Česko nabízí Thajsku letadla L-39NG a investice do leteckého průmyslu

-
22. 1. 2019
-
75 komentářů
-
Jan Grohmann
Thajsko v 90. letech nakoupilo 38 cvičně-bojových českých letadel L-39ZA/ART. V současné době stále létá 12 letadel. Thajsko se nejnověji zajímá o pořízení 12 nových letadel L-39 NG (Next Generation). Součástí dodávek podle IHS Janes navíc může být stavba montážní linky a servisního centra letadel L-39 v Thajsku.
Thajsko se rozhodlo nakoupit česká letadla L-39 v roce 1991. Původně Thajsko zvažovalo nákup 50 až 60 letadel, ale kvůli rozpočtovým potížím Thajsko objednalo „jen“ 36 letadel verze L-39ZA/ART. Jedná se o thajskou modifikaci L-39ZA (s integrovaným dvouhlavňovým kanonem GŠ-23 ráže 23 mm) a izraelskou avionikou od firmy Elbit.
Poprvé si mohli thajští diváci prohlédnout L-39 na letecké show Thai Air Show 93. Všechna L-39ZA/ART thajské letectvo převzalo do konce roku 1994. Letouny byly rozděleny do čtyř letek s tím, že dvě letky (401. a 411. lehká útočná letka) poskytovaly jak letecký výcvik, tak i vzdušné krytí při bojovém vyhledávání a záchraně (CSAR) a letecký průzkum.
Nyní létá pouze 12 letadel L-39ZA/ART (resp. po nehodě 11) u 411. letky s tím, že 401. letka přechází na jihokorejská cvičně-bojová letadla T-50TH. Letadla u 411. letky budou létat do konce své životnosti a do stejné letky by zřejmě zamířilo i 12 zvažovaných nových L-39NG.
V květnu letošního roku došlo k nehodě, kdy jeden L-39ZA/ART zavadil o dráty vysokého napětí v horách a havaroval. Pilot, který se v nízké výšce a ve velmi vysoké rychlosti katapultoval, nepřežil. Kopilot, který zůstal v kabině, s těžkými zraněními přežil. Vyšetřování vyloučilo technickou závadu na letounu.
O thajském zájmu o L-39NG se spekuluje již od listopadu minulého roku. „Oni mají zájem o naše stíhačky, o tu naši nejnovější stíhačku, to je skutečně hi-tech vojenská technika,“ uvedl tehdy Babiš, který o nákupu diskutoval s thajským premiérem Prajutchem Čan-Očou v Bruselu.
Babiš rovněž jednal o prodeji L-39NG při své nedávné návštěvě Thajska. „To byla výroba myslím v 60. a 70. letech [L-39ZA/ART]. Už dosluhují a my jim nabízíme nový model L-39NG, který je skutečně hi-tech. Premiér je bývalý voják, takže samozřejmě po našem jednání v Bruselu dal už nějaké instrukce své armádě,” uvedl Babiš 16. prosince.
Thajské L-39AZ/ART
Podle ministryně průmyslu a obchodu Marty Novákové se navíc v Thajsku vyjednává o repasi starých letadel: „V rámci toho, že se dohodnou podmínky repase těch, která mají, by se prodala nějaká nová letadla.”
Zároveň podle thajského ministerstva obrany, kterého citoval web IHS Janes, se vedou jednání s českou stranou o stavbě montážní linky a centra servisu a oprav letadel rodiny L-39 ve východní průmyslové zóně EEC (Eastern Economic Corridor). EEC je zóna, kde mohou investovat zahraniční firmy ‒ nyní to jsou zejména čínské a japonské firmy. EEC je součástí strategie thajské vlády, která se snaží v rámci 20 let dlouhého rozvojového programu nalákat do země investory a high-tech technologie.
Podle thajského ministerstva obrany při návštěvě českého premiéra obě země projevily speciální zájem o spolupráci v oblasti vojenského leteckého průmyslu. „Čeští investoři z 39 firem chtějí investovat do letectví, medicínských zařízení, vysokorychlostních vlaků a obrany,” komentoval českou návštěvu Uttama Savanayana, thajský ministr průmyslu.
Thajsko tedy, jak je to běžné u jiných zemí, požaduje přenos českého leteckého know-how a investice do svého průmyslu. Na oplátku Thajsko nakoupí 12 nových L-39 Next Generation. V novém thajském servisním centru by pak proběhla také repasé starších L-39AZ/ART.
První let L-39 Next Generation
Cena zakázky není známá, ale Giuseppe Giordo, generální ředitel Aero Vodochody, mluvil v případě Thajska o obchodu až ve výši 200 milionů dolarů (4,5 miliardy Kč). Připomeňme, že LOM Praha pro své Centrum leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích nakoupí čtyři L-39NG za 1,1 miliardy Kč. Součástí zakázky je i servisní podpora na deset let.
