Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

-
17. 7. 2015
-
401 komentářů
-
Jan Grohmann
Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.
Synpose
Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.
Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.
Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.
Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.
Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.
Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.
V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.
Venom v akci.
Bell UH-1Y Venom
Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.
Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.
Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.
UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.
Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.
Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.
Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.
Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.
"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.
Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AgustaWestland AW139
Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.
Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.
Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.
Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.
"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.
Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.
Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace
Korean Airspace KUH-1 Surion
Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.
"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.
KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.
KUH-1 Surion
Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.
Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).
Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned
Související články
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
-
16.04.2015
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR
Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...
-
21.04.2015
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník
Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...
-
18.05.2015
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu
Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...
-
24.05.2015
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
cejkis: Znova klasicky priklad extremneho vnimania. Armada nema bojovy vrtulnik = armada je nebojova zalezitost. Ze by sa z nasich armad mali stat upratovaci netvrdim, ale ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis:
Znova klasicky priklad extremneho vnimania. Armada nema bojovy vrtulnik = armada je nebojova zalezitost.
Ze by sa z nasich armad mali stat upratovaci netvrdim, ale drahsie na prevadzku, nez bojove vrtulniky su snad uz len stihacky. Ked si krajina bojovy vrtulnik nemoze dovolit, nie je na skodu dat tym transportom aspon nejaku schopnost (spominane riadene Hydra 70, alebo CRV7, popripade 20mm kanony sa tiez montuju).
Netvrdim, ze ACR taha akcie NATO, ale keby ACR skutocne nemala co ponuknut, tak by sme tu nejake doprovody transportov bojovymi vrtulnikmi vobec neriesili.Skrýt celý příspěvekDoba Mi-24 bohužel už pomalu pominula, je to skvělý frontový bojovník, ale při nasazení způsobem pro jaký byl navržen by dlouho nepřežil. V době, kdy každé BVP bude mít kromě ...Zobrazit celý příspěvek
Doba Mi-24 bohužel už pomalu pominula, je to skvělý frontový bojovník, ale při nasazení způsobem pro jaký byl navržen by dlouho nepřežil. V době, kdy každé BVP bude mít kromě stabilizovaného rychlopalného kanonu i kvalitní zaměřovače a systém řízení palby nelze na obrněnou formaci útočit při přímé viditelnosti (o protitankových střelách schopných útočit i na vrtulníky ani nemluvě)
AČR potřebuje lehčí a hbitější transportní vrtulník schopný také letecké podpory, který by měl větší šanci přežít. Na protitankový boj mi i ty přijdou zbytečně velké a drahé. Myslím, že dnes lze na moderní BVP a tanky útočit jen ze skrytu nepřímou palbou ve spolupráci s návodčím, v případě AČR raketami Spike-LR. Čím lehčí, hbitější a levnější takový nosič raket bude tím líp.
A když bude potřeba plošná řezničina, tak veškeré podvěsy s raketami, kulomety, granátomety, které zbudou po MI-24 může použít i Mi-171...stačí jen dodělat kabeláž k závěsníkům.Skrýt celý příspěvekNikdo nepochybuje o tom, že je bitevní vrtulník účinná zbraň, diskuze se vede o alternativě náhrady za bitevní vrtulník, bo je drahej a podfinancovaná AČR si ho nemůže dovolit.
Nikdo nepochybuje o tom, že je bitevní vrtulník účinná zbraň, diskuze se vede o alternativě náhrady za bitevní vrtulník, bo je drahej a podfinancovaná AČR si ho nemůže dovolit.
V našej armáde by som videl služby bojových helikoptér v doprovode transportných a vzdušnú palebnú podporu pri špeciálnych operáciách.
V našej armáde by som videl služby bojových helikoptér v doprovode transportných a vzdušnú palebnú podporu pri špeciálnych operáciách.
Bitevní vrtulníky mají mít schopnost plnit jakoukoliv leteckou podporu. Od ničení obrněných vozidel až po ničení živé síly. Žádný novodobý konflikt se bez bitevních strojů ...Zobrazit celý příspěvek
Bitevní vrtulníky mají mít schopnost plnit jakoukoliv leteckou podporu. Od ničení obrněných vozidel až po ničení živé síly. Žádný novodobý konflikt se bez bitevních strojů neobešel.
