Těžký dopravní vrtulník CH-53K připraven ke startu

 Foto: Grafická představa vrtulníku CH-53K za letu / Sikorsky
 Foto: Grafická představa vrtulníku CH-53K za letu / Sikorsky

Americká námořní pěchota připravuje první let nejnovější generace těžkého vrtulníku Sikorsky CH-53. Nový stroj označovaný jako Sikorsky CH-53K Super Stallion má větší rozměry a osazen byl trojicí nových, velice výkonných motorů. K jeho výrobě byly použity nejmodernější materiály.

Americká námořní pěchota podepsala roku 2006 s firmou Sikorsky smlouvu v hodnotě 3,5 miliardy dolarů na vývoj vrtulníku CH-53K Super Stallion. Vývojové práce mají skončit v roce 2019. Poté hodlá odebrat 200 vrtulníků CH-53K Super Stallion. Cena za celý program (vývoj a nákup všech strojů) se nyní odhaduje na 23,17 miliardy dolarů.

První let vrtulníku byl původně naplánován již na rok 2011. Ovšem vyskytly se finanční a technické problémy, a tak byl odsunut na rok 2014. Vzrostla i výrobní cena, původně se totiž počítalo s náklady 18,8 miliardy dolarů za celý program.

Podle vládní organizace GAO (Government Accountability Office) je však nyní program vrtulníku "zdravý" a je na dobré cestě splnit všechny očekávané požadavky. K největším přednostem mají patřit: větší cestovní rychlost, násobně větší přepravní efektivita, celkové letové výkony a odolnost v boji.

Video: Sikorsky CH-53K Super Stallion / YouTube

Přestože stroj připomíná svým drakem starší stroje CH-53E, díky rozsáhlým konstrukčním změnám vznikl v podstatě jiný typ. Srdcem nových strojů je trojice turbohřídelových motorů General Electric GE38-1B (3 x 5600 kW). Motory umožňují cestovní rychlost o 37 km/h vyšší než v případě CH-53E.

Taktéž umožní vrtulníku CH-53K přepravovat 15 900 kilogramů nákladu (CH-53E 12 200 kg). Modernější pohonné jednotky mají rovněž o 25 % nižší spotřebu než General Electric T64-GE-416/416A na CH-53E.

CH-53K podává oproti svému předchůdci násobně lepší výkony při přepravě těžkých materiálů. "Požadavkem je zvednout 12 247 kg (27 000 liber – pozn. redakce) nákladu, přepravit jej do vzdálenosti 177 kilometrů, zůstat 30 minut na místě a pak se vrátit zpět na výsadkovou loď, to vše při vysokých teplotách prostředí. Pokud bychom to chtěli provést dnes, ´Echo´ (CH-53E – pozn. redakce) je schopen takto přepravit 4000 kilogramů," říká plukovník Robert Pridgen, manažer programu vrtulníku CH-53K Super Stallion.

Připomeňme si známý fakt, že teplý vzduch nebo značná nadmořská výška snižují tlak okolního vzduchu. V takovém prostředí lopatky rotoru vrtulníku neposkytují dostatečný vztlak. Tento problém je patrný především ve vysokohorském afghánském prostředí.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rýsuje se koncepce dopravního a vrtulníkového letectva Armády ČR

Na první pohled se může zdát, že dopravní letectvo AČR zažívá lepší období. V jeho parku se vyjímají ...

Výsadkové vrtulníkové lodě America

Americké stroje s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B Lightning II budou v budoucnu operovat ...

Vrtulník budoucnosti podle AVX Aircraft

Jedním z klíčových požadavků pro budoucí vrtulníky je zvyšování rychlosti letu. Ostatně vysoká ...

Pentagon trvá na nákupu ruských vrtulníků

Pentagon plánuje nakoupit pro afghánskou armádu další desítky ruských transportních vrtulníků Mi-17. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Air_Force
    11:34 06.08.2013

    Vskutku, pojem "vztlak vzduchu" jsem slyšel toliko v souvislosti s balonovým létáním :-)

    Leč vztlak vytvářený křídlem/rotorem závisí atmosférickém tlaku, resp na hustotě vzduchu, která na něm závisí.

    Bohužel, výkony helikoptér tím značně trpí. Výkonnější motory a moderní konstrukce rotoru tyto nevýhody může snížit, ale stále je mnoho míst, kam vrtulník nemůže.

  • Pavel
    10:42 06.08.2013

    Připomeňme známý fakt........, že tlak vzduchu a vztlak vzduchu jsou rozdílné pojmy.