaju iba zbrane zo skladu - F 16, vrtulniky, bvp, tanky? To ma iba zaujalo.Skrýt celý příspěvek

  • TomScharf
    10:23 04.11.2015

    jj284b: a snad ještě poslední věc. Možná by bylo dobré, předtím než začneš komentovat, zjistit si za a) kolik Abrams přibral tun od roku 1982, čím více tun totiž jede na ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b:

    a snad ještě poslední věc. Možná by bylo dobré, předtím než začneš komentovat, zjistit si za

    a) kolik Abrams přibral tun od roku 1982, čím více tun totiž jede na kovových pásech tím větší hluk se projeví.

    b) k jakému vývoji došlo u dieselových motorů od roku 1982 - snížení hluku, čmoudu, zvýšení výkonu atd.

    ale pokud se chceš bít za "článek" který čerpá z 33 let starých zkušeností tak prosím.
    Stále však nevidím důvod proč je Abrams jedinný současně vyráběný tank, který turbínu využívá :-) žeby němci, francouzi, rusové a celý zbytek světa byli jen hloupý? a američané geniální? ;-)Skrýt celý příspěvek

  • TomScharf
    10:09 04.11.2015

    (omlouvám se na předchozí příspěvek, který jsem omylem odklikl dříve než jsem jej dopsal.) jj284b: na čem si myslíš, že jsou tyhle články založeny? Na oficiálních zprávách ...Zobrazit celý příspěvek

    (omlouvám se na předchozí příspěvek, který jsem omylem odklikl dříve než jsem jej dopsal.)
    jj284b:

    na čem si myslíš, že jsou tyhle články založeny? Na oficiálních zprávách vydaných pro veřejnost. Nemeyslíš si snad, že pan "Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek" se toho cvičení účastnil, že ne?

    A pokud baštíš tyhle samochvály tak se s tebou není o čem bavit, je to na úrovni o tom co Rusové říkají o své technice a koneckonců každá strana, která je finančně zainteresivaná ve svém produktu.Skrýt celý příspěvek

  • TomScharf
    10:06 04.11.2015

    jj284b: pokud baštíš tyhle samochvály tak se s tebou není o čem bavit, je to na úrovni o tom co Rusové říkají o své technice a koneckonců každá strana, která je finančně ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b:

    pokud baštíš tyhle samochvály tak se s tebou není o čem bavit, je to na úrovni o tom co Rusové říkají o své technice a koneckonců každá strana, která je finančně zainteresivaná ve svém produktu. Nečekáš snad, žeSkrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:05 04.11.2015

    Turbína v tanku má své výhody, ale .. má vysoké teploty spalin, má obrovskou spotřebu, je citlivá nečistoty v sání.. Možná dobrá pro USA, ale pro náš stát určitě ne.. by to ...Zobrazit celý příspěvek

    Turbína v tanku má své výhody, ale ..
    má vysoké teploty spalin, má obrovskou spotřebu, je citlivá nečistoty v sání..
    Možná dobrá pro USA, ale pro náš stát určitě ne.. by to nastartovali jen jednou v roce na Vánoce..
    v dnešní době plynová turbína moc opodstatnění nemá, moderní vícepalivové motory její výhody prakticky setřely.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4