Trápení u konce? Rakousko ukončuje provoz stíhaček Eurofighter

Rakouské stíhačky Eurofighter Typhoon; větší foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

Rakouské letectvo v roce 2020, tedy po 13 letech provozu, vyřadí všech 15 stíhaček Eurofighter Typhoon z výzbroje. Důvodem jsou velké provozní náklady a malé schopnosti letounu.

Nákup a provoz rakouských stíhaček Eurofighter již od počátku provází kontroverze a problémy. Na začátku nového tisíciletí Vídeň plánovala nakoupit 24 stíhaček Eurofighter, později počet snížila na 18 strojů, za které chtěla utratit 1,8 miliardy euro.

S nákupem stíhaček ale nesouhlasila rakouská veřejnost - v roce 2002 se v petiční akci proti nákupu Eurofighterů vyslovilo 624 tisíc lidí, tj. 11 % voličů. Účelem akce bylo přimět parlament k vydání ústavního zákona, podle něhož vláda nesmí evropské stíhačky nakoupit - petiční akce ale neměla úspěch a Vídeň pokračovala s výrobcem stíhaček, tedy firmou Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, ve vyjednávání.

V roce 2007 nakonec rakouské ministerstvo obrany snížilo počet objednaných strojů na 15. Ve stejném roce pak rakouské letectvo převzalo první letoun Eurofighter Typhoon prvního výrobního balíku (Tranche 1). Jednotková cena letounu pro rakouské letectvo, samozřejmě včetně pozemního zabezpečení a příslušenství, dosáhla 114 milionů euro. Dlužno dodat, že šlo o částečně použité stroje původně určené pro německé letectvo.

Už tehdy ale začaly vážné problémy. Podle rakouské vládní kontrolní kanceláře, Vídeň podle původní smlouvy měla získat 18 stíhaček Eurofighter druhého výrobního balíku (Tranche 2) za jednotkovou cenu 108 milionů euro, nakonec ale zvolila hůře vybavenou a dražší verzi.

Úplně první vyrobené stíhačky Eurofighter Tranche 1 mají jen omezené schopnosti vést boj vzduch-vzduch a chybí jím některé pokročilé schopnosti radaru, avioniky a možnost použít nejnovější zbraně. Stíhačky také nemají schopnost vést boj vzduch-země, jako pozdější výrobní verze.

V roce 2012 začala obchod vyšetřovat rakouská prokuratura z důvodu podezření z korupce. Podle rakouských vyšetřovatelů měly úplatky dosahovat přes 100 miliónů euro, navíc mělo docházet v souvislosti s touto částkou i k praní špinavých peněz. Peníze určené k úplatkům údajně skončily na účtech fiktivních firem v daňových rájích a později byly využity jako "všimné" pro rakouské politiky a úředníky.

V roce 2014 se zase zjistilo, že z důvodu rozpočtových škrtů je pro 15 stíhaček Eurofighter vycvičeno pouze 12 rakouských pilotů.

V únoru letošního roku nakonec rakouské ministerstvo obrany podalo žalobu proti firmě  Airbus, která má hlavní slovo v joint venture Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, pro podezření z podvodu při objednávce letadel Eurofighter. Rakousku měla vzniknout škoda nejméně 183,4 milionu euro (pět miliard Kč) - podle rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila však škoda může dosáhnout až 1,1 miliardy euro. Airbus samozřejmě jakékoliv obvinění popírá.


Rakouské Eurofightery

Podle zprávy z vyšetřování by si Rakousko nevybralo Eurofightery, kdyby o jejich vybavení mělo pravdivé informace. „Pokud by nedošlo ke klamání o podstatných okolnostech (obchodu), nerozhodla by se Rakouská republika pro nákup stíhaček Eurofighter, ale pro nákup stíhaček JAS 39 Gripen, které nabídla společnost SAAB, a ušetřila by tak značné výdaje," stojí podle agentury APA ve zprávě ministerské vyšetřovací komise.

Nakonec 7. července rakouský ministr obrany Doskozil zaúkoloval generální štáb, aby vypracoval plán vyřazení stíhaček Eurofighter Typhoon z výzbroje. Důvodem jsou především enormní provozní náklady a velmi nákladné budoucí modernizace.

Pode rakouského ministerstva obrany nutné modernizace a provozní náklady na dalších 30 let provozu stíhaček Eurofighter přijdou rakouské daňové poplatníky na 4,4 až 5,1 miliardy euro. Přitom díky nákupu nebo pronájmu osmnácti strojů Gripen E/F nebo F-16 za stejné období dosáhnou úspory 0,1 až 2 miliardy euro.

