TEST: Útočná puška CZ BREN 2

CZ BREN 2 s tlumičem; větší fotoJirka Wasserbauer

Redakce Armádních novin a odborníci z DEFTACS a.s. během jednoho dne zevrubně otestovali útočnou pušku CZ BREN 2 od České zbrojovky. Test potvrdil vyspělost konstrukce CZ BREN 2, zejména oproti původnímu modelu CZ 805 BREN.

CZ BREN 2

CZ BREN 2 patří do rodiny multikaliberních útočných pušek BREN od České zbrojovky. Armáda ČR zavedla CZ BREN 2 (11” a 14” hlaveň) v ráži 5,56×45 mm do výzbroje minulý rok.

CZ BREN 2 je v současné době komorován pro municí 5,56×45 mm a 7,62×39 mm. Pro změnu ráže stačí vyměnit hlaveň, závorník, zápalník, vyjmout/vložit vložku v zásobníkové šachtě a použít vhodný zásobník. Pro zajímavost - originální plastové zásobníky CZ pro náboje 5,56×45 mm pojmou i americký .300 BLK (7,62×35 mm).

Zbraň využívá osvědčeného uzamčeného závěru s otáčivým závorníkem zamykaný šesticí ozubů. K dispozici je pádová blokace úderníku pro větší bezpečnost, ačkoli samotná hmotnost zápalníku neumožňuje nechtěnou iniciaci zápalky náboje. 

Palebný mechanismus využívá systém krátkého pohybu pístu - plynový píst po výstřelu “nakopne” nosič závorníku, který díky udělené hybnosti vykoná celý pohyb dozadu.

CZ BREN 2 má nezávislou napínací páku s možností doražení závěru . Ovladač plynové stupnice plynového kanálu má tři polohy - standardní, druhou pozici pro střelbu za stížených podmínek a třetí pozici pro zablokování plynové trubice (pro střelbu jednotlivými ránami s tlumičem zvuku výstřelu).

Sestava spoušťového ústrojí je s tělem zbraně spojena jedním pojišťovacím (fixovaným) kolíkem . Při rozborce díky fixaci nehrozí ztráta kolíku (na rozdíl od dvou kolíků CZ 805 BREN).

Ovládací prvky jsou plně oboustranné, včetně tlačítka záchytu zásobníku . Vypouštěč závěru je v lučíku a nad zásobníkovou šachtou (na levé straně).

Zbraň střílí jednotlivými ranami nebo dávkou. Maximální rychlost je 850 (±100) ran za minutu. Životnost hlavně (kovaná za studena) je minimálně 20 000 ran, životnost celého systému minimálně 30 000 ran. Minimální efektivní dostřel u CZ BREN 2 je 300 m (hlaveň 8”), resp. 400 m (11 “) nebo 500 m (14”).

Hmotnost CZ BREN 2 bez munice a bez přídavných optických mířidel je 2,8 kg (8“), 3,05 kg (11 “) nebo 3,25 kg (14 “).

Test útočné pušky CZ BREN 2

Testování CZ BREN 2

Testování proběhlo na vojenské střelnici Bzenec. Testování mentoroval Petr “Bárt” Máša z DEFTACS a.s. Petr “Bárt” Máša je bývalým členem 601.skss a veteránem misí v Afghánistánu. Nyní vede střelecké a taktické výcviky ve firmě DEFTACS a.s. Druhým testerem byl Michal Matoušek spolupracovník DEFTACS a.s.

Testem prošly tři pušky CZ BREN 2 (8”, 11” a 14”). Střílelo se s pevnými mířidla nebo s kolimátory na vzdálenost 50 m, 100 m a 200 m. Vystříleno bylo 2000 nábojů 5,56×45 mm.

Celkový pohled

Natahování zbraně je plynulé, bez zadrhávání a závěr se pohybuje bez velkých vůlí.

Střelba - při mířené střelbě (vleže) se zbraň chová příjemně, stabilně a zpětný ráz je plně pod kontrolou. Zbraň je také plně pod kontrolou při rychle střelbě ve stoje. Po výstřelu se zbraň rychle umísťuje na cíl, reset spouště (bod, do kterého stačí povolit spoušť pro další výstřel) je přesný a spoušť má hladkých chod.

Přebíjení - zasunutí zásobníku je potřeba provádět přesně v ose zásobníkové šachty s důrazným zacvaknutím do zádržky zásobníku. Po zasunutí zásobník ve zbrani drží naprosto spolehlivě. Vysunutí zásobníku je bez problému a bez zadrhávání.

Zásobník -  vypouštění na pravé straně (lůžkový vypouštěč typu AR15) a na straně levé. Pravák i levák je bez problému schopen ukazováčkem střelecké ruky zádržku zásobníku ovládat. Originální plastové zásobníky CZ jsou s průhledným okýnkem pro kontrolu počtu nábojů.  Zásobník CZ má přesné vedení náboje, podavač má v zásobníku hladký chod, je přesně veden, neprotáčí se.

