Tatra Tactic – kopřivnická novinka mezi taktickými nákladními automobily

Tatra Tactic – kopřivnická novinka mezi taktickými nákladními automobily
Tatra Tactic / TATRA TRUCKS (Zvětšit)

Už více než deset let uběhlo od zavedení středního terénního vozidla Tatra T 810 do výzbroje Armády České republiky. Byl to významný předěl, který především znamenal konec desítky let trvající kariéry automobilů Praga V3S v armádních barvách. Kopřivnická Tatra Trucks však řadu Tactic, jak se dnes nazývá, i nadále rozvíjí a vylepšuje.

Důkazem je světová premiéra nové podoby vozu Tatra Tactic na nedávném veletrhu IDEX 2019 v Abu Dhabí. Nová generace řady Tatra Tactic 4×4 představuje další vývojový krok v podobě středního nákladního automobilu s pohonem všech kol a nosností až 5,5 t, který navazuje na úspěšnou řadu T 810. Jak již bylo řečeno, ta přišla do armády jako náhrada za typ Praga V3S. Projekt tzv. automobilu terénního středního (ATS) česká armáda odstartovala v minulém desetiletí se záměrem přesluhující pragovky konečně po několika neúspěšných pokusech z minulosti nahradit moderním automobilem 21. století. Na tuto potřebu armády zareagovala kopřivnická Tatra, která již v roce 2002 zakoupila práva a technickou dokumentaci k výrobě středního nákladního vozu ROSS R-210, který prošel vojskovými zkouškami a byl v malém počtu přijat do výzbroje AČR. Právě R-210 měl pragovky od konce 90. let nahrazovat, ale ty přežily i tento pokus o jejich odeslání do důchodu.

Tatra celý projekt středního taktického a logistického vozidla přepracovala a v roce 2004 představila zcela nový typ tehdy označovaný jako Tatra T 810 6×6 ATS. O dva roky později armáda objednala prvních 556 kusů a sériové vozy se k útvarům začaly dodávat od roku 2008. Od roku 2016 typ T 810 nese obchodní označení Tatra Tactic. Vozidla řady Tactic jsou stavěna na podvozku s žebřinovým rámem označovaným jako TŘ-III a s originálními tuhými portálovými nápravami Tatra Rigid. Odpružení přední nápravy je mechanické s vinutými pružinami, zadní dvě nápravy jsou opatřeny parabolickými listovými pery.


Tatra Tactic; větší foto / TATRA TRUCKS

K pohonu slouží šestiválcové motory Renault DXi7 240 (Euro 3) nebo DXi7 260 (Euro 5) s maximálními výkony 177 kW nebo 198 kW doplněné manuální převodovkou ZF a přídavnou převodovkou Steyr. Kabina Tatry Tactic zavedené do výzbroje AČR pojme tři vojáky, má zodolněnou pancéřovanou podlahu odpovídající stupni odolnosti Level I dle STANAG 4569, na střeše je poklop s lafetací pro lehký kulomet, nechybí ani systém centrálního dohušťování pneumatik nebo naviják.

Nová generace Tatra Tactic

V současnosti v české armádě slouží přes 600 vozidel první generace Tatra Tactic, což z ní dělá druhý nejrozšířenější typ tatrovky v řadách armády. Základní a službou prověřený koncept zůstává zachován i u nové podoby řady Tatra Tactic. Jde tedy o logistické a zabezpečovací vojenské vozidlo střední až těžké hmotnostní kategorie (N2/N3) s konvenčním rámovým podvozkem a portálovými nápravami Tatra Rigid se světlou výškou 470 mm. Je určené k přepravě volně loženého, sypkého i upevněného kusového materiálu a k přepravě osob na valníkové plošině po komunikacích, polních a lesních cestách a v těžkém terénu. Může sloužit jak k výcviku, tak k dopravním úkolům, a to i v podmínkách světelného maskování s osvětlením automobilu v maskovacím režimu tzv. black out.

Pohotovostní hmotnost valníku činí 7,5 t, užitečná hmotnost dosahuje hodnoty 5,5 t a celková hmotnost je 13 t. Jde o robustní vozidlo nasaditelné v náročných podmínkách při teplotách od -32 °C do 49 °C, které může být vybaveno podvozkem v konfiguraci 4x4 nebo 6x6. Díky vysoké světlé výšce má velmi dobrou průchodivost terénem i schopnost překonávat vodní překážky broděním až do hloubky 1,2 m, přičemž agregáty a konstrukční skupiny pod čarou ponoru jsou vodotěsné nebo voděvzdorné.


Tatra Tactic; větší foto / TATRA TRUCKS

Řízení je opatřeno hydraulickým posilovačem a splňuje požadavky EHK 79, přičemž volant si řidič může nastavit ve dvou osách. Přední portálová náprava je tuhá opatřená kolovými redukcemi a uzávěrkou nápravového diferenciálu. Její odpružení je zabezpečeno vinutými pružinami a zkrutným stabilizátorem, přičemž její celkové povolené zatížení činí 6 t. Zadní portálová náprava u verze 4×4 je rovněž tuhá s kolovými redukcemi a uzávěrkou nápravového diferenciálu. Odpružení je řešeno pomocí parabolických listových per a zkrutným stabilizátorem. Kapacita dosahuje hodnoty 7 t. Na všech nápravách jsou namontována kola s jednomontáží a systémem rozpěrných vložek Beadlock opatřená pneumatikami 365/85 R20 TL. V nich je možné pomocí systému centrálního dohušťování měnit tlak podle charakteru terénu nebo doplňovat vzduch v případě poškození. Všechna kola jsou opatřena kotoučovými brzdami (splňující požadavky EHK 13) a systémem ABS.

