Testování stíhaček F-35 Lightning II nejnovější verze Block 4

F-35A Lightning II odhazuje laserem naváděnou pumu GBU-12 Paveway; větší foto / USAF

Americké letectvo (USAF) začíná s počátečními testy čtvrtého výrobního bloku (Block 4) stíhaček F-35 Lightning II. Letouny F-35 Block 4 získají mimo jiné nejnovější zbraňové systémy, nové funkce radiolokátoru, vylepšenou fúzi dat nebo nové schopnosti prostředků radioelektronického boje (REB). Verze Block 4 má také odstranit chyby, které trápí současné F-35.

V současnosti stíhačky F-35 všech verzí (letectvo, námořnictvo, námořní pěchota) jsou vylepšovány na verzi Block 3F, a to především pomocí softwarové aktualizace. Programové vybavení Block 3F je nutné k dosažení plných operačních schopností (FOC) stíhaček F-35, tedy schopností vést plnohodnotný boj vzduch-vzduch a vzduch-země (vzdušné potlačování, blízká pozemní podpora, boj s protivzdušnou obranou, atd.).

 

 

Programové vybavení F-35 řídí zejména ovládaní letounu za letu (určuje letovou obálku), funkce radiolokátoru, komunikaci, navigaci a identifikaci, REB, fúzi dat ze senzorů a samozřejmě řídí používání zbraní.

 

Také v případě Block 4 se točí převážně vše okolo programového vybavení, ale letoun dostane např. i nový počítačový hardware. Stíhačky F-35 verze Block 4 vstoupí do provozu v roce 2022 a získají mimo jiné počítačem řízenou automatickou ochranu před srážkou se zemí AGCAS (Auto-Ground Collision Avoidance System). AGCAS dokáže při letu v nízké výšce letu předpovídat trajektorii letu letadla a automaticky zabránit potenciální srážce se zemí.
 

Klíčovým vylepšením však bude možnost používat chytré pumy GBU-53/B SDB II (Small Diameter Bomb II). GBU-53/B se schopností zasahovat bodové pohyblivé i statické cíle za všech podmínek se stane stane nosnou municí vzduch-země amerického letectva pro následující dekády. GBU-53/B kromě inerciální/satelitní navigace senzorová hlavice obsahuje milimetrový radar, nechlazený infračervený senzor a čidlo pro laserové navedení. SDB II dokáže ničit cíle ukryté v mlze, kouřové cloně nebo písečné bouři na vzdálenost větší než 40 km.
 

„Integrace SDB II již začala a samotné letové testy začnou v roce 2019,“ uvedla kapitánka Emily Grabowski, mluvčí USAF. Modernizace Block 4 je rozdělaná do několika fází, přičemž od roku 2024 mají stíhačky F-35 být schopné používat i nejnovější jaderné pumy B61-12. Dále se počítá s použitím zahraničních zbraní, jako evropské střely vzduch-vzduch Meteor, ASSRAM, norské protilodní Joint Strike Missile nebo tureckých HGK, SOM.

 

Instalace Bloku 4 je již součástí nedávno přijaté modernizační strategie C2D2 (Continuous Capability Development and Delivery) pro letouny F-35. Strategie C2D2 má (po Bloku 3F) mnohem účinněji a rychleji zavádět nejnovější technologie (nové zbraně, senzory, elektroniku, atd. atd.) a programové vybavení do letounu F-35. Podobná modernizační strategie je naprosto nezbytná, protože jednak mají F-35 létat do roku 2070, jednak se v budoucnu střetnou s nejmodernějšími stealth letouny protivníků.

 

Samo letectvo popisuje C2D2 jako nahrávaní aplikaci do chytrého mobilu V budoucnu stíhačky F-35 dostanou softwarové vylepšení (nebo opravy) každých šest měsíců.

 

„Představte si: Pilot nastoupí do stíhačky, nastartuje ji a oživí se velký panoramatický displej v kokpitu. V letounu máme různé senzory. Jedním z nich je elektro-optický systém, nazvaný EODAS  [klíčový pasivní senzor F-35 - pozn. red.]. Představte si, že se objeví malé okno s nápisem:‚Nejnovější aktualizace softwaru EODAS připravena ke stažení. Ano nebo Ne?‘ Stejně, jako na vašem smartphonu,“ vysvětluje viceadmiral Mat Winter, šéf společné programové kanceláře F-35 v Pentagonu.
 

