Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti
- 17. 7. 2015
- 401 komentářů
- Jan Grohmann
Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.
Synpose
Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.
Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.
Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.
Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.
Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.
Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.
V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.
Venom v akci.
Bell UH-1Y Venom
Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.
Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.
Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.
UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.
Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.
Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.
Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.
Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.
"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.
Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AgustaWestland AW139
Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.
Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.
Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.
Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.
"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.
Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.
Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace
Korean Airspace KUH-1 Surion
Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.
"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.
KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.
KUH-1 Surion
Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.
Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).
Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned
Související články
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
- 16.04.2015
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR
Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...
- 21.04.2015
- 66 komentářů
- Jan Grohmann
AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník
Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...
- 18.05.2015
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu
Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...
- 24.05.2015
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Zajímalo by mně jak media přišli na korejský Korean Airspace s KUH-1 Surion.Pokuď vím tak se spíše v mediích mluvilo o Francouzích. Ten vrtulník mi připomíná Mi 171.A pochybuju že ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímalo by mně jak media přišli na korejský Korean Airspace s KUH-1 Surion.Pokuď vím tak se spíše v mediích mluvilo o Francouzích.
Ten vrtulník mi připomíná Mi 171.A pochybuju že další potřebujeme.
Jen doufám že se z toho vyklube kachna.Skrýt celý příspěvekVyužitelnost mimo mise je dobré měřítko u aktivních záloh. U techniky za miliardy o tom nejsem přesvědčen. Aktuálně se kupují radary. U těch si nedovedu představit, že je budem ...Zobrazit celý příspěvek
Využitelnost mimo mise je dobré měřítko u aktivních záloh. U techniky za miliardy o tom nejsem přesvědčen.
Aktuálně se kupují radary. U těch si nedovedu představit, že je budem dávat na mise a zahraniční cvičení i když jsou mobilní.
Cenu, počet a využitelnost jaksi MO veřejně neřeší, jednou 5 ks pak 10. Silně mě to začíná připomínat radar Arhur.
U vrtulníků kde je využitelnost v rámci misí a společných cvičení obrovská, se řeší zda jsou využitelné.
Gripeny, casy a Mi jasně ukazují, že v letectvu je ta využitelnost techniky pro společnou obranu nejvyšší.
By mě zajímalo čím chceme do těch společných cvičení / obrany přispívat?
AČR se musí účastnit reálných cvičení a misí, ne papírově plánovat co by kdyby.
Na největší cvičení NATO Trident Juncture (půjde o největší manévry NATO za posledních 13 let) mají jít tři naše vrtulníky. To je mimo mé chápání v situaci, kdy AČR plati min. 6 ks MI 17 v LOM jen na svůj výcvik. Takže na největším cvičení NATO budem mít max. 6 posádek ?
Co budem do cvičení a akcí za pět let posílat? Tanky asi ne, přepravovat pandury je opruz a nemáme čím, modernizované MI 171 před sebou maji tak 10 let, Mi 24 vyřazujem....
Pokud si teď koupíme jako vysledek veeeeeelké modernizace 12 ks UH bez PTŘS s dodáním za dva roky , tak to fakt nevím co s nima budem dělat.Skrýt celý příspěvekNikdo netvrdí, že bitevní vrtulník nemá vůbec žádnou bojovou hodnotu. Jde spíš o to, že ten poměr cena (pořízení a provoz) vs užitek je celkem sporná. Také je nasnadě otázka ...Zobrazit celý příspěvek
Nikdo netvrdí, že bitevní vrtulník nemá vůbec žádnou bojovou hodnotu. Jde spíš o to, že ten poměr cena (pořízení a provoz) vs užitek je celkem sporná. Také je nasnadě otázka využitelnosti těch schopností mimo mise.
