Těžký dopravní vrtulník CH-53K připraven ke startu

 Foto: Grafická představa vrtulníku CH-53K za letu / Sikorsky
 Foto: Grafická představa vrtulníku CH-53K za letu / Sikorsky

Americká námořní pěchota připravuje první let nejnovější generace těžkého vrtulníku Sikorsky CH-53. Nový stroj označovaný jako Sikorsky CH-53K Super Stallion má větší rozměry a osazen byl trojicí nových, velice výkonných motorů. K jeho výrobě byly použity nejmodernější materiály.

Americká námořní pěchota podepsala roku 2006 s firmou Sikorsky smlouvu v hodnotě 3,5 miliardy dolarů na vývoj vrtulníku CH-53K Super Stallion. Vývojové práce mají skončit v roce 2019. Poté hodlá odebrat 200 vrtulníků CH-53K Super Stallion. Cena za celý program (vývoj a nákup všech strojů) se nyní odhaduje na 23,17 miliardy dolarů.

První let vrtulníku byl původně naplánován již na rok 2011. Ovšem vyskytly se finanční a technické problémy, a tak byl odsunut na rok 2014. Vzrostla i výrobní cena, původně se totiž počítalo s náklady 18,8 miliardy dolarů za celý program.

Podle vládní organizace GAO (Government Accountability Office) je však nyní program vrtulníku "zdravý" a je na dobré cestě splnit všechny očekávané požadavky. K největším přednostem mají patřit: větší cestovní rychlost, násobně větší přepravní efektivita, celkové letové výkony a odolnost v boji.

Video: Sikorsky CH-53K Super Stallion / YouTube

Přestože stroj připomíná svým drakem starší stroje CH-53E, díky rozsáhlým konstrukčním změnám vznikl v podstatě jiný typ. Srdcem nových strojů je trojice turbohřídelových motorů General Electric GE38-1B (3 x 5600 kW). Motory umožňují cestovní rychlost o 37 km/h vyšší než v případě CH-53E.

Taktéž umožní vrtulníku CH-53K přepravovat 15 900 kilogramů nákladu (CH-53E 12 200 kg). Modernější pohonné jednotky mají rovněž o 25 % nižší spotřebu než General Electric T64-GE-416/416A na CH-53E.

CH-53K podává oproti svému předchůdci násobně lepší výkony při přepravě těžkých materiálů. "Požadavkem je zvednout 12 247 kg (27 000 liber – pozn. redakce) nákladu, přepravit jej do vzdálenosti 177 kilometrů, zůstat 30 minut na místě a pak se vrátit zpět na výsadkovou loď, to vše při vysokých teplotách prostředí. Pokud bychom to chtěli provést dnes, ´Echo´ (CH-53E – pozn. redakce) je schopen takto přepravit 4000 kilogramů," říká plukovník Robert Pridgen, manažer programu vrtulníku CH-53K Super Stallion.

Připomeňme si známý fakt, že teplý vzduch nebo značná nadmořská výška snižují tlak okolního vzduchu. V takovém prostředí lopatky rotoru vrtulníku neposkytují dostatečný vztlak. Tento problém je patrný především ve vysokohorském afghánském prostředí.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rýsuje se koncepce dopravního a vrtulníkového letectva Armády ČR

Na první pohled se může zdát, že dopravní letectvo AČR zažívá lepší období. V jeho parku se vyjímají dva nové letouny Airbus A319 a čtyř nové transportní stroje CASA C295M. Skutečnost však již tak ...

Výsadkové vrtulníkové lodě America

Americké stroje s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B Lightning II budou v budoucnu operovat především z nových vrtulníkových výsadkových lodí třídy America. Celkově jedenáct lodí poslouží ...

Vrtulník budoucnosti podle AVX Aircraft

Jedním z klíčových požadavků pro budoucí vrtulníky je zvyšování rychlosti letu. Ostatně vysoká cestovní rychlost je hlavní podmínkou amerického programu JMR (resp. FVL), jehož cílem je vytvořit zcela ...

Pentagon trvá na nákupu ruských vrtulníků

Pentagon plánuje nakoupit pro afghánskou armádu další desítky ruských transportních vrtulníků Mi-17. Ve Spojených státech se však plán Pentagonu stál terčem kritiky některých kongresmanů. Včera však ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Air_Force
    11:34 06.08.2013

    Vskutku, pojem "vztlak vzduchu" jsem slyšel toliko v souvislosti s balonovým létáním :-)

    Leč vztlak vytvářený křídlem/rotorem závisí atmosférickém tlaku, resp na hustotě vzduchu, která na něm závisí.

    Bohužel, výkony helikoptér tím značně trpí. Výkonnější motory a moderní konstrukce rotoru tyto nevýhody může snížit, ale stále je mnoho míst, kam vrtulník nemůže.

  • Pavel
    10:42 06.08.2013

    Připomeňme známý fakt........, že tlak vzduchu a vztlak vzduchu jsou rozdílné pojmy.