Těžký vrtulník CH-53K King Stallion v ceně stíhacího letadla

CH-53K King Stalion; větší foto / Sikorsky

Americké ministerstvo obrany odsouhlasilo začátek sériové výroby těžkého vrtulníku CH-53K King Stallion. Americká námořní pěchota (US Marine Corps) odebere 200 vrtulníků CH-53K. Avšak cena vrtulníku si nezadá s cenou stíhacího letadla.

Unikátní bojový stroj

Těžký vrtulník CH-53K je určen pro kyvadlovou dopravu Mariňáků a vojenského materiálu z výsadkových lodí třídy America a Wasp na souš. Námořní pěchota přistoupila k vývoj CH-53K z důvodu neustálého zvyšování hmotnosti výstroje, výzbroje a zbraňových systémů.

Podle oficiálních stránek námořní pěchoty CH-53K v podvěsu přepraví nejen obrněná vozidla Humvee a budoucí JLTV, ale dokonce bojové vozidlo pěchoty LAV-25. Vrtulník CH-53K v podvěsu unese náklad o hmotnosti 12 200 kg (celkově 16 300 kg) - prázdná hmotnost LAV-25 je přitom 10 900 kg, bojová hmotnost (posádka, vybavení, munice, palivo) 12 800 kg.

Unikátní externí hákový systém CH-53K umožní přepravit až tři samostatné zásobovací kontejnery (munice, vybavení, voda, atd.) na tři různé předsunuté základny. Vysazování jednotlivých kontejnerů přitom značně urychluje trojitý hákový systém.

Ve vnitřním prostoru vrtulníku lze přepravit dvě standardní vojenské přepravní palety 463L určené pro letecké zásobování nebo až 55 Mariňáků - tj. celou jednu četu nebo až čtyři střelecká družstva (4×13 mužů).

Dalším klíčovým atributem je trojice nových turbohřídelových motorů General Electric T408 (GE38-1B) o výkonu 3×5,6 MW, což je výrazně více než u předchozího modelu CH-53E (3×3,3 MW). CH-53K díky výkonným motorům a novým kompozitním listům rotoru dokáže létat v mnohem vyšších výškách při mnohem vyšších teplotách vzduchu.

Obrovský výkon trojice motorů GE38-1B přenáší mohutná soustava převodovky, hlavy rotoru a transmise o hmotnosti 5280 kg, což je více, než váží prázdný vrtulník UH-60 Black Hawk. Pouze samotná převodovka má hmotnost 2390 kg. Pro srovnání, hmotnost převodovky ruského dvoumotorového vrtulníku Mil Mi-26 je 3639 kg.


CH-53K bude největší vrtulník v Ozbrojených silách Spojených států.

Výroba a cena

Americké ministerstvo obrany odsouhlasilo spuštění výroby prvních 26 vrtulníků CH-53K v rámci počáteční nízkosériové výroby LRIP (Low Rate Initial Production). V roce 2018 pěchota získá první čtyři stroje a počátečních operačních schopností IOC (Initial Operation Capability) dosáhne první letka CH-53K na konci roku 2019.

Plná sériová výroba se rozběhne v roce 2021, kdy bude firma Sikorsky schopna námořní pěchotě dodávat 14 CH-53K ročně.

Avšak unikátní vlastnosti CH-53K jsou patřičně drahé. Podle poslední hodnotící zprávy Assessments of Selected Weapon Program kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) z března 2017, celý program CH-53K (vývoj a nákup vrtulníků) přijde na 26,5 miliardy dolarů - mimo provozní náklady.


V říjnu 2016 CH-53K úspěšně prošel počátečním operačním testováním, při kterém mimo jiné v podvěsu přepravil náklad o hmotnosti 5400 kg na vzdálenost 180 km a vrátil se zpět.

Podle článku magazínu Bloomberg z konce března si ale celý program vyžádá 29 miliard dolarů. Stejný magazín pak v pondělí informoval o nárůstu ceny na 31 miliard dolarů. Jde však o neoficální ceny, které nechalo vedení Pentagonu bez komentáře.

Rozdílné ceny mohou být dány odlišným započítáním položek do programu. Podle magazínu Bloomberg cena 31 miliard dolarů obsahuje nejen výzkum/vývoj a pořízení jednotlivých vrtulníků, ale také nákup náhradních dílů, obslužného zařízení, atd. Přesnou metodologii výpočtu ceny programu ale magazín nezveřejnil.