Nová generace automobilu Tatra Tactic je vybavena celosvětově rozšířeným a hojně používaným kapalinou chlazeným šestiválcem Cummins ISB 6.7 s přeplňováním a s chlazením plnícího vzduchu splňujícím emisní normu Euro 3. Maximální výkon motoru o zdvihovém objemu 6,7 l je 210 kW, maximální točivý moment činí 970 Nm. Převodovka může být plně automatická šestistupňová značky Allison s integrovaným hydrodynamickým měničem, nebo manuální ZF. Nová Tatra Tactic může dosahovat rychlosti 100 km/h, jízdní dosah překračuje 800 km, stoupavost vozu činí 100 procent. Vůz je schopen překonat kolmou překážku do výšky 600 mm a příkop o šířce 900 mm. Celá konstrukce vozu je uzpůsobena tak, aby mohl být přepravován po železnici, lodí nebo letecky.


Tatra Tactic; větší foto / TATRA TRUCKS

Zcela nová trambusová kabina z dílny tatrováckých konstruktérů s kapacitou čtyř osob (řidič plus tři pasažéři) má řadu společných unifikovaných prvků s řadou Tatra Force. Sedadla řidiče a spolujezdce jsou výškově i podélně stavitelná a vzduchem odpružená, kabina je vybavena klimatizací a může mít nezávislé i závislé topení napojené na chladící okruh motoru. Posádka může mít k dispozici i radiostanice, GPS a další přístroje a vybavení podle požadavků uživatele.

Podobně jako v případě řady Tatra Force i nová kabina řady Tactic má rovné geometrické tvary, které napomáhají větší odolnosti kabiny, její snadnější údržbě a opravám a v neposlední řadě nabízejí možnost snadno ji vybavit přídavným pancéřováním. Kabina také umožňuje lafetaci kulometu ve střešním průlezu. Přetlaková filtroventilace kabiny chrání osádku před následky použití zbraní hromadného ničení a vůz lze nasazovat také při likvidaci průmyslových havárií či různých katastrof. Na vozidle je také možné provádět dekontaminaci všemi zavedenými dekontaminačními prostředky a látkami. Automobil v úpravě ADR může převážet nebezpečné látky dle předpisů ADR třídy EXII.

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD

Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové ...

Vyprošťovací speciál TATRA 815-7 8x8

Armáda České republiky v současnosti plánuje v souvislosti s přezbrojením na moderní obrněná vozidla ...

TATRA DEFENCE VEHICLE: Nová česká zbrojovka od roku 1993

V úterý 31. 5. 2016 proběhlo za účasti předsedy vlády ČR, ministra obrany ČR, hejtmana ...

Vampir, Aligator, Tatrapan: Československá technika v Indonésii

Indonéská armáda v posledních dnech převzala osm českých raketometů RM-70 Vampir od společnosti ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    18:32 17.09.2019

    Kichot, nebuďte zasa až taký prísny, pozrite, čo dokáže taká Rába/Renault: http://www.atv.hu/videok/video... ;-)

  • Kichot
    15:58 08.04.2019

    Na Tatře je krásně vidět jaké nedostatky může mít koncepce kompletní domácí zbrojní výroby. Špatná kvalita za předraženou cenu. Je logické , že produkt dělaný v malých sériích nebude v neexistující konkurenci mít požadovanou kvalitu. A o té si tady v Kopřivnici cvrlikají i vrabci na střeše. Ač jsem Strnadovi fandil, tak se ukazuje , že vyrábět automobily je něco jiného než prodávat granáty. Asi jediná cesta je spojení s nějakou velkou automobilkou. Škoda neuskutečněného spojení a zpackané privatizace na začátku 90 let..

    • Kichot
      16:08 08.04.2019

      Omlouvám se spíš než "neexistující konkurenci" jsem měl napsat " při jistotě zakázek"

    • Trener
      18:54 08.04.2019

      Mě by ze zvědavosti zajímalo v čem je ta špatná kvalita. Nějaké detaily, nebo už vyloženě nekvalita materiálu, n. provedení? Je fakt, že auta jsou už jiná liga.
      Jinak nedávno jsem v jednom článku četl definici strategického partnera = být podřízené pozici, po nějaké době skončit s vlastním produktem. Před lety byly nějaké neúspěšné námluvy s Ivecem, možná s někým dalším, kdyby to dopadlo, kdoví, jestli by Tatra ještě existovala. Teď se mně vybavují busy Karosa, už je to dávno Iveco, ještě měli něco s Francouzema. Ale je zajímavý, že nějací technici se trhli a založili busy SOR a ti snad dobře fungují a prosperují. Nedávno jsem četl rozhovor s nějaký naším manažerem a budoucnost našich firem prý to vidí skepticky. Zase s jiného soudku, jedna "naše" firma dodávala zařízení-technologie do chem. průmyslu, už tehdy v ní měli podíl Švýčaři, par měsíců uběhlo a už ji vlastní, není to k vzteku. Takhle pořád budeme jen ty socky z východu.

      • Scotty
        20:13 08.04.2019

        Podívejte se na příklad Škoda auto-Volkswagen, takto by měl vypadat příchod strategického partnera. Ze začátku investovali do nákupu technologií, zavedli moderní výrobní postupy a dnes je stále pod svou značkou nejúspěšnější součástí VW Group.

