Titus: Francouzský MRAP s podvozkem české TATRY

Foto: Nexter Titus Titus (Tactical Infantry Transport & Utility System). / Nexter
Foto: Nexter Titus ( Tactical Infantry Transport & Utility System ) / Nexter

Francouzský výrobce Nexter představil na londýnské vojenské výstavě DSEI 2013 nové obrněné vozidlo kategorie MRAP, označované jako TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System), které je pro našince zajímavé především tím, že využívá podvozek převzatý z českých nákladních vozů TATRA.

Nexter je dalším světovým výrobcem, jenž si všiml unikátních podvozků automobilk y TATRA. Podobnou cestou šel například český SVOS Přelouč při vývoji vozidla VEGA nebo izraelská firma IMI při vývoji vozidla WildCat.

Základem podvozku Tita (6 x 6) je tedy typick á  centrální nosná roura, na které jsou připevněny nápravy s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami. V případě potřeb y lze měnit světlou výšku podvozku.

Titus má stál y pohon 6 x 6, je však možné zvolit i pohon pouze dvou náprav ( 4 x 6 ) . Kola přední a zadní náprav y jsou ř i ditelná.

Na podvozku je umístěna monolitní pancéřovaná korba. Balistická odolnost je škálovatelná podle norm y STANAG 4569 od úrovně 1 až po úroveň 4. V základní verzi proto korba odolá střelám 7,62 x 51 NATO, v maximálně ochraně (po přidání keramických plátů) pak kulometným střelám 14,5 x 114 AP.

Střecha má dostatečně pevnou konstrukci a mohou být na ni namontovány výkonné zbraňové systémy. Klasikou je dálkově ovládan á věž s 12,7mm kulometem nebo 40mm granátometem. Na střechu lze umístit i bezosádkovou věž ARX20 s výkonným 20mm r y chlopalným kanonem a se spřaženým 7,62mm kulometem.

Video: Nexter Titus / YouTube

Osádka má k dispozici trojici střešních průlez ů s lafetami pro montáž lehkých kulometů . Jeden průlez se nachází v přední části, další dva jsou vzadu. Palba může být vedena jak třemi vojáky ze střechy vozidla, tak střílnou ve sklopné rampě.

Titus disponuje vnitřním prostor em odpovídajícím tříčlenné posádce (velitel, střelec, řidič) a desetičlennému výsadku (dle potřeb y může být posádka dvoučlenná a výsadek dvanáctičlenný). Osádka je chráněna nejen před balistickou hrozbou, ale i před účinky chemických, biologických a jaderných zbraní.

H motnost prázdného vozidla je 17 tun, bojová pak 23 tun. Podvozek vozidla ovšem snese  zatížení až 27 tun, např. po instalaci jiných speciálních zbraňových s y stémů či dalšího vy bavení . Ostatně s tím počítá i samotný výrobce, který vozidlo Titus nabídne jako ambulanci, velitelské vozidlo, samohybný minomet nebo opravárenské vozidlo.

O svižné jízdní vlastnosti se stará dieselový motor Cummins o výkonu 328 kW (440 koní). Maximální r y chlost vozidla je 110 km/h, interní palivové nádrže pak umožňují dojezd 700 km.

Kromě vlastní mobilit y se výrobce soustředil i na strategickou mobilitu. Vozidlo Titus lze přepravit nejnovějším evropským dopravním letounem Airbus Military A400M Atlas.



Zdroj: Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vozidla MRAP z Afghánistánu - nepotřební veteráni

Koaliční síly v Afghánistánu se pomalu připravují na po-irácké a po-afghánské období. Spojenci musí ...

Ural Tajfun – ruský MRAP

Na letošní výstavě Eurosatory 2012 představil známý ruský výrobce těžkých nákladních automobilů Ural ...

Armáda České republiky nakupuje vozidla MRAP

Před několika dny unikla do médií zpráva o chystaném nákupu třiceti vozidel kategorie MRAP pro ...

Ruský Kamaz představil obrněná vozidla Tajfun

Před pár dny navštívil ruskou automobilku Kamaz prezident Tatarstánu Rustam Miňnechanov. Při této ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • Jenda
    12:07 17.09.2013

    To Padousek:

    Titus má narozdíl od VEGY podvozek upraveny na míru...Parametry VEGY 4x4 sedí na Tatrou nabízeny podvozek (kromě použitého motoru) (max hmotnost 19tun) viz.:

    http://www.tatra.cz/nakladni-a...

    Předpokládám, že VEGA 6x6 bude oproti Titovi ještě těžší (max. hmotnost 29tun) viz.:

    http://www.tatra.cz/nakladni-a...

  • David
    14:41 16.09.2013

    Tak jak je uvedeno, jde o francouzskou konstrukci, nikoliv českou. A francouzské armádě přitom MRAPy přitom chybí, takže ta potřeba tady je.
    Je přitom pravděpodobné, že Francie tato vozidla (a nebo podobná) bude potřebovat ve svých bývalých koloniích, např. Mali či v Nigeru, kde ta situace je také čím dál složitější.
    A k vozidlům MRAP obecně- většinou mají jen lehkou výzbroj, převážně kulometnou. Těžší kanónová výzbroj se hodí spíš pro Kolové obrněné transportéry, resp. KBVP.
    Obě kategorie se přitom docela dobře doplňují

  • McKubec
    14:10 16.09.2013

    pořád nechápu, proč všechny firmy vyvíjejí nové a nové MRAPy. Válka v afgánistánu pomalu končí a opravdu mě nenapadá jak by konkrétně naše armáda mohla v Evropě využívat tyhle stroje. Těch pár Dingo co máme bohatě stačí. Určitě jsou jiný stroje který by armáda spíš uvítala.

  • Laci
    11:43 16.09.2013

    No je to ale stále jen spřažený kulomet s kanónem, to nijak výrazně palebnou sílu nezvyšuje, když nemůže útočit na víc cílů najednou. Parádní palebnou sílu měla například SOG Tatra v Afghánistánu. Ale pravda, že bych tim střeším kullometčíkem nechtěl bejt, když by se dal do práce ten 20mm kanón :D

  • Padousek
    11:17 16.09.2013

    Laci:
    Viděl jsem v jednom nejmenovaném časopise, obrázek jak by měla vypadat Vega 6x6 a na korbě měla věž s kanónem 20 nebo 30mm.. Takže o takové výzbroji se pro Vegu opravdu uvažuje, nakonec záleží na armádě jakou výzbroj si zvolí...

  • mattea
    09:11 16.09.2013

    Laci: a co ta 20mm automatická věž se spřaženým 7,62mm kulometem? Jinak satiru si AČR čas od času rozhodně zaslouží..

  • Laci
    02:56 16.09.2013

    Velice dobrá věc, když může tak dobře obrněné vozidlo typu MRAP disponovat palebnou silou jednoho těžkého kulometu či rychlopalného kanónu a dvou "živých" lehkých kulometů. O takové stroje by se měla AČR zajímat, než nakoupí (jestli teda nakonec nakupí) MRAPy o palebné síle 1x 7,62mm či max. 12,7mm. Vozidla MRAP typu MaxxPro jsou velice ale velice jednoúčelové stroje, které by si naše armáda neměla nechat dovolit.

  • papaHoth
    13:38 15.09.2013

    Pane jo, 23 tun hmotnost. Když to porovnám třeba s BMP-2, který váži cca 15tun i s věží s 30mm kanonem a naším T-72CZ který asi 48tun, tak je to fakt macek a jen z titulu té váhy respektive množství odolného materiálu, tak musí něco vydržet...