Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain
Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.

Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.

Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.

Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.

Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.

Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.

V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

Venom v akci.

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.

Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.

Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.

Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.

Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.

Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.

Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.

Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.

Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.

"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.

Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 Surion Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.

"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.

KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

KUH-1 Surion

Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.

Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • juhelak
    09:31 19.07.2015

    Díky autorovi za článek. Jen tak orientačně, kolik je +- cena té Cobry? Kdyz ctu zpravy ministerstva jak nestihat utratit ani to co dostanou...tak tohle by mozná pomohlo :)) Ti ...Zobrazit celý příspěvek

    Díky autorovi za článek.
    Jen tak orientačně, kolik je +- cena té Cobry? Kdyz ctu zpravy ministerstva jak nestihat utratit ani to co dostanou...tak tohle by mozná pomohlo :)) Ti nákupčí na Mo stejne necháppu..bud je penez malo a nebo je jich moc a nejsou zakázky a prachy s emusi vracet na MF :)Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    23:28 18.07.2015

    Ta aw139 mi přijde zbytečně velká. Škoda že nedělají i něco menšího protože ta 109 loh už je asi zase moc malá. Ta h145 na tom bude podobně jak 109.

    Ta aw139 mi přijde zbytečně velká. Škoda že nedělají i něco menšího protože ta 109 loh už je asi zase moc malá. Ta h145 na tom bude podobně jak 109.

  • CerVus
    23:28 18.07.2015

    Ta aw139 mi přijde zbytečně velká. Škoda že nedělají i něco menšího protože ta 109 loh už je asi zase moc malá. Ta h145 na tom bude podobně jak 109.

    Ta aw139 mi přijde zbytečně velká. Škoda že nedělají i něco menšího protože ta 109 loh už je asi zase moc malá. Ta h145 na tom bude podobně jak 109.

  • belkin
    21:55 18.07.2015

    Mrkněte na to jak vypadá poslední verze
    http://www.helicopassion.com/f...

    Mrkněte na to jak vypadá poslední verze
    http://www.helicopassion.com/f...

  • belkin
    21:47 18.07.2015

    H145M, je pěknej vrtulník a pár vojclů se do něj vejde,je lehčí než UH1 a bude hlavně podstatně, vhledem k slabším motorům,hospodárnější.Ovšem cena bude asi vysoká.

    H145M, je pěknej vrtulník a pár vojclů se do něj vejde,je lehčí než UH1 a bude hlavně podstatně, vhledem k slabším motorům,hospodárnější.Ovšem cena bude asi vysoká.

  • Luky
    21:16 18.07.2015

    Souhlas. Taky bych preferoval evropskou mašinu. Když je dost dobrá i pro Amíky (určitě to dost zvažovali)...navíc hlavně i pro podobné "příhraniční" úkoly, které se dají očekávat ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlas.
    Taky bych preferoval evropskou mašinu. Když je dost dobrá i pro Amíky (určitě to dost zvažovali)...navíc hlavně i pro podobné "příhraniční" úkoly, které se dají očekávat časem i zde.Skrýt celý příspěvek

  • Mossback
    20:48 18.07.2015

    Já tedy doufám, že se přihlásí Airbus Helicopters s H145M (dříve Eurocopter EC145 - velice rozšířený typ). Navíc USA provozují jeho podobnou verzi pod názvem UH-72 Lakota. ...Zobrazit celý příspěvek

    Já tedy doufám, že se přihlásí Airbus Helicopters s H145M (dříve Eurocopter EC145 - velice rozšířený typ). Navíc USA provozují jeho podobnou verzi pod názvem UH-72 Lakota. Kombinace středního Mi-171Š a lehkého H145M se mi zdá lepší než Mi-171 a UH-1Y (které jsou si určením "podobnější")...Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    17:51 18.07.2015

    To,že Bell nabízí relativni zastaralou konstrukci je vidět i na tom,že zákazníci z řad armádních letectev se o něho zrovna neperou.

    To,že Bell nabízí relativni zastaralou konstrukci je vidět i na tom,že zákazníci z řad armádních letectev se o něho zrovna neperou.

  • Jura99
    15:26 18.07.2015

    Určitě brát Bell, i z politických důvodů, je žádoucí těsně spolupracovat hlavně s USA. Zbylí dva kandidáti navíc pro AČR smrdí pokusným králíkem (pokud jde o vojenské či ...Zobrazit celý příspěvek

    Určitě brát Bell, i z politických důvodů, je žádoucí těsně spolupracovat hlavně s USA. Zbylí dva kandidáti navíc pro AČR smrdí pokusným králíkem (pokud jde o vojenské či pseudobitevní verze)Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    13:07 18.07.2015

    Mi 171 se taky stále vyrábí. Uh1 ve verzi Y se taky vyrábí.postupnou modernizací se dostali na verzi Y. Bell ale nevyvinul od počátku nový vrtulník UH 1Y, ale postupnou evolucí, ...Zobrazit celý příspěvek

    Mi 171 se taky stále vyrábí. Uh1 ve verzi Y se taky vyrábí.postupnou modernizací se dostali na verzi Y. Bell ale nevyvinul od počátku nový vrtulník UH 1Y, ale postupnou evolucí, tzn. Některé části konstrukce pochazejí z různě starých verzí UH1.Bylo to prostě levnější než vývoj nového typu. Letové charakteristiky Bellu UH1 Y, zaostávají za současnou konkurencí.toď vše.
    (parametry pro srovnání viz.web)Skrýt celý příspěvek

