Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

-
17. 7. 2015
-
401 komentářů
-
Jan Grohmann
Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.
Synpose
Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.
Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.
Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.
Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.
Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.
Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.
V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.
Venom v akci.
Bell UH-1Y Venom
Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.
Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.
Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.
UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.
Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.
Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.
Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.
Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.
"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.
Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AgustaWestland AW139
Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.
Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.
Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.
Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.
"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.
Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.
Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace
Korean Airspace KUH-1 Surion
Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.
"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.
KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.
KUH-1 Surion
Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.
Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).
Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned
Související články
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
-
16.04.2015
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR
Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...
-
21.04.2015
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník
Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...
-
18.05.2015
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu
Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...
-
24.05.2015
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
to CerVus: Určitě souhlasím, že tuhle pozici u nás částečně musí převzít L-159, ale bude to chtít asi trochu změnit přístup k celému systému a taktice. Přeci jen se do teď ...Zobrazit celý příspěvek
to CerVus: Určitě souhlasím, že tuhle pozici u nás částečně musí převzít L-159, ale bude to chtít asi trochu změnit přístup k celému systému a taktice. Přeci jen se do teď pracovalo s bitevními vrtulníky. Celý projekt L-159 by v naší armádě tak mohl konečně nabrat druhý dech, bylo by na čase.
Neviděl bych ale L-159 jako úplně slepou větev. Pokud se Aeru bude dařit s L-39 NG, kde se pustili do vývoje, který evidentně vedl správným směrem, a zároveň se podaří dotáhnout prodej do Iráku (nějak povážlivě se o tom ale v poslední době moc nemluví, začínám se zase trošku bát, že se to moc neposouvá), tak věřím že by tu prostor a motivace pro jistý vývoj a modernizaci byl.
Pak je tu však samozřejmě ještě druhá strana, tedy aby bylo i MO ochotno do toho investovat - modernizovat (ať už jen dílčí systémy nebo později i něco hlubšího ve stylu modernizací starších L-39 směrem k NG, které teď Aero nabízí), konečně dozbrojit a dovybavit. Jen se bojím, aby se teď úředníci a politici nenechali unést tím, že budou mít schopnost útočit na pozemní cíle u Gripenů a Alcy pak neupadly v zapomnění co se dalšího rozvoje týče.Skrýt celý příspěvekKOLT: to co píšeš je možné, ale pořád mě z toho vychází jako jasný vítěz dron - to je podle mě jasná cesta a zjišťují to pomalu všude na světě výborně se hodí jak pro průzkum tak ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: to co píšeš je možné, ale pořád mě z toho vychází jako jasný vítěz dron - to je podle mě jasná cesta a zjišťují to pomalu všude na světě výborně se hodí jak pro průzkum tak pro podporu, je to levnější na pořízení i provoz a operátor nikdy nemusel být v letadle a zvládne ovládat několik strojů.
Mimochodem možná by to mohla být cesta pro aero - vedle vývoje cvičných a bitevních letadel by mohli začít dělat drony - jednoduché, levné a úsporné.Skrýt celý příspěvekJen taková myšlenka, klidně mě za ni seřvěte. Dneska je vrtulník přímo na bojišti dost ohrožený MANPADy, a v případě ozbrojených UNI i protitankovými kulomety a kanóny. Je ale ...Zobrazit celý příspěvek
Jen taková myšlenka, klidně mě za ni seřvěte. Dneska je vrtulník přímo na bojišti dost ohrožený MANPADy, a v případě ozbrojených UNI i protitankovými kulomety a kanóny. Je ale jisté, že tato situace bude i za deset let? S dramatickým rozvojem laserů (ať už přímo působících nebo jen "rušících") a aktivních obranných prvků může být situace za skutečně jen pár let úplně jiná. Pak se najednou mohou stát bitevní vrtulníky, které jsou dnes dost nevýhodné ve smylu cena/efekt/vytrvalost na symetrickém bojišti, náhle velmi zajímavým artiklem.Skrýt celý příspěvek
Ono ze dá předpokládat že i co se elektroniky a zbraňových systémů týče, tak bude spousta shodných dílů mezi ostatními vrtulníky. Americká armáda funguje co se logistiky týká jako ...Zobrazit celý příspěvek
Ono ze dá předpokládat že i co se elektroniky a zbraňových systémů týče, tak bude spousta shodných dílů mezi ostatními vrtulníky. Americká armáda funguje co se logistiky týká jako přesný opak té naší.
