Další modernizované tanky Leopard 2PL pro polskou armádu

Prototyp tanku Leopard 2PL nyní prochází firemními testy ve firmě Rheinmetall; větší foto / Rheinmetall Defense

Polská armáda získá navíc dalších 14 vylepšených tanků Leopard 2PL. Dodatek v hodnotě 300 milionů zlotých k původní smlouvě z roku 2015 byl podepsán na konci června.

Ve výzbroji polské armády se nachází 250 tanků Leopard 2A4/2A5, 232 tanků PT-91 (modernizované T-72) a přes 580 původních sovětských tanků T-72. Polská armáda pro plnění svých úkolů požaduje 1000 moderních tanků, což ale samozřejmě nemusí odpovídat průmyslovým a finančním možnostem Polska.   

 

 

Hlavním tankovým projektem polské armády je vylepšení tanků Leopard 2A4 na standard Leopard 2PL, které získá především elitní 10. obrněná jezdecká brigáda (10 Brygada Kawalerii Pancernej). Brigáda v blízké budoucnosti získá dva prapory tanků Leopard 2PL (2×58 tanků), samohybné minomety Rak, samohybné houfnice Krab, bezpilotní letadla nebo prostředky protivzdušné obrany (PVO). Polská 10. brigáda se tak stane nejsilnější a nejlépe vybavenou jednotkou ve střední a východní Evropě.
 

Tanky Leopard 2A5 jsou ve výzbroji především 1. obrněné brigády (1 Brygada Pancerna), která také získá jednu rotu (14 ks) tanků Leopard 2PL.
 

Podle původní smlouvy polská armáda do roku 2020 modernizuje 128 tanků Leopard 2A4 (rok výroby 1985 až 1987) na standard Leopard 2PL. Již původně se mluvilo o opci na dalších 14 tanků Leopard 2PL. Opce došla uplatnění 20. června, kdy polské ministerstvo obrany s polskými firmami PGZ a Bumar podepsalo příslušný dodatek k původní smlouvě.
 

Polská armáda tedy modernizuje všech svých 142 tanků Leopard 2A4 na standard Leopard 2PL za celkovou cenu 2,7 miliardy zlotých (16,2 miliardy Kč). Stojí za připomenutí, že za tuto cenu lze reálně (maximálně) nakoupit 50 nových hlavních bojových tanků (včetně provozního zázemí).

 

Modernizace tanků Leopard 2PL je třetí největší zbrojní zakázkou polské armády za poslední roky. Jasně nejdražší je nákup amerických systémů PVO Patriot za 20 miliard zlotých, druhým je akvizice 96 samohybných houfnic Krab za 4,6 miliardy zlotých

 

Leopard 2PL

 

Dodávky tanků Leopard 2PL začnou v letošním roce a skončí v roce 2021. Leopard 2PL získá především dodatečnou balistickou ochranu věže, novou stabilizaci kanónu, elektrický pohon pro natáčení věže i kanónu, nové pozorovací elektro-optické systémy velitele a střelce, možnost používat nejnovější tankovou munici, novou pomocnou pohonnou jednotku (APU) a vylepšené pracovní prostředí posádky.

 

Do výzbroje Leopard 2PL se zařadí nejnovější průbojná podkaliberní munice DM63A1 nebo programovatelná tříštivo-trhavá DM11.

 

Modernizaci vede německá firma Rheinmetall, která však odpovědnost za projekt postupně předá na firmy náležící pod holding PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). Polské firmy zajistí kompletní demontažní/montážní práce, instalaci elektrických pohonů a pancíře, dodávky elektro-optických přístrojů nebo modernizaci trenažerů a simulátorů.

 

Kompozitní pancíř pro věž dodá německá firma IBD Deisenroth Engineering. Při modernizaci byli Poláci omezeni maximální nosností podvozku Leopard 2A4 (60 tun) a rezignovali proto od zlepšení balistické odolnosti korby a podvozku.

 

Leopard 2PL na výstavě MSPO 2017

 

V současné době dokončuje tovární testy v Německu jeden prototyp Leopard 2PL ‒ v průběhu následujících týdnů začnou přejímací zkoušky v Polsku. Pokud vše proběhne hladce, do konce roku polská armáda získá šest tanků modernizovaných v německé firmě Rheinmetall a také jeden Leopard 2PL od polské firmy Bumar (modernizovaný pod dohledem německých odborníků). Kromě zmíněných šesti Leopardů 2PL všechny další tanky projdou přestavbou v Polsku.

