Nové dvoutaktní dieselové motory pro americká obrněná vozidla

Nové dvoutaktní dieselové motory pro americká obrněná vozidla
M2 Bradley / Public Domain (Zvětšit)

Americké Tankové centrum pro výzkum, vývoj a konstrukci TARDEC (Tank Automotive Research, Development and Engineering Center) vyvíjí v rámci programu APD (Advanced Powertrain Demonstrator) demonstrační pohonnou jednotku (power-pack) o výkonu 745 kW (1000 koní). APD je předobrazem nové generace motorů pro americká obrněná vozidla.

Demonstrační program APD je součástí projektu ACE (Advanced Combat Engine), který si klade za cíl vyvinout novou rodinu dieselových motorů o výkonech 560 až 1118 kW (750 až 1500 koní). Motory ACE zvýší pohyblivost současných i budoucích obrněných vozidel, sníží spotřebu paliva a poskytnou potřebný elektrický výkon. Zároveň nové motory sníží nároky na chlazení.

Nyní vzniká zmíněný demonstrátor APD o výkonu 745 kW. Motor poslouží k ověření a ladění zvolené koncepce a technologií. Hlavním průmyslovým partnerem programu je známý americký výrobce motorů Cummins, který na projektu pracuje od roku 2015. Projektu se účastní také kalifornská společnost Achates Power.

Podle zástupců firmy Cummins je výzvou především chlazení motoru. Jde o klíčovou věc, protože horký motor je dobře vidět na infračervených senzorech. Navíc infračervené senzory používají i naváděcí hlavice některých přesných zbraní.

„Pokud motor nedokáže vstřebat spoustu tepla, máte tepelnou stopu, která usnadní nepříteli najít obrněnce; takže teplo musí být rozptýleno někde ve vozidle, protože tepelnou stopu lze vidět pomocí infračerveného záření nebo jinou technologií,“ uvedl v roce 2018 Wayne Eckerle, viceprezident společnosti Cummins pro vývoj a výzkum. „Takže obrněnec musí mít velmi robustní chladicí systém, aby udržel motor chladný.“

Kromě potlačení tepelné stopy motoru a menších nároků na chladící systém, Cummins dostal za úkol zvýšit energetickou hustotu motoru minimálně o 50 %. Ač to nebylo výslovně uvedeno, zřejmě jde o zlepšení poměru výkonu k velikosti motoru. „Jdou [armáda] po motoru, který poskytne více výkonu v menším balení. I když současné tanky vypadají velmi, velmi velké, ve skutečnosti je motorový prostor omezený,“ uved Eckerle.

„Jedním z důvodů, proč je motorový prostor tak malý, je, že vozidlo kryje hodně pancíře. Pokud dokážeme motor včelnit do menšího prostoru, ponechává to více prostoru pro ochranu vozidla a ochranu lidí uvnitř. A díky dodatečnému výkonu můžete na vozidlo umístit více pancíře a stále splnit zadanou misi,“ vysvětluje záludnosti tankových motorů Eckerle. Jednoduše čím větší vozidlo (čím větší vnitřní objem), tím více pancíře potřebujete a tím je vozidlo těžší.

Třetím požadavkem je snížení spotřeby paliva o 13 %. Například bojové vozidlo pěchoty (BVP) M2A2 Bradley pohání přeplňovaný osmiválcový, kapalinou chlazený, dieselový motor o výkonu 450 kW (600 koní). Interní nádrže o objemu 662 litrů pak umožní po pevné cestě (konstantní rychlostí 60 km/h) dojezd 426 km. Snížení spotřeby o 13 % umožní zmenšit nádrž M2A2 Bradley o více než 70 litrů nebo zvýšit dojezd o více než 55 km.


Představení motoru APD (2018)

To vše byly požadavky armády z roku 2018. Nyní se dostáváme k samotnému demonstrátoru APD o výkonu 750 kW. Motor APD o objemu 14,3 litru nabízí dokonce o 67 % větší výkon než současný motor M2A2 Bradley.

Součástí motoru APD je velmi výkonný elektrický generátor / startér o výkonu 160 kW, který může současně napájet energeticky náročné systémy, jako jsou lasery, aktivní systémy ochrany či výkonné systémy elektronického boje.

