Trápení u konce? Rakousko ukončuje provoz stíhaček Eurofighter

-
11. 7. 2017
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
Rakouské letectvo v roce 2020, tedy po 13 letech provozu, vyřadí všech 15 stíhaček Eurofighter Typhoon z výzbroje. Důvodem jsou velké provozní náklady a malé schopnosti letounu.
Nákup a provoz rakouských stíhaček Eurofighter již od počátku provází kontroverze a problémy. Na začátku nového tisíciletí Vídeň plánovala nakoupit 24 stíhaček Eurofighter, později počet snížila na 18 strojů, za které chtěla utratit 1,8 miliardy euro.
S nákupem stíhaček ale nesouhlasila rakouská veřejnost - v roce 2002 se v petiční akci proti nákupu Eurofighterů vyslovilo 624 tisíc lidí, tj. 11 % voličů. Účelem akce bylo přimět parlament k vydání ústavního zákona, podle něhož vláda nesmí evropské stíhačky nakoupit - petiční akce ale neměla úspěch a Vídeň pokračovala s výrobcem stíhaček, tedy firmou Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, ve vyjednávání.
V roce 2007 nakonec rakouské ministerstvo obrany snížilo počet objednaných strojů na 15. Ve stejném roce pak rakouské letectvo převzalo první letoun Eurofighter Typhoon prvního výrobního balíku (Tranche 1). Jednotková cena letounu pro rakouské letectvo, samozřejmě včetně pozemního zabezpečení a příslušenství, dosáhla 114 milionů euro. Dlužno dodat, že šlo o částečně použité stroje původně určené pro německé letectvo.
Už tehdy ale začaly vážné problémy. Podle rakouské vládní kontrolní kanceláře, Vídeň podle původní smlouvy měla získat 18 stíhaček Eurofighter druhého výrobního balíku (Tranche 2) za jednotkovou cenu 108 milionů euro, nakonec ale zvolila hůře vybavenou a dražší verzi.
Úplně první vyrobené stíhačky Eurofighter Tranche 1 mají jen omezené schopnosti vést boj vzduch-vzduch a chybí jím některé pokročilé schopnosti radaru, avioniky a možnost použít nejnovější zbraně. Stíhačky také nemají schopnost vést boj vzduch-země, jako pozdější výrobní verze.
V roce 2012 začala obchod vyšetřovat rakouská prokuratura z důvodu podezření z korupce. Podle rakouských vyšetřovatelů měly úplatky dosahovat přes 100 miliónů euro, navíc mělo docházet v souvislosti s touto částkou i k praní špinavých peněz. Peníze určené k úplatkům údajně skončily na účtech fiktivních firem v daňových rájích a později byly využity jako "všimné" pro rakouské politiky a úředníky.
V roce 2014 se zase zjistilo, že z důvodu rozpočtových škrtů je pro 15 stíhaček Eurofighter vycvičeno pouze 12 rakouských pilotů.
V únoru letošního roku nakonec rakouské ministerstvo obrany podalo žalobu proti firmě Airbus, která má hlavní slovo v joint venture Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, pro podezření z podvodu při objednávce letadel Eurofighter. Rakousku měla vzniknout škoda nejméně 183,4 milionu euro (pět miliard Kč) - podle rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila však škoda může dosáhnout až 1,1 miliardy euro. Airbus samozřejmě jakékoliv obvinění popírá.
Rakouské Eurofightery
Podle zprávy z vyšetřování by si Rakousko nevybralo Eurofightery, kdyby o jejich vybavení mělo pravdivé informace. „Pokud by nedošlo ke klamání o podstatných okolnostech (obchodu), nerozhodla by se Rakouská republika pro nákup stíhaček Eurofighter, ale pro nákup stíhaček JAS 39 Gripen, které nabídla společnost SAAB, a ušetřila by tak značné výdaje," stojí podle agentury APA ve zprávě ministerské vyšetřovací komise.
Nakonec 7. července rakouský ministr obrany Doskozil zaúkoloval generální štáb, aby vypracoval plán vyřazení stíhaček Eurofighter Typhoon z výzbroje. Důvodem jsou především enormní provozní náklady a velmi nákladné budoucí modernizace.
Pode rakouského ministerstva obrany nutné modernizace a provozní náklady na dalších 30 let provozu stíhaček Eurofighter přijdou rakouské daňové poplatníky na 4,4 až 5,1 miliardy euro. Přitom díky nákupu nebo pronájmu osmnácti strojů Gripen E/F nebo F-16 za stejné období dosáhnou úspory 0,1 až 2 miliardy euro.