Co se l-159 týče, tak ta aby mohla plně převzít úkoly bojových vrtulníků, tak by podle mě zasloužila citelnou modernizaci, což asi bude problem. Do slepé vývojové větve už nikdo investovat nebude.Skrýt celý příspěvekMyslím, že myšlenka opuštění bitevních vrtulníků je zcela správná - pro naši armádu je to drahé navíc si myslím, že v dnešní době je to velice snadný a drahý cíl... Dron je jasná ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že myšlenka opuštění bitevních vrtulníků je zcela správná - pro naši armádu je to drahé navíc si myslím, že v dnešní době je to velice snadný a drahý cíl... Dron je jasná budoucnost a ten se může ovládat klidně i ze sokola.:)
Za mě ať upřednostní hlavně provozní náklady (na dlouhou dobu dopředu) a domácí servis. Ostatní věci bych moc neřešil jestli nějaký doletí o trochu dál čí rychleji atd. Jde primárně mít dobře vycvičenou posádku a pokud budou "nízké" provozní náklady tak bude zaručeno, že budou cvičit i v době kdy nebude moc prostředků (u nás skoro pořád) z tohoto pohledu moc nechápu slovenské nákupy a doufám, že se toho u nás už vyvarujeme a pořídíme opravdu výhodné řešení i do budoucna.
Jako podpůrný prostředek bych upřednostnil nákup moderních houfnic větší i menší ráže, minometů, pro vzdálenější operace a doprovod vrtulníků využít a dovybavit l159 a v budoucnu hlavně drony.Skrýt celý příspěvekPokud to tak je, tak by ze servisem problém být nemusel.To je pravda. Tady je opravdu nutné znát podrobné specifikace,životnost,cenu a náklady. (Že stejné motory má i AH 64 je ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud to tak je, tak by ze servisem problém být nemusel.To je pravda.
Tady je opravdu nutné znát podrobné specifikace,životnost,cenu a náklady.
(Že stejné motory má i AH 64 je pro mě překvapení)Skrýt celý příspěvekMotory budou to poslední o co se bát. Pokud je námořníci budou používat přinejmenším dalších 20 let bude je výrobce vyrábět. Navíc se jedná o nový typ motorů, takže se dá čekat, že ...Zobrazit celý příspěvek
Motory budou to poslední o co se bát. Pokud je námořníci budou používat přinejmenším dalších 20 let bude je výrobce vyrábět. Navíc se jedná o nový typ motorů, takže se dá čekat, že skončí ve spoustě jiných modelů. Například je používají i UH-60 nebo Apache.Skrýt celý příspěvek
Koukejte na to takhle: Gripeny u nás budou létat 25 let vesměs ve stejné konfiguraci a také se nejspíše svět nezboří. Dílčí modernizace nezávislou firmou (třeba Izraelský Elbit) ...Zobrazit celý příspěvek
Koukejte na to takhle: Gripeny u nás budou létat 25 let vesměs ve stejné konfiguraci a také se nejspíše svět nezboří. Dílčí modernizace nezávislou firmou (třeba Izraelský Elbit) jde provést i bez zapojení výrobce. U "digitálního" stroje to bude nejspíše ještě jednodušší. Beztak za 30 let budeme muset hledat náhradu a to už budou úplně jiné technologie.Skrýt celý příspěvek
Každá evropská vrt.firma má již certifikované bojové systémy integrované do pal.systému.Jen nejsou ještě certifikované na nejnovější vrtulníky a to je rozdíl .
Každá evropská vrt.firma má již certifikované bojové systémy integrované do pal.systému.Jen nejsou ještě certifikované na nejnovější vrtulníky a to je rozdíl .
USMC plánuje cca 170 ks? Produkce ukončena 2018? Jako si dál představujete podporu tohoto typu? Možná bude dobrá, ale kdo to garantuje? Co to udělá z cenama? Vždyť i korejci ...Zobrazit celý příspěvek
USMC plánuje cca 170 ks? Produkce ukončena 2018?
Jako si dál představujete podporu tohoto typu?
Možná bude dobrá, ale kdo to garantuje? Co to udělá z cenama?