Takovým přístupem lze například nejen velmi rychle rozšiřovat letovou obálku F-35, přidávat nové funkce radiolokátoru, ale také rychle opravovat případné softwarové chyby, které současné letouny F-35 pořad mají a které snižují (někdy údajně výrazně) bojeschopnost letounu.

 

Testování F-35 bylo (resp. stále je) nejkomplexnější a nejsložitější v celé letecké historii.
 

Podle Wintera z celkových 52 nových schopností verze Block 4 je 80 % o úpravách softwaru.
 

Stíhačky F-35 letos v dubnu po 12 letech dokončily systémový vývoj a testování SDD ( System Development and Demonstration ). Od té doby, podle údajů Lockheed Martin, letouny F-35 při testech provedly 9200 vzletů, zůstaly ve vzduchu 11 000 hodin a splnily 65 000 testovacích bodů. Například letoun F-35B s krátkým vzletem a kolmým přistáním provedl více než 1500 testovacích kolmých přistání na palubách lodí. Jen pro testování F-35 má Lockheed vyhrazeno na 1000 inženýrů, pilotů a členů pozemního personálu.

 

Letouny provedly 183 testů odhozu zbraní a 46 ostrých zbraňových testů se zasažením cíle. Například nedávno F-35 za pomocí pasivního senzoru EOTS (Electro-Optical Targeting System) a britských střel ASRAAM zničila najednou dva vzdušné cvičné cíle.

 

Nic však není zadarmo, a v případě F-35 to platí dvojnásob – modernizační úsilí C2D2 si mezi roky 2018 až 2024, podle viceadmirála Mathiase Wintera, vyžádá 10,8 miliardy dolarů. V této částce budou zahrnuty pouze vývojové práce a dalších 5,4 miliardy dolarů bude stát zavedení vylepšení (Block 4) do téměř (v té době vyrobených) 1000 F-35.

 

Celý program stíhačky F-35 je pět let pozadu – podle plánů z roku 2009 měla plné tempo výroby (až 160 letounů ročně) být dosaženo již v roce 2013. Navíc podle kritiků až po dokončení první fáze programu C2D2, resp. Block 4, v roce 2024 skončí skutečný vývoj F-35 a letoun dosáhne schopností, které byly od něj na začátku požadovány.

 

V současné době po celém světě léta 270 F-35 a v letošním roce Lockheed dodá dalších 91 letadel.

 

Zdroj: Warrior Maven

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II

V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...

Šéf německého letectva odešel kvůli americké stíhačce F-35

Ještě v listopadu se jako o hlavním kandidátovi pro plánovanou generační výměnu bojových letadel ...

Provozní cena stíhaček F-35 Lightning II musí klesnout

Podle generála Dave Goldfeina, náčelníka štábu amerického letectva, musí provozní náklady stíhaček ...

Japonská stíhačka F-3 jako hybrid F-22A Raptor a F-35 Lightning II?

Podle agentury Reuters americká firma Lockheed Martin pro japonský program stíhačky F-3 nabízí stroj ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • BobbyRay
    15:32 05.06.2018

    Panove, vy porad s velikosti pumovnic uvazujete po staru. Podle vsech propagacnich simulaci bojiste budoucnosti prece staci aby kousek za F35 letel transportni letoun nalozeny strelami vseho druhu a F35 bude pres datalink prebirat rizeni vypalenych strel - at uz to budou HARMy, GBU, derivaty Tomahawku a nebo AMRAAMy, apod.

  • Luky
    11:30 22.05.2018

    tak už jim u IAF potvrdili nějakou tu akci

    https://www.haaretz.com/israel...

  • KOLT
    06:18 09.05.2018

    Já jsem docela zvědavý, jak to tam chtějí nacpat, 6 AMRAAMů má v pumovnicích i F-22 (ta má tedy navíc dvě AIM-9 v "pumovničkách"). Ono i 4+2 by bylo podstatné zlepšení.

