Test ruské mezikontinentální střely Bulava

Odpal rakety Bulava z ponořené ponorky Jurij Dolgorukij ze 27. záři 2016. / mil.ru

Ruské námořnictvo v úterý provedlo z ponorky Jurij Dolgorukij třídy Borej testovací odpal dvou jaderných střel Bulava. Jedna raketa úspěšná zasáhla cíl na testovací střelnici Kura na poloostrově Kamčatka. Druhá střela byla zničena krátce po startu.

Balistická střela odpalovaná z ponorky SLBM (Submarine-Launched Ballistic Missile) RSM-56 Bulava a nové ponorky třídy Borej tvoří páteř strategických jaderných sil ruského námořnictva. 

 

Střely jsou zavedeny v ruském námořnictvu od roku 2013, a to i přesto, že velkou část testů střel Bulava provází potíže a selhání.

Od roku 2004 bylo provedeno 29 testovacích odpalů, ale pouze 12 (případně 14 - viz. text) bylo označeno jako úspěšných. V listopadu 2015 byla například odpálena salva dvou raket Bulava z ponorky Vladimír Monomach třídy Borej.

Podle posledních zpráv z blogu Russian Strategic Nuclear Forces (RSNF) ruského experta Pavla Podviga, však první střela nezasáhla cíl a druha byla zničena sebedestrukcí.

Ruský ministr obrany test ale označil za úspěšný, i přes destrukci druhé rakety. Je otázkou, zda sebedestrukce byla provedena plánovaně obsluhou v rámci testu, nebo vlivem závažné technické poruchy.

V letošním roce byl na červen naplánována salva dvou raket Bulava ze stejné ponorky. Testovací odpal byl ale z neznámých příčin odložen.

K poslednímu testovacímu odpalu došlo před několika dny. Ruské ministerstvo obrany test označilo za zcela úspěšný. První raketa úspěšně zasáhla cíl na Kamčatském poloostrově a druhá raketa byla zničena "po dokončení první fáze letu."

Ruské ministerstvo obrany poslední test označilo jako "experimentální", ale není jasné, o jaký "experiment" šlo. Nejlepší odhad získáme zřejmě z blogu RSNF, podle kterého šlo o test připravenosti řídících a velících systémů Severomořské flotily provést jaderný úder.

V médiích byl test druhé rakety označen jako neúspěch. Podle ruského ministerstva šlo ale o úspěšný test. Jaká je tedy realita?

Raketa Bulava je dvoustupňová - po vyhoření prvního stupně se zažehne druhý stupeň, který bojové hlavice dopraví na cíle. Podle Pavla Podviga je možné, že druhá raketa byla vybavena z důvodů úspory financí jen maketou druhého stupně a maketami bojových hlavic.

Po úspěšném otestování odpalu a funkčnosti prvního stupně pak obsluha provedla destrukci rakety. Údajně ze stejného důvodu byla zničená i druhá raketa z listopadového testu (2015) a proto listopadový test je možné označit jako částečně úspěšný.

Kromě "nejlepších odhadů" ale není možné zjistit reálný stav věci. Ruské ministerstvo k testům nepodává prakticky žádné bližší informace.

Salva dvou raket Bulava z ponorky Vladimír Monomach z listopadu 2015.

V každém případě program raket Bulava provází značné potíže. Problém není ani tak v konstrukci raket Bulava, jako v nekvalitních součástkách.

"Bulava má problém s kvalitou výroby," myslí si Mike Kofman, vojenský analytik z Centra pro námořní analýzy (Center for Naval Analyses). "V ruském obranném průmyslu jsou problémy se sériovou výrobou. Můžete položit stejnou otázku u ruského vesmírného programu ohledně kvality/konzistence komponentů."

Střely RSM-56 Bulava jsou určeny pro novou třídu jaderných ponorek třídy Borej.

Ponorky třídy Borej Jurij Dologorukij a Alexandr Něvský slouží v ruském námořnictvu od roku 2013. Třetí ponorku Vladimir Monomach ruské námořnictvo zařadilo do výzbroje na konci roku 2014. Čtvrtou ponorku Knjaz Vladimír ruské námořnictvo získá v příštím roce. Celkově je plánována stavba 10 ponorek.

První tři ponorky třídy Borej ponesou až 16 střel Bulava - každá střela pojme 6 až 10 samostatně naváděných hlavic MIRV (Multiple Independently Targetable Reentry Vehicle). Čtvrtá vylepšená ponorka Knjaz Vladimir získá 20 střel Bulava.

Dolet střely Bulava je 8 -10 tisíc km. Každá samostatně manévrující hlavice dokáže doručit na cíl jadernou nálož o síle 100 až 150 kT.

Dlužno dodat, že Rusko raketám SLBM nepřisuzuje tak velký význam, jako pozemním protějškům ICBM (Inter-Continental Ballistic Missile). Rusko je kontinentální velmoc s obrovským územím, kde lze hravě ukryt jaderné ICBM a zajistit tak jejich přežití i před nečekaným jaderným úderem.