Rakouské ministerstvo obrany zvažuje jak nákup, tak pronájem 15 jednomístných a tři dvoumístných stíhaček. Letouny mají být vybaveny moderními zbraněmi vzduch-vzduch a být schopny trvalého nasazení - tedy minimální údržby na počty odlétaných hodin.
Pro zajímavost uveďme, že v roce 2020 rakouské ministerstvo obrany plánuje vyřadit 17 podzvukových letounů Saab 105OE. Jedním ze zvažovaných adeptů je i český L-159 ALCA, ale podle rakouských médií mají největší šanci výkonnější italské stroje M-346, na kterých aktuálně cvičí rakouští piloti. Pro české Alcy však hrají nižší pořizovací a provozní náklady, rychlejší doba dodání a také samozřejmě reálné bojové zkušenosti z Iráku.
Zdroj: Flight Global
Související články
Bojové drony LCAAT: Strážci stíhaček F-35 Lightning II
Americké letectvo v rámci programu LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology) vyvíjí bojový ...
-
20.06.2017
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti
Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business ...
-
22.06.2017
-
260 komentářů
-
Jan Grohmann
Konec nadějí: Další stíhačky F-22 Raptor nebudou
V dubnu minulého roku se v americkém Kongresu rozhořela diskuze o budoucnosti programu stíhaček ...
-
28.06.2017
-
42 komentářů
-
Michael Myklín
Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům
Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...
-
07.07.2017
-
10 komentářů
-
Tisková zpráva
Komentáře
no já teda nevim, na to nepotřebuju ani kuličkový počítadlo, ale ty roky mi fakt neštymujou. máme 2017, z pohledu vojenskejch akvizic nejdřív (sem optimista) jaro 2018, i kdyby je ...Zobrazit celý příspěvek
no já teda nevim, na to nepotřebuju ani kuličkový počítadlo, ale ty roky mi fakt neštymujou. máme 2017, z pohledu vojenskejch akvizic nejdřív (sem optimista) jaro 2018, i kdyby je vyřadili k 31.12.2020, tak sou to 3 roky na dodání letadel, přeškolení personálu, zavedení do služby, práce jak na kostele...
takže vlastně ty letadla potřebujou včera bylo pozdě. tlačit na airbus můžou jak chtěj, ale tiše předpokládám, že letová hodina EF bude napříč generacema zhruba stejně mastná. takže modernizace toho moc nevyřeší a možnost útoků na pozemní cíle je jenom chabá náplast.
příjde mi to jako velkohubý prohlášení, rok 2020 by byl reálnej, kdyby náhrada stála v hangárech, což gripen E/F asi těžko a nějaký repasovaný F-16 asi taky s bídou....Skrýt celý příspěveklemkin: stačí když začeneme nahlas uvažovat o tom že místo nového bloku pro Temelín postavíme novou jadernou elektrárnu někde u Dyje a hned budou mít motivaci :D
lemkin: stačí když začeneme nahlas uvažovat o tom že místo nového bloku pro Temelín postavíme novou jadernou elektrárnu někde u Dyje a hned budou mít motivaci :D
Původně jsem si říkal, že Rakousko pouze dělá vlny a snaží se vylepšit si vyjednávací pozici vůči Airbusu - modernizace atd. Navíc mají německý komplex a tak zůstanou u toho co ...Zobrazit celý příspěvek
Původně jsem si říkal, že Rakousko pouze dělá vlny a snaží se vylepšit si vyjednávací pozici vůči Airbusu - modernizace atd. Navíc mají německý komplex a tak zůstanou u toho co Němci,,,,,, ale pokud jsou ovšem náklady na provoz takové, že mají dopad i na běžný výcvik a nálet (ne že by Rakousko bylo chudá země, jen prostě cpou peníze jinam), tak bych tam viděl toho Gripena.
Alce bych úspěch přál, představa spolupráce CZ, AT, SK, HU - jak létají na Gripcích a cvičí na Alkách......, no prostě nádhera. Myslím ale, že sáhnou spíše po tom M 346 - ono naklonit si Italy je z jejich pohledu lepší jak naklonit si Čechy.Skrýt celý příspěvekArccos Bez ohledu na Rakousko je pro mě vždy neuvěřitelné, ... Pretože si nepochopil o čom je kapitalizmus (aj rakúsky, nielen ten náš vo východnej Európe). Je to o tom, ako ...Zobrazit celý příspěvek
Arccos
Bez ohledu na Rakousko je pro mě vždy neuvěřitelné, ...