Další možností je vybudování thajského simulačního centra podobného tomu, které je právě v CLV. Ostatně v CLV se cvičí thajští piloti Gripenů.
Thajsko sice objednalo výše zmíněných 12 lehkých cvičně-bojových letadel T-50TH z Jižní Koreje, ale těmito letadly bude vyzbrojená jen jedna letka. T-50TH jsou navíc akvizičně / provozně dražší stroje než L-39NG.
Nákup českých L-39NG přitom může pro Thajsko dávat smysl z geopolitického hlediska. Importéři vojenské techniky často kvůli geopolitické bezpečnosti nakupují zbraně z více zemí. Výhodou ČR je, že díky své velikosti nemá (resp. nemůže mít) ambice ovlivňovat zahraniční nebo vnitřní politiku jiných zemí, a dokáže tedy dodávat zbraně bez politických podmínek. Naopak v případě velkých nebo vlivných zemí jsou dodávky zbraní často spojené se splněním určitých politických podmínek.
Související články
L-39NG pro země Visegrádské skupiny a Švédska?
Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, ...
-
26.09.2015
-
41 komentářů
-
Tisková zpráva
Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch
Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...
-
10.07.2016
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG
V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...
-
20.07.2017
-
29 komentářů
-
Tisková zpráva
Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu
Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...
-
13.06.2018
-
64 komentářů
-
Tisková zpráva
Komentáře
Na margo toho co ČR vie ponuknut:akurát som prečítal vyjadrenie (želanie) veliteľa dopravného krídla Kuchyňa, že by si prial aby prileteli ešte 2 Sparta y a ze všetky L410 by boli ...Zobrazit celý příspěvek
Na margo toho co ČR vie ponuknut:akurát som prečítal vyjadrenie (želanie) veliteľa dopravného krídla Kuchyňa, že by si prial aby prileteli ešte 2 Sparta y a ze všetky L410 by boli nahradené verziou NG. Neviem do akej miery to bol osobný názor, ale v oficiálnom periodiku by mohol mat svoju váhu.Skrýt celý příspěvek
Neviem či nemyslel NG ako náhradu za tie dve staršie l-410 (jedna z nich je FG). Tie ďalšie 4 sú relatívne mladé stroje.
Neviem či nemyslel NG ako náhradu za tie dve staršie l-410 (jedna z nich je FG). Tie ďalšie 4 sú relatívne mladé stroje.
Áno, min 2 stroje sú štandardu UVP E-20, ktoré boli v rámci tej servisnej zmluvy vymenené za staré. Ale inak by to bol zaujímavý a celkovo výhodný model výmeny staré za nové. LET / ...Zobrazit celý příspěvek
Áno, min 2 stroje sú štandardu UVP E-20, ktoré boli v rámci tej servisnej zmluvy vymenené za staré. Ale inak by to bol zaujímavý a celkovo výhodný model výmeny staré za nové. LET / AI najskôr vie ponuknut after market pre staré stroje a OSSR by získali opat nové ng. Co pri známom neduhu L410, slabej unavovej životnosti bolo žiadané. Cena nového L410 je tuším okolo 10mil USD, takže naozaj nejde o veľké peniaze.Skrýt celý příspěvek
A načo je nám L410? Stroj ktorý nikam nedoletí a pritom nič neuvezie? Načo preň živiť technikov a pilotov? Vyradiť, dokúpiť 2 Spartany a ľudí presunúť k nim. Nárast efektivity a ...Zobrazit celý příspěvek
A načo je nám L410? Stroj ktorý nikam nedoletí a pritom nič neuvezie? Načo preň živiť technikov a pilotov? Vyradiť, dokúpiť 2 Spartany a ľudí presunúť k nim. Nárast efektivity a schopností dopravného letectva.Skrýt celý příspěvek
L410 síce nie je osprey, ale zas jedno solídne komando by prepravila a možno aj niekde pristala/odletela. Vo verzii ng o pár 100km ďalej.
L410 síce nie je osprey, ale zas jedno solídne komando by prepravila a možno aj niekde pristala/odletela. Vo verzii ng o pár 100km ďalej.
Tak podľa flightradar24.com naše L-410 lietajú dosť často na Balkán, do Talianska a samozrejme okolitých štátov. S nákupom ďalších C-27J sa určite dá súhlasiť. Na druhej strane ...Zobrazit celý příspěvek
Tak podľa flightradar24.com naše L-410 lietajú dosť často na Balkán, do Talianska a samozrejme okolitých štátov.