Proto i přes problémy s programem Bulava Rusko má dostatečně robustní prostředky jaderného odstrašení v podobě ICBM střel Jars nebo Topol-M.

Zdroj: Russian strategic nuclear forces

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Dalekonosné střely Ch-32 pro ruské bombardéry Tu-22M3

Podle ruského internetového portálu Izvestija ruské letectvo/námořnictvo do výzbroje brzy zavede ...

Ruské stíhačky Su-35 pro Čínu

Čínské letectvo do konce letošního roku získá první čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Informaci ...

Gremlin: Cesta ke zničení ruské protivzdušné obrany

Americká agentura DARPA na začátku roku spustila vývojový program Gremlin. Cílem je osvojit si ...

Modernizace ruských tanků T-14 Armata

Do konce roku 2019 ruská armáda získá 70 sériových tanků T-14 Armata, které se připojí ke zhruba 30 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • J.Vraja
    20:29 03.10.2016

    Pánové,nemohu si pomoci,ale v oblasti raket Bulava a protiraketového deštníku, jste velcí vypravěči,kteří často nevědí,kde končí pravda a začíná pohádka. Pravdu zná málo kdo.Ten, kdo přidává zeleň jaru, červeň podzimu a purpur mladým rtům, vytváří ošklivost, protože lže.

  • Slavoslav
    15:09 03.10.2016

    padla tu otazka, preco tak usilovne rusko pracuje na Bulavach a nevzdalo sa ich v prospech inej alternativy.

    Bulava je nasadena na ponorkach Borej a zaujimalo by ma ci knej voebc existuje nejaka alternativa pre tuto ponorku?

    Nieco ako ked cinania dokoncili svoju prvu raketonosnu ponorku do ktroej im ZSSR nedodal rakety a tak plavala s prazdnimi silami dlhe roky.

  • RiMr71
    14:28 03.10.2016

    ...já myslím, že by ho nenazývali vůbec nijak... byl by prostě každému ukradený... jako dnes..

    Zajímalo by mě, jak často a zda se to taky publikuje, testují podobné střely USA?

  • Todomatch
    14:01 03.10.2016

    tebe by siggi ve středověku "nazývali" úplně stejně jako dnes :-)

  • siggi
    13:38 03.10.2016

    Trdlomatch....ogare, máš velice široký obzor "vědomostí" podle toho, jak se "zasvěceně" ke všemu vyjadřuješ.....Marthy ti to snad vysvětlil neutrálním způsobem, vše ostatní jsou fabulace a bláboly....ve středověku by tě nazývali renesančním člověkem - ty dnes dokonale splňuješ rčení: "...vůl zůstane volem a pařez pařezem...":)

  • Marthy
    13:09 03.10.2016

    Todomatch
    Lidé kteří tu raketu (Bulava) navrhli o problematice a reálné účinnosti protiraketového deštníku vědí asi více než ty,já nebo kdokoliv jiný tady,a vědí proč Bulavu potřebují.Co se týká Tridentů.je hezké že mají víc hlavic,či větší tnt ekvivalent,otázka je kolik by jich zasáhlo cíl bráněný protiraketovou obranou.
    Co se týká údaje o oddolnosti hlavice Bulava,je to info z wiki.Není tam o jak silný výbuch by se jednalo,a nikdo z nás tady neví,ani nemůže vědět zda je to pravda nebo ne.Stejně jako nemůžeme vědět jestli údaje o jiných zbraních,které prezentují jejich výrobci jsou pravdivé,či přehnané.
    Já jen vím že i standartní jaderná hlavice rakety je sama o sobě velice odolná,už proto že musí vydržet návrat do atmosféry,a zničit ji je velmi obtížné.Odhaduji že pokud se u té Bulavy zaměřily na ještě větší odolnost hlavice že by mohla výbuch jaderné hlavice na těch 500 metrů přežít,pokud to bude nad atmosférou.Tedy pokud nebude mít výkon pár megatun tnt.

  • lentak37
    13:00 03.10.2016

    Asi tak nejak vyzera zdravy bankovy sektor v EU. Ospravedl ujem sa za prispevok mimo temu. Len som chcel upresnitcpar detailov

  • lentak37
    12:59 03.10.2016

    J. Vrata
    Ziadne hanlive komentare som nejdem davat ale DB nema problem len koly pokute to zdaleka nie o to ze mali carovne uctovnictvo ktorym zakryvali straty.sama DB to priznalaved jej akcie klesly od roku 2008 o 90 percent. Ta zaloba je len jedna z mnohych. DB cely celkovo 7000 zalobam. Najnovsie za krytie strat talianskej banky Monte Paschi ktorej klesly ako o cca za toto obdobie o 99.9 percenta. Europske banky maju obrovsky problem a ECB predpoklada ze by EU banky mali navysit kapital cca o pol bilioja EUR. Inak nimto nevie co sa este skryva v knihach DB pokles akcii bol v piatok preto, ze najvacsie hedzove fondy zacali vyberat svoje peniaze. Ale nie je potrebne sa bat DB je " too big to fail" banka. Nemoze proste zbankrptpvat, kedze tuto krizu spustil bankrot Lehman Brothers. A to by nebolo nic oproti tomu co by sa zacalo diat na trhu keby zbankrotovalo DB. Zlozime sa na zachranu vsetci, otazka nie je ci,ale kedy.