  • oranžová opice
    12:34 18.07.2015

    belkin: Venom i Cobra jsou úplně nové stroje, z původního Huey/Cobry s původním Huey/Cobrou mají shodné minimum dílů. Už jen z toho důvodu se nevyrábí původním výrobním postupem. ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin:
    Venom i Cobra jsou úplně nové stroje, z původního Huey/Cobry s původním Huey/Cobrou mají shodné minimum dílů. Už jen z toho důvodu se nevyrábí původním výrobním postupem. Informací je relativní dostatek. Mimochodem se uvažovalo o modernizaci UH-1N na Venom, ale nakonec se to stoplo, protože bylo výhodnější (nákladově) vyrobit úplně nové stroje. V L+K 5//2015 se tomu věnovali - tedy Twin Huey, samotný Venom prý někdy příště.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    12:07 18.07.2015

    Kobru pořizovat nebudem.Viper vznikl evolucí po x té modernizaci. Takže to nebylo hop! Vyrobíme nový vrtulník ze starým desingem.Většina konstrukčních technologií je starší.Pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    Kobru pořizovat nebudem.Viper vznikl evolucí po x té modernizaci. Takže to nebylo hop! Vyrobíme nový vrtulník ze starým desingem.Většina konstrukčních technologií je starší.Pokud porovnáte parametry z konkurencí, je to horší průměr.Bell prostě nevyrobil nový vrtulník.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    12:02 18.07.2015

    Nesnáším android a jeho nahrazování textu. ...neposílá

    Nesnáším android a jeho nahrazování textu. ...neposílá

  • CerVus
    12:01 18.07.2015

    Aj tam má být....námořní pěchota posílá...

    Aj tam má být....námořní pěchota posílá...

  • CerVus
    11:59 18.07.2015

    Belkin: stačí si pročíst nějaké pojednání o venomu na specializovaných webech. Ten vrtulnik pouze vypadá stejně. Do stroje je zasaženo v takové míře, že se dají čekat i změny na ...Zobrazit celý příspěvek

    Belkin: stačí si pročíst nějaké pojednání o venomu na specializovaných webech. Ten vrtulnik pouze vypadá stejně. Do stroje je zasaženo v takové míře, že se dají čekat i změny na základním skeletu. Navíc námořní pěchota posílá na upgrade své staré oletane kusy, ale nakupuje zbrusu nové stroje. Prvni byly dodány někdy v roce 2012, takže co se výbavy týče najde se jen pár strojů schopných s ním držet krok. A hlavně pořád se u nich nabízí možnost pořízení bitevního stroje s minimálními požadavky na školení, výcvik a logistické zabezpečení.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    11:43 18.07.2015

    Trochu se nám tu diskuze posouvá mimo téma. Pánové, uvědomte si několik základních faktů: 1) Specializované bitevní vrtulníky prostě končí, diskuze o nich jsou sice zajímavé, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu se nám tu diskuze posouvá mimo téma.
    Pánové, uvědomte si několik základních faktů:
    1) Specializované bitevní vrtulníky prostě končí, diskuze o nich jsou sice zajímavé, ale zbytečné. Na nové nemáme peníze, modernizace Mi 24 nedává smysl z několika důvodů. Při našich počtech by byla strašně drahá, byl by to experiment s nejasný koncem, zůstala by zachována částečná závislost na potencionální nepříteli, koncept těchto strojů (létající bvp) je možná použitelný v protipovstaleckém boji, ale ne (modernizované či ne) v normálním konfliktu.
    2) AČR se rozhodla nahradit bitevní vrtulníky univerzálním vrtulníky nižší střední třídy. Z těch co jsou momentálně na trhu (a zase tolik jich není) je Venom asi nejlepší volba. Tyto vrtulníky jsou krom jiných důvodů poptávány i jako záloha k Mi 171, nikdo dnes netuší jak se budou vztahy s Ruskem a Rusko samotné dále vyvíjet a v případě nějakých problémů s dodávkou náhradní dílů by bylo celé vrtulníkové letectvo nepoužitelné. Univerzální stroje poptáváné kategorie by problém částečně a po nějakou dobu pomohli řešit. Další problém je, že půlka Mi 171 praktiky neprošla modernizací a asi ani neprojde. Zřejmě se dolétají a pak vyřadí. Pro spoustu úkolů jsou hipps navíc zbytečně velké.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    11:39 18.07.2015

    USMC zvolila venom z důvodů rozpočtových škrtů.Z toho důvodu proběhla x tá modernizace na poslední verzi.Pro stávající uživatel starších verzí je upgrade výhodné a levnější než ...Zobrazit celý příspěvek

    USMC zvolila venom z důvodů rozpočtových škrtů.Z toho důvodu proběhla x tá modernizace na poslední verzi.Pro stávající uživatel starších verzí je upgrade výhodné a levnější než nákup nového stroje.Pro nového zákazníka už tak výhodné pořízení není.Na trhu jsou v podobné kategorii modernější výkonější typy vrtulníků.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    11:25 18.07.2015

    oranžová opice: kde je uvedeno, že s jedná o zcela nové materiály a výrobní postupy? Není náhodou u venom předělaná pouze elektronika a motor?

    oranžová opice: kde je uvedeno, že s jedná o zcela nové materiály a výrobní postupy? Není náhodou u venom předělaná pouze elektronika a motor?

  • belkin
    11:05 18.07.2015

    cervus: ozbrojené lítají uspěšně aw 109.

    cervus: ozbrojené lítají uspěšně aw 109.

  • belkin
    10:55 18.07.2015

    kolt: od toho je porovnání, ,,zázračný moderní bell'' letovými charakteristikami neoplývá.

    kolt: od toho je porovnání, ,,zázračný moderní bell'' letovými charakteristikami neoplývá.

Načítám diskuzi...

Stránka 15 z 21