Těžké americké vrtulníky CH-53K King Stallion pro Izrael

Těžké americké vrtulníky CH-53K King Stallion pro Izrael
CH-53K v podvěsu přepraví přes 16 tun nákladu / Foto: Lockheed Martin (Zvětšit)

Americká agentura pro obrannou spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila potenciální prodej až 18 těžkých vrtulníků CH-53K King Stallion do Izraele. Maximální částka obchodu může dosáhnout 3,4 miliardy dolarů (73 miliard Kč).

Izrael již v únoru dal přednost vrtulníku CH-53K před konkurenčním strojem CH-47F Chinook. Izraelci oba vrtulníky mimo jiné zevrubně otestovali během letových zkoušek. Nové stroje u izraelského letectva nahradí 23 letitých vrtulníků CH-53 Jasur (Yasur), což je izraelská modifikace vrtulníku S-65C-3 – komerční verze vojenského modelu CH-53D Sea Stallion americké armády.

Izrael provozuje 18 vrtulníků v modifikaci Jasur 2000 a pět v modifikaci Jasur 2025.

Během služby Izrael přišel o několik těchto těžkých vrtulníků. Například v roce 1997 došlo k tragické vzájemné kolizi dvou vrtulníků. Při katastrofě zemřelo 73 lidí. V roce 2006 Hizballáh pomocí protitankové střely sestřelil jeden stroj. Na palubě zemřela čtyřčlenná posádka. K poslednímu smrtelnému incidentu izraelského CH-53 došlo v roce 2010 v Rumunsku. Při nehodě zemřelo šest izraelských vojáků a jeden rumunský voják.

Letité izraelské vrtulníky rovněž provází technické potíže. Například v roce 2019 během letu začal hořet jeden motor vrtulníku Jasur. Pilot naštěstí pohotově přistál a tím zachránil všech 14 vojáků na palubě. Vrtulník byl ale následným požárem zcela zničen. Do uzavření vyšetřování nehody nemohla celá flotila dva měsíce létat.


Ukládání hlavy rotoru a převodové skříně do nově vyráběného CH-53K; větší foto / Foto: Lockheed Martin

Tato série incidentů urychlila hledání nástupce vrtulníků Jasur. Ostatně Amir Ešel, výkonný ředitel izraelského ministerstva obrany, uvedl, že „není bezpečné létat s 50 roků starými vrtulníky s 50 lidmi na palubě během války a s 30 lidmi na palubě v době míru“.

Nové vrtulníky nabídnou mnohem větší provozní bezpečnost, ale také mnohem vyspělejší systémy vlastní ochrany.

Podle izraelského ministra obrany Benny Gantze nákup King Stallionů zásadně zvýší „schopnost izraelských obranných sil provádět širokou škálu operačních činností,“ a nový vrtulník bude „přizpůsoben operačním požadavkům [letectva] a výzvám měnícího se bojiště.“


Výroba vrtulníků King Stallion a Black Hawk ve výrobním závodě firmy Sikorsky v Connecticutu větší foto / Foto: Lockheed Martin

Třímotorový CH-53K King Stallion nabízí mimořádné výkony, ale stojí také mimořádně hodně peněz. V aktuální konfiguraci jeden stroj přijde na 131 milionů dolarů (cenu prudce zvyšuje nebo snižuje zejména bohatost elektronického vybavení), což je o 40 milionů dolarů více, než stojí stealth letadlo F-35A Lightning II. Naproti tomu CH-47F Chinook stojí „pouze“ 40 milionů dolarů – tedy stejně, co nejnovější model stíhačky F-16.

Ostatně zmíněná obří jednotková částka odpovídá i celkové nákupní ceně 3,4 miliardy dolarů – obvykle totiž plus mínus 50 % akviziční částky připadá na samotné stroje, 50 % na věci okolo. Pokud budeme ctít tuto obecně platnou rovnici, Izrael za jeden stroj zaplatí zhruba 100 milionů dolarů.

Izrael kromě 18 vrtulníků King Stallion může nakoupit až 60 motorů T408-GE-400 (54 instalovaných na vrtulnících, šest náhradních) a 36 navigačních systémů odolných proti rušení. Pro palubní střelce lze dokoupit také těžké kulomety GAU-21 ráže 12,7 mm. Další nakupované vybavení nebylo specifikováno.


CH-53K

CH-53K zvládne létat rychlostí 280 km/h (v čisté konfiguraci), v podvěsu přepraví 16 330 kilogramů těžký náklad a dokáže vystoupat do výšky 5600 metrů nad hladinou moře.

Izrael každý rok dostává od Spojených států finanční pomoc ve výši 3,8 miliardy dolarů určenou k posílení svých vojenských schopností. Tel Aviv se díky americké finanční pomoci mohl nedávno pustit do nákupu špičkových zbraňových systémů. Izrael již závazně objednal čtyři víceúčelové tankovací letouny KC-46A Pegasus a vede jednání o nákupu dalších zhruba 25 víceúčelových taktických stealth letounů páté generace F-35A Lightning II. Americké peníze Tel Aviv využije i k nákupu amerických vrtulníků.

Zejména nákup tankovacích letounů KC-46A a vrtulníků CH-53K umožní Izraeli provádět dalekonosné aeromobilní operace. KC-46A sice nedokáže doplňovat palivo vrtulníkům, ale Izraelci při svých misích mohou využít stejný operační koncept, jako Američané při loňské osvobozovací operaci v Nigérii.


