Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

-
19. 12. 2014
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových letadel L-39 ZA/ART. Aero Vodochody nabízí Thajsku lehké bitevní letouny L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aicraft) nebo L-39 NG (Next Generation).
Královské thajské letecké síly RTAF (Royal Thai Air Force) vlastní 36 stíhaček L-39 ZA/ART (thajské označení B.KhF1). Většinu strojů Thajsko získalo z České republiky v 90. letech minulého století. Téměř všechny thajské L-39 jsou navíc vybavené moderní izraelskou avionikou a jsou schopny používat západní výzbroj.
Thajsko modernizované využívá L-39 především k bitevním úkolům. Thajské L-39 mohou shazovat americké pumy Mk. 81/82/83, bomby s napalmem BLU-10A/B,-23/B,-32B/C,-27/B, kazetové bomby CBU-59/B,-71A/B nebo odpalovat neřízené rakety CRV-7 a Mk.40. Letouny jsou také schopné působit proti letadlům se střelami AIM-9 Sidewinder.
Čtyři stroje však pochází již z 80. let minulého století. Starší stroje nejsou modernizované a končí jim pomalu technická životnost. Právě čtyři dosluhující L-39 plánuje Thajsko nahradit novými stroji. Cena zakázky se odhaduje na 3,5 miliardy bathů (2,5 miliardy Kč).
Jelikož Thajsko plánuje stále provozovat letouny L-39, šance Aero Vodochody v tomto obchodě nejsou malé. Thajsko navíc vlastní, stejně jako Česká republiky, 12 švédských stíhaček JAS-39C/D Gripen, což skýtá potenciál pro spolupráci.
„Víme o zájmu thajské armády, probíhají o tom jednání, ale žádné bližší informace v tuto chvíli nemůžeme poskytnout,“ uvedl pro server E15.cz mluvčí Aera Tomáš Cícha. Kromě český letounů Thajsko zkoumá nabídky také z Ruska, Jižní Koreje, Itálie a Číny. Bohužel další informace nejsou k dispozici.
Aero Vodochody mohou nabídnout Thajsku dva typy vhodných letadel. V prvé řadě jde o lehké bitevní a cvičné stroje L-159 a cvičné stroje L-39 NG, které jsou však teprve ve vývoji.
Související články
Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International
Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké ...
-
07.01.2014
-
55 komentářů
-
Jan Grohmann
Embow: L-159 ALCA v akci
Naše letka se spolu s 211. letkou 21. základny taktického letectva Čáslav právě vrátila z ...
-
06.04.2014
-
18 komentářů
-
Redakce AN
Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation
AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné ...
-
18.07.2014
-
33 komentářů
-
Jan Grohmann
Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA
Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...
-
21.07.2014
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
I když bych obchodu přál, tak moc nevěřím že dopadne. Většina zemí tyto letouny používá jak na trénink, tak pro bojové nasazení. A s tak velkou konkurencí, která už je trochu jinde ...Zobrazit celý příspěvek
I když bych obchodu přál, tak moc nevěřím že dopadne. Většina zemí tyto letouny používá jak na trénink, tak pro bojové nasazení. A s tak velkou konkurencí, která už je trochu jinde to bude mít Aero těžké. Navíc když do toho započítáme téměř nulovou schopnost našich politiků "prodat" české výrobky a s rozumem se o nich vyjadřovat v médiích. Na což už jednou 159 dojela.Skrýt celý příspěvek
to FNNP jo ale to byli letadla AČR, která se jich chtěla za každou cenu zbavit a tak je vláda prodala pod cenou, pokud by Thajci zvolili naše letadla museli by se vyrobit uplně ...Zobrazit celý příspěvek
to FNNP
jo ale to byli letadla AČR, která se jich chtěla za každou cenu zbavit a tak je vláda prodala pod cenou, pokud by Thajci zvolili naše letadla museli by se vyrobit uplně novéSkrýt celý příspěvekTak nevím, zda je to jenom mojí neznalostí, ale 2,5 miliardy za 4 ks L-39NG nebo L-159 mi přijde jako neskutečně vysoká částka. Zvlášť když to porovnám třeba s prodejem 28 ks ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nevím, zda je to jenom mojí neznalostí, ale 2,5 miliardy za 4 ks L-39NG nebo L-159 mi přijde jako neskutečně vysoká částka. Zvlášť když to porovnám třeba s prodejem 28 ks uložených L-159 Drakenu za cca půl milirady.Skrýt celý příspěvek
Nechci prilis zasahovat do diskuze, neb o tom ve vztahu k soucasnym intencim moc nevim. Nicmene CerVus, musim s Vasi mnazorem sympatizovat a to pokud jde o produkci pro vlastni ...Zobrazit celý příspěvek
Nechci prilis zasahovat do diskuze, neb o tom ve vztahu k soucasnym intencim moc nevim.