4Blake
Společná obrana v podání ČR je typický švejkovský přístup. Nebýt Putina, dokončila by politická reprezentace transformaci armády ČR na facility služby bez povšimnutí. Společná obrana v podání ČR je fikce. Češi si představují společnou obranu tak, že zajistí nebojové části a bojovat bude někdo jiný. Přesně z tohoto důvodu je spolupráce V4 v oblasti obrany předem odsouzena k zániku. Co by Češi, Slováci či Maďaři chtěli Polsku nabídnout ? Pokud někdo myslí společnou obranu vážně, bude budovat bojové jednotky nikoliv polní nemocnice, chemické odřady a kupovat další transportní vrtulníky.
Tedy výběr ze tří militarizovaných transportních strojů je jen pokračováním transformace armády na facility služby.Skrýt celý příspěvekProtitankový boj v konflikte vysokej intenzity sa neodohráva len bojovými helikoptérami - je to komplex letectva a pozemných síl. Samotné bojové helikoptéry do boja nejdu - tvoria ...Zobrazit celý příspěvek
Protitankový boj v konflikte vysokej intenzity sa neodohráva len bojovými helikoptérami - je to komplex letectva a pozemných síl. Samotné bojové helikoptéry do boja nejdu - tvoria celok s tankovým vojskom (na cvičeniach US Army AH-64 po boku tankov M1 a vozidlami Bradley s PTRS) a prieskumom (pozemný prieskum, vzdušný prieskum - Kiowy, drony). Bojové helikoptéry si v protitankovom boji udržiavajú a naďalej budú udržiavať svoje rozhodujúce postavenie.
Za úlohu odstrániť PVO stredného a dlhého dosahu majú bombardéry, poprípade delostrelectvo, pokiaľ funguje prieskum helikoptéry sa do ich dosahu nedostanú. Manpady a ťažké guľomety sú v tomto prípade obávanou zbraňou. Ale ako píšem, prieskum je rozhodujúci a odhalí aj takúto hrozbu.Skrýt celý příspěvekPokud bitevní vrtulníky mají plnit hlavně protitankovou úlohu, tak je podle mě lepší dnes investovat do něčeho jako MLRS + SDBII/SDBI = přesné dělostřelectvo s dostřelem okolo sta ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud bitevní vrtulníky mají plnit hlavně protitankovou úlohu, tak je podle mě lepší dnes investovat do něčeho jako MLRS + SDBII/SDBI = přesné dělostřelectvo s dostřelem okolo sta kilometrů.Skrýt celý příspěvek
cejkis, rezignacia na bojove vrtulniky by ale nespocivala v rezignacii na ich vyuzivanie, ale v rezignacii na vlastnenie samotnych strojov a kapacit ich obsluhovat, v tom je trochu ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis, rezignacia na bojove vrtulniky by ale nespocivala v rezignacii na ich vyuzivanie, ale v rezignacii na vlastnenie samotnych strojov a kapacit ich obsluhovat, v tom je trochu rozdiel, hlavne ked sa spoliehame na koncept spolocnej obrany (s ktorym nie vsetci musia suhlasit, ale je to nevyhnutny fakt).Skrýt celý příspěvek
Nesouhlasím se závěrem, že lze rezignovat na protitankový boj vysoké intenzity a zaměřit se na vyzbrojené transportní stroje jakožto reakce na příliv uprchlíků. Důvody mám dva. ...Zobrazit celý příspěvek
Nesouhlasím se závěrem, že lze rezignovat na protitankový boj vysoké intenzity a zaměřit se na vyzbrojené transportní stroje jakožto reakce na příliv uprchlíků.
Důvody mám dva.
1) Řešení vlny imigrantů spočívá ve stabilizaci severu Afriky. Až na to politici EU přijdou, najdou peníze na tuto největší misi EU v dějinách, tak budeme bojovat proti ISIL na území Afriky.
2) Pokud bude politická reprezentace čekat, jednoho dne provedou skrytí radikálové zamíchaní mezi migranty koordinované útoky na muniční sklady, stejně jako to udělali v Sýrii, stejně jako to udělali v Libyi a stejně jako to udělali v Iráku a pak uvidíte boj nikoliv proti radikálům ozbrojeným útočnými puškami, ale proti regulérně vyzbrojené armádě radikálů.
Tedy záměru rezignace na bitevní vrtulníky říkám NE.Skrýt celý příspěvekjediné co jsem našel bližšího je tohle. Ale i tak je to nic neříkající
http://cfile30.uf.tistory.com/...jediné co jsem našel bližšího je tohle. Ale i tak je to nic neříkající
http://cfile30.uf.tistory.com/...Pro Skelet - ja rozumiem... Tylko chciałbym wyjaśnić że ciezko jest porównywąc parametry śmigłowców. Tu jmożna bardzo manipulować... Może najpierw skróty. (Jak ktoś bedzie ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Skelet - ja rozumiem...
