Transportéry Eitan a houfnice ATMOS pro izraelskou armádu

Obrněný transportér Eitan; větší foto / IDF 

Izraelská vláda 11. března schválila dva zásadní modernizační programy izraelských obranných sil IDF (Israel Defense Forces). Prvním programem je nákup „několika stovek“ těžkých kolových obrněných transportérů (OT) Eitan, druhým nákup samohybných houfnic ATMOS.

Obrněný transportér Eitan

„Projekty byly schváleny jednomyslně a nyní můžeme oznámit, že v průběhu deseti let čeká IDF výrazná modernizace. IDF vůbec poprvé získá stovky kolových obrněných transportérů s aktivním ochranným systémem a dalšími pokročilými systémy. Také v dělostřeleckých jednotkách se uskuteční skutečná revoluce. Byl schválen projekt modernizace dělostřelectva. Za deset let budou pozemní síly vypadat úplně jinak. Efektivnější, rychlejší a technicky více pokročilé,“ komentoval schválení projektů Avigdor Lieberman, izraelský ministr obrany.

 

 

Prototyp nového izraelského kolového OT Eitan byl představen 1. srpna 2016. Eitan má v IDF nahradit zastaralé a velmi zranitelné pásové OT M113. Výrazný impuls k výměně více než půl století starých amerických obrněnců M113 přišel během operace Ochranné ostří (2014), kdy palestinský bojovník pomocí RPG-29 zasáhl jeden M113 a zabil sedm izraelských vojáků.
 

Eitan ve výzbroji IDF doplní těžké pásové OT Namer. Oproti svému pásovému soukmenovci Eitan nabídne podobnou balistickou ochranu, ale při dvakrát nižší pořizovací ceně. Plusem je také výrazně rychlejší výroba OT Eitan a tedy i zkrácený čas nutný k výměně flotily M113.
 

Do roku 2027 plánuje IDF získat 531 vozidel Namer. Ve výzbroji IDF se však nachází více než 6000 transportérů M113.

 

Eitan má využívat technická řešení tanků Merkava a OT Namer – v podstatě půjde o Namer na kolech. Konstrukce vozidla Eitan má být, jako ostatně u všech moderních kolových OT, přísně modulární a s otevřenou architekturou. V budoucnu tak půjde na vozidlo snadno (bez velkých konstrukčních zásahů) umístit nejnovější generaci balistické ochrany nebo přidávat nové komunikační, elektronické, senzorové nebo zbraňové systémy.
 

První OT Eitan vstoupí do služby v roce 2020. Izraelská vláda oznámila nákup „několika stovek“ vozidel Eitan, ale bez uvedení přesného počtu.
 

Eitan je zřejmě nejtěžší (35 t) kolový transportér současnosti. Například hmotnost ruského kolového transportéru Bumerang je odhadována na 20 t a hmotnost německého transportéru Boxer na 25 t. Podvozek vozidla Eitan však jistě snese minimálně o několik tun větší zatížení, což umožní v budoucnu na stroj instalovat další pancéřovou ochranu a/nebo zbraňový modul s automatickým kanónem.

 

Eitan

 

IDF minulý rok představila dálkově ovládaný zbraňový modul s 30mm kanónem Orbital Mk44 Bushmaster a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. Pro kanón je k dispozici 200 ks a pro kulomet 700 ks munice. Modul je určen v první fázi pro transportéry Namer, ale IDF počítá s instalací modulu rovněž na vozidla Eitan.

 

Zásadní předností OT Eitan je schopnost převážet 12 členů výsadku, tedy celé jedno družstvo IDF. Naopak Namer pojme jen osm vojáků – jedno družstvo je tak převáženo ve dvou vozidlech Namer.

 

Houfnice ATMOS

V aktivní službě IDF slouží 600 samohybných pásových houfnic M109 Doher, což je izraelská modernizace amerických houfnic M109A5 (dodaných v 70. letech). Již v roce 2013 IDF uvažovaly o náhradě houfnic Doher, v úvahu připadala izraelská kolová houfnice ATMOS, německý dělostřelecký modul AGS (Artillery Gun Module) a jihokorejská houfnice K9.

