Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

-
17. 7. 2015
-
401 komentářů
-
Jan Grohmann
Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.
Synpose
Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.
Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.
Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.
Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.
Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.
Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.
V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.
Venom v akci.
Bell UH-1Y Venom
Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.
Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.
Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.
UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.
Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.
Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.
Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.
Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.
"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.
Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AgustaWestland AW139
Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.
Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.
Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.
Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.
"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.
Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.
Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace
Korean Airspace KUH-1 Surion
Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.
"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.
KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.
KUH-1 Surion
Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.
Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).
Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned
Související články
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
-
16.04.2015
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR
Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...
-
21.04.2015
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník
Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...
-
18.05.2015
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu
Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...
-
24.05.2015
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
Z toho co jsem koukal na záznamy z Iráku a Afghánistánu, tak se bitevní vrtulníky stále drží vysoko stejně jako ve Vietnamu a poskytují krytí. Jistě je to dáno terénem, ale na ...Zobrazit celý příspěvek
Z toho co jsem koukal na záznamy z Iráku a Afghánistánu, tak se bitevní vrtulníky stále drží vysoko stejně jako ve Vietnamu a poskytují krytí. Jistě je to dáno terénem, ale na číhání za stromy mají spojenci jinou třídu vrtulníků.
I u operací speciálních jednotek bývá většinou nějaký ten bojový stroj přítomen. Pokud ho nemají bývá v letce nějaký gunship (ozbrojený vrtulník stejné nebo podobné specifikace jako jsou ty co přepravují jednotku).
Celkem mi u těch multifunkčních vrtulníků vadí absence stabilizovaného, dálkově ovládaného kanonu. Jediný kdo jím disponuje je indický Hal.Skrýt celý příspěvekAmerická vojenská vrtulníková technika je dost specifická a je konstruována pro jejich potřeby, které se v mnoha ohledech liší od potřeb evropských armád. (Menší počet ...Zobrazit celý příspěvek
Americká vojenská vrtulníková technika je dost specifická a je konstruována pro jejich potřeby, které se v mnoha ohledech liší od potřeb evropských armád.
(Menší počet univerzálnějších a hospodárnějších typů proti velkému počtu mnoha relativně jednoučelových strojů.) Všimněte si že v evropských letectvech poslední dobou převládají evropské konstrukce a jejich počet se zvětšuje.Skrýt celý příspěvekkazd: souhlasím s nutností PTŘS. Mi24 PTŘS mají (i když nevím, jak to je ve skladech). Na letecké dny dokonce nosí odpalovací roury těchto střel nebo jejich makety. Jsou ale už ...Zobrazit celý příspěvek
kazd:
souhlasím s nutností PTŘS.
Mi24 PTŘS mají (i když nevím, jak to je ve skladech). Na letecké dny dokonce nosí odpalovací roury těchto střel nebo jejich makety. Jsou ale už zastaralé.Skrýt celý příspěvekTorong napsal: Aha AH1 malčik s manpadem trefí, ale prakticky stejně velký AH6 (např., aby mohl přepravovat ty speciály a mělo to smysl) ne. Just ...Zobrazit celý příspěvek
Torong napsal: Aha AH1 malčik s manpadem trefí, ale prakticky stejně velký AH6 (např., aby mohl přepravovat ty speciály a mělo to smysl) ne. Just logic.
-------------------------------
Když malý vrtulník přepravující speciály se pohybuje skrytě tak, aby nebyl odhalen. Také si musí chytře naplánovat LZ, aby ho nesejmuli při vysazování. Obecně se snaží nepřitahovat pozornost. Obvykle také nepřistává přímo v bojové zóně.
Viper/Cobra může plnit jen bitevní úkoly a na nic jiného se nehodí (ještě snad eskorta). Takže pokud bude létat, tak poblíž zóny střetu. Samotná přítomnost bitevního vrtulníku bude přitahovat pozornost a stane se prioritním cílem ke zničení. Bude také muset pravděpodobně provádět výskoky pro odpal ŘS (pokud by chytře nespolupracoval s návodčím).
Pro mě je poměr cena / výkon čistě bitevního stroje v Evropě sporná...a asi i pro spoustu zdejších armád a plánovačů.Skrýt celý příspěvekpetres: AW reálně plánuje vytvořit dvojici aw 149 + mangusta se stejnými motory a avionikou, Narozdí od aw 139 je aw 149 výkonější a je konstruovaná jako vojenská.
petres: AW reálně plánuje vytvořit dvojici aw 149 + mangusta se stejnými motory a avionikou, Narozdí od aw 139 je aw 149 výkonější a je konstruovaná jako vojenská.
