Tři firmy nabízejí Polsku své vrtulníky
- 6. 1. 2015
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Celkově tři zájemci podali polskému Inspektorátu pro vyzbrojování (Inspektorat Uzbrojenia) finální nabídky na nový střední víceúčelový vrtulník. Mezi zájemci je Airbus Defense & Space, AgustaWestland a také americká firma Sikorsky.
Evropský Airbus Defense & Space (dříve Eurocopter) nabízí polské armádě vrtulník EC725 Caracal. Anglo-italská AgustaWestland s polskou Swidnik SA vrtulník AW-149 a konečně Sikorsky a polskou PZL Mielec stroje S-70i Black Hawk.
Americká firma Sikorsky nabídku nakonec podala i přes hlasité protesty z minulosti. Polské výběrové řízení bylo údajně podle firmy Sikorsky napsáno tak, že ji mohl splnit pouze jediný zájemce.
Inspektorát pro vyzbrojování nyní bude hodnotit jednolivé nabídky a také testovací vrtulník, které jednotlivé firmy musejí poskytnout. Naproti tomu polské ministerstvo hospodářství posoudí kvalitu a velikost „off-setových" nabídek jednotlivých firem – tedy přínos (ekonomický, technický) nabídky pro polské hospodářství.
Nákup vrtulníků je druhým nejdůležitějším modernizačním projektem polské armády. Na prvním místě je bezkonkurenčně modernizace protiletecké a protiraketové obrany v rámci programu Visla (Wisła). Jedním z adeptů v programu je například firma Raytheon se systémem Patriot.
Polská armáda a námořnictvo plánuji novými vrtulníky nahradit letité ruské stroje Mi-8/17 „Hip" a námořní Mi-17 „Haze". Cena programu, včetně vrtulníků, pozemního zabezpečení, výcviku i zbraní, je 12 miliard zlotých (77,4 miliardy Kč).
Polské ministerstvo obrany očekává, že nejlepší nabídku vybere v druhé polovině letošního roku. První stroje Polsko dostane pravděpodobně na konci roku 2016 nebo na začátku roku 2017.
Za připomenutí jistě stojí, že program má v Polsku již čtyři roky zpoždění. Zájem o nové vrtulníky polská armáda a námořnictvo projevilo již v roce 2010 s tím, že první stroje mohou získat v roce 2012.
Nové vrtulníky významně zvýší mobilitu polských jednotek a posunou na novou úroveň úkoly bojového pátraní a záchrany CSAR (Combat Search And Rescue) a pátraní a záchrany SAR (Search And Rescue). Šest vrtulníků určených pro protiponorkový boj také násobně zvýší schopnost polského námořnictva působit proti ponorkám protivníka.
Zdroj: IHS Janes
Související články
AGM-158A JASSM pro Polsko
Polská armáda pro své stíhačky F-16C/D Block 52+ objednala 40 střel s plochou drahou letu AGM-158A ...
- 22.09.2014
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
Americké tanky cvičí v Polsku a Pobaltí
V Polsku a Baltských státech od konce záři působí v rámci operace Atlantic Resolve jednotky 1. ...
- 22.10.2014
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko nakupuje víceúčelové vrtulníky. Sikorsky nemá zájem
Naši severní sousedé připravují nákup 70 víceúčelových středních vrtulníků a příslušenství v hodnotě ...
- 04.11.2014
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Jihokorejské houfnice K9 Thunder pro Polsko
Jihokorejská firma Samsung Techwind dodá Polsku 120 pásových podvozků samohybné houfnice K9 Thunder. ...