 

Podle rozhodnutí z dubna minulého roku (informaci potvrdil také Janes´s) M109 Doher nahradí samohybná houfnice ATMOS od Elbit Systems, resp. od její dceřiné firmy Soltan Systems.

 

Základ samohybného dělostřelctva IDF budou tvořit houfnice ATMOS (2015) 

 

Podle webu Globes však houfnice ATMOS neplnila během testů v roce 2017 očekávání IDF. Podrobnosti zkoušek, případné technické změny, ani nové schopnosti houfnice ATMOS oproti dřívejším verzím však nejsou oficiálně známy. K výsledkům testů se odmítla přímo vyjádřit jak firma Elbit Systems, tak izraelské ministerstvo obrany.

 

„V rámci vývoje prototypu mobilního dělostřelectva probíhají zkoušky a demonstrace, aby se otestovaly vyvinuté schopnosti. To je převládající praxe v procesu vývoje. Další testy a demonstrace, které potvrdí všechny schopnosti systému, budou následovat,” uvedlo pouze ministerstvo obrany. Nicméně na základě souhlasu izraelské vlády se zdá, že houfnice ATMOS již podmínky IDF plní nebo existuje řešení, jak je bude plnit.  

 

Na rozdíl od M109 Doher je nabíjecí systém houfnic ATMOS údajně plně automatický. Hlaveň ráže 155 mm (52 ráží) umožní vést palbu na vzdálenost až 40 km. K dispozici bude jak klasická munice, tak munice s koncovým navedením (GPS). Palbu dokáže vést jediný člověk, ale typickou posádku bude tvořit tři až šest vojáků. Houfnici Doher přitom ovládá deset vojáků.

 

IDF však prozatím nerozhodla, zda dělostřelecký modul ATMOS získá kolový nebo pásový podvozek, pravděpodobné jsou obě varianty.

 

Nutno však zdůraznit, že izraelské ministerstvo obrany prozatím výběr houfnic ATMOS přímo a oficiálně nepotvrdilo.

 

Zdroj: Defence.pkGlobeBMPD

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Litva se zajímá o vozidla Oshkosh JLTV

Litevské ministerstvo obrany oficiálně projevilo zájem o americká taktická obrněná vozidla L-ATV ...

Polsko modernizuje tanky T-72

Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro ...

Americké tanky Abrams pod izraelskou ochranou

Návrh amerického vojenského rozpočtu pro fiskální rok 2019 (FY 2019) počítá s nákupem 261 sad ...

Armáda začala provozovat unikátní dílenské vozidlo z VTÚ

Vojenský technický ústav, s. p. předal na konci loňského roku Armádě České republiky pět kusů ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    19:52 18.03.2018

    Jj, já měl právě dojem, že jsem to někde zaznamenal.

  • Gloton
    18:40 18.03.2018

    Jirosi:
    Tak to už do prosince 2017 neplatí.
    V prosinci loňského roku byly poprvé v hystorii IDF oficiálně zařazeny do operační služby i kompletní ženské tankové osádky. Dlouho "chlapi" ve vedení armády odolávaly tomuto feminizačnímu tlaku kvůli fyzické náročnosti služby u tankových a těžkých obrněných jednotek, ale v roce 2016 museli ustoupit a byl spuštěn pilotní program k výběru vhodných kandidátek pro výcvik a ten tyto kandidátky v prosinci 2017 úspěšně ukončily. Jedno omezení ale zůstává, osádky nesmí být smíšené.
    https://www.idf.il/en/minisite...

  • Jirosi
    05:13 16.03.2018

    Kolt: Existuje(la) instruktorka řízení tanku, ale všichni tankysti jsou chlapi, jako u nás.

  • KOLT
    20:06 15.03.2018

    Muhehe :-) A já myslel, že mají i tankistky, ty snad neobřezávají ;-)

  • fenri
    19:47 15.03.2018

    KOLT nu dobrá, máte recht :-)
    Ach ano, já zapomněl na ty Izraelské podmínky TM. Tuším, že jsem četl, že je tam i jiná gravitace a Merkavy neumožňují ovládání neobřezanou obsluhou:-)

  • KOLT
    19:40 15.03.2018

    fenri, tak ošklivý bych k Panduru nebyl, spíš LT-35 vs T-34.