S nákupom ďalších C-27J sa určite dá súhlasiť. Na druhej strane vyradiť tie 4 relatívne nové L-410 by bola chyba.Skrýt celý příspěvekTen ich prísne utajený nákup bola chyba. Úplne bez koncepcie. Ale súhlasím, vyradiť skoro novú techniku je plytvanie. Avšak keby sa ich podarilo predať za slušnú cenu...
Ten ich prísne utajený nákup bola chyba. Úplne bez koncepcie. Ale súhlasím, vyradiť skoro novú techniku je plytvanie. Avšak keby sa ich podarilo predať za slušnú cenu...
2901 inak práve teraz letí z Talianska. Takže využité asi sú. Ono keby s nimi bola armáda nespokojná tak by veliteľ VzS asi nespomínal tie NG. Ale radšej by som bol aj ja, keby ...Zobrazit celý příspěvek
2901 inak práve teraz letí z Talianska. Takže využité asi sú. Ono keby s nimi bola armáda nespokojná tak by veliteľ VzS asi nespomínal tie NG. Ale radšej by som bol aj ja, keby skôr pribudli ďalšie Spartany.Skrýt celý příspěvek
Išlo by len o nahradenie starých L410, za nové L410. Pri cene dokopy za 6ks nejakých 20mil EUR v štýle nové za staré by šlo o fair deal. 1000km dolet navyše sa môže vždy zísť...
Išlo by len o nahradenie starých L410, za nové L410. Pri cene dokopy za 6ks nejakých 20mil EUR v štýle nové za staré by šlo o fair deal. 1000km dolet navyše sa môže vždy zísť...
Tak páni, Aero príjemne prekvapuje. Nákup do Thajska a vstup na ázijské trhy je dobrou správou. Nákupom know how a výstavbou linky thajci rozmýšľajú dopredu z pohľadu podchytenia ...Zobrazit celý příspěvek
Tak páni, Aero príjemne prekvapuje. Nákup do Thajska a vstup na ázijské trhy je dobrou správou. Nákupom know how a výstavbou linky thajci rozmýšľajú dopredu z pohľadu podchytenia trhov.
Rád by som videl NGcko lietať aj u nás.Skrýt celý příspěvekZaujímavá informácia, musím povedať, že fandím tomuto projektu a je dobré, že sa to pomaly rozbieha aj s objednávkami vojenským letectvám.
Zaujímavá informácia, musím povedať, že fandím tomuto projektu a je dobré, že sa to pomaly rozbieha aj s objednávkami vojenským letectvám.
Docela by mně zajímalo, kam se poděly ty zbylé letouny L-39ZA/ART, když jich z původních 36 dodaných v roce 1994 dnes létá jen 12. Ty ostatní popadaly do džungle nebo je Thajci ...Zobrazit celý příspěvek
Docela by mně zajímalo, kam se poděly ty zbylé letouny L-39ZA/ART, když jich z původních 36 dodaných v roce 1994 dnes létá jen 12. Ty ostatní popadaly do džungle nebo je Thajci někam přeprodali ?Skrýt celý příspěvek
Co myslíte, je šance, že v nejbližší době bude Slovensko nakupovat nová výcviková letadla a že by měla zájem o NG?
Co myslíte, je šance, že v nejbližší době bude Slovensko nakupovat nová výcviková letadla a že by měla zájem o NG?
Jelikož Aero Vodochody vlastní Penta, netroufnou si koupit nic jiného, ani kdyby to bylo v akci.
Jelikož Aero Vodochody vlastní Penta, netroufnou si koupit nic jiného, ani kdyby to bylo v akci.
To by mohl být tak maximálně 50% důvod, protože druhých 50% projektu L-39NG vlastní Omnipol.
To by mohl být tak maximálně 50% důvod, protože druhých 50% projektu L-39NG vlastní Omnipol.
Jakoby na tom zalezelo kdo vlastni Aero, (nejen) na Slovensku plati jedine: kdo maze, ten jede. A je uplne jedno jestli to vlastni slovak, cech nebo tatar.
Jakoby na tom zalezelo kdo vlastni Aero, (nejen) na Slovensku plati jedine: kdo maze, ten jede. A je uplne jedno jestli to vlastni slovak, cech nebo tatar.
Asi to tak ale bylo myšleno, s odkazem na Pentu, že to bude promazané, ale nevím nebyla to moje myšlenka. V ČR, i když je mínění trochu jiné, tak zdaleka neplatí, že kdo maže ten ...Zobrazit celý příspěvek
Asi to tak ale bylo myšleno, s odkazem na Pentu, že to bude promazané, ale nevím nebyla to moje myšlenka. V ČR, i když je mínění trochu jiné, tak zdaleka neplatí, že kdo maže ten jede, pro změnu v SR to platí téměř bez výhrady, tam se bez alespoň drobného dárku neotevřou ani dveře od veřejného záchodu. Nadávají na systém sice všichni, ale každý má toho "svého" doktora či jinou službu podchycenou.Skrýt celý příspěvek
Sanca je priamo umerna sanci, ze Česi kupia hufnice Zuzany 2/Eva.
