Česko nabízí Thajsku letadla L-39NG a investice do leteckého průmyslu

Česko nabízí Thajsku letadla L-39NG a investice do leteckého průmyslu
Thajský L-39ZA/ART / Public Domain (Zvětšit)

Thajsko v 90. letech nakoupilo 38 cvičně-bojových českých letadel L-39ZA/ART. V současné době stále létá 12 letadel. Thajsko se nejnověji zajímá o pořízení 12 nových letadel L-39 NG (Next Generation). Součástí dodávek podle IHS Janes navíc může být stavba montážní linky a servisního centra letadel L-39 v Thajsku.

Thajsko se rozhodlo nakoupit česká letadla L-39 v roce 1991. Původně Thajsko zvažovalo nákup 50 až 60 letadel, ale kvůli rozpočtovým potížím Thajsko objednalo „jen“ 36 letadel verze L-39ZA/ART. Jedná se o thajskou modifikaci L-39ZA (s integrovaným dvouhlavňovým kanonem GŠ-23 ráže 23 mm) a izraelskou avionikou od firmy Elbit.

Poprvé si mohli thajští diváci prohlédnout L-39 na letecké show Thai Air Show 93. Všechna L-39ZA/ART thajské letectvo převzalo do konce roku 1994. Letouny byly rozděleny do čtyř letek s tím, že dvě letky (401. a 411. lehká útočná letka) poskytovaly jak letecký výcvik, tak i vzdušné krytí při bojovém vyhledávání a záchraně (CSAR) a letecký průzkum.

Nyní létá pouze 12 letadel L-39ZA/ART (resp. po nehodě 11) u 411. letky s tím, že 401. letka přechází na jihokorejská cvičně-bojová letadla T-50TH. Letadla u 411. letky budou létat do konce své životnosti a do stejné letky by zřejmě zamířilo i 12 zvažovaných nových L-39NG.

V květnu letošního roku došlo k nehodě, kdy jeden L-39ZA/ART zavadil o dráty vysokého napětí v horách a havaroval. Pilot, který se v nízké výšce a ve velmi vysoké rychlosti katapultoval, nepřežil. Kopilot, který zůstal v kabině, s těžkými zraněními přežil. Vyšetřování vyloučilo technickou závadu na letounu.

O thajském zájmu o L-39NG se spekuluje již od listopadu minulého roku. „Oni mají zájem o naše stíhačky, o tu naši nejnovější stíhačku, to je skutečně hi-tech vojenská technika,“ uvedl tehdy Babiš, který o nákupu diskutoval s thajským premiérem Prajutchem Čan-Očou v Bruselu.

Babiš rovněž jednal o prodeji L-39NG při své nedávné návštěvě Thajska. „To byla výroba myslím v 60. a 70. letech [L-39ZA/ART]. Už dosluhují a my jim nabízíme nový model L-39NG, který je skutečně hi-tech. Premiér je bývalý voják, takže samozřejmě po našem jednání v Bruselu dal už nějaké instrukce své armádě,” uvedl Babiš 16. prosince.


Thajské L-39AZ/ART

Podle ministryně průmyslu a obchodu Marty Novákové se navíc v Thajsku vyjednává o repasi starých letadel: „V rámci toho, že se dohodnou podmínky repase těch, která mají, by se prodala nějaká nová letadla.”

Zároveň podle thajského ministerstva obrany, kterého citoval web IHS Janes, se vedou jednání s českou stranou o stavbě montážní linky a centra servisu a oprav letadel rodiny L-39 ve východní průmyslové zóně EEC (Eastern Economic Corridor). EEC je zóna, kde mohou investovat zahraniční firmy ‒ nyní to jsou zejména čínské a japonské firmy. EEC je součástí strategie thajské vlády, která se snaží v rámci 20 let dlouhého rozvojového programu nalákat do země investory a high-tech technologie. 

