Testování českého bezpilotního letounu Primoco UAV One 150 pro potřeby Armády ČR

Testování českého bezpilotního letounu Primoco UAV One 150 pro potřeby Armády ČR
Primoco UAV One 150 / Foto: Primoco UAV SE (Zvětšit)

Česká společnost Primoco UAV SE a Armáda České republiky úspěšně testovaly bezpilotní letoun Primoco UAV One 150 zaměřený na ověření komunikačních systémů pro podporu spojení na bojišti a optických průzkumných senzorů.

Ve dnech 6. až 9. září 2021 proběhlo ve vojenském výcvikovém prostoru Libavá testování bezpilotního letounu Primoco UAV One 150 ve prospěch Armády ČR zaměřené na ověření komunikačních systémů pro podporu spojení na bojišti a optických průzkumných senzorů. Letoun byl provozován pod civilním oprávněním společnosti, avšak byl vybaven vojenskými komunikačními systémy a elektrooptickou průzkumnou hlavicí dle výběru Armády ČR. Cílem zkoušek bylo jak seznámení specialistů Armády ČR s letounem samotným, tak i ověření výkonů a vlastností komunikačních a průzkumných systémů.

Letoun One 150 s maximální vzletovou hmotností 150 kg byl vybaven speciálními prostředky rádiového a datového spojení v podobě radiostanice od společnosti L3 Harris a datalinků ANW2C od společnosti Persistent Systems zvolenými specialisty Armády ČR, které jsou kompatibilní se zavedenými typy. Při letové činnosti nad vojenským výcvikovým prostorem letoun v denních i nočních podmínkách zajišťoval retranslaci spojení z jednotlivých pozemních stanovišť, která nebyla v přímé vzájemné viditelnosti, a také prováděl průzkum a identifikaci předem připravených cílů. Výsledky zkoušek ukázaly, že letoun dokáže spolehlivě fungovat jako klíčový vzdušný prvek koncepce manetových sítí a umožní armádě rozvinout zabezpečený systém spojení prakticky v jakékoliv oblasti bez ohledu na terénní podmínky či pozemní infrastrukturu. Důkazem bylo funkční a kvalitní spojení na vzdálenost desítek kilometrů, které zajistilo jak přenos hlasu a dat, tak i dálkové ovládání robotických systémů zavedených u AČR.


Primoco UAV One 150; větší foto / Foto: Primoco UAV SE

Závěrečného dne zkoušek se osobně zúčastnili náčelník generálního štábu armádní generál Ing. Aleš Opata a náčelník štábu generálporučík Ing. Miroslav Hlaváč, kteří byli seznámeni s průběhem zkoušek a také s bezpilotním letounem a systémem jeho provozu, včetně pozemní ukázky prvního vojenského letounu One 150M, který je již registrován ve vojenském leteckém rejstříku Ministerstva obrany.

Náčelník generálního štábu během ukázky především pozitivně hodnotil schopnosti českého průmyslu: „Pro Armádu ČR jsou klíčoví čeští dodavatelé, kteří dokážou efektivně a rychle řešit naše požadavky i v případě mimořádných situací. Možnost spolupráce s českým leteckým průmyslem, včetně společnosti Primoco UAV vítám, neboť je přínosem pro obě strany, a tato ukázka byla toho důkazem. Zkoušky komunikačních systémů byly zcela naplněny a ukazují, že koncepce rozvoje systémů spojení založených na ad-hoc manetových sítích přijatá naší armádou je správnou cestou. Jde i o ověření, že strategie rozvoje systémů velení a řízení byla zvolena správě a její očekávané rozšíření o prostředky vzdušného spojení povyšuje schopnosti armády jako celku na novou úroveň.“  


Náčelník Generálního štábu Armády České republiky generál Aleš Opata v diskuzi o možnostech stroje; větší foto / Foto: Primoco UAV SE

Generální ředitel společnosti Primoco UAV SE při představení letounu delegaci Generálního štábu uvedl: „Je nám ctí s Armádou ČR spolupracovat. Její příslušníci odvedli perfektně organizovanou práci při přípravě a provádění zkoušek. Ohromné zkušenosti příslušníků armády při tomto cvičení nám umožnily získat cenné poznatky, které napomohou letoun One 150M vylepšit tak, aby ještě lépe odpovídal potřebám moderních ozbrojených sborů. Za důležité považuji uvést, že naše společnost zajistila pouze provoz a pilotování letounu, ale obsluhu systémů na palubě se starali příslušníci Armády ČR. Chtěl bych poděkovat panu generálovi Opatovi za možnost podobné zkoušky uspořádat. Již jen fakt, že Armáda ČR sleduje rozvoj schopností domácího průmyslu, a v určitých chvílích chce tyto schopnosti i vyzkoušet, svědčí o tom, že její specialisté sledují světové trendy a neustále pracují na možnostech zvýšení schopností sboru.“    