Pretože si nepochopil o čom je kapitalizmus (aj rakúsky, nielen ten náš vo východnej Európe). Je to o tom, ako súkromnou firmou podojiť štát ako sa len dá. Kúpte si lietadlo ktoré po aerodynamickej, motorickej, výkonovej a neviem akej ešte stránke je síce OK, ale z hľadiska bojovej hodnoty je v konečnom dôsledku na prd. Ale ak si priplatíte pár nezaujímavých smiešnych mld €, tak raz budete mať naozaj moderné bojové lietadlo.Skrýt celý příspěvekBez ohledu na Rakousko je pro mě vždy neuvěřitelné, že nějaká tranche 1 vůbec vznikla. Jde o letadlo schopnostmi srovnatelné se stroji z osmdesátých let, ale vyráběné za velké ...Zobrazit celý příspěvek
Bez ohledu na Rakousko je pro mě vždy neuvěřitelné, že nějaká tranche 1 vůbec vznikla. Jde o letadlo schopnostmi srovnatelné se stroji z osmdesátých let, ale vyráběné za velké peníze po roce 2000 a bez následné modernizace neplnohodnotné.Skrýt celý příspěvek
jakub2: len vcera som sa vratil z Redbull ringu kde bola velka cena Rakuska.. Zeltweg je prakticky cca 2-3 km od okruhu, stvrtok nad okruhom bolo 6 stiahciek Typhoon vo vzduhu (3 ...Zobrazit celý příspěvek
jakub2: len vcera som sa vratil z Redbull ringu kde bola velka cena Rakuska.. Zeltweg je prakticky cca 2-3 km od okruhu, stvrtok nad okruhom bolo 6 stiahciek Typhoon vo vzduhu (3 dvojice)... za tyzden co som tam bol, kazdy den lietali... takze urcite nemaju funkcnych len 4 kusy...Skrýt celý příspěvek
segal7: Ta jedna letka stihacich lietadiel, ktoru Rakusko v podstate dlhodobo prevadzkuje nema ziadny ekonomicky vyznam. Dolezite je, ze v podstate cele rakuske civilne letectvo ...Zobrazit celý příspěvek
segal7: Ta jedna letka stihacich lietadiel, ktoru Rakusko v podstate dlhodobo prevadzkuje nema ziadny ekonomicky vyznam. Dolezite je, ze v podstate cele rakuske civilne letectvo bezi na prevadzke Airbusov. Mozno okrem regionalnych strojov a s vynimkou niekolkych wide body Boeingov, pricom aj pri tych bol poprask, ked ich menili za tripple 7 pred par rokmi. Zaroven je Rakusko jednym z dodavatelov suciastok pre Airbus.
Jakub2: 4 masiny su v hotovosti, nie v prevadzke.Skrýt celý příspěvekJen krátce: 1/ z 15 kusů EF2000 provozuje Heer jen 4 stroje, ostatní jsou "na špalíkách", 2/ Rakousko není v NATO, tak nechápu, proč chtěli a koupili éro, které v Tranche 1 ...Zobrazit celý příspěvek
Jen krátce:
1/ z 15 kusů EF2000 provozuje Heer jen 4 stroje, ostatní jsou "na špalíkách",
2/ Rakousko není v NATO, tak nechápu, proč chtěli a koupili éro, které v Tranche 1 bylo jen pro NATO-členy,
3/ Aby Rakušani vůbec vzlítli, tak jim musí "někdo" dát jednorázový unikátně generovaný šifrovací klíč do navigačního, rádiového a IFF systému jejich Typhoonů. Ten "někdo" je firma přímo napojená na Pentagon. Za směšnou cenu 0,5 mil. EUR ročně.
