TATRA DEFENCE VEHICLE: Nová česká zbrojovka od roku 1993

Foto: Slavnostního otevření se zúčastnil ministr obrany Martin Stropnický a premiér Bohuslav Sobotka. / TATRA TRUCKS
Slavnostního otevření se zúčastnil ministr obrany Martin Stropnický a premiér Bohuslav Sobotka. / TATRA TRUCKS 

V úterý 31. 5. 2016 proběhlo za účasti předsedy vlády ČR, ministra obrany ČR, hejtmana Moravskoslezského kraje a dalších významných hostů slavnostní otevření podniku TATRA DEFENCE VEHICLE zaměřeného na novovýrobu, modernizace a servis speciální pozemní techniky. Česká republika tím získává strategickou schopnost soběstačné výroby moderních speciálních vozidel. Zároveň se jedná o první nově vybudovaný výrobní podnik obranného průmyslu v ČR od roku 1993.

Symbolickou pásku v bráně TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV) přestřihli společně předseda vlády Bohuslav Sobotka, ministr obrany Martin Stropnický, hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák a spolumajitelé automobilky TATRA TRUCKS, čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera.

„Jedná se o strategickou výrobní kapacitu, která v čase míru bude orientována na export, ale v krizové situaci může plně sloužit potřebám ozbrojených sil ČR,“ uvádí předseda vlády Bohuslav Sobotka.

Česká republika od svého vzniku v roce 1993 postrádala podnik, který by se zabýval výrobou moderních kolových a pásových obrněných vozidel.

Historicky se jednalo o důsledek přesunu tradiční produkce tanků a jiných obrněnců z plzeňské Škodovky a vysočanské ČKD na Slovensko. Posledním v Česku vyráběným tankem byl LT vz. 38 zavedený do výzbroje krátce před 2. světovou válkou.

„Vzhledem k aktuální bezpečnostní situaci musíme podporovat domácí obranný průmysl. Výrobní schopnosti na vlastním území mají pro stát strategický význam,“ uvádí ministr obrany Martin Stropnický. „Speciální vozidla nepostrádají význam ani pro vnitřní bezpečnost státu při nevojenských ohroženích, jako jsou průmyslové havárie či povodně,“ dodává ministr vnitra Milan Chovanec.

TDV má několik programů: produkci nových kolových i pásových vozidel na moderních podvozcích včetně jejich servisu a životního cyklu, jejich generální opravy a modernizace a také výrobu a úpravy obrněných kabin pro střední nákladní automobil Tatra T810.

V rámci podniku funguje i servisní středisko pro vojenská vozidla LR Defender. V současnosti v podniku pracuje přes 60 lidí, v cílovém stavu jich bude 200. „Otevření TDV potvrzuje význam Moravskoslezského kraje jako průmyslového regionu významného nejen v českém, ale i v mezinárodním měřítku,“ sdělil hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Spolumajitel kopřivnické automobilky TATRA TRUCKS Jaroslav Strnad uvedl: „Tento podnik můžeme otevřít také díky strategické spolupráci s koncernem General Dynamics European Land Systems a dalšími zahraničními partnery z vyspělých demokratických států. TDV disponuje všemi nástroji i know-how k výrobě kolových obrněných transportérů Pandur, jako subdodavatel pro automobilku Tatra může fungovat u projektu obrněnců TITUS a v budoucnu v něm může naběhnout i výroba pásových vozidel.“

Slavnostního otevření se účastnil i prezident koncernu General Dynamics European Land Systems (GDELS) Alfonso J. Ramonet, který uvedl: „Otevření nového výrobního podniku zaměřeného na pozemní speciální techniku je výjimečnou událostí v celoevropském měřítku. CZECHOSLOVAK GROUP pro nás představuje důvěryhodného a strategického partnera, se kterým chceme dlouhodobě rozvíjet výrobní i obchodní spolupráci na řadě exportních teritorií.“

Stejně jako jiné výrobní podniky českého obranného průmyslu, i TDV bude většinu produkce vyvážet do zahraničí na základě licencí Ministerstva průmyslu a obchodu vydávaných po souhlasu ministerstev zahraničí, vnitra a obrany.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Střílející Tatra z Jihoafrické republiky

Jihoafrická firma Denel Land Systems (SLS) na střelnici Overberg Test Range uspořádala živé ...

IDET 2015: TITUS na podvozku TATRA 6x6

Blíží se jeden z nejvýznamnějších veletrhů obranných technologií – IDET 2015, který se bude konat ve ...

REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS

Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější ...

TATRA TRUCKS opět dodává nákladní vozy indické armádě

Kopřivnické automobilce TATRA TRUCKS a.s. se po dvou a půl letech pod novým vedením daří stále lépe. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    13:54 11.07.2016

    pjek:
    pokud myslíš, že bychom se podíleli na výrobě Kurganětse, tak na to zapomeň. To by se nejdřív muselo rozpadnout NATO, EU a kdo ví co dalšího. Navíc pak bychom měli úplně jiné starosti než s zabývat výrobou BVP (přeci jen finanční otřes by měl následky)... Někomu to možná přijde lákavé (i části politické reprezentace), ale nechápou že sme pevně ukotvení v těchto organizacích.