O společnosti Primoco UAV SE

Česká společnost Primoco UAV vyrábí civilní a vojenské bezpilotní letouny One 150, jež sama vyvinula. Jde o stroje schopné létat zcela nezávisle podle naprogramovaných letových plánů, včetně plně automatického vzletu a přistání. Mezi klíčové vlastnosti letadla patří jeho mimořádná výdrž, díky které může ve vzduchu při cestovní rychlosti 100-150 km/h strávit bez přestávky více než 15 hodin, což představuje dolet až 2000 km. Maximální vzletová hmotnost 150 kg a užitečné zatížení 30 kg umožňují letouny One 150 využívat pro nejrůznější druhy nasazení v rámci civilních i vojenských operací. Letouny společnosti jsou v současnosti využívány na třech kontinentech například pro kontroly produktovodů a distribučních sítí v energetice, zajišťování pohraniční a pobřežní bezpečnosti, monitorování požárů či při pátracích a záchranných akciích. Primoco UAV SE je veřejně obchodovatelná společnost na trhu pražské burzy.          

Nahlásit chybu v článku


Související články

Primoco UAV – český bezpilotní letoun se světovými technologiemi

Primoco UAV, autor Bezpilotní letouny české společnosti Primoco UAV SE v poslední době vídáme na ...

BEML a PRIMOCO UAV uzavřeli dohodu o spolupráci pro bezpilotní technologie v Indii

Přední technologická indická společnost BEML a česká inovační společnost Primoco UAV se dohodly na ...

Společnosti Primoco UAV SE a Norwegian Special Mission zahájily testy kalibračního systému NAVAID pro bezpilotní letadla

Praha, 1. března 2021 – Český výrobce bezpilotních letadel Primoco UAV SE a Norwegian Special ...

Český výrobce bezpilotních letounů PRIMOCO UAV úspěšně testoval balistický záchranný systém

Česká společnost PRIMOCO UAV SE, která vyvíjí a vyrábí civilní a vojenský bezpilotní letoun One 150 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • lemkin
    13:35 15.09.2021

    Jsem rád, že se Českému výrobci daří.
    Na druhou stranu pro AČR o zadnou revoluci nejde, v podstatě zavádí novou Sojku :)

    Jsem rád, že se Českému výrobci daří.
    Na druhou stranu pro AČR o zadnou revoluci nejde, v podstatě zavádí novou Sojku :)

    • cnapo
      13:37 15.09.2021

      To se hrube mylite. Toto se sojkou nema vubec nic spolecneho.

      To se hrube mylite. Toto se sojkou nema vubec nic spolecneho.

      • faraonamumu
        14:18 15.09.2021

        Ví někdo důvody vyřazení Sojky? Ne že bych byl její fanda, jen mě to zajímá, protože mi přijde, že přežila v AČR docela krátký čas.

        Ví někdo důvody vyřazení Sojky? Ne že bych byl její fanda, jen mě to zajímá, protože mi přijde, že přežila v AČR docela krátký čas.

        • cnapo
          16:32 15.09.2021

          zastarala koncepce. Sojka byl vlecny terc. Nema smysl se tim dal zabyvat.

          zastarala koncepce. Sojka byl vlecny terc. Nema smysl se tim dal zabyvat.

        • flanker.jirka
          21:54 15.09.2021

          To nebyl krátký čas, Sojka III byl příklad projektu, kde vývoj trval mnohem déle, než nakonec stroj sloužil v armádě. Ale bylo to letadlo poplatné své době.

          To nebyl krátký čas, Sojka III byl příklad projektu, kde vývoj trval mnohem déle, než nakonec stroj sloužil v armádě. Ale bylo to letadlo poplatné své době.

    • flanker.jirka
      21:55 15.09.2021

      lemkin
      Z pohledu AČR přichází toto letadlo o 15 let později než mělo přijít. V Afghánistánu by se hodilo.

      lemkin
      Z pohledu AČR přichází toto letadlo o 15 let později než mělo přijít. V Afghánistánu by se hodilo.

