Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

-
17. 7. 2015
-
401 komentářů
-
Jan Grohmann
Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.
Synpose
Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.
Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.
Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.
Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.
Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.
Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.
V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.
Venom v akci.
Bell UH-1Y Venom
Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.
Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.
Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.
UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.
Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.
Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.
Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.
Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.
"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.
Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AgustaWestland AW139
Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.
Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.
Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.
Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.
"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.
Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.
Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace
Korean Airspace KUH-1 Surion
Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.
"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.
KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.
KUH-1 Surion
Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.
Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).
Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned
Související články
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
-
16.04.2015
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR
Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...
-
21.04.2015
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník
Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...
-
18.05.2015
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu
Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...
-
24.05.2015
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
Koukám, že se to tu zas rozjelo, tak si přihodím. - k modernizaci Mi-24: Obávám se, že srovnávat modernizaci Mi-17/171 s modernizací Hindu je poněkud mimo mísu. Největším ...Zobrazit celý příspěvek
Koukám, že se to tu zas rozjelo, tak si přihodím.
- k modernizaci Mi-24:
Obávám se, že srovnávat modernizaci Mi-17/171 s modernizací Hindu je poněkud mimo mísu. Největším problémem by v tomto případě nebyla avionika a další systémy, popř. balistická ochrana (to už se zvládlo), ale integrace moderních zbraňových systémů, především PTŘS. Spolu se zastaralostí koncepce (létající BVP nefrčí) se jedná o zásadní proti tohoto postupu. Přece jenom se jedná o náročnější krok než "integrovat" minigun do dveří, což zvládne šikovný jedinec se šroubovákem. K tomu se musí připočíst brzké náklady na generální opravy a astronomické náklady na provoz, protože těch 11 tun musí být někde znát. Takže jediné pro je nejspíš nostalgie, stroj je to prostě impozantní a ten pocit když na vás nalétává je k nezaplacení. Nicméně při jeho vyřazení nepřijde AČR o žádnou zásadní schopnost, protože PTŘS se stejně u našich Hindů nepoužívají.
- k vojenské (letecké) technice obecně:
Vojenská technika má svá specifika oproti civilní, takže srovnávání třeba s auty není úplně přesné. Na oboje se kladou diametrálně rozdílné nároky (osobně měním auto každé 4 roky, u BVP to úplně nejde...). V případě vojenské techniky jde totiž především o použití spolehlivé, odzkoušené platformy na kterou je možno integrovat potřebné systémy (schopnosti), což je samo o sobě náročné jak finančně, tak časově. Důraz je také kladen na bezchybné fungování v extrémních podmínkách a také zabezpečení údržby a logistiky, což samozřejmě zase souvisí s náklady. Nejde tedy o samotné "zázračné" technické parametry platformy (do určité míry). Zrovna v případě vrtulníků se stejně žádný technologický průlom nekoná. Jak již bylo řečeno v případě UH-1Y se jedná o úplně nový stroj, který má základ v 50. let staré konstrukci, což ale nemusí být vůbec na škodu (součásti, materiály i výrobní postupy jsou zcela nové).
Z těchto důvodů se mi zdá UH-1Y jako dobrá volba, zvlášť s možností dokoupení AH-1Z. Limitované prostředky vyčleněné na obranu prostě nedovolují nasazovat teoreticky výkonnější techniku za cenu experimentování s integrací nových (zbraňových) systémů. To si mohou dovolit velké armády/bohaté státy.
A na závěr - včera jsem se dostal k červencovému číslu L+K a co nevidím na vnitřní straně přebalu - no ano, Viper a v u závěsu Venom :)Skrýt celý příspěvekhttps://youtube.com/watch?v=Hr...
Tohle je ale stejně stroj, který by se nám hodil nejlépe. Hal by se určitě nechal zlomit a prodal by nám licenci.https://youtube.com/watch?v=Hr...
Tohle je ale stejně stroj, který by se nám hodil nejlépe. Hal by se určitě nechal zlomit a prodal by nám licenci.Hmm jsem nenasel jediné video ve kterém by Aw139m testovalo výzbroj. Je to sice nový stroj, ale je snad v zájmu výrobce ukázat jaké zuby má militarizovana verze.
Hmm jsem nenasel jediné video ve kterém by Aw139m testovalo výzbroj. Je to sice nový stroj, ale je snad v zájmu výrobce ukázat jaké zuby má militarizovana verze.
Lepje zapytać czy ACR koniecznie musi kupić śmiglowce... Słowacja za 300 mln Euro kupi 9 UH-60M Za 300 mln Euro można kupić 6 baterii NASAMS II (18 wyrzutni 6 radarów ...Zobrazit celý příspěvek
Lepje zapytać czy ACR koniecznie musi kupić śmiglowce...
