Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti
- 17. 7. 2015
- 401 komentářů
- Jan Grohmann
Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.
Synpose
Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.
Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.
Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.
Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.
Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.
Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.
V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.
Venom v akci.
Bell UH-1Y Venom
Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.
Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.
Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.
UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.
Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.
Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.
Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.
Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.
"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.
Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AgustaWestland AW139
Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.
Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.
Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.
Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.
"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.
Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.
Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace
Korean Airspace KUH-1 Surion
Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.
"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.
KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.
KUH-1 Surion
Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.
Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).
Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned
Související články
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
- 16.04.2015
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR
Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...
- 21.04.2015
- 66 komentářů
- Jan Grohmann
AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník
Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...
- 18.05.2015
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu
Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...
- 24.05.2015
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Však je to taky nejlepší taktika pro tu transportní, nebo nenavěšenou helikoptéru. Navěšená bude stejně asi spíš uvažována pro ozbrojený průzkum, případně přesný zásah tu a ...Zobrazit celý příspěvek
Však je to taky nejlepší taktika pro tu transportní, nebo nenavěšenou helikoptéru.
Navěšená bude stejně asi spíš uvažována pro ozbrojený průzkum, případně přesný zásah tu a tam. Nadruhou stranu, pokud by došlo k vážnému průseru a piloti by byli dostatečně vylítaní a vycvičení, tak by se mohli celkem "točit" a uškodit i nějakému obrněnému praporu. Zas tak moc tanků už v Evropě taky není :)Skrýt celý příspěvek"Zachodnie" śmigłowce ogólnie są drogie... Dlatego też nie rozumiem dlaczego ACR chce koniecznie wycofać Sokoły i Mi 17... Szczególnie Mi 17 - powinniście zmodernizować ...Zobrazit celý příspěvek
"Zachodnie" śmigłowce ogólnie są drogie...
Dlatego też nie rozumiem dlaczego ACR chce koniecznie wycofać Sokoły i Mi 17...
Szczególnie Mi 17 - powinniście zmodernizować wszystkie maszyny które są w dobrym stanie...
Zakup maszyn to jedno - ekspolatacja - to jest temat... (ile $ kosztuje 1 h lotu...)
W przypadku śmigłowców szturmowych - cóż moim zdaniem najepszy dla Polski jest T-129.
Nie zawsze technicznie najlepszy jest najlepszy dla wojska... (Inaczej MON kupiłby nowe Mi 17 :-) )
Apache bedzie zapewne najdroższy. Amerykanie nie chcą wspołpracować i nie dają dobrego offsetu...
Za to serwis jest zza Oceanem...
Śmigłowce bojowe są ważne - ale nie są priorytety dla WP.
Musimy mieć śmigłowce szturmowe tylko dlatego że mamy 25. Brygade Kawalerii Powietrznej - a ta potrzebuje wsparcia ogniowego. (Brygada jest potrzebna jako element sił szybkiego reagowania NATO, oraz jako odwód Naczelnego Dowództwa )
Gdyby nie ta brygada to lepiej byłoby wydać te pieniądze na chociazby dodatkowe F-16 (za Su 22M3/M4)
Dlatego też oferta Turecka - która zapewne będzie najtańsza - a przy tym moze mięc wiele "bonusów" (to nie musi być koniecznie montaż śmigłowca - to może być np. produkcjia pocisków Mizrak-U i Cirit) jest atrakcyjna...
Ale poczekajmy na oferty - pewnie w Kielcach na MSPO dowiemy się konkretów...
Wracając do Czech
Naprawde ciekawy jestem czemu nic nie słychać o Sikorskim - przeciez oni są tak "aktywni" ostatnio.
Co do UH-1Y to mam mieszane uczucia...
Generalnie sytuacja jest dość podobna do Cobry - użytkownicy starych wersji śmigłowca nie kupujuą nowych - tylko wybierają inne modele
Tylko nie wiem dlaczego.
Jak pisałem nie wiem po co dziś wybierać skoro wybór jest słaby. (Z tym samym problemem borykamy się w Polsce - nie było rywalizacji bo nie było z kim rywalizować...)