 

Program Leopard 2PL tedy nemá jen prohloubit a rozšířit schopnosti polských obrněných jednotek, ale také vybudovat národní strategické průmyslové kapacity pro zajišťování provozu a modernizací hlavních bojových tanků ve výzbroji polské armády.
 

Polské ministerstvo obrany rovněž počítá (do příchodu tanků zcela nové konstrukce) s dalším provozem a modernizací tanků T-72 i PT-91. Přesná podoba modernizace (finanční rozsah) není znám, ale zcela jistě se programu zhostí především polské firmy. V úvahu připadá hloubková přestavba podle technologického demonstrátoru PT-17 nebo finančně schůdnější modernizační balíček PT-91M2 – vše od firmy Bumar patřící pod křídla PGZ.

Zdroj: Dziennik Zbojny, Defence24

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Zakázka století: Polsko kupuje systémy Patriot

Po mnoha letech vyjednávání Polsko podepsalo bez nadsázky nejvýznamnější (zejména z politického ...

Irák mění americké tanky Abrams za ruské T-90S

Irácká 35. obrněná brigáda 9. obrněné divize přechází od amerických tanků M1A1M Abrams k ruským ...

US Army nakupuje izraelské systémy Trophy pro tanky Abrams

Americká armáda (US Army) udělila první smlouvu ve výši 193 milionů dolarů americké firmě Leonardo ...

Raketomety HIMARS pro polskou armádu: Varování pro AČR

Polské ministerstvo obrany změnilo podmínky programu Homar a přímo nakoupí americké raketomety ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • cejkis
    16:31 12.08.2018

    http://people.fsv.cvut.cz/~dra...


    Zatížení mostů, jak šel čas :-)

  • Lukas
    23:13 10.08.2018

    Trochę dokumentów o mostach w PL
    https://www.gddkia.gov.pl/user...

    https://www.gddkia.gov.pl/user...

    W bibliografii są normy i inne dokumenty które precyzują co i dlaczego...

  • Jirosi
    22:21 09.08.2018

    Asdf: 1) není to v CR..
    2) I most co unese jedno vozidlo 40t, lze přetížit vyjmečně (prejezd kolony) na skoro 60t. Ale jak sem psal to ti řekne maximálně statik na místě.
    3) Pokud řešíš limit 40t, tak ti tam neprojede ani T-72 se svými 48t bez podvalu.

    Výsledek, buď ti tam projede L2, a T-72, nebo ti tam neprojede ani jeden(40t). Tedy 1:1.

  • Wiktores_SVK
    21:59 09.08.2018

    asdf: blby priklad, ten most je taky rozbity prave preto, ze sa dlhodobo prekracovala jeho nosnost, ked sa tam stretavali kolony kamionov v oboch smeroch kym nebola dialnica... par kolon tankov ktore by usmernovala VP alebo zenisti by zvladol.

  • asdf
    21:43 09.08.2018

    Jirosi > Chcel by som vidiet, ako by vyzeral takyto most po prejdeni kolony tankov na tahacoch.

    https://www.google.sk/maps/@49...

    Je tam obmedzenie na maximalnu hmotnost vozidla 20 ton. Jedno vozidlo 40t.
    Nie je to ziadna cesta III. triedy. Jedna sa o cestu I.triedy pri Martine.

    Dalsia vec, ako by si tie tanky dostal popod Strecno. Momentalne su na tej ceste tam 2 mosty v takom stave, ze rychlost na nich je obmedzena na 50 km/h aby sa znizilo ich zatazenie.

    Takze teoreticky mozes mat mosty s projektovanym vynimocnym zatazenim minimalne 62 ton, pokial je realita diametralne odlisna.

  • Jirosi
    14:08 09.08.2018

    Czertik: Železnice nemá problém takové náklady přepravovat. Problém je, že neexistují místa kde je z těch vagonu složit. A s tím se potýkají i přesuny T-72.

    Raziel87: Nezamotal si se do toho trošku?

    Dle tabulek, pro ideální stav mostu, tu máš jen pár mostů III, třídy co by s tím měli problém. Jenže ty ti neunesou ani tu T-72 na podvalu. Tedy 1:1.

    Není umění si přečíst 40. stran textu. Když nepochopíš, že to důležité zabírá maximálně tu jednu A4.

  • raziel87
    12:17 09.08.2018

    2 Starlight

    to bys ale měl, protože ilustrační výcuc z knížky, která je k zakoupení na e-shopu si chtěl demonstrovat co? nesmrtelnost brouka? seš dost chytrej na to, aby si dobře věděl, že problematika zatížitelnosti mostů a pozemních komunikací je natolik obsáhlá,
    že nelze pro ilustraci prezentovat 2,3 strany A4 - viz. tvůj odkaz, proto píšu Jirosovi, Ať alespoň nahlédne do jedné z diplomek, aby pochopil, že to závisí na mnoha faktorech - které jaksi z tvého odkazu nejsou patrné.