Podle thajského ministerstva obrany při návštěvě českého premiéra obě země projevily speciální zájem o spolupráci v oblasti vojenského leteckého průmyslu. „Čeští investoři z 39 firem chtějí investovat do letectví, medicínských zařízení, vysokorychlostních vlaků a obrany,” komentoval českou návštěvu Uttama Savanayana, thajský ministr průmyslu.

Thajsko tedy, jak je to běžné u jiných zemí, požaduje přenos českého leteckého know-how a investice do svého průmyslu. Na oplátku Thajsko nakoupí 12 nových L-39 Next Generation. V novém thajském servisním centru by pak proběhla také repasé starších L-39AZ/ART.


První let L-39 Next Generation

Cena zakázky není známá, ale Giuseppe Giordo, generální ředitel Aero Vodochody, mluvil v případě Thajska o obchodu až ve výši 200 milionů dolarů (4,5 miliardy Kč). Připomeňme, že LOM Praha pro své Centrum leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích nakoupí čtyři L-39NG za 1,1 miliardy Kč. Součástí zakázky je i servisní podpora na deset let.

Další možností je vybudování thajského simulačního centra podobného tomu, které je právě v CLV. Ostatně v CLV se cvičí thajští piloti Gripenů.

Thajsko sice objednalo výše zmíněných 12 lehkých cvičně-bojových letadel T-50TH z Jižní Koreje, ale těmito letadly bude vyzbrojená jen jedna letka. T-50TH jsou navíc akvizičně / provozně dražší stroje než L-39NG.

Nákup českých L-39NG přitom může pro Thajsko dávat smysl z geopolitického hlediska. Importéři vojenské techniky často kvůli geopolitické bezpečnosti nakupují zbraně z více zemí. Výhodou ČR je, že díky své velikosti nemá (resp. nemůže mít) ambice ovlivňovat zahraniční nebo vnitřní politiku jiných zemí, a dokáže tedy dodávat zbraně bez politických podmínek. Naopak v případě velkých nebo vlivných zemí jsou dodávky zbraní často spojené se splněním určitých politických podmínek.  

Zdroj: IHS Janes, Thairat

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

L-39NG pro země Visegrádské skupiny a Švédska?

Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, ...

Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch

Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...

Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • tryskac
    23:19 26.01.2019

    Na margo toho co ČR vie ponuknut:akurát som prečítal vyjadrenie (želanie) veliteľa dopravného krídla Kuchyňa, že by si prial aby prileteli ešte 2 Sparta y a ze všetky L410 by boli nahradené verziou NG. Neviem do akej miery to bol osobný názor, ale v oficiálnom periodiku by mohol mat svoju váhu.

    • Flader
      10:00 27.01.2019

      Neviem či nemyslel NG ako náhradu za tie dve staršie l-410 (jedna z nich je FG). Tie ďalšie 4 sú relatívne mladé stroje.

      • tryskac
        15:52 27.01.2019

        Áno, min 2 stroje sú štandardu UVP E-20, ktoré boli v rámci tej servisnej zmluvy vymenené za staré. Ale inak by to bol zaujímavý a celkovo výhodný model výmeny staré za nové. LET / AI najskôr vie ponuknut after market pre staré stroje a OSSR by získali opat nové ng. Co pri známom neduhu L410, slabej unavovej životnosti bolo žiadané. Cena nového L410 je tuším okolo 10mil USD, takže naozaj nejde o veľké peniaze.

        • kisam
          16:53 27.01.2019

          A načo je nám L410? Stroj ktorý nikam nedoletí a pritom nič neuvezie? Načo preň živiť technikov a pilotov? Vyradiť, dokúpiť 2 Spartany a ľudí presunúť k nim. Nárast efektivity a schopností dopravného letectva.

          • tryskac
            18:01 27.01.2019

            L410 síce nie je osprey, ale zas jedno solídne komando by prepravila a možno aj niekde pristala/odletela. Vo verzii ng o pár 100km ďalej.

          • Flader
            19:53 27.01.2019

            Tak podľa flightradar24.com naše L-410 lietajú dosť často na Balkán, do Talianska a samozrejme okolitých štátov.
            S nákupom ďalších C-27J sa určite dá súhlasiť. Na druhej strane vyradiť tie 4 relatívne nové L-410 by bola chyba.

