Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Foto:  L-39 ZA/ART Královských thajských vzdušných sil. / RTAF
L-39 ZA/ART Královských thajských vzdušných sil. / RTAF

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových letadel L-39 ZA/ART. Aero Vodochody nabízí Thajsku lehké bitevní letouny L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aicraft) nebo L-39 NG (Next Generation).

Královské thajské letecké síly RTAF (Royal Thai Air Force) vlastní 36 stíhaček L-39 ZA/ART (thajské označení B.KhF1). Většinu strojů Thajsko získalo z České republiky v 90. letech minulého století. Téměř všechny thajské L-39 jsou navíc vybavené moderní izraelskou avionikou a jsou schopny používat západní výzbroj.

Thajsko modernizované využívá L-39 především k bitevním úkolům. Thajské L-39 mohou shazovat americké pumy Mk. 81/82/83, bomby s napalmem BLU-10A/B,-23/B,-32B/C,-27/B, kazetové bomby CBU-59/B,-71A/B nebo odpalovat neřízené rakety CRV-7 a Mk.40. Letouny jsou také schopné působit proti letadlům se střelami AIM-9 Sidewinder.

Čtyři stroje však pochází již z 80. let minulého století. Starší stroje nejsou modernizované a končí jim pomalu technická životnost. Právě čtyři dosluhující L-39 plánuje Thajsko nahradit novými stroji. Cena zakázky se odhaduje na 3,5 miliardy bathů (2,5 miliardy Kč).

Jelikož Thajsko plánuje stále provozovat letouny L-39, šance Aero Vodochody v tomto obchodě nejsou malé. Thajsko navíc vlastní, stejně jako Česká republiky, 12 švédských stíhaček JAS-39C/D Gripen, což skýtá potenciál pro spolupráci.

„Víme o zájmu thajské armády, probíhají o tom jednání, ale žádné bližší informace v tuto chvíli nemůžeme poskytnout,“ uvedl pro server E15.cz mluvčí Aera Tomáš Cícha. Kromě český letounů Thajsko zkoumá nabídky také z Ruska, Jižní Koreje, Itálie a Číny. Bohužel další informace nejsou k dispozici.

Aero Vodochody mohou nabídnout Thajsku dva typy vhodných letadel. V prvé řadě jde o lehké bitevní a cvičné stroje L-159 a cvičné stroje L-39 NG, které jsou však teprve ve vývoji.

Zdroj: IHS Janes, E15

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International

Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké ...

Embow: L-159 ALCA v akci

Naše letka se spolu s 211. letkou 21. základny taktického letectva Čáslav právě vrátila z ...

Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation

AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné ...

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • D.i.p
    09:29 24.12.2014

    Tak ty kliky co systematicky škodí známe. Jedna z nich seděla nedávno na MZ.

  • Karlos
    19:49 23.12.2014

    Je to presne jak pisete.

    Proste smes toho nejhorsi co se muze stat.

    Bohuzel to u nas porad pretrvava a nejen ve zbrojnim odvetvi.

    Asi Izraelci malo plati politikum. Musi se zeptat pana Kalouska jak u nas prorazit, za 25let s tim ma bohate zkusenosti i tucne konto. Ehmm, vlastne to mu nekdo z rodiny dal ty penize, tak jako vsem jemu podobnym.

    Ja doufam, ze to Aero jeste rozjede a L 159 si zavalci. Byla by to super fotka nebo video, jak nekde nekomu zatapi a je na ni chvala.
    Treba se to zvladne v tom Iraku. Cilu bude dost a dlouho.

  • CerVus
    14:12 23.12.2014

    Izrael hlavně nabízel, že bezplatně upraví některé jejich zbraně pro L-159 výměnou za zapůjčení jednoho kusu. Už nevím přesně o jaké rakety se jednalo, tuším že neřízené. Tady se raději nakoupily dražší rakety ze Švédska.

  • Charlie
    13:27 23.12.2014

    Za neúspěch L-159 ve světě může zejména naprostý diletantismus a nezájem politické reprezentace na jendé straně a pasivita a laxnost Aera na straně druhé.

    Po revoluci se bohužel v havlovské klice a celorepublikově rozmohl názor, že vyrábět zbraně je špatné a prodávat je ještě horší, takže valná většina trhů, kde jsme měli vynikající pověst, se prostě opustila, a nové se nezískávaly. Skoro mi při pohledu zpět přijde, že někdo Američanům přislíbil, že se na to vysereme a nepolezeme jim do zelí.