    Tak už se na mě nezlob :-) já vim, že mě nemáš rád, protože jsem si na AN i Palbě dovolil v pár případech rozporovat tvé jinak kvalitní a faktické poznámky, ale holt nejsi neomylný bůh a pár "polopravd" jsi už taky vypotil. Domnívám se, že to nebylo kvůli neznalosti faktů, ale spíše na chvíli zvítězil tvůj bojový duch a pohled na to, kdo je ten "správný" a silný.....no jasně že nejkoulikatější jsou USA, v tom jsme zajedno neboj :-)

  • Czertik
    01:01 09.08.2018

    dany
    muzes me dat odkaz na ten clanek nebo aspo idovou predstavu kde si cetl o tom, ze se v cr planuje budovat/buduje silncni sit pro transport tezke vojenske techniky ? vcetne prekladist a podobnych veci.

    zeleznici neres, tam je to jen o naprasvovem tlaku, a je jedno na jednom vagonu vezes 40 tun nebo 150 tun, jde o to aby napravovy tlak byl prijatelny.
    pokud nebudu brat zeleznicni dela z druhe svetove, tak myslim ze nejvice napravovy vagon co sem videl byl 16 napravovy.
    a ty zeleznicni koridory se buduji/modernizuji hlavne kvuli normalni nakladni doprave.

  • Czertik
    00:48 09.08.2018

    raziel
    ano, kdby cr sla do 60+ tunovych bestii bylo by to pro existujici infa slusny zahul a komplikace...ale o nic mensi nez kdyby k nam prijeli ze zapadu v ramci "bratrske pomoci" pro ne.
    a vezmi si polaky, kdyz ti se rozhodli ty bestie nakoupit, a pritom meli az do 89 uplne stejne dimenzovanou infra na stejne tezke/lehke tanky...tak polaci taky musi resit problemy s tim a jak je prepravovat, byt uznavam, tim ze je maji, je to pro ne palcivejsi problem, nez pro cr kdy by museli resit jen pripadny prujezd/pomoc ze zapadu.

    a k tem numerum..slo by najit i polske normy pro ony stavby ?

  • Starlight
    23:45 08.08.2018

    @Raziel87

    Já nepotřebuji hledat žádnou diplomku mostních stavařů, abych poznal, kdo tu jen plácá, že naše silniční mosty zpravidla neusnesou západní MBT. A ještě to mlží do nic neříkajících a z kontextu vytržených vět ze současných stavebních norem.

    Pokud by sis přečetl mnou odkazovaný poslední jednoduchý dokument, tak je tam krásně popsáno:

    1) že silniční mosty v ČR se v posledních dvou stoletích stavěly podle různých norem. Tedy nemáme tu jen silniční mosty podle posledních stavebních norem.

    2) každá norma nějak definovala zatěžování mostu vozidly – a nikoliv jen jedním početním případem, ale hned několika. To jsou právě ty klíčové pojmy jako normální, výhradní a výjimečná zatížitelnost.

    To, že most má odlišnou nosnost pro kolonu vozidel a jedno vozidlo je samozřejmostí, kterou by měl každý internetový vojenský odborník znát, zvláště ten, který tvrdí, že se problematikou opakovaně zabýval. Zejména když v NATO je to běžně používáno v systému únosností cest/komunikací tzv. Military Load Classification (MLC), který je popsaný například v STANAG 2253 a 2174.

  • Starlight
    23:41 08.08.2018

    @Tecka

    Díky za upřesnění. Nicméně část sil ABCT zřejmě na území Německa nic nemění na mém tvrzení, že ABCT je nejsilnější brigádní jednotka ve střední a východní Evropě.

    Dokážeš identifikovat, které části ABCT a vrtulníkového CAB jsou na těchto základnách v Polsku? https://pl.usembassy.gov/nato_...

  • Tecka
    18:33 08.08.2018

    Starlight . W Polsce nie stacjonuje kompletna (z zapleczem-logistyka i jednostką ognia) amerykańska ciężka brygada ...

  • raziel87
    09:17 08.08.2018

    2 Starlight

    předpokládám, že to Barrymore vytáhl ze stejné diplomky - jsou toho plné archivy na muni a cvut, volně k nahlédnutí.