          • kisam
            20:59 27.01.2019

            Ten ich prísne utajený nákup bola chyba. Úplne bez koncepcie. Ale súhlasím, vyradiť skoro novú techniku je plytvanie. Avšak keby sa ich podarilo predať za slušnú cenu...

          • Flader
            21:18 27.01.2019

            2901 inak práve teraz letí z Talianska. Takže využité asi sú. Ono keby s nimi bola armáda nespokojná tak by veliteľ VzS asi nespomínal tie NG. Ale radšej by som bol aj ja, keby skôr pribudli ďalšie Spartany.

          • kisam
            22:23 27.01.2019

            Ono vzhľadom na to aké personálne problémy majú v Malackách otázka stojí skôr buď L410 alebo viac Spartanov, nie aj aj.

          • tryskac
            23:28 27.01.2019

            Išlo by len o nahradenie starých L410, za nové L410. Pri cene dokopy za 6ks nejakých 20mil EUR v štýle nové za staré by šlo o fair deal. 1000km dolet navyše sa môže vždy zísť...

  • Hajo
    07:26 24.01.2019

    Tak páni, Aero príjemne prekvapuje. Nákup do Thajska a vstup na ázijské trhy je dobrou správou. Nákupom know how a výstavbou linky thajci rozmýšľajú dopredu z pohľadu podchytenia trhov.
    Rád by som videl NGcko lietať aj u nás.

  • mikojan29
    08:45 23.01.2019

    Zaujímavá informácia, musím povedať, že fandím tomuto projektu a je dobré, že sa to pomaly rozbieha aj s objednávkami vojenským letectvám.

  • liberal shark
    08:11 23.01.2019

    Docela by mně zajímalo, kam se poděly ty zbylé letouny L-39ZA/ART, když jich z původních 36 dodaných v roce 1994 dnes létá jen 12. Ty ostatní popadaly do džungle nebo je Thajci někam přeprodali ?

  • Jirosi
    19:36 22.01.2019

    Zajímalo by mně zda Thajsko požaduje i licenci k prodeji do zahraničí v regionu.

  • Warnost
    14:54 22.01.2019

    Co myslíte, je šance, že v nejbližší době bude Slovensko nakupovat nová výcviková letadla a že by měla zájem o NG?

    • GlobeElement
      16:10 22.01.2019

      Jelikož Aero Vodochody vlastní Penta, netroufnou si koupit nic jiného, ani kdyby to bylo v akci.

      • Jura99
        17:16 22.01.2019

        To by mohl být tak maximálně 50% důvod, protože druhých 50% projektu L-39NG vlastní Omnipol.

        • Clanek
          07:45 23.01.2019

          Jakoby na tom zalezelo kdo vlastni Aero, (nejen) na Slovensku plati jedine: kdo maze, ten jede. A je uplne jedno jestli to vlastni slovak, cech nebo tatar.

          • Jura99
            07:51 23.01.2019

            Asi to tak ale bylo myšleno, s odkazem na Pentu, že to bude promazané, ale nevím nebyla to moje myšlenka. V ČR, i když je mínění trochu jiné, tak zdaleka neplatí, že kdo maže ten jede, pro změnu v SR to platí téměř bez výhrady, tam se bez alespoň drobného dárku neotevřou ani dveře od veřejného záchodu. Nadávají na systém sice všichni, ale každý má toho "svého" doktora či jinou službu podchycenou.

    • Gibon
      19:48 22.01.2019

      Sanca je priamo umerna sanci, ze Česi kupia hufnice Zuzany 2/Eva.

      • Jura99
        07:56 23.01.2019

        Trochu nepoměr ne ? Cena L-39NG +/- 10mil. USD (podle tiskových zpráv), Zuzana 2 +/- 6mil. €. AČR poptává 50ks, letadel vezmete kolik 3ks ? 6ks ?