        • Trener
          17:34 09.04.2019

          Tak u Škodovky to bylo asi nej řešení v tom segmentu (aut), otázkou je, jestli stát si nemohl udržet ten poslední podíl. Pozvedli a zachovali značku, kterou našinec preferuje a rozšířili si porfólio výrobků pro méně movité zákazníky. Analogie u Seatu a Dacie.

      • Nesher
        22:30 08.04.2019

        Tak zrovna to Iveco se Vám jako příklad moc nepovedlo. Iveco ve Vysokém Mýtě je nejen největší výrobní závod této korporace, ale (stejně jako třeba ve Škoda Auto) je tam komplexně zachován vývoj. Takže všechny meziměstské typy autobusů značky Iveco jsou kompletně vyvíjeny u nás a většinou i vyráběny.
        SOR je vlastněn skupinou J&T a co se kvality týče, tak je to dost bída.

        • Jura99
          07:54 09.04.2019

          SOR už není vlastněn J&T, ani nikdy zcela nebyl, vlastní jej EPI, což je D. Křetínský a pár osob z managementu s menším podílem. Karosa se od Škody Auto liší v tom, že Iveco autobusy nedělalo a "naučila" je dělat Karosa a vývoj tam skutečně je. Nicméně změna značky na Iveco oddomácněla tento podnik a podobný postup nelze považovat za dobrý vzor pro další tradiční podniky.

        • Trener
          17:36 09.04.2019

          Beru Vaši odpověď, nic není černobílé, asi se nic jiného nedalo dělat když podnik z východního bloku nemá stejné podmínky jako ten ze západu. Tady snad uspěje jen podnik vyrábějící něco jedinečného.

      • psovod
        09:44 09.04.2019

        V čem je ta kvalita, jsem popisoval u jiného článku armádních novin, sám mám vozidlo 815 /7 přiděleno,máme jich pouze několik a měnili se posilovače řízení, kulové čepy, oprava klimatizace, zámky dveří, upadený výfuk za jízdy, minulý týden přehřátí motoru, zoxidovaný kabelový svazek, nefunkční nakládací zařízení u vozů multilift, od minulého týdne mám písemně zákaz použití těchto vozů v terénu, zákaz použití navijáků, tažných zařízení, vagonování, atd, což je u terénního speciálu asi chyba, zdůvodnění je tam pouze - pro možnost nehody, zranění obsluhy a vzniku škod, to je vše

    • Jura99
      19:26 08.04.2019

      "Kompletní domácí zbrojní výrobu" ani náhodou nemáme a mít nebudeme. A pokud jde o Tatru, těch pár desítek ks aut ročně pro AČR tuto automobilku určitě neuživí a určitě jí nedovolí kašlat na kvalitu. Hlavní zákazníky má nejspíš v civilu (Phoenix je na silnicích vidět celkem často). Předražená cena je co ? Musí být Tatra nejlevnější ze všech nebo jak tomu rozumět ? Češi jsou mistři světa v plivání sami na sebe, Tatra byla v zisku asi půl miliardy (2017), to není neúspěšný podnik.

      • Flader
        19:57 08.04.2019

        Neviem, či ej to náhoda, ale práve 2016-2017 mala Tatra zákazku cca 200 kusov vozidiel pre HaZZ SR. Pri počte kusov, ktoré ročne vyrobia sú toto strategické zákazky. Lenže také sú pri najlepšej vôly raz za 10 rokov. Preto si nedovolím súhlasiť, práve tie desiatky kusov ročne AČR, OSSR a pre hasičov sú to, čo Tatru momentálne drží nad vodou. Keby prišla o týchto zákazníkov tak to už bude hodne veľký problém.

      • Scotty
        20:24 08.04.2019

        Jura99
        Pořád je Tatra na našich silnicích v naprosté menšině. Teď například vrcholí kůrovcová kalamita, to by mohla být dobrá příležitost pro nákladní auta které se chlubí dobrou průchodností terénem.
        Uvidíme kam Tatru posune její staronový ředitel který stál za jejím novým začátkem pod Strnadem.

        • Jura99
          22:15 08.04.2019

          Kůrovcová kalamita bohužel ještě nevrcholí, ale to není podstatné, jinak souhlas. Ale zrovna ta lesácká auta jsou dost často vidět Phoenixy, pokud jsou nová.

        • Nesher
          22:34 08.04.2019

          Nikam, Tatra postupně civilní výrobu (i s ohledem na čím dál tím víc nesmyslné emisní limity) opouští a orientuje se na speciál, hasiče a ne evropské trhy, kde nabízí malosériové či dokonce jedno či dvoukusové dodávky pro provoz v extrémních podmínkách. Těch 800-900 aut (včetně podvozků či rozsypů) je dlouhodobé maximum.

          • Kichot
            10:54 09.04.2019

            No asi je možné se uživit výrobou speciálu, ale to stejně potřebujete servisní síť minimálně tam kde chcete vyvážet. Což je zase důvod proč se spojit s velkou automobilkou typu MAN. A uživit se výrobou jen pro AČR a pár civilních aut je dlouhodobě neudržitelné. Viz problémy státního VOP Nový Jičín který je dlouhodobě ve ztrátě. Možná je všechny sloučit pod jednu firmu a umístit do jednoho areálu, ale to by stejně neprošlo u odborů a přisátých politiků a lobbistů...