- 22.12.2014
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Helios...dobře ;-) GAVL: ta otázka na zadní dveře a rampu...je třeba to též vnímat dle druhu určení a úkolu. Nevím, které vrtulníky jako protiváhu k 17/171 máte na mysli, ale na ...Zobrazit celý příspěvek
Helios...dobře ;-)
GAVL: ta otázka na zadní dveře a rampu...je třeba to též vnímat dle druhu určení a úkolu. Nevím, které vrtulníky jako protiváhu k 17/171 máte na mysli, ale na západ od nás se náklad většinou vozí vrtulníkem CH47...CH53 jestli se nepletu...nákladní (C v názvu)Skrýt celý příspěvekOn NH-90 nejspíš nebude právě levný stroj,přece jen je to od začátku pro vojenské účely vyvíjený vrtulník nové generace oproti třeba univerzálním AW-149,takže by jeho cena byla ...Zobrazit celý příspěvek
On NH-90 nejspíš nebude právě levný stroj,přece jen je to od začátku pro vojenské účely vyvíjený vrtulník nové generace oproti třeba univerzálním AW-149,takže by jeho cena byla velký handicap oproti konkurenci.Skrýt celý příspěvek
Jenom malá připomínka - na fotografii je AW-139M. Podrobnosti o Polsku nabízeném AW-149 jsou zde: http://aw149.pl/...
Díky za pozornost. Upraveno. AdminJenom malá připomínka - na fotografii je AW-139M. Podrobnosti o Polsku nabízeném AW-149 jsou zde: http://aw149.pl/...
Díky za pozornost. Upraveno. AdminGAVL NH-90 má rovněž sklápěcí rampu pro náklad. http://www.airbushelicopters.c... navíc existuje již ve dvou specializovaných variantách pro ...Zobrazit celý příspěvek
GAVL
NH-90 má rovněž sklápěcí rampu pro náklad.
http://www.airbushelicopters.c...
navíc existuje již ve dvou specializovaných variantách pro pozemní jednotky TTH a námořní NFH
Lukas
EC725 je výběhový typ s portfoliem zákazníků v rozvojových zemích ( Indonesie, Mexico, Brazilie.... ). Pokud Itálie skutečně blokuje nabídku NH-90 je to dost paradoxní situace, protože evidentně nejmodernější typ je mimo hru.
V tomhle případě bych na místě Polska počkal na otevření obálek s cenou pro zjištění cenové úrovně nabídek, následně výběrové řízení zrušil a zahájil separátní jednání s NH Industries........Skrýt celý příspěvekGorn ani nedává smysl, přizpůsobovat celý tendr pro celou armádu potřebám dvou fregat. Poku si vybrat z těch tří, EC725 je něco čím lze adekvátně nahradit stroje Mi8/17. ...Zobrazit celý příspěvek
Gorn
ani nedává smysl, přizpůsobovat celý tendr pro celou armádu potřebám dvou fregat.
Poku si vybrat z těch tří, EC725 je něco čím lze adekvátně nahradit stroje Mi8/17. Absence možnosti nakládat zadní částí je však z hlediska přepravy nákladů dosti závažná. Je zajímavé , že ač tuto možnost měli Mi 8 snad od svého vzniku, snad žádný západní vrtulník této třídy to doteď nemá.Skrýt celý příspěvekPRO Gorn Sprawa jest prosta - smigłowce maja operowac z lądu (w ramch Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej) Nawet korweta Ślązak (dawniej Gawron - nie ma przewidzanego hangaru ...Zobrazit celý příspěvek
PRO Gorn
Sprawa jest prosta - smigłowce maja operowac z lądu (w ramch Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej)
Nawet korweta Ślązak (dawniej Gawron - nie ma przewidzanego hangaru pod bazowanie śmigłowca...)
Troche glupota - ale tak jest....
Pro strikehawk - dlaczego nie NH 90? - bo bez zgody Włochów, Francuzi nie mogą zaoferować wspólnego śmigłowca (NH 90 to projekt Włosko-Francusko-Niemiecki)
AW 149 nie ma szans na wygranie przetargu - toż to cywilna maszyna ktora ma być przeobiona na wojskową...
Za duże ryzyko... (trzeba opracować wersje specjalistyczne itd...)
Moim faworytem jest EC 725 - spora maszyna (ważne dla wojsk lądowych),
Francuzi w Brazyli wybudowali fabrykę za kontrakt - czemu nie mieliby tego zrobić w Polsce?