Słowacja za 300 mln Euro kupi 9 UH-60M
Za 300 mln Euro można kupić 6 baterii NASAMS II (18 wyrzutni 6 radarów MPQ-64)
Taki zakup załatwiłby temat przestarzałych systemów przeciwlotniczych...
To nie byłby lepszy wydatek?
Niedawno zmodernizowaliście Mi 171Sz
Może wystarczy zmodernizować jeszcze 2-3 maszyny a potem dokupić nowy "uniwersalny śmigłowiec" - rezygnując z śmigłowców szturmowych, które przy braku osłony myśliwców są zbyt łatwym celem dla wroga.(wrogie lotnictwo)Skrýt celý příspěvekPokud budou vybírat z toho co je uvedeno,tak vyberou bell,ale není to bůhví co.
Na to že se kupuje nová mašina tak to nemá žádný zázračný parametry.Pokud budou vybírat z toho co je uvedeno,tak vyberou bell,ale není to bůhví co.
Na to že se kupuje nová mašina tak to nemá žádný zázračný parametry.Pokud je na výběr skutečně pouze z těchto tří mašin, souhlasím s RiMrem, že není moc co řešit. flanker.jirka: Myšlenka "počkat" na vrtulníky nové koncepce je hezká, má ovšem ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud je na výběr skutečně pouze z těchto tří mašin, souhlasím s RiMrem, že není moc co řešit.
flanker.jirka: Myšlenka "počkat" na vrtulníky nové koncepce je hezká, má ovšem několik zásadních nedostatků. Předně vůbec není jisté, zda nakonec celý program v USA neskončí – podobně jako spousta jiných v poslední době. Asi to není úplně pravděpodobné, ale ne nemožné. Pokud pojede dál, první prototypy mají letět v roce 2017, byl by div, kdyby zavádění a rozjetí hromadné výroby začalo dřív než po roce 2020, může to být klidně 2025. Nejdříve dojde k uspokojení poptávky od ozbrojených sil USA, pak přijdou na řadu další solventní zákazníci s velkým počtem poptávaných kusů. Takže na nás by se mohlo klidně dostat až v roce 2030 (tou dobou už cena takových strojů možná nebude tak hrozná, ovšem minimálně zpočátku to asi bude docela pálka). Otázka tedy zní, zda si můžeme dovolit tak dlouho čekat. A zda chceme :-)
Abych nebyl špatně pochopen, mně by se Raider taky hrozně líbil. Jen se bojím, že je to jako s koupí nového počítače – můžeme čekat na průlomovou technologii, a do té doby pouze ladit starý stroj. Výsledkem ale bude, že roky budeme mít doma pomalou plečku se zastaralým OS, která nás za tu dobu bude v součtu (modernizace + ztracený čas) stát tolik peněz, že jsme si mohli koupit rovnou nový stroj a čekat na ten průlom s ním ;-)Skrýt celý příspěvekMoc nechápu nářek nad zastaralostí UH-1 zároveň s doporučením modernizovat Mi-24 :-O Koncepce UH-1 je stále používaná i u nových vrtulníků. UH-1Y je nový vrtulník, s původní versí ...Zobrazit celý příspěvek
Moc nechápu nářek nad zastaralostí UH-1 zároveň s doporučením modernizovat Mi-24 :-O Koncepce UH-1 je stále používaná i u nových vrtulníků. UH-1Y je nový vrtulník, s původní versí UH-1 nemá moc shodných dílů (OK, nějaké šroubky a svorky na kabely by se možná našly; srovníní s Golfem I a VII od apache je trefné). Takže máme osvědčenou koncepci v moderním kabátě, stroj od začátku koncipovaný jako vojenský (což v dané kategorii není běžné). Mi-24 je naproti tomu koncepce, která v praxi moc nepřesvědčila, a nový stroj této koncepce se nevyvíjí. Možnost modernizace je buď nedostatečná nebo poměrně drahá, přičemž bychom přestavovaly použité stroje v polovině životnosti. Oproti tomu UH-1Y budou zcela nové mašiny.Skrýt celý příspěvek
Některým diskutujícím doporučuji podívat se detailněji na rané verze Cobry a potom na Viper. Možná si jsou ty mašiny na pohled podobný, ale ve skutečnosti je to úplně jiný stroj. ...Zobrazit celý příspěvek
Některým diskutujícím doporučuji podívat se detailněji na rané verze Cobry a potom na Viper. Možná si jsou ty mašiny na pohled podobný, ale ve skutečnosti je to úplně jiný stroj. Nenajedete na nich jedinou shodnou součástku, vše bylo vyprojektováno úplně odznova. Ani drak není stejný, nic. Je to prostě jiný stroj. Nový. Moderní.
