TR36TD: Nová evoluce vrtulníku

Karem Aicraft TR75
Foto: Karem Aicraft chce při konstrukci TR36TD využít zkušeností z programu JFTL (Joint Future Theater Lift). Na obrázku stroj TR75 nabízený pro program JFTL. / Karem Aicraft

Americké ozbrojené síly skrze programy JMR/FLV a AAS plánují radikálně obměnit svou vrtulníkovou techniku. Ač největšími favority obou programů jsou velké letecké společnosti, bez šance nejsou ani menší společnosti. Jako menší zjevení působí společnost Karem Aicraft, která se svým strojem TR36TD je mezi finálními účastníky programu JMR/FLV.

Vítěz programu JMR/FMV začne od roku 2030 postupně nahrazovat stroje UH60 Black Hawk i AH-64 Apache vrtulníkem zcela nové konstrukce. Americká armáda má zájem až o 4000 strojů – transportních, záchranných, bojových nebo MEDEVAC.

V současné době běží devítiměsíční koncepční fáze, kdy zúčastněné firmy mají rozpracovat své řešení pro program JMR/FMV. Velení US Army následně vybere dvojici nejlepších návrhů. Vítězná dvojice poté postaví do roku 2017, za armádní peníze, funkční prototypy svých vrtulníků.

O úspěch v soutěži bojuje čtveřice firem. AVX Aircraft  nabízí stroj s koaxiálními rotory a dvojici zapouzdřených tlačných vrtulí. Bell sází na svůj konvertoplán V-280 Valor a Boeing/Sikorsky pak rozpracovává vrtulník založený na technologickém demonstrátoru X2 (S-97 Raider).

Posledním soutěžícím je černý kůň soutěže Karem Aicraft se strojem TR36TD. Karem o svého stroje prosazuje patentovanou technologii optimalizované obvodové rychlosti rotoru OSTR (optimum-speed tiltrotor). Ač TR36TD svým vzhledem připomíná V-22 Osprey, vynikat má lehčí a jednoduší konstrukcí, větší rychlosti dopředného letu a větší operační nadmořskou výškou.

Hlavní výhodou konceptu OSTR má být proměnné řízení otáček rotorů. Podle fáze letu (dopředný let, vis ve vzduchu, atd.) mohou být sníženy otáčky rotorů až o 40 %. Výsledkem má být optimální zatížení (větší účinnost) lopatek rotorů.

Jedna z největších výhod oproti konkurenci je bezkonkurenčně největší rychlost letu ze všech kandidátů. AVX a Boeing/Sikorsky nabízejí stroje s maximální dopřednou rychlostí letu 426 km/h, Bell u svého V-280 Valor pak 520 km/h. Konvertoplán TR36TD je však údajně schopen dosáhnout cestovní rychlosti až 660 km/h.

Zdroj: Aviation week, Altair

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Konec vrtulníků Mi-24V/Mi-35 v Armádě ČR

Náčelník Generálního štábu Petr Pavel v rozhovoru s novináři na letecké výstavě CIAF 2013 nastínil zájem Armády ČR nakoupit nové víceúčelové vrtulníky. Bohužel není zatím známo příliš podrobností, ...

VIDEO: An-124 Ruslan na Dnech NATO 2013

Na Dnech NATO 2013 mohli návštěvníci spatřit obrovský dopravní letoun An-124 Ruslan. Jeho přítomnost na letišti Leoše Janáčka nebyla náhodná. Obří Ruslan je doslova a do písmene "mezkem" české armády, ...

Podoba válek v 21. století: Třetí světová válka

Předchozí díly seriálu o možné podobě válek v budoucnosti už představily války o suroviny, klíčové body na dopravních tepnách a také nové podoby terorismu. Tento díl bude poslední, než přejdeme ...

Vrtulníková stíhačka Sikorsky S-97 Raider

Americká armáda hledá v rámci programu AAS (Armed Aerial Scout Competition) nástupce lehkého bitevního a průzkumného vrtulníku OH-58 Kiowa. Jedním z adeptů je i pokrokový stroj Sikorsky S-97 Raider.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!