  • RiMr71
    11:50 03.10.2016

    "mají vydržet výbuch jaderné nálože do vzdálenosti 500 metrů"

    ...nějakým údajem jako jak silná ta jaderná nálož která neuškodí je, tím už se moloďci nezabývají. Prostě je to po carpůšce a carkalakólu carrakéta...

    Můj osobní názor je ten, ať si ty rachejtle mají, předpokládám, že k úniku nějakým nestabilním režimům nedojde. A že je to ožebračuje dál a víc? Zvolili si pevnou Puťkovu ruku opakovaně ve volbách, má rekordní podporu, tak "ať si to vyžerou". Stejně jako my si vyžíráme tu pobočku LukOilu na Hradě...
    ALe pořád a STOKRÁT je to lepší, než v dobách studené války, kdy se skutečně o použití těchto rachejtlí uvažovalo.

  • Todomatch
    11:24 03.10.2016

    Marthy - no a o to jde, nic co by neměl stařičký Trident II D5, ten navíc může nést hlavic podstatně víc a silnějších. Měl jsem vždycky pocit, že Bulava je nějakých technologický skok od Siněvy, ale nic tomu nenasvědčuje.

    Srovnání:
    Bulava - 6 hlavic po 150 kT TNT
    Trident II - 8 hlavic po 475 (!!!) kt TNT nebo 14 po 100 kt TNT

    Tvrzení že Bulava odolá jadernému výbuchu ve vzdálenosti 500 m je věrohodné asi jako že Putin má třetí oko, kterým vidí budoucnost. A ono tvrzení, že pronikne protiraketovým deštníkem je taky trošku úsměvné, jednak to mohli těžko ověřit a hlavně smyslem tzv. protiraketového deštníku (podobně jako u tzv. hvězdných válek) je protivníka mučit obavami a nutit jej stále něco vylepšovat a hledat protiopatření. Je to trošku boj s větrnými mlýny. Ale pěkně drahý. No a už jsme zpátky u ruské ekonomiky.

  • Marthy
    10:39 03.10.2016

    Tak když jinak nedáš-oproti Tridentu je Bulava navržena na překonání protiraketového deštníku.Takže hlavice dokáží manévrovat,raketa nese klamné cíle,hlavice jsou velice oddolné jek mechanicky,tak proti EMP.Údajně mají vydržet výbuch jaderné nálože do vzdálenosti 500 metrů.
    A protože,jak každý asi ví,USA staví,vylepšuje a posiluje protiraketový deštník,je jasné proč Rusko tuhle raketu vyrábí,proč do ní investovalo.
    Ono ten protiraketový deštník není moc účinný,hlavně v případě hromadného startu mnoha raket,ale co není může být za nějaký čas,proto Rusko investuje nemalé prostředky do raket schopných dostat se přes protiraketovou obranu.

  • Grull
    10:27 03.10.2016

    Jakub2 - jsem si myslel, že kremlobot je zastánce Kremlu, píšící ve prospěch Ruska.
    Tady se začalo hanit ruské hospodářství a výroba.
    Jak se říká tedy opaku kremlobota, prosím. Chci si ujasnit místní slovníček.

    Add. Bulava.
    Tak oni mohli zkoušet i něco jiného, ne jen přesnost zásahu a jestli tam doletí.
    Start s novým typem hlavice, vypuštění z jiné hloubky a podobně. Pokud nedostaneme hlášení o "misi" tak se můžeme jen dohadovat.
    Taky si myslím, že se jim něco rozbilo, ale to už mohly mít výsledky co chtěli.

  • Todomatch
    10:19 03.10.2016

    Marthy - tak o Bulavě něco zajímavého napiš sám. Podle parametrů které jsou na webu to vypadá, že se stěží vyrovná 25 let staré raketě Trident II. Tak je otázka, čím je tak zázračná, že její program navzdory permanentním problémům nezrušili. Zjevně mají Rusové pádný důvod sázet právě na ni.

  • Jakub2
    10:04 03.10.2016

    Stává se to poměrně často u článků o výzbroji nebo armádě RF. Obvykle se připlazí nějaký kremlobot a začne do diskuse házet dezinformace.