Pažba - pohodlně délkově nastavitelná a sklopná na pravou stranu (zajištěná v odrážeči nábojnic). Střelbu lze vést i se sklopenou pažbou. Patka pažby je vyměnitelná

Napínací páka - oboustranně zaměnitelná. Páka je při střelbě v přední poloze, ale lze ji využít i pro doraz závěru.

CZ BREN 2; větší foto / České zbrojovka

Doraz závěru - využitelný zejména při řešení závad zbraně (nekvalitní munice, špína, mraz) a po kontrole náboje v nábojové komoře. Doražení závěru je nutné provést i v případě špatné obsluhy zbraně, kdy obsluha po natažení zbraně “přidržuje” páku - tím závěr nezíská potřebnou dynamiku a neuzamkne se závorník.

Zachycení závěru v zadní poloze - pomocí tlačítka na levé straně zbraně, pohybem záchytu závěru v lučíku směrem nahoru nebo ručně pomocí napínací páky. Zachycení závěru v zadní poloze využijeme např. při řešení závady (zaseknutý náboj).

Vypouštění závěru -  lze provést pomocí natahovací páky, která je při střelbě v přední poloze; pomocí tlačítka záchytu závěru nad rohem zásobníkovém šachty nebo zmáčknout směrem dolů ovladač záchytu závěru v lučíku. Tuto funkci (záchyt lučíku) je možno odstranit a mezeru po záchytu v zásobníkové šachtě zacelit.

Ergonomie

Zbraň je velmi dobře ergonomicky a hmotnostně vyvážená, pistolová rukojeť s vyměnitelným hřbetem (2 velikosti) a úložným prostorem sedne velmi příjemně do ruky. Žádné ostré hrany na zbrani nejsou.

Pojistku lze ovládat palcem střelecké ruky bez nutnosti zásadní změny úchopu zbraně. Ovládání záchytu závěru na levé straně zbraně si musí střelec důkladně nacvičit, pro leváka je to pohodlnější -  záchyt závěru ovládá střeleckým ukazováčkem.

Předpažbí šířkově sedne příjemně do ruky, problém je ale poněkud s krátkou délkou předpažbí - při dlouhém úchopu zbraně je nutné kvůli zahřívání při střelbě použít rukavice. Bez rukavic je nutné použít kompromisní úchop. Délka předpažbí je dána především délkou hlavně nejkratší verze CZ BREN 2 (8“).

Doplňky na zbraň se dají upevnit na všechny raily (kolejnice) zbraně, a to bez omezení střelby a ovládání. Při upevnění doplňků na boční raily (dle výšky a šířka doplňku) bude ale pravděpodobně nutné přijmout jiný střelecký úchyt zbraně. Na ovládáni zbraně to ale nebude mít zásadní vliv.


Představení a zhodnocení CZ BREN 2

Zahřívání

Nárůst teploty při dlouhodobé střelbě v předpažbí je dán snahou rychle odvádět teplo z nábojové komory. Pokud má být zbraň lehká, je nutné ubrat na hmotě zbraně, což se ale projeví na rychlejším šíření tepla fyzikální zákon platný pro všechny zbraně. Například u Sa58 po rychlém vystřílení několika zásobníků začne proces hoření předpažbí.

Díky rychlému odvádění tepla z nábojové komory ale nehrozí u CZ BREN 2 samovolný výstřel při dlouhodobé střelbě. Jde o nebezpečnou situaci, kdy může zbraň samovolně a nečekaně vystřelit - například při přesunu vojáka.

Při našem testování jsme měřili teplotu horní části předpažbí u plynového kanálu. Před testem přední/horní část předpažbí měla teplotu 17°C , po rychlém vystřílení 300 nábojů teplotu 80°C.

Přesnost

Následující fotografie ukazují nástřel CZ BREN (11” a 14”) s otevřenými mířidly i kolimátorem.

Nástřel CZ BREN 2 na 100 m

1) Terč A, zalepené zásahy - poloha vleže, otevřená mířidla, 14". Zbraň byla zběžně prohlídnuta, vyzkoušeny ovládací prvky a bez znalosti nástřelu byl proveden kontrolní nástřel. Střelba byla provedená bez předchozí střelecké praxe s touto zbraní a jakéhokoliv dlouhého seznamování;
2) Terč A, nezalepené zásahy - poloha vleže, kolimátor, 11 " - druhý střelec;
3) Terč B, nezalepené zásahy - poloha vleže, otevřená mířidla, 11";
4) Terč C, nezalepené zásahy - poloha vleže, otevřená mířidla, 11". Deset ran, rychlá mířená střelba;

Nástřel zbraně na terč střelce se neprováděl - pro podmínky tohoto testu byl výsledek dostačující a dále se jen soustřel potvrzoval.

Střílela se také rychlá mířená střelba na 4 cíle o různém průměru na 50 m, stejná místa zásahu a soustřely.

“Přesnost byla u testované zbraně velmi dobrá. Při první nástřelu, po letmém seznámení se zbraní a bez znalosti nástřelu, jsem nastřílel 4 rány do rozptylu 2,5 cm (na 100 m - pozn. red.), jedna rána byla cca 3 cm jinde (mohla to být první rána),” komentoval přesnost zbraně Máša.