Rakouské ministerstvo obrany zvažuje jak nákup, tak pronájem 15 jednomístných a tři dvoumístných stíhaček. Letouny mají být vybaveny moderními zbraněmi vzduch-vzduch a být schopny trvalého nasazení - tedy minimální údržby na počty odlétaných hodin.

Pro zajímavost uveďme, že v roce 2020 rakouské ministerstvo obrany plánuje vyřadit 17 podzvukových letounů Saab 105OE. Jedním ze zvažovaných adeptů je i český L-159 ALCA, ale podle rakouských médií mají největší šanci výkonnější italské stroje M-346, na kterých aktuálně cvičí rakouští piloti. Pro české Alcy však hrají nižší pořizovací a provozní náklady, rychlejší doba dodání a také samozřejmě reálné bojové zkušenosti z Iráku.

Zdroj: Flight Global

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bojové drony LCAAT: Strážci stíhaček F-35 Lightning II

Americké letectvo v rámci programu LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology) vyvíjí bojový ...

F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business ...

Konec nadějí: Další stíhačky F-22 Raptor nebudou

V dubnu minulého roku se v americkém Kongresu rozhořela diskuze o budoucnosti programu stíhaček ...

Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům

Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • StandaBlabol
    22:26 16.08.2017

    to pjek:

    "Celkem se divím, že po úspěšných létech s Drakeny nezůstali v Rakousku u provozně nenákladných strojích od Saabu. Inu, kam se hne lobbista z USA, tam pak trpí nejen ekonomika, ale celá společnost."

    A víš ty, že Gripeny používají americké motory - na rozdíl od Eurofighteru - takže z každého prodaného kusu mají Američani slušné peníze?

    A že Eurofighter vyrábí konsorcium firem, kterým patří Airbus? A že to je hlavní konkurent Boeingu? A že dopravní letadla Boeing jsou nejdůležitější položkou amerického exportu? A že kvůli skrytým subvencím pro Boeing a Airbus si EU a USA opakovaně navzájem hrozí sankcemi?

    To že by USA lobovali za Eurofighter je asi stejně pravděpodobné jako to, že by Rusové lobovali za dovoz plynu z USA nebo Saudské Arábie do Evropy. Nebo Skoti za dovoz irské whiskey. Svatá prostoro...

  • pjek
    21:38 16.08.2017

    Mimochodem, odkud asi byly donedávna ty evropské projekty asi řízeny, z Bruselu snad? Že už i Němci nahlas říkají, že před Amíky panáčkovat již nehodleají...

  • pjek
    21:36 16.08.2017

    Skelete, dnešní svět je o informacích, ti, kdo se zasekli v nekritické konzumaci pseudoinformací a dezinformací, ti mají zaděláno na velký problém. Takže doporučuji jízdu na prověřených informacích :)

  • pjek
    21:33 16.08.2017

    To to trvalo. Neutrální země se v této záležitosti chovala jako poslušný mopslík.

  • flanker.jirka
    15:22 14.07.2017

    A je to tu, výsledek, který v Rakousku přinesla ignorace vlastních obyvatel, asi přes horu úplatků na vlastní voliče nedohlédli. Země, která měla celou dobu Saaby a dostala kdysi dávnou hodně zajímavou exclusivitu i na Gripeny se rozhodla proti zdravému rozumu.
    Pevně doufám, že si tento článek a jeho zdroj přečtou všichni herci, filozofové a ekonomičtí manageři z MO, než se rozhodnou koupit vrtulníky.

    Rakousko si hold bude muset pořídit něco efektivnějšího, v úvahu lze počítat snad jenom nějakou variantu Gripenů nebo s rizikem korejské FA 50 Golden Eagle. Troufám si říct, že lepší variantou byly i pronajaté F 5 ze Švýcarska, než taková drahá pokladnička, ještě v ořezané výbavě, jsem zvědav jak dlouho jim vydrží UH 60, tam je ekonomika provozu také hodně na hraně oproti evropským typům.

    Pokud tu rozebíráte ekonomiku, tak vůbec nezáleží na nějakých procentech HDP daných do armády, ale spíše na konkrétním objemu peněz správně investovaných, můžeme i u nás můžeme dát třeba 5% HDP do obrany, stejně to bude vyhozeno z okna, protože jsou tam netáhla, která slyší jen na lobbing a prospěchářství.

