Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain
Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.

Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.

Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.

Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.

Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.

Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.

V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

Venom v akci.

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.

Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.

Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.

Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.

Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.

Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.

Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.

Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.

Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

AW139 promo.

Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.

"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.

Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 Surion Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.

"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.

KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

KUH-1 Surion

Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.

Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 9
  • Nesher
    20:08 10.09.2017

    Lehce Off topic zpráva, nicméně se týká jak AČR, tak vrtulníků, strojem, který by měl ve velmi krátké době nahradit poslední létající Mi 2 v ČR je Bell 505 Jet Ranger X, LOM už zahájil s Bellem co by vítězem tendru jednání o dodávkách, celkově požaduje 6 strojů.

  • kazd
    23:52 06.10.2016

    Jak překvapivé (ironie)

    Výsledky Stropnického
    - vyhozené peníze za sokoly
    - rozdrbaná současná LZS, protože neuměl Babišovi vysvětlit, že armáda nemá na převzetí od soukromníků
    - dle rozhodnutí komise nebude AČR schopna zajistit LZS ani po roce 2020
    - zpackaný tendr na nové víceúčelové
    - zničená Mi 171š na cvičení ve Španělsku

    Ale umí se tvářit, že strašně přemýšlí...
    TF_HU by nám mohl vysvětlit jako tomu vůbec ,ale vůbec nerozumíme.....

    Předpokládám, že se teď vezmou dvě miliardy, a nelejou se do LOMu, který je cugrunt aby udržel Hindy nějak v provozu..

  • Nesher
    23:16 06.10.2016

    Tak vrtulníky asi jen tak nebudou, Stropnický to dnes odpískal na bezpečnostním výboru sněmovny s tím, že žádný z nabízených strojů nesplňuje požadavky armády a navíc je cena vyšší než se čekalo ( 12 mld. minimálně). Z čehož plyne jediné, vojáci absolutně netuší co chtějí, respektive to co chtějí nikdo ani nevyrábí a ještě k tomu by chtěli mercedes za cenu fabie. Čekám návrat k myšlence na modernizaci Mi 24 s tím, že se to veřejnosti prodá jako úspora ve smyslu všichni kradou, jen my čerpáme. V tomto světle jsem zvědavý jak dopadne tendr na madr radary, vzhledem k mozkovému trustu na MO a gen. štábu ( taky to má umět skoro všechno) m obavu, že úplně stejně.

  • petres
    08:59 10.09.2015

    Vypadá to, že by mohlo dojít k zajímavému posunu týkajícího se ceny Bellů (zatím oficiálně nepotvrzeno). Z 15 mld. Kč by mohlo být 10 mld. Kč za 12 ks. Viz
    http://zpravy.e15.cz/domaci/ud...

  • OndrejK
    17:30 28.08.2015

    No ona Mi-24 není zrovna vrcholem odolnosti. Byla stavěna a pancéřována zejména do podmínek předpokládaného střetu východu se západem. Stejně jako ve Vietnamu mnoho amerických pilotů upřednostňovalo klasickou UH-1 před AH-1 tak i v Afghánu řada ruských pilotů raději než Mi-24 volila Mi-8/17 se střelci v bočních střílnách. Čímž neříkám, že bitevní vrtulník dnes nemá své opodstatnění ale Mi-24 ač je tak označována podle mě nikdy klasickým bitevním vrtulníkem nebyla.

  • Luky
    13:56 28.08.2015

    Dobře mířená RPG sundá i Mi24 a ještě se do ní lépe trefuje. Nedržte se mýtů o "létajících tancích". I nejlépe pancéřované vrtulníky jsou jen lehké "létající OT" (pokud mají kapacitu). Jinak by to neletělo.