Sanca je priamo umerna sanci, ze Česi kupia hufnice Zuzany 2/Eva.
Trochu nepoměr ne ? Cena L-39NG +/- 10mil. USD (podle tiskových zpráv), Zuzana 2 +/- 6mil. €. AČR poptává 50ks, letadel vezmete kolik 3ks ? 6ks ?
Trochu nepoměr ne ? Cena L-39NG +/- 10mil. USD (podle tiskových zpráv), Zuzana 2 +/- 6mil. €. AČR poptává 50ks, letadel vezmete kolik 3ks ? 6ks ?
Ja Vám doprajem, kúpte húfnice niekde inde a nebudete sa musieť stále vyhovárať na to, aké sú slovenské húfnice črepy . A ten nákup lietadiel vs húfnice, u Vás sa tiež plánuje ...Zobrazit celý příspěvek
Ja Vám doprajem, kúpte húfnice niekde inde a nebudete sa musieť stále vyhovárať na to, aké sú slovenské húfnice črepy . A ten nákup lietadiel vs húfnice, u Vás sa tiež plánuje obstarať max. 6 ks, takže tiež žiadne veľké počty to nie sú.Skrýt celý příspěvek
Aky nepomer? Nakupujeme Tatry. Aj ked v hroznej kvalite a bolo by treba zacat sa obzerat inde. A nakupujeme letiskove radary. Na cvicne letectvo je vyclenenych 100mil€. Cize pri ...Zobrazit celý příspěvek
Aky nepomer?
Nakupujeme Tatry. Aj ked v hroznej kvalite a bolo by treba zacat sa obzerat inde.
A nakupujeme letiskove radary.
Na cvicne letectvo je vyclenenych 100mil€. Cize pri tvojej cene 10 NGciek.Skrýt celý příspěvekPodle článku na stránkách vašeho ministerstva jsou Tatry pro vaši armádu vyráběny v nějakém podniku (už nevím název) na Slovensku, takže za kvalitu výroby si můžete sami.
Podle článku na stránkách vašeho ministerstva jsou Tatry pro vaši armádu vyráběny v nějakém podniku (už nevím název) na Slovensku, takže za kvalitu výroby si můžete sami.
Su tam montovane z dovezenych dielov. Napriklad ten hrozny poloautomat nikto u nas nesklada.
Okrem ineho, na vyrazne klesajucu kvalitu Tatier sa tu stazuju uzivatelia aj z AČR.Su tam montovane z dovezenych dielov. Napriklad ten hrozny poloautomat nikto u nas nesklada.
Okrem ineho, na vyrazne klesajucu kvalitu Tatier sa tu stazuju uzivatelia aj z AČR.
Já jsem pro, sakra chlapi, ale ta kabina je děs. Chce to nějaké chromované lišty, matelízu, led svítidla, atd. :)
Já jsem pro, sakra chlapi, ale ta kabina je děs. Chce to nějaké chromované lišty, matelízu, led svítidla, atd. :)
Tuning si môžete urobiť aj sami. :-D
Možno by stačilo tam dať iný typ svetiel (ak myslíte Z2) a hneď by to bolo iné. Ale ide hlavne o funkčnosť.Tuning si môžete urobiť aj sami. :-D
Možno by stačilo tam dať iný typ svetiel (ak myslíte Z2) a hneď by to bolo iné. Ale ide hlavne o funkčnosť.Ta je veru hrozna. Ale zas ta ochrana vodica vo vnutri...
Stale tajne dufam, ze ked ukazu prvy vyrobeny kus, dizajn kabiny bude aspon trochu upraveny.Ta je veru hrozna. Ale zas ta ochrana vodica vo vnutri...
Stale tajne dufam, ze ked ukazu prvy vyrobeny kus, dizajn kabiny bude aspon trochu upraveny.
Škoda ze Babis už žije v ČR, je to to najlepšie čo Česko mohlo potkat... Bohužiaľ ci našťastie, nemá u vás ani súpera ani alternatívu. Minimálne najbližších 10 rokov.
Škoda ze Babis už žije v ČR, je to to najlepšie čo Česko mohlo potkat... Bohužiaľ ci našťastie, nemá u vás ani súpera ani alternatívu. Minimálne najbližších 10 rokov.