    Tvůj poslední odkaz je myslím úryvek z knížky k ČSN normám ohledně zatížitelnosti mostů, aby se mohl čtenář pro ilustraci seznámit s tématem, než knihu koupí v e-shopu. Zkuste přes google vyšťárat jednu z diplomek, je jich v tam v PDF formátu asi 10, každá má 40-70 stran

  • Starlight
    04:57 08.08.2018

    1)

    Poznámka k článku: „Polská 10. brigáda se tak stane nejsilnější a nejlépe vybavenou jednotkou ve střední a východní Evropě.“

    Zde bych si dovolil korekci, že nejsilnější a nejlépe vybavenou jednotko velikosti brigády v uvedeném teritoriu je a bude americký obrněný brigádní tým ABCT (aktuálně 2nd Armored Brigade Combat Team, 1st Infantry Division (2/1 ABCT)) rozmístěný v západním Polsku s velitelstvím ve městě Zaháň (polsky Żagań, kromě díla a života Boženy němcové je toto město známější pod německým názvem Sagan).

    2)

    Tím se dostaneme k mostům (Polákům ani Američanům polská dopravní síť zřejmě nebrání v činnosti západních MBT). Na webu Palba.cz je řada příspěvků. Nejlepší jsou od diskutujícího Barrymore. Z tohoto příspěvku zřejmě cituje Raziel87

    http://www.palba.cz/viewtopic....

    , ale Barrymore tam dával i odkaz na vojenské mapy ČR:

    https://geoportal.gov.cz/web/g...

    , kde u mostů je za lomítkem uvedena normální zatížitelnost v tunách.

    Proto sem dávám také souhrnný dokument „Orientační odhad zatížitelnosti mostů pozemních komunikací v návaznosti na ČSN 73 6222 a TP200“

    http://people.fsv.cvut.cz/~dra...

    , který přehledně ukazuje nosnost (teoretickou, nepoškozených) českých mostů pro normální zatížitelnost (oboustranný definovaný proud definovaných vozidel), výhradní zatížitelnost (pro jedno definované vozidlo!) a výjimečná zatížitelnost (jedno vozidlo se speciálním definovaným podvalníkovým podvozkem rozkládající zatížení na více polí mostu). Výhradní zatížitelnost je právě to číslo, které je zajímavé sledovat pro přesun těžkých MBT.

  • raziel87
    15:16 07.08.2018

    2 Jirosi

    ano, operovali. Teď ještě dohledej, v jak velkých sektorech Leopardy a Abramsy v Jugošce operovaly :-) malá nápověda - dost o tom napsal třeba Lukáš Visinger v ATM,
    podzim 2008

  • Jirosi
    15:10 07.08.2018

    danny:"Nemáš pravdu hned ve dvou věcech. Makedonie, Albánie a Černá Hora jsou vítanými členy NATO, kteří chtějí kooperovat s NATO. Přestože nejsou připraveny na operace B1B, B52 ani Abramsů na jejich území."

    Zrovna tanky nato v těch zemích už operovaly..
    Doufám, že stou B1B, B52. ses jen upsal. Protože srovnávat těžký bombardér a tank co se pohybuje v poli je trošku mimo...

  • raziel87
    14:49 07.08.2018

    2 Rase

    nene, chyba lávky. Jako většina ostatních rozlišuji na koho reaguji a podle toho volím písemný projev. Nebudu to moc rozpitvávat, asi tuším proč ses ozval. Tvoje příspěvky holt dlouhodobě nečtu - army newslettery pravidelně kupuji od střední, proč to od tebe číst jako aktualitu v superzkrácené podobě o týden/měsíc/čtvrtstoletí později....ale brzo z tebe bude pětihvězdičkovej generál Laudón, to se upřít nedá :-)

  • danny
    14:40 07.08.2018

    Rase: dík. Na druhou stranu se to dá pochopit, asi je zatím přece jen větší poptávka po transportu řepy, než BVP:-)

  • danny
    14:36 07.08.2018

    Raziel87: Scotty se ptal, jestli je někde kompletní seznam mostů a jejich nosností. Ten jsem nikde nenašel. Máš pravdu, že by to šlo dát dohromady z klasifikace a stavebních norem, ale na to jsem byl příliš líný.

    Jirosi: "Pokud chceš kooperovat z cizí armádou(NATO), měl by si být logisticky vybaven pro přijmutí její techniky. Což prostě nejsme a stále to ignorujeme. Bez ohledu na to, jestli tu techniku vlastníš"
    Nemáš pravdu hned ve dvou věcech. Makedonie, Albánie a Černá Hora jsou vítanými členy NATO, kteří chtějí kooperovat s NATO. Přestože nejsou připraveny na operace B1B, B52 ani Abramsů na jejich území. A překvapivě to po nich nikdo ani v budoucnu nebude požadovat.
    My nic neignorujeme. Poměrně intenzivně se řeší vybudování dopravních koridorů pro transporty těžké obrněné techniky, a to jak po silnici, tak po kolejích. Řeší se vybudování překladišť, zázemí atd... Jen to chvíli trvá a podle předběžných odhadů to bude stát cca 200 mld. Ale budování nebo přestavba liniových staveb je extrémně náročná, a to už jen ve fázi projektové přípravy, získání EIA atd...