  • kazd
    10:03 03.10.2016

    Podstatou bankovnictví je důvěra. Proto lidé placení za dohled nad systémem produkují podobné názory jako Todomatch, aby důvěru podpořili.
    Skutečnost je samozřejmě jiná, nicméně z důvodu udržení důvěry se neprezentuje.
    V případě krachu SG (nucemé správy) by samozřejmě okamžitě následovala nucená správa KB řízená ČNB.

    To samozřejmě neznamená, že lidé (nepíšu o firmách a akcionářích) příjdou o peníze vložené v KB.
    Obecně plky o tom, že matka nemůže odsávat lividitu, české banky jsou izolované atd.. pravdou nejsou. Pouze lze zamezit nárazovémua velkému odsátí. Jinak k odsávání dochází dnes a denně od polatků za IT, právní služby, prodeje derivátů až po dividendy.

    Existjí miliony různých produktů které jsou různě zapodmínkované např. vše funguje, ale když rating Francie, Česka, matky atd ... spadne stane se tohle atd... Nikdo na světě není schopen objem a vazby těchto produktů definovat a vyčíslit.
    Řetěz událostí je pak nezastavitelný.

  • Marthy
    09:58 03.10.2016

    Sakryš,a já myslel že to tady je military web a článek je o raketě Bulava...ale diskuse je jako by šlo o ekonomický magazín a článek o bankách :D
    No,doufám že to Putin nevzdá a bude západu vzdorovat dál,o čem by jsme se tady jinak dohadovali...

  • Todomatch
    09:35 03.10.2016

    CRUSADER - české pobočky zahraničních bank mají úplně stejná pravidla a status jako ryze české banky. Zahraniční "matka" nemůže z české "dcery" odsávat zisky (obyvklá lidová představa těch co denně třeští oči na monitor a rozesílají maily, jak nás "ONI" ovládají). Daná pobočka podléhá plně našim zákonům a vztahují se na ni úplně všechna bankovní omezení a povinnosti, jako na libovolnou českou bankou bez zahraniční účasti. Jinak řečeno - není mezi českou bankou a pobočkou zahraniční žádný rozdíl. Typicky může dojít k situaci, že by Société Générale zkrachovala a KB přitom ne.

  • stronger.p
    09:02 03.10.2016

    logik
    Je mi úplně jedno, jaké problémy mají ruské banky a Vaše příspěvky nemínusuji, presto že s nimi nemusím souhlasit.
    Neustále poukazujeme, co v Rusku, ale doma máme stejný nebo možná i větší "bordel".

  • crusader
    08:34 03.10.2016

    logik

    "http://roklen24.cz/a/wTzRn/hro...
    je to sice OT. ale vzpomenete si kolik českých bank zkrachovalo - Agrobanka, Ekoagrobanka, Kreditní banka, Kreditní a průmyslová banka, Živnobanka, IPB - namátkově jen ty nejznámější. Bylo jich víc než 15 a to nepočítám pobočky zahraničních bank. Takže článek z tisku by zněl - většina českých bank zkracovala.

    A propo česká banka, co to je?
    ČS - majitel Erste Bank, KB - majitel Société Générale , ČSOB - majitel KBC Bank and Insurance Holding Company.......

  • J.Vraja
    00:51 03.10.2016

    DB má problémy,jen proto,že má platit velkou pokutu,a nebo že bych byl pomýlený?

  • logik
    23:48 02.10.2016

    Chcete tvrdit, že ruské banky ty problémy nemají, nebo jsou ty mínusy ze vzteku?

  • stronger.p
    22:38 02.10.2016

    Dopad na popularitu, co k tomu napsat...Nejdůležitější je snad dopad pro stát, lidi a jeho ekonomiku. Už se zas těším na reportéry s vytřeštěnejma očima, jak hlásí novou bankovní krizi a na místě to sledujou.
    Já jen, že stále se staráme "co oni", ale naši bankéři jsou ti, kteří nás ničí, jen jejich chamtivost. Peníze potřebné na sanaci DB by určitě šlo využít lépe.

  • logik
    22:20 02.10.2016

    stronger: to si jako fakt myslíš, že v Rusku takové problémy nejsou? Jsou, jen se o nich tolik nepíše, respektive se tam nedělá žádný humbuk z toho, když nějakej důležitej podnik zasanuje stát. To v případě Deutche Bank by problém vyřešilo, akorát Merklová narozdíl od Putina musí řešit, jakej to bude mít dopad na její popularitu.

    Viz např.
    http://archiv.ihned.cz/c1-6534...
    http://roklen24.cz/a/wTzRn/hro...

  • stronger.p
    22:08 02.10.2016

    Poslední dva roky stále čtu, jak se Rusko finančně hroutí a zatím se nejsilnější ekonomice Evropy hroutí Deutsche Bank. Možná budeme mít větší starosti než ti Rusové.