W przypadku śmigłowcow szturmowych radziłby zrezygnowąc z ich zakupu - lepiej zainwestowac w artylerie, norlane lotnictwo (myśliwce) oraz UAV..Skrýt celý příspěvekLuky:možná, ale já si spíš myslím, že naše taktika bude co nejrychlejším přízemním letem dosáhnout ,,bezpečné" vzdálenosti od nepřítele,provézt výsadek a co nejrychleji utéct.A to ...Zobrazit celý příspěvek
Luky:možná, ale já si spíš myslím, že naše taktika bude co nejrychlejším přízemním letem dosáhnout ,,bezpečné" vzdálenosti od nepřítele,provézt výsadek a co nejrychleji utéct.A to v panické představě z kontaktu s nepřítelem,nedejbože bojem.A když už z bočního kulometu vystřelí,tak jen v bezprostředním ohrožení bigošů nebo vrtulníku.Skrýt celý příspěvek
Lukas: jak si poznal z dikuze, hodně se mluví o UH1Y, jenže jeho cena je i přes určitou univerzálnost vysoká. AW 149 ještě nemá všechny certifikace a je moc velký. Domnívám se ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas: jak si poznal z dikuze, hodně se mluví o UH1Y,
jenže jeho cena je i přes určitou univerzálnost vysoká.
AW 149 ještě nemá všechny certifikace a je moc velký.
Domnívám se že AČR pokud něco koupí, bude to lehké a levné.
(Osobně si myslím, že momentální M171 ve spec.ops.variantě jsou dost dobré a nějakou dobu vydrží)
Apač pro Vás je asi nejlepší volbou.
Spolu s caracalem vytvoří silný úderný pár.Skrýt celý příspěvekTak mixér by měl vždycky co nejvíc spolupracovat s pěchotou, resp. pozemními jednotkami, které jsou v kontaktu s nepřítelem. Čili k zavisení by mělo docházet nad přátelskými ...Zobrazit celý příspěvek
Tak mixér by měl vždycky co nejvíc spolupracovat s pěchotou, resp. pozemními jednotkami, které jsou v kontaktu s nepřítelem. Čili k zavisení by mělo docházet nad přátelskými jednotkami, s častou změnou pozice - nepřátelé určitě na vrtulník navedou dělostřelbu nebo vystřelí programovatelné náboje s rozprskem za horizont..atd. Nahlášený stroj také bude cílem pro nepřátelské letectvo.
Vždycky by asi měla být snaha použít tuto techniku překvapivě (ať už jsou pancéřované jakkoli)... Moc si nedokážu představit, že by pomalu postupovali s pěchotou jako ve Star Wars (to leda v poušti).
Klíčová je komunikace. A tady právě může čistě bitevní helikoptéry mnohem efektivněji zastoupit dělostřelectvo (ať velké nebo kapesní). V AT boji zase moderní PTŘS. V mobilitě ale mají velkou výhodu mixéry...dobře, že na ozbrojenou verzi AČR nerezignovala....
Nějak mi tu chybí TF-HU, mohl by nás už konečně seřvat capslockem :DSkrýt celý příspěvekTutaj chodzi o taktyke... Praktyka pokazuje że amerykańska koncepcjia "rajdów śmigłowcowych" - czyli głębokich uderzeń w celu zniszczenia odwodu pancernego nie działa - systemy ...Zobrazit celý příspěvek
Tutaj chodzi o taktyke...
Praktyka pokazuje że amerykańska koncepcjia "rajdów śmigłowcowych" - czyli głębokich uderzeń w celu zniszczenia odwodu pancernego nie działa - systemy przeciwlotnicze są zbyt skuteczne...
Lepsza jest taktyka sowiecka - czyli śmigłowce działają nad własnymi wojskami (są "przedłużeniem" awangardy wojsk ladowych )
Pro belkin - jak u nas wyglądał wybór śmigłowców?
Po analize dokumentacji ofertowej - wyrzucono S-70i i AW-149 - bo nie spełniał wymagań formalnych... (kilku wymagań - dodajmy)
Tak więc nie bylo testów porównawczych - bo tylko 1 maszyna przesżła I etap.
Były tylko testy weryfikacyjne gdzie sprawdzono, że H225M spełnia wymagania zarówno deklarowane przez producenta (zamieszczone w dokumentacji) jaki i wymagania wojska...
Teraz trwają negocjacje - ustalenie zasad wspólpracy, docelowej konfiuguracji maszyn oraz harmonogramu dostaw.
A potem już tylko podpisać kontrakt...
Szczegołów konfiguracji - nie ma. Ale ponoć maszyny dla 7 EDS (Eskada działań specjalnych) może mieć nie tylko M134 i niekierowane rakiety ale także Spike ER (ale to narazie tylko plotki...)