    Nicméně nezapomeňte, že to určitě má podvozek optimalizovaný pro izraelské podmínky a u nás by to zapadlo v první louži ;-) Sice zrovna v případě kolové techniky bych tomu věřil spíš než u pásové, nicméně při průjezd bahnem nevypadal až tak neschopně. Jako hrabal, to ne že ne, ale dal to vcelku s přehledem, ačkoliv to bahno nebylo zrovna mělké. Ale třeba si tam přisypali štěrk, když šlo o propagační video ;-)

  • fenri
    18:53 15.03.2018

    Je fakt, že Pandur vedle Eitana vypadá jak Renault FT-17 vedle T-34.

  • juhelak
    18:43 15.03.2018

    kdy že je plánováno odstavení pandurů u nás? už budou aspoň v polovine života ne? až budem hledat náhradu tak bude z ceho vybirat oproti dřívějšku..ˇ
    pak to Šlechtová raď..eitan nebo boxer :) ..casem budem stejne vybaveni tak nejak nemecko izraelsky se strnadovou vatou :)

  • Jirosi
    15:00 15.03.2018

    Izrael nasadil celkem zajímavý trend u moderních vozidel, co se týká nárůstu hmotnosti.

  • Shelmik
    13:23 15.03.2018

    Jura99 : prave ze na te fotce mi pripada ze je verze s vertikalnim zasobnikem v zadni cas dela, za uzaverem je rozdil oproti verzi pro 6 lidi . Pak jsem jeste videl vezi s ramenem :)a ten mel neco jako pojezdovy pas u zaveru .
    Ps : jinak ang trosku rozumim ;)

  • Clanek
    08:50 15.03.2018

    Nesher:
    Tedy ne že byste neměl pravdu, ale ono 3 mld. USD americké vojenské pomoci ročně myslím bude hrát roli. Případně dotace ze strany vlády SRN na nákup ponorek a dalšího vybavení (Izrael platilt jen třetinu ceny), také nejsou k zahození.

    Jiste, ale dotace SRN jsou prave na ten nakup ponorek (2/3 ceny), ktere CR resit nemusi vubec, dotace USA je na nakup made in USA techniky, coz Izrael tradicne resit nakupem letecke techniky, ale PVO a pozemni techniku o ktere je tu rec a ktere pocty me udivuji si resi i izrael za sve.

  • KOLT
    08:37 15.03.2018

    Kdybych byl hodně jízlivý (jako že já vůbec nejsem ;-) ): Eitan – nejtěžší kolové OT, váha jak střední pásová BVP; Namer – nejtěžší pásové OT, váha jak nejtěžší tanky; Merkava – jeden z nejtěžších tanků vůbec. A to všechno přesto, že cílem je na všem mít APS. U jedné z nejzkušenějších a technicky nejvyspělejších armád současnosti. Kdo to nedávno tvrdil, že váha nerozhoduje? ;-)

  • KOLT
    08:34 15.03.2018

    Al Capone – také mě to zarazilo. Je jasné, že Namer něco váhy nabere na pásech, ale samozřejmě ani zdaleka ne tolik. Čili buď je to prostě marketing, nebo mají nové materiály. Ale ty by podle mě dokázaly zpětně použít i na Nameru a Merkavě, protože jejich pancéřování je do značné míry modulární.

  • KOLT
    08:32 15.03.2018

    Jura, vždyť vám to Starlight píše – testují novou versi s robotickým nabíjením.

    Mmchd, šoupnout to na podvozek Tatry a nabídnou AČR, budu jim nadosmrti vděčnej, pane Lieberman ;-)

  • Jura99
    08:07 15.03.2018

    Shelmik: self-propelled není samonabíjecí ale samohybné. ATMOS má nabíjení tedy ještě míň automatizované než třeba Caesar, kdovíproč? Izraelci nejsou hloupí a národa mají ještě méně než my, takže asi mají nějaký důvod, proč "plýtvat" lidmi na nabíjení kanonu. Nebo je nějaký nový ATMOS s automatem, od kterého nejsou obrázky.