  • Lyšák
    14:14 14.07.2017

    To dejf:
    JAS-39E/F v r. 2020 je reálný. Už byl proveden zálet a letové zkoušky běží.
    Rovněž se podivuji rakouskému odklonu od švédských Jetů, na kterých jejich letectvo stálo dlohá léta, a létaly a cvičili se na nich prakticky generace rakouských pilotů...

    Zpět k článku, zavedení Eurofigteru v Rakousku je jen dalším příkladem zkorumpovaného nákupu, anebo jen vítězství lobistů nad skutečným spotřebitelem (letectvo). Pro tak malý stát byl opravdu velkorysý luxus pořizovat dvoumotorové těžké stroje. Nesmyslnost toho rozhodnutí podporuje konečný počet zavedených letounů, který je na hraně použitelnosti (pohotovost-údržba-výcvik-rezerva?). Obdobné problémy nakonec vidíme i doma. Za stejné peníze mohli mít i jižní sousedi modermí víceúčelové letouny a ve vyšších počtech, bez stresu při plánování, a s menšími náklady i s větším možným náletem pro piloty...

  • KOLT
    12:27 14.07.2017

    puuupava, jenže musíte také počítat s výrazně vyššími provozními náklady (platy, služby, nájmy atp.), čili přepočet na HDP má jistý smysl. Obecně platí, že čím méně peněz na armádu dáváte, tím více má porovnání přes HDP smysl, protože vám běžné výdaje schramstnou větší část rozpočtu. A běžné výdaje jsou právě závislé na HDP (per capita) víc než investiční, protože rakouský voják bere v absolutních číslech o poznání víc než český. Naopak v investicích jde více o absolutní hodnoty, protože jeden tank stojí +- stejně nás i Rakušany.

  • KOLT
    12:22 14.07.2017

    A "entito" by z genderových důvodů bylo rodu středního, tzn. entito, bez entita... neplést s jelito! To by byl krásný svět :-)

  • skelet
    23:13 13.07.2017

    Mel bych o dost jednodussi zivot. Za vse by totiz mohl nekdo jiny. Bud zli kapitalisti nebo elitari nebo komunisti (idealne zly zidokapitalistickyelitarskykomunista). A ja bych chtel vybudovat genderove vyvazenou socialne hyperkorektni spolecnost, kde bychom se oslovovali "entito", aby se nekdo necitil ublizeny (co kdyby se nekdo povazoval za prvoka)

  • KOLT
    22:40 13.07.2017

    skelet, vy byste skutečně také chtěl psát takové cypoviny? :-)

  • raziel87
    22:14 13.07.2017

    Nešetři mě. Mysli si, že na klystýru stojí Rakousko a vítěztví je naše!

  • skelet
    21:59 13.07.2017

    asi to bude tím, že ti bojovníci proti zlému kapitalismu rozumí všemu nejlépe.

  • skelet
    21:59 13.07.2017

    pjek: nevím na čem jedeš, ale chci to taky. Eurofighter nemá s americkými lobbysty co dělat. Je to totiž čistě evropský projekt, který jako předražený koupila levicová rakouská vláda.

  • pjek
    21:56 13.07.2017

    Celkem se divím, že po úspěšných létech s Drakeny nezůstali v Rakousku u provozně nenákladných strojích od Saabu. Inu, kam se hne lobbista z USA, tam pak trpí nejen ekonomika, ale celá společnost. Švédové si to ale s těmi připrchlíky zatraceně pohnojili...

  • pjek
    21:53 13.07.2017

    Co dodat? Předražené pořízením provozně i v důsledku bojové neefektivity. Ano, kapitalismus selhává již prakticky všude, jen to ještě velká část obecenstva nechce vidět. A nemyslete si, že jsem pro návrat debilního elitářského marxistického systému! Jen nesmíme být přeborníky ve vylévání vaničky i s dítětem...

  • puuupava
    22:48 12.07.2017

    No ja si nemyslím že rakúsko dáva v porovnaní snami až tak málo na obranu. Myslím že 0,8 % zo 400 miliárd eur rakúskeho HDP je stále viac ako 1 % z 200 miliard českého HDP. O slovensku ani nemá cenu hovoriť.

  • Deutschmann
    14:12 12.07.2017

    Logik: jestli je to pravda, tak je to smutné.

    Ono by to byl i zajímavý námět na článek, (nejlépe z pera někoho z AERA). kam by se posunuli schopnosti a parametry L 159 jenom instalací tohoto křídla.
    Snížení spotřeby, prodloužení doletu a podobně.