Vždyť i korejci starší typ UH1 nahrazují samsungem surijónem.Skrýt celý příspěvekNevím, kde se informace vzala, ale naše armáda minimálně ve střednědobém horizontu NEchce Mi171 nahradit, naopak bude to pár let nosný typ. Do 7 kusů se nainvestovalo, respektive ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím, kde se informace vzala, ale naše armáda minimálně ve střednědobém horizontu NEchce Mi171 nahradit, naopak bude to pár let nosný typ. Do 7 kusů se nainvestovalo, respektive za americké peníze (necelá 1 miliarda Kč) se pořídilo moderní vybavení, aby ony modernizované byly použitelné pro SF.
Jak píše Lukas:
"W przypadku śmigłowcow szturmowych radziłby zrezygnowąc z ich zakupu - lepiej zainwestowac w artylerie, norlane lotnictwo (myśliwce) oraz UAV.."
souhlasím a mám dojem, že tímto směrem šla úvaha MO, a proto se nakonec upustilo od čistě bitevních směrem k multifunkčním vrtulníkům. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet kolem typů dronů, jestli v budoucnu koupíme větší typ, který by byl vhodný ke spolupráci s vrtulníky, ale pokud vím, v dohledné době se o nich neuvažuje.
Nyní se český pěšák podpory ze vzduchu moc nedočká, Gripen pro CAS bude nejdříve připraven příští rok (nový software + munice), použitelná je ALCA (při silnějším PVO by měla asi problém), vrtulníky - dosluhující Mi-35. Pokud vezmu stav našeho dělostřelectva - s 20 km dostřelem, plně použitelných radarů a bez chytré munice také žádná hitparáda.
Jen takový postřeh, to že bude vybrán multifunkční typ nemusí znamenat, že všechny kusy budou jednotně vybaveny, ale mohou být vybaveny různě podle určení.
Ještě k Mi-24/35 - nepopírám psychologický efekt při náletů této řvoucí létající stodoly, ale vzhledem ke "kill ratiu" munice, které má k dispozici (sice ve velkém množství) a"kill ratiu" nejmodernější munice (a to i v případě "levných" laserem naváděných verzí Hydry jako GATR nebo APKWS II, nemluvě o Hellfire či Spike ER) každý trochu inteligentnější nepřítel zjistí, že je sice méně rámusu, ale více smrtícího účinku, ten respekt bude mít také.Skrýt celý příspěvekJak uz nekdo zminil, nejsou znamy presne pozadavky na vrtulnik, nicmene je nutny si uvedomit, ze se nekupuje jen vrtulnik, ale spis komplexni reseni pro problem toho dotycneho ...Zobrazit celý příspěvek
Jak uz nekdo zminil, nejsou znamy presne pozadavky na vrtulnik, nicmene je nutny si uvedomit, ze se nekupuje jen vrtulnik, ale spis komplexni reseni pro problem toho dotycneho zakaznika. Do ceny a uvah je nutny zahrnout servisni podporu, intervaly a typ udrzby, zivotnost draku, podporu vycviku, zavedeni do sluzby, spolehlivost provozu, samozrejme zbranove vybaveni, zda firma umozni servisovat to i u nas nejakym podnikem a prinese to tak nove zkusenosti i dalsim firmam v CR.
Dalsi otazkou je, jestlize at zvolime jakykoliv vrtulnik ze zde zminovanych, tak nas posune dopredu nebo je nektery z nich krokem vzad. Pokud nas vybrany vrtulnik posune dopredu oproti soucasnosti, muzeme se dohadovat, jestli by pro tu kterou cinnost nebyl lepsi ten druhej stroj, ale porad to bude v celkovem pohledu posun dopredu.
A co se tyce ze Bellu, mozna vychazi ze starsiho stroje, nemaji pouzite posledni vykriky techniky pri vyrobe, nicmene jsou to vrtulniky nove postavene, stavene novejsi technologii (uricte nepouzivaji porad tu samou technologii vyroby z 80. let bez jakekoliv modernizace) apod. Takze v tom problem nevidim.
Navic podle meho nazoru, na nove vrtulniky jako je S 97 Raider jeste delsi dobu nedosahneme, cistej bitevnik nechceme, vlastne ani pro nej nemame dostatecne vyuziti, tudiz tak jako zustaneme u klasicke koncepce viceucelovych vrtulniku, tam uz neni moc co vymyslet. Modernizace apod budou spocivat tedy hlavne v motorech a avionice, coz by nemel byt prilis velkej problem zastavet nove i do Bellu. Vyuziti novych materialu jako kompozity apod je prozatim prinejmensim sporne, predevsim kvuli mechanicke odolnosti a pripadnym opravam.