Tylko chciałbym wyjaśnić że ciezko jest porównywąc parametry śmigłowców.
Tu jmożna bardzo manipulować...
Może najpierw skróty. (Jak ktoś bedzie zainteresowany niech poszuka informacji o UH-1Y czy AW139)
OEI - one engine inoperative, czyli jeden niepracujący silnik, tzn. pracuje ten drugi
AEO - all engine operative, czyli pracują obydwa silniki
HOGE - hover outside ground effect, czyli zawis bez wpływu ziemi
HIGE - hover in ground effect, czyli zawis z wpływem ziemi
OAT - outside ambient temperature, czyli temperatura zewnętrzna
PA - pressure altitude, czyli w tym przypadku barometryczna wysokość bezwzględna
Weź np. charakterystykę (OEI/HIGE 10 ft).
Jeśli przyjmiesz np. zawis na wysokości 0, temperaturę 20 st.C, to z charakterystyki wychodzi, że możesz w takich warunkach wykonać zawis NH90 na jednym silniku pod warunkiem, że masa śmigłowca nie przekroczy 8600 kg. Dla porównania masa własna NH90 TTH to 6400 kg, masz więc zapas 2200 kg na paliwo, pilotów i wyposażenie.
Dla EC225 w podobny sposób wyjdzie ok. 7750 kg przy masie śmigłowca, przyjmijmy, 5500 kg.
Dla S-92 wychodzi w podobnych warunkach ok. 18900 lbs, czyli 8500 kg, przy masie własnej śmigłowca ok. 7200 kg.
Nie uwzględniliśmy pogorszenia osiągów w wyniku np. pracy ogrzewania/klimatyzacji, odladzania, rozpraszaczy gazów wylotowych, itd... oraz wpływu warunków pogodowych (wiatru). W rzeczywistości będzie więc jeszcze gorzej, we wszystkich 3 przypadkach.
Do kompletu należałoby jeszcze porównać zużycie paliwa przez wszystkie 3 śmigłowce.
To taki przykład - chcę pokazać że to skomplikowana sprawaSkrýt celý příspěveklukas -naprostý souhlas! leo pro polskou armádu byl super obchod. uvidíme co MO se Stropnickým v čele pořídí? Zatím vrací miliardy babišovi....
lukas -naprostý souhlas! leo pro polskou armádu byl super obchod. uvidíme co MO se Stropnickým v čele pořídí? Zatím vrací miliardy babišovi....
Lukas: je to převzaté z korejských novin. Nic technicky přesného, jen mě zarazilo, že umí viset ve výšce maximálního dostupu. Předpokládal bych, že za běžného letu by dostup měl ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas: je to převzaté z korejských novin. Nic technicky přesného, jen mě zarazilo, že umí viset ve výšce maximálního dostupu. Předpokládal bych, že za běžného letu by dostup měl být o dost vyšší? Plus Jižní Korea je dosti hornatá, takže bych čekal větší výkony, než dostup 3km (i Mi-2 má vyšší dostup)
3RMO: On hlavně Tvrdík zastavil plnou certifikaci L-159, takže z toho je jen nosič pum.Skrýt celý příspěvekluky: naprostý souhlas. místo bitevních vrtulníku investovat do pvo, nakoupit dostatek ručních ptřs a také pro pandury (možná v budoucnu pro ascoda, cv90 ).nedávno vyšel článek v ...Zobrazit celý příspěvek
luky: naprostý souhlas. místo bitevních vrtulníku investovat do pvo, nakoupit dostatek ručních ptřs a také pro pandury (možná v budoucnu pro ascoda, cv90 ).nedávno vyšel článek v HN že Korejci chtějí u nás vyrábět vysoce přesnou inteligentní dělostřeleckou munici a to je šance nakoupit nové dělostřelecké systémy. l-159 zbytečně nevyužívají jako bitevniky (nedostatek zaměřovacích kontejnerů, přesnou munici vzduch-země) atd. omlouvám se že jsem vybočil z tématu diskuze.Skrýt celý příspěvek
Výkonově je to tak srovnatelné, tak doufám, že koupí aspoň to nejlacinější....stejně se na tom LOM a Izraelci ještě vyřádí ( a určitě né zadarmo)
Výkonově je to tak srovnatelné, tak doufám, že koupí aspoň to nejlacinější....stejně se na tom LOM a Izraelci ještě vyřádí ( a určitě né zadarmo)
A w jakich warunkach? Sama liczba - np. 2744m nic nie mówi Przy jakiej temperaturze? Przy jakim obiciążeniu? (np. ile paliwa) Z jakiej wysokości "nad poziomem ...Zobrazit celý příspěvek
A w jakich warunkach?