  • raziel87
    14:32 07.08.2018

    ten článek jsem samozřejmě otevřel a na rozdíl od tebe jsem se problematikou přesunu rozměrných nákladů věnoval už před lety - ne před půl hodinou jako ty, aby ses infantilně pokusil rozporovat můj příspěvek.

    Naší, mojí generaci chybí vojna.......

  • Rase
    14:31 07.08.2018

    raziel87:
    ty opravdu neumíš normálně diskutovat...

    danny:
    tak se obávám, že to jsou opravdu jen nákladní vozy na suroviny. Našel sem zprávu z února letošního roku, kde ČD Cargo poptává 500 zánovních vozů do stáří 10 let řad Eas k převážení černého uhlí, cukrové řepy atd. Druhou zakázkou je pořízení 200 nových vozů řady Eanos hlavně na převoz dřeva. Plošiňáky očividně žádné, teda pokud třeba Eanos, neuveze čtyřicetitunové BVP

    https://zdopravy.cz/cd-cargo-k...

  • raziel87
    14:30 07.08.2018

    tak, určitě....

  • Jirosi
    14:24 07.08.2018

    Kdyby si si ten odkaz místo urážek otevřel, viděl by si že se spíše rozkládala hmotnost(na celou plochu mostu), než by se překládal most nosníky.

    Dokazuje to jediné, že i u nás můžeš projet bez problému z 100+t vážící srandou. Ano, nejde to dělat každý den. Ale to nedělá žádná armáda na světě.

  • raziel87
    14:19 07.08.2018

    2 Jirosi

    co to zase plácáš? ten náklad musel objíždět prakticky veškeré mosty v ČR a důsdně a dlouhodbě se řešila trasa. Iten malej msotek bylo nutné zpevnit.

    Ale já vim, ty si přehlédl, že tu hmotnost vztahuju k délce mostního oblouku :-) nebo si chtěl demonstrovat, že si pitomej? tos nemusel.....dávno to o tobě vím :-)

  • Jirosi
    14:11 07.08.2018

    Raziel87: "V extrémních případech tam můžeš poslat 200 tun......v tu chvíli můžeš most zavřít a zahájit rekonstrukci. "

    Nadměrné náklady tu jezdí běžně. Ale že by se tu kvůli tomu rozpadali mosty sem si nevšiml.
    https://litomericky.denik.cz/z...

  • raziel87
    13:53 07.08.2018

    malá ochutnávka z bakalářky

    Určená síť silnic (ČSN EN 1991-2 (NA.2.12))
    51,2t pro pole 3m,
    36,7t pro pole 33m

    Třída 1
    41,1t pro pole 3m,
    30,0t pro pole 33m

    Třída 2
    34,5t pro pole 3m,
    24,2t pro pole 33m

  • raziel87
    13:52 07.08.2018

    2 Danny

    myslím, že to na internetu je vcelku běžně k dohledání, popřípadě bakalářka nějakého mladého inženýra na muni.cz.

    Největší problém je délkou mostního oblouku. U nás v ČR je to dost poddimenzované,v běžném provozu se na silncích I. třídy počítá s podélným zatížením od 25 do 35 tun.
    V extrémních případech tam můžeš poslat 200 tun......v tu chvíli můžeš most zavřít a zahájit rekonstrukci.

    Dost toho dohledáš pod klasickejma ČSN normama (porevoluční od 1991+)

    Navíc pokud vim, tak kvůli evropské směrnici parlamentu a rady 2015/719 neumožňuje provoz motorového vozidla o větší hmotnosti než 44t (V ČR 48t)

    Vůbec si neuvědomujete jaké šílené komplikace by přišly, v případě, že bychom šli do MTB s hmotností přes 60tun....jak to budete vagonovat, kudy budete manévrovat , když ani supermoderní, dálniční most neunese četu Abramsů......

  • Jirosi
    13:46 07.08.2018

    Danny: Pokud chceš kooperovat z cizí armádou(NATO), měl by si být logisticky vybaven pro přijmutí její techniky. Což prostě nejsme a stále to ignorujeme. Bez ohledu na to, jestli tu techniku vlastníš.

