Tatrovky dominovaly slavnostní přehlídce ke 100. výročí vzniku Československé republiky

TATRA FORCE 8×8 s pancéřovanou kabinou Armády ČR; větší foto / DP

U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se v neděli 28. října na pražské Evropské třídě konala největší slavnostní přehlídka ozbrojených a záchranářských složek České republiky za poslední roky. Před veřejností defilovalo více než 4300 příslušníků armády, záchranného systému, policie i celní správy a také přes 200 kusů techniky. Nejpočetněji byla zastoupena technika na podvozcích TATRA, což dokazuje, jak významnou roli hrají tyto české vozy z Kopřivnice v domácích ozbrojených silách i organizacích zajišťujících civilní bezpečnost.

Je symbolické, že během defilé oslavující sté výročí vzniku Československé republiky projelo před očima diváků na Evropské třídě několik desítek vozidel TATRA v nejrůznějších provedeních. Kopřivnická automobilka je jednou z nejstarších na světě a značka TATRA je úzce spjata s dějinami Československa, stala se jedním z jeho symbolů, který reprezentuje kvality českého strojírenského průmyslu a je jeho chloubou. Stejně tak jsou vozy TATRA těsně spojeny s historií československé a české armády i hasičského sboru, v jejich řadách tatrovky vždy sloužily a slouží ve velkých počtech.

Veřejnost v proudu moderní armádní, policejní i záchranářské techniky mohla spatřit samohybné houfnice DANA na tatrováckém podvozku, těžké vozy TATRA FORCE v provedeních nosič minometů PRAM s pancéřovanou kabinou, přepravník multifunkčních kontejnerů, pojízdná dílna nebo přepravní valník, dále střední nákladní vozy TATRA TACTIC ve standardní podobě nebo s pancéřovanou kabinou a také řadu dobře známých automobilů TATRA T 815 v rozličných variantách, jako například nosiče pontonové mostní soupravy, dělostřeleckého radaru Arthur, multifunkčních kontejnerů, tahače těžké techniky, nakladače a dozery, cisterny i vozy protichemické a radiační ochrany nebo zdravotnické služby.

V záchranářských a policejních barvách byly k vidění vozy pyrotechnické služby, dále cisternové stříkačky, sklápěče a nakladače na podvozcích TATRA FORCE a TATRA TERRNO1. Veřejnou premiéru si během defilé odbyl nejnovější hasičský speciál TATRA FORCE CZS 40 s pancéřovanou kabinou, který hasiči převzali do užívání teprve před pár týdny a který je určen pro zásahy ve vysoce rizikových prostředích. 


TATRA T815; větší foto / DP


TATRA T810 s pancéřovanou kabinou; větší foto / DP

Více než století s tatrovkami

Na podvozcích z kopřivnické společnosti vznikaly první hasičské vozy již v prvním desetiletí 20. století a postupně se tatrovky staly mezi hasiči pojmem díky svým výkonům, spolehlivosti, robustnosti i jízdním vlastnostem. Pro společnost TATRA TRUCKS je Integrovaný záchranný systém ČR velmi významným zákazníkem, což dokazuje i vývoj a dodávky nových hasičských vozidel. TATRA TRUCKS nedávno předala již zmiňované unikátní pancéřované vozy CZS 40 na podvozku TATRA FORCE hasiči přezdívané Titan a také představila novinky v podobě hasičského speciálů TATRA TERRA a modernizované TATRA FORCE.

Také fungování československé i české armády si nelze představit bez automobilů TATRA. Už během první světové války vozy z Kopřivnice sloužily v řadách rakousko-uherské armády, ve dvacátých a třicátých letech pak československá armáda disponovala tisícovkami tatrovek, bezprostředně před druhou světovou válkou tatry tvořily až polovinu vozového parku domácí armády. Po válce se symbolem motorizace obnovených ozbrojených sil stala legendární modelová řada TATRA T 111, která také předznamenala dominanci kopřivnických automobilů v armádě, která přetrvává i v současnosti.