  • Larry
    20:51 02.10.2016

    "Bulava má problém s kvalitou výroby," myslí si Mike Kofman, vojenský analytik z Centra pro námořní analýzy (Center for Naval Analyses). "

    myslet si = nic nevědět

    Tedy žádný zdroj relevantních informací. Ale jistě, jako analytik občas "něco musí říci" Mike Kofman, když je za to placen....
    To jsou informace s hodnotou tlachů jednoho naše bezpečnostního analytika, který nikdy v bezpečnostních sborech nesloužil, natož v zahraničních operacích, ale rád se ke všemu vyjadřuje.

  • fotr
    19:10 02.10.2016

    V každém případě program raket Bulava provází značné potíže. Problém není ani tak v konstrukci raket Bulava, jako v nekvalitních součástkách.
    "Bulava má problém s kvalitou výroby," myslí si Mike Kofman, vojenský analytik z Centra pro námořní analýzy (Center for Naval Analyses). "V ruském obranném průmyslu jsou problémy se sériovou výrobou. Můžete položit stejnou otázku u ruského vesmírného programu ohledně kvality/konzistence komponentů."
    ,,,,,
    A to je to co já stále říkám a za čím si stojím, Rusové dokážou vymyslet úžasné věci ale vždy dojedou na kvalitu výroby a logistiku. Proto zůstávám více méně klidný kdykoliv Rusové oznamují nějakou převratnou zbraň. Od doby T34 na který stačil s nadsázkou kovář, dnešní složité systémy oni prostě neumí, jednak nemají dost odborníků ve výrobě a pak ta jejich povaha. To nemusím ani komentovat! Dúležitým faktorem jsou samozřejmě i zdroje a ty už (ani finanční) nemají v takovém objemu. Moje zkušenost je založena na osobních civilních i vojenských zkušenostech a také z informací od známých Rusů. Každé jejich chlubení je třeba nedříve redukovat o 50% a pak teprve brát vážně.

  • Slavoslav
    19:05 02.10.2016

    Marthy

    no chleba neviem, ale na lieky uz nemaju takze keby si mozes kludne skrtnut zo svojho prispevku

    a niekto tu spominal vyvoj zbrani ako doelzitu exportnu komoditu. Niesu to peniaze na zahodenie, ale ani zdaleka to nieje tahunom ekonomiky dokonca to nevrati naklady na vyvoj ci vyzbrojenie ruska. Tvori to par percent vyvozu a ide aj o vyvoz dotovany kde vlada cudzieho statu dostane od ruska pozicku na zaklade ktorej nakupi ruske zbrane. Nieco ako export CSSR do Syrie (USA to same)

  • Marthy
    15:18 02.10.2016

    rintintin-nedělal bych závěry na základě zprávy z blogu kterou napsal nějaký prý expert.Jak ta zkouška dopadla ví přesně jen úzký okruh lidí,mezi něž nepatří nikdo odsud a vsadím se že ani ten "expert".My můžeme leda hádat :)

  • rintintin
    15:05 02.10.2016

    pks
    V Rusku na to aby si bol piatou kolonou netreba vela - staci povedat ze Dubcek nebol riadeny nacistami zo Zapadneho nemecka.
    Inak, oznacit test pri ktorom jedna raketa netrafi, a druha ani nedoleti ako uspesny vyzaduje vacsiu ako malu davku chcenia . . .

  • dusan
    14:36 02.10.2016

    sanityangel1

    Asi som fakt málo chápavý, ale nevidím v čom som "nevzdelaný" ...aj po anglicky je to to isté čo som napísal ....

    Ale rád sa nechám poučiť, lebo ekonómia nie je exaktná veda ...

  • Marthy
    14:32 02.10.2016

    Co se týká raket Bulava (a jiných)tak psát tady že ekonomika Ruska je taková nebo maková je dost zbytečné.Rusko vždy mělo relativně silnou armádu,a vždy ji mít bude.I kdyby neměli na léky a chleba.
    Do strategických sil investují hodně,a to se prostě nezmění.Jednoduše pro ně je to velice důležité,takže ať bude jak bude raději uberou prostředky jinde,klidně budou třeba jezdit ve starých rezavých křápech po silnicích které budou jako tankodrom,ale strategických raket budou mít pořád hodně a taky budou na špičkové úrovni.V raketové technice se Rusku může rovnat jen pár států světa.

  • pks_
    13:31 02.10.2016

    dusan
    - měny jsou kryty důvěrou, ale ta je podpořena rezervami centrálních bank a v nich jsou cenné papíry, zahraniční měny i zlato (viz https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/ho...
    - Rusové si vyhodnotili, že pro ně bude lepší emisi rublů podpořit nákupem zlata, než aby nakoupili dluhopisy USA a tím podpořili svého nepřítele = zásoby zlata v Rusku rostou;
    - ok, možná nejsou liberální a jsou jen neoliberální :-) rozhodně jsou v Rusku slyšet hlasy, že jsou 5. kolona USA

  • sanityangel1
    13:27 02.10.2016

    Me vzdycky pobavi brouci pytlici, kteri pouzivaji ekonomicke pojmy, kterym vubec nerozumi. Ze Dusane? Za nasledujici moudro bych Te vyrazil od zapoctu ze zakladu ekonomie, ani bys nerekl dobry den

    Na porovnanie kúpnej sily slúži tzv. parita kúpnej sily, ktorá zohľadňuje náklady na bežný život ...