Faktem jest natomiast że pierwotnie mówiono o Blackhawku....
Tyle że Sikorski zaoferował S-70 i S-70B
A Ministerstwo chciało UH-60 i UH-60R....
To tak jakby ktoś chciał kupić T-90A
a dostał T-72A
Niby podobne...
Ale zupełnie różne maszyny....
Zobaczymy., co wymyśli ministerstwo...
Generalnie każda maszyna jest zła...
Dla WL nadal idealną maszyną jest Mi 171 (duży, ma rampe z tyłu i duże drzwi)
, a dla Marynarki
MH-60R (zasięg i wyposażenie)
i AW101 (SAR - wielkośc i bezpieczeństwo)Skrýt celý příspěvekPolsko má dvojici fregat třídy Oliver Hazard Perry pro které plánují modernizaci, tzn. v dohledné budoucnosti nebudou vyřazeny. Vzhledem k tomu že se jedná o krátké verze ze ...Zobrazit celý příspěvek
Polsko má dvojici fregat třídy Oliver Hazard Perry pro které plánují modernizaci, tzn. v dohledné budoucnosti nebudou vyřazeny. Vzhledem k tomu že se jedná o krátké verze ze kterých může startovat pouze SH-2 tak se nabízí otázka zda (minimálně z hlediska námořnictva) nebude nejzajímavější nejmenší vrtulník v soutěži jelikož by výhledově mohl operovat z těchto fregat... přecijen SH-2 nebyl skvělý ani v době svého vzniku, a to bylo před více než čtyřiceti lety, takže nějaká náhrada by byla vhodná a provozovat dva typy protiponorkových vrtulníků při celkovém počtu pod 10 strojů nedává moc smyslSkrýt celý příspěvek
EC725 rozhodne nieje šrot. Síce vychádza z typu AS532 ktorý lieta už od roku 1978, ale EC725 prvý krát vzlietol až v roku 2000 a zaradený do služby 2005. To je pomerne nový typ, a ...Zobrazit celý příspěvek
EC725 rozhodne nieje šrot. Síce vychádza z typu AS532 ktorý lieta už od roku 1978, ale EC725 prvý krát vzlietol až v roku 2000 a zaradený do služby 2005. To je pomerne nový typ, a svojimi výkonmi predčí svojho predchodcu, výkonmi aj vami spomínaný NH90, strieľne mimo dverí, tankovanie za letu, nálepka combat approval. Zo všetkých troch súťažiacich je len najťažší, asi preto sa nepozerajú ešte po ťažšom type AW101. Ten si neviem predstaviť ovešaný raketami a guľometmi na CSAR misii, prípadne torpédami.
AW149 je naopak nový typ, síce krásny, asi preto som nevidel napr. verziu na boj s ponorkami, verziu na CSAR s možnosťou tankovania vo vzduchu aťď. Tam je ešte dlhá cesta vývoja a testov.
Blackhawk je silný konkurent, aj keď starší, ale všetky požiadavky splňuje. Taký nápad, Aero vyrába myslím kokpity týchto vrtuľníkov a aj AČR potrebuje nové stroje, nedá sa to nejako skombinovať do jednoho nákupu oboch krajín? Len to zas tá politika...Skrýt celý příspěvekNejlepší je na 100% AW 149, ale je možné, že prosadí i Amíci ten svůj BlackHawk, i když už je zastaralý a sami ho chtěj v 10ti letech vyřadit, ale lobby zvládne všechno (viz ČR a ...Zobrazit celý příspěvek
Nejlepší je na 100% AW 149, ale je možné, že prosadí i Amíci ten svůj BlackHawk, i když už je zastaralý a sami ho chtěj v 10ti letech vyřadit, ale lobby zvládne všechno (viz ČR a její zbrojní zakázky). Jen se chci zeptatt, proč nekoupí AW 101 Merlin, i když je starší je to špička a na protiponorkovej boj je nejlepší na světě?
Přesto přeji polsku hodně štěstí ve výběru. Zajímá mě kdy se ČR dostane k v náhradě za Sokoly.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...