    Představa, že sem USA pošle část své obrněné divize na vagonech na pomoc a nemá ji kde složit a pokud jejich přepravní vozy dojdou k úhoně(partizánská činnost). Tak budou čekat na dopravu nových z USA?

  • danny
    13:43 07.08.2018

    Rase: to určitě. ČD Cargo by se pak mohlo ucházet o tendry na transport techniky pro NATO. O poptávku bych se nebál.Nevíš, o kolika vozech se mluvilo?

  • Rase
    13:31 07.08.2018

    Před pár měsíci se mluvilo o tom, že vláda pořídí nové nákladní vozy pro ČD, myslím že to říkal premiér v nějakém rozhovoru pro ČT. Nebyla specifikována jejich nosnost nebo počet náprav, ale nemohly to být právě nové vozy schopné unést i MBT nebo alespoň nové BVP ? docela by to dávalo smysl.

  • danny
    13:27 07.08.2018

    Czertik: to, co asdf napsal, pouze dokazuje, že akvizice 60t+ techniky není pouze o nákladech na techniku, zázemí, vyprošťovací a opravárenské vozy, trenažéry atd..., ale že to zároveň znamená zásadní investice do další nutné infrastruktury, která se obvykle do akvizičních nákladů na obrněnou techniku nezapočítává. Jako vagony, podvaly, tahače, překladiště, vlečky, silniční mosty. Čemu na tom nerozumíš?

  • danny
    13:22 07.08.2018

    Scotty: ty nosnosti jsem zkoušel dohledat a ptal se i lidí z oboru. Ale k serioznímu a komplexnímu materiálu jsem se nedostal. Asi nejobsáhlejší materiály si nechalo zpracovat ŘSD a SFDI s ohledem na aktuální stav a životnost. V podkladech by měla být řešena i nosnost jednotlivých konstrukcí. Bohužel, z těchto materiálů se obvykle objevuje jen výtah, jako v odkazu: https://www.novinky.cz/ekonomi...

    Máš pravdu, že se něco málo staví. Bohužel, ve srovnání s Polskem jsme pozadu víc, než deset let. Poláci stavbu infrastruktury pojali v době krize jako hladovou zeď. Takže se jim povedlo prakticky vyhnout recesi a navíc nastavili celý proces stavebního řízení tak, že můžeme jen závidět. Takže ten rozdíl se bude jen prohlubovat.

  • Czertik
    12:35 07.08.2018

    asdf, ano cr/cd ma vseho vsudy 6 plosinovych 6 napravovych vozu co by uvzly leoparda. a co to dokazuje ? kolik jich ma cesko ve vyzbroji ? a kolik tahaji cd 60+ t nakladu ?
    a ted zakladni otazka, kolik ma 6 napravovych vozu polske drahy ? taky jen 6 kousku nebo nepomerne vic ?
    uz chapej zasadni problem tvoji a technikovy logiky ?
    to ze DNES nema cr vehikly na provozovani leopardu nic neznamena, holt by se jen musela nakoupit kdyz by se cr rozhodlo takoveto tezke bestie provozovat (at uz leo nebo abramse).

  • Jirosi
    08:07 07.08.2018

    Asdf: Což dokazuje jen to co sem psal já, že zázemí je prostě na úrovni "0". Tedy stále se utěšovat tím, že něco máme a díky tomu ušetříme je iluze. Prostě to potřebuje už všechno vyměnit opravit, tak proč u toho rovnou nemyslet na budoucnost.

  • asdf
    07:39 07.08.2018

    jirosi > k zeleznici pre predstavu. Tu je pekny prehlad plosinovych voznov

    http://www.parostroj.net/katal...

    Vsetky 4 napravove vozne maju maximalnu nostnot 50 - 55 ton. Vyzsiu nosnost maju az 6 napravovove a to az 80 ton. No len je tam taka dobra poznamocka. V roku 2002 tych 6-napravovych mali Ceske drahy az 6 kusov.

  • raziel87
    22:11 06.08.2018

    2 KOLT

    nepaušalizuj prosím pěkně - k valné většině chovám úctu a respekt a nikdy jsem se o vás ani slovem neotřel. To že si tu vedu osobní bitvu s pár jedincema....a že ti nevadí, že tu spoustu z nich vede osobní bitvu s "režimem"....