A naopak bych se bal prave necertifikovanych a neoverenych zastaveb, i kdyz vypadaji do budoucna zajimave. Prece jenom to stoji spoustu penez a vysledek neni jistej. A vyhazovat penize jen tak oknem myslim nase armada nemuze, nerad bych, aby se stalo neco podobneho jako pri nasi modernizaci tanku, kdy jsme to sice zvladli, ale za strasny penize.Skrýt celý příspěvekLukas: já myslel že T 129 turků sestavil AW na zakladě AW 129 mangusta international, Vy jednáte s turky?
Jinak jak jste napsal, souhlas.Lukas: já myslel že T 129 turků sestavil AW na zakladě AW 129 mangusta international, Vy jednáte s turky?
Jinak jak jste napsal, souhlas.Na youtube a v televizi šel pořad vrtulníky v boji.V jednom dilu byl souboj mezi lynxem s ptřs a t55 někde u Basry.( tank se schovával ve městě a snažil se ostřelovat vrtulník. ...Zobrazit celý příspěvek
Na youtube a v televizi šel pořad vrtulníky v boji.V jednom dilu byl souboj mezi lynxem s ptřs a t55 někde u Basry.( tank se schovával ve městě a snažil se ostřelovat vrtulník. Piloti se sami přiznávali, že mysleli na plínky)Skrýt celý příspěvek
PRO belkin - Czy kupimy T-129 to jeszcze nie wiadomo... Ale dlaczego nie? (T-129 oferują Turcy - nie Włosi) Wiem że Sokół jest drogi - my też mamy problem z AW i serwisem. ...Zobrazit celý příspěvek
PRO belkin - Czy kupimy T-129 to jeszcze nie wiadomo...
Ale dlaczego nie? (T-129 oferują Turcy - nie Włosi)
Wiem że Sokół jest drogi - my też mamy problem z AW i serwisem.
Sprzedaż PZL Świdnik był błędem - to dlatego wojsko i MON wymaga aby każdy producent zoobowiązał sie ze pełen serwis przeniesie do WZL 1, ktore są własnością państwa... (Co ciekawe AW nie chciało na to się zgodzić )
Ale zakup nowej maszyny nie bedzie tańszy... (No chyba że kupilibyście mi 17 ;-) )
Warto zauważyć pewien tened - kupowane są większe maszyny...
Niemcy zastąpili UH-1D - NH90 - większa maszyna...
Włosi, Hiszpanie - tak samo...
Amerykanie UH-60 też zastąpią maszyną większą... (Tak wyglądają założenia...)
Wy potrzebujecie maszyn do SCAR i dla wojsk specjalnych i MEDEVAC - tu też lepiej mieć jednak większą maszynę... (I komfort w konfiguracji)
Generalnie ja bym poczekał... (Wy nie macie takiego problemu jak my ze ze względów bezpieczeństwa musimy szybko wycofać Mi 14 oraz najstarsze Mi 8)Skrýt celý příspěvekLuky: mám pocit že by se piloti při Vámi zvažované koncepci nejspíš pokakali. To s Vámi nějak nepolemizuju, jen si představuji sebe ma místě pilota. Mozná proto mají piloti USMC ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: mám pocit že by se piloti při Vámi zvažované koncepci nejspíš pokakali.
To s Vámi nějak nepolemizuju, jen si představuji sebe ma místě pilota.
Mozná proto mají piloti USMC hnědé kombinézy :-)Skrýt celý příspěvekLukas: vy kupujete cca 50 caracalů a rozhodujete se pro cca 25 mangust od AW? Tak to by podle mně šlo ještě dva roky počkat a s AW udělat super dohodu na AW149 a Mangusty. Sokoly ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas: vy kupujete cca 50 caracalů a rozhodujete se pro cca 25 mangust od AW? Tak to by podle mně šlo ještě dva roky počkat a s AW udělat super dohodu na AW149 a Mangusty.
Sokoly jsou na údržbu velmi drahé.
Vyřazení Mi 17 je politické rozhodnutí.
Nevím co by mohl Sikorsky nabídnout.
O UH1Y není co dodat ( nové výkonější ale žravější motory)
hmotnost prázdná 5 tun, celková 8 tun, kapacita 8 vojclů,
Na dnešní dobu podprůměrné let.vlastnosti.Bez tandemu s AH1V,strácí nějak smysl. Kdo to koupí? Jaká je přidaná hodnota?
kdo to koupí?
Podoba s blackhawkem je zarážející.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...