“Pro prvotní nastřelení to byl vynikající výsledek. Druhý nástřel byl stejný, jen posazen o 5 cm vpravo. Nastřelení zbraně na sebe jsem již neprováděl. Dále jsem střílel 10 ran, rychlou mířenou střelbou. Stejná místa předchozích zásahů s velmi dobrým rozptylem,” dodal Máša.

Střelba byla vedena rovněž na 200 m na kovový terč A4, vše již za velmi špatných světelných podmínek. Pomocí CZ BREN 2 s 11” hlavní a kolimátorem (bez zvětšení) nebylo problém cíl velikosti A4 zasáhnout.

CZ BREN 2; větší foto / Jirka Wasserbauer

Odolnost

Při testování zbraně bylo vystříleno cca 2000 nábojů s jedinou závadou, která byla dána silným znečištěním vnitřního mechanismu (viz. odpovědi dále).

Byl také provedeny dva zátěžové testy, kdy jedna zbraň s rozestupem cca 30 minut rychle za sebou vystřílela 2×300 nábojů (2×10 zásobníků) - bez závady a samovolného výstřelu.

CZ BREN 2 byla zahrabaná několikrát v písku a přejetá autem. Následně byla ze zbraně okamžitě vedena palba. U přejetí auta došlo k lehkému ohybu pažby, ale zbraň byla plně funkční.

Při “drop testu” CZ BREN 2 (14”) spadla na zem z 12 m výšky - a to 2x za sebou. V obou případech zbraň fungoval bez problémů, včetně přebití.  Stejná zbraň byla přitom několikrát přejeta autem.

Je jasné, že skutečná odolnost zbraně se projeví až po dlouhodobém užívání v drsných podmínkách. Nicméně funkčnost zbraně po několikanásobnému přejetí autem a dvojnásobnému shození z výšky 12 m potvrzuje značnou odolnost CZ BREN 2.

CZ BREN 2; větší foto / Jirka Wasserbauer

Osobní hodnocení

Petr “Bárt” Máša
AN: Jak se vám jeví přechod z CZ BREN 805 na CZ BREN 2?

PM: Přechod na CZ BREN 2 je naprosto zásadní. Popsal bych to asi takto - nová zbraň, pouze zůstala vzhledově podobná. CZ BREN 2 je podstatně lehčí a vyváženější zbraň než CZ 805 BREN.

AN: Jak jste spokojeni s dosažitelností ovládacích prvků (pojistka, napínací páka, vypouštění závěru, vypouštění zásobníku)?
PM: Všechny ovládací prvky jsou dobře dosažitelné, ovladatelné jedním prstem (dle umístění a funkce). Napínací páka je dobře vyřešena, když při střelbě zůstává v přední poloze-nehýbe se, ale lze ji využít i pro doraz závěru při závadě atd.

AN: Subjektivní pocit z celkové ergonomie zbraně?
PM: Ergonomie a vyváženost zbraně je velmi dobře vyřešena. Úchop je příjemný a přesný, ovládací prvky jsou pohodlně dosažitelné a ovladatelné.

AN: Vzal by jste si zbraň do boje? Proč?
PM: Ano, naprosto bez problémů. Během působení v Afghánistánu jsem běžně nosil M4 Bushmaster, 14” hlaveň a Sa58. Rozhodně bych dal přednost moderní a spolehlivé zbrani, před méně spolehlivou M4 a naprosto spolehlivou Sa58, ale bez možnosti kvalitního umístění doplňků ke střelbě.

AN: Co se Vám na zbrani nelíbilo?
PM: Mířidla, není to zásadní problém, ale vzhledem k používáni optický zaměřovačů, kolimátorů a dalších doplňků, bych raději volil mířidla, která budou zapuštěná do railu a nebudou výškově zavázet. Je to daleko výhodnější pro kvalitnější a přesnější umístění optických zaměřovačů a dalších doplňků.

AN:Jak hodnotíte spolehlivost a odolnost zbraně?
PM: Během našeho testu bylo vystříleno 2000 ks střeliva SS109 a to mířenou střelbou, rychlou střelbou, 2x nepřetržitou dávkou 10 zásobníků, házení zbraní do písku a následnou jednotlivou střelbou a dávkou, přejetím automobilem a následnou střelbou a 2x hodem z velké výšky a následnou střelbou.
Po celou dobu byla pouze jedna závada (zaseknutý náboj), která byla zaviněna funkcí zbraně, ale je nutné dodat, že se to stalo při testu po velmi důkladném zasypáním pískem a střelba se provedla hned po odjištění.
Při testování bylo použito několik zásobníků z výroby CZ, které spolehlivě fungují. Problém je se zásobníky vyrobené z plechu od amerického výrobce, kdy při dorazu zásobníku do zbraně dojde k uvolnění prvního náboje, který vypadne ven nebo zůstane ve zbrani a způsobí závadu.

CZ BREN 2; větší foto Jirka Wasserbauer

Michal Matoušek
AN: Jak se vám jeví přechod z BREN 805 na BREN 2?
MM: Neumím posoudit, s předchozí generací nemám zkušenost.