APD je vhodný pro vozidla do 50 tun, ale odvozené méně výkonné nebo výkonnější motory se hodí pro současná i vyvíjená obrněná vozidla programu NGCV (Next Generation Combat Vehicle). Nový 750kW motor se hodí nejen pro BVP Bradley, ale také pro obrněné transportéry AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) nebo samohybné houfnice M109A7 Paladin. Všechna vyjmenovaná vozidla totiž používají pásovou platformu Bradley. V nejvýkonnější verzi (1500 koní) motor APD „utáhne“ i tanky Abrams.

Podle rozhovoru portálu IHS Janes s Dionem Anglinem (viz video výše), obchodním ředitelem společnosti Cummins, motor APD vykazuje spotřebu paliva nižší dokonce o 25 % než motory v BVP Bradley. Stejně tak se motor o 25 % méně zahřívá.

APD je dvoutaktní motor s protiběžnými písty – v každém válci se pohybují dva písty proti sobě, s kompresním prostorem vytvořeným uprostřed válce. Takové řešení údajně poskytuje nejlepší poměr výkonu k velikosti motoru u spalovacích motorů.

Dvoutaktní motory se ve světě neujaly, protože produkují vyšší emise než čtyřtaktní motory. Dvoutaktní motory jsou ale konstrukčně jednodušší, lehčí, mají větší měrný výkon a také menší odpadní teplo. Navíc podle Breaking Defense se podařilo u ATD udržet nízké emise.


Motor APD s protiběžnými písty  / ACE; větší foto / TARDEC

Dalším důležitým prvkem je po drátě řízená převodovka od společnosti SAPA. Převodovka údajně využívá pouze elektromechanické ovládací systémy (tzv. solenoidy) a žádnou hydrauliku. Ze stránek SAPA ale spíše vyplývá, že půjde o elektro-hydraulické ovládací systémy (solenoidy plus hydraulika). V každém případě je převodovka SAPA natolik účinná, že ji armáda chce i pro další vozidla.

Pohonná jednotka získala také pulzní čištění filtrů Donaldson. Klasické filtry obrněných vozidel se v prašném prostředí zanesou již za 20 hodin. Pulzní čištění vzduchu Donaldson vydrží až 500 hodin a navíc poskytuje mnohem větší průtok vzduchu.

Posledním klíčovým systémem je zmíněný generátor / startér od společnosti L3 Harris o výkonu 160 kW. Systém navíc nepotřebuje vlastní chlazení, protože používá žáruvzdorné materiály na bázi karbidu křemíku. Stejné žáruvzdorné materiály jsou údajně použity v bloku motoru ATD.

Výkonný zdroj elektrické energie umožní najednou používat náročné elektronické a elektrické systémy. Na rozdíl od současných modelů BVP Bradley, které musí kvůli slabému zdroji elektrické energie používat některé elektronické / elektrické systémy „na střídačku“, APD najednou utáhne např. systémy elektronického boje (rušičky IED), výkonné datalinky, systémy aktivní ochrany (např. Trophy) či bojové lasery.

Kdy uvidíme nové motory v nových vozidlech? V březnu příštího roku dojde k zabudování APD do stacionárního BVP Bradley. Následné jízdní testy potrvají až do roku 2022. Poté se rozhodne o případné zástavbě motorů do současných i budoucích bojových vozidel americké armády.

Zdroj: Inside Indiana Business, Breaking Defense

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby ...

PBS na veletrhu IDET představuje svůj nejnovější turbínový motor PBS TJ150

Na mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně prezentuje První brněnská ...

Český průmysl a elektrický tank T-72

Nejvyspělejší země světa studují možnost vývoje a zavedení čistě elektrických obrněných bojových ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Tecka
    09:54 20.12.2019

    Taki artykuł z RP, jaki jest morał tej bajki...?
    https://radar.rp.pl/modernizac...