  • pjek
    12:50 11.07.2016

    ->Rase
    Pochopitelně že k obraně státu je nutné mít vývojovou kancelář a schopné vývojáře. V Tatře snad nějaký vývoj dosud existuje a synergie je tím nejlepším řešením. Nákupy licencí nejsouv vždy dobrým řešením s výjimkou případů, kdy licenční výroba je kvalitnější než originál. Problém zbrojovek v USA a Británii je deficitní rozpočet a nákladný vývoj i výroba Když už, pak lze hodně snížit cenu licence, protože to je pro prodávajícího vytoužený cash flow. Jistá váhavost je zcela namístě, protože současná situace a nejbližší budoucnost nevyžaduje rychlé přezbrojení či dozbrojení, když nejde o obranu vlasti. Tahat horké kaštany za ty, co si je do ohně vlhodili sami, je poněkud krátkozraké... Nevylučuji, že do dvou let může dojít i na spolupráci při výrobě nejmodernějších ruských BVP.

  • cejkis
    22:13 02.06.2016

    Ještě by nám mohli prozradit, kolik % Czechoslovak Group B.V. vlastní pan Babiš.

  • Rase
    12:56 02.06.2016

    Samozřejmě že za Strnadem a CSG bude hodně špíny - jinak to snad ani nejde. Ale vazby na Rusko a proruské kruhy jsou jedním z důvodů, proč držím palce (v zakázce nového BVP) palce BAE s jejich CV90. Ani ne tak kvůli samotnému vozidlu, ale BAE navázalo spolupráci s VOP CZ, který není součástí CSG (a nemělo by tak monopol).
    Záleží ale, jaký typ vozidla vybereme po jednání s polskou stranou (pokud se nějak dohodneme) - klidně to může být něco jiného než CV90 nebo ASCOD


    http://byznys.ihned.cz/c1-6528...

  • crusader
    12:19 02.06.2016

    Jura 99
    No vzhledem k tomu, že Czechoslovak Group a.s. je 100% vlastněna Czechoslovak Group B.V. se sídlem v Amsterodamu, předpokládám, že Strnad využívá stejných výhodných pobídek jako jakákoli jiná zahraniční firma.

    No a klape mu to snadno a "logicky" protože ví na koho se obrátit. Ale nevím, jestli se většině lidí na AN budou jeho vazby líbit.

    http://svobodneforum.cz/zemano...

  • Jura99
    08:08 02.06.2016

    Jinak zajímavé, že vzniká nová fabrika, co kapacita VOP Šterneberk, tedy další z majetku CSG, hlavně tedy pokud jde o zmiňovanou budoucí výrobu pásáků? Jsem zvědavý a přál bych Strnadovi úspěch, zatím mu vše klape až příliš moc logicky a "snadno" to je na české poměry neobvyklé. Taky by mě zajímalo, jestli např. na novou fabriku TDV může čerpat investiční pobídky, jako zahraniční investoři (myslím to tak, že bych mu stejně výhodné podmínky, jako mívají cizí investoři, přál).

  • Rase
    13:42 01.06.2016

    Jsem hodně zvědavý, kam pan Strnad tyhle podniky posune, přeci jen každý rok nakupije zajímavé podniky (v úpadku) a celkově si staví slušné portfólio výrobků (i civilní). Konečně se začínají shánět licence na moderní techniku ze západu a spolupracovat s velkými firmami. Na samostatný vývoj je zatím dost času, ale třeba se tímhle způsobem propracují ke kvalitě, v moderních (západních) snadartech, za rozumnou cenu.

  • Jura99
    13:11 01.06.2016

    Lehce bych doplnil větu, že se přesunula "tradiční produkce tanků a jiných obrněnců z plzeňské Škodovky a vysočanské ČKD na Slovensko". To je sice pravda, ale tradiční výroba tanků a zejména obrněných aut byla před válkou i v Tatře a nikoliv v zanedbatelném rozsahu. Rovněž tanky se v ČKD dělaly spíš ve Slaném než ve Vysočanech (před válkou a za války ve Vysočanech a Slaném, od náběhu licence na T-34 jen ve Slaném). Přesunem výroby na Slovensko, ale zejména přechodem na licenční výrobu sovětských vzorů, byla bohužel zničena světově proslulá vojenská výroba, tak snad se to nyní podaří alespoň částečně napravit. Bylo by smutné, aby ČR jako bývalá zbrojařská velmoc, zejména ve výrobě kanonů, nakupovala např. kanony od svých bývalých zákazníků (např. od Švédska).

  • stirling
    12:53 01.06.2016

    Držím palce ať se daří. Škoda, že není přítomna fotogalerie a případně popis co vše chtějí vyrábět. Ostatně armadninoviny by se mohly pokusit domluvit rozhovor s panem Strnadem, přijde mě že jeho firmy už mají opravdu široký záběr a možná i ostatní domácí obraný průmysl by si zasloužil občas nějaký článek o současnosti i o plánech a jak se daří.

  • skelet
    11:50 01.06.2016

    Na celé té slávě mě nejvíce zaujal Mowag Eagle 5, který byl hned za řečnickým pultem

  • Pepin Nešpor
    10:48 01.06.2016

    Výborně jen tak dál.