AN: Jak jste spokojeni s dosažitelností ovládacích prvků (pojistka, napínací páka, vypouštění závěru, vypouštění zásobníku)?
MM: Umístění a funkčnost ovládacích prvků mohu u útočné pušky BREN 2 hodnotit z pozice střílejícího leváka.
Pojistka (přeřaďovač režimu střelby) je oboustranná a lehce dostupná pro praváka i leváka. Způsob manipulace s pojistkou/přeřaďovačem záleží na každém jak má naučeno, já odjišťuji/volím režim střelby palcem směrem dolů a ukazováčkem směrem nahoru.
Chod pojistky je plynulý a je bez problémů ovladatelná střeleckou rukou beze změny úchopu pistolové rukojeti.

Ovládací páka závěru je standardně umístěna vlevo. Je možné ji umístit na pravou stranu, což bych jako střílející levák na své zbrani udělal. Každopádně ovládat páku závěru na levé straně zbraně jako levák nebyl žádný problém.
Umístění páky závěru z boku zbraně hodnotím velmi kladně, zejména pro uživatele zbraní typu Sa vz. 58 a jejich klony, případně zbraní typu AK, bude manipulace se závěrem BREN 2 snazší.
Záchyt závěru v lučíku mě příjemně překvapil - při potřebě zajistit závěr v zadní poloze stačí závěr za ovládací páku stáhnout do zadní polohy a ukazováčkem střelecké ruky zvednout ovládání záchytu závěru v lučíku nahoru a závěr do záchytu zaklesnout. Intuitivní a snadno proveditelný úkon.
Shodit závěr do přední polohy tímto ovládacím prvkem v lučíku, už tak snadné ale není. Ovládací prvek je potřeba stlačit kolmo dolů a překonat tak mechanický odpor, který vzniká třením závěru na pružině o záchyt.
Kdyby bylo možné tlačit ukazováčkem dopředu, nebo šikmo dolů, tak by to bylo snazší, ale ovládací prvek záchytu závěru v lučíku je uzpůsoben jen na posuvný pohyb nahoru a dolů. Věřím, že tento úkon se lze naučit a zautomatizovat si ho, ale můj střelecký ukazováček byl po dobu testování jiného názoru. Každopádně ovládací prvek záchytu závěru v lučíku hodnotím velmi kladně.

AN: Subjektivní pocit z celkové ergonomie zbraně
MM: Ergonomii zbraně hodnotím kladně, je to moderní zbraň, výborně ovladatelná, s těžištěm ke středu zbraně, s promyšlenými ovládacími prvky.
Na první pohled se nemusí tvar pažby každému líbit a někdo možná může namítat chybějící stavitelnou lícnici, ale mně zbraň seděla na zalícení jak s mechanickými mířidly, tak i s kolimátorem.

AN: Vzal byste si zbraň do boje? Proč?
MM: Nejsem voják, takže odpovím takto: Ano, tuto zbraň bych si do "boje" vzal.
Zbraň se při střelbě chová klidně, sedí mi ergonomie zbraně, a i když jsme zbraním dávali při testu pořádně zabrat, tak stále všechny fungovaly.
A můj subjektivní důvod: jsem patriot. Útočná puška BREN 2 je zbraň zkonstruovaná a vyrobená v České republice. Takže bych si ji rád koupil i v samonabíjecí verzi.

AN: Co se vám na zbrani nelíbilo?
MM: Ke zbrani jako takové nemám výhrady. Nesedělo mi dioptrické provedení mechanických mířidel, preferoval bych klasická otevřená mířidla. Ale to je čistě subjektivní názor. U modelu zbraně s délkou hlavně 8“ je krátké předpažbí pochopitelné, ale u modelů s hlavní o délce 11“ a 14“ bych preferoval delší předpažbí, které umožní úchop více vepředu.

AN: Jak hodnotíte spolehlivost a odolnost zbraně?
MM: Zbraň fungovala i přes veškeré nešetrné zacházení – včetně přejetí automobilem, hodu z věže a zasypání pískem a to včetně dvou teplotních testů, kdy se během cca 30 vteřin vystřílelo vždy 10 plných zásobníků, tzn. celkem 300 a 300 ran.

Fotogalerie

Nahlásit chybu v článku


Související články

CZ BREN 2 pro Armádu ČR: Spokojenost nebo trpký úsměv?

Ministerstvo obrany ČR na konci minulého roku objednalo od České zbrojovky 2600 útočných pušek CZ ...

Útočná puška CZ BREN 2 pro pákistánskou armádu?

Poněkud mimo zájem médií připravuje pákistánská armáda obří nákup nových útočných pušek. Nové útočné ...

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 nových útočných pušek CZ BREN 2 od České zbrojovky. ...

CZ 807 BREN: Stovky tisíc českých útočných pušek pro Pákistán?