  • logik
    13:56 12.07.2017

    Co jsem se ptal, tak mokré křídlo pro L159 je prý vyrobené v hangáru, ale ještě nebylo namontované na letadlo a tedy nemá letové zkoušky (a v blízké době se to zatím neplánuje - ale to by pravděpodobně vidina blízké zakázky mohlo změnit).

  • saracen
    07:29 12.07.2017

    Pre Kolt:
    To mokré krídlo na Alcu je reálny projekt, alebo len JPP. Inak asi to prepracovanie je možné keď to spravili na L-39 a Alca z nej vychádza. Za mňa naj lietadlo pre nás a hlavne možnosť štartu z neupravených letísk.

  • KOLT
    06:52 12.07.2017

    Vzpomínám na nedávnou debatu ohledně vynakládaných prostředků na armádu, kde nám Rakousko bylo dáváno vzorem, že dává málo a přesto má schopnou armádu. Zmiňoval jsem v protiargumentaci právě jejich problémy s Typhoony. Vypadá to, že jsem se docela trefil... Co ale chcete s 0.8 % HDP.

    Kdyby se Rakušanům podařilo střelit pár L-159, bylo by to fajn. Nejlépe s modernizovanou avionikou a mokrým křídlem. Pak by to ještě chtělo doplnit sortiment kompatibilních zbraní a byl by z Alcy docela schopný stroj.

  • dejf
    21:55 11.07.2017

    no já teda nevim, na to nepotřebuju ani kuličkový počítadlo, ale ty roky mi fakt neštymujou. máme 2017, z pohledu vojenskejch akvizic nejdřív (sem optimista) jaro 2018, i kdyby je vyřadili k 31.12.2020, tak sou to 3 roky na dodání letadel, přeškolení personálu, zavedení do služby, práce jak na kostele...

    takže vlastně ty letadla potřebujou včera bylo pozdě. tlačit na airbus můžou jak chtěj, ale tiše předpokládám, že letová hodina EF bude napříč generacema zhruba stejně mastná. takže modernizace toho moc nevyřeší a možnost útoků na pozemní cíle je jenom chabá náplast.

    příjde mi to jako velkohubý prohlášení, rok 2020 by byl reálnej, kdyby náhrada stála v hangárech, což gripen E/F asi těžko a nějaký repasovaný F-16 asi taky s bídou....

  • Gorn
    17:11 11.07.2017

    lemkin: stačí když začeneme nahlas uvažovat o tom že místo nového bloku pro Temelín postavíme novou jadernou elektrárnu někde u Dyje a hned budou mít motivaci :D

  • lemkin
    16:46 11.07.2017
    Oblíbený příspěvek

    Původně jsem si říkal, že Rakousko pouze dělá vlny a snaží se vylepšit si vyjednávací pozici vůči Airbusu - modernizace atd. Navíc mají německý komplex a tak zůstanou u toho co Němci,,,,,, ale pokud jsou ovšem náklady na provoz takové, že mají dopad i na běžný výcvik a nálet (ne že by Rakousko bylo chudá země, jen prostě cpou peníze jinam), tak bych tam viděl toho Gripena.

    Alce bych úspěch přál, představa spolupráce CZ, AT, SK, HU - jak létají na Gripcích a cvičí na Alkách......, no prostě nádhera. Myslím ale, že sáhnou spíše po tom M 346 - ono naklonit si Italy je z jejich pohledu lepší jak naklonit si Čechy.

  • alexa123
    16:31 11.07.2017

    Arccos
    Bez ohledu na Rakousko je pro mě vždy neuvěřitelné, ...

    Pretože si nepochopil o čom je kapitalizmus (aj rakúsky, nielen ten náš vo východnej Európe). Je to o tom, ako súkromnou firmou podojiť štát ako sa len dá. Kúpte si lietadlo ktoré po aerodynamickej, motorickej, výkonovej a neviem akej ešte stránke je síce OK, ale z hľadiska bojovej hodnoty je v konečnom dôsledku na prd. Ale ak si priplatíte pár nezaujímavých smiešnych mld €, tak raz budete mať naozaj moderné bojové lietadlo.

  • Arccos
    14:55 11.07.2017

    Bez ohledu na Rakousko je pro mě vždy neuvěřitelné, že nějaká tranche 1 vůbec vznikla. Jde o letadlo schopnostmi srovnatelné se stroji z osmdesátých let, ale vyráběné za velké peníze po roce 2000 a bez následné modernizace neplnohodnotné.