      • Nesher
        13:00 16.09.2021

        Podle mě naopak v čas. V příštích letech bude AČR vybírat dva typy, menší průzkumný na úroveň prapor, větší průzkumně-bojový na úroveň BÚÚ. Tu první kategorii by mohl právě ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Podle mě naopak v čas. V příštích letech bude AČR vybírat dva typy, menší průzkumný na úroveň prapor, větší průzkumně-bojový na úroveň BÚÚ. Tu první kategorii by mohl právě naplnit ONE 150M
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          17:24 16.09.2021

          Nerozlišoval bych moc podle toho, jak velká jednotka a tím i území má dron pokrýt, ale co vše a jakými prostředky má pokrýt. Ideálním stavem je nasazení více druhů dronů pro ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Nerozlišoval bych moc podle toho, jak velká jednotka a tím i území má dron pokrýt, ale co vše a jakými prostředky má pokrýt. Ideálním stavem je nasazení více druhů dronů pro vzdušný průzkum a jejich integrace do míst velení a řízení. De facto, takový vícevrstvý deštník pokrytí různými druhy průzkumu.
          Příklad, menší kategorie pouze s optickým průzkumem může být nedostatečná pro nevýhody například z hlediska počasí nebo maskování a bude třeba nasadit větší dron s lepším SAR radarem, než IMSAR zkoušený na Primoco. Jiný příklad, i když bude prapor vést činnost proti vyspělému nepříteli, tak stejně bude potřebovat mimo optický průzkum i výsledky z ELINT, SIGINT, ... a takové informace dávají až dražší větí drony.
          Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            17:49 16.09.2021

            Však to rozdělení není dogma. Je to jen základní představa.

            Však to rozdělení není dogma. Je to jen základní představa.

  • flanker.jirka
    22:24 14.09.2021

    Snad dojde na test IMSAR radaru, stojí to za to má rozlišení až 10 cm.
    https://www.eenewswireless.com...

    Chtělo by to ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Snad dojde na test IMSAR radaru, stojí to za to má rozlišení až 10 cm.
    https://www.eenewswireless.com...

    Chtělo by to investice do vývoje většího dronu, výškový dostup a vytrvalost stále zaostává. S možností udržet na orbitální stroj ve větší výšce 24/7 se plány operaci mohou dále posunout .
    Skrýt celý příspěvek

  • flyfun70
    21:14 14.09.2021

    A právě data/přenosy z takových dronů by se mohly sbíhat na palubě F-35. Naše armáda už začala přemýšlet nad nahradou stávajícíh Gripenů. Budu se modlit, aby si vybrali F-35 a ne ...
    Zobrazit celý příspěvek

    A právě data/přenosy z takových dronů by se mohly sbíhat na palubě F-35. Naše armáda už začala přemýšlet nad nahradou stávajícíh Gripenů. Budu se modlit, aby si vybrali F-35 a ne novější Gripeny. Jako přechodový model z ruských letadle dobré, ale pokud to naše armáda s modernizací a hlavně digitalizací myslí vážně, bude třeba letadlo 5. generace. V něm se budou sbíhat informace právě z takových dronů a z dalších zdrojů a drony navíc mohou i označovat cíle pro letadla, dělostřelecto, popř. taktické raketomety.
    Skrýt celý příspěvek

  • apache
    20:11 14.09.2021

    Jsem rád že Primoco a MO si k sobě konečně našli cestu. Pro AČR je nejdůležitější získávat zkušenosti, to znamená provozovat drony. Co nejvíc, co nejčastěji, a i různé druhy. Ta ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jsem rád že Primoco a MO si k sobě konečně našli cestu. Pro AČR je nejdůležitější získávat zkušenosti, to znamená provozovat drony. Co nejvíc, co nejčastěji, a i různé druhy. Ta 150 i když potřebuje VPD, pořád bude pro ty kluky velkým přínosem. Navíc by neměl být problém pro takovou firmu v případě poptávky vyvinout systém umožňující vzlet a záchyt i bez použití VPD, to je si myslím ta jednodušší část, záležitost čistě mechanická, kde řada řešení již existuje a není potřeba vymýšlet nic nového. Ta složitější část jsou jedničky a nuly, a tam myslím si vedou dobře.
    Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    15:33 14.09.2021

    Pan majitel již změnil názor na vojenské využití dronů Primoco ? :-)

    Pan majitel již změnil názor na vojenské využití dronů Primoco ? :-)

    • Deutschmann
      16:05 14.09.2021

      Dle mě nezměnil. Pokud si dobře vybavuji, tak spolupráci s armádou nezatracoval a jen říkal že nechce aby bylo toto letadlo ozbrojeno.

      Já osobně jsem potěšen že armáda začíná ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Dle mě nezměnil. Pokud si dobře vybavuji, tak spolupráci s armádou nezatracoval a jen říkal že nechce aby bylo toto letadlo ozbrojeno.

      Já osobně jsem potěšen že armáda začíná spolupracovat s domácím výrobcem a navzájem se obohacují. Užitek to může přinést oběma stranám.
      Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      17:09 14.09.2021

      Řelk že jejich UAV nebudou nikdy nosit zbraně. Ne že nebude prodávat armádě.

      Řelk že jejich UAV nebudou nikdy nosit zbraně. Ne že nebude prodávat armádě.