  • pjek
    12:55 28.08.2015

    Ach jo, zase překlepy... "...zadání "víceúčelový"..." Webmaster by mohl podumat nad možnostmi editace právě vložených příspěvků. Předem děkuji :)

  • pjek
    12:52 28.08.2015

    K těm třem jen tolik, že Mi-24/35 nenahradí ani jeden v bojové odolnosti a palebné síle. Pokud je zadáví "víceúčelový, tak jde o ústup od bojových parametrů k neocivilním. Dobře mířená RPG pak spolehlivě sundá všechny tři. Opakuji, nejvýhodnější pro ČR je počkat dva až tři roky. Pak bude jasněji...

  • pjek
    12:44 28.08.2015

    IMHO je nezbytné vyčkat. Za dva tři roky bude svět výrazně jiný než byl doposud. Zbytečné projekty za zbytečně vysoké náklady dnes jsou pouze okovem budoucích otroků, lhostejno zda v míru či v chaosu bojů.

  • OndrejK
    20:27 25.08.2015

    No mám právě podobné zprávy, že u pilotů vede Venom/Viper. Osobně se mi to jeví taky nejideálnější.

  • CerVus
    16:10 25.08.2015

    Tak to je jasné, že se pilotům bojových vrtulníků nebude chtít přesedlat na střední výceúčelové.

  • JoeCarney
    15:56 25.08.2015

    Pokud vím, tak jak posádky, tak pozemní personál jsou jednoznačně pro Venom/Viper

  • OndrejK
    17:42 23.08.2015

    Docela by mě zajímalo čím by Mi-24 nejraději nahradili jejich piloti.

  • CerVus
    15:32 20.08.2015

    Koukám že gunship verze Suriona má přijít ve 2020. Na nosníky na křídlech má jít namontovat až 6 TOW popřípadě pouzdra s kulometnou a raketovou výzbrojí. Proto se o něm mluví. Jenže 2020 je už celkem pozdě.
    Ale Korejký LUH nevypadá vůbec špatně.http://www.militaryfactory.com...

    Luky: Jo to mi je jasné, že si to Chorvati zaplatí v servise a USA se zbaví uloženek.

  • Luky
    15:07 20.08.2015

    Nic není "zadarmo"....detaily kontraktu neznám, ale zeptejte se Chorvatů za deset let provozu. Tady se taky už mnohokrát zvažoval nákup olétaných F-16 před generálkou (asi skoro "zadarmo")

  • CerVus
    15:02 20.08.2015

    Dobrá, tak proč je dali Chorvatům zadarmo?

  • Luky
    14:04 20.08.2015

    ...ááále houby, poláci pro ně dělali, co jim na očích viděli....doufali, že jim dají podíly na rekonstrukci zničených zemí...vyprdli se na ně a ani offsety jim nedávají jako evropští partneři. Chovají se tak i v průmyslu, když přijdou s investicí - jako kobylky.
    To nemá s Miloškem co dělat.

  • CerVus
    13:50 20.08.2015

    kazd: Tak oni občas spojencům "pustí" nadbytečnou výzbroj. Ať už zadarmo nebo za výraznou slevu jenže tady je problém v osobě sedící na Hradě. Miloš může klidně nosit triko s nápisem "Putin's no. 1 fan" a to nás bohužel odsouvá do kategorie zemí, které žádné zvýhodnění nedostanou.

  • CerVus
    13:46 20.08.2015

    RiMr71: No KW už něco zažilo a mají ji odladěnou. Navíc může používat PTŘS. Ale i tak je to jen skaut, který by měl kooperovat s bitevníkem.
    Rase: Oni je mají na nasazení na vnitrozemském zajištěném území. Nejspíše jsou ekonomičtější a menší než ostatní kterými disponuje pozemní armáda. Ozbrojená varianta (náhrada KW) soupeřila s AW169aas a prohrála.
    Ta AW by rozměrově i výzbrojí nejspíše přesně seděla našim požadavkům, jenže cena bude odpovídající.

  • Luky
    13:43 20.08.2015

    tohle je třeba celkem "brutální fifinka"
    http://farm5.staticflickr.com/...