  • stirling
    11:01 08.04.2019

    Nová Tatra Tactic, vypadá dobře. Podle mě i vybrali dobře nové pohonné ústrojí a kabina také vypadá dobře jen za mě bych tam necpal za každou cenu 4 lidi jen na vyslovené přání zákazníka a spíše bych dopřál prostor třem lidem a odstranil bych tu rozdělovací příčku z čelního skla. Snad se vše osvědčí a zamakají i na té kvalitě co čtu tak se současné vedení opravdu snaží, do lakovny investovali hodně a snad se nakupují i moderní obráběcí stroje takže přesnost i ochrana půjde nahoru.
    To, že nezahodili t810 jen protože nemá rouru, ale naopak z ní udělali více tatru a snaží se maximálně unifikovat výrobu přesně ukazuje na to, že tam přemýšlí správným směrem.

    • technik
      19:17 08.04.2019

      Příčka dělící přední sklo tam být musí kvůli zkrutu kabiny v terénu, také na výrobu balistické sklo takové velikosti je problém, to nemluvě o výměně.
      Tatra má problém zejména s povrchovou úpravou, sváry, některé průchody nejsou řešeny kabelovými pruchodkami a díry jsou zasilikovany, vůbec interiér a strukturu palubní desky se Tatra nenaučila dělat. Ale tyhle všechny neduhy vyvažuje absolutně spolehlivý systém diferenciálu a uzávěrek. Jen člověk prostě nerad vidí rez po dvou letech u auta za cca 6 mega.

      • stirling
        12:39 10.04.2019

        Díky za info, podle mě za pár let co to mají nový majitelé nejdou dělat zázraky. Tady je spíše důležité srovnání třeba 815-7 před dvouma třema rokama a spec pro 2019, kde představili zase facelift vlastních kabin a novou na 810, kde by měla být zohledněna unifikace. Nabízejí nové brzdy, proběhla i nějaká revize roury atd. Zda třeba nová kabina na 815-7, má lepší topení/izolaci, zda má lepší antikorozní ochranu, zámky atd. Prostě zda je vidět pokrok a ochota věci s kvalitou, výdrží, spolehlivostí řešit nebo jen ututlat. Vždy se dá vyměnit dodavatel materiálu, komponent nebo hledat lepší technické řešení. To nejvíce ukáže zda je zde budoucnost nebo není.
        K té příčce - mě tam prostě u takového náklaďáku nesedí, protože kabina renaultu to neměla. S ní to ale asi bylo udělat lehčí a myslím, že jim to i odpustí pokud nová kabina (celá t810) bude znamenat pokrok.
        Tatře hodně fandím a opravdu doufám, že se snaží poučit a věci řešit a ne jen zametat.

  • mattea
    21:01 06.04.2019

    Za jakých okolností vznikl článek, popř. kdo je autorem? Zcela stejný je totiž v ATM 3/2019 - též než uvedení autora.

    • Larry
      10:29 07.04.2019

      Berte to jako PR článek nebo reklamu. To víte, p. Grohman také musí z něčeho žít : -)))
      Ale vážněji. Tatra á docela dost problémů takže jásání jak se jim daří bylo na místě před 2 lety. Jo to vykázala firma zisk za 2017. Z jednoduchého důvodu- uskutečnili business s MO .
      Dnes krizový manažer a propouštění. Dost relevantních info je dostupných na webu
      Součástí holdingu CSG je i Avia Přelouč. Tam to jaxi nezvládli vůbec o důvodech nemá smysl spekulovat.
      Popravdě vracet se po více jak 20ti letech na západní trhy je velice obtížné, konkurence (Renault, Iveco, MAN...) má trh už rozdělený .

      • mattea
        14:24 07.04.2019

        Stav Tatry je mi docela jasný a skutečně jsem jí před dvěma lety přál, aby se "na výsluní" nejen podívala, ale i udržela. Jak to bude dál se uvidí. Pokud vím, docela se jí daří v Indii, i když také ne tak, jak se asi doufalo.

        Jako čistokrevné PR jsem to nebral, protože čisté PR bývá označeno, ačkoliv článek PR tónem zní...

        • givicz
          20:10 07.04.2019

          ať mi někdo vysvětlí proč se nedaří českým firmám jako je Tatra, Aero, Zetor, Avia atp... jestli se nepletu tak Tatra loni vyrobila jenom okolo 800 vozidel což je o polovinu méně jak rok předtím...

          • Scotty
            20:29 07.04.2019

            Konkurence je velká a Tatra podle některých komentářů zde má problém vyrábět v kvalitě která je na západ od našich hranic braná jako standard. Řekl bych že u Zetoru to bude podobné.
            Avia je v klinické smrti už mnoho let a nejspíš se na tom ani po převzetí Strnadem nic nezmění.
            Pokud by stát nenapumpoval do Aera 50 miliard skrz projekt L-159 už by tu dnes nejspíš taky nebylo.

          • givicz
            20:37 07.04.2019

            No jo ale ono má problémy i Aero....
            Aero ztratilo schopnosti i šikovné lidi, tvrdí její bývalý prezident Šimek
            Více na: https://www.euro.cz/byznys/jak...

          • Scotty
            20:51 07.04.2019

            U současného Aera se zdá že jejich ambice výrazně překročili jejich možnosti a zjevně vsadili vše na jednu kartu L-39NG. Dlouho různí lidé tvrdili jak subdodávky táhnou Aero ke dnu a teď se ukazuje že bez nich to nejspíš nepůjde.
            Přál bych Aeru úspěch s kompletní výrobou jejich letadel, ale mám obavy že plány dnes už bývalého ředitele neskončí pro Aero dobře.
            https://www.euro.cz/byznys/str...