    V situaci, kdy leželo třicel L-159 ve skladu, se mohlo klidně dohodnout v Jižní Americe jakési turné, při kterém by se třeba pět nebo deset letadel naložilo na loď a na místě pak mohli naši piloti ukázat, co to éro umí. Jihoamerické státy dlouho řeší problém leteckého pašování narkotik, přičemž na stíhání malých kurýrních letounů jsou velké stíhačky drahé a nepraktické a malé turbovrtuláky, které na to používají, zase poněkud pomalé a bez radaru. L-159 perfektně splňuje většinu požadavků na tyhle úlohy - má radar, slušnou cestovní rychlost, přitom si zachovává obratnost a ovladatelnost při nízkých rychlostech, je laciné na provoz, pokud vím, tak i schopné operovat z nijak špičkových letišť... a je velký rozdíl, jestli letadla prodáte za 20 mega soukromé firmě, nebo ozbrojeným složkám za ten samý peníz, protože letoun, který má ve výzbroji více letectev, se prodává lépe než něco, co má jen jeden stá v pár kusech.

    Tady u nás le státní podpora exportu obranných technologií téměř neexistuje, což firmy musely pracně zjišťovat (ERA vyvíjela hodně aktivit ve vlastní režii), přitom je to divné, protože na těchle výrobcích je velká přidaná hodnota, čili velké zisky a tudíž by státu plynuly slušné příjmy z daní, jenže erár radši holí obyčejné občany na spotřebce, DPH a dalších daních.

    Mimochodem proč nemá naše republika užší vztahy s Izraelem, který nám dosud nezapomněl naší pomoc (byť nadiktovanou ze SSSR) při jeho válce za nezávislost? Přitom Izraelci mají přesně to, co potřebujem a spolupráce by byla výhodná pro obě strany.

  • D.i.p
    11:59 23.12.2014

    Tak to Embargo nemusí být jen o konkrétním dílu, ale pouze čistě politické. Nejlepší by bylo koupit motor s licencí vč. technologie. Ale to je asi nereálné.

  • Karlos
    23:37 22.12.2014

    L-159 urcite neni za zadnym zenitem. Hodil by se jen maly upgrade (jiz ted jsou nejake kusy v ACR vybaveny novymi displeji, co jsem cetl, pak by to chtelo zamerovaci kontajner - byl zkousen Litening III a tankovaci nastavec a mate spickove letadlo).

    Krehke a prakticky k nicemu jsou L39 - jen hloupe zbrane, prakticky nepozitelne. To ze je Syrane pouzivaji na bombardovani, kdy nejde o presnost je pravda.

    Jedina vyhoda L39 je nenarocnost na obsluhu. Ale to je jako s trabantem, taky jezdil a byl nenarocny na obsluhu.

    L39NG je ve hvezdach zda nekdy bude.

    Cpat do nejakeho letadla motor z vychodu muze jen firma, ktera nemysli. Na zapade je dostatek motoru, ktere by urco US neembarkovali. Ale to je vetsi politika, do ktere opravdu nevidime.

  • z.a.p
    21:02 22.12.2014

    L-39 neni ani zdaleka bezzuby nastroj boje proti pozemnim cilum.
    Zde je stranka ukazujici tento letoun v barvach Syrske republiky. Byl pouzit opakovane proti vzbourencum (FSA) pro ktere je pravym postrachem: http://www.sas1946.com/main/in...

  • CerVus
    14:49 22.12.2014

    J.D. ještě k těm motorům. Většina těchto vojensko-průmyslových závodů se nachází na východě Ukrajiny, proto o tu oblast Rusové stojí a pár podniků dokonce i nutně potřebují. Bojím se, že by to mohlo způsobovat Aeru problém s dodávkami.