Jeśli chodiz o śmigłowce szturmowe (program "Kruk") - cóż - to wiadomo tyle że MON najprawdopodobnie nie kupi 32 śmiglowcow - tylko mniej (20-24)
Cena będzie istotna - ale pewnie jeszcze ważniejszy będzie temat serwisu i transferu technologi...
W tym przetargu są dwie mocne kandydatury
Ah-64E - bo najlepszy - wiadomo
T-129 - bo Turcy najpewniej zaoferują najszerszą współprace przemysłową... (serwis, a być może i montaż w Polsce...)Skrýt celý příspěvekmeec:no já si to myslím.Podle mně by se získala modernějši levnější, provozně méně nákladná kombinace. ( možná o něco v základu méně výkonná,ale s dobrým modernizačním potenciálem) Zobrazit celý příspěvek
meec:no já si to myslím.Podle mně by se získala modernějši levnější, provozně méně nákladná kombinace. ( možná o něco v základu méně výkonná,ale s dobrým modernizačním potenciálem)Skrýt celý příspěvek
Sania:to jo, ale tak jednoduchý to není, viz.Lukas. zatím nic ještě nevyřešilo v lese zakopanýho motivovanýho maníka s kulometem. Tady je právě ten nízký vis celkem naprd. ...Zobrazit celý příspěvek
Sania:to jo, ale tak jednoduchý to není, viz.Lukas.
zatím nic ještě nevyřešilo v lese zakopanýho motivovanýho maníka s kulometem.
Tady je právě ten nízký vis celkem naprd. Koncepce užití je fakt složitá.
(Všeobecně paradoxně nejprimitivnější zbraně jsou nejzákeřnější)Skrýt celý příspěvekPokud budeme mluvit o kandidátech zmíněných v článku, zatímco nákup UH-1 by pak "umožňoval" případný nákup AH-1 jako velice příbuzného stroje, nestál by za úvahu i "benefit" AW139 ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud budeme mluvit o kandidátech zmíněných v článku, zatímco nákup UH-1 by pak "umožňoval" případný nákup AH-1 jako velice příbuzného stroje, nestál by za úvahu i "benefit" AW139 (149) v podobě příbuznosti (byť ne tak výrazně, jako v případě UH-AH) s AW109 jako možné náhrady Sokolů?
Vzhledem k tomu, že se teď generálkují (za spoustu peněz), tak to není asi zrovna na pořadu dne, ale výhledově... AW109 by samozřejmě teoreticky mohly být i kandidáty na tohle výběrko, jak už zmínil CerVus.Skrýt celý příspěvekTaktika bitevních vrtulníků se dost změnila, s něčím jako mi-24 dnes nemáme vůbec šanci proti s lehkou PVO (manpady). V Evropě se můžou pozemní jednotky lepe skrýt, ale to také ...Zobrazit celý příspěvek
Taktika bitevních vrtulníků se dost změnila, s něčím jako mi-24 dnes nemáme vůbec šanci proti s lehkou PVO (manpady).
V Evropě se můžou pozemní jednotky lepe skrýt, ale to také platí pro vrtulníky.
Američané dlouho používali kombinaci průzkumného vrtulníku Kiowa warrior s optikou a laserovým značkovačem nad rotorem, který schovaný za terénními překážkami našel a označil cíle a Ah-64 vystoupal jen pro odpal zbraní a zase slétl dolu.
Pak přišel longbow, který se nemusí vystavovat palbě vůbec díky radaru nad roterem a radarem naváděnými PTŘS.
Dnes místo kiowy nastupují průzkumné drony.Skrýt celý příspěvekJako inspirace: něco o vrtulníkových helmách izraelské firmy Elbit (uvádím i proto, že Izraelci jsou v přizpůsobování své techniky konkrétním uživatelům velmi ...Zobrazit celý příspěvek
Jako inspirace: něco o vrtulníkových helmách izraelské firmy Elbit (uvádím i proto, že Izraelci jsou v přizpůsobování své techniky konkrétním uživatelům velmi flexibilní)
http://www.elbitsystems-us.com... Skrýt celý příspěvekLukas: ano, to dokazuje i méně sofistikovaný přepad apačů v iráku. Ovšem jako skrytý doprovod např.speciálů, přední voj většího výsadku nebo hon nočních košil to asi význam mít ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas: ano, to dokazuje i méně sofistikovaný přepad apačů v iráku.