Mnoho států je používá také jako projekci síly. Každý si nemůže dovolit hned letadlovou loď, ale vrtulníkové nosiče provozuje mnoho států - a k tomu pak patří i vrtulník-plnokrevník. Ale zase ta celá platforma vrtulníkové lodě je velká multifunkce (živelné pohromy, doky, nemocnice) ve srovnání s letadlovkou.Skrýt celý příspěvekJá si myslím, že bitevní vrtulník má stále své opodstatnění a rozhodně má v boji místo. Při dobrém využití a taktice je to dle mě velmi schopná zbraň, která umí nadělat solidní ...Zobrazit celý příspěvek
Já si myslím, že bitevní vrtulník má stále své opodstatnění a rozhodně má v boji místo. Při dobrém využití a taktice je to dle mě velmi schopná zbraň, která umí nadělat solidní paseku. Osobně se mi zamlouvá AW-139, nejlépe v kombinaci s bitevním AW-129. Mít 8 bitevníků a 8-12 multirole AW-139 by nebylo od věci. Pokud je bitevník přežitek, nabízí se otázka proč Čína vyvíjí, Rusko zavádí Mi-28, USA mají dnad několik tisíc AH-64 a Evropské armády mají často desítky Mangust nebo Tigerů.Skrýt celý příspěvek
Zajímavá videa,někde,snad přímo na armádníchnovinách,bylo jak USA darovala několik podobných dronů AČR, ty by měli mít dostatečný dosah.Myslím že jediná případná komplikace by bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavá videa,někde,snad přímo na armádníchnovinách,bylo jak USA darovala několik podobných dronů AČR, ty by měli mít dostatečný dosah.Myslím že jediná případná komplikace by bylo spojení mezi dronem a vrtulníkem. Ona by opravdu asi odpadla ta nutnost těžkého bitevního nosiče střel. Ale je bylo už uvedeno, neřeší to tu velmi pohotovou střelecko věž.Skrýt celý příspěvek
petres: ono je to trochu složitější:) The program was begun by the US Navy, canceled, adopted by the US Army, revived by the Navy, then canceled by the Army. Leaving it back in ...Zobrazit celý příspěvek
petres: ono je to trochu složitější:)
The program was begun by the US Navy, canceled, adopted by the US Army, revived by the Navy, then canceled by the Army. Leaving it back in the hands of the US Navy. Though the Army is thinking about joining again, and the base platform is changing.
Tady je pěkné pdf o MQ -8
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fu... Skrýt celý příspěvekShania to co je na uvedeném videu je MQ-8B, které zkouší (nevím jestli je tento typ již v operačním nasazení) americké námořnictvo. Armádní AH-64 s spolupracují s ...Zobrazit celý příspěvek
Shania
to co je na uvedeném videu je MQ-8B, které zkouší (nevím jestli je tento typ již v operačním nasazení) americké námořnictvo.
Armádní AH-64 s spolupracují s RQ-7B
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekTohle je průzkumný dron pro průzkum/ ozbrojený průzkum a kooperaci s Ah-64
https://www.youtube.com/watch?...Tohle je průzkumný dron pro průzkum/ ozbrojený průzkum a kooperaci s Ah-64
https://www.youtube.com/watch?...Oprava: Osobně jsem za kombinaci UH-1Y a AH-1Z v nějakém smysluplném poměru pro vzdušné síly ČR ( ano AČR proklamovala, že bitevníky ne )
Oprava: Osobně jsem za kombinaci UH-1Y a AH-1Z v nějakém smysluplném poměru pro vzdušné síly ČR ( ano AČR proklamovala, že bitevníky ne )
belkin:
já to chápu, ale tím řešíte jen riziko toho vrtulníku.
Z finančního hlediska pořád musíte mít něco, z čeho to odpálíte a ktomu dron. Takže ve výsledku dražší.belkin:
já to chápu, ale tím řešíte jen riziko toho vrtulníku.
Z finančního hlediska pořád musíte mít něco, z čeho to odpálíte a ktomu dron. Takže ve výsledku dražší.Odsuzovat bitevní vrtulníky jako dnes již přežitou zbraň která je na bojišti lehce zneškodnitelná je stejné jako odsuzovat v dnešním boji MBT tanky. Vždy jde o způsob nasazení, ...Zobrazit celý příspěvek
Odsuzovat bitevní vrtulníky jako dnes již přežitou zbraň která je na bojišti lehce zneškodnitelná je stejné jako odsuzovat v dnešním boji MBT tanky.