        • mikojan29
          08:37 23.01.2019

          Ja Vám doprajem, kúpte húfnice niekde inde a nebudete sa musieť stále vyhovárať na to, aké sú slovenské húfnice črepy . A ten nákup lietadiel vs húfnice, u Vás sa tiež plánuje obstarať max. 6 ks, takže tiež žiadne veľké počty to nie sú.

        • Gibon
          10:12 23.01.2019

          Aky nepomer?
          Nakupujeme Tatry. Aj ked v hroznej kvalite a bolo by treba zacat sa obzerat inde.
          A nakupujeme letiskove radary.
          Na cvicne letectvo je vyclenenych 100mil€. Cize pri tvojej cene 10 NGciek.

          • Warnost
            14:31 23.01.2019

            Podle článku na stránkách vašeho ministerstva jsou Tatry pro vaši armádu vyráběny v nějakém podniku (už nevím název) na Slovensku, takže za kvalitu výroby si můžete sami.

          • Gibon
            18:10 23.01.2019

            Su tam montovane z dovezenych dielov. Napriklad ten hrozny poloautomat nikto u nas nesklada.
            Okrem ineho, na vyrazne klesajucu kvalitu Tatier sa tu stazuju uzivatelia aj z AČR.

      • Jan Grohmann
        11:01 23.01.2019

        Já jsem pro, sakra chlapi, ale ta kabina je děs. Chce to nějaké chromované lišty, matelízu, led svítidla, atd. :)

        • mikojan29
          11:48 23.01.2019

          Tuning si môžete urobiť aj sami. :-D
          Možno by stačilo tam dať iný typ svetiel (ak myslíte Z2) a hneď by to bolo iné. Ale ide hlavne o funkčnosť.

        • Gibon
          11:53 23.01.2019

          Ta je veru hrozna. Ale zas ta ochrana vodica vo vnutri...
          Stale tajne dufam, ze ked ukazu prvy vyrobeny kus, dizajn kabiny bude aspon trochu upraveny.

  • tryskac
    13:38 22.01.2019

    Škoda ze Babis už žije v ČR, je to to najlepšie čo Česko mohlo potkat... Bohužiaľ ci našťastie, nemá u vás ani súpera ani alternatívu. Minimálne najbližších 10 rokov.

    • Horny
      14:28 22.01.2019
      Oblíbený příspěvek

      Hele, nech si ty sarkasmy...

    • Rase
      15:45 22.01.2019

      Italská vláda je jistě taky ráda, že se část tamní mafie přesunula na Slovensko :-D

      • mikojan29
        20:19 22.01.2019

        Aj ty Brutus?

    • GlobeElement
      16:11 22.01.2019
      Oblíbený příspěvek

      A my se vám kdysi posmívali kvůli Mečiarovi - to máme za to, že jo?

      • Clanek
        07:47 23.01.2019

        Babis si furt z CR dela hlavne eserocku, to uroven "mafianskych praktik se nestitici a rodinne prislusniky ustavnich cinitelu unasejici" meciarovsky rezim jeste ani zdaleka nedosahuje. A diky za to.

        • Jura99
          08:00 23.01.2019

          Protože mu to naše zdejší mentalita nedovolí. Mečiar byl pánem a otcem zakladatelem, mohl si dovolit všechno, ovládal všechno a konkurenti drželi papule. Zde je Babiš pod drobnohledem, státní moc má několik nezávislých a vzájemně se hlídajících složek a každý krok stranou se někde projeví. Ovládnout všechny složky státu je velice složité (bez např. vnější pomoci).

          • liberal shark
            08:16 23.01.2019

            Kéž by tomu tak bylo :-(.

          • mikojan29
            08:57 23.01.2019

            Treba sa najprv pozrieť aj do vlastného hrnca, potom hodnotiť iných. Na SK už viacmenej prebehla sebareflexia tohto obdobia, aj keď niektoré veci sa neodstránili - korupcia a klientelizmus. Ale to isté je aj u Vás a aj v iných štátoch bývalého východného bloku, takže hrať sa na "vyspelejšiu" demokraciu je zavádzajúce.