Ovšem jako skrytý doprovod např.speciálů, přední voj většího výsadku nebo hon nočních košil to asi význam mít bude.
PS: nevíte jak vypadá výběr bitevníků u Vás? Jsou nějaký studie?
Jinak blahopřeju ke caracalům.Jsou k dispozici podrobnosti o verzích a konfiguracích.
(Jak otevřou víko v podlaze a můžou slaňovat je bomba)Skrýt celý příspěvekJak píše belkin "Taktika nasazení bitevních vrtulníků je komplikovaná,toto by musel ozřejmit nějaký profík. " Takže jaká je reálná použitelnost v současném symetrickém konfliktu ...Zobrazit celý příspěvek
Jak píše belkin "Taktika nasazení bitevních vrtulníků je komplikovaná,toto by musel ozřejmit nějaký profík. " Takže jaká je reálná použitelnost v současném symetrickém konfliktu vyšší intenzity (nezapomínejme, že nasazení těchto vrtulníku bude v rámci, doufejme, promyšlené taktiky v součinnosti dalších složek) si opravdu asi nikdo z nás netroufne odhadnout. Jenom takový námět (vyšlo to zde na AN). Američané zlepšují taktiku "hunter - killer" a místo OH-58 Kiowa spolu s AH-64E nasazují RQ-7Bv2 Shadow. To je další snížení možnosti ztrát. Samozřejmě AH-64E se svým radarem a možností přímo spolupracovat s dronem je někde jinde než multifukční vrtulník, ale jak jsem psal minulém příspěvku jistě užitečná by byla možnost odpalovat střely Spike verze ER (8 km), které mají mimo režimu odpal a zapomeň i možnost využít (stejně jako verze LR, které je na Pandurech) režim s naváděním (třebas jenom počátečním pro navedení na konkrétní cíl) přes vestavěnou kameru (díky duální kameře použitelné i za snížené viditelnosti). Pak by vrtulník odpalující střelu vůbec nemusel "vyskakovat" z úkrytu. Takže dle mého názoru tudy by mohla jít i pro naši malou armádu cesta do budoucna (vybíráme vrtulník cca na 30 let). Lehčí multifunkční vrtulník, který je schopný odpalovat mimo neřízených střel včetně jejich laserem naváděných variant, odpalovat i těžší střely Spike ER a ještě lépe pomocí datalinku (asi ne levná záležitost) spolupracovat s drony v systému "hunter - killer"). Pak i bez velmi drahého radaru na plnohodnotném odolném bitevníku by šlo v rámci možností o účinnou zbraň s potlačením rizika zničení. Samozřejmě absence 30 (20) mm kanonu by byla znát. Ale ta fiktivní verze AW139 s věží z AW129 ala BattleHawk by mne moc lákala :-)Skrýt celý příspěvek
Jak píše belkin "Taktika nasazení bitevních vrtulníků je komplikovaná,toto by musel ozřejmit nějaký profík. " Takže jaká je reálná použitelnost v současném symetrickém konfliktu ...Zobrazit celý příspěvek
Jak píše belkin "Taktika nasazení bitevních vrtulníků je komplikovaná,toto by musel ozřejmit nějaký profík. " Takže jaká je reálná použitelnost v současném symetrickém konfliktu vyšší intenzity (nezapomínejme, že nasazení těchto vrtulníku bude v rámci, doufejme, promyšlené taktiky v součinnosti dalších složek) si opravdu asi nikdo z nás netroufne odhadnout. Jenom takový námět (vyšlo to zde na AN). Američané zlepšují taktiku "hunter - killer" a místo OH-58 Kiowa spolu s AH-64E nasazují RQ-7Bv2 Shadow. To je další snížení možnosti ztrát. Samozřejmě AH-64E se svým radarem a možností přímo spolupracovat s dronem je někde jinde než multifukční vrtulník, ale jak jsem psal minulém příspěvku jistě užitečná by byla možnost odpalovat střely Spike verze ER (8 km), které mají mimo režimu odpal a zapomeň i možnost využít (stejně jako verze LR, které je na Pandurech) režim s naváděním (třebas jenom počátečním pro navedení na konkrétní cíl) přes vestavěnou kameru (díky duální kameře použitelné i za snížené viditelnosti). Pak by vrtulník odpalující střelu vůbec nemusel "vyskakovat" z úkrytu. Takže dle mého názoru tudy by mohla jít i pro naši malou armádu cesta do budoucna (vybíráme vrtulník cca na 30 let). Lehčí multifunkční vrtulník, který je schopný odpalovat mimo neřízených střel včetně jejich laserem naváděných variant, odpalovat i těžší střely Spike ER a ještě lépe pomocí datalinku (asi ne levná záležitost) spolupracovat s drony v systému "hunter - killer"). Pak i bez velmi drahého radaru na plnohodnotném odolném bitevníku by šlo v rámci možností o účinnou zbraň s potlačením rizika zničení. Samozřejmě absence 30 (20) mm kanonu by byla znát. Ale ta fiktivní verze AW139 s věží z AW129 ala BattleHawk by mne moc lákala :-)Skrýt celý příspěvek
W temacie śmigłowców szturmowych - polecam przeczytac informacjie na temat polsko - amerykańskich ćwiczeń "Victory Strike I" i "Victory Strike ...Zobrazit celý příspěvek
W temacie śmigłowców szturmowych - polecam przeczytac informacjie na temat polsko - amerykańskich ćwiczeń "Victory Strike I" i "Victory Strike II"
http://www.globalsecurity.org/...