    Takze abys se dovzdelal:
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • Larry
    11:37 02.10.2016

    "Ruský ministr obrany test ale označil za úspěšný, i přes destrukci druhé rakety. Je otázkou, zda sebedestrukce byla provedena plánovaně obsluhou v rámci testu, nebo vlivem závažné technické poruchy."
    --- u ICBM střely se předpokládá možnost zničit raketu na trajektorii letu. Tohle není hračka z rangu AAD. Třeba 3M9ME (3M9M3E) při ztrátě cíle se zablojuje a spadne "jako kámen" na zem.

    "V letošním roce byl na červen naplánována salva dvou raket Bulava ze stejné ponorky. Testovací odpal byl ale z neznámých příčin odložen."
    --- tzv. neznámou příčinou může být i mezinárodně politická situace. Při bilaterálním jednání např. Kerry vs. Lavrov by to mohlo znamenat okamžitý
    odchod od jednacího stolu.

    Nečekejte, že novinářům, natož z AN podá kdokoliv z MO RF relevantní informace.

  • dusan
    22:41 01.10.2016

    pks_

    Žiadne dnešná mena nie je krytá zlatom .... a už vôbec nie rubeľ.
    A inflácia je v Rusku preto, že ona "dorovnáva" straty ruských ťažiarov cez kurz, ale len čiastočne, lebo na import to nemá vplyv ... tam je rubeľ takmer nepoužiteľný.

    A centrálna banka nemôže byť ani náhodou "hniezdom liberálnych ekonómov" ... lebo tí centrálne banky neuznávajú ... centrálna banka je typickým produktom regulácie.

    Pre "inteligenta"

    Prepočet platov sa robí vždy na nejaké relevantnú ... a stabilnú menu ... väčšina ľudí to chápe ... mohol by si to pochopiť i Ty....

    Na porovnanie kúpnej sily slúži tzv. parita kúpnej sily, ktorá zohľadňuje náklady na bežný život ...

    Mimochodom veľká časť liekov, napr. onkologické sú v Rusku výhradne z dovozu .... neviem či Rusa poteší lacný plyn ... ak jeho štát nemá na jeho životzachraňujúcu liečbu ... čo je v Rusku dnes realita.

  • KazdiceOpice
    22:13 01.10.2016

    "Opice - treba te to prekavapi, ale cokoli z dovozu (a to i Cinskeho) stoji po prepoctu na $/Eura/Juan skoro uplne stejne."
    Jj, Rusko hlavne dovazi ten plyn, ropu, vodu, elekrinu a pozemky o kterych jsem psal.
    Chapes, ze normalni obcan v CR nekupuje kazdej mesic novej iphone, plasmu nebo auto. Vetsinu penez utrati za najem, jidlo a energie a tohle vsechno je v Rusku levnejsi.

  • KazdiceOpice
    22:07 01.10.2016

    Jo a jeste jednou pro debily. Proc uvadis prumernej plat v Rusku v eurech? Neplatej tam nahodou Rublama?
    Prumernej plat v Rusku je 36 000 RUB = coz je 514 Euro a ne 409
    V 2014 byl prumernej plat v Rusku 32 000 a euro tehdy byl za 45 rublu coz treba bylo 700 euro.

  • damik
    22:05 01.10.2016

    Jeden z duvodu modernizace US nuklearnich zbrani je super zastarala technologie, jako treba 5" floppy disky. Takze to musi Amici zmodernizovat, jinak by to neumneli spravit nebo nakoupit nahradni dily. Takze to spis vypada jako modernizace kvuli udrzbe a ne nejakym prelomovym novym napadem.

  • damik
    21:59 01.10.2016

    Opice - treba te to prekavapi, ale cokoli z dovozu (a to i Cinskeho) stoji po prepoctu na $/Eura/Juan skoro uplne stejne.

    Takze ted Rusum, kvuli Putinovi, nezbyva nic jineho nez omezit vsechny sve nakupy dovozoveho zbozi (a i toho Cinnskeho) nebo zahranicnich dovolenych na pulku.

    Trochu draha cena za prepadeni Ukrajiny, kterou si znepratelili na pristich 5 generaci ..

  • KazdiceOpice
    21:53 01.10.2016

    Neprestanu to psat dokud nedostanu ban. Dusan je proste debil.
    No a Damik je dalsi debil. Srovnavat prumernej plat, ale uz nesrovnavat ceny za plyn, benzin, elektrinu, vodu atd. Na to musi mit clovek dobre vyzranej mozek od toluenu.
    Treba v USA 2000 USD je plat naprostejch chudaku pritom v CR bys mel 50 000 Kc a dost nadprumernej plat.