Je to jako srovnávat VW Golf poslední řady s jedničkovým Golfem a tvrdit, že i nový Golf je na prd, protože první sjel z výrobní linky už za krále Klacka.Skrýt celý příspěvekMi-24 je takové stabilní mixérové pololetadlo. Velká plná křídla jsou fajn v rychlosti, ale ve visu berou účinnost. Pro bitevní úkol z orbitu s použitím výskoku, případně pro ...Zobrazit celý příspěvek
Mi-24 je takové stabilní mixérové pololetadlo. Velká plná křídla jsou fajn v rychlosti, ale ve visu berou účinnost. Pro bitevní úkol z orbitu s použitím výskoku, případně pro rychlé přesuny pod úrovní korun stromů a drátů vysokého napětí to prostě není ono. V tuto chvíli není integrovaná vhodná PTŘS. Tu laní krásku už u nás nic nezachrání.
AČR hledá obratnou multifunkci asi hlavně pro speciály, k tomu možnost trefit pár obrněnců, případně podeptat remízek salvou neřízených raket. Takže nový stroj.
Jen aby to moc nevyšťavilo rozpočet.Skrýt celý příspěvekUH-1Y Venom je rozhodně nejlepší volba. Je to prověřený stroj, který právě díky předešlému rozsáhlému bojovému nasazení získával kvanta modernizací. Většina ostatních konkurentů ...Zobrazit celý příspěvek
UH-1Y Venom je rozhodně nejlepší volba. Je to prověřený stroj, který právě díky předešlému rozsáhlému bojovému nasazení získával kvanta modernizací.
Většina ostatních konkurentů jsou neprověřené často jen militarizované "papíráky". Další důvody tady už uváděli jiní diskutující (Nesher, RiMr71, oranžová opice,...)
Jsem všema deseti pro Venom.
Také je zajíme, jak už tu mnozí správně uváděli, že MO kontaktovalo mimo USA a Itálie taky Francii, což se zatím do jejich aktivity v ČR moc neprojevilo...Skrýt celý příspěvek1. podle jiných zdrojů (už v diskusi zmíněno) oslovilo MO i Francouze. Nedovedu si z politického hlediska představit, že by je vynechali bez ohledu na to, zda má Airbus co ...Zobrazit celý příspěvek
1. podle jiných zdrojů (už v diskusi zmíněno) oslovilo MO i Francouze. Nedovedu si z politického hlediska představit, že by je vynechali bez ohledu na to, zda má Airbus co nabídnout
2. On má někdo v používání UH s hellfire, nebo tam pouze teoreticky jdou pověsit, ale nikdo to v provozu nezkoušel ? Nové vrtulníky bez schopnosti zničit tank jsou k ničemu, Hydry to nezvládnou
3. Nedovedu si představit, že budeme průkopnící a budem pro Italy dělat pokusného králíka. Naše objednávka je totiž tak malá, že v případě problému to prostě odepíšou. Kolik práce dalo dát do bojeschopnosti CASY a to je obyčejný dopravák.
4. Začíná se projevovat, že původní představa s nejlépe jedním strojem vozit zraněné od dopravních nehod a ničit tanky je nesmysl.
Máme zde startovací okno, které se otvírá jednou za x let.
Aktuálně je stále o naše ruské stroje zájem ve smyslu dodávky američanům a následně iráku, afganistánu atd. za pár let po nich neštěkne ani pes a půjdou do šrotu. V Prešově za plotem stojí slovenské a reznou.
Již několikrát jsme zde psal, že lepším využitím letišt (Přerov, Kbely, Pardubice), umravněním Lomu a zrušením civilních úkolů vykonávaných armádou můžeme, bez jakýchkoli dodatečných nároků nad státní rozpočet, mít zde do pěti let kompletně nové vrtulníkové vojsko např. v podobě 30 ks AH, UH a nějaké belly na VIP.
To by ovšem někdo na MO a v AČR musel brát v potaz obranu namísto teplých místeček a benefitů.Skrýt celý příspěvekCerVus Ano, ale je tu otázka, co vyjde efektivněji. K tomu by jsme potřebovali znát propočet generálky a účelné modernizace MI-24 a cenu plus školení a servis uni typu ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus
Ano, ale je tu otázka, co vyjde efektivněji. K tomu by jsme potřebovali znát propočet generálky a účelné modernizace MI-24 a cenu plus školení a servis uni typu vrtulníku. Pokud cena bude +/- stejná. Možná bych i typoval, že líp bude vycházet MI-24. Tak smysl pro pořízení uni bitevní verze jako náhrada za MI-24 a zachování schopností se vytrácí. Navíc MI-24 je schopen plnohodnotného bojového nasazení (po modernizaci vybraných systémů).
Teď mě prosím nekamenujte, protože se tak ani nestane. Ale jestli je v článku uváděná cena uni vrtulníků pravdivá, tak za tyto peníze bychom pořídili MI-28.