Italská vláda je jistě taky ráda, že se část tamní mafie přesunula na Slovensko :-D
Italská vláda je jistě taky ráda, že se část tamní mafie přesunula na Slovensko :-D
A my se vám kdysi posmívali kvůli Mečiarovi - to máme za to, že jo?
A my se vám kdysi posmívali kvůli Mečiarovi - to máme za to, že jo?
Babis si furt z CR dela hlavne eserocku, to uroven "mafianskych praktik se nestitici a rodinne prislusniky ustavnich cinitelu unasejici" meciarovsky rezim jeste ani zdaleka ...Zobrazit celý příspěvek
Babis si furt z CR dela hlavne eserocku, to uroven "mafianskych praktik se nestitici a rodinne prislusniky ustavnich cinitelu unasejici" meciarovsky rezim jeste ani zdaleka nedosahuje. A diky za to.Skrýt celý příspěvek
Protože mu to naše zdejší mentalita nedovolí. Mečiar byl pánem a otcem zakladatelem, mohl si dovolit všechno, ovládal všechno a konkurenti drželi papule. Zde je Babiš pod ...Zobrazit celý příspěvek
Protože mu to naše zdejší mentalita nedovolí. Mečiar byl pánem a otcem zakladatelem, mohl si dovolit všechno, ovládal všechno a konkurenti drželi papule. Zde je Babiš pod drobnohledem, státní moc má několik nezávislých a vzájemně se hlídajících složek a každý krok stranou se někde projeví. Ovládnout všechny složky státu je velice složité (bez např. vnější pomoci).Skrýt celý příspěvek
Treba sa najprv pozrieť aj do vlastného hrnca, potom hodnotiť iných. Na SK už viacmenej prebehla sebareflexia tohto obdobia, aj keď niektoré veci sa neodstránili - korupcia a ...Zobrazit celý příspěvek
Treba sa najprv pozrieť aj do vlastného hrnca, potom hodnotiť iných. Na SK už viacmenej prebehla sebareflexia tohto obdobia, aj keď niektoré veci sa neodstránili - korupcia a klientelizmus. Ale to isté je aj u Vás a aj v iných štátoch bývalého východného bloku, takže hrať sa na "vyspelejšiu" demokraciu je zavádzajúce.Skrýt celý příspěvek
mikojan29: právě, že už přes deset let vidím do obou hrnců denodenně, rozdíl je dramatický. Neuražte se, ale oligarchistán východního typu začíná na řece Moravě a končí u ...Zobrazit celý příspěvek
mikojan29: právě, že už přes deset let vidím do obou hrnců denodenně, rozdíl je dramatický. Neuražte se, ale oligarchistán východního typu začíná na řece Moravě a končí u Vladivostoku. Změnit to nejde.Skrýt celý příspěvek
v Thajsku by hadam konecne aeru vacsi kseft aj mohol klapnut. Thajsko politicky nie je nepriatelom nikoho z vacsich hracov ani vazalom a uz v minulosti nakupovali od mensich ...Zobrazit celý příspěvek
v Thajsku by hadam konecne aeru vacsi kseft aj mohol klapnut.
Thajsko politicky nie je nepriatelom nikoho z vacsich hracov ani vazalom a uz v minulosti nakupovali od mensich hracov, teda pokial bola cena v poriadku.Skrýt celý příspěvek*...teda pokial dobre podplatili zodpovednych.
Takto mala veta koncit. Ale tieto praktiky ako Pente, ci Omnipolu nie su cudzie, takze je to v poho.*...teda pokial dobre podplatili zodpovednych.
Takto mala veta koncit. Ale tieto praktiky ako Pente, ci Omnipolu nie su cudzie, takze je to v poho.
Pro letecký průmysl v ČR je to jenom dobře a snad to je začátek prodejních úspěchů Aera v letech příštích... Když jsme u toho Aera, nevíte jakou má budoucnost F/A 259? Vím, že ...Zobrazit celý příspěvek
Pro letecký průmysl v ČR je to jenom dobře a snad to je začátek prodejních úspěchů Aera v letech příštích...
Když jsme u toho Aera, nevíte jakou má budoucnost F/A 259?