          • Jura99
            13:05 23.01.2019

            mikojan29: právě, že už přes deset let vidím do obou hrnců denodenně, rozdíl je dramatický. Neuražte se, ale oligarchistán východního typu začíná na řece Moravě a končí u Vladivostoku. Změnit to nejde.

  • lorgarius
    13:23 22.01.2019

    v Thajsku by hadam konecne aeru vacsi kseft aj mohol klapnut.
    Thajsko politicky nie je nepriatelom nikoho z vacsich hracov ani vazalom a uz v minulosti nakupovali od mensich hracov, teda pokial bola cena v poriadku.

    • Gibon
      19:52 22.01.2019

      *...teda pokial dobre podplatili zodpovednych.
      Takto mala veta koncit. Ale tieto praktiky ako Pente, ci Omnipolu nie su cudzie, takze je to v poho.

  • Dejwman
    13:14 22.01.2019

    Pro letecký průmysl v ČR je to jenom dobře a snad to je začátek prodejních úspěchů Aera v letech příštích...

    Když jsme u toho Aera, nevíte jakou má budoucnost F/A 259?
    Vím, že v americkém programu oa-x to neuspělo, ale jaká je budoucnost např. v AČR namísto starších L-159 při obměně v budoucnu nebo to byla jen jednoúčelovka pro daný program....

    • Tango23
      14:26 22.01.2019

      U projektu L-259 je zasadni upgrade avioniky! Jakykoliv prodej L-159 vyzaduje souhlas U.S.A. z duvodu vyvozu jejich technologie do tretich stran. To u L-259 odpadne, protoze avioniku bude dodavat Izrael vlastni konstrukce. Jde o pokrocilou avioniky 4. generace s otevrenou architekturou.

    • Matesaax
      15:16 22.01.2019

      F/A-259 je v podstatě výrazná modernizace stávající L-159. Nákupu pro naši armádu nevěřím, reálnější vidím modernizaci části L-159 s použitím prvků dvestepadesatdevitky, jako mokré křídlo, radar.. Nicméně je otázka kolik L-159 bude v budoucnu létat, pokud dojde k navýšení počtu Gripenu. Takže je otázka zda se i v budoucnu bude Alca jako bitevní, či pouze výcvikový stroj pro přechod na Gripen, či eventuálně i úplně ukončení provozu a realizace výcviku na L-39NG.

      • Rase
        15:44 22.01.2019

        Dosloužení L-159, pak částečný přechod na L-39NG (pro výcvik) a dokoupení dalších stíhaček, mi taky přijde smysluplnější. Sníží se tak počet provozovaných typů letounů, což je vždycky fajn.

        • Matesaax
          16:06 22.01.2019

          Pokud by došlo k navýšení bojových letadel, tak bych reálne viděl přesunutí výcviku kompletně do Pardubic, vytvořit zde společnou letku armádních L-159T a L-39NG od CLV. V Čáslavi by pak zůstaly dvě letky s 18 Gripeny a 18 L-159,eventuelne dvě letky po 12 Gripenech. K navýšení počtu nadzvuku dojde celkem jistě, jen je otázka zda o 4-6 či rovnou 10 letadel.

          • Jirosi
            19:32 22.01.2019

            Sice bych přál letectvu více nadzvuků, na úkor L-159.
            Ale je tam ještě strašně moc proměnných. Přitom mi asi více záleží, aby letectvo mělo perspektivu a nezamrzlo na Gripenech C/D.

          • Rase
            10:34 23.01.2019

            Jirosi:
            to jo, ale ono zamrznutí je bohužel nejpravděpodobnější možnost. Osobně si myslím, že ještě dlouho po roce 2030 budeme drandit na stařičkých Gripenech dokud se nerozpadnou / nezačnou padat z oblohy. Tedy stejně, jako dnes Chorvati provozují MiG-21. Snad těch nehod ale nebude moc, než si MO uvědomí, že by se mělo hledat něco nového

      • liberal shark
        08:20 23.01.2019

        Také nevidím pro L-159 / A-259 žádnou velkou budoucnost. Spíše očekávám, že VzS AČR postupně směřují k modelu L-39NG + Gripen NG (nebo F-16 block 70/72). Na F-35A si netroufám ani pomyslet :-(.