Česká útočná puška CZ 807 BREN je jedním z hlavních kandidátů na kompletní přezbrojení pákistánské ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • OL4F
    08:31 22.04.2018

    Bren2 - oproti první verzi super, ale vše je zkostnatělé, proč se vlastně už zpočátku nedělala verze na zásobníky do AR, aby to bylo zaměnitelné? Tento požadavek vzešel, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Bren2
    - oproti první verzi super, ale vše je zkostnatělé, proč se vlastně už zpočátku nedělala verze na zásobníky do AR, aby to bylo zaměnitelné? Tento požadavek vzešel, ale nikdo se nad ním nepozastavoval.

    - Když si zbran ( první verze )zkoušeli Němci, Rakušané, Slovinci, Španělé atd. super - všichni jsou nadšeni ze spouště, jak se chová. Druhá verze je opět o hodně dál. Je lehká, už vám neroztrhá výstroj, kvůli ostrým hranám, ale...

    - Nejhorší co trápí vojáky je optika. Ano, můžete oponovat, že se dá střílet i mechanickými, ale jsme už v 21. stol. optika mohla být na jiné úrovni - možnosti jsou a to co je standatrně dodáváno není rozhodně to, co vidíte na obrázcích. Proč asi odborníci používají své optiky???Skrýt celý příspěvek

  • Swooby
    11:40 07.04.2017

    Po pročtení zdejší diskuze vyznívá tenhle článek docela ...Zobrazit celý příspěvek

    Po pročtení zdejší diskuze vyznívá tenhle článek docela zábavně.

    http://www.acr.army.cz/informa... Skrýt celý příspěvek

  • Cenzor
    17:25 05.04.2017

    Asi ano, takže 5,56. Tady je aspoň nástřel s 7,62x51. Podle poznámek asi na 100m s mechanickými mířidli po 10000 ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi ano, takže 5,56.

    Tady je aspoň nástřel s 7,62x51. Podle poznámek asi na 100m s mechanickými mířidli po 10000 výstřelech.

    https://defence.pk/pdf/media/u... Skrýt celý příspěvek

  • Katr
    17:03 05.04.2017

    To bude nejspíš ten samý kus, co byl tady ve výstavce. http://www.armadninoviny.cz/cz...

    To bude nejspíš ten samý kus, co byl tady ve výstavce. http://www.armadninoviny.cz/cz...

  • Cenzor
    16:47 05.04.2017

    Tady je cz807 v 7,62x39: https://www.youtube.com/watch?... Není náhodou v záběru v čase 0:08 a 0:27-0:30 cz807 v 7,62x51? Ten zásobník mi přijde nějak moc mohutný ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady je cz807 v 7,62x39:

    https://www.youtube.com/watch?...

    Není náhodou v záběru v čase 0:08 a 0:27-0:30 cz807 v 7,62x51? Ten zásobník mi přijde nějak moc mohutný na 5,56x45, ale je to zabrané jen z úhlu...Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:55 05.04.2017

    hurvo: s tím výčtem uživatelů HK416 to nevypadá moc přesvědčivě jako "skoro" standardní zbraň NATO. Z vašeho seznamu je u řadových, nikoliv speciálních jednotek ta zbraň jen v ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo: s tím výčtem uživatelů HK416 to nevypadá moc přesvědčivě jako "skoro" standardní zbraň NATO. Z vašeho seznamu je u řadových, nikoliv speciálních jednotek ta zbraň jen v Norsku a nově bude ve Francii. Na to, že má NATO 28 členů to není zrovna mnoho a standardní zbraň bych si představoval trochu jinak.
    Jinak Katr má velkou pravdu v tom, že kritika CZ805 je v zahraničí celkem nepochopená a pochází z Česka, prostě umíme si kálet do vlastního hnízda tradičně dobře. Ne že by CZ805 menší či větší kritiku nezasloužila, ale vyjádřilo se mnoho lidí, kteří tu zbraň v ruce ani nedrželi.Skrýt celý příspěvek

  • ALCR
    00:42 05.04.2017

    Francouzská speciální jednotka GIGN si objednala v ČR pušky CZ BREN ...Zobrazit celý příspěvek

    Francouzská speciální jednotka GIGN si objednala v ČR pušky CZ BREN 2

    http://www.ceskenoviny.cz/zpra...

    http://www.euro.cz/byznys/cesk...

    https://www.shephardmedia.com/...

    http://www.nowastrategia.org.p... Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    22:12 04.04.2017

    7,62x39 co může v téhle ráži konkurovat...? Osobně mám samozřejmě SA 58 jejímž tuněním se bavím, ale pokud bych se rozhodl pořídit si něco moderního a chtěl pokračovat v ráži, ...Zobrazit celý příspěvek

    7,62x39 co může v téhle ráži konkurovat...? Osobně mám samozřejmě SA 58 jejímž tuněním se bavím, ale pokud bych se rozhodl pořídit si něco moderního a chtěl pokračovat v ráži, které se mi válí ve skříni metrické centy, tak proč ne. To by mohla být konkurenční výhoda, ruská ráže bez ruské pušky. Na civilním by se to mohla chytit takhle.Skrýt celý příspěvek