Vím, že v americkém programu oa-x to neuspělo, ale jaká je budoucnost např. v AČR namísto starších L-159 při obměně v budoucnu nebo to byla jen jednoúčelovka pro daný program....Skrýt celý příspěvekU projektu L-259 je zasadni upgrade avioniky! Jakykoliv prodej L-159 vyzaduje souhlas U.S.A. z duvodu vyvozu jejich technologie do tretich stran. To u L-259 odpadne, protoze ...Zobrazit celý příspěvek
U projektu L-259 je zasadni upgrade avioniky! Jakykoliv prodej L-159 vyzaduje souhlas U.S.A. z duvodu vyvozu jejich technologie do tretich stran. To u L-259 odpadne, protoze avioniku bude dodavat Izrael vlastni konstrukce. Jde o pokrocilou avioniky 4. generace s otevrenou architekturou.Skrýt celý příspěvek
F/A-259 je v podstatě výrazná modernizace stávající L-159. Nákupu pro naši armádu nevěřím, reálnější vidím modernizaci části L-159 s použitím prvků dvestepadesatdevitky, jako mokré ...Zobrazit celý příspěvek
F/A-259 je v podstatě výrazná modernizace stávající L-159. Nákupu pro naši armádu nevěřím, reálnější vidím modernizaci části L-159 s použitím prvků dvestepadesatdevitky, jako mokré křídlo, radar.. Nicméně je otázka kolik L-159 bude v budoucnu létat, pokud dojde k navýšení počtu Gripenu. Takže je otázka zda se i v budoucnu bude Alca jako bitevní, či pouze výcvikový stroj pro přechod na Gripen, či eventuálně i úplně ukončení provozu a realizace výcviku na L-39NG.Skrýt celý příspěvek
Dosloužení L-159, pak částečný přechod na L-39NG (pro výcvik) a dokoupení dalších stíhaček, mi taky přijde smysluplnější. Sníží se tak počet provozovaných typů letounů, což je ...Zobrazit celý příspěvek
Dosloužení L-159, pak částečný přechod na L-39NG (pro výcvik) a dokoupení dalších stíhaček, mi taky přijde smysluplnější. Sníží se tak počet provozovaných typů letounů, což je vždycky fajn.Skrýt celý příspěvek
Pokud by došlo k navýšení bojových letadel, tak bych reálne viděl přesunutí výcviku kompletně do Pardubic, vytvořit zde společnou letku armádních L-159T a L-39NG od CLV. V Čáslavi ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud by došlo k navýšení bojových letadel, tak bych reálne viděl přesunutí výcviku kompletně do Pardubic, vytvořit zde společnou letku armádních L-159T a L-39NG od CLV. V Čáslavi by pak zůstaly dvě letky s 18 Gripeny a 18 L-159,eventuelne dvě letky po 12 Gripenech. K navýšení počtu nadzvuku dojde celkem jistě, jen je otázka zda o 4-6 či rovnou 10 letadel.Skrýt celý příspěvek
Sice bych přál letectvu více nadzvuků, na úkor L-159. Ale je tam ještě strašně moc proměnných. Přitom mi asi více záleží, aby letectvo mělo perspektivu a nezamrzlo na Gripenech ...Zobrazit celý příspěvek
Sice bych přál letectvu více nadzvuků, na úkor L-159.
Ale je tam ještě strašně moc proměnných. Přitom mi asi více záleží, aby letectvo mělo perspektivu a nezamrzlo na Gripenech C/D.Skrýt celý příspěvekJirosi: to jo, ale ono zamrznutí je bohužel nejpravděpodobnější možnost. Osobně si myslím, že ještě dlouho po roce 2030 budeme drandit na stařičkých Gripenech dokud se nerozpadnou ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
to jo, ale ono zamrznutí je bohužel nejpravděpodobnější možnost. Osobně si myslím, že ještě dlouho po roce 2030 budeme drandit na stařičkých Gripenech dokud se nerozpadnou / nezačnou padat z oblohy. Tedy stejně, jako dnes Chorvati provozují MiG-21. Snad těch nehod ale nebude moc, než si MO uvědomí, že by se mělo hledat něco novéhoSkrýt celý příspěvek
Také nevidím pro L-159 / A-259 žádnou velkou budoucnost. Spíše očekávám, že VzS AČR postupně směřují k modelu L-39NG + Gripen NG (nebo F-16 block 70/72). Na F-35A si netroufám ani ...Zobrazit celý příspěvek
Také nevidím pro L-159 / A-259 žádnou velkou budoucnost. Spíše očekávám, že VzS AČR postupně směřují k modelu L-39NG + Gripen NG (nebo F-16 block 70/72). Na F-35A si netroufám ani pomyslet :-(.Skrýt celý příspěvek
Vždyť ani uspět nemohlo, když se do konkurzu ani nepřihlásilo. Potažmo ani nemohlo. Jediný účel tohoto "projektu" byl se přiživit na mediální pozornosti a využít toho u L-39NG.
Vždyť ani uspět nemohlo, když se do konkurzu ani nepřihlásilo. Potažmo ani nemohlo. Jediný účel tohoto "projektu" byl se přiživit na mediální pozornosti a využít toho u L-39NG.
je otázkou.. vypadá to, že se program OA-X zastaví a spekuluje se o restartu celého programu.
je otázkou.. vypadá to, že se program OA-X zastaví a spekuluje se o restartu celého programu.