  • mattea
    20:59 06.04.2019

    Za jakých okolností vznikl článek, popř. kdo je autorem? Zcela stejný je totiž v ATM 3/2019...

  • flanker.jirka
    19:16 06.04.2019

    Jak může někdo nazvat "Tatru" T 810 jako úspěšnou? Už si to koupil někdo jiný než AČR, které nic jiného nezbývalo?
    Vždyť je to v detailech nepovedený stroj se špatnou synergií mezi motorem, převodovkou a podvozkem, auta i při jízdě na tempomat po rovné vozovce cukala, povolovaly se kardanové hřídele, koncaky. Komfort posádky jako kostitřas, nekvalitní nástřiky barev se špatnou odolností proti korozi. I mnohem starší PV3S a T 815 měli lepší odolnost proti korozi.

    ... Možná se další Tatrovky bude jmenovat Tictac :-)

    • Scotty
      20:39 06.04.2019

      Co si představuješ pod pojmem armádě nic jiného nezbývalo? Vždyť T810 vyla vyvinuta podle požadavků armády na její výslovné zadání. Tarovka by tehdy nejradši armádě prodala 815-7 4x4.
      Navíc se T810 záhy přestal nabízet do civilního sektoru protože motor splňoval jen Euro3.

      • flanker.jirka
        21:18 07.04.2019

        On je rozdíl mezi tím co byla Visa Ross a co si pak vymyslela za změny elita armády.
        Úspěšnost vozidla by se dala hodnotit pouze tím, že se o to budou zajímat i jiní zákazníci.

    • meec
      22:34 06.04.2019

      Jestli se nepletu, koupila ji minimálně Saudská Arábie v počtu stovek kusů.

      • meec
        22:36 06.04.2019

        Něco málo snad potom i Spojené Arabské Emiráty.

    • technik
      10:01 07.04.2019

      A tahač nebo T815 nehopsa??? T815 nemá ani zdaleka tak dobrou povrchovou úpravu jako t810, vyhnilý dveře nebo bočnice korby tím je t815 proslulá. Od začátku kritizují povrchovou úpravu Tatry s tím se dá souhlasit. O koncakach a kardanech nic nevím a to mi těch Tater prošlo pod rukama dost, možná si myslel vůli náboje kola, s tím měla Tatra 810 ze začátku problém, jinak je to fajn auto. Že se jich prodalo málo? Ostatně jako každý Tatry, lehkých náklaďáku je moc a konkurence je silná ale to neznamená že to něco vypovídá o kvalitách T810.

      • flanker.jirka
        21:23 07.04.2019

        Zkuste se podívat jak staré jsou T 815 v armádě, naprostá většina je z 80. let minulého století a zkuste se zeptat na kolik přijde oprava korby a dveří u T 815 a T 810.
        Kardany začínají po 35 000 km, hodně záleží na tom zda se používala pouze jako autobus a nebo opravdu jezdila terény. Jo, koncakem jsem měl na mysli náboje.

        • technik
          21:58 07.04.2019

          Máme na Tatrách 810 přes 80 tisíc a problémy nemáme ani s kardanama a ani s náboji. Na 815 bočnice měníme celý protože jsou tak vyhnilý že vyvaření není ani možný. Nebudu daleko od pravdy kdy bočnice bude stát něco kolem 20 tisíc. T810 má celohlinik takže korba na celý zivot. Už je zpracování dveří t815 jí dává do vínku malou životnost, prachovky oken nedrží, netěsní, takže veškerá voda teče do vnitřku dveri, mimo koroze to má za příčinu deformaci tapeciru dveří,který se vlhkosti zkroutí.

  • psovod
    15:56 06.04.2019

    ted ještě aby to ačr kupovala a to hodně rychle,neustále se setrvává na těžkých typech a přitom to obvykle jezdí bud prázdné,nebo veze 20 lidí,netahá to taky nic,udržovat při životě tatry z roku 1986 je nesmysl

    • Scotty
      18:12 06.04.2019

      Na 34 kusů T810 by už měla být podepsaná smlouva.

  • premek
    23:07 05.04.2019

    Nejdříve se nad Renaultem ohrnovaly nosy, nyní to vystřídala až nerealistická adorace T-810. Posledné evoluce nicméně dokazuje, že Tatra začíná být tím, čím bývávala a má naději se stát ještě lepší.

    • technik
      09:37 06.04.2019

      Neřekl bych že je něco na mých slovech neralistickeho vzhledem k tomu že si tyhle auta vidím na dílně pouze při jednoroční kontrole. Renault byl zavrhován protože jsme tady 50 let znaly tři druhy nákladních motoru a každý si myslel že vzduchem chlazený pasrac je to nejlepší pod sluncem, ale jako každý druhý tatrovak i já jsem prozřel.

      • Gibon
        10:32 06.04.2019

        Takze najkvalitnejsia vojenska Tatra dnesnych dni, vlastne vobec nie je originál Tatra :-)

        • liberal shark
          10:51 06.04.2019

          Good point :-)

        • Jura99
          13:53 06.04.2019

          Mimo motor a prevodovku to je tatra, podvozek je tatrou predelany podvozek z Ross Roudnice. Kabina sice uz neni Renault, ale tato neni dizajnem zadna slava.

  • Flader
    17:36 05.04.2019

    Páni, vie niekto, aká je jednotková cena T-810 / tatra Tactic pre AČR. Ideálne v základnej variante valník.