  • CerVus
    14:43 22.12.2014

    Když ta 159 podle mě moc na boj není. To letadlo si jen na něco hraje. Na to aby poskytovalo CAS je moc křehké, nemá pancéřování a ani únikovou rychlost. Nosnost také žádný zázrak. Vybaveni kokpitu už také není aktuální, stačí se podívat na konkurenci. I ta vznikající 39NG je už trochu dál. V době vzniku bylo na průměru teď bez investic do dalšího vývoje je jednoduše zastaralé, což v tak nabité konkurenci je značný faktor. Nesmíme zapomínat že o koupi nerozhodují piloti, kteří možná mají raději klasické přístroje, ale převážně politici a civilisti obecně, kteří prostě budou preferovat velké dotykové obrazovky, které najdou i moderních stíhačkách.
    Obecně bych větší šanci dával L39NG s přihlédnutím k tomu, že mají ve výzbroji i 39 ks AlphaJetu v bitevní variantě a tudíž budou preferovat čistě tréninkový stroj pro přechod z turbovrtulových pc-9.

  • J.D.
    14:00 22.12.2014

    jen bych chtěl podotkonou že díly u 159 už nejsou žádný problém, někde sem četl že se jim podařilo sehna vyhovující ukrajinské motory a avionku napůl od nás a něco můžu koupit i ve Francii takže USA už jsou defakto ze hry, jen záleží jak to oni prodají

  • D.i.p
    11:33 22.12.2014

    Tady asi záleží taky na struktuře letectva. Pro F-35 je asi potřeba sofistikovanější cvičný letadlo, ale taky můžete brát ze zkušených pilotů např. z Gripenu.

    Krom toho Thajsko asi mít F-35 nebude, takže proč M346? Navíc stíhací roli tyhle letadla stejně nezastanou a jsem přesvědčen, že L-159 je jako bitevník lepší. L-39NG bude zase podstatně levnější.

    S dalším vývojem L-159 Aero asi čeká, jak se záměry podaří aplikovat na jednodušší L-39NG. A pro L-39 je asi vhodnější doba.

  • liberal shark
    07:55 22.12.2014

    Mám jen dvě poznámky:

    Velmi záleží na tom, co Thajsko od nových letounů požaduje - bude-li to výcvik pilotů, pak jim stačí L-39NG, jestli chtějí spíš útočný letoun, je vhodnější L-159. Oba vhodné typy by Aero muselo teprve dovyvinout. L-39NG je zatím jen na papíře, v L-159 by museli nahradit komponenty, které US výrobci nechtějí vyvážet.

    Cena 2,5 miliardy CZK - tj. nějakých 110 milionů USD, není zas tak astronomická. Vychází na nějakých 28 milionů USD na letoun a dolar už taky není, co býval :-). Třeba Gripen má stát 29 - 44 milionů Euro (Wiki).

  • z.a.p
    16:49 21.12.2014

    Nejsme v tom smeru v nesouladu; rekl bych prave naopak.

    Rozbalite-li jakykoli spotrebni vyrobek (mluvim o zdejsim trhu) dojdete z 90% k tomu samemu: vyrobeno v Cine. Pritom samozrejme, obaly a jmena na nich jsou prudce americke. Tak to je se vsim pane, vcetne zalezitosti 'obrany' nebo utoku chcete-li..

  • CerVus
    15:32 21.12.2014

    z.a.p: já na to koukal spíš z pohledu mateřské firmy. Apple taky vyrábí součástky v Číně a dušuje se Americkou kvalitou.

  • z.a.p
    14:49 21.12.2014

    Jeste pro Cervus v souvislosti s puvodem elektroniky - komponenty jsou temer vylucne z Ciny, ac nektere klicove jsou z Japonska s tim, ze intergrace vc. programovani se provadi ve Statech - vetsinou v silicon valley. Rovnez tak je znacne 'osvetlujici', ze kdyz se dostanete do nejake americke hi-tech firmy zjistite, ze osazenstvo je z vetsi casti azijske ethnicity (Indove vedou v programovani). Jsou to v 80% kontraktori s bezpecnostnim proverenim po dobu smlouvy - nikoli stali zamestnanci. Az jim termin skonci, bud se prodlouzi a nebo jdou jinam. Tak je to s 'lojalitou a utajenim' - vse jde skrze penize a zisk.

  • z.a.p
    14:37 21.12.2014

    Panove, se zajmem ctu vase komentare - vidite to v realnem svetle. Clanek zni optimisticky a to je spravne, protoze to podporuje nase narodni kvality, nicmene realita je jak rikate tvrda.