Spíše bych čekal, že klasicky vyzní do ztracena. Stejně jako potřeba těch strojů po konci "boje" z ISIL.
Spíše bych čekal, že klasicky vyzní do ztracena. Stejně jako potřeba těch strojů po konci "boje" z ISIL.
Potřeba těchto strojů teprve přijde. V současnosti začíná infiltrace armád Británie, Německa a Francie muslimy s občanstvím, narozenými v těchto zemích. Tihle noví bojovníci budou ...Zobrazit celý příspěvek
Potřeba těchto strojů teprve přijde.
V současnosti začíná infiltrace armád Británie, Německa a Francie muslimy s občanstvím, narozenými v těchto zemích. Tihle noví bojovníci budou pod formálním velením skopčáků nebo žabožroutů, ale fakticky budou pod velením bojovníků IS (politickykorektně "uprchlíci").
Je jen otázkou času kdy vypukne v západních zemích ozbrojený konflikt, to je prostě muslimská přirozenost.Skrýt celý příspěvek
Babis neBabis, buďte radi ze je aspoň náznak predaja. Koniec koncov Aero je súkromná firma, aj keď produkt vznikol so štátnou pomocou. A najmä!... Bola by to prvá seriózna zákazka ...Zobrazit celý příspěvek
Babis neBabis, buďte radi ze je aspoň náznak predaja. Koniec koncov Aero je súkromná firma, aj keď produkt vznikol so štátnou pomocou. A najmä!... Bola by to prvá seriózna zákazka armáde, nie súkromným firmám, nie centrám výcviku a nie 4ks ako Senegalu.Skrýt celý příspěvek
U nás je bude kupovat taky centrum výcviku. Nezáleží přece na tom jestli je kupuje společnost zajištující výcvik nebo přímo armáda. Záleží jak mají v konkrétní zemi nastaven systém ...Zobrazit celý příspěvek
U nás je bude kupovat taky centrum výcviku. Nezáleží přece na tom jestli je kupuje společnost zajištující výcvik nebo přímo armáda. Záleží jak mají v konkrétní zemi nastaven systém výcviku pilotů.Skrýt celý příspěvek
nevím teda, ale kvůli 12 kouskům prodávat know-how statvět tam výrobní linku...??? To mi nepřipadně jako dobřej kšeft.
nevím teda, ale kvůli 12 kouskům prodávat know-how statvět tam výrobní linku...??? To mi nepřipadně jako dobřej kšeft.
Thajsko provozuje rovněž stíhačky Gripen, konkrétně osm JAS 39C a čtyři JAS 39D, které jsou v provozu od roku 2016. V říjnu 2013 thajská vláda oznámila svůj záměr koupit dalších ...Zobrazit celý příspěvek
Thajsko provozuje rovněž stíhačky Gripen, konkrétně osm JAS 39C a čtyři JAS 39D, které jsou v provozu od roku 2016. V říjnu 2013 thajská vláda oznámila svůj záměr koupit dalších šest Gripenů. gripeny létají u 701 Fighter Squadron na základně Surat Thani, kde nahradily starší stíhačky F-5E/F Tiger II od Northrop Corporation.
Bude zajímavé sledovat, jak hodláme nabídnout modernizaci starších L-39ZA/ART, když letouny mají izraelskou avioniku, nu nechme se překvapitSkrýt celý příspěvektak je mi jasné, že my bysme byli prostředníci a max naučíme thajce jak se vyměňuje izraelská elektronika za jinou od nich, ale asi by bylo fajn zeptat se, zda s tím Elta nemá ...Zobrazit celý příspěvek
tak je mi jasné, že my bysme byli prostředníci a max naučíme thajce jak se vyměňuje izraelská elektronika za jinou od nich, ale asi by bylo fajn zeptat se, zda s tím Elta nemá problém :D
pokud jde o samotnou opravu letounů, tak asi problém nebude, to jo.Skrýt celý příspěvek
Jen technická, Thajsko objednalo 6 Gripenů v roce 2008 a dalších šest v roce 2010. Poslední letadla z objednávek byli dodány v roce 2013.
Jen technická, Thajsko objednalo 6 Gripenů v roce 2008 a dalších šest v roce 2010. Poslední letadla z objednávek byli dodány v roce 2013.