    • PavolR
      18:05 05.04.2019

      Pravdepodobne bude aj táto Tatra o niečo lacnejšia než náš AKTIS - už len vzhľadom na potenciálne objednané série.

      • Gibon
        19:34 05.04.2019

        V roku 2017 prevzala AČR 26 T810 v cene 150milCZK, cize asi 226tis€.
        V tom istom roku OSSR kupili 15 Aktisov v cene 198tis.€.

        https://www.google.com/url?sa=...

        http://www.mocr.army.cz/inform...

        • Flader
          19:39 05.04.2019

          Ešte by bolo zaujímavé vedieť, za koľko by nám bol schopný v podstate rovnaké vozidlá MAN. Či je Aktis vôbec o niečo lacnejší.
          Inak posledné Aktisy sa nakupovali minulý rok. Zmluva bola niekedy začiatkom roka a termín dodania v októbri. Od vtedy nič :/

          • Gibon
            19:47 05.04.2019

            A este zaujimavejsie, keby vsetkych tych 676ks do 2030 strednych a tazkych nakladiakov mal dodat Man.

            Kazdy rok ma prist cast tych vozov az do 2030, mali by tam byt ramcove zmluvy.
            Okres BnBebravou ma nezamestnanost 3,8%, tieto socialne podniky uz zivit nemusime...

          • Flader
            19:55 05.04.2019

            On je hlavne problém, že Tanax zrejme nemá ani kapacity dodávať viac ako tých 15 automobilov / rok. Preto si neviem predstavyť ako by staval moduly pre Boxer ako o tom rečnili niektorý naši obranný experti pri polemike okolo BOV 8x8.

          • Gibon
            21:03 05.04.2019

            Do 2030 ich ma byt 353.
            Cize musia sa dostat vyssie ako 15ks rocne ;-)

          • Flader
            07:41 06.04.2019

            To by si p. Majský jr. musel asi riadne vyhrnúť rukávy :D

          • Double
            19:09 06.04.2019

            preco sa vlastne popri Aktisoch nakupuju aj T-815 4x4? Alebo sa od toho uz upustilo?

      • Sgt Murphy
        02:27 07.04.2019

        Mňa by ináč zaujímalo akú hlavu napadlo kupovať os sr toľko podvozkov. Však tam sú nákladné MANy, potom Tatry 4x4, 6x6 aj 8x8 a nakoniec tie AKTISy, čo je vlastne kategória Tatry 815-7 4x4. Chlapci musia mať dobre namastené vrecká...

        • Gibon
          07:44 07.04.2019

          Many HX sa kupovali pre zahranicne misie. Logika veci bolo mat spolocnu suciastkovu zakladnu so zapadnymi spojencami. Ono Tatra moc rozsirena nie je.
          Bol by to dobry krok, kebyze sa v tom pokracuje a na 815-7 sa vykaslu. Avsak zrejme zafungovali tie namastene vrecka.
          Mali by sme totiz logistiku postavenu na MANe, kedze aj Aktis je vlastne MAN.
          Pokracovat z 815-7 je logisticka a finančná hlupost. Tazkych nakladnych automobikov sa ma kupit este nejakych 300. Bolo by vhodne prejst na nieco rozsirene.

          A preco aj Aktis aj 815-7 4x4. Kazdy ma ine vlastnosti. Asi im to tak zapada do sposobilosti.

          • Jura99
            07:50 07.04.2019

            Rozšířená součástková základna je nějak výrazně důležitá ? Počítáte s tím, že servis budete řešit žebrotou u sousedů ? To už ani na obyčejný náklaďák nejste schopni vzít do mise obvyklé náhradní díly ? Proč by sousedé v misi měli s sebou tahat náhradní díly v množství, aby je poskytli i vám ?

          • Gibon
            10:52 07.04.2019

            Co to zas trepes. Co zas vytvaras myslienkove konstrukty.

            Mam ti tu vyhladat na diskusiach tvoje prispevky, ako je potrebne mat rovnaku techniku ako Nemci lebo kooperacia?

            Typovo mame MAN zavedeny v poctoch cez 200ks. Je uplne logicke pokracovat iba v platforme MAN a Tatru ako malo perspektivnu (skrz problemy spolocnosti a aj s kvalitou vyroby) uplne opustit.
            Samozrejme sa ti to nebude pacit, ale treba si naliat čistého vina. Tatra ma opat v kratkej dobe vazne problemy.

            Uplne najlepsie by bolo dohodnut joint venture medzi TANAX a MAN nielen pre vojenske vozidla ale aj hasicske vozidla.

          • Sgt Murphy
            12:49 07.04.2019

            Gibon, pokiaľ viem, MAN HX sa kupoval v počte 20ks nie 200. Aktis tak úplne MAN nieje a nikdy ho nebudeme vedieť vyrábať v takých počtoch a variáciách, aby sa nám oplatil (môj názor). Viz ďalší môj príspevok. Čo vôbec nechápem sú tieto pochybné nákupy, normálne by sa mala vyhlásiť súťaž a vozidlo, čo vyhrá, nám dodá vozidlá, pričom malo by sa unifikovať, nie kupovať "z každého rožka trošku", bohužiaľ ale tak to platí u nás, tak ako aj v ostatných nákupoch čohokoľvek iného. Osobne si myslím, že armáda, hasiči, polícia, záchranné služby a horská služba by mali mať v čo najväčšom počte unifikovaný vozový park, ale to je asi nereálne v našich podmienkach.