  • Al Capone
    07:47 15.03.2018

    "Eitan ve výzbroji IDF doplní těžké pásové OT Namer. Oproti svému pásovému soukmenovci Eitan nabídne podobnou balistickou ochranu, ale při dvakrát nižší pořizovací ceně"

    Co znamená podobná balistická ochrana?
    Namer má hmotnost 60 tun a uveze 9 členů výsadku oproti 12 vojákům, tzn. méně obestavěného prostoru, a rozdíl v hmotnosti 25 tun také není málo.

  • Shelmik
    23:41 14.03.2018

    http://www.military-today.com/...
    Samonabijeci system

  • Starlight
    20:29 14.03.2018

    V odkazu, který sem nově dával autor (http://www.israeldefense.co.il... je všechno podstatné o té nové houfnici. Se stávajícími známými houfnicemi ATMOS to bude mít asi společné jen vlastní kanón, jeho lože a jádro systému řízení palby.

    Není rozhodnuto, jaký typ podvozku to bude mít: „The IDF authorities are yet to decide whether the new self-propelled gun will be mounted on a wheeled or tracked chassis, and it is definitely possible that it would be versatile.“

    Zbraň už má dnes automatické nastavení náměru a odměru. Nyní přidají automatické robotické rameno na nabíjení: „According to its specifications, the new self-propelled gun system will include a fully autonomous robotic loading system. In fact, no operators will man the gun turret, just as there are no operators in the launching turrets of the MLRS rocket system. The loading system will be able to pick up the appropriate cartridge, arm it with the required fuze, and guide it independently into the gun barrel. … The fast reloading and recoiling cycle determines the rate of fire, and in fact there are no restrictions on maintaining a rate of fire of 8 rounds per minute, as long as the self-propelled gun unit has the appropriate ammunition. ... The barrel of the new gun system will also be able to withstand the increased rate of fire.

  • PavolR
    19:55 14.03.2018

    Zdá sa, že Izrael čelí klasickému problému úplnej náhrady tísícov kusov studenovojnovej techniky za moderné stroje. Bez kompromisov to bude takmer nemožné, vzhľadom na cenu a rýchlosť výroby. A aj s kompromismi to bude pekelne náročné.

  • Jan Grohmann
    17:50 14.03.2018

    petr.svetr:
    "Unlike the outdated 'Doher' guns, the new gun system will be fully autonomous and automatic. It will have a 155mm, 52 caliber barrel enabling it to fire to a range of 40 kilometers. "
    http://www.israeldefense.co.il...

    Plně automatický, ale máte pravdu, že na video se jedná a poloautomatický systém. Zatím ale není jasné, jakou verzi houfnice ATMOS IDF testuje.

  • fenri
    17:20 14.03.2018

    Krásné stroje...

  • Nesher
    16:36 14.03.2018

    Clanek
    Tedy ne že byste neměl pravdu, ale ono 3 mld. USD americké vojenské pomoci ročně myslím bude hrát roli. Případně dotace ze strany vlády SRN na nákup ponorek a dalšího vybavení (Izrael platilt jen třetinu ceny), také nejsou k zahození.

    petr.svetr
    Minimální posádka pro Atmos 2000 jsou 4 lidé. Ale možná pro IDF už to bude s automatem.

  • petr.svetr
    16:31 14.03.2018

    Jste si jistí,že má ATMOS automatické nabíjení ? podle toho videa (které je dost staré)
    je to poloautomat a lidí tam pobíhá jak much,nemáte někdo novější video ?

  • Clanek
    15:55 14.03.2018

    Silene pocty. Ten rozdil mezi statem co se hraje na obranu (30 tanku, z toho zlomek pojizdnych, 100 panduru, 210 pasovych bvp na papire...) a statem co se branit aktivne musi (o az 2 rady vyssi cisla vseho).
    Jinak Izrael si zjevne s obsluhou delostrelectva, jeji pocetnosti, hlavu nelame. Do ted povazoval za standard 10, od ted to bude 6... opet se ukazuje, ze kazdy par rukou navic neni k zahozeni a tlacit to dolu za kazdou cenu muze byt hezke v case miru, ale limitujici v case provadeni bojovych operaci, nedejboze dele trvajicich.