CH-53K

Izraelské KC-46A tedy mohou ve větší výšce doplňovat palivo izraelským turbovrtulovým tankerům KC-130H, ty zase po poklesu na nižší letovou hladinu doplní palivo vrtulníkům CH-53K. Klasický bojový rádius CH-53K je bez dotankováni 200 km. Zda je dosah opakovaně dotankovávaného CH-53K něčím omezen není známo – ale při jednom testovacím tankovacím letu King Stallion zůstal ve vzduchu 4,5 hodiny, což odpovídá doletu přes 1000 kilometrů.

Izrael se stane prvním exportním uživatelem vrtulníků CH-53K. Tyto vrtulníky jsou také nabízeny v aktuálně pozastaveném německém programu STH (Schwere Transporthubschrauber). Akvizici vrtulníků CH-53K zvažuje také Japonsko.

Největším uživatelem se stane americká námořní pěchota (USMC) – ta počítá s nákupem až 200 vrtulníků King Stallion. V současné době USMC provádí zevrubné zkoušky a testování vrtulníků. Počátečních operačních schopností první mariňácká letka King Stallionů dosáhne v roce 2023.

Zdroj: DSCA

Nahlásit chybu v článku


Související články

Těžký vrtulník CH-53K King Stallion v ceně stíhacího letadla

Americké ministerstvo obrany odsouhlasilo začátek sériové výroby těžkého vrtulníku CH-53K King ...

Nahradí Chinook problémy sužovaný vrtulník CH-53K King Stallion?

Obří mariňácký vrtulník CH-53K King Stallion trápí vážné technické problémy. Program je čtyři roky ...

Vrtulník MH-47 Chinook provedl letecký úder pomocí dronu MQ-1C Gray Eagle

Ve výcvikovém prostoru NAWS China Lake (Naval Air Weapons Station China Lake) v Kalifornii nedávno ...

CH-47 Chinook s výkonnějšími motory General Electric T408

Americká armáda poprvé ve vzduchu otestovala těžký víceúčelový vrtulník CH-47 Chinook s dvojicí ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    12:22 05.08.2021

    ...stejně je to maso, unese v podvěsu na maximum naloženou Tatru "osmsetpatnáctku"...

    ...stejně je to maso, unese v podvěsu na maximum naloženou Tatru "osmsetpatnáctku"...

  • Marast
    09:40 05.08.2021

    Podle všeho byl prodej CH-47 Chinook do Izraele opakovaně administrativou USA zamítnut...

    Podle všeho byl prodej CH-47 Chinook do Izraele opakovaně administrativou USA zamítnut...

  • alexa123
    07:21 04.08.2021

    Moja tzv. rečnícká otázka
    Nechápem prečo Izraelci silou-mocou trvajú na CH-53 a nechcú CH-47 Chinook. Samozrejme výkony CH-53 a CH-47 sú z hľadiska nosnosti a objemu užitočného ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Moja tzv. rečnícká otázka
    Nechápem prečo Izraelci silou-mocou trvajú na CH-53 a nechcú CH-47 Chinook. Samozrejme výkony CH-53 a CH-47 sú z hľadiska nosnosti a objemu užitočného nákladu neporovnateľné ale z hľadiska pomeru cena/výkon je to jednoznačné v prospech CH-47. Len preboha živého nechcem počuť argument že letecký personál nebude mať veľký problém na preškolenie na nový CH-53K pretože doteraz lietali a servisovali podobný XXL ročný CH-53D. Letecký personál bude mať veľký problém preškoliť sa na nový CH-53K, ktorý má so starým CH-53D spoločný iba typové označenie CH-53 a to je tak všetko. Podobne ako je podobný Volkswagen Golf 2, 3 generácie a dnešnej poslednej generácie (ani neviem ktorej pretože to už ani nesledujem) pretože Golf ako taký je už iba komerčný názov na oblbovanie zákazníkov - podľa mňa každá druhá generácia je absolútne nové auto - hlavne že sa volá Golf. Podobne je to s CH-53K.
    Skrýt celý příspěvek

    • Badysak
      22:07 04.08.2021

      cenu prudce zvyšuje nebo snižuje zejména bohatost elektronického vybavení

      Izraelci nepoptávají pouhý obrněný létající autobus.

      cenu prudce zvyšuje nebo snižuje zejména bohatost elektronického vybavení

      Izraelci nepoptávají pouhý obrněný létající autobus.

  • lemkin
    17:27 03.08.2021

    A proč by si Izrael nekoupil Americké stroje za Americké peníze. :)

    A proč by si Izrael nekoupil Americké stroje za Americké peníze. :)

    • Miroslav
      18:14 03.08.2021

      Lebo by ťažko vysvetľovali prečo za americké miliardy kupujú Mi-26

      Lebo by ťažko vysvetľovali prečo za americké miliardy kupujú Mi-26

    • Storm
      18:50 03.08.2021

      Možná, že protože chce, aby když si objedná nové náhradní díly, že je nové taky dostane, nebo je dostane vůbec... ;)

      Možná, že protože chce, aby když si objedná nové náhradní díly, že je nové taky dostane, nebo je dostane vůbec... ;)

    • Ondra Mrklas
      03:11 04.08.2021

      Izrael operuje různé verze CH-53 od jejich uvedení do služby. Přechod na verzi K je pro ně i nejednoduší variantou na přezbrojení

      Izrael operuje různé verze CH-53 od jejich uvedení do služby. Přechod na verzi K je pro ně i nejednoduší variantou na přezbrojení