TATRA PERCHERON pro těžbu břidlicového plynu
- 21. 5. 2014
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
V souvislostí s ukrajinskou krizí opět přichází na přetřes energetická bezpečnost Evropy. Jedním z řešení, jak posílit energetickou bezpečnost, je těžba břidlicového plynu. Americká M.G. Bryan Equipment a Gardner Denver, společně s českou TATRA TRUCKS a TALOSA, nabízejí unikátní těžební zařízení břidlicového plynu PERCHERON na podvozku TATRA 815-7 10×10.
Těžb a břidlicového plynu
Nejprve pár slov o těžbě břidlicového plynu. Břidlicový plyn je uložen ve formacích břidlice ukrytých několik stovek metrů nebo jednotek kilometrů pod zemským povrchem. Břidlice však má malou propustnost (plyn je uvězněn na malém prostoru), takže nelze plynové ložisko vytěžit jediným vrtem, jako v případě klasických ložisek s plynovými kapsami.
Ke slovu tak přichází speciální technologie těžby - hydraulické štěpení. Speciální vrtná souprava nejprve navrtá svislý vrt. Poté těžaři provedou vodorovný vrt skrze ložisko břidlicového plynu. Celý vrt je proti zborcení zajištěn ocelovou výztuží a cementováním.
Těžaři poté pomocí malých náložek naruší břidlicový masiv s plynem. Následně speciální zařízení začne vhánět do vrtu směs vody, písku a chemikálií. Voda rozšíří a rozvětví pukliny v břidlici a písek zamezí zacelení puklin. Jako poslední se ke slovu dostane samotné zařízení pro těžbu uvolněného plynu.
Foto: TATRA PERCHERON v akci. / vimeo
TATRA PERCHERON na těžbu břidlicového plynu
Těžba břidlicového plynu není nic jednoduchého. Do místa nad ložiskem je třeba dopravit komplikované a těžké vybavení, od vrtné soupravy, přes speciální pumpy vhánějící vodu s pískem do vrtu, až po samotné zařízení pro těžbu plynu.
Celou věc navíc komplikuje fakt, že ložiska se čím dal častěji objevují v nepřístupných oblastech. Řešením je stavba drahých příjezdových cest, nebo vyslat na místo techniku, která cesty nepotřebuje.
Americká firma M.G. Bryan Equipment nabízí zákazníkům druhou možnost. Těžební systém PERCHERON dokáže zajistit hydraulické štěpení ve všech terénních a klimatických podmínkách.
Základem systému PERCHERON je nákladní vozidlo TATRA T815-7 10×10 (případně 8×8) a výkonné čerpadlo GD-2500 Quintiplex Well od americké firmy Gardner Denver. Čerpadlo s výstupním výkonem 1854 kW (2500 koní) vhání směs desítky tisíc litrů vody, písku a chemikálií do vrtu.
Foto: Dieselový motor MTU 1163. / M. G. Bryan
Výkonné čerpadlo potřebuje výkonný spalovací motor. Za kabinou Tatry je umístěn 12-ti válcový dieselový motor model 1163 od německé firmy MTU. Výkon motoru je obřích 4400 kW (5954 koní). Při požadavcích na menší výkon lze vypnout některé válce.
Zajímavostí je, že motor se stará jak o pohon pumpy, tak i vozidla. Přenos krouticího momentu pro pohon technologického zařízení těžby, tak pro pohon vozidla při jeho přejezdech, zajišťuje speciální přídavný převod Percheron od české firmy TALOSA.
„Je to všechno o mimořádných schopností, které Tatra poskytuje. Nemusíte stavět silnice,“ vysvětluje hlavní přednosti systému Edward Bayhi, ředitel marketingu v Gardner Denver.
Zdroj: Gardner Denver, TALOSA, TATRA TRUCKS
Související články
Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT
Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA ...
- 30.05.2013
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier
Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container ...
- 03.12.2013
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Úspěchy vozů TATRA v Brazílii
Automobilka TATRA TRUCKS úspěšně pokračuje ve spolupráci s brazilským výrobcem raketové techniky a ...
- 09.01.2014
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Nakoupí polská armáda Tatry?
Polská armáda poptává 27 těžkých vyprošťovacích a odtahových vozidel a tři obrněné tahače valníků. ...
- 22.01.2014
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Jirka: To o té devastaci a kontaminaci je naprostý a fanatický blábol. Doporučuji k přečtení: http://www.osel.cz/index.php?o...
Jirka: To o té devastaci a kontaminaci je naprostý a fanatický blábol. Doporučuji k přečtení: http://www.osel.cz/index.php?o...
nevertemediam: Ten výkon neslouží primárně k pohonu - na pohon jde cca 700 koníků, to je kvůli tomu čerpadlu - viz článek na technetu ;-)
nevertemediam: Ten výkon neslouží primárně k pohonu - na pohon jde cca 700 koníků, to je kvůli tomu čerpadlu - viz článek na technetu ;-)
Vážené vedení firmy. Vaše informace, proč použít vůz Tatra v teritoriu EU se nezakládají na pravdě. Za prvé: zásoby břidlicového plynu v EU jsou vzhledem ke spotřebě de facto ...Zobrazit celý příspěvek
Vážené vedení firmy. Vaše informace, proč použít vůz Tatra v teritoriu EU se nezakládají na pravdě. Za prvé: zásoby břidlicového plynu v EU jsou vzhledem ke spotřebě de facto bezvýznamné. V ČR se odhaduje setina roční spotřeby. Metoda však, i kdyby přinesla energii, nebude a nesmí být v ČR nikdy použita. Kontaminuje mnoha způsoby životní prosředí a devastuje velkoplošně krajinu, a způsobuje, že voda je toxická a kancerogenní. A už vidím, jak v idylické české krajině nemusíte budovat cesty a projíždíte se tímto lehkým vozítkem po soukromých loučkách či polích zcela beze škod. Pokud je to placená reklama na zahájení těžby břidličného plynu, tak je to hodně špatně a Vaše výzva k těžbě je de facto vlastizradou, neb hodláte pomáhat kontaminaci vody zhruba pro 1,5 mil občanů ČR, tj. tam kdě chtěli buď frakovat nebo zplyňovat uhlí pod zemí. Doporučoval bych, aby ste si tímto článkem nedělali ostudu a na frakování břidlic zapomněli a článek stáhli. S úctou Jiří Malík, vedoucí národní kampaně Koalice STOP HF. PS: Zákon na zákaz těžby břidlic metodou hydraulického štěpení je již připraven a v koaliční smlouvě současné vlády je, že ho přijme.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...