      • analytic
        21:34 14.09.2021

        Se zatížením do 30 kg žádnou zbraň neunese, takže může být klidný.

        Se zatížením do 30 kg žádnou zbraň neunese, takže může být klidný.

      • flanker.jirka
        22:26 14.09.2021

        Škodí sám sobě, takhle to prodá armádě někdo jiný. Nebo se spokojí s tím, že má klienty v Rusku?

        Škodí sám sobě, takhle to prodá armádě někdo jiný. Nebo se spokojí s tím, že má klienty v Rusku?

        • Nesher
          09:06 15.09.2021

          Je to podmínka investorů.

          Je to podmínka investorů.

          • flanker.jirka
            21:52 15.09.2021

            Tak do toho musí investovat více MO :-)

            Tak do toho musí investovat více MO :-)

          • Nesher
            12:57 16.09.2021

            Flanker
            Ty si to představuješ jak Hurvínek válku.

            Flanker
            Ty si to představuješ jak Hurvínek válku.

  • cnapo
    11:39 14.09.2021

    Jen opravim text aby hrusky a jablka nebyly v oddeleni zeleniny.

    Puvodni:
    Letoun One 150 s maximální vzletovou hmotností 150 kg byl vybaven speciálními prostředky rádiového a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jen opravim text aby hrusky a jablka nebyly v oddeleni zeleniny.

    Puvodni:
    Letoun One 150 s maximální vzletovou hmotností 150 kg byl vybaven speciálními prostředky rádiového a datového spojení v podobě radiostanice od společnosti L3 Harris a datalinků ANW2C od společnosti Persistent Systems zvolenými specialisty Armády ČR, které jsou kompatibilní se zavedenými typy.

    Spravny:
    Letoun One 150 s maximální vzletovou hmotností 150 kg byl vybaven speciálními prostředky rádiového spojeni v podobe taktickeho, senzorickeho a technologickeho datalinku zastoupeneho v podobě radiostanic společnosti L3 Harris s vlnovou formou ANW2C a datalinku od společnosti Persistent Systems s vlnovou formou WaveRelay, ktere urcili specialiste Armády ČR, které jsou kompatibilní se zavedenými typy a prostredky v ACR.
    Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    11:23 14.09.2021

    Letadélko pěkný jediný, že potřebuje letišťátko k provozu. Jako doplněk scan eaglu a pro spojaře asi dobrý. Dronů máme málo takže proč ne.

    Letadélko pěkný jediný, že potřebuje letišťátko k provozu. Jako doplněk scan eaglu a pro spojaře asi dobrý. Dronů máme málo takže proč ne.

    • cnapo
      17:10 14.09.2021

      V teto chvili schopnost retranslace MANET siti na bojiste cestou UAV neni v ACR implmentovana i presto ze napr Scan Eagle jak tvrdi vyrobce by WaveRelay mel umet po dodani embedded ...
      Zobrazit celý příspěvek

      V teto chvili schopnost retranslace MANET siti na bojiste cestou UAV neni v ACR implmentovana i presto ze napr Scan Eagle jak tvrdi vyrobce by WaveRelay mel umet po dodani embedded modulu MPU-5 umet. Otazkou je jaka verze scan eagle a kolik by stala prestavba. Z tohoto pohledu se jevi Primoco jako idealni prostredek pro retranslace vsech tri datalinku a tim schopnost podpory MANET siti na bojisti naplnit.
      Skrýt celý příspěvek

    • Nesher
      19:49 14.09.2021

      Jo, systém je to zajímavý, drtivá většina součástek je z ČR, už na něm do konce testují malý AESA radar (z USA), ale ta nutnost pevné VPD to trochu kazí. Ale uvidíme.

      Jo, systém je to zajímavý, drtivá většina součástek je z ČR, už na něm do konce testují malý AESA radar (z USA), ale ta nutnost pevné VPD to trochu kazí. Ale uvidíme.

      • Coldvel
        20:11 14.09.2021

        Někdo nějaké nové informace o Cantas od NST?

        Někdo nějaké nové informace o Cantas od NST?

      • cnapo
        06:39 15.09.2021

        UAV s pevnym podvozkem mohou nest kvalitnejsi optiky nebo radary. UAV vystrelovane napr. Scan Eagle je super technika, ale kvalitnejsi kamery ktere maji gyra to proste nedaji. ...
        Zobrazit celý příspěvek

        UAV s pevnym podvozkem mohou nest kvalitnejsi optiky nebo radary. UAV vystrelovane napr. Scan Eagle je super technika, ale kvalitnejsi kamery ktere maji gyra to proste nedaji. Takze shrnu kratce kazdy sestem ma sve plusy a minusy pro ACR by melo byt stezejni naplneni schopnosti dle CT a tudiz si musi rict co potrebuje.
        Skrýt celý příspěvek