TATRA FORCE Pyrotechnické služby Policie ČR; větší foto / DP


Zodolněný hasičský speciál TATRA s pancéřovanou kabinou; větší foto / DP

Dnes má armáda ve své výzbroji přes 3500 nákladních vozů, z toho více než 90 procent tvoří tatrovky, bez nadsázky představují páteř Armády České republiky. Jde především o prověřený typ TATRA T 815, který doplňují a postupně budou nahrazovat modelové řady těžkých vozů TATRA FORCE a středních TATRA TACTIC. V současné době velení armády plánuje i pořízení desítek kusů obrněného vozidla TITUS rovněž na podvozku TATRA, které vzniklo ve spolupráci TATRA TRUCKS a francouzského výrobce NEXTER Systems.

O TATRA TRUCKS a.s.

Akciová společnost TATRA TRUCKS převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu. Automobilka TATRA TRUCKS zaměstnává více než 1200 lidí a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku TATRA METALURGIE zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství. TATRA TRUCKS v roce 2017 prodala 1338 vozidel a dosáhla obratu 6,3 miliardy Kč a hospodářského výsledku 556 milionů Kč.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na ...

Armáda ČR pořídí šest desítek obrněných vozidel TITUS na podvozku TATRA

Vláda České republiky v pondělí 24. 7. 2017 schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel TITUS ...

Vozy Tatra a Armáda České republiky patří neodmyslitelně k sobě

Už několik desítek let tvořily a tvoří nákladní automobily Tatra pomyslnou páteř československé ...

Obrněný český Patriot na podvozku Tatra

Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • technik
    19:03 29.10.2018

    To hektor Nechci ti brát iluze ale Tatra má do špičky daleko. Kvalita výroby je nevalná, povrchová úprava špatná, poslední robotronicka převodovka k pobliti. Tatra těží jen že ...Zobrazit celý příspěvek

    To hektor
    Nechci ti brát iluze ale Tatra má do špičky daleko. Kvalita výroby je nevalná, povrchová úprava špatná, poslední robotronicka převodovka k pobliti. Tatra těží jen že svého podvozku ale to je bohužel málo. Tatrovácky motor nemůže dnešním motorům konkurovat jen díky zástavbě motoru jiných značek se dokáže trochu prosadit. Já jsem a byl jsem vždycky tatrovak ale některé přešlapy by se neměly vůbec dostat do výroby.
    Ale je nutno dodat že Tatra zná své bolesti a snaží se je odstranit. Jen by mě zajímalo jak to dopadlo se švédskými Tatrami kterým byl zakázán provoz z důvodu vadných prevodek řízení.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    17:23 29.10.2018

    Krom toho, že AČR má na samostatnou přehlídku málo techniky, tak v rámci PR to byl taky dobrý tah. Jemné nenásilné poukázání na to, že AČR je součástí bezpečnostních složek ČR.

    Krom toho, že AČR má na samostatnou přehlídku málo techniky, tak v rámci PR to byl taky dobrý tah. Jemné nenásilné poukázání na to, že AČR je součástí bezpečnostních složek ČR.

  • Scotty
    17:03 29.10.2018

    HEKTOR Nemyslím si že by armáda nedokázala udělat přehlídku bez Ostatních složek IZS. Prostě by nasadila víc techniky stejného tipu, ale koho by bavilo dívat se na X exemplářů ...Zobrazit celý příspěvek

    HEKTOR
    Nemyslím si že by armáda nedokázala udělat přehlídku bez Ostatních složek IZS. Prostě by nasadila víc techniky stejného tipu, ale koho by bavilo dívat se na X exemplářů toho samého. To že se zapojil také IZS přehlídku techniky jen vylepšilo.

    Ovšem přenos přehlídky na ČT24 byl opravdu otřesný. Režizérovi přenosu nejspíš armáda udělala něco hrozného že se takhle mstil. Poprvé v životě jsem ocenil že měli z nějaké akce přenos také Novinky.Skrýt celý příspěvek

  • HEKTOR
    16:23 29.10.2018

    taký pekný reklamný sprievod pre značku TATRA... fakt ale je, že tatra ako produkt je špička... škoda len že do oslavnej prehliadky zakomponovali aj ine zložky... a neberiem ...Zobrazit celý příspěvek

    taký pekný reklamný sprievod pre značku TATRA...
    fakt ale je, že tatra ako produkt je špička...
    škoda len že do oslavnej prehliadky zakomponovali aj ine zložky... a neberiem reči typu - integrovaný záchranný systém...armáda má málo techniky, tak to zachranujú hasiči a mestská polícia, psy a báger... realita je smutná a nechcem si ani predstaviť, čo by bolo v sprievode ak by ho organizovala OSSR...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3