  • Katr
    21:56 04.04.2017

    Nazdar hlavy. fenri Prodávat BREN 2 na civilním trhu se plánuje a snad za podobnou cenu jako CZ 805. Jura99 Ne že bych tuhle zbraň nepovažoval za kvalitní, ale tady za ...Zobrazit celý příspěvek

    Nazdar hlavy.

    fenri
    Prodávat BREN 2 na civilním trhu se plánuje a snad za podobnou cenu jako CZ 805.
    Jura99
    Ne že bych tuhle zbraň nepovažoval za kvalitní, ale tady za úspěch bude moct spíš malá až žádná konkurence u moderních neAR pušek této velikosti a ráže.
    semtam
    Dobré uvažování, viděl jsem jak se rozletěl, ale to byla pravda po tom co už by se 2x měla měnit hlaveň.

    ad CZ 805
    V zahraničí to světe div se takhle vůbec nevidí a docela se diví, když jim píšu, jak se to u nás má. Zejména v USA to je poměrně oblíbená zbraň jako cenový konkurent SCARu, kterých tam možná bude podobný nebo větší počet jak v AČR a lidi si je tam poměrně dost tuní a i po nějakých cca 20 000 výstřelech jsou s nimi pořád spokojení. Naše problémy vnímají podobně jako se svými AR na které jsou jinak samozřejmě hodně hrdí. Ale tady to samozřejmě hodně souvisí s tím, že CZ má několik tříd jakosti podle zákazníka a i americká výroba některých dílů se do toho může promítat, dále to mají jen na domácí střílení a nejsou ovlivnění informacemi o průběhu a doslechem/kontaktem s díly z prvních let výroby, ale až cca 2013/14. Druhá generace bych řekl s prodejem nikterak neotřásla, protože jsem se setkával s reakcí, že se více líbí CZ 805, nebo naopak že někteří chtějí dvojku přikoupit k CZ 805 a jejich dalším zbraním. Nejčastější reakce ale je, co bude kompatibilní z nového na starý. :D A já mám dojem, že něco tam je, pokud to někdo bude chtít hodně vědět, tak bych to asi mohl zjistit.

    Že by CZ 805 mohla být v prvopočátku o mnoho kvalitnější a dořešenější ani trochu nepochybuji, pokud by si uvědomili některé naprosto jasné nedostatky, neuspěchali výrobu za cenu že se to holt dodá s ještě větším zpožděním, nebo nechtít protlačit některé díly vyrobené ještě před definitním rozhodnutím armády.

    Ale že by zbraň jako BREN 2 mohla existovat už v roce 2010 poměrně dost pochybuji, to samozřejmě nejenom kvůli schopnostem a zkušenostem zbrojovky, ale celkově. Potom bysme nejspíš měli nemastnou neslanou ale fungující vojenskou pušku která by asi neměla takovou šanci na útočení světového trhu a která by zbrojovku kvůli silné domácí kritice a nevelkému zájmu ze stran ozbrojených složek možná ani nevyvíjela, nebo ne alespoň takhle brzy dokud je šance ze světového trhu před příchodem západní konkurence s dalšími a dalšími modifikacemi a variantami něco ukousnout.

    Zapomenout na lži, velkohubá prohlášení a způsoby jednání s domácími složkami a trhem by se rozhodně nemělo, ale pokud to bude s novými zbraněmi už víceméně minulostí a zbrojovka přinese ze zahraničních trhů ještě více peněz, zaměstnanosti a šíření dobrého jména českých zbraní, tak se na to určitě můžeme dívat jinak.

    Jinak něco co bylo už více BREN 2 než CZ 805 existuje už minimálně od roku 2014, byť ve fází nemalého testování a vývoje, myslím tím samozřejmě CZ 807 pro Indii, která už ke konci roku byla rozhodně dost pokročilá a funkční, vlastně dost podobná tomu, co si teď objednali Francouzi. Na myšlenku která se teď určitě většině vkrádá bude odpověď asi to, že CZUB chtěla nejspíš mít zbraň konečně dotaženou do úplného konce a že její představení proběhlo až při finišování zakázky CZ 805 MC protože jejich objednávka začala v podobný čas co už druhá generace existovala.

    Nejstarší zbraně už jsou 5-6 let u bojových jednotek, ty před sebou vážně nemají nějaký dlouhý život, možná na nějaké to domácí střílení u logistů a krajských AZ kde je to tak trochu jedno, obecně mě zajímá jak to bude s jejich revitalizacemi jak to bývalo s Sa58, ani výměna šachty na STANAG nemusí být nikterak složitou a drahou záležitostí, nebo jestli to bude někde ležet i s naprosto šílenými hlavněmi dokud se to nerozletí nebo nevyhodí...

    Cenzor
    Zásobníky jsou klasika jako předtím, CZUB zásobník, myslím že z Bučovic, se objevily až po armádní objednávce.

    Na 6,8 už dokumentace k BRENu existuje, takže proč ne. Jinak si nemyslím, že by slováci mohli díky lobby koupit něco jiného než BREN a že by to vzhledem k cenám obou pušek a kvalitám, nárokům slovenského bigoše nějak prohloupilo.