  • Strategist
    23:26 08.05.2018

    KOLT: díky za odpověď, no inerně + externě to vypadá hezky, ale snad brzo zvládnou těch 6 středních dovnitř protože pouze 4 střední je dosti málo pokud by létali AA misi v stealth modu

  • KOLT
    18:04 08.05.2018

    Interně dokáže nést v tuto chvíli 4 AA střely (lehké nebo střední nebo kombinace). Externě může k tomu mít na 4 závěsech po dvou středních a na 2 krajních závěsech po jedné lehké, čili celkem 12 středních (AIM-120) a dvě lehké (AIM-9) jako maximum. V budoucnu se počítá s úpravou vnitřních pumovnic, aby se do nich vlezlo 6 středních raket, čili zvládne 14+2. Vcelku slušná porce :-) Shania určitě bude vědít, kdy že mají zvětšené pumovnice "přijít do služby".

  • Strategist
    15:20 08.05.2018

    Jaká je nejlepší možná konfigurace zbraní pro Air to Air Combat u F35?
    Myslím jakože kolik AA zbraní zvládne interně a popřípadě kolik externě navíc?

  • petres
    08:47 08.05.2018

    a zlepšování motorů pro F-35 bude pokračovat v podobě motorů s proměnným cyklem:

    http://www.armadninoviny.cz/bu...

    http://www.armadninoviny.cz/am...

  • Jirosi
    06:01 08.05.2018

    alexa123: Tak zrovna výměna motoru za podstatně lepši už v plánu je.

    http://www.armadninoviny.cz/bu...

  • Shania
    22:55 07.05.2018

    I když většina nových schopností bude diky novému softwaru, hardwarových změn bude i tak dost, v tomhle se nijak nebude lišit od 4gen.

    Každých 6 měsíců soft aktualizace, každé dva roky modernizace hardwaru (čipy a podobně)

    Mimo to bude nový EOTS, DAS už měl být snad i vyměněn za lepší verzi, pravděpodobně dojde k modifikace motorů. Mělo by dojít i k možnosti nest 6 AAM interně.

    Vsadím se, že také bude neustále docházet k vyměně jednotlivých komponentů za spolehlivější.

    Takže bude spousty Hardwarových změn ještě do 2025.

    Tady jsme hodil pár slajdůk bloku 4.

    http://www.palba.cz/viewtopic....

    alexa123: nevím jak jsi to přesně myslel, ale block 3F odpovídá zhruba tomu kde byla F-16C, nejde to přímo porovnávat.

    Co se týká schopností, mimo počtu integrovaných zbraní, je F-16V daleko za 3F.

  • demagog
    22:37 07.05.2018

    alexa123: vidim ze o tom ake budu naroky na drak a motor o 40 rokov mate pomerne presnu predstavu, mohli by ste upresnit aj to ake konkretne zlepsenia SW ocakavate tak aby mohli byt prevadzkovane na tom starom HW? Ocakavate nejaku revoluciu v spracovani signalov alebo multiplexovani dat pre pilota? Alebo tato revolucna architektura ma umoznit le drobne ladenie na zaklade dat z "pola" a dostat lietadlo do vzduchu skor aj za cenu ze to bude nedorobok?

  • alexa123
    18:11 07.05.2018

    damik
    ... Presne tak. A taky hodne lidi nechape ze F35 je designovana na SW updaty s minimalisaci HW/draku updatu. Coz je o hodne rychlejsi a efektivnejsi zpusob nez treba u te F16. Rusky pristup je jeste pomalejsi.
    Budoucnost je ve vyrobe univerzalnich letadel/draku/HW, kde bude 80% modernizace pochazet ze SW a 20% z HW/draku/motoru ...

    Pre menej chápavých - drak a motor F-35 sa z hľadiska STEALTH v najbližších 15-40 rokov veľmi nezmení ( pre menej chápavých je hardware "železo" t.j. konštrukcia lietadla). Ak sa niečo zmení a ono sa to bude permamentne meniť, tak to bude software lietadla. Až na druhom mieste bude nejaká úprava draku resp. motoru.