Apache wielokrotnie przegrały z SA-8...
Oczywiście Czechy to nie nizinna Polska...
Ale i tutaj łatwo zorganizowac "zasadzkę"...Skrýt celý příspěvekTaktika nasazení bitevních vrtulníků je komplikovaná,toto by musel ozřejmit nějaký profík. Fak je, že například ve válce v jugoslávii měli z použití apačů amíci jisté ...Zobrazit celý příspěvek
Taktika nasazení bitevních vrtulníků je komplikovaná,toto by musel ozřejmit nějaký profík. Fak je, že například ve válce v jugoslávii měli z použití apačů amíci jisté obavy.
Nepotvrzená fáma, perlička je,že údajně měli strach i z našich ještěrek.(nic nevisílají,nehřejou,jsou někde na kopci v lese zamaskovaný a pak hukot)Skrýt celý příspěvekV Irácké poušti je to jiné. Detekční schopnost vrtulníku je větší, než to proti čemu bojoval. Krásný, přehledný terén (kromě měst). V Afgánistánu zase bojovali proti ručníkářům. ...Zobrazit celý příspěvek
V Irácké poušti je to jiné. Detekční schopnost vrtulníku je větší, než to proti čemu bojoval. Krásný, přehledný terén (kromě měst).
V Afgánistánu zase bojovali proti ručníkářům. Tak se Amíci drželi vysoko a dost používali kanon a hellfire. Hlavně a RPG na ně nedosáhly a pěchota je ani na tu dálku neslyšela. PVO s delším dosahem žádná.
V Evropě je velký problém vyhledávat cíle. Jsou tu všude lesíky, mýtiny. Proti komu by tady mohli použít bitevní vrtulník? Když proti regulérní armádě, tak ta bude mít PLŘS, přesné PL kanony (programovatelná munice s rozptylem). Proti mechanizované PVO (Tunguska, Tor, Pantsir atd.) nemají z výšek moc šanci. Proti pěchotě taky nic moc. Dnes jsou reakční časy manpadů jinde, než bylo dříve a i tenkrát by tu měli problém.
Bitevní vrtulníky mají na jihu dle mě jednak kvůli holým kopcům a taky proto, že to jsou přímořské státy. Proti pobřežním člunům a podobným cílům jsou skvělé.
Věřím, že třeba do turecké armády patří. Západní státy je mají v podstatě na mise a možná proti Rusům. Rusové zase počítají se silnějším nepřítelem se spoustou obrněnců, navíc se snaží vyvíjet zbraně v každé oblasti. Pro malou armádu to ale nemá efekt. To by tu dalších třicet let cvičili protitankový boj a sežraly na to spoustu lépe využitelných peněz?Skrýt celý příspěvekCerVus: to je pravda, přepravní vrtulníky by měli být drovázeny bitevními,a ty jsou jednoúčelové,drahé a málokdo je má.Nejlevnější konfiguraci zajišťuje AW 109 lehké bitevní ( s ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: to je pravda, přepravní vrtulníky by měli být drovázeny bitevními,a
ty jsou jednoúčelové,drahé a málokdo je má.Nejlevnější konfiguraci zajišťuje AW 109 lehké bitevní ( s ptřs) + aw 109 přepravní ( ķapacita max 2 ×7).Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...