Vždy jde o způsob nasazení, posádku a možnosti daného typu vrtulníku. Pokud jakýkoli stroj použijete jako průlomový většinou narazíte na silnou obranu. Pokud protiletadlovou obranu rozvrátíte je relativně po problému. Ruční protiletadlové komplety také nejsou samospásné. Potřebují vycvičenou obsluhu ( aby vystřelené raketa něco zasáhla ) protože "odpal a zapomeň" je spíše reklamní heslo. U demoralizovaných a rozvrácených jednotek je protiletadlová / "proti-vrtulníková" obrana spíše symbolická.
Osobně jsem za kombinaci UH-1Y a AH-1Z v nějakém smysluplném poměru pro vzdušné cíle ( ano AČR proklamovala, že bitevníky ne )
Srovnávat Mi-24 v nejzákladnějším provedení, špatně vycvičené posádky v kombinaci s nekoncepčním vedení boje může jen opravdový internetový střelec... A přesto Mi-24 a jejich posádky v počátku konfliktu dokázaly separatistickým bojůvkám zatopit. Dnes již stojí proti sofistikované protiletadlové obraně proto je jejich použití značně rizikové. Ukrajinské letectvo zatím nemá prostředky jak tuto protileteckou obranu narušit.Skrýt celý příspěvekPri rozhodovani o podobnem nakupu postradam jasne urceni koncepce cele nasi armady. Pokud se vrtulniky i nadale budou pouzivat jen na policejni mise a proti protivníkovy s ...Zobrazit celý příspěvek
Pri rozhodovani o podobnem nakupu postradam jasne urceni koncepce cele nasi armady. Pokud se vrtulniky i nadale budou pouzivat jen na policejni mise a proti protivníkovy s maximalne lehkym kulometem, tak je mozno uprednostnit prepravni kapacitu s nejakou vyzbroji a bitevni verze nejspis nebude potreba. Pokud ma ACR plnit svoji zakladni funkci - tedy obranu CR, pripadne nekde na misi bojovat s vyspelejsim protivnikem, tak je otazka, jestli je vubec soucasne vrtulniky (i bitevni) mozne nasadit poblizt fronty. Pri konfliktu vyssi intenzity je totiz velmi pravdepodobne, ze bojiste bude plne aspon 12,7 kulometu a PLRS. Na Ukrajine je videt, ze Hindy maji obrovskej problem a dava se to jako priklad jejich zastaralosti. Obstal by ale jiny vrtulnik lepe? Myslim ze i v pripade nejmodernejsi elektroniky a konstrukce vrtulniku, by detekcni a obranne systemy nestacily k tomu, aby to byl znatelny rozdil. Pancerovani a zalohovani systemu treba u AH-64 muze pomoci tomu, ze vrtulnik po zasahu nespadne rovnou jako sutr, ale bude schopen se aspon dostat za linii fronty, ale pak nejspis spadne stejne. Pancerovat vrtulnik tak, aby opravdu vydrzel zasah PLRS by se az moc podepsalo na hmotnosti. Moderni elektronika sice muze pomoci k tomu, aby se vrtulnik zbavil jedne strely, ale da se predpokladat, ze kde je jedna, je i deset dalsich. Bitevniky jako SU-25 a A-10 na tom budou podobne. Zvladnou toho sice fakt hodne, ale na jejich zivotnost bych si taky nevsadil. L-159 bude podstatne ohrozenejsi.
Jako pouzitelne bych proto videl pouziti bitevnich vrtulniku a letadel ve spojeni s dalekodosahovymi PTRS. Do dosahu MANPADu by se jednoznacne uz dostat nemeli. Jenze to plati, nez se na bojisti ukaze neco jako ruskej Pancir. I verze S1 ma dalkovy dosah 20km a vyskovy 15km. Tady konci veskera legrace.