Jen tak pro představu.Skrýt celý příspěvekPoužití vrtulníků pro bitevní účely má svá specifika. Na Ukrajině sice MI-24 udělali hodně práce, ale ztráty kvůli PLŘS jejich další nasazení znemožnili. PLŘS jsou postrachem ...Zobrazit celý příspěvek
Použití vrtulníků pro bitevní účely má svá specifika. Na Ukrajině sice MI-24 udělali hodně práce, ale ztráty kvůli PLŘS jejich další nasazení znemožnili.
PLŘS jsou postrachem všech vrtulníků. U bitevníků je možno se proti nim částečně bránit s pomocí pasívní ochrany. Pokud ovšem do boje místo bitevního vrtulníku se nasadí lehký uni vrtulník. Tak tento typ vrtulníku dokáže sundat pomalu každý hňup s automatem. Což u bitevníku nehrozí.Skrýt celý příspěveksemtam: Vždyť ale já psal, že pořízením víceúčelového vrtulníku armáda rezignuje na ty bojové. Pořád ale bude možnost snadnějšího přeškolení než když si dalších 15 let necháme ...Zobrazit celý příspěvek
semtam: Vždyť ale já psal, že pořízením víceúčelového vrtulníku armáda rezignuje na ty bojové. Pořád ale bude možnost snadnějšího přeškolení než když si dalších 15 let necháme stroj který se sice bude pyšnit označením bojový, ale bude zoufale zastaralý.Skrýt celý příspěvek
CerVus Modernizaci si určuje armáda. Předělat MI-24 na moderní bitevník by asi bylo neefektivní. Tudíž modernizace by byla jen dílčí. MI-24 po modernizaci dokáže zastávat ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus
Modernizaci si určuje armáda. Předělat MI-24 na moderní bitevník by asi bylo neefektivní. Tudíž modernizace by byla jen dílčí.
MI-24 po modernizaci dokáže zastávat funkci bitevního vrtulníku. Což malý uni vrtulník nedokáže. Sice je tu možnost zachování schopností, ale opět je to efektivní? Nevyjde levněji aspoň dílčí modernizace MI-24 pro zachování schopností a aspoň nějaké možnosti bojového nasazení.
Proti užívání uni vrtulníku v AČR nic nemám, ale jako náhrada za MI-24 je výsměch.Skrýt celý příspěvekhurvo A vážně to byla káva? Ne všechno tmavé barvy musí být káva. Ale hlavně že je domácí... To, že OSSR mají v plánu pronajmout Gripen, není tím, že by chtěla jednotnou ...Zobrazit celý příspěvek
hurvo
A vážně to byla káva? Ne všechno tmavé barvy musí být káva. Ale hlavně že je domácí...
To, že OSSR mají v plánu pronajmout Gripen, není tím, že by chtěla jednotnou výzbroj s AČR. To by přece nemomhly koupit C-27 a Scipio. Důvod pro Gripen je ryze ekonomický s vyhlídkou toho, že AČR OSSR pomůže s přechodem na jiný typ. UH-60 je naprosto jiný typ vrtulníku, než na jaké se plánuje výběrové řízení. Prostě je mimo. A nějaká jednotnost výzbroje se mezi AČR a OSSR neplánovala a neplánuje.Skrýt celý příspěvekNo, to že je to schopné dopravit jednotku na bojiště a tam ji podporovat. To ale očividně není schopný provádět pokud nepřítel disponuje přenosnými protiletadlovými raketami. Ten ...Zobrazit celý příspěvek
No, to že je to schopné dopravit jednotku na bojiště a tam ji podporovat.
To ale očividně není schopný provádět pokud nepřítel disponuje přenosnými protiletadlovými raketami. Ten vrtulník je velký jak kráva, neuvěřitelně hlučný a prvky pasivní ochrany mu jak ukazují velké ztráty Ukrajinců očividně moc nepomáhají.Skrýt celý příspěveka co takhle zkusit doklepat resurs u stávajících vrtulníků a zapojit náš průmysl do novějších technologií? Vývoj většiny věcí je dnes rychlejší a koncepce jako třeba Sikorski S ...Zobrazit celý příspěvek
a co takhle zkusit doklepat resurs u stávajících vrtulníků a zapojit náš průmysl do novějších technologií?
Vývoj většiny věcí je dnes rychlejší a koncepce jako třeba Sikorski S 97 raider přináší vyšší cestovní rychlosti, větší dolet, nižší vibrace.
https://en.wikipedia.org/wiki/...
U vrtulníku UH1 a AH1 by mně zajímalo jak jsou na tom s balistickou ochranou, používat Venom i pro boj, tak nevím, i povstalci s AK a PKM z toho udělaj nádobu kečupu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...