    • CerVus
      15:54 22.01.2019

      Vždyť ani uspět nemohlo, když se do konkurzu ani nepřihlásilo. Potažmo ani nemohlo. Jediný účel tohoto "projektu" byl se přiživit na mediální pozornosti a využít toho u L-39NG.

      • skelet
        16:19 22.01.2019

        je otázkou.. vypadá to, že se program OA-X zastaví a spekuluje se o restartu celého programu.

        • Jirosi
          19:11 22.01.2019

          Spíše bych čekal, že klasicky vyzní do ztracena. Stejně jako potřeba těch strojů po konci "boje" z ISIL.

          • Snownomad
            10:10 24.01.2019

            Potřeba těchto strojů teprve přijde.
            V současnosti začíná infiltrace armád Británie, Německa a Francie muslimy s občanstvím, narozenými v těchto zemích. Tihle noví bojovníci budou pod formálním velením skopčáků nebo žabožroutů, ale fakticky budou pod velením bojovníků IS (politickykorektně "uprchlíci").

            Je jen otázkou času kdy vypukne v západních zemích ozbrojený konflikt, to je prostě muslimská přirozenost.

  • tryskac
    12:17 22.01.2019

    Babis neBabis, buďte radi ze je aspoň náznak predaja. Koniec koncov Aero je súkromná firma, aj keď produkt vznikol so štátnou pomocou. A najmä!... Bola by to prvá seriózna zákazka armáde, nie súkromným firmám, nie centrám výcviku a nie 4ks ako Senegalu.

    • Scotty
      12:24 22.01.2019

      U nás je bude kupovat taky centrum výcviku. Nezáleží přece na tom jestli je kupuje společnost zajištující výcvik nebo přímo armáda. Záleží jak mají v konkrétní zemi nastaven systém výcviku pilotů.

      • tryskac
        12:29 22.01.2019

        To je síce pravda, ale v tiskovej správe to vždy lepšie znie...

  • marfolodej
    12:05 22.01.2019
    Oblíbený příspěvek

    nevím teda, ale kvůli 12 kouskům prodávat know-how statvět tam výrobní linku...??? To mi nepřipadně jako dobřej kšeft.

    • moryk
      12:15 22.01.2019

      Souhlasim, ale v clanku se pise "montazni linka"...

  • Rase
    11:49 22.01.2019

    Thajsko provozuje rovněž stíhačky Gripen, konkrétně osm JAS 39C a čtyři JAS 39D, které jsou v provozu od roku 2016. V říjnu 2013 thajská vláda oznámila svůj záměr koupit dalších šest Gripenů. gripeny létají u 701 Fighter Squadron na základně Surat Thani, kde nahradily starší stíhačky F-5E/F Tiger II od Northrop Corporation.
    Bude zajímavé sledovat, jak hodláme nabídnout modernizaci starších L-39ZA/ART, když letouny mají izraelskou avioniku, nu nechme se překvapit

    • skelet
      12:49 22.01.2019

      v čem vidíš problém?

      • Rase
        15:39 22.01.2019

        tak je mi jasné, že my bysme byli prostředníci a max naučíme thajce jak se vyměňuje izraelská elektronika za jinou od nich, ale asi by bylo fajn zeptat se, zda s tím Elta nemá problém :D
        pokud jde o samotnou opravu letounů, tak asi problém nebude, to jo.

        • skelet
          16:20 22.01.2019

          řekl bych, že ani s avionikou. Certifikace jde za výrobcem (Aero) a určitě není podmínkou používat jen izraelské komponenty.