          • Jura99
            19:49 07.04.2019

            Gibon: o nemecke technice jsem nepsal kvuli shodne soucaskove zakladne, ale kvuli zbranove a systemove kompatibilite pripadne overenemu typu. Proto bych nemel namitky proti nakupu L2A7, Pzh2000, Puma.

        • Flader
          08:28 07.04.2019

          MAN-y majú iba "spojári". Tams a s Tatrou ani nepočítalo, pôvodne mali dostať Tatrapan 8x8CC. Nepovedal by som, že Aktis a Tatra 815-7 4x4 sú rovnaká kategória vozidiel. Tatra je ťažšia, ale s vyššou nosnosťou. To by potom znamenalo, že Tatra vyrába dve rovnaké vozidlá v jednej kategórii (Tatra Force 4x4 a Tatra Tactic 4x4)

          • Sgt Murphy
            12:34 07.04.2019

            Tatra Tactic 4x4 má pohotovostnú hmotnosť 7500 kg a užitočné zaťaženie 5500 kg, Aktis 4x4 má pohotovostnú hmotnosť 8160 kg a užitočné zaťaženie 4840 kg, Tatra 815-7 4x4 má pohotovostnú hmotnosť 10500 kg a užitočné zaťaženie 8500 kg. Moja otázka ale znie, prečo tak malá armáda akou má SR stavia na toľkých podvozkoch, keď z logistického hľadiska je logické unifikovať a robia to všetky armády. Prečo my máme Aktis 4x4, Tatra 815-7 vo verziách 4x4, 6x6 a 8x8 plus máme Man HX. Nestačila by napríklad len Tatra 815-7 4x4? Povedzme si na rovinu, tie dve tony príliš veľký rozdiel medzi Aktis 4x4 a Tatrou nieje. Nový Aktis oproti starému pribral (5640 kg vs 8160 kg) a váhová kategória V3S, ktorú nahrádza, tiež nieje (5500 kg 8160 kg). Pri preprave vlakom to problém nebude, po vlastnej ose tiež nie, naproti tomu Tatra 815-7 je prepravná lietadlom C-130J, jej kabína sa dá pancierovať a v teréne má lepšiu priechodnosť, než Atis.

          • Sgt Murphy
            12:38 07.04.2019

            Alebo potom pokračovať v prezbrojovaní na radu MAN HX a na Aktis a Tatru sa celkovo vykašľať.

          • Gibon
            19:09 07.04.2019

            Sgt Murphy:
            Man HX rovnych 20 a Aktisov je okolo 200.
            Aktis je prakticky Man. Motor, kabina, brzdovy system, pokial viem aj napravy, to vsetko je Man.
            Kupovat dnes Tatru je velke hazardovanie. Firma ma evidentne existencne problemy(povolala krizovy manazment) a zaroven zo vsadial sa valia info o problematickej kvalite, co bude v ramci reklamacii vytvarat este vacsi tlak na ekonomiku spolocnosti s moznostou nevyhnutelneho konca.
            Kupovat 815-7 tak moze byt dnes tym najdrahsim riesenim, kedze v buducnosti mozu byt problemy so zhananim ND ci vybavovanim reklamacii. A teda nutnostou vyradzovat vozidla vyrazne skor ako by sa malo a nasledny nakup novych.
            MOSR musi eliminivat riziko a zastavit dodavky vozidiel od Tatry minimalne do doby, kym sa situacia nevyjasni.

            Moj nazor je vyhlasit tender na novu platformu nakladiaku, s moznostou prihlasit sa iba nadnarodnym spolocnostiam s vyrobou aspon 5000ks rocne. To by mala byt dostatocna zaruka dobrej ekonomiky firmy.
            Vyhlasenie tendru spolu s MVSR sa priamo ponuka.

          • Flader
            19:13 07.04.2019

            Keď si to ale otočíš, tak Aktis už zavedení je v nie zanedbatelnom počte a slúžiť bude ešte dobrých pár rokov. Keď tak by som možno obetoval Aktis v prospech originál MAN-u s ktorým by mal aspoň veľkú časť súčiastkovej základne spoločnú (teda ak by bola cena porovnateľná).
            Ale pri zástancoch ktoré Tanax má v politike tak si nemyslím, že by to bolo reálne. Ak by sa tak stalo, tak by niektoré opozičné strany asi vyskočili z kože.

          • Jura99
            19:54 07.04.2019

            Gibon: nebud k smichu, ty problemy Tatry zvelicujes, v tvem pripade je prani otcem myslenky. Pokud jde o nakupy OSSR, evidentne jdou na jistotu, protoze nakupuji vzdy jen par jednotlivych kusu, at uz jde o cokoliv.

          • Sgt Murphy
            20:22 07.04.2019

            Mali by sme jednoducho vyberať vozidlo, ktoré buď dokážeme vyrobiť u nás, alebo ho vieme aspoň tu pozliepať dokopy a mať naň široké logistické zázemie, výroba najlepšie aj pre ostatné zložky IZS a unifikovať by sa malo na jeden podvozok, tu nevidím nejaké výhody AKTISu voči napr. Tatre 815-7 4x4 alebo MANu HX 4x4, čo som napísal v predošlom príspevku. Podvozok 4x4, 6x6 a 8x8, možnosť inštalácie pancierovej kabíny min. STANAG level 3 (pretože 7.62×51mm strieľa každý guľometník a ostreľovač) s možnosťou ešte buď niesť pancierovú vežu pre guľometníka alebo diaľkovo ovládanú vežu pre vlastnú ochranu. S tým že na podvozok by sme vedeli dať rôzne nástavby, poprípade aj húfnicu (Zuzany na modernom podvozku), raketomety, radary, raketové systémy PVO, ale aj napríklad dlhú pancierovú kabínu ako náhradu Tatrapanu 6x6 (niečo podobné Ruskému Tajfunu). To je môj názor ako by malo vyzerať vozidlo pre OS SR. Na to či nám vedia "požičať" náhradné diely niekde v Pobaltí spojenci, by som sa neobzeral, tie nákladné autá budú jazdiť po našom území a naša armáda by mala byť schopná logisticky zabezpečiť vojakov kdekoľvek na zahraničnej misii., navyše roztrieštenosť podvozkov u našich spojencov je veľmi veľká (každý má niečo svoje).