    K poslednimu komentari od CerVus: myslim, ze to vidite spravne. Ne vse 'americke' je to nejlepsi, to by jinak neexistoval kupr. Elbit a jine firmy vylepsujici existujici americke vyrobky (mimochodem, myslim ze i Saab pouziva americkou avioniku - tech by bylo vhodne se zeptat, ac se obavam, ze odpoved by se nedostavila.) A vskutku - za vsim je politika, ktera stoji na ochrane vlastnich (mocenskych) zajmu. My ac jsme oficielne 'pratele' jsme v jejich pohledu hodne dole - mam svoji zkusenost z mnohych rozprav.

    Kde si myslim, ze je budoucnost Aera a treba i Tatry je orientace na jine partnery napr. jiz zminenou Brazilii. Vsimneme si, ze tam ma uspech ne jen Aero ale I CZUB. Ale, je treba se stale divat kolem a vytvaret nova obchodni spojeni. Tak pracovalo predvalecne Ceskoslovensko a melo s tim uspech. Ja vim, svet se zmenil, ale hazet flintu do zita neni treba. Je to vse to same, ale na vyssi urovni ve vyvojove spirale.

  • CerVus
    13:14 21.12.2014

    Prodej L-159 dlouhodobě blokují dodavatelé americké elektroniky. Jednoduše o to letadlo mají většinou zájem pouze takové země do kterých v Americe nechtějí vyvážet technologie a to i takhle staré. Nebo kde se o kontrakt přetahuje nějaká americká firma. Už dávno potažmo hned od začátku se měla vyvíjet alternativní verze s Izraelskou elektronikou a zbraněmi, protože jak se zdá oni s tím problémy nemají.
    Ale tohle byla dávno zapomenutá chyba tehdejšího vedení firmy potažmo naivity naší politické reprezentace.

  • Karlos
    10:43 21.12.2014

    Pral bych Aeru, versus L159 uspech,ale nevim, zda v dnesni dobe, kdy porad vidim neochotu nasich politiku si priznat realitu, ze valky budou porad a musi se na ne zbrojit a bud budu podporovat nase vyrobky, ktere jeste mame nebo tam ty zbrane proste doda nekdo jiny.
    Aero je taky malo aktivni, ale mozna ma svazane ruce, kdo vi. Nicmene s L 159 totalne stagnuje = myslim, ze relativne malo modernizovana dvoumistna verze s radiolokatorem, zamerovacim kontajnerem, novou vyzbroji a nastavcem pro doplnovani paliva by byla pro hodne armad dobry produkt.
    Je potreba samozrejme lepsi marketing = pouzivana v NATO, nasaditelna v polnich podminkach, snadna obsluha na zemi...apod.. To same melo Aero tlacit na ACR,politiky aby je nasadilo v misich.

  • butters
    03:26 21.12.2014

    @FNNP
    Za podobnu astronomicku ciastku ich nakupila ACR ;) samozrejme ze v tom asi uz bude zahrnuty servis, vycvik, atd... Inak neverim ze sa este niekedy rozbehne vyroba L-159. Skor NG, aj to som skepticky pri dnesnej konkurencii.

  • FNNP
    00:36 21.12.2014

    J.D.: je mi jasné, že se u L-159 jednalo o uloženky, které jen stály peníze, ale stejně 2,5 miliardy (625 milionů za kus) mi přijde jako astronomická částka.

  • CerVus
    18:48 20.12.2014

    I když bych obchodu přál, tak moc nevěřím že dopadne. Většina zemí tyto letouny používá jak na trénink, tak pro bojové nasazení. A s tak velkou konkurencí, která už je trochu jinde to bude mít Aero těžké. Navíc když do toho započítáme téměř nulovou schopnost našich politiků "prodat" české výrobky a s rozumem se o nich vyjadřovat v médiích. Na což už jednou 159 dojela.

  • J.D.
    17:07 20.12.2014

    to FNNP
    jo ale to byli letadla AČR, která se jich chtěla za každou cenu zbavit a tak je vláda prodala pod cenou, pokud by Thajci zvolili naše letadla museli by se vyrobit uplně nové

  • FNNP
    13:41 20.12.2014

    Tak nevím, zda je to jenom mojí neznalostí, ale 2,5 miliardy za 4 ks L-39NG nebo L-159 mi přijde jako neskutečně vysoká částka. Zvlášť když to porovnám třeba s prodejem 28 ks uložených L-159 Drakenu za cca půl milirady.