    • Tecka
      20:08 20.12.2019

      ..,że nie ma nic za darmo ;)

  • PetrTechnik
    09:52 16.12.2019

    Dvoutaktní vznětové motory s protiběžnými písty, používali za války Němci u letadel Junkers , Dornier - typy teď z hlavy nevím. Motory byly označené Jumo-203,204 a 205. Různé modifikace o výkonu cca 700ks. Jako prototyp zkonstruovali i 24válcovou verzi o výkonu 3600ks. Po válce s těmito motory experimentovali Angličané , Američané a Rusové. Nemám to ověřené ,ale Rusové je zkoušeli v T-64. V ČR s za války a krátce po ní,se vyráběl v licenci typ Jumo-205.

    • Poly
      10:25 16.12.2019

      Používal to kde kdo. Ten výpis by byl na celou knihu. Vraťme se ale k tankům - pokud je řeč o tancích tak ve velkém je dnes, využívá Al-Khalid. Pak, pro některé nadšence, kteří by jako náhradu našich T-72 viděli ukrajinský tank, tak stejně i Yatagan a Oplot používají dieslový dvoutakt.

    • Charlie
      12:29 16.12.2019

      To v té T-64 berte jako ověřené, šlo o typovou řadu 5TD a 6TD, měli problémy s mazáním (nutnost používat speciální oleje), nízkou výdrží prvních sérií motorů (životnost v řádech stovek hodin) atd. Proto se uvažovala varianta se standardním 12V dieselem (postupně přerostla v T-72). S současné době by měli mít všechny neduhy vychytané (už v koncích produkce T-64 byly všechny hlavní nedostatky odstraněné a motory se stále zlepšovaly).

  • Storm
    08:51 16.12.2019

    Off-topic
    Nooo mě narozdíl od sanityangelova Off-topicu minulý týden upoutalo, že nejvíc nejlepšímu národu světa, teda aspoň pro některé tady, blafla letadlovka a to takovým způsobem, že už nás její sloup černého hustého dýmu ( kdoví na co ten krám jezdí ) při jejim válečném tažení, přes půl planety na YT nikdy nepobaví...

    • palo satko
      09:17 16.12.2019

      Storm, už mali plne zuby toho ukrajinskeho nepodarku, tak ju podpalili. :)

      • PetrTechnik
        12:35 16.12.2019

        Ani bych se nedivil. Loď na které funguje topení nepřetržitě, ale málo, takže v chladných oblastech je uvnitř zima, v teplých horko. Klimatizace nefunguje vůbec. Záchody z většiny nefunkční. Sprchy s rezatou vodou. Závady všeho druhu na denním pořádku. Ta loď je nebezpečná sama sobě a své posádce než nepříteli. Dávno už měla být ve šrotu.

        • Storm
          13:18 16.12.2019

          Loď kde si posádka topí malými přímotopy z domu, navíc napájené bůh ví jak, prodlužovačkama nataženýma kdoví odkud, protože zásuvka na standartní voltáž je tam vzácnější než žarovky ve světlech, na které nejsou ruble a ty co tam jsou a ještě svítí posádka rozkrádá... Loď kde kondenzuje na stěnách a stropech voda, která paj "prší" do postelí... Loď kde čím jsi na nižsí palubě, pokud je tam ještě vůbec přístup a nejsou zavařené dveře, ubývá funkčních záchodů... Loď co nemá funkčních kotlů... Atd...

      • Storm
        13:32 16.12.2019

        Myslíš tu loď co se původně jmenovala sovětský svaz, pak Riga, pak Brežněv, pak Tbilisi až se asi rozhodli pomstít admirálu Kuzněcovovi a pojmenovali ji poněm... Nevím proč mu museli udělat tu ostudu, asi omylem někomu při nějaké přehlídce vypil panáka vodky...

        No nevím jestli ty pošahanče není větší ostuda, než špatná lodní konstrukce, tu loď co mučí svou posádku se špatnou konstrukcí seriozně provozovat a dělat si s ní PR na misi někde u Afrických břehů... A to si tu loď zapálili i s lidma uvnitř jo?

        Myslel jsem, že už se nepobavím více, než když si Chorvati v roce 2016 tuším, při vytváření umělého útesu, odstřelili loď Josipha Tita jménem Vis i s pyrotechnikama na palubě... Mýlil jsem se... Ruské letectvo, námořnictvo a tvá maličkost mě baví daleko více...