  • Sokrates
    18:06 07.05.2018

    stetula: V Rusku to rozhodne nefunguje tým spôsobom, že piloti dostanú kompletné stroje, ktoré sú plne bojaschopné.
    Su-35S sa začala sériovo vyrábať v roku 2010 a ochranu vzdušného priestoru začali vykonávať až v roku 2015, navyše vyzbrojené len raketami R-73 a R-27T. Až v roku 2016 sa objavili s novšími R-77 a oficiálne boli Su-35S zaradené do služby až v septembri 2017. Navyše až mesiac po zavedení bola zverejnená informácia, že stíhačky majú integrovanú protilodnú strelu Ch-35:
    https://www.leteckymagazin.sk/...
    Podobne to bolo s MiGmi-29K - sériová výroba prebiehala v rokoch 2012 až 2015, zavedené boli v júli 2016 a až na jeseň 2017 mali integrované strely Ch-31, ktoré nie sú žiadnou novinkou:
    https://www.leteckymagazin.sk/...
    A čo sa týka amerických F-35, tak už od jesene dostáva plne bojaschopnú verziu USAF a od apríla 2018 aj Austrália:
    https://www.leteckymagazin.sk/...

  • flanker.jirka
    17:26 07.05.2018

    Jsem zvědav do jaké míry se letectva naučí správně všechny vychytávky používat. To bude vyžadovat mnohem více výcviku na simulačních blocích než letové akce. Pilot se tam stává prakticky pouze operátorem zbraňových systémů.
    Aby to nedospělo k tomu, že se budou operátoři dělit na bombarďáky a stíhače, tak jako dříve se takto vyráběla letadla.

  • damik
    17:19 07.05.2018

    >> Prvá verzia bol F-16A/B a mala schopnosti na úrovni svojej doby. Potom prišla verzia C/D tiež s nejakými schopnosťami a výkonmi svojej doby. A za ňou verzia E/F a tak ďalej a tak ďalej.

    Presne tak. A taky hodne lidi nechape ze F35 je designovana na SW updaty s minimalisaci HW/draku updatu. Coz je o hodne rychlejsi a efektivnejsi zpusob nez treba u te F16. Rusky pristup je jeste pomalejsi.

    Budoucnost je ve vyrobe univerzalnich letadel/draku/HW, kde bude 80% modernizace pochazet ze SW a 20% z HW/draku/motoru ...

  • alexa123
    17:15 07.05.2018

    RiMr71
    ... O problémech a stavu vývoje a zavádění jako je u F-35 mohou Rusové u T-50 jen tiše snít..

    Ak by cena ropy bola min. 100 USD, tak by nemali dôvod snívať ale už by začali riešiť konkrétne problémy pri zavádzaní Su-57 do služby.

  • damik
    17:13 07.05.2018

    >> proč se ty letadla nepustily na trh už hotové kompletní ? k čemu jim jsou letadla která sice lítají , ale jsou 10 let nebojeschopné ?

    tak zatim to "nebojeschopne" letadlo sestreli 1:10 / 1:20 letadel 4te generace

    po tomhle updatu se to zvedne treba na 1:30 / 1:50 ... :)))

  • alexa123
    17:10 07.05.2018

    Poniektorí to asi máte trochu pomýlené alebo možno dokonca aj viac ako iba trochu pomýlené. Ja iba doplním Shaniu " ... Žádná stíhačka nikdy nebyla dodána v hotové verzi..."

    Porovnám to na príklade F-16. Prvá verzia bol F-16A/B a mala schopnosti na úrovni svojej doby. Potom prišla verzia C/D tiež s nejakými schopnosťami a výkonmi svojej doby. A za ňou verzia E/F a tak ďalej a tak ďalej. Výkony každej verzie logicky zodpovedali svojej dobe. Prečo teda preboha chcete, aby dnešná F-35 mala okamžite výkony a schopnosti F-16V, keď je v podstate maximálne na úrovni F-16C/D. Úroveň F-16V dosiahne možno najskôr o 10 rokov.