Torong: mi 171 má také nové motory,je to nový typ? Nebo jen verze? USMC plánovala vývoj nového stroje,ale po Obamových škrtech došlo k přepracování letitého ( ze 70 let upraveného ...Zobrazit celý příspěvek
Torong: mi 171 má také nové motory,je to nový typ? Nebo jen verze?
USMC plánovala vývoj nového stroje,ale po Obamových škrtech došlo k přepracování letitého ( ze 70 let upraveného UH1 N) na výkonějš UH1 Y,
Nebudu vám hledat odkazy, použít google snad umíte. Vy tu odkazujete na jednu blbě přeloženou stránku z nesmyslnými údaji. ( rychlost 366 km je rychlost tzv.pádová v prudkém klesání, jinak cestovní 248 km, max 286 km,
operační rádius:241 km výkon: 2x1800, kapicita:2 + 8) je to těžká přemotorovaná kráva z malým prostorem.Skrýt celý příspěvekPetres: asi jediný zde spolu s mým příspěvkem zmiňujete PTŘS. To považuji za klíčový parametr. Dát 7 miliard za nové vrtulníky, které by neměly PTŘS je mimo mé chápání. Resp, v ...Zobrazit celý příspěvek
Petres: asi jediný zde spolu s mým příspěvkem zmiňujete PTŘS.
To považuji za klíčový parametr.
Dát 7 miliard za nové vrtulníky, které by neměly PTŘS je mimo mé chápání. Resp, v čem je pak ta univerzálnost ?
Že na naše Mi aktuálně nemají není důvod aby je neměly i nové stroje.Skrýt celý příspěvek"Tady ale Cobra stejně nemá větší šance. Za každým remízkem, kadibudkou a plůtkem může být někdo s PLŘS." Aha AH1 malčik s manpadem trefí, ale prakticky stejně velký AH6 (např., ...Zobrazit celý příspěvek
"Tady ale Cobra stejně nemá větší šance. Za každým remízkem, kadibudkou a plůtkem může být někdo s PLŘS."
Aha AH1 malčik s manpadem trefí, ale prakticky stejně velký AH6 (např., aby mohl přepravovat ty speciály a mělo to smysl) ne. Just logic.Skrýt celý příspěvekLuky: Skutečně? :D :D Vy se vymluvíte na nějaký projekt a já Vám musím věřit? :D :D A to jako proč? Spíš to vypadá, že nevíte a jen jste něco plácl.
Luky: Skutečně? :D :D Vy se vymluvíte na nějaký projekt a já Vám musím věřit? :D :D A to jako proč? Spíš to vypadá, že nevíte a jen jste něco plácl.
jo a na tu vaši otázku "co s ním ve válce?".. Tam může relativně bezpečně přepravovat speciály, případně plnit rychlou a překvapivou podporu výsadku....pro bitevní úkoly to musí ...Zobrazit celý příspěvek
jo a na tu vaši otázku "co s ním ve válce?"..
Tam může relativně bezpečně přepravovat speciály, případně plnit rychlou a překvapivou podporu výsadku....pro bitevní úkoly to musí být hlavně z dálky pomocí PTŘS.
Tady ale Cobra stejně nemá větší šance. Za každým remízkem, kadibudkou a plůtkem může být někdo s PLŘS.Skrýt celý příspěvekTorong: Protože finišuju projekt, tak nemám čas dlouze vysvětlovat, jaké spektrum úkolů může Mi-171 plnit a jaké různé stroje jsou k těmto úkolům určené na západě. Takže mi musíte ...Zobrazit celý příspěvek
Torong: Protože finišuju projekt, tak nemám čas dlouze vysvětlovat, jaké spektrum úkolů může Mi-171 plnit a jaké různé stroje jsou k těmto úkolům určené na západě. Takže mi musíte věřit, že rozsah je velký a zasahuje až do těžkých transportních strojů.