Pokud zůstaneme u původních oficiálních čísel, tak čistě za nákup 200 ks CH-53K námořní pěchota vydá 19,3 miliardy dolarů, tj. průměrně 96,5 milionu dolarů za jeden vrtulníku.

Cena prvních vrtulníků vyrobených v rámci LRIP série je dokonce 122 milionů dolarů za kus, což je více, než aktuálně stojí stíhačky F-35 Lightning II. Nicméně po rozběhnutí sériové výroby cena poklesne na 80 milionů dolarů, což je ale stále více, než stojí většina moderních stíhacích letounů.

Zdroj: GAO

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bitevní vrtulníky AH-64E Apache pro USA a Saudskou Arábii

Americká armáda (US Army) podepsala s Boeingem dohodu o přestavbě a nákupu bitevních vrtulníků AH-64E Apache. V rámci dohody Boeing upraví 244 Apachů americké armády na verzi “E” a vyrobí 24 nových ...

Bojové roje dronů Gremlins: DARPA vybrala dva uchazeče

Program Gremlins vyvíjí novou generaci dronů, které lze v rojích vypouštět z mateřských letadel. Gremlins mají revolučním způsobem změnit vedení boje vzduch-země. Předběžný koncept dronů pro agenturu ...

XV-24A LightningStrike: Podivnost, která se stává realitou

Americká firma Aurora Flight Sciences a agentura DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) dokončily v březnu letecké testy zmenšeného modelu experimentálního letounu XV-24A LightningStrike.  

V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů “vrtulníků” pro experimentální program JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator). První vzlet ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Strategist
    17:07 21.04.2017

    Charlie a RiMr71: sám bych to nenapsal líp, 100 procentní souhlas

  • KOLT
    16:03 21.04.2017

    Ten příměr vůbec kulhá na všechny čtyři. Spousta evropských států je spíš v situaci chlapa, kdy manželce nezaplatí nový zub, protože by neměl na cigarety a dárky pro milenku. Stačilo by přestat hulit a šu*at mimo domov, hned by bylo na spravení zubů. A možná i na nové auto pro manželku...

  • Charlie
    11:44 21.04.2017

    V dobách, kdy státy nefinancovaly přebujelý sociální systémy (který jsou ve svým důsledku neuvěřitelně asociální), z rozpočtů neplynuly miliony na různý programy integrace a další nesmysly, kdy jsme byli přesvědčení, že naše kultura je ta nejlepší (protože opravdu jedna z nejlepších byla) si evropské státy mohly dovolit velké, dobře vyzbrojené armády.

    Dneska se financuje každá cypovina, leckterej má doktorát z genderový antropologie (ale dobrýho obráběče abys hledal lupou) nebo jiný nepostradatelný vědy, ale když přijde na lámání chleba a na louce se ukempuje tlupa loupežníků přivandrovalejch z cizí země, co přepadá dostavníky, tak je odsud nejni nikdo schopnej vystrnadit, přitom by to za pár hodin vyřešila žandarmérie s bajonetama. Vagabundi se sem přihrnou, pracovat nehctěj, ale o dávky si můžou vyřvat hlasivky. Jinej přivandrovalej vagabund se v televizi netají tím, že nikdy nedělal, jeho žena je bůhví jak dlouho doma taky, ale byt mají obří a luxusně zařízenej. Kde na to vzali?

    Ve finále sme v situaci, že se vybudovala tak sociálně spravedlivá společnost, že je vlastně nejvíc nespravedlivá - lidi co pracujou musej koukat, jak jim těžce vydřený prachy seberou a pak je dávaj netáhlum, co se celej den povalujou na lavičkách v parku a ještě se jim smějou do xichu, aby svoje živitele pak v noci okradli a zbili, za což se jim zas nic nestane.

  • tomas.kotnour
    20:37 20.04.2017

    Tak snad se také dočkáme jednou obdobných manévrů, jaké dokázal zakládající této řady
    https://www.youtube.com/watch?v=VC2E8RJE3Jo&feature=youtu.be

  • Luky
    14:44 20.04.2017

    Ano RiMre, a proto RUDÉ socialistické Německo zvažuje nahradit jejich letité CH-53 novými CH-53K...
    https://www.flightglobal.com/news/articles/germany-to-choose-between-chinook-and-ch-53k-for-hea-420964/

  • logik
    12:47 20.04.2017

    Reduktory a převodovky pro takové výkony jsou obrovská věda (např. i na F35 je právě jeden z nejsložitějších konstrukčních prvků právě převodovka na ventilátor pro STVOL).