  • sanityangel1
    17:01 15.12.2019

    Off- topic:

    Prikladam zajimavy link, jak to bylo s chemickymi utoky v Syrii - Douma a jak funguje OPCW. :)

    https://wikileaks.org/opcw-dou...

    • Marťan
      18:14 15.12.2019

      V případech jako tento někdy závidím lidem co neví, nebo se naučili nevědět... jsem to neměl číst :-(

      • sanityangel1
        21:09 15.12.2019

        To nic neni :)
        tady je jak se schvalovala invaze do Iraku v OSN:
        https://www.youtube.com/watch?...
        1:10:00

        • Marťan
          11:45 16.12.2019

          Zaprvé, Nové slovo je něco jako slovenské Haló noviny?

          Zadruhé, v OSN se žádná invaze do Iráku neschvalovala. Spojené Státy ji ospravedlnili zpětně rezolucí RB OSN č. 14 z 8.11.2002. Powel dával tu jeho prezentaci 5.2.2003 a žádné rozhodování OSN o Iráku to neovlivnilo.

          Příště mě s takovou levnou pro ruskou propagandou neotravuj.

          • sanityangel1
            18:32 16.12.2019

            Zaprve.
            Me nezajima pro koho to je, ale kdo to rika a co rika, neboli fakta.

            Zadruhe.
            Opravdu by me zajimalo, proc by se melo jednat o levnou proruskou propagandu. Napadaji me nasledujici moznosti:

            a) Video bylo sestrihano, pozmeneno nebo se jedna o deep fake news - me se tak nejevi, zadny sestrih jsem neidentifikoval, dle data nahrani se o deep fake news taky nejedna.
            b) Kavan byl mucen a prinucen k teto vypovedi - dle videa vypada ok, rozhodne nejevi znamky predchozi tyrani
            c) Kavan je rusky agent nebo je placeny Ruskem - no, vzhledem k tomu, ze se jedna o disidenta, byvaleho ministra zahranici, a byvaleho precedu Valneho shromazdeni OSN, ktereho proklepnula BIS a urcite i americke tajne sluzby, tak se mi toto vysvetleni jevi jako nerealne.
            d) Kavan zamerne lze, aby pospinil USA - urcite mas nejake tajne zaznamy, ktere tady muzes hodit, abychom si je vsichni precetli, ktere o tom

            Zadna dalsi moznost me nenapada. Jinak pro me je Kavan dost kredibilni osoba a pokud nedas nejake rozumne dukazy na stul, ze tomu tak nebylo, tak proruskej trol jses akorat ty.

          • Pavel1
            19:40 16.12.2019

            sanityangel1
            Máš na mysli Kavana, krycí jméno Kato, udavače StB.

          • Marťan
            21:40 16.12.2019

            sanityangel1:
            neumíš číst? Lžeš. Vymyslíš si. Manipuluješ.

            napsal jsi:

            "tady je jak se schvalovala invaze do Iraku v OSN:"

            není. lžeš.
            Důkaz?
            Je tam Kavan mluvící (mimo jiné) o vylhané Powellově prezentaci v RB OSN, která se odehrála 5.2.2003 a zmiňuje různé zákulisní intriky a zkutečnosti. Jenže na tom ani na žádném dalším zasedání RB OSN se Americká invaze do Iráku neschvalovala. Američané si nebyli schopni (jak už to víceméně vyplývá z uvedeného videa) pro jejich dobrodružství zajistit hlasy. Měli návrh resoluce a stáhli ho před hlasováním. Takže se nehlasovalo a ty lžeš.

            vytvořil jsi iluzi, že Američani ovlivňovali hlasování OSN pomocí lží, proto to pokládám za levnou proruskou propagandu.

            a malej edit pro úplnost: číslo té resoluce, která kontroverzně posloužila amíkům jako krytí invaze do Iráku je 1441.

    • Poly
      10:07 16.12.2019

      Strč si svoje offtopicy někam. Tohle je diskuze k tématu a tak se ho drž.