  • Luky
    13:33 20.08.2015

    oni ale už budou dohodnutí, když to posílají po výstavách (našel jsem i obrázky s TOW, Hellfire a dalšími)
    dobrý jsou i stránky výrobce:
    http://www.airbushelicopters.c...

    dole jsou pak PDF se schematy navěšení...jsou tam 2x PTŘS pod křídlem (4ks)
    ..Jinak jsem viděl článek, kde se psalo, že počty vrtulníků by mohli jít do desítek kusů...hmm
    už se opakuju, ale vzal bych co nejvíc H145M a k tomu dozbrojil Mi171 a dělal Ukrajincům kšeft na motory do budoucna (budou to potřebovat)

  • kazd
    13:29 20.08.2015

    je naivní si myslet, že ČR někdo dá něco zadarmo nebo se slevou
    pro USA jsme nic neudělali

    Vrtulníky mohou mít benefit v tom, že
    - dáme velkou objednávku zajímavou pro výrobce, což se promítne v ceně
    - pomůžem nějaké armádě zbavit se přebytků
    - se zbavíme Mi, které nemají budoucnost
    - redislokujeme jednotky/ letiště - výrazná úspora
    - zbavíme se drahých a neperspektivních sokolů
    - získáme moderní techniku a možná servisní program pro LOM, který jinak zkrachuje nebo ho budem dotovat z rozpočtu

    Rozhodně bych nečekal, že se bude Airbus předhánět s AW a amíkama - podívejte se na polské výběrové řízení.
    A to Polsko v USA něco znamená.

  • kazd
    13:15 20.08.2015

    jenže izraelci jsou schopni dát dohromady cokoli (nemyslím zle)
    za ty peníze by to chtělo komplet od výrobce
    Pokud se Airbus dohodne s Izraelem já s tím osobně nemám problém

  • Rase
    13:10 20.08.2015

    RiMr71:
    proč tedy američané zavedli do své výzbroje jednu z těch "navoněných fifinek" - EC145 (byť si ho přejmenovali). Asi jim taky "voní"

  • RiMr71
    13:02 20.08.2015

    Mimochodem, i ten OH-58 se mi zdá víc "military", než ty evropské (použiju níže uvedený povedený výraz) "navoněné fifinky" :)

  • RiMr71
    13:00 20.08.2015

    ...to jo... ale aby těch typů pak nebylo na tu naši kapesní armádu moc... Mi-17/171, Sokol, UH-1Y, OH-58...

  • CerVus
    12:31 20.08.2015

    RiMr71: No právě proto se měli trochu pochlapit a do nabídky grátis zahrnout i pár vyřazovaných kiowa warriorů.

  • Luky
    12:30 20.08.2015

    Jinak nechápu, proč tu někteří pořád dělají vědu z integrace PTŘS na EC...
    tady už to se SPIKE rovnou vystavují, navíc tento moderní stroj má otevřenou architekturu...
    http://www.asds-media.com/phot...

  • RiMr71
    11:41 20.08.2015

    ...po pravdě řečeno, po těch aférách s armádními nákupy, mi přijde jako plátci daní osobně stravitelnější zaplatit víc za relativně čistý obchod, než zaplatit "méně" a krmit u toho rozpočty politických stran a místních gosudarů...

  • RiMr71
    11:38 20.08.2015

    ...a ještě jsem zapomněl na clo... to taky půjde američanům?

  • Luky
    11:38 20.08.2015

    Natáhnou každýho, takže klid a nohy v teple...

  • RiMr71
    11:30 20.08.2015

    ...aha... takže takže je to kompletní cena včetně všech nabalených vícenákladů a DPH (které si taky vezmou američani?)...