Drony, to je otazka. Opet, proti slabe vybavenemu a vyzbrojenemu protivnikovi budou pouzitelne urcite velmi dobre. Nejspis i proti separatistum na Ukrajine by dron dobre obstal. Jejich PVO vyzbroj se stale nejspise sklada z MANPADu a maximalne neco jako Strela-10. Tedy dosah 5km dalkove a 3,5km vyskove. Okolo Donecka se ukazalo par Panciru S1, ale tech bude nejspis jen par kusu, pokud tam stale jeste jsou. Taktez detekcni a rusici prostredky elektronickeho boje nejspis nejsou moc pritomny a to co maji, je soustredeno opet okolo Donecka.. Nejspis maji hlavne delostrelecke radary k rizeni odvetne palby.
Pouziti dronu proti technologicky vyspelemu protivnikovi jeste nikdo nezkousel, proto jen muzeme hadat, jak si dron poradi se vseobecnym rusenim a vsemi ostatnimi prvky protiopatreni. Ostatne, spousta armad uz pracuje na zjistovani a moznostech sestreleni dronu. Ano, dron muze (po ztrate spojeni) letet po prednastavene trase, zautocit a vratit se, ale tusim, ze to jeste nedovoluji zakony zadneho statu. Proste ten cudlik k odpalu musi zmacknout clovek. Dnes rano dva americke vrtulniky omylem zautocili na afganske vojaky - 10 mrtvych. A to byl primo v kokpitu clovek a vime, jak USA dba na overovani cilu a tomuto se snazi maximalne vyhnout. Proto povazuji nasazeni dronu na slepo v soucasnosti za nerealne.
Kam tim vsim smeruji? Ze je mozna opravdu lepsi se te bitevni schopnosti vzdat vymenou za posileni dopravnich schopnosti vrtulniku za frontou – mimo prime ohrozeni.Skrýt celý příspěvekkazd: v tomto případě by dron byl použit jako,,senozor či značkovač''cíle. Takže by nemusel být nějak velký a složitý.Čili,dron zaměří případně navede střelu odpálenou z vrtulníku ...Zobrazit celý příspěvek
kazd: v tomto případě by dron byl použit jako,,senozor či značkovač''cíle.
Takže by nemusel být nějak velký a složitý.Čili,dron zaměří případně navede střelu odpálenou z vrtulníku z bezpečné vzdálenosti. Už to bylo zmíněno i tu na novinkách viz. Apač+dron.Skrýt celý příspěvekChorvatsko letos od amíku obdrží 16 ks použitých oh-58 (bez výzbroje). Jediné co musí zaplatit je darovací daň 14mil usd. I kdyby do nich museli stejnou částku investovat (což je ...Zobrazit celý příspěvek
Chorvatsko letos od amíku obdrží 16 ks použitých oh-58 (bez výzbroje). Jediné co musí zaplatit je darovací daň 14mil usd. I kdyby do nich museli stejnou částku investovat (což je otázka. Amíci jim určitě nedají stroje před generálkou) tak si pomocí těchto strojů levně zajistí mezidobí než se na trhu objeví nová generace strojů.Skrýt celý příspěvek
Ideální by bylo pořídit kvalitní menší průzkumný stroj (aw109 x EC) a zbytek investovat do modernizace l-159. Vytvořit z nich vzájemně se podporující dvojici. Jenomže tady bude ...Zobrazit celý příspěvek
Ideální by bylo pořídit kvalitní menší průzkumný stroj (aw109 x EC) a zbytek investovat do modernizace l-159. Vytvořit z nich vzájemně se podporující dvojici.
Jenomže tady bude snaha naroubovat na vrtulníky ještě přepravu vojsk, pomoc při živelných pohromách a službu u letecké záchranky.