    Cenzor
    BREN 2 rozhodně nemíří jen na speciální jednotky, jen musí díky ocelovému rámu musí nahánět váhu (osobně řekl bych že i zbytečně) délkou předpažbí a tloušťkou hlavně, což se jeví trochu komplikované a což je i následek impulzu kritiky vojáků
    na velikost pušky.

    Delší předpažbí, cca takové aby obalilo 11 hlaveň, existuje, otázkou je v jakých rážích bude dostupné, že by to zbrani nějak moc uškodilo, nebo že by i zachování frézování duralové kostky znamenalo velkou váhu, bych úplně neřekl, za 16,5 hlaveň by to určitě stálo.

    Tož tak...Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    21:30 04.04.2017

    Samonabíjecí verzi v kombinaci s cenou a péčí naší svaté EU o terorismus a bezpečí našich občanů zřejmě nestihnu...škoda, bylo by to fajn

    Samonabíjecí verzi v kombinaci s cenou a péčí naší svaté EU o terorismus a bezpečí našich občanů zřejmě nestihnu...škoda, bylo by to fajn

  • cejkis
    20:59 04.04.2017

    Mne by zajímalo, zda se bude vyrábět v samonabíjecí verzi.
    K balení prosím přibalit fotku Junkera :-))

    Mne by zajímalo, zda se bude vyrábět v samonabíjecí verzi.
    K balení prosím přibalit fotku Junkera :-))

  • hurvo
    19:13 04.04.2017

    Samozrejme ze NATO puska neexistuje. Ak by vsak mala existovat tak najblizsie k nej by mala HK 416. Maju ju nori, teraz francuzi, briti nieco skusaju vramci projektu MARS, v ...Zobrazit celý příspěvek

    Samozrejme ze NATO puska neexistuje. Ak by vsak mala existovat tak najblizsie k nej by mala HK 416. Maju ju nori, teraz francuzi, briti nieco skusaju vramci projektu MARS, v malych mnozstvach je u poliakov, extremne malych poctoch u slovakov, nemci prejdu tiez skor na HK 416 ako na 433 a spanieli to ako stale po nemcoch zopakuju. Holandania a Dani maju Diemaco C6 C7 s rovnakou ergonomiou, a marinaci uvazuju zaviest IAR M27 a HK 416 plosne ako zbran jednotlivca. Ani nehovorim o Turecku kde MTP 76 je tak akurat na zalobu z Oberndorfu..

    Poliaci, Cesi a Belgicania si pojdu svojou cestou MSBS/BREN/SCAR. Ale zbytok NATO nakoniec aj tak skonci u rovnakej zbrane.Skrýt celý příspěvek

  • Kusa
    18:02 04.04.2017

    Nejspíš povedenej kousek ale té pachuti z 805 se bude zbavovat dlouho. Myslím že to krátké předpažbí je dáno snahou o vyváženost. Tudíž pochybuji že na kusech s delší hlavní ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejspíš povedenej kousek ale té pachuti z 805 se bude zbavovat dlouho. Myslím že to krátké předpažbí je dáno snahou o vyváženost. Tudíž pochybuji že na kusech s delší hlavní udělají delší. To by to zase padalo na čumák. Co se týče úchopu, šlo by udělat nějaké prodloužení na picatinny rail s rukojetí. I tu co tam mají, maj maximálně posunutou do předu. U nejkratší hlavně to asi nepůjde kvůli plameni ale u delších si to dovedu představit.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    16:31 04.04.2017

    CerVus: ono už na těch 300m je to s čtrnátkou tragédie, natož s jedenáctkou. Já teda chápu, že pro vojáky nejlepší by byla tak kilová zbraň s osmičkou hlavní, páč se s tím v 99% ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: ono už na těch 300m je to s čtrnátkou tragédie, natož s jedenáctkou. Já teda chápu, že pro vojáky nejlepší by byla tak kilová zbraň s osmičkou hlavní, páč se s tím v 99% případů stajně střílí na střelnici do 100m do papíru nebo se to tahá s dalšíma třiceti kilama na zádech, takže každý deko dolu se počítá, ale bohužel flinta se vybírá na to, aby se s ní dal na nějakou vzdálenost taky zabít protivník a tady už ty superkrátký hlavně jaksi nestačej, o velkým muzzleflashi, kterej bude představovat vážnej problém v jakýmkoliv nočním střetu, nemluvě.