Lehký a obratný vrtulník, schopný výsadku družstva bude využitelný i v míru a naprosto zásadní pro ostrahu hranic. Typ o kterém se bavíme běžně operuje v Alpském prostředí, má přebytek výkonu a přistane na zahrádce mezi dráty vysokého napětí, málo žere a díly se vyrábějí v Evropě.
Motory pro Mi171 se vyrábí v ukrainském Záporoží, nepředpokládáte snad, že to tam obsadí Rusové...(i kdyby, tak se to stejně dá vyhandlovat alternativně)Skrýt celý příspěvekNemyslím to ve zlém, ale trochu mi tu diskuze připomíná volbu "za Losnu nebo za Mažňáka" bez nějakých pokusů objektivně argumentovat a porovnávat, ve stylu mně by se ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslím to ve zlém, ale trochu mi tu diskuze připomíná volbu "za Losnu nebo za Mažňáka" bez nějakých pokusů objektivně argumentovat a porovnávat, ve stylu mně by se líbilo.
Bohužel přesně nevíme, jaké jsou požadavky AČR, potažmo MO (zde je jistě komplikace opakovaná obměna lidí mající na starosti vyzbrojování, např. zde: http://zpravy.e15.cz/domaci/po... tím myslím v té multifunkčnosti, jak výrazná má být ta schopnost "bitevní", zejména poté, co vešlo ve známosti, že na čistě bitevní typ armáda rezignovala (údajně bylo ve hře 6x AH1Z + 6x UH-1Y). Již to tu kdysi zaznělo, ale je obava, že pokud to bude pouze jeden typ, který má pokrýt tak široký rozsah schopností od takřka bitevních až po SAR (současná podoba v Líních, i když těch 6 Mi-2 je až těch 6 kusů nad 12), tak sice bude použitelný, ale některých oblastech to bude na hraně použitelnosti.
Pokud vezmu UH-1Y jeho přednosti určitě je, že je prověřený provozem v bojových podmínkách, kvalitní avionika a zbraňový systém, i když nese pouze neřízené Hydry, alternativně APKWS, ne Hellfiry (zvlášť helma TopOwl je značné plus), vzhledem k nosnosti výzbroj nese současně s výsadkem, u lehčích typů je to buď jedno a nebo druhé (tím nemyslím u AW139M 2 palubní střelce + až 8 výsadku, ale ne Hydry). Přeci jenom kdyby došlo v budoucnu k přehodnocení požádavků (a financí) a uvažovalo se o čistém bitevníku, přechod na AH-1Z by byl velmi jednoduchý, v ostatních alternativách nemající obdobu.
Jako nevýhodu vidím vysokou pořizovací cenu (kus přes 20 mil. USD) i provozní náklady, vzhledem k maximální vzletové hmotnosti (nejvyšší z potencionálních kandidátů) ne zas tak velký vnitřní prostor (i když je prodloužený proti starším verzím) a o tolik vyšší hmotnost nákladu proti ostatním lehčím typům, což je ale vykoupeno vyšší odolností. Vzhledem k tak malému množství odebraných kusů si myslím, že nebude velká vstřícnost výrobce (zejména u Američanů) k úpravám pro potřeby naší armády (dejme tomu PTŘS Hellfire, nedejbože ještě izraelské Spike ER, jako může nést modernizovaný bitevní A-129)
Je provozován pouze USMC (tím myslím Venom, ne starší verze), a jak již tu zaznělo, o něčem to vypovídá. Pokud by tento typ naše armáda vybrala, dejme tomu s předpokládanou životností 30 let, bude ho na konci životnosti ještě bohatší USMC provozovat? Pokud ne, jaká bude podpora výrobce? Vzhledem ke stáří typu UH-1 si myslím, že toto je již poslední upgrade s malým potenciálem dalšího rozvoje. Prostě nastoupí nové typy, navíc koncepčně odlišné (např. S-97 Raider), které posunují možnosti o pořádný kus, takže u bohatších provozovatelů bude snaha rychleji na ně přejít.
U italských AW-139M je tu zmiňována italská nespolehlivost (uvádět, jako to tu někdo udělal, španělskou CASU nebylo nejlepším příkladem, ale systém řízení palby pro T-72M4 Galileo je myslím přesně ten případ, kdy si člověk řekne, již nikdy více, pravda jsou to různé firmy), nicméně je faktem, že AW-139 je velmi úspěšným typem, vyrobeným ve větším množství než nové verze UH-1 a nějaké problémy neprosákly, takže si nemyslím, že by v tomto ohledu byly nějaké výrazné problémy. Pořizovací i provozní náklady nižší než u UH-1Y.