    Dokud nebude porovnání s nabídkou evropských výrobců, je to mlácení prázdné slámy. A dejme si pozor, aby evropské nabídky byly taky "se vším", aby se výsledná cena po různých doplatcích za vývoj a aplikaci "skorohotových" subsystémů nepřehoupla přes ty šíleně drahé američany.
    Jestli si někdo myslí, že při výsledném porovnávání cen budou EU mixéry za polovic, tak se obávám hluboce mýlí...
    A myslím, že je na čase taky trochu vytěžit z našeho spojenectví a toho co pro amíky děláme. Poláci to umí, balkánci to umí, jen nás každý natáhne... nebo se mýlím?

  • CerVus
    11:14 20.08.2015

    Tak to de salo čekat, že za ně budou chtít 27 milionu za kus. I tak se jedná o slevu když jeden nový kus příjde na 28.
    Pro nás jsou stejně UH moc drahá sranda. Takže to nasvědčuje tomu, že vyhrají :)

  • kazd
    09:12 20.08.2015

    BTW:

    ten článek neříká nic neočekávatelného.
    Už jsme zde psal, že s USA je možno jenat jen ve stylu - opravíme a dáme vám naše Mi pro vaše muslimácké spojence a vy nám dáte za doplatek náhradu celého vrt. letectva= obchod opravdu na úrovni vlády.

    Jednat s námořnictvem o nějakých 12 ks je pod jejich rozlišovací schopnost a řeší to tam nějaký podržtaška jako prioritu 2158.

  • petres
    09:12 20.08.2015

    kazd díky za informaci, že fond již jednou existoval a jaký měl konec.

  • petres
    09:10 20.08.2015

    Co zde uvádí o fondu pro armádu kalamar by byla velmi dobrá zpráva, rozhodně by to armádě a jejímu dlouhodobému rozvoji prospělo (je mi jasné, že ptát se proč se o tom uvažuje a jedná až nyní a ne třeba před 10 roky je zbytečné).

    Zde je odkaz na níže zmiňovaný článek v E15:
    http://zpravy.e15.cz/domaci/po...

    Nevím, asi je velmi pravděpodobné, že kvůli této vyši ceny budou Američané ze hry.
    Pak by zbyl duel AW vs EC.

  • kazd
    09:09 20.08.2015

    to je ten clanek

    http://zpravy.e15.cz/domaci/po...

    Armádní fond již tu byl, a jako první byl rozpuštěn v okamžiku, kdy šlo do tuhého.
    Na MO to moc dobře vědí a převedou tam jen opravdu to co se nepodaří utratit přes veškerou snahu.

  • Argonaut.CZ
    07:37 20.08.2015

    Dnesni E15 uvadi, ze celkova vena za venom by vyrazne prekrocila 1 miliardu za 1 vrtulnik. To je cena nesmyslna a doufam, ze si to uvedomuji i ti, co spi v perine z hvezd a pruhu.

  • kalamar
    17:39 19.08.2015

    lemkin:

    Armáda už nepotřebuje vyčerpat rozpočet na daný rok!
    Na vládě už leží novela zákona kde se rozhoduje o fondu pro armádu kam se převedou zůstatkové finance.Nad daným fondem pro armádu má mít současně dohled ministerstvo financí,je to jedna s podmínek.
    Tento fond právě bude řešit aby naše pod financovaná armáda nepřicházela o další finance a současně šetřila peníze na tendry které mohou být vyšší než co jí dovolí strop rozpočtu na daný rok.
    Myslím že naše armáda ví co chce ale čekala jak dopadne finanční plán navýšení rozpočtu na další roky a to je klíčové.Žádná armáda by si nepřála ztratit jednu ze svých schopností a ta naše si to rozhodně nezaslouží.
    Jináč se též přikláním k 1 či 2 variantě ale ještě raději bych viděl aby si o tom mohla armáda rozhodnou sama bez nějakých politických kliček.Ty vrtulníky budou chránit především zadky našich vojáků a na tom, by se rozhodně šetřit nemělo.