    A ohledně připomínky k tištěným publikacím, ano. stojím si za svým. Pamatuji si, že jsem to napsal v nějaké debatě ohledně vojenské techniky "1948-1989", tam raději knihovnu a tím pádem spoustu různých zdrojů, ATM, LK než internetové články často pochybných kvalit. Vždyť si sám připusť, že se tu ti Pepíci občas ohánějí úplně pitomejma linkama.....armoredwarfare, určitá vlákna na reddit (kde jsou doby redditu, 2005 - 2010, co se tam děje posledních 5 let? diskuze zamořené náctiletými guru, kteří si šli na chvíli odpočinout od nějaké army FPS, či army simu a házejí tam moudra o efektivitě pancíře a průraznosti APDS-FS.

  • KOLT
    20:46 06.08.2018

    raziel, pokud nechcete, aby to tu nebylo jak na Novinkách, pak nechápu, proč je váš styl diskuse ještě o úroveň níž. Přispíváte málokdy, jednou za čas sem "vtrhnete", seřvete někoho do debilů, poučíte nás, jak to na jiných military webech chodí mnohem lépe, a nakonec si postěžujete, že jsme odchovanci internetu s povrchními znalostmi, zatímco vy jste četl ještě literaturu na papíru, takže jste jinačí borec... úroveň dost děs. Což je v zásadním rozporu s vaší úrovní znalostí, která skutečně je velmi slušná. Berte to prosím jako konstruktivní kritiku.

  • Lukas
    18:45 06.08.2018

    Mosty na szlakach międzynarodowych (zwłaszcza jeśli były budowane za pieniądze z dotacji EU ) spełniają klasę MLC 70/110 wg STANAG 2021 - niezależnie czy sa to mosty w PL czy w Czechach

    Tylko tu nie chodzi o takie mosty...

    Ograniczenie do 60 ton wynikało z faktu ograniczeń starego kadłuba...
    Ważące ponad 60 to leopard 2A6 i niektóre wersje A5 (np. Strv122) mają wzmocnione zawieszenie (nowe gniazda wahaczy inne drążki skrętne)

    MON zrezygnował z tego uznając że najważniejsza będzie siła ognia...
    To jest ciekawe bo jesteśmy jedynym klientem RLS który skupił się nie na pancerzu lecz na SKO, amunicji, stabilizacji uzbrojenia.
    Inni - jak Singapur, Indonezja mają nowe pancerze ale stare nie zmodernizowane EMESy i Peri


    P.S. 10. Brygada ma 2x 58 czołgów - u nas batalion czołgów to 58 czołgów (4x14 + 2)

  • Scotty
    17:35 06.08.2018

    danny
    Souhlasím že Poláci hodně investují do své dopravní infrastruktury. Ovšem i u nás se nějaké nové silnice a obchvaty podařilo postavit. Dálnice by i v ČR měli umožňovat přesuny těžkých MBT otázka je u ostatních silnic.
    Nevíte jestli je někde dohledatelná nosnost pro jednotlivé mosty? Jediné co jsem našel je tabulka odhadovaných nosností mostů, ale to je teorie.
    http://people.fsv.cvut.cz/~dra...

  • Jirosi
    17:33 06.08.2018

    Technik: K výcvikovým prostorům by měly vest, železniční vlečky, ale i ty je samozdřejmě potřeba předělat. Ale ty by měli být dimenzovány na spojence. Nikoliv na naše vozidla. Pokud tedy počítáme s tím, že nám přijde někdo na pomoc.

  • technik
    17:31 06.08.2018

    To jirusi

    Věř že já jsem mezi prvními co by uvítal nový tahač. Se starým krumplem mám něco najeto a pokaždý když za něj usedam nemám vůbec dobrý pocit, seš totiž pořád jednou nohou v kriminále.

  • technik
    17:17 06.08.2018

    To Scotty

    Samozřejmě že do cileve destinace se vždy dostaneš ale problém je infrastruktura vedoucí k vycvikovym prostorům, budeš muset vše objíždět a hledat vhodnou trasu. Spíš jsem narážel na techniku která není schopna tak těžké tanky přepravit. Mít vhodné návěsové tahače je nutnost.

  • raziel87
    17:01 06.08.2018

    2 RiMr

    a proč bych to měl dělat? na jednu stranu po mě žádáš, abych se držel v mantinelech a psal slušně, na druhou stranu přehlížíš, že se konkrétně na tomto serveru 95% diskuzí zvrtne v nesmyslnou žumpu překroucenejch polopravd a subjektivních pohledů na svět od jedinců jako je Fakta, Logik, Jirosi a pár dalších.
    Kdo to většinou odstartuje? pitomec, co si mezi řádky neodpustí utrousit jedovatou slinu na USA či Rusko. Druhé jmenované uskupení tu má od plivanců už zablitou celou tvář.