  • Todomatch
    21:13 01.10.2016

    Co je vlastně na té Bulavě tak jedinečného, že se jí Rusko snaží udržet při životě doslova za každou cenu? Vždyť se svými parametry teprve přiblížila 25 let staré americké střele Trident II. Nebo to je ono, že už mají konečně raketu skoro jako Trident? Pročetl jsem si články, co o Bulavě vyšly a jediné její zjevné plus, na kterém se všichni shodují je, že je "nová" a tedy perspektivní pokud jde o modernizace a upgrady zatímco Trident je stará raketa, která už asi dosáhla modernizačního stropu. Žádné zmínky (a to ani spekulativní) o nějaké nevídané technologické vychytávce jsem neobjevil.

  • damik
    20:32 01.10.2016

    Prumerny plat v Rusku je asi 409 Euro, v Polsku 700 Euro, v CR asi 773 Euro.

    Uvidime co se stane s Ruskou ekonomikou, az Putkovi dojdou usetrene penize z ropy.

  • psouk do pitle
    19:57 01.10.2016

    pks,dusan...vy jste rusi?Vy este asi věříte,že většina rusů žije v zemľjankách a sú věčně opití,že jó!Svatá prostoto!
    Udělejte mezi sebou sbírku a vylosujte jedného na takový měsíční pobyt v russii!A potom pomluvíme!

  • pks_
    15:24 01.10.2016

    Rusko má svoji specifickou ekonomiku. Může být prolezlá korupcí a založená na oligarchických a politických vztazích. V Rusku toto funguje. Je to daleko od "ideálu", ale ti lidé to mají v krvi a umí v tom fungovat. Podívejte se na Ukrajinu - tam se formálně snaží o demokracii (viz fraška https://www.youtube.com/watch?... s mnohokrát opakovaným hlasováním o odvolání soudců) a pořát jim z toho vypadává reálně oligarchie. Nemá smysl to měnit, jen zbytečně teče spousta krve.

    Pokud si dusan stěžuje na to, že nemají tržní ceny energií - to si jako představuje, že budou za plyn a ropu platit stejně jako my? Že se podřídí jednotnému evropskému trhu a budou mít stejné ceny? Nad některými kroky Ruska můžeme kroutit hlavou, ale tak blbí zase nejsou.

    Je úplně běžné (tržní), že cena zboží závisí na místě a čím je blíže k místu produkce, tím je nižší. Porovnejte si cenu jablek v ČR v sadu a cenu jablek v Africe.

    Modernizace _ruské_ekonomiky_ je možná jedině z centra - jako projev vůle vládce a jeho tlaku na oligarchy, kteří ji mohou i zaplatit. Změna režimu by vedla jen k velkému rozkrádání a oni si Jelcina užili opravdu dost a teď ví, že tohle (změnu režimu) opravdu nechtějí.

    Zbrojní výroba je také součástí ekonomiky a má dost velký exportní potenciál. Např. zrušení prodeje Mistrálů vedlo k zakázce na 46ks Ka-52 pro Egypt za částku kolem miliardy $.

    Je normálním projevem ekonomiky, že silná exportní odvětví vedou k potlačení těch slabších, které jsou pod velkým tlakem levných dovozů. Dá se proti tomu bojovat jen odkládáním exportních přebytků - což Rusko dělalo a budovalo si rezervy. Tento postup ale má své limity a může vést ke znehodnocení rezerv.

    Inflace v Rusku byla IMHO způsobena podceněním situace ze strany ruské centrální banky (hnízda liberárních ekonomů). Ta měla sice obrovské rezervy, ale investované tak, že se nedaly rychle použít (bez ztrát). Ruská centrální banka každý natištěný rubl kryje zlatem nebo $ nebo jinou světovou měnou. To by mělo zajistit dostatečnou tvrdost měny.