  • z.a.p
    02:49 20.12.2014

    Nechci prilis zasahovat do diskuze, neb o tom ve vztahu k soucasnym intencim moc nevim.

    Nicmene CerVus, musim s Vasi mnazorem sympatizovat a to pokud jde o produkci pro vlastni potrebu, ciste ve smyslu ve smyslu schopnosti. Ta tam byla. V dobe kdy jsem pracoval v A.V., byla krome bezici produkce L29 tez jeste licencni vyroba Migu-21(csl. verse), kteremu se rikalo "becko". Predchazela ji cela plejada bojovych Migu 15-19, na ktere jsme meli licence. To znamena, ze csl. prumysl si byl schopen osvojit technicke a vyrobni znalosti plus zkusenosti nutne k takovemu vyvoji. To bylo tehdy.

    Avsak, dnesek je jiny. Jsou tu dva faktory, s kterymi je treba pocitat. Prvni je perspektivni trh pro 'noveho' vyrobce. Za casu RVHP jsme sice meli konkurenci, ale ta byla nevalna. Tak jsme dokazali udat nejprve L29 a pozdeji i Albatros. Jiste, nepodcenuji nasi schopnost, ta byla znacna ale to neni zdlaleka vse. Jak jsem ukazal, dnes to umi jiz 'leckdo'. Tudiz, konkurence je jak 'bejk'.

    Zadruhe; rekneme ze i v pripade, ze uzenete nejakeho zakaznika tak jako se dlouhodobe darilo Saabu, musite pocitat s tim, ze naklady na vyvoj jsou pro malou zemi (temer) neunosne. To je mozno kompenzovat jen cizim prodejem a ten je znacne nejisty a hlavne ma politicke souvislosti (v pripade Svedska je vyhodou neutralita). Jsou to spojene nadoby, tak to je at chceme nebo ne, bohuzel.

    Dnes se domnivam (a rad bych se mylil) ze neni ani zdaleka sance o necem takovem premyslet. Soucasne bych chtel poznamenat, ze spoluprace s Embraer je velmi dobre a prinosne reseni. To co bylo predtim bylo ponekud... kdyz to reknu slusne, hmmm, depresivni. Tolik asi muj zajem o vec.

  • CerVus
    23:42 19.12.2014

    Tak si říkám jestli by českému letectvu nestačily místo Gripenů nějaké nadzvukové tréningové stíhačky. Taková KAI FA-50 je už oficiálně víceúčelový stíhač pro jakékoli počasí, dosahuje slušné rychlosti mach 1770km/h, dá se na ní nasadit stejná výzbroj jak na Gripen (možná i ještě víc) a přitom stojí 1/3. Škoda že Aero nemělo zdroje na vývoj takové varianty. V konečném důsledku by jsme asi pár miliard ušetřili.

  • z.a.p
    22:59 19.12.2014

    Preji Aeru uspech, sam jsem tam kdysi pracoval (na vyvoji L-39, shodou okolnosti).

    Jinak je tu pravdepodobny souper z Ciny: http://en.wikipedia.org/wiki/H...
    velmi podobnych parametru vcetne vzhledu; dalo by se rici "cinska kopie" L39-ky.. Tento model slouzi s 13 vejenskymi letectvy na 3 kontinentech (Asie, Afrika, Latinska Amerika). Kdyby si vybrali modernejsi JL-15, tak by meli nadzvukovy a universalnejsi stroj, ovsem za vyssi nakupni cenu.

    Thajsky vyber muze byt i politicky motivovan; muzeme stale vice pozorovat urcite sblizovani s Cinou, ac Thajsko svedomite dba na svoji nezavislost. Za posledni cas je viditelne (viz neuspesna a 'vyhostena' vlada Shinawatru s konekcemi v USA), ze Thajsko se nehodla nechat 'ochocit' Zapadem, jehoz je nyni CR casti. Doufam ale, ze to nebude pro Aero tak velky problem.

  • hurvo
    22:35 19.12.2014

    keby som cital len obsah a mal by som tomu dat nadpis tak by to bolo:
    Thajsko chce obmenit opotrebovane L-39 Z, ZA. Vodochody sa zaujimaju o thajsko.

  • Barry
    22:21 19.12.2014

    No, především L-39 není stíhačka...kdo to napsal hned v první větě?