  • jj284b
    13:46 11.07.2017
    Oblíbený příspěvek

    jakub2: len vcera som sa vratil z Redbull ringu kde bola velka cena Rakuska.. Zeltweg je prakticky cca 2-3 km od okruhu, stvrtok nad okruhom bolo 6 stiahciek Typhoon vo vzduhu (3 dvojice)... za tyzden co som tam bol, kazdy den lietali... takze urcite nemaju funkcnych len 4 kusy...

  • niko
    13:43 11.07.2017

    segal7: Ta jedna letka stihacich lietadiel, ktoru Rakusko v podstate dlhodobo prevadzkuje nema ziadny ekonomicky vyznam. Dolezite je, ze v podstate cele rakuske civilne letectvo bezi na prevadzke Airbusov. Mozno okrem regionalnych strojov a s vynimkou niekolkych wide body Boeingov, pricom aj pri tych bol poprask, ked ich menili za tripple 7 pred par rokmi. Zaroven je Rakusko jednym z dodavatelov suciastok pre Airbus.

    Jakub2: 4 masiny su v hotovosti, nie v prevadzke.

  • Jakub2
    13:01 11.07.2017

    Jen krátce:

    1/ z 15 kusů EF2000 provozuje Heer jen 4 stroje, ostatní jsou "na špalíkách",

    2/ Rakousko není v NATO, tak nechápu, proč chtěli a koupili éro, které v Tranche 1 bylo jen pro NATO-členy,

    3/ Aby Rakušani vůbec vzlítli, tak jim musí "někdo" dát jednorázový unikátně generovaný šifrovací klíč do navigačního, rádiového a IFF systému jejich Typhoonů. Ten "někdo" je firma přímo napojená na Pentagon. Za směšnou cenu 0,5 mil. EUR ročně.

    http://www.krone.at/oesterreic...

  • segal7
    12:44 11.07.2017

    niko - to s tím airbusem jsi sebral kde??? je to přesně naopak - novodobé( poválečné)
    rakouské letectvo bylo už od svého vzniku tradičním zákazníkem Saabu!

  • RiMr71
    12:18 11.07.2017

    ...no a F-35 5. generace se vám ještě pořád zdají "málo muziky za hodně peněz"? :)

    ...ti EUsociálisti to vedou všude stejně...

  • niko
    11:11 11.07.2017
    Oblíbený příspěvek

    Prve dodavky Gripenov E/F maju pokial viem zacat v roku 2020 pre Svedske a Brazilske letectvo. Predstava, ze Rakusania so svojou byrokraciou do tej doby zvladnu vyberove konanie, nakup, Saab vyrobu strojov, Luftwaffe zavedenie do vyzbroje a dosiahnutie bojovej pripravenosti je nerealna. Jedine, ze by chceli ist do Gripenov C/D mozno s AESA radarom atd. Rakusko ma ale tradicne dobre väzby na Airbus a skor si myslim, ze sa len snazi ziskat lepsiu vyjednavaciu poziciu pri modernizacii svojich EF.

  • Jura99
    11:04 11.07.2017

    Aspoň abychom si nemysleli, že "kradnú" jenom u nás. Dodat tranche 1 dráž než tranche 2 je husarský kousek a stát s dlouhodobě etablovanou byrokracií by si to neměl dovolit. Pokud vezmou Gripen a někdy se k němu dohrabou i Slováci, vznikne spolu s námi, Maďary a Bulhary už celkem zajímavá skupina uživatelů. K tomu případný úspěch L-159, které se donedávna dávaly téměř zadarmo a nikdo je paradoxně nechtěl.

  • JiriR
    10:55 11.07.2017
    Oblíbený příspěvek

    Skutečně koupit supervýkonný Eurofighter s možností pálit tak maximálně Aim 9m je blbost, pro érpolisingové a precizní Rakušany trochu překombinované :-)). Co se týče cvičného letounu- pokud vyberou jednomotorový Gripen či F16 (tipuju Gripen kvůli provozním nákladům a pozitivními zkušenostmi z ČR), bude výhodnější jednomotorový cvičný stroj- opět z důvodů nákladů tipuju L159 (Hawk je o dost dražší i když lepší v letové obálce). Na M 346 cvičí proto, že teď má tento stroj k Eurofightru nejblíž. Otázkou je kam a za kolik s těmito EF2000. Nejvýhodnější by byl prodej na náhradní díly (dát to někomu zadarmo- co by z toho měli?). Každopádně z důvodu posilujícího Balkánu myslím, že budou chtít na údržbu levný letoun schopný odpalovat Amraam.