http://www.krone.at/oesterreic... Skrýt celý příspěvekniko - to s tím airbusem jsi sebral kde??? je to přesně naopak - novodobé( poválečné)
rakouské letectvo bylo už od svého vzniku tradičním zákazníkem Saabu!niko - to s tím airbusem jsi sebral kde??? je to přesně naopak - novodobé( poválečné)
rakouské letectvo bylo už od svého vzniku tradičním zákazníkem Saabu!Prve dodavky Gripenov E/F maju pokial viem zacat v roku 2020 pre Svedske a Brazilske letectvo. Predstava, ze Rakusania so svojou byrokraciou do tej doby zvladnu vyberove konanie, ...Zobrazit celý příspěvek
Prve dodavky Gripenov E/F maju pokial viem zacat v roku 2020 pre Svedske a Brazilske letectvo. Predstava, ze Rakusania so svojou byrokraciou do tej doby zvladnu vyberove konanie, nakup, Saab vyrobu strojov, Luftwaffe zavedenie do vyzbroje a dosiahnutie bojovej pripravenosti je nerealna. Jedine, ze by chceli ist do Gripenov C/D mozno s AESA radarom atd. Rakusko ma ale tradicne dobre väzby na Airbus a skor si myslim, ze sa len snazi ziskat lepsiu vyjednavaciu poziciu pri modernizacii svojich EF.Skrýt celý příspěvek
Aspoň abychom si nemysleli, že "kradnú" jenom u nás. Dodat tranche 1 dráž než tranche 2 je husarský kousek a stát s dlouhodobě etablovanou byrokracií by si to neměl dovolit. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek
Aspoň abychom si nemysleli, že "kradnú" jenom u nás. Dodat tranche 1 dráž než tranche 2 je husarský kousek a stát s dlouhodobě etablovanou byrokracií by si to neměl dovolit. Pokud vezmou Gripen a někdy se k němu dohrabou i Slováci, vznikne spolu s námi, Maďary a Bulhary už celkem zajímavá skupina uživatelů. K tomu případný úspěch L-159, které se donedávna dávaly téměř zadarmo a nikdo je paradoxně nechtěl.Skrýt celý příspěvek
Skutečně koupit supervýkonný Eurofighter s možností pálit tak maximálně Aim 9m je blbost, pro érpolisingové a precizní Rakušany trochu překombinované :-)). Co se týče cvičného ...Zobrazit celý příspěvek
Skutečně koupit supervýkonný Eurofighter s možností pálit tak maximálně Aim 9m je blbost, pro érpolisingové a precizní Rakušany trochu překombinované :-)). Co se týče cvičného letounu- pokud vyberou jednomotorový Gripen či F16 (tipuju Gripen kvůli provozním nákladům a pozitivními zkušenostmi z ČR), bude výhodnější jednomotorový cvičný stroj- opět z důvodů nákladů tipuju L159 (Hawk je o dost dražší i když lepší v letové obálce). Na M 346 cvičí proto, že teď má tento stroj k Eurofightru nejblíž. Otázkou je kam a za kolik s těmito EF2000. Nejvýhodnější by byl prodej na náhradní díly (dát to někomu zadarmo- co by z toho měli?). Každopádně z důvodu posilujícího Balkánu myslím, že budou chtít na údržbu levný letoun schopný odpalovat Amraam.Skrýt celý příspěvek
Nemate nekdo povedomost - existuje nejaka efektivni spoluprace s rakusaky na tehle urovni? Pokud by se rozhodli pro Gripen a Alca urcite by to prineslo neco i nam (spolecny vycvik, ...Zobrazit celý příspěvek
Nemate nekdo povedomost - existuje nejaka efektivni spoluprace s rakusaky na tehle urovni? Pokud by se rozhodli pro Gripen a Alca urcite by to prineslo neco i nam (spolecny vycvik, zkusenosti, spolecny nakup, nehlede k tomu ze strelit par Alca, by byl kseft). Ja se ale spis obavam jejich ubermensch komlex, vse je pouze paka jak vyrazit vice z Airbusu a pouzit to, co maji nemci.Skrýt celý příspěvek
Ukázka toho, že "vojensky malá" země není prostě schopna z hlediska know how racionálně soutěžit hi tech, který se někde teprvě zavádí. V takové zemi absolutně chybí vazba ...Zobrazit celý příspěvek
Ukázka toho, že "vojensky malá" země není prostě schopna z hlediska know how racionálně soutěžit hi tech, který se někde teprvě zavádí.
V takové zemi absolutně chybí vazba armáda - reálné potřeby z provozu - výrobce - vývoj. Vždycky se tam nabalí nějaké úplatné bratrstvo a rozhoduje se podle speciálních kritérií, resp. poslouží jako oslíci pro výrobce, který uplacíruje pár kusů a vylepší si reporty.