To se potom těžko hledá přijatelný kompromis a primární určení ("nahrazení" mi-24) bude odsunuto do pozadí a bude priorizována přeprava osob/záchranka. Což jasně znamená těžší stroj s vyšší pořizovací cenou, složitější a nákladnější údržbou a provozem. Navíc jich bude možné pořídit méně.Skrýt celý příspěvekzastánci dronů zde zapomínají na podstatné okolnosti - dron je jen špička ledovce, za kterou je obrovská množina hi tech podpory nejlépe včetně satelitu. Takže mít dron je k ...Zobrazit celý příspěvek
zastánci dronů zde zapomínají na podstatné okolnosti
- dron je jen špička ledovce, za kterou je obrovská množina hi tech podpory nejlépe včetně satelitu. Takže mít dron je k ničemu pokud nemáte zbytek. U bitevního vrtulníku to úplně neplatí
- nejmodernější zbraně jsou vždy nedražší. Ceny dronů, které by dokázali dělat práci bitevního vrtulníku budou několikanásobně vyšší než ceny než bitevních vrtulníků.
- velmi pochybuji, že by nám chtěl někdo takový dron prodatSkrýt celý příspěvekPokud by se měl nakoupit vítěz vzešlý z porovnání objektivních kritérií (technických i strategických), viděl bych to na Bell UH-1Y. Jelikož se má ale jednat o nákup pro armádu ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud by se měl nakoupit vítěz vzešlý z porovnání objektivních kritérií (technických i strategických), viděl bych to na Bell UH-1Y.
Jelikož se má ale jednat o nákup pro armádu ČR, tak ze zásady tipovat nebudu.
Z ničeho nic se může zakuchtit a koupen bude Surion.Skrýt celý příspěvek..ještě poznámka - Lynx může nést navěšených celkem 8 PTŘS a pak ještě dalších 8ks v nákladovém prostoru kabiny...se asi hoši umí sami přezbrojit...
..ještě poznámka - Lynx může nést navěšených celkem 8 PTŘS a pak ještě dalších 8ks v nákladovém prostoru kabiny...se asi hoši umí sami přezbrojit...
...tak já jsem o tom psal už v tom starém vláknu o vrtulníku pro AČR - chce to schopný komplet s řízenou střelou a pokud možno ideálně navěsitelný na cokoli a komunikující s ...Zobrazit celý příspěvek
...tak já jsem o tom psal už v tom starém vláknu o vrtulníku pro AČR - chce to schopný komplet s řízenou střelou a pokud možno ideálně navěsitelný na cokoli a komunikující s čímkoli - ať už pak dá info o cíli dron, pěšák, humwee nebo lehká heli a odpalovací platforma je cokoli z řečeného, nebo i těžká mi171 (unesla by fakt hodně).
Jinak projekt je odevzdaný a jsem celkem čerstvej, tak si ještě asi pustím zmíněný dokument o Lynx vs T-55 (díky za tip):
https://www.youtube.com/watch?...
Rys byl v souboji vyzbrojen podzvukovou TOW ....tak to by naše Mi-24V na tom byly s nadzvukovými 9K113 Šturm lépe (zas abychom současnou PTŘS jenom nehanili)....navíc i na leteckých dnech často nesou 8ks (Lynx jen 4 xTOW)
A když jsem u těch videí a svítá - moje oblíbené je tohle (zejména po ránu) :D
https://www.youtube.com/watch?...
Krom toho, že jsem židozednářskej kremlobot tak ještě miluju multikulti machometánskou muziku...Skrýt celý příspěvekJá se taky domnívám že spoustu úkolů bitevních vrtulníků by mohla zastat alca. Jestliže současné bojiště je o hlavně o nosiči těchto informací,začíná být nepodstaný samotný ...Zobrazit celý příspěvek
Já se taky domnívám že spoustu úkolů bitevních vrtulníků by mohla zastat alca.
Jestliže současné bojiště je o hlavně o nosiči těchto informací,začíná být nepodstaný samotný nosič.Tyto úvahy solidně zanalizoval petres,cervus,meec a jiní.Tyto uvahy opravdu stoji za zvážení a na jejím základě by bylo možné za rozumné peníze vytvořit opravdu účinný bojový celek.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...