            Ináč som veľmi zvedavý, aké sa nakoniec vyberie taktické vozidlo 4x4 a dúfam že to nebude Aligator II, čo je snáď najhoršie vozidlo s ponúkaných, ale MO ho už stihlo hodiť do nového PR videa OS SR. Uvidíme.

            Vedel by niekto povedať, ako sa pokračuje v náhrade starých UAZov? V 2016 mala byť vymenená asi polovica vozového parku terénnych vozidiel, keď sa nakupovali LR Defendery v čase, kedy sa vedelo o ukončení ich výroby, od vtedy ticho mi príde.

          • Gibon
            21:40 07.04.2019

            Flader: kludne aj takouto logikou by sa na to mohlo ist. Na vyrobu na SVK by som sa vykaslal a isiel tvrdo po cene, kvalite a spolahlivosti. Logisticka kompabilita by bol uz len bonus. Hlavne nech je to firma co to suka v tisicoch kazdy rok.

            Dokonca by sa usetrilo. Vyhladal som si ceny.
            Napr. Novy Zéland kupil 200ks ManHX za 54 mil €, cize asi 270tis.€ ks. My sme v roku 2015 dali za 15ks Tatier 6mil€, cize 400tis€ ks.
            Obstaravat sa ma do 2030 320ks kategorie Man HX.

          • Gibon
            21:41 07.04.2019

            Sgt Murphy: to je asi aj odpoved, preco sa kupuje aj Aktis. Je o polovicu lacnejsi ako 815-7.

          • Jura99
            08:02 08.04.2019

            Gibon: N. Zéland koupil MAN HX za 113mil NZ$, což je spíš 68mil.€. Kromě toho není jasné kolik kolikanápravových HX to bylo. Srovnávat je fajn, ale bez znalosti podrobností si to každý přiohne, jak se mu hodí a je to k ničemu. Rovněž Aktis není obdoba T-815-7, ale T-810, akorát že Aktis má horší parametry průchodivosti v terénu.

          • Gibon
            14:06 08.04.2019

            Tak Nemci asi najlepsie vedia kolko je to mil.€
            https://www.rheinmetall-defenc...

            V 2015 bolo v dodavke 15ks 815-7 dost podstatna cast verzie 4x4.

          • Sgt Murphy
            20:59 08.04.2019

            Gibon, podľa zmlúv keď sa v roku 2013 nakupovali nákladné automobily, ceny boli nasledovné...

            AKTIS 4x4.1R-08 VV valník - cena 187 848 € za kus

            Tatra T815-731R32 6x6.1 - cena 189 704 € za kus

            Z čoho mi vyplýva, že vedenie OS SR nakupuje stredne ťažký nákladný automobil 4x4 v cene ťažkého nákladného automobilu 6x6.

            Sorry jako...

          • Sgt Murphy
            21:09 08.04.2019

            Alebo lepšie povedané MO SR ... takže úplatky od TANAXu musia byť štedré.

            Ďalšie zmluvy nákupov Tatier MO SR sa mi zatiaľ nepodarilo nájsť, ale napríklad hasičské špeciály Tatra 815-7 6x6 sa nakupovali do 230 000 € za kus, takže pokiaľ si odpočítaš cenu drahej nástavby a výbavy na hasenie, cena Tatry 815-7 6x6 valník pod 200 000 €, a cena v prevedení 4x4 bude ešte menšia.

            Takže neviem od kadiaľ berieš ceny, že Tatra 815-7 4x4 valník je dvojnásobne drahšia než Aktis 4x4 valník. Pokiaľ si samozrejme niekto dobre nenabalil vrecká.

          • Sgt Murphy
            21:17 08.04.2019

            Takže povedzme si na rovinu, kúpa Aktisov 4x4 je len predražený biznis MO SR, pričom za cenu Aktisov 4x4 sme mohli mať vo výzbroji vozidlá o kategóriu lepšie. Napríklad Tatry 815-7, s kabínou, ktorá sa dá podľa potreby pancierovať alebo vymeniť za pancierovú a oveľa lepšími vlastnosťami v teréne, pričom vozový park nákladných vozidiel by sa budoval na jednom podvozku, ale ... Slovakistan.

  • technik
    15:49 05.04.2019

    Konečně přestala Tatra experimentovat a jejich konstruktéři sáhli po osvědčené motorizaci. Jinak DX7 od Renaultu prostě špička ve spolehlivosti. Jestli kabina bude komfortnější než u 810 se zachováním zbytku výborných vlastností 810 je to krok správným směrem.

    • psovod
      16:17 05.04.2019

      když to bude šlapat jako t810 ,
      tak rychle sem s tím

    • liberal shark
      10:54 06.04.2019

      A to byly řeči, že je to jen výmysl generálů z Kulaťáku :-). Ta kabina je proti T-810 ošklivá. Doufám, že bude alespoň pohodlná.