Namísto výběrových řízení a nechání se vnutit do koupi prvních kusů měli prostě vyhodnotit co má která země v používáním, co to stojí a koupit to.
Proč mě to silně připomíná naše výběrové řízení na vrtuníky - venom, který nikdo v evropě nemá, do toho nabastlíme plamen atd... výsledek z pohledu efektivity je jasný už teď.Skrýt celý příspěvekSe nedivím že nemají na provoz, když ve výdajích na obranu jsou ještě horší než my. Každopádně si myslím, že země jako Rakousko by měla utáhnout provoz 15 Eurofighterů a kdyby se ...Zobrazit celý příspěvek
Se nedivím že nemají na provoz, když ve výdajích na obranu jsou ještě horší než my. Každopádně si myslím, že země jako Rakousko by měla utáhnout provoz 15 Eurofighterů a kdyby se jim podařilo dotlačit Airbus, ať jim udělají uprgade na tranche 3 třeba o miliardu levněji, tak jim to dá na pár let provozu. Samotnému mě ty výpočty přijdou divné a při částce 0,1mld EUR bych o přezbrojení vůbec neuvažoval.Skrýt celý příspěvek
Můj názor: Když se Rakousko rozhodne koupit "nedodělaný" letoun u kterého nepočítá s modernizací jako jeho ostatní uživatelé případně uvažují o nabídce k prodeji strojů Trache 1 ...Zobrazit celý příspěvek
Můj názor:
Když se Rakousko rozhodne koupit "nedodělaný" letoun u kterého nepočítá s modernizací jako jeho ostatní uživatelé případně uvažují o nabídce k prodeji strojů Trache 1 musí dřív nebo později vyvstat otázka co dál?
Pokud plánují pořídit dvoumotorové M-346 kde ekonomika provozu dvoumotorového stroje ve srovnání například s L-39 nebo Hawkem bude úplně jinde, budou mít problém i tady.Skrýt celý příspěvek... Gripen E/F nebo F-16 za stejné období dosáhnou úspory 0,1 až 2 miliardy euro. Ten interval je 20 násobný takže vypovedacia hodnota tohto čísla je nulová. Ten, kto spracoval ...Zobrazit celý příspěvek
... Gripen E/F nebo F-16 za stejné období dosáhnou úspory 0,1 až 2 miliardy euro.
Ten interval je 20 násobný takže vypovedacia hodnota tohto čísla je nulová. Ten, kto spracoval ekonomiku prevádzky resp. úspor buď o tejto problematike nič nevie alebo je to úmysel. Aj keby boli vstupné údaje o prevádzkových nákladoch neviem aké, výsledkom hodnotenia predsa nemôže byť 20 násobný rozdiel.Skrýt celý příspěvekAloha Ty omezené schopnosti u tranche 1 je jen zástupný důvod. Rakušané ty letadla mají jen na air policng a tam je to jedno. Problém je hlavně v tom, že Bundesheer si prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Aloha
Ty omezené schopnosti u tranche 1 je jen zástupný důvod. Rakušané ty letadla mají jen na air policng a tam je to jedno. Problém je hlavně v tom, že Bundesheer si prostě provoz takto výkonných letadel nemůže dovolit. Ostatně stejný problém mají s UH 60M.
Jen jsem zvědavý co s těmi letadly budou dělat, EADS si je asi zpátky nevezme a nemyslím, že by je někdo chtěl koupit. Takže je asi vyřadí, pak si nakoupí pár starších Gripenů C/D ze Švédska. Na to, že by kupovali relativně drahý Gripen E/F bych moc nevsadil.Skrýt celý příspěvekByt rakušákama, tak sesbírám pořádnou munici na Airbus a pak je v rámci vyrovnání donutím provést upgrade na nejnovější variantu. Pokud by to nevyšlo, tak pro nás by byla asi dobrá ...Zobrazit celý příspěvek
Byt rakušákama, tak sesbírám pořádnou munici na Airbus a pak je v rámci vyrovnání donutím provést upgrade na nejnovější variantu. Pokud by to nevyšlo, tak pro nás by byla asi dobrá varianta Gripen + Alca tím by měli stejný mix jako my a šlo by něco ušetřit na společném výcviku. Nejlíp si s nimi vysoutěžit ty E/F za cca 30ks by už mohlo jít o celkem rozumnou cenu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...