  • lemkin
    16:43 19.08.2015

    Uvedené typy neřeší náhradu původních, tedy jak bylo zmíněno - není koncepce, armáda neví co chce jen potřebuje utratit peníze, aby o ně nepřišla......., nejlepší by bylo spojit do jedné zakázky s obměnou zbylých ruských vrtulníků těžší kategorie. Pak by u nás vzhledem k velikosti zakázky bylo možné dosáhnout i na:

    1) A139 + NH90 (nebo Merlin) + T129
    2) H145 + NH90 (nebo PUMA) + Tiger
    3) UH-1Y + AH-1Z

    Osobně bych ale nejraději viděl první dvě koncepce. :)

  • kazd
    11:12 17.08.2015

    trocha faktů :

    Koncepce dopr a vrt. let. byla schválena vládou 11/13.
    Asi se nečekalo, že se to na vládě komplet zamítne, takže MO i AČR měli vědět co zhruba budou dělat 12/13.

    Nyní po téměř 2 letech je výsledk 0. resp. v panice z vrácení peněz se rozhodo o prodloužení sokolů, které armáda nepotřebuje (dosud většina stála v hangáru).

    Činnosti sokolů jsme schopni zajistit jinak

    - viz. zásah LZS naposled ve studénce = soukromá LZS

    - státem mnohem levněji - viz. např. vnitro (policie) - dotace EU - výzva č. 27 - pořízením letecké techniky – vrtulníků střední váhové kategorie se speciálním technologickým zařízením určeným pro provádění leteckých záchranných prací v systému IZS a pořízení speciálních technologických zařízení vrtulníků a vybavení letových posádek těchto vrtulníků určené pro provádění leteckých záchranných prací v systému IZS + cisterny - vše kromě Prahy (asi půjde do Ostravy?), objem skoro půl miliardy, státní rozpočet 70 mln CZK, zbytek EU

    - zásah vrt. u požárů - standardně již současné dva policejní, sokoly pouze pokud je více požárů - viz. minulé dny


    Takže celá "náhrada Mi24" musí být postavena na bojové hodnotě vrtulníků, případný další malý vrtulník místo sokolů už je jen "favor" ve smyslu nakupujem za hodně kupme celý balík.
    Kdyby se k tomu navíc přidal i rámcový kontrakt na náhradu Mi171 do r.2027 tak tu náhradu sokolů v počtu cca 4 ks co armáda pro své SAR a MEDEVAC reálně potebuje dostanem tak za půl miliardy jako bonus.

  • CerVus
    20:56 16.08.2015

    Torong: ono by rozdíl pokud by to bylo H145M nebo AH-1 Viper. Nicméně tady se stále jedná pouze o nepancéřované, ozbrojené střední vrtulníky. A ty moc rozdílů v odolnosti na bojišti mít nebudou.
    Američani je vždy mají čím ochránit. Nedá se čekat, že by neměli absolutní leteckou převahu a k tomu s nimi do akce vždy poletí i bitevní vrtulník. A ten z Venomu neuděláme i kdyby jsme se na hlavu stavěli.

  • CerVus
    20:51 16.08.2015

    No Venom je určený pro námořní pěchotu. Námořnictvo používá vlastní vrtulníky.
    Navíc těžko můžeme získat zdarma stroj, který se vyrábí jeden rok a ještě jím není přezbrojená námořní pěchota.
    Pokud by součástí kontraktu na UH byla i dádávka OH-58D, které Spojené státy budou nahrazovat Lakotami, tak by to byl už zajímavý obchod. Chorvati jich letos pár zadarmo dostali.

  • Torong
    20:49 16.08.2015

    CerVus: Ano levnější. To je výborný argument. Obzvlášť ti co se dostanou do ostré akce ho velmi uvítají. Že se ušetřilo... Navíc nenahrazují se Sokoly, ale Mi 24 a ozbrojené být mají.
    Rase: Ano, argument proti UH1 je, že nemáme moře. Tak to jo. Omlouvám se za sarkasmus, ale tohle si o to vyloženě říká...