    M-16 měla 20 palců a M-4 s krátkou čtrnátkou fasovalo letectvo, aby se s ní vešli do kabiny. Dneska je ze čtrnáctky dlouhá hlaveň a zkracuje se dál, až si říkám, jestli má vůbec smysl používat do takhle krátkejch plivátek vůbec ještě puškový střelivo a nevystačilo by se s nějamým 5,7x28 nebo tak nějak...Skrýt celý příspěvek

  • Bárt
    14:36 04.04.2017

    Nico: Testovat nastrel zbrane rychlou mierenou strelbou 10 ran za sebou. WTF ? Odpověď: Po prvotním zjištění nástřelu, jeho potvrzení, jsem udělal rychlou mířenou střelbu ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Nico: Testovat nastrel zbrane rychlou mierenou strelbou 10 ran za sebou. WTF ?
    Odpověď:
    Po prvotním zjištění nástřelu, jeho potvrzení, jsem udělal rychlou mířenou střelbu ze zbraně. Podobné, i několikanásobné opakování, bývá při testech normální.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    12:32 04.04.2017

    Sakra ještě delší hlaveň? Po tom co jsem už párkrát měl v ruce zkrácenou verzi, tak už na tu normální nadávám. Si nedovedu představit co by už s tak tragickým vyvážením udělalo ...Zobrazit celý příspěvek

    Sakra ještě delší hlaveň? Po tom co jsem už párkrát měl v ruce zkrácenou verzi, tak už na tu normální nadávám. Si nedovedu představit co by už s tak tragickým vyvážením udělalo dalších 10cm na špatném konci. I když uvážím, že se prý dvojka v tomhle ohledu zlepšila. Vždyť se stejně většina střetů v poslednich letech odehrála do vzdálenosti 300m. Pokud budeme chtít střílet dál tak tu přeci máme ten úžasný systém výměnných hlavní takže je zbytečné aby většina zbraní měla dlouhou hlaveň. Stačilo by jen přikoupit i nějaké hlavně delší pro strýčka příhodu.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    12:30 04.04.2017

    Dušan: v NATO zavedená je třeba L85. Opravdu výhra. To už snad i první Bren byl lepší. je fakt, že L85 pak dali do kupy lidi od HK, ale stejně - jednoznačně lepší volba je BREN. ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušan: v NATO zavedená je třeba L85. Opravdu výhra. To už snad i první Bren byl lepší. je fakt, že L85 pak dali do kupy lidi od HK, ale stejně - jednoznačně lepší volba je BREN. Famaska je sice zavedená a celkem fajn puška, ale" už se nedělá, dělat nebude a bude nahrazována...
    Postupně byste skončil u různých klonů AR s pístem (HK) či bez.
    Nicméně nic to nemění na faktu, že NATO kompatibilní útočná puška je blbost. Kromě lišt a nábojů nic jednotného není. Částečně zásobníky, ale také nic NATO jednotného. Jinými slovy: NATO kompatibilní útočná puška je každá puška na 5.56 s railama MIL-STD 1913. Víc v tom nejni.

    KOLT: souhlas

    Jura99: souhlas (stane se, no...:-))Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:22 04.04.2017

    Jura99, čerpala, a nemalé (tuším v řádu desítek milionů, ale nejsem si jistý). Nicméně se zbytkem souhlasím. Mně na tendru na ÚP spíš vadilo, že opět šlo o klasickou ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99, čerpala, a nemalé (tuším v řádu desítek milionů, ale nejsem si jistý). Nicméně se zbytkem souhlasím. Mně na tendru na ÚP spíš vadilo, že opět šlo o klasickou politicko-lobbistickou prasárnu. Čili se ten český shnilostán dále podporoval.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    11:58 04.04.2017

    nevím jaké a jestli vůbec čerpá CZUB investiční pobídky, ale spravedlnost v podnikání v ČR-SR se má tak, že když přijde fabrika Jaguar, dostane od státu investiční pobídku ve výši ...Zobrazit celý příspěvek

    nevím jaké a jestli vůbec čerpá CZUB investiční pobídky, ale spravedlnost v podnikání v ČR-SR se má tak, že když přijde fabrika Jaguar, dostane od státu investiční pobídku ve výši až poloviny nákladů na investici (cena investice 1,1mil liber, pobídka 130mil €, ale podle zlých jazyků až 600mil€ kvůli nákladům na infrastrukturu). Ovšem když menší podnikatel zaměstná třeba pět lidí, dostane pobídku tak maximálně pokutou za špatně napsanou čárku v přiznání.
    Jinými slovy netuším, jestli vývoj a výroba CZ805 čerpá nějakou státní podporu (mimo té nechtěné nákupem nezralé pušky), spíš bych si tipnul že nečerpá, ale poplatníka by měly štvát spíš kšefty typu Jaguar, kdy se nevyrábí žádný domácí produkt, nevlastní jej žádný domácí kapitál a pouze se zaměstnávají středně či méně kvalifikované síly v pásové výrobě, z části ještě agenturně cizince.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:45 04.04.2017

    Charlie, to máte pravdu. Nicméně v misích jsme často podporování USArF, kde by minimálně M855A1 měla být brzy docela běžné krmivo (pokud již není dnes). Navíc, těch "pár" beden pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie, to máte pravdu. Nicméně v misích jsme často podporování USArF, kde by minimálně M855A1 měla být brzy docela běžné krmivo (pokud již není dnes). Navíc, těch "pár" beden pro výsadkáře bychom měli být schopni tam dopravit i vlastní cestou, takže by se pak jednalo maximálně o nějaké doplňování v rámci konkrétních úkolů či v boji, což je snesitelné. Ale jak jsem psal, také si myslím, že by jim 14" hlaveň až tak neškodila.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 5