  • flanker.jirka
    11:41 15.12.2019

    Možná by stálo za to zkusit tank vybavit menšími bateriemi pro vyrovnávání potřeby energie při akceleracích a nechat tak motor běžet ve stálých otáčkách, prakticky něco jako hybridní pohon.
    Největší nárůst spotřeby je při akceleracích a o tom je celá taktická činnost, jedná se řádově jednotky sekund, maximálně 15 sekund, kdy je třeba zvednout výkon.
    Práce motoru ve stabilních otáčkách se dnes používá hodně u stavební a zemědělské techniky, právě z důvodu nižší spotřeby paliva. Tank by tak při plynulé jízdě dobíjel baterie a při nutnosti akcelerovat by použil energii z baterií, takové baterie by prodloužili i dobu činnosti bez nutného nastartování v obranném postavení.

    • liberal shark
      08:21 16.12.2019

      Těžké, objemné, hořlavé :-((

  • Charlie
    17:55 14.12.2019

    Jen pro pořádek - dvoutaktní přeplňovaný diesel není to samé co ´dvoutaktní benzínová atmosféra.

    Předně, u dieselu nedochází k mísení paliva s olejem, protože to neslouží k mazání ojnice, ale je přímo vstřikováno do prostoru válce. Dále - jelikož tyto diesely jsou přeplňované, nemusíme řešit přepouštění palivovzdušné směsi přes klikovou skříň, takže ta může mít klasickou konstrukci známou z čtyřtaktů. A poslední - dvoutakty jsou známé tím že nemají ventily, to u dieselů neplatí, ty mají otvorem ve stěně válce řešený přívod vzduchu (otvor se otvírá v dolní úvrati pístu), ale výfuk je řešen jedním nebo více výfukovými ventily.

    Celé to funguje tak, že v horní úvrati je spalovací prostor plný horkého stlačeného vzduchu.

    Dojde ke vstříknutí paliva (nafty), následuje vznícení směsi a píst je poháněn do dolní úvratě.

    Před jejím dosažením dochází k otevřený výfukových ventilů, spálená směs uniká zbytkovou expanzí do výfuku.

    V dolní úvrati se odkrývají nasávací otvory, čerstvý vzduch je dmychadlem tlačen do spalovacího prostoru, zároveň vytlačuje zbytky spalin.

    Píst jde nahoru, zavírá sací otvory, zavírají se výfukové ventily, probíhá komprese.

    Repete.

    A tady máte důkaz že nekecám ;)
    https://auto.howstuffworks.com...

    • Pepek
      11:26 15.12.2019

      Ano i ne. S tím vstřikováním je to pravda, ale s těmi ventily ne. Musíte číst pozorněji. Jedná se o motor s protiběžnými písty. Ne o lodní dvoutakt, kde je často výfuk ovládán ventilem.
      Koncepci motoru s protiběžnými písty vynalezly před WW2 britové a později ji rozvinuli němci a právě britové. Výměna náplně válce probíhá pomocí oken ve stěnách válce, přičemž jeden píst ovládá okno kanálu sacího a druhý kanálu výfukového. Tím, že jsou od sebe vzdáleny prakticky přes celý válec (jeden nahoře a jeden dole) tak je zajištěna efektivní výměna náplně válce.
      Ventilové rozvody by toho moc nepřinesly.

      Jinak to zní jako dobrý nápad, použít tyto motory pro tank. Pokud vím, tak v Británii byly tyhle motory používány v lokomotivách a malých lodích. Na druhou stranu měly i nevýhody (emise, údržba, vibrace).

      Pokud si někdo neumí představit jak to vypadá, tak:
      https://cs.wikipedia.org/wiki/...

      • Mr.Tomas
        15:45 15.12.2019

        A ešte jedno upresnenie, v tomto prípade agregátu Cummins sa nejedná o motor s trojuholníkovým prierezom, ale o priestorovo nenáročnejšiu variantu s dvomi kľukovými hriadeľmi.
        https://sk.wikipedia.org/wiki/...