  • RiMr71
    16:17 07.05.2018

    " ruský přístup k T-50 lepší 10 let testovat a pak pustit do výroby hotovou verzi "

    ... a na základě čeho tu hotovou verzi vyvinou a odladí?

    O problémech a stavu vývoje a zavádění jako je u F-35 mohou Rusové u T-50 jen tiše snít...

  • Shania
    16:06 07.05.2018

    KOLT: jo, ta aktualizace bude na pár hodin. Spíš to co popisuje bude možná u plánů a aplikací pro konkretní mise.

    stetula: pozdější faze bloku 4 budou i hardwarové změny, nové EOTS atd.
    Na 1000 letadlech...

    Pochopil jsi to špatně, už block 2b (F-35B)a 3i (F-35A) jsou bojeschopné, mají jen omezení a horší dostupnost.
    3F jsou plně bojeschopné a tohle je výchozí verze a už pár měsíců z linek vyjíždí tyto verze.

    Block 4 je už modernizace, kde bude několik softwarových aktualizací a nějaké hardwarové změny.

    Žádná stíhačky nikdy nebyla dodána v hotové verzi... maximálně pokud ji pak neposlali do šrotu a nahradili něčím jiným, tka nasledovala celá řada modifikací a nové verze, přip. bloky. a podobně.

    Jediný způsob jak stoj udržet relevantní je neustále modernizovat a F-35 tenhle proces bude mít podstatně rychlejší než předchůdci.

  • Clanek
    15:58 07.05.2018

    F-35 se vyrobilo tolik "nedokoncenych ze stejneho duvodu z jakeho se delaji klinicke testy. Je to z duvodu ze nektere veci jinak nez "ostrym testem" clovek proste neodhali, nebo odhali prilis pozde. A spis je odhali, kdyz bude testovat na vic nez par kouscich, tim se cely testovaci proces zasadne zrychluje. Ergo to ze F-35 neni ani po letech "dokonala" (a tady tez zminme to, ze ty letedla nic neumi a jsou jen pro vycvik je pekna hloupost) nedokazuje nic a jeste mene dokazuje to, ze Rusove postavili jen par prototypu Su-57 a testuji jen je.
    Schvalne se zamysleme kdo bude o vlastnostech, schopnostech, moznostech a zivotnosti toho o svem letadle vedet vic, jestli American s desetitisici letovych hodin ze svych nizkych stovek provozovanych F-35, anebo Rus se stovkama, nebo kdyz hodne dobre tak s par tisici nalitanyma hodinama na svych 10 kusech Su-57, z kterych az ty posledni, nebo ten posledni, maji finalni seriovou podobu?

  • stetula
    15:48 07.05.2018
    • (10)

    KOLT,
    nevím co by teda měl technik ,, zasunout ,, :) , ale pokud jsi myslel konektor do počítače a nahrát aktualizaci softvaru, tak to by byl asi nejdražší aktualizace na světě .
    píší že jen instalace bude stát cca 6 mil. dolarů na letadlo !!! to mě spíš připadá na malou generální opravu
    a pokud jsem to správně pochopil tak ty státy které v současné době mají a do roku 2021 budou mít F35 tak mají maximálně letadla pro výcvik které nic neumí :(

    a co když se vývoj aktualizace nepovede nebo bude třeba až o 10 let později ? k čemu ty letadla jsou ?

    proč se ty letadla nepustily na trh už hotové kompletní ? k čemu jim jsou letadla která sice lítají , ale jsou 10 let nebojeschopné ?

    není potom ruský přístup k T-50 lepší 10 let testovat a pak pustit do výroby hotovou verzi ? ( a né se jim pořád smát, že ještě nevyrábí )

  • KOLT
    14:59 07.05.2018

    Nevím, jak v roce 2009, ale v roce 2011 už bylo jasné, že to celé bude drobet jinak. A podle tehdejších revidovaných plánů běží vývoj víceméně podle plánu.

    Ohledně instalace SW updatu způsobem, jaký popisuje pan generál, bych byl drobátko skeptický... Troufnu si tvrdit, že takhle to fungovat nebude. Vždycky to bude, způsobem, že přijde technik, "zasune" a začne pracovat :-)