Typ je to mladší, koncepčně povedený, se slušným potenciálem růstu (viz např. nadavné zvýšení max. vzletové hmotnosti na 7 000 kg), otázkou jsou možnosti rozvoje v oblasti výzbroje, i když zde má AW slušné zkušenosti s typem AW-129. Ten ale bohužel není ve vztahu k AW-139, tak jako je UH-1 k AH-1. A-129 má základ v lehčím typu A-109. A je jasné, že kvůli pár kusům výrobce neudělá v budoucnu nějakou zásadnější úpravu, jako by byla např. zástavba stejných motorů s AW-139 a následné využití vyšší nosnosti pro lepší pancéřování. To je spíš taková nereálná fikce. Ale když jsem u té fikce, docela by mne zajímala možnost zástavby věže OTOMelara TM197B s 20 mm kanonem z AW-129 (stejný kanon v jiné veži než je v AH-1Z) do AW-139M. Podobná přestavba byla udělána na polském PZL W-3PL GŁUSZEC, který má pouze 12,7 mm kulomet a přitom použitá polská vež je těžší než italská s 20 mm kanonem. Měl by takový typ doplněný o možnost výzbrojení i PTŘS, alá UH-60L BattleHawk v kombinaci s transportním AW-139M úspěch na trhu?
Zbývají Francouzi, u kterých se můžeme dohadovat, vzhledem k tomu, že nejsou moc aktivní, co nabídnou. Může to být, jak již tu bylo uvedeno H145M (podle posledního značení). je to lehčí typ, na tu velikost ale s velkým vnitřním prostorem a slušnou nosnosti, cenou za to je nízká odolnost. Cena například u špičkově vybavených kusů EC645 T2 (vybaveny pancéřováním, aktivními ochrannými systémy, průzkumnými elektro-optickými systémy a střeleckou výzbrojí) pro německé SF je za 15 kusů 194 mil. Euro, transpotní verze jsou výrazně levnější. EC645 T2 (nově H145M) je již primárně vojenský určený k vyzbrojení na rozdíl od UH-72 Lakota. Z uvedených typů má nejmenší provozní náklady. U Francouzů tu je možnost i typu Eurocopter AS565 Panther, což je také lehčí typ, má ale široké možnosti vyzbrojení včetně PTŘS a 20 mm kanonu, když zejména francouzskými zbraňovými systémy. Slabší letové výkony.
Nevím jaké vlastnosti poptávaného vrtulníku jsou pro naší armádu nejdůležitější, jaká je její koncepce a z ní vyplývající požadavky, proto se nesnažím hodnotit toto je lepší vrtulník, toto horší, každý má svoje klady i zápory. Můžete s plno věcmi nesouhlasit a proto budu jedině rád, když moje povídání někdo doplní konkrétními doplňujícími údaji.Skrýt celý příspěvekAle no tak Luky... Které tři stroje nahradí Mi 171? V případě potřeby (války) nám může být Mi 171 naprd, protože Rusko není spolehlivý dodavatel strategických věcí jako náhradní ...Zobrazit celý příspěvek
Ale no tak Luky... Které tři stroje nahradí Mi 171? V případě potřeby (války) nám může být Mi 171 naprd, protože Rusko není spolehlivý dodavatel strategických věcí jako náhradní díly. A nakonec, pokud je lepší více vyzbrojit pěchoty místo hračky AH, pak k čemu bude hračka - lehký a obratný vrtulník?Skrýt celý příspěvek
V případě akutní potřeby (válka) bude lepší rychle vyzbrojit více pěchoty, sehnat ji minometnou a dělostřeleckou podporu atd., než kupovat hračku v podobě Cobry/Vipera. Mi 171 ...Zobrazit celý příspěvek
V případě akutní potřeby (válka) bude lepší rychle vyzbrojit více pěchoty, sehnat ji minometnou a dělostřeleckou podporu atd., než kupovat hračku v podobě Cobry/Vipera.
Mi 171 nám může vykrýt tak velký rozsah úkolů, na který bychom potřebovali možná 3 západní stroje. Je blbost je vyřazovat.