      • Poly
        16:21 15.12.2019

        Ony se dieslové dvoutakty dále používají docela dost. Pořádné dieslové závěsné lodní motory jsou velmi často dieslové 2T - Tohatsu, Detroit resp Johnson & Towers, Evinrude, Mercury,... Někdy před cca 15 let díky tlaku na emise přešly všechny 2T na digitální řízení motoru. Došlo k extrémnímu pokroku a třeba Envidure svými 2T zcela v pohodě konkuruje konkurenční 4T.
        O tohle má armáda samozřejmě zájem - malé, živé, úsporné, výkonné, jednoduché, tiché,... Co víc si přát. Navíc naftové dvoutakty mají v USA tradici tak jak nikde jinde.

      • Clavo
        09:30 16.12.2019

        Podľa mňa keď to už niekto ešte pred WW2 skúšal a nezaviedol do praxe teda nepoužil v tanku vo veľkom množstve tak to ma určite nejaký vážny nedostatok.

        • Charlie
          12:33 16.12.2019

          Motor je komplexnější, zato ale dovoluje zisk většího výkonu v kompaktnějším balení. Proto ty letecký motory. U WW2 jim víceméně stačily klasické čtyřtakty (ať už z hlediska výkonu, tak z hlediska láce produkce). Ono v podmínkách masové výroby nebyl moc čas na divočiny - viz motorizace amerikých Shermanů...

          • Clavo
            17:12 16.12.2019

            Áno máš pravdu motor je určite komplexnejšie aj lepšie zabudovatelny a získaš z 6 valcoveho motora silu a účinnosť 12 valcoveho ale to sú asi jedine jeho plusi. Pri poruche na zariadení ktoré kŕmi vzduch do motora si akurát tak skončil a môžu ta prísť odtiahnuť, ten motor sa sám nedokáže nadýchnuť a tým pádom naštartovať cyklus a to je najväčšia chyba. Klasická konštrukcia pôjde aj bez turba alebo kompresor vždy naštartuje cyklus a môžeš sa odplazit ako tak preč.

        • PetrTechnik
          17:40 16.12.2019

          Rusové měli svůj naftový spolehlivý motor v T34, Američani jednoduše spojili dva benzíňáky na které byla k dispozici velká výrobní kapacita. Němci neměli o naftu do pozemní bojové techniky moc zájem, protože to znamenalo vozit dva druhy paliva. S tím se pojila komplikovanější logistika a hlavně věřili ,že porazí Rusko za pár měsíců.

  • vixl
    17:21 14.12.2019

    Svatá matko Gréto, ty to vidíš, zachraň nás!

  • nadporucik
    17:07 14.12.2019

    Som nevedel ze pri bojovych strojoch zohravaju ulohu emisie, co sa boja Grety?

    • PavolR
      17:36 14.12.2019

      Asi len chcú mať pod kontrolou, kedy sa bude vypúšťať dymová clona. :-D
      https://www.youtube.com/watch?...

    • hurvo
      21:07 14.12.2019

      Nahodou Greta jednym smahom vyriesila svetovy problem erektilnej disfunkcie, postavil sa proti nej kazdy kokot.

    • Mr.Tomas
      00:03 15.12.2019

      USA majú na území EÚ tisíce (myslím že hlboko podceňujem) kusov techniky. Nejaké flotilové normy dodržiavať musia, ak sa tu chcú udržať. To je aj dôvod, prečo Rusi na Ukrajine po Janukovičovom páde zakročili tak rýchlo - ak by otáľali, Ukrajina by možno stihla pristúpiť k Únii, a tam už kvôli Euro 6 Rusi nemôžu. Aj projekt Armata má v skutočnosti problémy len preto, lebo normy sa sprísňujú nečakane rýchlo.

      • logik
        00:35 15.12.2019

        Normy se vojenské techniky netýkají.
        Důvod proč řešej emise je jiný a prostý - oni (když se měřej rozumně a ne pseudocykly jak se to děje teď) maj opravdu vztah ke spotřebě a logistika u obrněných brigád není nic jednoduchého.