Sama liczba - np. 2744m nic nie mówi
Przy jakiej temperaturze?
Przy jakim obiciążeniu? (np. ile paliwa)
Z jakiej wysokości "nad poziomem morza"?
itd...Skrýt celý příspěvekTak by mě zajímalo jak je to s tím Surionem.. krom toho, že trup je odolný do ráže 7,62mm, palivové nádrže do 12,7. Má nést 6xPTŘS TOW nebo 4x raketové bloky, ale.. wiki uvádí, že ...Zobrazit celý příspěvek
Tak by mě zajímalo jak je to s tím Surionem.. krom toho, že trup je odolný do ráže 7,62mm, palivové nádrže do 12,7. Má nést 6xPTŘS TOW nebo 4x raketové bloky, ale..
wiki uvádí, že ty tři kilásky jsou maximální výška visu vrtulníku, a dle Korea times je vrtulník navržen pro operace v hornatém terénu, a dokáže viset ve výšce 2744m (hora Baekdu).
Což pokud jsou tedy ty tři kilásky platné pro vis, tak by stálo za to zjistit jestli je to s/bez efektu země. Protože tím by byly buď horší (4062m) jak AW139 nebo lepší (2478m).Skrýt celý příspěvekKilka ciekawostek z tematu "fire ...Zobrazit celý příspěvek
Kilka ciekawostek z tematu "fire power"
https://www.youtube.com/watch?...
http://3.bp.blogspot.com/-37_T...
Monataż "big gun" na transportowej maszynie? - nie ma problemu
Montaż przeciwpancernych pocisków kierowanych (ATGM) - nie ma problemu
Kooperacja śmiglowiec UAV (jako rozpoznanie) - też jest możliwe...
wystarczy opowiednio duża maszyna
https://ptisidiastima.files.wo...
Tak wygląda "uzbrojony" S-70 - czyli AH-60L - czyli Arpia ; )
http://janes.com/images/assets...
Tak uzbrojona Puma (SOCAT)
Tylko kto zapłaci za integracje uzbrojenia? - Klient...
UH-1Y jako jedyny "z trójki" jest uzbrojony (choć nie jest to to samo co Battlehawk)
Do zadań wsparcia sił specjalnych i SCAR wystarczy...
Ale nic poza tym...
Typowe bojowe śmiglowce dla ACR są bez sensu - ile ich kupicie 6? 8?
Wydacie wiele milionow $ na utrzymanie 3-4 "par" śmigłowców gdzie nigdy wszystkie maszyny nie są "full operational"
Dlatego odradzam Wam ten wydatek...
Indonezja kupiła 8 AH-64E za 296 mln USD
Jak już pisalem - za to można kupić 6 baterii NASAMS albo nowe bojowe wozy piechoty...
My za 119 Leopardów zaplaciliśmy mniej...Skrýt celý příspěvekNo já spíš myslel praktická-bojová využitelnost (cvičit se dá lecos). Pohraniční patroly a nahánění ruzných živlů a migrantů je reálná hrozba. Stejně tak krizové zásahy, ...Zobrazit celý příspěvek
No já spíš myslel praktická-bojová využitelnost (cvičit se dá lecos).
Pohraniční patroly a nahánění ruzných živlů a migrantů je reálná hrozba. Stejně tak krizové zásahy, protiteroristické akce. Protitankový boj je ve srovnání s tímto málo pravděpodobný (tak proč na to pořizovat v podstatě monofunkci).
Jak už tu zaznělo - lepší je mít moderní armádu s mundůry, kvalitními PT střelami, drony integrované do nižších stupňů, spojovací prostředky, minomety, arty, radary a nějaký použitelný PVO komplet (třeba Spyder). Letoctvo je na cestě.
Všechny typy o kterých psal Spurs mají kořeny ve studenoválečném protitankovém boji velké intenzity.
Co se bude nebo nebude posílat na cvičení je věc plánovačů. Technika na to jak píšete je.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...