  • Honnza2
    10:35 11.07.2017

    Nemate nekdo povedomost - existuje nejaka efektivni spoluprace s rakusaky na tehle urovni? Pokud by se rozhodli pro Gripen a Alca urcite by to prineslo neco i nam (spolecny vycvik, zkusenosti, spolecny nakup, nehlede k tomu ze strelit par Alca, by byl kseft). Ja se ale spis obavam jejich ubermensch komlex, vse je pouze paka jak vyrazit vice z Airbusu a pouzit to, co maji nemci.

  • kazd
    10:14 11.07.2017

    Ukázka toho, že "vojensky malá" země není prostě schopna z hlediska know how racionálně soutěžit hi tech, který se někde teprvě zavádí.

    V takové zemi absolutně chybí vazba armáda - reálné potřeby z provozu - výrobce - vývoj. Vždycky se tam nabalí nějaké úplatné bratrstvo a rozhoduje se podle speciálních kritérií, resp. poslouží jako oslíci pro výrobce, který uplacíruje pár kusů a vylepší si reporty.

    Namísto výběrových řízení a nechání se vnutit do koupi prvních kusů měli prostě vyhodnotit co má která země v používáním, co to stojí a koupit to.

    Proč mě to silně připomíná naše výběrové řízení na vrtuníky - venom, který nikdo v evropě nemá, do toho nabastlíme plamen atd... výsledek z pohledu efektivity je jasný už teď.

  • Aloha
    10:05 11.07.2017
    Oblíbený příspěvek

    Se nedivím že nemají na provoz, když ve výdajích na obranu jsou ještě horší než my. Každopádně si myslím, že země jako Rakousko by měla utáhnout provoz 15 Eurofighterů a kdyby se jim podařilo dotlačit Airbus, ať jim udělají uprgade na tranche 3 třeba o miliardu levněji, tak jim to dá na pár let provozu. Samotnému mě ty výpočty přijdou divné a při částce 0,1mld EUR bych o přezbrojení vůbec neuvažoval.

  • SeaWolf
    10:04 11.07.2017

    Můj názor:
    Když se Rakousko rozhodne koupit "nedodělaný" letoun u kterého nepočítá s modernizací jako jeho ostatní uživatelé případně uvažují o nabídce k prodeji strojů Trache 1 musí dřív nebo později vyvstat otázka co dál?

    Pokud plánují pořídit dvoumotorové M-346 kde ekonomika provozu dvoumotorového stroje ve srovnání například s L-39 nebo Hawkem bude úplně jinde, budou mít problém i tady.

  • alexa123
    09:55 11.07.2017

    ... Gripen E/F nebo F-16 za stejné období dosáhnou úspory 0,1 až 2 miliardy euro.

    Ten interval je 20 násobný takže vypovedacia hodnota tohto čísla je nulová. Ten, kto spracoval ekonomiku prevádzky resp. úspor buď o tejto problematike nič nevie alebo je to úmysel. Aj keby boli vstupné údaje o prevádzkových nákladoch neviem aké, výsledkom hodnotenia predsa nemôže byť 20 násobný rozdiel.

  • Nesher
    09:45 11.07.2017

    Aloha
    Ty omezené schopnosti u tranche 1 je jen zástupný důvod. Rakušané ty letadla mají jen na air policng a tam je to jedno. Problém je hlavně v tom, že Bundesheer si prostě provoz takto výkonných letadel nemůže dovolit. Ostatně stejný problém mají s UH 60M.
    Jen jsem zvědavý co s těmi letadly budou dělat, EADS si je asi zpátky nevezme a nemyslím, že by je někdo chtěl koupit. Takže je asi vyřadí, pak si nakoupí pár starších Gripenů C/D ze Švédska. Na to, že by kupovali relativně drahý Gripen E/F bych moc nevsadil.

  • Aloha
    09:31 11.07.2017

    Byt rakušákama, tak sesbírám pořádnou munici na Airbus a pak je v rámci vyrovnání donutím provést upgrade na nejnovější variantu. Pokud by to nevyšlo, tak pro nás by byla asi dobrá varianta Gripen + Alca tím by měli stejný mix jako my a šlo by něco ušetřit na společném výcviku. Nejlíp si s nimi vysoutěžit ty E/F za cca 30ks by už mohlo jít o celkem rozumnou cenu.