    Jednak se to musí perfektně spočítat - čím to lépe navrhneš a spočítáš, tím to má méně dynamického namáhání a tedy je třeba menší robustnost.
    Pak je třeba mít perfektní materiálové inženýrství, které to umožní zkonstruovat z dostatečně pevných materiálů a tím moci snížit váhu.
    A nakonec se to pak musí také co nejpřesněji vyrobit, protože nepřesnosti ve výrobě tam přidávají další momenty a vibrace.

    U nás v republice opravdu umí počítat reduktory na vrtule jeden člověk.... (Pravděpodobně teda podobné věci hodně dobře uměj lidé v Plzni, kteří se pohybujou kolem turbín pro elektrárny, ale praxe přímo v letectví je tady asi dost nenahraditelná).

    Marfoloděj: Mi-26 je výkonnej v podstatě stejně. Starší je - ale s čím jiným bys to srovnával?

    Charlie: Nebude rozdíl v tom, že turbopropy maj v sobě zabudovanej reduktor, zatímco turbohřídele spoléhaj na externí?

  • fulcrum
    12:33 20.04.2017

    Gorn: A nemá 45. mpr nahradit u 4. brn 43. vpr , který by měl přejít společně s průzkumnými a speciálními útvary do nové brigády?

  • Charlie
    10:45 20.04.2017

    marfolodej: samozřejmě vám nepovím, co se rusovi nepovedlo u hlavního reduktoru, byla to podle všeho nějaká konstrukční chyba která způsobovala vibrace a přehřívání. Co přesně sem nikdy nečetl a vím, že třebas při porovnávání reduktorů u Ka-52 a AH-64 se ten Apačovej jevil jako modernější (menší hmotnost, vyšší účinnost, alespoň tedy podle ATM), ale co přesně to způsobuje...

  • marfolodej
    09:58 20.04.2017

    heh, srovnávat s Mi-26, kterje je o cca 30 let starší a výkonnější...nooo :-)

    Jen tak bokem téma článku mě napadlo, při srovnání hmotnosti té převodovky...Mi-26 tele jak vrata a lítá, Mi-28 drobeček a ta převodovka nefachá jak má a nefachá...to je prostě divný...co rus neumí? To je nějaké čudné když u Mi-17, 24, 26 to lítá skoro samo...nějak mi to nende do hlavy...

  • Charlie
    09:48 20.04.2017

    Jen technická - ty motory jsou turboHŘÍDELOVÉ - jejich výkon je vynášen hřídelí "k dalšímu zpracování" - v tomhle případě soustava reduktorů.

    Turbovrtulový motor se říká jednotce u letadel, kde je vrtule jaksi součástí jednotky (tj youstava motor-převodovka-vrtule tvoří celek pohonné jednotky.

    Je to nemlich to samý, ale zavedený názvosloví je holt takhle....

  • Gorn
    08:59 20.04.2017

    juhelak: 3. lehká brigada? Co to jako je?

    Pokud vím tak je plánovaný jeden prapor (45. mpr) a je velká otázka jak jej naplní a kde se vezme technika.

  • fenri
    07:52 20.04.2017

    Hřebeček se mi vždycky líbil, ale ta cena je peklo a nemám pocit, že by to bylo dlouhodobě a ve významných počtech udržitelné. Každopádně ale impozantní mašina.

  • liberal shark
    06:47 20.04.2017

    To juhelak: pro lehkou brigadu by se mi vic libily nove konvertoplany :-).

  • juhelak
    21:31 19.04.2017

    kolik by jsme jich potřebovali aby se tam vešla celá ta plánovaná 3. lehká brigada i z vybavením?:)) byla by pak nejmobilnejsi v Evropě :))

  • Superme
    20:35 19.04.2017

    RiMr71 - Hezky napsáno :)

  • RiMr71
    18:13 19.04.2017
    Oblíbený příspěvek

    Jo... buď na to máš nebo na to nemáš...
    A když na to máš, tak buď investuješ do "sociálních" programů a Frontexu, nebo do něčeho takového..

    Úctyhodný pracant!

  • Pepin Nešpor
    18:09 19.04.2017

    Fakt povedeny stroj. Krasa! Jeto proste povedeny univerzalni.