        • Mr.Tomas
          15:32 15.12.2019

          Pokúšal som sa o vtip na odľahčenie , ale asi sa to skôr chytilo ako trolling :X

          • logik
            22:28 15.12.2019

            Tak promiň, ono bohužel dost lidí myslí takovédle věci vážně... :-)

          • Mr.Tomas
            23:08 15.12.2019

            Nemáš sa prečo ospravedlňovať, reagoval si slušne, vecne a vysvetlil si prečo so mnou nesúhlasíš (y) Tu som mohol ľahko natrafiť aj na inú reakciu :D

  • palo satko
    14:58 14.12.2019

    Vymyšlaju to čo Ukrajinci davno maju. Ale ved lepšie je Ukrajincom zbrane predat ako od nich motory kupit. https://tankandafvnews.com/tag...

    • Marťan
      17:34 14.12.2019

      Podle čeho usuzuješ, že se jedná o srovnatelné motory?

      • palo satko
        19:51 14.12.2019

        Podla konstrukcie a vykonu.

        • Miroslav
          20:19 14.12.2019

          Či to nebude tým, že keď potrebuješ pohon pre 2 rôzne tanky čo majú plusmínus 60 ton tak aj obe pohonné jednotky musia mať plusmínus rovnaký výkon.

          • Clavo
            22:37 14.12.2019

            A na konštrukciu si zabudol vo svojej úvahe.

          • Miroslav
            00:43 15.12.2019

            Clavo: Hneď na začiatku podotýkam, že nemám dostatok informácii aby som mohol potvrdiť alebo vyvrátiť, že ide o podobnú pohonnú jednotku

            V každom prípade je však bežné, že konštruktéri sa inšpirujú už zavedenými konštrukciami. Ale to si samozrejme netreba zamieňať s kopírovaním. Ak mám 2 rôzne pohonné jednotky ktoré majú cca totožné parametre, ešte nemusí znamenať, že došlo ku kopírovaniu.

            Pokiaľ ide o technológiu tak tá sa riadi istými pravidlami a zákonitosťami. Ak potrebujem vyvinúť povedzme nadzvukový strategický bombardér tak tento nemôže vyzerať ako biznisjet. Bude musieť vyzerať ako strategický nadzvukový bombardér.

            Ak budú taký stroj robiť nezávislé od seba v Rusku, USA a Číne tak bude vyzerať cca rovnako. No proste nemáš inú možnosť ak chceš mať funkčnú technológiu ako dodržať všetky zásady. Ponorka má tvar cigary lebo je to tvar ktorý najlepšie odoláva tlaku. Nikto ti nebude robiť ponorku s prierezom obdĺžnika lebo je to nezmysel, nie preto aby neboli obvinení z kopírovania

          • palo satko
            11:21 15.12.2019

            Miroslav, dieselovy dvojtakt bol a je oblubenym motorom pre velke vykony a dlhodobu prevadzku. Napr. lokomotívy a lode. Šestvalec s protibežnymi piestami je vlastne dvanastvalec, čo je celkom oblubeny dieselovy motor v tankoch. Samozrejme že motory v lokomotivach a lodiach su väčšinou "nastojato" ale pre tank dava zmysel urobit ho naležato. V USA sa taketo diesle použivali už davno. Americky vyrobcovia motorov pre ceste tahače dodavali aj dvojtaktne diesle, lebo boli jednoduche, vykonne a mali dlhy kilometricky vykon a v tych časoch nejaka spotreba a emisie neboli dôležite. Pozri ako to bola parada https://www.macsmotorcitygarag...
            Ja som napisal to čo si myslím o "spolupraci" Zapadu s Ukrajinou. Slubovali sme Ukrajincom hory doly a nakoniec dostali k....t holy, ako sa spieva v tej ludovej vulgarnej pesničke. Proste nič, žiadne spoločne projekty v obrannom priemysle a tak to tam pekne skupili Činania. Vraj im už patri aj Motor Sič.

  • Miroslav
    12:32 14.12.2019

    A bývalí majitelia Trabantov a Wartburgov teraz zakrochkali blahom, že o 30-50 rokov technologicky predbehli imperialistov zo západu.

    • technik
      12:51 14.12.2019

      Tak to každopádně. Ostatně ty motory byly také vicepalivove :))
      Je vidět že Cummins je špička v oboru.