Nicmene CerVus, musim s Vasi mnazorem sympatizovat a to pokud jde o produkci pro vlastni potrebu, ciste ve smyslu ve smyslu schopnosti. Ta tam byla. V dobe kdy jsem pracoval v A.V., byla krome bezici produkce L29 tez jeste licencni vyroba Migu-21(csl. verse), kteremu se rikalo "becko". Predchazela ji cela plejada bojovych Migu 15-19, na ktere jsme meli licence. To znamena, ze csl. prumysl si byl schopen osvojit technicke a vyrobni znalosti plus zkusenosti nutne k takovemu vyvoji. To bylo tehdy.
Avsak, dnesek je jiny. Jsou tu dva faktory, s kterymi je treba pocitat. Prvni je perspektivni trh pro 'noveho' vyrobce. Za casu RVHP jsme sice meli konkurenci, ale ta byla nevalna. Tak jsme dokazali udat nejprve L29 a pozdeji i Albatros. Jiste, nepodcenuji nasi schopnost, ta byla znacna ale to neni zdlaleka vse. Jak jsem ukazal, dnes to umi jiz 'leckdo'. Tudiz, konkurence je jak 'bejk'.
Zadruhe; rekneme ze i v pripade, ze uzenete nejakeho zakaznika tak jako se dlouhodobe darilo Saabu, musite pocitat s tim, ze naklady na vyvoj jsou pro malou zemi (temer) neunosne. To je mozno kompenzovat jen cizim prodejem a ten je znacne nejisty a hlavne ma politicke souvislosti (v pripade Svedska je vyhodou neutralita). Jsou to spojene nadoby, tak to je at chceme nebo ne, bohuzel.
Dnes se domnivam (a rad bych se mylil) ze neni ani zdaleka sance o necem takovem premyslet. Soucasne bych chtel poznamenat, ze spoluprace s Embraer je velmi dobre a prinosne reseni. To co bylo predtim bylo ponekud... kdyz to reknu slusne, hmmm, depresivni. Tolik asi muj zajem o vec.Skrýt celý příspěvekTak si říkám jestli by českému letectvu nestačily místo Gripenů nějaké nadzvukové tréningové stíhačky. Taková KAI FA-50 je už oficiálně víceúčelový stíhač pro jakékoli počasí, ...Zobrazit celý příspěvek
Tak si říkám jestli by českému letectvu nestačily místo Gripenů nějaké nadzvukové tréningové stíhačky. Taková KAI FA-50 je už oficiálně víceúčelový stíhač pro jakékoli počasí, dosahuje slušné rychlosti mach 1770km/h, dá se na ní nasadit stejná výzbroj jak na Gripen (možná i ještě víc) a přitom stojí 1/3. Škoda že Aero nemělo zdroje na vývoj takové varianty. V konečném důsledku by jsme asi pár miliard ušetřili.Skrýt celý příspěvek
Preji Aeru uspech, sam jsem tam kdysi pracoval (na vyvoji L-39, shodou okolnosti). Jinak je tu pravdepodobny souper z Ciny: http://en.wikipedia.org/wiki/H... velmi ...Zobrazit celý příspěvek
Preji Aeru uspech, sam jsem tam kdysi pracoval (na vyvoji L-39, shodou okolnosti).
Jinak je tu pravdepodobny souper z Ciny: http://en.wikipedia.org/wiki/H...
velmi podobnych parametru vcetne vzhledu; dalo by se rici "cinska kopie" L39-ky.. Tento model slouzi s 13 vejenskymi letectvy na 3 kontinentech (Asie, Afrika, Latinska Amerika). Kdyby si vybrali modernejsi JL-15, tak by meli nadzvukovy a universalnejsi stroj, ovsem za vyssi nakupni cenu.
Thajsky vyber muze byt i politicky motivovan; muzeme stale vice pozorovat urcite sblizovani s Cinou, ac Thajsko svedomite dba na svoji nezavislost. Za posledni cas je viditelne (viz neuspesna a 'vyhostena' vlada Shinawatru s konekcemi v USA), ze Thajsko se nehodla nechat 'ochocit' Zapadem, jehoz je nyni CR casti. Doufam ale, ze to nebude pro Aero tak velky problem.Skrýt celý příspěvekkeby som cital len obsah a mal by som tomu dat nadpis tak by to bolo:
Thajsko chce obmenit opotrebovane L-39 Z, ZA. Vodochody sa zaujimaju o thajsko.keby som cital len obsah a mal by som tomu dat nadpis tak by to bolo:
Thajsko chce obmenit opotrebovane L-39 Z, ZA. Vodochody sa zaujimaju o thajsko.
Načítám diskuzi...