    • semtam
      14:21 22.01.2019

      Jen technická, Thajsko objednalo 6 Gripenů v roce 2008 a dalších šest v roce 2010. Poslední letadla z objednávek byli dodány v roce 2013.

  • Tango23
    11:17 22.01.2019

    S mokrym kridlem a kratsim nosem ztratilo trosku z elegance :), ale to je stejne jenom subjektivni. Kazdopadne produkt, ktery ma obrovsky vyznam pro cely nas letecky prumysl. V dobe, kdy armady mnoha zemi resi prezbrojeni temer ve vsech segmentech, nebude naskodu mit top product za bezkonkurencni cenu s vyznamnou pridanou hodnotou (reputace, servis, skoleni/demonstartory). Radeji usetrit u primarne vycvikovych lotounu a investovat usetrene prostredky u bojove techniky, a pri tom mit zajisteny top vycvik pres L-39NG !

    • Gibon
      19:58 22.01.2019

      L39 top vycvik pre nadzvuk nezabezpečí. Na to je to lietadlo slabe.
      No ma kopec inych vyhod a tie treba vyzdvihovat. Nie klamat si do oci. ;-)

      • liberal shark
        08:24 23.01.2019

        Na koncové fáze výcviku jsou snad spárky, ne ? Gripen D/F nebo F-16 D/F.

        • Gibon
          12:01 23.01.2019

          A preto AČR investuje do dvojmiestnych L159. Lebo L39 poskytuje top vycvik ;-)

          • Jura99
            13:10 23.01.2019

            spíš bych tipnul, že L-159T1 vznikla ještě před tím, než o L-39NG padla první zmínka a také se jedná o výrobu kanibalizaci "nechtěných" jednomístných strojů. L-39NG bude sloužit u CLV a nejspíš bude k dispozici i výuce pilotům spřátelených armád :-)

      • Jura99
        08:36 23.01.2019

        To by mohlo platit pro F-35, která nemá spárku, ale zase má kvalitní program výcviku na simulátoru. U ostatních kategorie L-39NG vyhovuje, někdo má dokonce vrtulové trenéry a z nich jde rovnou na F-18 (Švýcarsko)

        • Gibon
          18:18 23.01.2019

          A ani tie vrtule sa nedaju povazovat za top vycvik.

          Proste L39 top vycvik neposkytuje, ale poskytuje dostatocny vycvik na prechod na nadzvuky. A to za bezkonkurencne prachy, zaroven s moznostou CAS.
          Pomer cena/vykon je super. A to treba vyzdvihovat. Nie rozpisovat bajky o top vycviku. To zozere akurat niekto, co o tom vie h.... Top vycvik poskytne Boeing T-X, ci KAI T-50.
          Osobne by som v OSSR najradsej videl 2.takticku letku vybavenu prave T-50, ale aj L39NG/CW budu stacit. Ak sa popracuje na schopnostiach CAS.

          • Jura99
            08:45 24.01.2019

            To je velká otázka, jestli mít k výcviku kategorii L-39 a pak až spárku "dospělého" stroje nebo mít k výcviku kategorii T-X,T-50, M-346 a spárku už třeba nikoliv. Ovšem pořizovací i provozní cena těchto strojů je k L-39 několikanásobná.

  • madrabbit
    11:09 22.01.2019
    Oblíbený příspěvek

    "Oni mají zájem o naše stíhačky, o tu naši nejnovější stíhačku, to je skutečně hi-tech vojenská technika"

    Hlína

    • Poly
      11:21 22.01.2019
      Oblíbený příspěvek

      Tak Babiš je odborník především před dotace. Na armádu měl dlouho génia s kvalitní hereckou zkušeností, takže....

      • Jura99
        08:03 23.01.2019

        Ten herec nebyl zas tak špatnej, akorát se asi neuměl podepsat.

    • RiMr71
      12:03 22.01.2019
      Oblíbený příspěvek

      ...co chceš po šmelináři...

      • Gibon
        19:59 22.01.2019

        ŠTBakovi. Treba ho pomenovat vzdy najvystiznejsim menom.