Doplnit je lehkým a opravdu obratným strojem je řešení.Skrýt celý příspěvekbelkin: Připomíná mi to diskusi kolem CZ-805. Z vaší strany dojmologie nikterak podepřená relevantními odkazy :-/ Nejprve píšete, že jsou to přepracované staré stroje. Když jste ...Zobrazit celý příspěvek
belkin: Připomíná mi to diskusi kolem CZ-805. Z vaší strany dojmologie nikterak podepřená relevantními odkazy :-/ Nejprve píšete, že jsou to přepracované staré stroje. Když jste vyveden z omylu, chytáte se stébla, že je to jen evoluce s mezikroky.... Dejte sem relevantní zdroj o špatných letových vlastnostech UH1-Y a o jeho zastaralé konstrukci, pak můžeme pokračovat. Jinak platí, co psal Torong.Skrýt celý příspěvek
Helioss: On to není dolet nýbrž bojový rádius (tam, zpět a nějakou dobu nad lokalitou). Ale máte pravdu, že to ani tak není žádná sláva. Osobně bych také raději viděl u AČR jiný ...Zobrazit celý příspěvek
Helioss: On to není dolet nýbrž bojový rádius (tam, zpět a nějakou dobu nad lokalitou). Ale máte pravdu, že to ani tak není žádná sláva.
Osobně bych také raději viděl u AČR jiný stroj. Kupříkladu kombinaci UH-60 a nějakého menšího stroje (zmiňovaný H145M?). Jenže modernizací Mi-171 jsme kategorii velkého transportního vrtulníku zaplnili strojem, který je ze strategického hlediska problémový. Proto myslím, že je tendence pořídit něco, co by v případě výpadku Mi-171 zastalo i jeho roli. Hlavní výhodu UH-1Y vidím v tom, že v případě potřeby a dostatku financí dokážeme velmi rychle přidat bitevní vrtulníky, protože Venom je prostě brácha Cobry.Skrýt celý příspěvekJedna otázka k Bell UH-1Y Venom,udává se dolet 283km,což mi připadá trochu málo. Dá se nějak dolet prodloužit? (přídavné nádrže jsem nikde neviděl a nevipadá to že by nějaké ...Zobrazit celý příspěvek
Jedna otázka k Bell UH-1Y Venom,udává se dolet 283km,což mi připadá trochu málo.
Dá se nějak dolet prodloužit? (přídavné nádrže jsem nikde neviděl a nevipadá to že by nějaké existovali.Skrýt celý příspěvek"To,že Bell nabízí relativni zastaralou konstrukci je vidět i na tom,že zákazníci z řad armádních letectev se o něho zrovna ...Zobrazit celý příspěvek
"To,že Bell nabízí relativni zastaralou konstrukci je vidět i na tom,že zákazníci z řad armádních letectev se o něho zrovna neperou."
http://technika.specwar.info/l...
Tohle Belkine nevypadá zrovna na to, že by zákazníci byli nespokojeni. Stroje jsou nové - kdyby byla pravda co říkáš, pak by mariňáci upgradovali staré stroje a čekali na nový typ.
" Uh1 ve verzi Y se taky vyrábí.postupnou modernizací se dostali na verzi Y. Bell ale nevyvinul od počátku nový vrtulník UH 1Y, ale postupnou evolucí, "
Už to tady někdo psal: Golf 7 se taky vyvinul postupnou modernizací Golfu1, je to snad koncepčně zastaralý stroj? Už od Golfu3 používá 15' kola a ještě dýl kotoučovky. Dle Tvojí logiky je tedy beznadějně out.
"Některé části konstrukce pochazejí z různě starých verzí UH1.Bylo to prostě levnější než vývoj nového typu."
Pitomost. Vzhledem k tomu, že má nové motory, úplně nový rotor, vyšší nosnost, musel nutně kompletně přepracován trup. Tomu by odpovídalo i to, že nakonec vyrobili nové stroje místo upgradu starých.
"Letové charakteristiky Bellu UH1 Y, zaostávají za současnou konkurencí.toď vše.
(parametry pro srovnání viz.web)"
Výkřik do tmy. Dodej minimálně odkaz na ten webový zdroj. Takhle to vypadá, že už ze zoufalství nevíš kudy kam.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...