  • Rase
    20:43 16.08.2015

    CerVus:
    Ony právě i spojené státy přecházejí od roku 2007 na UH-72 Lakota (což je EC145) - 345 ks. UH1 zůstanou tak akorát u národní gardy. I ten UH1Y Venom je určený jen pro námořnictvo (a my moře nemáme :D ). Pokud bychom je získali zdarma, v rámci nějaké spojenecké pomoci, neřeknu nic, ale platit za stroj kterého se ostatní státy zbavují nebo zbavily je snad ještě horší než si držet Sokoly.
    Pokud je EC145 dost dobrý pro američany, tak nevím v čem je problém s jeho nasazením v AČR.

  • CerVus
    20:21 16.08.2015

    No díky tomu, že se prodlužuje životnost Sokolů tak by měly počty narůst na 18, nebo ne? S tím souvisí i výhoda H145M.
    Za pár let až Sokoly definitivně dolétají, tak je bude mnohem snadnější nahradit civilní verzí tj H145, která je mnohem vhodnější než menší 125 a 135, které tu běžně létají.
    Oba typy budou sdílet servisní i školící zázemí což značně sníží náklady. A když jsme u nákladů EC bude určitě levnější než těžší UH. Jak už tu bylo několikrát zmíňěno bitevní vrtulníky už nejspíše mít nebudeme, takže se tím maže výhoda provázanosti UH/AH.
    Navíc je pro ČR výhodnější se ve výzbroji provázat se s Německem a Francií než se Spojenými státy.

  • Torong
    20:21 16.08.2015

    Rase: "Lehký multifunkční vrtulník (který má plnit úkoly spíš civilní) je lepší stroj jako Augusta nebo Eurocopter (vycházející z civilních vrtulníků). Čistě vojenský vrtulník jako Surion nebo Venom, by byl pro současné úkoly zbytečně neohrabaný."

    Takže vlastně říkáte, že armáda by měla koupit vrtulníky, které se hodí úplně na všechno, ovšem kromě vojenských akcí. Nejsou od toho náhodou civilní složky?

    V podstatě tady odpůrci Venomu zatím tvrdí povětšinou to, že vojáci by neměli kupovat vojenský vrtulník (pokud to tedy trochu přeženu).

  • Nesher
    20:00 16.08.2015

    Cervus
    A ještě jedna věc, neberte to prosím zle, ale váš argument vůči křižákovi ohledně počtu není v tomto případě zcela relevantní. Ano, za jednoho UH jsou tři EC, tedy bychom mohli mít za stejné peníze mnohem více strojů, ale k tomu nedojde. AČR nemá v plánu kupovat více než 12-18 strojů této kategorie. A proto doufám, že vybere to nejlepší co na trhu momentálně je.

  • Nesher
    19:53 16.08.2015

    Cervus
    A toho "počítá se" se právě bojím. Kvůli našim 12 strojům se jistě nikdo nepřetrhne, navíc nepochybuji, že by se tento dodatečný vývoj nechal jakýkoli výrobce zaplatit.
    Další věc jsou rakety, pro nás je nejlepší řešení Spike, které už AČR má zavedené.
    Co když Airbus počítá s jiným typem?
    Prostě v naší situaci si nemůžeme dovolit kupovat něco co není vyvinuté a odzkoušené. Ale jak říkám, ve chvíli kdy nikdo z nás neví co vlastně VS chtějí, vedeme velmi akademickou diskuzi
    BTW to co navrhujete, kupovat systém u nějž se s něčím do budoucna "počítá" zavání tím, čeho se tak obáváte, tj. korupcí.:-)

  • křižák
    19:18 16.08.2015

    CerVus- já to mínil tak , že zavedení UH-1 , případně AH-1 Z sníží výdaje na provoz.

    Rase- nemohu nesouhlasit , ale nyní se jaksi řeší náhrada za již postarší vrtulníky
    ruské výroby. Spolupráce vrtulníku a dronů plánují USA, nebo Francie .

Stránka 1 z 9