S mokrym kridlem a kratsim nosem ztratilo trosku z elegance :), ale to je stejne jenom subjektivni. Kazdopadne produkt, ktery ma obrovsky vyznam pro cely nas letecky prumysl. V ...Zobrazit celý příspěvek
S mokrym kridlem a kratsim nosem ztratilo trosku z elegance :), ale to je stejne jenom subjektivni. Kazdopadne produkt, ktery ma obrovsky vyznam pro cely nas letecky prumysl. V dobe, kdy armady mnoha zemi resi prezbrojeni temer ve vsech segmentech, nebude naskodu mit top product za bezkonkurencni cenu s vyznamnou pridanou hodnotou (reputace, servis, skoleni/demonstartory). Radeji usetrit u primarne vycvikovych lotounu a investovat usetrene prostredky u bojove techniky, a pri tom mit zajisteny top vycvik pres L-39NG !Skrýt celý příspěvek
L39 top vycvik pre nadzvuk nezabezpečí. Na to je to lietadlo slabe.
No ma kopec inych vyhod a tie treba vyzdvihovat. Nie klamat si do oci. ;-)L39 top vycvik pre nadzvuk nezabezpečí. Na to je to lietadlo slabe.
No ma kopec inych vyhod a tie treba vyzdvihovat. Nie klamat si do oci. ;-)Na koncové fáze výcviku jsou snad spárky, ne ? Gripen D/F nebo F-16 D/F.
Na koncové fáze výcviku jsou snad spárky, ne ? Gripen D/F nebo F-16 D/F.
A preto AČR investuje do dvojmiestnych L159. Lebo L39 poskytuje top vycvik ;-)
A preto AČR investuje do dvojmiestnych L159. Lebo L39 poskytuje top vycvik ;-)
spíš bych tipnul, že L-159T1 vznikla ještě před tím, než o L-39NG padla první zmínka a také se jedná o výrobu kanibalizaci "nechtěných" jednomístných strojů. L-39NG bude sloužit u ...Zobrazit celý příspěvek
spíš bych tipnul, že L-159T1 vznikla ještě před tím, než o L-39NG padla první zmínka a také se jedná o výrobu kanibalizaci "nechtěných" jednomístných strojů. L-39NG bude sloužit u CLV a nejspíš bude k dispozici i výuce pilotům spřátelených armád :-)Skrýt celý příspěvek
To by mohlo platit pro F-35, která nemá spárku, ale zase má kvalitní program výcviku na simulátoru. U ostatních kategorie L-39NG vyhovuje, někdo má dokonce vrtulové trenéry a z ...Zobrazit celý příspěvek
To by mohlo platit pro F-35, která nemá spárku, ale zase má kvalitní program výcviku na simulátoru. U ostatních kategorie L-39NG vyhovuje, někdo má dokonce vrtulové trenéry a z nich jde rovnou na F-18 (Švýcarsko)Skrýt celý příspěvek
A ani tie vrtule sa nedaju povazovat za top vycvik. Proste L39 top vycvik neposkytuje, ale poskytuje dostatocny vycvik na prechod na nadzvuky. A to za bezkonkurencne prachy, ...Zobrazit celý příspěvek
A ani tie vrtule sa nedaju povazovat za top vycvik.
Proste L39 top vycvik neposkytuje, ale poskytuje dostatocny vycvik na prechod na nadzvuky. A to za bezkonkurencne prachy, zaroven s moznostou CAS.
Pomer cena/vykon je super. A to treba vyzdvihovat. Nie rozpisovat bajky o top vycviku. To zozere akurat niekto, co o tom vie h.... Top vycvik poskytne Boeing T-X, ci KAI T-50.
Osobne by som v OSSR najradsej videl 2.takticku letku vybavenu prave T-50, ale aj L39NG/CW budu stacit. Ak sa popracuje na schopnostiach CAS.Skrýt celý příspěvekTo je velká otázka, jestli mít k výcviku kategorii L-39 a pak až spárku "dospělého" stroje nebo mít k výcviku kategorii T-X,T-50, M-346 a spárku už třeba nikoliv. Ovšem pořizovací ...Zobrazit celý příspěvek
To je velká otázka, jestli mít k výcviku kategorii L-39 a pak až spárku "dospělého" stroje nebo mít k výcviku kategorii T-X,T-50, M-346 a spárku už třeba nikoliv. Ovšem pořizovací i provozní cena těchto strojů je k L-39 několikanásobná.Skrýt celý příspěvek
"Oni mají zájem o naše stíhačky, o tu naši nejnovější stíhačku, to je skutečně hi-tech vojenská technika"
Hlína"Oni mají zájem o naše stíhačky, o tu naši nejnovější stíhačku, to je skutečně hi-tech vojenská technika"
HlínaTak Babiš je odborník především před dotace. Na armádu měl dlouho génia s kvalitní hereckou zkušeností, takže....
Tak Babiš je odborník především před dotace. Na armádu měl dlouho génia s kvalitní hereckou zkušeností, takže....
Načítám diskuzi...