    Několik měsíců/let jsem je ignoroval, ignoruji to v podstatě nadále, ale jednou za čas to nejde vydržet. Sem zvyklej z jiných militarywebů, že tam přispívaji lidi, kteří o tématech něco vědí a píši přímo k technickým aspektům, nezačínají své souvětí slovy jako "Puťka, vodka, maladec, aids, Putinstán" ti primitivnější.....ti
    s bohatší slovní zásobou a sofistikovanějším vyjadřováním napíšou v podstatě to samé, jen do třech odstavců. Fakt nestojim o to, aby to tady byly další novinky.cz, idnes.cz a jiné portály, kam lidi nechodí primárně debatovat o vojenské technice a taktice, ale v první řadě vyblít a veřejně prezentovat svůj názor na řiší dobra a říši zla.

    2 Jirosi

    bereš to sportovně, to se mi líbí :-) a vzhledem k tomu, že si šikovnej pionýr, tak určitě pochopíš a připustíš fakt, že hrubý a povýšený jsem tu na pár nicknamů, z těch nekolika desítek, kteří přispívají, to taky o něčem svědčí.

  • danny
    16:54 06.08.2018

    Scotty: nevím, kdy jsi byl naposledy v Polsku, ale tak země se za posledních pár let neskutečně změnila. Poláci pěkně šlapou do infrastrukturních projektů. Když se podíváš jen na to, jakým tempem staví dálnice, tak nezbývá, než závidět. Paradoxní je, že výstavbu některých úseků realizoval např. Metrostav. A najednou to šlo, dát 150 km za dva roky... https://pl.wikipedia.org/wiki/...

    Podobně horečné budovatelské tempo se týká i rychlostních komunikací, obchvatů atd..., takže se dá počítat s tím, že nově budovaná infrastruktura je dimenzovaná adekvátně aktuálním požadavkům.

  • Scotty
    16:46 06.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    technik
    Pokud ale v Polsku nedostali k Leopardům i antigravitační jednotku, tak se museli potýkat se stejným problémem a zjevně to jde. Opravdu se mi nezdá že v Polsku mají mosty vyšší nosnost než u nás.

  • skelet
    16:42 06.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    technik: ty T815VN musíš obměnit tak jako tak, protože jsou to už staré krumply. A pro tahání podvalů s tankem má Tatra nachystánu T 815 - 7M3N46 8x8.1R

    K tomu současnému vývoji. Kdy naposledy se na území ČSR vyráběl pancíř srovnatelný aspoň se světovým průměrem. V sedmdesátých letech?
    Umí teď nějaká hutní společnost na území ČSR takový pancíř vyrobit?

  • Jirosi
    16:29 06.08.2018

    technik: Jenže i tyhle věci stárnou a jedno je budeš muset vyměnit. Poslední nové podvalníky dostala armáda v roce 94, a to už je bratru skoro 25 let. Takže utěšovat se tím, že jsou na věčné časy je trošku krátkozraké.

    U těch mostů, ano existují takové které nepřejedeš. A jak často přes takové ty T-72 vozíme? ... Nikdy.

  • RiMr71
    16:28 06.08.2018

    Jo - a co se týká mého nepodstatného názoru na to co se tu dělalo nebo nedělalo, tak s Tebou Razieli víceméně souhlasím.

  • RiMr71
    16:27 06.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    Razieli, byl bys tak nesmírně laskavý a nevedl prosím debatu tímto primitivním a křupanským způsobem? To, že se tak vyjadřuje náš prezident, ještě není důvod, aby se tak vyjadřovali diskutující na serveru kde se přes všechny i naprosto propastné názorové rozdíly vede diskuze víceméně slušným způsobem.
    Tvoje primitivní cílené osobní útoky kterými tady tak rád exhibuješ "jakej seš tvrďák co se nebojí a každýmu to řekne na férovku" si nechej prosím do knajpy nebo na Hrad.
    Děkuji.

  • technik
    16:05 06.08.2018

    To Scotty

    Mosty problém jsou, ale nejen mosty ale i logistika. Dám příklad, AČR má k přepravě tanku soupravu T815 8x8 tahač a podval P50n. Tahač a podval váží cca 32 tun plus 10 tun závaží na tahači a to nic nevezes, přičti 60 tun za tank a jsi na 100 tunách. Až budeš brázdit český kraj koukni schválně kolik mostu má nosnost 100 tun. A to nemluvím o výkonu Tatry, kdo někdy jel s tahačem ví o čem mluvím.
    Další věc je že by si musel investovat do infrastruktury útvaru, jako vrata, dílny, mostový jeřáby a podobně.
    Neříkám,že by nebyl dobrý, ale další stovky milionů musíš nacpat do logistiky.

Stránka 1 z 2