  • dusan
    12:11 01.10.2016

    Marthy
    Je to naozaj tak. Čína umelo drží podhodnotenú svoju menu a exportuje na úkor ožobračovania vlastného obyvateľstva, ktoré za dovoz musí priplácať ...ale i tak už Čína pomaly ale isto zdražuje a prestáva byť lacná, čo je zle pre investorov, ale dobre pre dámácich, lebo im idú hore reálne príjmy.
    V Rusku zas nie sú stále reálne trhové ceny napr. energií a vývoz energetických surovín nie len plní rozpočet, ale i dotuje zvyšok ekonomiky.
    To si treba uvedomiť pri štruktúre ruskej ekonomiky. I tie zložky HDP čo formálne nemajú s energetickým priemyslom nič spoločné sú naň napojené neprehľadnou štruktúrou oligarchických a politických vzťahov.
    V Rusku stále pretrváva netrhové oligarchistické prostredie, kde zahraničných investorov púšťajú len tam, kde fakt potrebujú ... napr. automobilový priemysel, kde napr. Lada sa už stáva "normálnou" firmou a už i na tie autá sa dá pozerať .... aj keď dnes majú problémy s útlomom domáceho dopytu.
    Rusi si to nepriznajú, ale potrebujú radikálne modernizovať svoju ekonomiku a to sa dá jedine pri zmene režimu. Napr. Chodorkovskyj nebol o nič lepší ako ostatní, ale naozaj začal progresívne riadiť svoje firmy .. a narazil na politické limity .. a skončil.
    Kudrin bol ministrom financií Ruska od roku 2000 do roku 2011 - čiže za Putina a ten je tvorcom tých finančných rezerv, ktoré zachraňujú Rusov dnes .... a posunul Rusko dopredu.
    Odišiel pre nesúhlas s politikou Putina - on chcel modernizovať ekonomiku, Putin armádu. Po páde ropy sa jeho slová potvrdili. Armáda je akosi proti inflácii bezmocná ....
    A je všeobecne známe, že na armádu treba peniaze. A na peniaze treba silnú ekonomiku .... nie primitívnu ekonomiku založenú na cenách surovín. Rusko jednoducho nemá s dnešným fungovaním režimu dlhodobú perspektívu a bez zásadných politických reforiem bude len "dýchať" padľa cien surovín - raz ľahko, raz ťažko.
    Síce sa dnes obdivuje ruská armáda ... .ale faktom je, že značná časť zbraní je stále s čias ZSSR, alebo na vývoji z týchto časov ... a nové sa zavádzajú veľmi dlho ... a ťažko.

  • Marthy
    11:40 01.10.2016

    Damik-hádat vojenskou sílu podle hdp a podobných měřítek síly ekonomiky je hodně zavádějící.
    Třeba-jedna věc je za kolik se prodává třeba tank t-90 do zahraničí,druhá věc za kolik si ho kupuje Ruská armáda.Další-většina součástí Ruské techniky je domácí,nekupují ji za dolary.
    Například Čína záměrně podhodnocuje svoji měnu,takže teoreticky,jestli vyrobíš tu samou techniku v USA a v Číně,ta Čínská vyjde mnohem levněji....

  • Calhoun
    09:01 01.10.2016

    Dusan: Kdyby jen pracovat - oni dokonce chteji vysledky :-) ! A nekteri jsou dokonce tak hrozne drzi ze si dovoli nezaplatit za porusovani smluv a zpackanou praci. Jinak naprosty souhlas. Chapu ze se to asi nikdy nedozvime ale me by desne zajimala SKUTECNA operacni zpusobilost napr. letectva. Velice obdivuju jak to jsou schopni v tom bordelu vubec drzet v chodu tu masinerii, ze se to proste nerozpadne jak domecek z karet.

  • Pepin Nešpor
    08:50 01.10.2016

    Souhlasim damik, dusan

  • damik
    08:41 01.10.2016

    Mas pravdu Dusane; jeden priklad za vsechny - Olympiada v Soci - stala pouhych US$51 miliard; Olympiada v Londyne - US$14 miliard

  • dusan
    07:18 01.10.2016

    Najväčším problémom súčasného Ruska je dnešný ruský režim ...

    Tie kadejaké "prúsery" nie sú náhoda, ale skorumpovaný systém. V námorníctve konkrétne majú Rusi pravidelne napr. veľa požiarov na plavidlách či už v službe, dokoch či pri stavbe nových plavidiel. Len tento rok či si spomínam tak rusom zhorela pred dokončením jedna veľké mínolovka a zahorela jedna ponorka. Nie, že by aj inde sa nestali také veci, ale Rusom sa to stáva jednoducho príliš často.
    To isté platí o zlyhávaní raketovej techniky. Nie je ani tak dôležité, že sa to stane, lebo to sa stáva každému, ale príčiny. Pred nejakým časom zlyhali rakety - myslím, že to boli Sojuzy, z dôvodu zle namontovaných gyroskopov, ktoré sa montujú pred štartom. Stalo sa to opakovane, hoci si to i nejako fyzicky zabezpečili, aby to nebolo možné ... pri poslednej havárii sa zistilo, že to i napriek tomu niekto narazil nasilu i napriek zaisteniu ... to už nie je nešťastie či náhoda ... to je "bordel" ....
    Tak isto je možné v Rusku, že "strategické" investície ako kozmodróm Vostočnyj či most na Krym sa oneskorujú ... nevyplácajú sa pri tom mzdy ... a nemajú jasného zodpovedného ....
    Jedna Ruska mi rozprávala akú "revolúciu" robia zahraniční investori v Rusku .... normálne chcú od ľudí aby PRACOVALI počas pracovnej doby : ) .... naozaj neslýchané ......

Stránka 1 z 2